Grozījumi Jūras kodeksā
Izdarīt
Jūras kodeksā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru
Kabineta Ziņotājs, 2003,
14.nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt kodeksu ar 1.1 pantu
šādā redakcijā:
"1.1 pants.
Kuģis
Kuģis, ja šajā kodeksā nav noteikts citādi, ir jebkurš kuģošanas
līdzeklis inženiertehniska ierīce, kas konstruktīvi paredzēta izmantošanai uz
ūdens. Kuģim piemītošo tiesību un pienākumu kopumu realizē kuģa īpašnieks, kuģa
kapteinis, operators un fraktētājs."
2. Izteikt 4. un 5.pantu šādā redakcijā:
"4.pants. Valstiskās
piederības nosacījumi
(1) Kuģi uzskata par Latvijas kuģi, ja tas ir
reģistrēts valsts akciju sabiedrības "Latvijas Jūras administrācija"
(turpmāk Latvijas Jūras administrācija) Latvijas Kuģu reģistrā (turpmāk Kuģu reģistrs) vai valsts akciju
sabiedrībā "Ceļu
satiksmes drošības direkcija" (turpmāk Ceļu satiksmes drošības
direkcija).
(2) Latvijas kuģu valstiskās
piederības pazīmes ir:
1) Latvijas valsts karogs;
2) identifikācijas
numurs;
3) izsaukuma
signāls;
4) Starptautiskās
Burāšanas federācijas piešķirtais Latvijas Republikas jahtu nacionālais simbols
"LAT";
5) valsts reģistrācijas numurs.
(3) No visu
vai atsevišķu šā panta otrajā daļā minēto valstiskās piederības pazīmju
izmantošanas atbrīvoti:
1) kuģi,
kuriem nav iespējams izmantot visas pazīmes tehnisku iemeslu vai konstrukcijas
dēļ;
2) šā kodeksa 5.panta trešajā daļā minētie kuģi
no šā panta otrās daļas 1.punktā minētās pazīmes izmantošanas.
5.pants. Nosacījumi kuģu reģistrācijai Latvijā
(1) Starptautiskā
drošas pārvaldes kodeksa prasībām pakļautu kuģi Kuģu reģistrā reģistrē ar
nosacījumu, ka kuģa tehnisko vadību veic Latvijas kuģa īpašnieks vai uz šā kodeksa 13.pantā minētā kuģa menedžmenta
līguma pamata uzdod to veikt Latvijā reģistrētai juridiskajai personai
(turpmāk Latvijas kuģa operators). Lai veiktu šāda kuģa tehnisko vadību, Latvijas
kuģa īpašnieks vai Latvijas kuģa operators ir sertificēti atbilstoši
Starptautiskā drošas pārvaldes kodeksa prasībām.
(2) Kuģi,
kas nav pakļauts Starptautiskā drošas pārvaldes kodeksa prasībām, Kuģu reģistrā reģistrē bez
nosacījumiem par kuģa tehnisko vadību, izņemot ārvalsts kuģa īpašnieka kuģi. Ārvalsts kuģa
īpašnieka kuģa tehnisko vadību
uz kuģa menedžmenta līguma pamata veic
Latvijas kuģa operators.
(3) Ārvalsts, kurai nav sava kuģu
reģistra, kuģa īpašnieka kuģi Kuģu
reģistrā reģistrē ar nosacījumu, ka kuģa tehnisko vadību uz kuģa
menedžmenta līguma pamata veic Latvijas kuģa operators saskaņā ar šā panta pirmo
daļu, ja ārvalsts
kompetenta valsts institūcija ir nodevusi savu karoga valsts funkciju veikšanu
Latvijas Jūras administrācijai.
(4) Ceļu
satiksmes drošības direkcijas reģistrā
kuģi reģistrē bez nosacījumiem par kuģa tehnisko
vadību."
3. Izteikt
6.panta pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Katram kuģim, kura garums pārsniedz 12 metrus un kas
reģistrēts Kuģu reģistrā, ir vārds, kuru izvēlas tā īpašnieks. Vārdam jābūt
skaidri atšķiramam no pārējo attiecīgajā
kuģu reģistra grāmatā reģistrēto kuģu vārdiem. Kuģiem, kas pieder vienam
un tam pašam īpašniekam, var būt vienāds vārds vienas grāmatas ietvaros, ja tas tiek papildināts ar atšķirīgu
ciparu. Ceļu satiksmes drošības
direkcijā reģistrētajiem kuģiem vārds nav obligāts."
4. 8.pantā:
izteikt otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Latvijā kuģus reģistrē:
1) Kuģu
reģistrā:
a) komercdarbībai paredzētus kuģus un nostiprinātas iekārtas;
b) pasažieru pārvadāšanai, kā arī
mācībām un zinātniski pētnieciskiem nolūkiem paredzētus kuģus;
c) zvejas kuģus un laivas, ja tos izmanto zivju
un citu dzīvo resursu ieguvei jūrā;
d) valsts dienestu (piemēram, tādu funkciju veikšanai kā robežu apsargāšana, vides
aizsardzība, avāriju novēršana) kuģus;
e) atpūtas kuģus un jahtas;
2) Ceļu satiksmes drošības direkcijas reģistrā:
a) kuģošanas līdzekļus, kuru maksimālais garums
ir mazāks par 12 metriem, izņemot kuģus, kurus izmanto komercdarbībai jūrā
un ostās;
b) ūdenssportam un izklaidei paredzētus kuģošanas
līdzekļus (arī ūdens motociklus), kuru maksimālais garums ir mazāks par 12
metriem, izņemot jahtas.";
izslēgt piekto daļu.
5. Izteikt 9.panta otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Kuģu
reģistrā iekļautas sešas kuģu reģistra grāmatas, kurās reģistrē:
1) pirmajā
šā kodeksa 8.panta otrās daļas 1.punkta "a", "b" un
"d" apakšpunktā minētos kuģus;
2) otrajā
kuģus, pamatojoties uz noslēgtiem berbouta vai kuģa menedžmenta līgumiem;
3) trešajā kuģu hipotēkas un
aizliegumus;
4) ceturtajā būvniecības stadijā esošus kuģus;
5) piektajā
atpūtas kuģus un
jahtas;
6) sestajā
zvejas kuģus."
6. Izteikt
10. un 11.pantu šādā redakcijā:
"10.pants. Iesniedzamie
dokumenti
(1) Kuģu
reģistrā iesniedzami dokumenti, kas ir par pamatu kuģa
reģistrācijai. Ministru kabinets nosaka, kādi dokumenti iesniedzami kuģa
reģistrēšanai Kuģu reģistrā, kādus dokumentus izsniedz Kuģu reģistrs, apstiprina veidlapu paraugus, nosaka
reģistrācijas valsts nodevas apmēru un tās iekasēšanas kārtību, kā arī
apstiprina Latvijas Jūras administrācijas tarifus par Kuģu reģistra sniegtajiem
maksas pakalpojumiem.
(2) Ārvalstīs izdotus publiskus dokumentus
legalizē Latvijai saistošajos starptautiskajos līgumos noteiktajā kārtībā un
tiem pievieno notariāli apliecinātu tulkojumu latviešu valodā, ja dokumentu valoda nav starptautiskajā
kuģošanā pieņemtā angļu valoda. Iesniegtie dokumenti glabājas attiecīgā
kuģa lietā. Ja reģistrācija jāveic
steidzami, var izmantot faksa vai elektroniskā pasta
dokumentu kopijas, saņemot no iesniedzēja garantijas vēstuli, ka oriģināli tiks
iesniegti nekavējoties pēc to saņemšanas, bet ne vēlāk kā piecu dienu laikā no
kopijas nosūtīšanas dienas.
(3) Lai kuģi reģistrētu Kuģu reģistrā, tā tehniskajam stāvoklim un
aprīkojumam attiecībā uz kuģošanas drošību, cilvēku dzīvības, veselības un
vides aizsardzību jāatbilst Latvijai saistošo starptautisko tiesību normu un
Latvijas normatīvo aktu prasībām. Kuģa tehniskās pārbaudes kārtību un maksas
pakalpojumu tarifus nosaka Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likumā
noteiktajā kārtībā.
(4) Katru kuģi, kas minēts 8.panta otrās daļas 1.punktā, piesaka reģistrēšanai Kuģu reģistrā mēneša laikā no dienas, kad noslēgts līgums par kuģa atsavināšanu, vai no dienas, kad kuģis izslēgts no citas valsts kuģu reģistra, vai arī no berbouta vai kuģa menedžmenta līguma parakstīšanas dienas.
11.pants. Kārtība, kādā kuģi
reģistrē Kuģu reģistrā un izsniedz kuģa apliecības
(1) Kuģi
reģistrē Kuģu reģistrā, pamatojoties uz dokumentu, kas apliecina kuģa tiesisku
iegūšanu vai pārņemšanu valdījumā uz berbouta līguma
pamata vai pamatojoties uz kuģa menedžmenta līgumu. Kuģi reģistrē Kuģu reģistrā uz ieinteresētās personas iesnieguma
pamata.
(2) Pēc kuģa reģistrēšanas Kuģu
reģistrā kuģa īpašniekam izsniedz kuģa reģistrācijas
apliecību, kā arī:
1) īpašuma apliecību un Kuģu reģistrā reģistrē īpašuma
tiesības uz kuģi tikai kuģa īpašniekam, kas ir Latvijā reģistrēta fiziska vai juridiska
persona, vai ārvalstnieks, kuram ir piešķirta pastāvīgā uzturēšanās atļauja Latvijā;
2) karoga apliecību tikai šā kodeksa 5.panta trešajā daļā minētā kuģa īpašniekam;
3) citas apliecības saskaņā ar šā kodeksa 10.panta pirmo daļu.
(3) Ja kuģis
neatbilst šā likuma 10.panta trešās daļas prasībām:
1) šā panta otrās daļas 1.punktā minētajam īpašniekam kuģa reģistrācijas
apliecības vietā izsniedz pagaidu reģistrācijas apliecību uz laiku līdz sešiem mēnešiem. Pagaidu reģistrācijas apliecība
nedod
tiesības ekspluatēt kuģi. Kuģa reģistrācijas
apliecību izsniedz, kad ir novērstas kuģa neatbilstības izvirzītajām
prasībām;
2) pārējos
kuģus nereģistrē līdz laikam, kad ir novērstas kuģu neatbilstības izvirzītajām prasībām.
(4) Lēmumu par kuģa reģistrēšanu Kuģu reģistrā
vai atteikumu reģistrēt kuģi pieņem, kā arī kuģa apliecības (izņemot karoga apliecību) un citus ar kuģu reģistrāciju saistītos
dokumentus paraksta kuģu reģistrators. Ja nepieciešams, kuģa apliecību kopijas pēc saskaņošanas
ar kuģu reģistratoru apstiprina attiecīgā Latvijas konsulārā amatpersona
ārzemēs. Karoga apliecību izsniedz vai anulē attiecīgās ārvalsts konsulārā
amatpersona uz kuģu reģistratora lūguma pamata."
7. 12.pantā:
aizstāt pirmajā daļā vārdu
"pieteikumu" ar vārdu "iesniegumu";
izteikt ceturto daļu šādā
redakcijā:
"(4) Kuģu reģistrators anulē visas kuģa
apliecības, izņemot īpašuma apliecību,
ja:
1) tiek slēptas kuģim raksturīgās valstiskās
piederības pazīmes;
2) konstatē, ka attiecībā uz kuģi netiek
ievērotas Latvijai saistošo starptautisko tiesību normu un Latvijas normatīvo
aktu prasības vai kuģis faktiski
ir zaudējis patieso saikni ar Latvijas valsti.";
aizstāt piektajā
daļā vārdu "pieteikuma" ar vārdu "iesnieguma" un vārdus "Latvijas Jūras administrācijai tās"
ar vārdiem "Kuģu reģistram
tā".
8. Izteikt kodeksa 13.pantu šādā redakcijā:
"13.pants. Berbouta
līgums un
kuģa menedžmenta līgums
(1) Berbouta līgums ir vienošanās starp kuģa
īpašnieku un berbouta fraktētāju par kuģa faktiskā valdījuma nodošanu berbouta
fraktētājam uz līgumā
noteikto termiņu, kura laikā kuģim ir paralēlā reģistrācija Latvijā. Berbouta
fraktētājs var būt Latvijas kuģa operators vai atpūtas kuģiem un jahtām arī
Latvijā reģistrēta fiziska persona.
(2) Latvijā var reģistrēt ārvalstīs reģistrētu
kuģi saskaņā ar berbouta līgumu, ja kuģa reģistrēšana Kuģu reģistrā paredzēta
noslēgtajā berbouta līgumā.
Kuģa reģistrēšana Kuģu reģistrā, pamatojoties uz berbouta līgumu, dod
kuģim tiesības braukt tikai zem
Latvijas valsts karoga.
(3) Kuģa
menedžmenta līgums ir vienošanās starp kuģa īpašnieku un Latvijas kuģa
operatoru par kuģa vadību, kurā obligāti iekļaujama prasība par kuģa tehniskās
vadības (tā ietver kuģa drošu pārvaldi atbilstoši Starptautiskā drošas
pārvaldes kodeksa prasībām) nodošanu Latvijas kuģa operatoram uz laiku, kamēr
kuģis saskaņā ar līgumu reģistrēts Kuģu reģistrā.
(4) Kuģu reģistrā uz
berbouta līguma un kuģa menedžmenta
līguma pamata reģistrētam ārvalstu kuģim piemēro Latvijas normatīvos aktus karoga valsts funkcijās
paredzēto normu ievērošanā."
9. Izslēgt 14.pantā vārdu
"fraktēšanas".
10. Izteikt 15.panta pirmās daļas pirmo teikumu šādā redakcijā:
"Šā
kodeksa 11.panta otrās daļas 1.punktā minētajām personām piederošu kuģi un ar to saistītās
tiesības, kā arī šo tiesību pārgrozījumus un dzēsumus reģistrē Kuģu
reģistrā."
11. Izteikt kodeksa 16.pantu šādā
redakcijā:
"16.pants. Īpašuma
tiesības uz kuģi
(1) Par kuģa īpašnieku atzīstama persona, kas par
tādu reģistrēta Kuģu reģistrā un kas ir saņēmusi īpašuma apliecību.
(2) Pamats īpašuma tiesību iegūšanai uz kuģi ir:
1) ar
notariālu aktu apliecināts vai šā kodeksa 10.panta otrajā daļā noteiktajā
kārtībā legalizēts pirkuma vai
dāvinājuma līgums;
2) likumiska
mantošana, uz kuras pamata mantinieks var iegūt ar ieilgumu arī svešas lietas,
kas ietilpst mantojumā;
3) likumīgā
spēkā stājies tiesas spriedums, ar kuru ieguvējam (arī personai, kura pati
uzbūvējusi kuģi) atzītas īpašuma tiesības.
(3) Lai
Kuģu reģistrā reģistrētu īpašuma tiesības uz kuģi, dokumentiem, kas pievienoti
iesniegumam par īpašuma tiesību nostiprināšanu, jāapliecina šo tiesību pāreja.
(4) Izslēdzot kuģi no Kuģu reģistra, šā panta pirmajā daļā minētais kuģa īpašnieks iesniedz Kuģu reģistrā ar notariālu aktu apliecinātu iesniegumu. Šis nosacījums neattiecas uz kuģi, kurš pieder vienai fiziskai personai."
12. Aizstāt 17.panta pirmajā daļā vārdu
"pieteikuma" ar vārdu "iesnieguma".
13. Aizstāt 23.panta pirmajā daļā vārdu
"pieteikuma" ar vārdu "iesnieguma".
14. Aizstāt 24.panta pirmajā daļā vārdu
"pieteikumu" ar vārdu "iesniegumu".
15. 29.pantā:
aizstāt pirmajā daļā vārdu "pieteikuma" ar
vārdu "iesnieguma";
aizstāt otrajā daļā vārdu "pieteikumu" ar
vārdu "iesniegumu".
16. Izteikt 30.panta pirmās daļas pirmo teikumu
šādā redakcijā:
"Kuģi vai tā daļu, kura īpašuma tiesības
reģistrētas Kuģu reģistrā, drīkst
izmantot kā prasījuma nodrošinājumu, par to noformējot kuģa obligāciju."
17. Izteikt 35.pantu šādā redakcijā:
"35.pants. Aizturējuma
tiesības
(1) Aizturējuma tiesības ir jebkurai fiziskai vai juridiskai personai
atbilstoši Civillikumam, ja kuģis atrodas attiecīgās personas valdījumā.
(2) Aizturējuma tiesības izbeidzas, ja tiek
pārtraukta kuģa atrašanās valdījumā, izņemot gadījumu, ja aizturējumu pārtrauc
kuģa arests."
18. Izteikt 44.pantu šādā redakcijā:
"44.pants. Ārvalstīs reģistrēto apgrūtinājumu
atzīšana
(1) Reģistrējot
kuģi Kuģu reģistrā, iepriekšējie ārvalstīs reģistrētie
apgrūtinājumi tiek atzīti par spēkā esošiem, ja:
1) ir
hipotekārā kreditora piekrišana kuģa reģistrācijai Kuģu reģistrā;
2) kuģa
apgrūtinājumi ir ierakstīti kuģa izslēgšanas apliecībā vai līdzvērtīgā dokumentā,
ko izsniedzis iepriekšējais kuģu reģistrs;
3) ir
iesniegtas starptautiskajos līgumos noteiktajā kārtībā apstiprinātas un
legalizētas apgrūtinājumu dokumentu kopijas.
(2) Kuģa apgrūtinājumi tiek reģistrēti Kuģu reģistrā,
saglabājot to prioritāti. Ja apgrūtinājumi neatbilst prasībām, kas noteiktas
Latvijas normatīvajos aktos par kuģu
reģistrāciju, kuģu reģistrators abām pusēm nosaka 60 dienas ilgu termiņu, lai
tās noformētu apgrūtinājumus atbilstoši šo normatīvo aktu prasībām.
Apgrūtinājumu reģistrācija ir spēkā līdz minētā termiņa beigām.
(3) Reģistrējot ārvalsts īpašniekam
piederošu kuģi Kuģu reģistrā uz berbouta līguma pamata, iepriekšējie
ārvalstīs reģistrētie apgrūtinājumi uz pamatreģistra izsniegto dokumentu
pamata tiek tikai ierakstīti kuģa berbouta reģistrācijas apliecībā.
(4) Īpašuma tiesības uz kuģi,
kuru būvē vai kurš tiks būvēts ārvalstīs, un apgrūtinājumus atzīst par spēkā
esošiem, ja šīs tiesības reģistrētas saskaņā ar tās valsts normatīvajiem
aktiem, kurā kuģi būvē. Šā panta
noteikumi attiecas uz kuģiem, kuri būvēti ārvalstīs un pēc tam reģistrēti Kuģu
reģistrā."
19. 112.pantā:
izteikt panta ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Kuģa īpašnieka, fraktētāja, kuģa operatora, kapteiņa vai citas par kuģi atbildīgas
juridiskas vai fiziskas personas (turpmāk pilnvarotājs) intereses
atbilstoši viņa noteiktajam pilnvarojumam ostā var pārstāvēt kuģa aģents. Kuģa
aģentēšanu veic komercsabiedrība, kas pilnvarotāja vārdā un interesēs kārto
kuģa lietas, kas saistītas ar kuģa ienākšanu un pārvietošanos ostā un iziešanu
jūrā, veic kuģa aprūpi ostā un citas darbības pilnvarotāja noteiktajā apjomā
(turpmāk kuģa aģentēšana). Trešās personas nevar pieprasīt, lai kuģa aģentējošā sabiedrība veic tādus
pienākumus, kurus pilnvarotājs nav
paredzējis šā aģenta pilnvarojumā.";
papildināt pantu ar piekto daļu šādā redakcijā:
"(5) Kārtību, kādā
komercsabiedrības veic kuģu aģentēšanu Latvijas Republikas ostās, pilnvarotāja
tiesības un pienākumus, kuģu aģentu tiesības, pienākumus un atbildību (tās
ierobežošanu), maksājumu noteikšanas un veikšanas kārtību un citas prasības
attiecībā uz kuģu aģentēšanas līgumiem, kā arī profesionālos kritērijus un prasības komercsabiedrībām, lai tās varētu
veikt kuģu aģentēšanu Latvijas Republikā, nosaka Ministru kabinets.
Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā Latvijas kuģu brokeru un aģentu
nacionālā asociācija veic fizisku personu kuģa aģentu sertifikāciju
darbībai attiecīgajās Latvijas Republikas ostās."
20. Izteikt 272.pantu
šādā redakcijā:
"272.pants. Kuģa
kapteinis un apkalpes locekļi
Par Latvijas kuģa kapteini un apkalpes locekli ir tiesīga būt jebkura atbilstoši Starptautiskās Jūrniecības organizācijas
1978.gada Starptautiskajai konvencijai
par jūrnieku sagatavošanu un diplomēšanu, kā arī sardzes pildīšanu (ar turpmākajiem
grozījumiem) sertificēta fiziska persona."
21. Aizstāt 291.panta piektajā
daļā skaitli "72" ar skaitli "77".
22. Izteikt 323.pantu šādā
redakcijā:
"323.pants. Nostiprinātas
iekārtas
Urbšanas platformas un līdzīgas pārvietojamās konstrukcijas, kas ir domātas pētījumiem, zemūdens dabas
resursu ieguvei, uzglabāšanai, transportēšanai vai līdzīgu darbību veikšanai,
uzskatāmas par nostiprinātām iekārtām.
Īpašnieks reģistrē šādu konstrukciju Kuģu reģistrā saskaņā ar šā kodeksa
noteikumiem."
23. Izteikt 324.panta
nosaukumu un pirmās daļas ievaddaļu šādā redakcijā:
"324.pants. Kodeksa
noteikumu piemērošana nostiprinātām
iekārtām
(1) Nostiprinātu
iekārtu operācijas uzskata par kuģu operācijām saskaņā ar šā kodeksa II,
III, IV, V, VI, VII, VIII, IX, XI, XII, XIII, XIV, XV, XXVII, XXVIII, XXIX un
XXXII nodaļas noteikumiem, ievērojot šādus izņēmumus:".
24. Pārejas noteikumos:
izslēgt 5.punkta
3.apakšpunktu;
papildināt pārejas
noteikumus ar 6. un 7.punktu šādā redakcijā:
"6. Šā
kodeksa 112.panta piektajā daļā paredzētos Ministru kabineta noteikumus
Ministru kabinets izdod līdz 2006.gada 1.septembrim.
7. Līdz šā kodeksa
10.panta pirmajā daļā paredzēto Ministru kabineta noteikumu izdošanai, bet ne
ilgāk kā līdz 2006.gada 1.martam piemērojami Ministru kabineta 2003.gada
16.decembra noteikumi Nr.729 "Noteikumi par kuģu reģistrāciju Latvijas
Kuģu reģistrā" (Latvijas Vēstnesis, 2003, 183.nr.), ciktāl tie nav
pretrunā ar šo kodeksu. Apliecības, kas izsniegtas Ministru kabineta 2003.gada
16.decembra noteikumos Nr.729 "Noteikumi par kuģu reģistrāciju Latvijas
Kuģu reģistrā" noteiktajā kārtībā, ir spēkā līdz 2006.gada 31.decembrim
vai līdz izdotās apliecības derīguma termiņa beigām, ja apliecība izdota uz
noteiktu termiņu."
25. Papildināt kodeksu ar informatīvu atsauci uz
Eiropas Savienības direktīvu šādā redakcijā:
"Informatīva
atsauce uz Eiropas Savienības direktīvu
Kodeksā iekļautas tiesību normas, kas izriet no Padomes 1999.gada
21.jūnija Direktīvas 1999/63/EK attiecībā uz Nolīgumu par jūrnieku darba laika
organizēšanu, ko noslēgusi Eiropas Kopienas Kuģu īpašnieku asociācija (EKKĪA)
un Eiropas Savienības Transporta darbinieku arodbiedrību federācija
(ESTDAF)."
Satiksmes ministra vietā
bērnu un ģimenes
lietu ministrs
A.Baštiks
Likumprojekta "Grozījumi likumā "Jūras
kodekss""
anotācija
I. Kādēļ tiesību
akts ir vajadzīgs
|
|
||||
|
1)Pašreiz
spēkā esošajā likuma redakcija stingri nosaka, ka Latvijas Kuģu reģistrā var
reģistrēt tikai Latvijas īpašniekam piederošus kuģus, radot reģistrējamo kuģu
loka nepamatotu samazināšanu. Sakarā ar valsts ekonomisko situāciju, Latvijā
reģistrēto fizisko un juridisko personu īpašumā galvenokārt ir mazas tonnāžas
novecojušu zvejas kuģu flote un, sakarā ar nozares specifiku, tuvākajā laikā
nav paredzama jaunu kuģu īpašnieku skaita un esošo pirktspējas strauja
palielināšanās. Valstij vajadzētu radīt apstākļus modernu, jaunu, lielas
tonnāžas transporta kuģu reģistrācijai Latvijas Kuģu reģistrā, kas saglabātu
Latvijas kā jūras lielvalsts vārdu,
nestu Latvijas vārdu pasaulē. Tas būtu panākams piesaistot ārvalstu
īpašniekus. 2) Definīciju trūkums esošajā likuma
redakcijā apgrūtina likumā noteikto normu īstenošanu. 3) Šobrīd saskaņā ar Jūras kodeksa pārejas
noteikumiem tiek piemēroti Ministru kabineta 1996.gada 26.novembra noteikumi
nr.439 Kuģu aģenta darbības noteikumi, kas regulē kuģu aģentu un
pilnvarotāju tiesiskās attiecības un pilnvaro Kuģu brokeru un aģentu
nacionālo asociāciju (turpmāk NALSA) novērtēt aģentu zināšanas. Saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma
41.pantu, lai NALSA varētu turpināt pildīt savas funkcijas, ir nepieciešams
iekļaut augstāk minēto pilnvarojuma likumā. Latvijas Kuģu brokeru un aģentu nacionālā
asociācija ir dibināta 1994.gadā ar galveno mērķi - celt Latvijas prestižu
starptautiskās jūras tirdzniecības jomā. Patreiz NALSA apvieno 43
komercsabiedrības - kuģu aģentus, kas darbojas pamatā visās Latvijas ostās.
Pagājušā gadā Latvijas lielākajās ostās tika reģistrēti aptuveni astoņi
tūkstoši kuģu ienācieni, no kuriem 7970 apkalpoja NALSA biedri. Kopumā NALSA
biedri Latvijas ostās apkalpoja 96% ienākošo kuģu. Katru gadu Starptautiskais
kuģu brokeru reģistrs (Shipbrokers register) publicē informāciju par
pasaules kuģu aģentiem, ietverot informāciju arī par Latvijas aģentiem un
NALSA. NALSA regulāri informē BIMCO (Baltijas un starptautiskās jūras
konferences) par izmaiņām kuģu aģentēšanas jautājumos Latvijas ostās. Kopš 1996.g. NALSA organizē eksāmena
pieņemšanu no pretendentiem, kas vēlas kļūt par kuģu aģentiem. Līdz šim ir
izsniegti 420 sertifikāti. Kuģu aģentu eksaminācija kuģu aģentiem dod iespēju
pārbaudīt savu profesionālo kvalifikāciju atbilstoši noteiktajam Latvijas
likumdošanā, savukārt valsts un pašvaldības iestādēm apliecinājumu par
pietiekamas profesionalitātes atbilstību, strādājot ar kuģu aģentiem.
Situācija kuģu aģentēšanas jomā ir pierādījusi to, ka arvien vairāk radusies
nepieciešamība ieviest noteiktus kvalitātes standartus gan kuģu aģentējošām
firmām, gan šo firmu darbiniekeim. Pasaulē šādus standartus noteikusi UNCTAD
(Apvienoto Nāciju tirdzniecības un attīstības konference) un vairākas valstis
ir atzinīgi novērtējušas šādu standartu pielietojumu praksē. Kuģu aģents ir starpnieks starp kuģa
īpašnieku (fraktētāju) un Latvijas ostu, un nav mazsvarīgi, kuras personas
iegūst tiesības saņemt ostu nodevas un citus maksājumus no ārvalstu personām. |
|
|||
2. Tiesību akta projekta būtība |
Jūras kodeksa grozījumi ietver jautājumus
attiecībā uz kuģu reģistrēšanu Latvijas Kuģu reģistrā un Ceļu satiksmes
drošības direkcijā, precizēti nosacījumi attiecībā uz kuģu aģentu darbību
Latvijā. Atbilstoši Jūras kodeksa grozījumiem
turpmāk Latvijas kuģu reģistrā varēs reģistrēt arī ārvalsts fiziska vai
juridiska persona, ja kuģa tehnisko un/vai operatīvo vadību uz berbouta
līguma vai kuģa menedžmenta līguma pamata veic Latvijā reģistrēta,
Starptautiskā drošas pārvaldes kodeksa prasībām atbilstoši sertificēta
juridiska persona. Lai nodrošinātu šādu kuģu reģistrāciju, ir papildinātas
prasības attiecībā uz kuģu reģistrācijas procesu un izsniedzamajiem
dokumentiem Lai uzlabotu Jūras kodeksa normu
piemērošanu, grozījumu projektā ir iekļautas vairāku terminu, tajā skaitā
dažādu tipu kuģu un citas definīcijas . Saskaņā ar Jūras kodeksa 112.panta 4.daļu
Ministru kabinets ir pilnvarots izdot Ministru kabineta noteikumus, kas
regulē kuģu aģentu darbību. |
|
|||
II.
Kāda var būt tiesību akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības
attīstību |
|
||||
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko
vidi |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|
|||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un
administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Tiesību akts nosaka skaidras prasības
ārvalsts personu īpašumā esošo kuģu reģistrēšanai Latvijā, ievērojot
starptautiskajā jūrniecības praksē pieņemtās procedūras. Tiesību akts
neietekmē esošos kuģu reģistrēšanas noteikumus attiecībā uz Latvijas personu
īpašumā esošajiem kuģiem. Tiesību akts likuma līmenī nostiprinās
pastāvošo kuģu aģentu darbības kārtību, kas nodrošinās tiesiskā regulējuma
stabilitāti un uzņēmēju paļāvību attīstīt savu uzņēmējdarbību kuģu
aģentēšanas jomā. Tiesību akta projekts neparedz papildu
izmaksu radīšanu uzņēmējiem. |
|
|||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
|
|||
4. Ietekme uz vidi |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
|
|||
III. Kāda var būt
tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
|
|||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Trīs nākamie gadi |
*) |
||
1.
Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
||||
3. Finansiālā ietekme |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi
papildu izdevumu finansēšanai |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma
aprēķins |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
||||
*) Vidēji piecu gadu laikā
pēc kārtējā gada
IV. Kāda var būt
tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
|
|||
Kādi normatīvie akti likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem
(arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to
izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts
šos noteikumus izstrādāt. |
Pēc likumprojekta pieņemšanas, Ministru
kabinetam būs jāizdod noteikumi par kuģu aģentu darbību, kuros tiks regulēti
šādi jautājumi: 1) Kuģu aģentu darbību Latvijas ostās un
prasības komercsabiedrībām, lai tās varētu veikt kuģu aģentēšanu Latvijas
Republikā; 2)
prasības attiecībā uz kuģu aģentēšanas līgumiem, kuģu aģentu tiesības un
pienākumus, kuģa aģenta atbildību un tās ierobežojumus, Pilnvarotāja tiesības
un pienākumus, maksas noteikšanas un maksājumu veikšanas kārtību. |
||
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts
|
|||
|
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
|
||
|
|
||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
||
3. Atbilstības izvērtējuma tabula |
|||
Attiecīgie EK tiesību akti un citi
dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.),
numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
||
Latvijas tiesību akta projekta norma
(attiecīgā panta, punkta Nr.) |
ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
VI. Kādas
konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu
|
|||
Izstrādājot likumprojektu, ir notikušas
konsultācijas ar Latvijas kuģu brokeru un aģentu nacionālo asociāciju, un
Latvijas kuģu īpašnieku asociāciju. |
|||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju
pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts
formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Latvijas kuģu brokeru un aģentu nacionālo
asociācija, un Latvijas kuģu īpašnieku asociācija atbalsta likumprojekta virzību šajā redakcijā |
||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi
ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Plašākas sabiedrības informēšanas pasākumi
nav notikuši |
||
Projekta izstrādes gaitā nav notikušas
konsultācijas. |
|||
5.Cita informācija |
|
||
VII. Kā tiks
nodrošināta tiesību akta izpilde
|
|||
1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde
no valsts puses - vai tiek radītas
jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunas valsts institūcijas netiks radītas
un esošo institūciju funkcijas netiks paplašinātas. Tiesību akta projektā noteiktās prasības
realizēs BOVAS Latvijas Jūras administrācija un sabiedriskā organizācija
Kuģu brokeru un aģentu nacionālā asociācija. |
||
2.Kā sabiedrība tiks informēta par
normatīvā akta ieviešanu |
Likums pēc tā pieņemšanas tiks publicēts
Latvijas Vēstnesī. |
||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas
tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt
tiesā. |
Satiksmes ministrs A.Šlesers
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta
direktore |
Par uzdevumu izpildes
kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
V.Legzdiņš |
A.Ļubļina |
I.Strautmane |
A.Krastiņš |
05.11.2004 11:00
1148
L.Biezbārde
7028190,
laura.biezbarde@sam.gov.lv