Iesniedz Izglītības, kultūras un
zinātnes komisija
Likumprojekts (steidzams) otrajam lasījumam
Grozījumi
Vispārējās izglītības likumā
(reģ.nr.1257)
Spēkā esošā
likuma redakcija |
Pirmā lasījuma
redakcija |
Pr. nr. |
Priekšlikumi
otrajam lasījumam (19) |
Komisijas atzinums |
Komisijas
atbalstītā otrā lasījuma redakcija |
|
|
|
|
|
|
Vispārējās izglītības likums |
Grozījumi
Vispārējās izglītības likumā |
|
|
|
Grozījumi
Vispārējās izglītības likumā |
|
Izdarīt
Vispārējās izglītības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs, 1999, 14., 17., 21.nr.; 2000, 15., 19.nr.; 2002, 24.nr.; 2004, 20.nr.) šādus
grozījumus: |
|
|
|
Izdarīt
Vispārējās izglītības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs, 1999, 14., 17., 21.nr.; 2000, 15., 19.nr.; 2002, 24.nr.; 2004, 20.nr.) šādus
grozījumus: |
|
|
|
|
|
|
4.pants.
Ministru kabineta kompetence Ministru
kabinets: 1) nosaka
vispārējās izglītības programmu licencēšanas un akreditācijas kārtību; 2) pēc
izglītības un zinātnes ministra ierosinājuma dibina, reorganizē un likvidē valsts
vispārējās izglītības iestādes, arī valsts speciālās izglītības iestādes; 3) nosaka
vispārējās izglītības iestāžu materiālā un finansiālā nodrošinājuma minimumu; 4) nosaka
internātskolu un speciālo izglītības iestāžu finansēšanas kārtību; 5) nosaka
kritērijus un kārtību, kādā tiek piešķirts un anulēts ģimnāzijas un valsts
ģimnāzijas statuss; 6) nosaka
kritērijus un kārtību, kādā izglītojamie tiek uzņemti internātskolās un
speciālajās izglītības iestādēs; 7) nosaka
kritērijus un kārtību, kādā speciālajām izglītības iestādēm tiek piešķirts
speciālās izglītības attīstības centra statuss; 8) nosaka
valsts un pašvaldību pedagoģiski medicīnisko komisiju kompetenci; 9) nosaka
kārtību, kādā izglītojamie atbrīvojami no noteiktajiem valsts pārbaudījumiem; 10) veic citas
šajā likumā un Izglītības likumā noteiktās ar vispārējo izglītību saistītās
funkcijas. |
1. 4.pantā: izslēgt 10.punktu; |
|
|
|
1. 4.pantā:
izslēgt
10.punktu; |
|
papildināt
pantu ar 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17. un 18.punktu šādā redakcijā: "11) nosaka
valsts vispārējās izglītības standartus un mācību priekšmetu standartus; 12) katru
mācību gadu atbilstoši valsts vispārējās izglītības standartiem nosaka valsts
pārbaudes darbu norises laiku un kārtību; 13) nosaka
mācību sasniegumu vērtēšanas kārtību speciālās izglītības programmās; 14) nosaka
minimāli un maksimāli pieļaujamo izglītojamo skaitu klasē valsts un pašvaldību
vispārējās izglītības iestādēs un pirmsskolas izglītības iestādes grupās (arī
speciālās izglītības iestādēs, sociālās un pedagoģiskās korekcijas klasēs); 15) nosaka
ilgstoši slimojošu izglītojamo izglītošanās kārtību ārpus izglītības iestādes; 16) nosaka
mācību gada un mācību semestru sākuma un beigu laiku; 17) nosaka
obligāto dokumentāciju, kas nepieciešama vispārējās izglītības iestāžu
pedagoģiskā procesa organizācijai; 18) nosaka
obligātās prasības izglītojamo uzņemšanai un pārcelšanai nākamajā klasē
vispārējās izglītības iestādēs (izņemot internātskolas un speciālās
izglītības iestādes)." |
1. |
Atbildīgā komisija Likumprojekta 1.pantā:
aizstāt vārdus papildināt pantu ar 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17. un
18.punktu šādā redakcijā: ar vārdiem papildināt pantu ar 11., 12., 13., 14.,
15., 16., 17., 18. un 19.punktu šādā redakcijā:; papildināt ar
19.punktu šādā redakcijā: 19) veic
citas šajā likumā un Izglītības likumā noteiktās ar vispārējo izglītību
saistītās funkcijas. |
Atbalstīts red.lab. |
papildināt
pantu ar 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18. un 19. punktu šādā redakcijā: 11) nosaka
valsts vispārējās izglītības standartus un mācību priekšmetu standartus; 12) katru
mācību gadu atbilstoši valsts vispārējās izglītības standartiem nosaka valsts
pārbaudes darbu norises laiku un kārtību; 13) nosaka
mācību sasniegumu vērtēšanas kārtību speciālās izglītības programmās; 14) nosaka
minimāli un maksimāli pieļaujamo izglītojamo skaitu klasē valsts un pašvaldību
vispārējās izglītības iestādēs un pirmsskolas izglītības iestādes grupās (arī
speciālās izglītības iestādēs, sociālās un pedagoģiskās korekcijas klasēs); 15) nosaka
kārtību, kādā notiek ilgstoši slimojošu izglītojamo izglītošanās ārpus
izglītības iestādes; 16) nosaka
mācību gada un mācību semestru sākuma un beigu laiku; 17) nosaka
obligāto dokumentāciju, kas nepieciešama vispārējās izglītības iestāžu
pedagoģiskā procesa organizācijai; 18) nosaka
obligātās prasības izglītojamo uzņemšanai un pārcelšanai nākamajā klasē
vispārējās izglītības iestādēs (izņemot internātskolas un speciālās
izglītības iestādes); 19) veic citas
šajā likumā un Izglītības likumā noteiktās ar vispārējo izglītību saistītās
funkcijas. |
|
|
|
|
|
|
5.pants. Izglītības un zinātnes
ministrijas kompetence Izglītības un zinātnes
ministrija: 1) izstrādā valsts vispārējās
izglītības standartu projektus, mācību priekšmetu standartus, kā arī vispārējās
izglītības programmu un mācību priekšmetu programmu paraugus; 2) katru mācību gadu atbilstoši
valsts vispārējās izglītības standartiem nosaka mācību sasniegumu vērtēšanas
laiku un norises kārtību; 3) nosaka mācību sasniegumu
vērtēšanas kārtību speciālās izglītības iestādēs; 4) organizē
vispārējās izglītības satura un metodikas izstrādi; 5) reizi gadā
izvērtē un apstiprina mācību procesā izmantojamo mācību literatūru; 6) nosaka
minimāli un maksimāli pieļaujamo izglītojamo skaitu klasē vispārējās izglītības
iestādēs, arī speciālās izglītības iestādēs, sociālās un pedagoģiskās
korekcijas klasēs; 7) nosaka
ilgstoši slimojošu izglītojamo izglītošanās kārtību ārpus izglītības iestādes; 8) nosaka
mācību gada un mācību semestru sākuma un beigu laiku; 9) organizē
vispārējās izglītības iestāžu vadītāju atestāciju un pedagogu profesionālās
kvalifikācijas vērtēšanu; 10) izstrādā
vispārējās izglītības iestāžu, tai skaitā valsts ģimnāzijas, paraugnolikumus; 11) apstiprina
Valsts pedagoģiski medicīniskās komisijas nolikumu; 12) apstiprina
Valsts pirmsskolas izglītības centra nolikumu un organizē šā centra darbību; 13) apstiprina
Valsts speciālās izglītības centra nolikumu un organizē šā centra darbību; 14) sadala
valsts budžeta papildu finansējumu valsts ģimnāzijām; 15) apstiprina
vispārējās izglītības iestāžu izglītības procesa organizācijai nepieciešamo
dokumentu (izglītojamo personu lietu, klases žurnālu, mācību sasniegumu kopsavilkuma
žurnālu, valsts atzītu izglītības dokumentu uzskaites žurnālu u.c.) saturu un
uzbūvi, to noformēšanas prasības, uzskaites kārtību; 16) apstiprina
obligātās prasības izglītojamo uzņemšanai vispārējās izglītības iestādēs,
izņemot internātskolas un speciālās izglītības iestādes; 17) apstiprina
prasības izglītojamo pārcelšanai nākamajā klasē vispārējās izglītības
iestādēs; 18) veic citas
šajā likumā un Izglītības likumā noteiktās funkcijas. |
2. 5.pantā: izteikt
1.punktu šādā redakcijā: "1) izstrādā
valsts vispārējās izglītības standartu projektus, mācību priekšmetu standartu
projektus, kā arī vispārējās izglītības programmu un mācību priekšmetu programmu
paraugus. Programmu
paraugiem ir ieteikuma raksturs;"; izslēgt
2. un 3.punktu;
izteikt
5.punktu šādā redakcijā: "5) reizi
gadā izvērtē un saskaņo mācību procesā izmantojamo mācību literatūru;"; izslēgt
6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17. un 18.punktu. |
2. |
Atbildīgā
komisija Izteikt likumprojekta 2.pantu šādā
redakcijā: 2. 5.pantā: izteikt
1.punktu šādā redakcijā: 1) izstrādā vispārējās
izglītības programmu un mācību priekšmetu programmu paraugus;; izslēgt
2., 3., 6., 7., 8., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16.
un 17.punktu. |
Atbalstīts |
2. 5.pantā: izteikt
1.punktu šādā redakcijā: 1) izstrādā vispārējās
izglītības programmu un mācību priekšmetu programmu paraugus;; izslēgt
2., 3., 6., 7., 8., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16.
un 17.punktu. |
|
|
|
|
|
|
7.pants. Vispārējās izglītības
iestādes dibināšana, reorganizēšana un likvidēšana (1) Vispārējās izglītības
iestādi dibina valsts, pašvaldības, citas juridiskās vai fiziskās personas. (2) Vispārējās izglītības
iestādi reorganizē un likvidē tās dibinātājs. Valsts vai pašvaldības vispārējās
izglītības iestādi reorganizē un likvidē, saskaņojot ar Izglītības un zinātnes
ministriju. |
3. Izslēgt
7.panta otrajā daļā vārdus "Valsts vai". |
3. |
Atbildīgā komisija Izslēgt likumprojekta 3.pantu. |
Atbalstīts |
|
|
|
|
|
|
|
9.pants. Vispārējās izglītības
iestādes nolikums Vispārējās izglītības
iestādes nolikumā norāda: 1) izglītības iestādes
nosaukumu, tās juridisko adresi; 2) izglītības iestādes
dibinātāju, tās juridisko statusu; 3) izglītības iestādes darbības
mērķus, pamatvirzienus un uzdevumus; 4) izglītības iestādē
īstenojamās izglītības programmas; 5) izglītības procesa
organizāciju; 6)
izglītojamo tiesības un pienākumus; 7) pedagogu un
citu darbinieku tiesības un pienākumus; 8)
izglītības iestādes padomes izveidošanas kārtību un kompetenci; 9)
izglītības iestādes pašpārvaldes izveidošanas kārtību un kompetenci; 10)
izglītības iestādes pedagoģiskās padomes izveidošanas kārtību un kompetenci; 11)
izglītības iestādes iekšējo kārtību reglamentējošo dokumentu pieņemšanas
kārtību; 12)
izglītības iestādes saimniecisko darbību; 13)
izglītības iestādes finansēšanas avotus un kārtību; 14)
izglītības iestādes reorganizācijas un likvidācijas kārtību; 15)
izglītības iestādes nolikuma un tā grozījumu pieņemšanas kārtību; 16) citus
būtiskus noteikumus, kas nav pretrunā ar šo likumu, Izglītības likumu un citiem
normatīvajiem aktiem. |
4. 9.pantā: izteikt
11.punktu šādā redakcijā: "11) izglītības
iestādes iekšējo normatīvo aktu pieņemšanas kārtību un iestādi vai
pārvaldes amatpersonu, kurai privātpersona, iesniedzot attiecīgu iesniegumu, var
apstrīdēt izglītības iestādes izdotu administratīvo aktu vai faktisko
rīcību;"; izteikt
13.punktu šādā redakcijā: "13) izglītības
iestādes finansēšanas avotus un kārtību, kā arī kārtību, kādā
sniedzami pārskati par izglītības iestādes funkciju izpildi un līdzekļu
izmantošanu;"; izslēgt
15.punktu; papildināt
pantu ar otro daļu šādā redakcijā: "(2) Vispārējās
izglītības iestādes nolikumu apstiprina tās dibinātājs." |
4. |
Atbildīgā komisija Izteikt likumprojekta 4.pantu kā
3.pantu un izslēgt tajā vārdus izteikt 13.
punktu šādā redakcijā: 13)
izglītības iestādes finansēšanas avotus un kārtību, kā arī kārtību, kādā sniedzami pārskati par izglītības iestādes funkciju pildīšanu un
līdzekļu izmantošanu; izslēgt 15.punktu; |
Atbalstīts red.lab. |
3. 9.pantā: izteikt
11.punktu šādā redakcijā: 11) izglītības
iestādes iekšējo normatīvo aktu pieņemšanas kārtību un iestādi vai
pārvaldes amatpersonu, kurai privātpersona, iesniedzot attiecīgu iesniegumu, var
apstrīdēt izglītības iestādes izdotu administratīvo aktu vai faktisko rīcību;; papildināt
pantu ar otro daļu šādā redakcijā: (2) Vispārējās
izglītības iestādes nolikumu apstiprina tās dibinātājs.; uzskatīt
līdzšinējo tekstu par panta pirmo daļu. |
|
|
|
|
|
|
10.pants. Vispārējās
izglītības iestādes darbība (1) Vispārējās izglītības
iestādes pamatuzdevums ir vispārējās izglītības programmu īstenošana.
Vispārējās izglītības iestāde var īstenot vienu vai vairākas izglītības
programmas. (2) Vispārējās izglītības
iestāde saskaņā ar šo likumu, Izglītības likumu un citiem normatīvajiem aktiem, kā
arī tās dibinātāja apstiprinātu nolikumu patstāvīgi: 1) organizē
un īsteno izglītošanas procesu; 2) izvēlas
izglītošanas darba metodes un formas. (3) Vispārējās izglītības
iestāde ir tiesīga patstāvīgi: 1) īstenot interešu,
tālākizglītības un citas izglītības programmas; 2) izstrādāt iestādes
iekšējās kārtības noteikumus; 3) sniegt ēdināšanas
pakalpojumus; 4) sniegt
dienesta viesnīcu, internātu pakalpojumus; 5) veikt
saimniecisko un citāda veida darbību, ja tas netraucē vispārējās izglītības
programmu īstenošanu. |
5. Aizstāt
10.panta trešās daļas 2.punktā vārdus "iekšējās kārtības noteikumus"
ar vārdiem "iekšējos normatīvos aktus". |
|
|
<
![endif]> red.lab. |
4. Aizstāt
10.panta trešās daļas 2.punktā vārdus "iekšējās kārtības noteikumus"
ar vārdiem "iekšējos normatīvos aktus". |
|
|
|
|
|
|
11.pants. Vispārējās
izglītības iestādes vadība (1) Vispārējās izglītības
iestādi vada tās vadītājs. (2) Vispārējās izglītības
iestādes vadītājs ir atbildīgs par: 1)
izglītības programmu īstenošanu; 2)
izglītības iestādes nodrošināšanu ar pedagogiem; 3)
izglītojamo speciālo vajadzību apzināšanu un viņu izglītošanu atbilstoši
speciālās izglītības programmām; 4)
izglītības iestādes darbības nodrošināšanu un tai noteikto uzdevumu izpildi; 5)
izglītības iestādes finansu un materiālo līdzekļu racionālu izmantošanu; 6) normatīvo
aktu ievērošanu izglītības iestādes darbībā. (3) Vispārējās izglītības
iestādes vadītāju pieņem darbā un atbrīvo no darba attiecīgās izglītības
iestādes dibinātājs. |
6. 11.pantā: izteikt
otrās daļas 5.punktu šādā redakcijā: "5) izglītības
iestādes
finanšu, personāla un citu resursu pārvaldīšanu;"; papildināt pantu
ar 7. un
8.punktu šādā redakcijā: "7) iestādes
darbības plāna un budžeta pieprasījuma izstrādi kārtējam gadam; 8) aptverošas
un efektīvas iekšējās kontroles sistēmas izveidošanu izglītības iestādē, kā
arī par pastāvīgu iekšējās kontroles sistēmas pārraudzību un uzlabošanu." |
5. |
Atbildīgā komisija
Izslēgt
likumprojekta 6.pantu. |
Atbalstīts |
|
|
|
|
|
|
|
12.pants. Izglītības iestādes
pedagoģiskā padome (1) Pamatizglītības un vidējās
vispārējās izglītības iestādēs dažādu ar mācību un pedagoģisko procesu
saistītu jautājumu risināšanai izveido pedagoģisko padomi. Pedagoģisko padomi vada
izglītības iestādes vadītājs, tās sastāvā ir visi iestādē strādājošie
pedagogi un izglītības iestādes medicīniskais darbinieks. Pedagoģiskā padome
lēmumus pieņem ar balsu vairākumu. Pedagoģiskās padomes sēdes sasauc ne retāk kā
reizi pusgadā, to norisi protokolē. (2) Pedagoģiskā padome: 1) veic pedagoģiskā procesa
analīzi; 2) informējot izglītojamo
vecākus (personas, kas realizē vecāku varu) (turpmāk vecāki), lemj par
izglītojamo pārcelšanu nākamajā klasē; 3) lemj par izglītojamo
atskaitīšanu no vispārējās vidējās izglītības programmas; 4) ierosina pedagoģiskās un
sociālās korekcijas programmu uzsākšanu izglītības iestādē; 5) izlemj citus ar mācību un
pedagoģisko darbu saistītus jautājumus. (3) Šā panta otrās daļas 2. un
3.punktā paredzētajos gadījumos pedagoģiskās padomes pieņemtie lēmumi ir saistoši
izglītības iestādes vadītājam. Visos pārējos gadījumos tiem ir ieteikuma raksturs. |
7. Izteikt 12.pantu šādā
redakcijā: "12.pants.
Izglītības iestādes pedagoģiskā padome (1) Lai risinātu dažādus ar
mācību un pedagoģisko procesu saistītus jautājumus, pamatizglītības un vidējās
vispārējās izglītības iestādēs izveido pedagoģisko padomi. Pedagoģisko padomi
vada izglītības iestādes vadītājs, un tās sastāvā ir visi iestādē strādājošie
pedagogi un izglītības iestādes ārstniecības persona. Pedagoģiskās padomes sēdes
sasauc ne retāk kā reizi pusgadā, un to norisi protokolē. (2) Pedagoģiskā padome: 1) analizē
pedagoģiskā darba rezultātus un izstrādā priekšlikumus to uzlabošanai; 2) veido
vienotu pedagoģisko pozīciju pedagoģiskā procesa organizācijas pamatjautājumos; 3) apspriež
pedagoģiskā procesa organizācijas jautājumus un analizē labāko pedagoģisko
pieredzi; 4) izstrādā
izglītības iestādes darba plāna projektu." |
6. |
Atbildīgā
komisija
Izteikt likumprojekta 7.pantu kā 5.pantu un tajā
paredzēto 12. panta otro daļu šādā redakcijā: (2) Pedagoģiskā
padome: 1) veic
pedagoģiskā procesa analīzi un izstrādā priekšlikumus tā rezultātu uzlabošanai; 2) apspriež
pedagoģiskā procesa organizācijas jautājumus un pedagoģisko pieredzi; 3) veido
vienotu pedagoģisko pozīciju pedagoģiskā procesa organizācijas pamatjautājumos; 4) ierosina
pedagoģiskās un sociālās korekcijas programmu uzsākšanu izglītības iestādē; 5) izstrādā
izglītības iestādes darbības plāna projektu.
|
Atbalstīts |
5. Izteikt
12.pantu šādā redakcijā: 12.pants.
Izglītības iestādes pedagoģiskā padome (1) Lai
risinātu dažādus ar mācību un pedagoģisko procesu saistītus jautājumus,
pamatizglītības un vidējās vispārējās izglītības iestādēs izveido pedagoģisko
padomi. Pedagoģisko padomi vada izglītības iestādes vadītājs, un tās sastāvā ir
visi iestādē strādājošie pedagogi un izglītības iestādes ārstniecības persona.
Pedagoģiskās padomes sēdes sasauc ne retāk kā reizi pusgadā un to norisi protokolē. (2)
Pedagoģiskā padome: 1) veic
pedagoģiskā procesa analīzi un izstrādā priekšlikumus tā rezultātu uzlabošanai; 2) apspriež
pedagoģiskā procesa organizācijas jautājumus un pedagoģisko pieredzi; 3) veido
vienotu pedagoģisko pozīciju pedagoģiskā procesa organizācijas pamatjautājumos; 4) ierosina
pedagoģiskās un sociālās korekcijas programmu uzsākšanu izglītības iestādē; 5) izstrādā
izglītības iestādes darbības plāna projektu. |
|
|
|
|
|
|
13.pants. Izglītības iestādes
padome (1) Sabiedrības, pašvaldības un
vecāku sadarbības nodrošināšanai tiek izveidota izglītības iestādes padome. Tā
darbojas saskaņā ar padomes nolikumu, un tās sastāvā var būt: 1) izglītības iestādes
vadītājs; 2) pedagogu pārstāvji; 3) pašvaldības pārstāvji; 4) izglītības iestādes
dibinātājs; 5) vecāku pārstāvji; 6) izglītojamo pārstāvji. (2) Vecāku pārstāvjiem
izglītības iestādes padomes sastāvā jābūt vairākumā. Padomes vadītāju ievēlē
no vecāku pārstāvju vidus. (3) Izglītības iestādes padome: 1) izstrādā priekšlikumus
izglītības iestādes attīstības plānam; 2) veicina
izglītības iestādes atbalsta fondu darbību; 3) risina ar
izglītības iestādes rīkotajiem pasākumiem saistītus organizatoriskos jautājumus; 4) veic
izglītības iestādē pieņemto ziedojumu uzskaiti, lemj par to izlietošanu un sniedz
pārskatu par to vecāku pilnsapulcei; 5) veic citus
padomes nolikumā paredzētus uzdevumus. |
8. Izteikt 13.panta trešās
daļas 4.punktu šādā redakcijā: "4) uzskaita
izglītības iestādē pieņemtos ziedojumus, kontrolē to izlietojumu un sniedz
pārskatu par to vecāku pilnsapulcei;". |
7. &nb
sp; 8. 9. |
Deputāts J.Pliners
Papildināt
13.panta trešo daļu ar 4.1 punktu šādā
redakcijā: 41)
lemj par īstenojamo izglītības programmu un programmas apguves valodām; Deputāts J.Pliners
Papildināt
13.panta trešo daļu ar 4.2 punktu šādā redakcijā: 42)
ir tiesīga ierosināt attiecīgās izglītības iestādes vadītāja un pedagogu
atbrīvošanu no darba. Atbildīgā
komisija
Izslēgt
likumprojekta 8.pantu. |
Neatbalstīts Neatbalstīts Atbalstīts |
|
|
|
|
|
|
|
18.pants. Vispārējās
izglītības programmu licencēšana, akreditācija un reģistrācija (1) Izglītības iestāde drīkst
īstenot tikai licencētas vispārējās izglītības programmas. (2) Izglītības iestādes
īstenotās vispārējās izglītības programmas apstiprina iestādes vadītājs un
dibinātājs. Vispārējās izglītības programmas licencējamas, akreditējamas un
reģistrējamas Izglītības programmu reģistrā Izglītības likumā noteiktajā
kārtībā. (3) Ja izglītības iestāde
īsteno Izglītības un zinātnes ministrijas izstrādātajam programmas paraugam
atbilstošu vispārējās izglītības programmu, tai piešķir licenci šīs programmas
īstenošanai. Šajā gadījumā izglītības iestāde norāda tās izraudzīto
Izglītības un zinātnes ministrijas izstrādāto programmas paraugu. (Ar grozījumiem, kas izdarīti ar
31.10.2002. likumu, kas stājas spēkā no 21.11.2002.) |
9. 18.pantā: izslēgt
trešo daļu; papildināt
pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā: "(4) Izglītības
iestāde drīkst īstenot starptautiskas vispārējās izglītības programmas, kuru atbilstību
valsts izglītības standartiem izvērtējusi Izglītības un zinātnes ministrija un
kuras iekļautas
Latvijas Republikas Izglītības klasifikācijā. Latvijas Republikā atzīst šajās
vispārējās izglītības programmās iegūtu izglītību." |
10. |
Atbildīgā
komisija
Izslēgt
likumprojekta 9.pantu. |
Atbalstīts |
|
|
|
|
|
|
|
24.pants. Pirmsskolas izglītības
konsultatīvie centri (1) Pirmsskolas izglītības
konsultatīvie centri sniedz vecākiem un pirmsskolas izglītības iestādēm
konsultatīvu un metodisku palīdzību pirmsskolas vecuma bērnu izglītošanā un
piecgadīgo un sešgadīgo bērnu obligātajā sagatavošanā skolai. (2) Pirmsskolas izglītības
konsultatīvo centru var izveidot kā pirmsskolas izglītības iestādes struktūrvienību
vai kā patstāvīgu izglītības atbalsta iestādi. (3) Kārtību, kādā vecāki
saņem konsultatīvu un metodisku palīdzību pašvaldības pirmsskolas izglītības
konsultatīvajā centrā, nosaka pašvaldība. |
10. Aizstāt
24.panta pirmajā daļā vārdus "pirmsskolas izglītības iestādēm" ar
vārdiem "izglītības iestādēm". |
|
|
red.lab. |
6. Aizstāt
24.panta pirmajā daļā vārdus "pirmsskolas izglītības iestādēm" ar
vārdiem "izglītības iestādēm". |
|
|
|
|
|
|
27.pants. Izglītojamo skaits
vispārējās pirmsskolas izglītības iestādes grupā (1) Izglītojamo skaitu
vispārējās pirmsskolas izglītības iestādes grupā nosaka Izglītības un zinātnes
ministrija. (2) Privātajās pirmsskolas
izglītības iestādēs izglītojamo skaitu grupā nosaka dibinātājs, nepārsniedzot
Izglītības un zinātnes ministrijas noteikto maksimālo izglītojamo skaitu grupā. |
11. Izslēgt 27.pantu. |
|
|
red.lab. |
7. Izslēgt 27.pantu. |
|
|
|
|
|
|
30.pants. Pamatizglītības
programmas īstenošana (1) Pamatizglītības programmas
tiek īstenotas 9 gadu laikā. (2) Kārtību, kādā
pamatizglītības programmas īstenošanas laiku var saīsināt vai pagarināt, nosaka
Izglītības un zinātnes ministrija. (3) Sākumskolās īsteno daļējas
pamatizglītības programmas. (4) Pamatskolās īsteno pilnas
pamatizglītības programmas. (5) Pamatizglītības programmu var
apvienot ar mazākumtautību izglītības programmu, iekļaujot tajā mazākumtautības
dzimto valodu, ar mazākumtautību identitāti un integrāciju Latvijas sabiedrībā
saistītu mācību saturu. |
12. 30.pantā: izslēgt otro daļu; papildināt
pantu ar sesto daļu šādā redakcijā: "(6) Pamatizglītības
programmā atsevišķos mācību priekšmetos mācību procesu var organizēt arī vienā
no programmā apgūstamajām svešvalodām. Mācību saturu svešvalodā var
apgūt līdz divām piektdaļām no kopējā mācību stundu slodzes apjoma izglītības
programmā." |
11. |
Atbildīgā komisija
Izteikt
likumprojekta 12.pantu kā 8.pantu šādā redakcijā:
8.
Izslēgt 30.panta
otro daļu. |
Atbalstīts |
8.
Izslēgt 30.panta
otro daļu. |
|
|
|
|
|
|
31.pants. Izglītojamo uzņemšana
pamatizglītības iestādē Izglītības iestāde, kura īsteno
pamatizglītības programmas, nedrīkst rīkot iestājpārbaudījumus izglītojamo
uzņemšanai no 1.klases līdz 9.klasei. (Ar grozījumiem, kas izdarīti ar
20.06.2000. likumu, kas stājas spēkā no 21.07.2000.) |
13. Izteikt
31.pantu šādā redakcijā: "31.pants. Izglītojamo
uzņemšana pamatizglītības iestādē (1) Izglītības iestāde,
kura īsteno pamatizglītības programmas (izņemot ģimnāzijas un valsts ģimnāzijas),
nedrīkst rīkot iestājpārbaudījumus izglītojamo uzņemšanai no 1.klases līdz
9.klasei. (2) Ģimnāzijas
un valsts ģimnāzijas, uzņemot izglītojamos pamatizglītības otrā posma
(7.9.klase) izglītības programmā, ar dibinātāja atļauju ir tiesīgas rīkot
iestājpārbaudījumus atbilstoši valsts pamatizglītības standartam." |
12. |
Atbildīgā komisija
Izteikt likumprojekta 13.pantu kā 9.pantu šādā
redakcijā: 9.
31.pantā: papildināt
pantu ar otro daļu šādā redakcijā: (2)
Ģimnāzijas un valsts ģimnāzijas, uzņemot izglītojamos daļējas pamatizglītības
programmā no 7.klases līdz 9.klasei, ar dibinātāja atļauju ir tiesīgas rīkot
iestājpārbaudījumus atbilstoši valsts pamatizglītības standartam.; uzskatīt
līdzšinējo tekstu par panta pirmo daļu. |
Atbalstīts |
9.
31.pantā: papildināt
pantu ar otro daļu šādā redakcijā: (2)
Ģimnāzijas un valsts ģimnāzijas, uzņemot izglītojamos daļējas pamatizglītības
programmā no 7.klases līdz 9.klasei, ar dibinātāja atļauju ir tiesīgas rīkot
iestājpārbaudījumus atbilstoši valsts pamatizglītības standartam.; uzskatīt
līdzšinējo tekstu par panta pirmo daļu. |
|
|
|
|
|
|
32.pants. Pamatizglītības
obligātums (1) Pamatizglītības ieguve ir
obligāta. (2) Pamatizglītības ieguvi sāk
tajā kalendārajā gadā, kurā izglītojamajam aprit 7 gadi. (3) Atkarībā no veselības
stāvokļa un psiholoģiskās sagatavotības izglītojamais var sākt pamatizglītības
ieguvi vienu gadu agrāk vai vēlāk saskaņā ar vecāku vēlmēm un ģimenes ārsta
atzinumu. (4) Iestādes (bērnunami,
medicīnas iestādes, ieslodzījuma vietas), kurās pastāvīgi uzturas izglītojamie
līdz 18 gadu vecumam, nodrošina pamatizglītības programmas apguves iespējas. (5) Izglītojamo, kas apgūst
pamatizglītības programmu valsts vai pašvaldības izglītības iestādē, drīkst
atskaitīt no šīs iestādes tikai pēc saskaņošanas ar to pašvaldību, kuras
administratīvajā teritorijā izglītojamais dzīvo. |
14. 32.pantā: izteikt
ceturto daļu šādā redakcijā: "(4) Iestādes,
kurās pastāvīgi uzturas izglītojamie līdz 18 gadu vecumam (piemēram, bērnu aprūpes
iestādes, patversmes, ārstniecības iestādes, ieslodzījuma vietas, patvēruma
meklētāju izmitināšanas centri), nodrošina pamatizglītības programmas apguves
iespējas."; izslēgt
piekto daļu. |
13. |
Atbildīgā
komisija
Izteikt
likumprojekta 14.pantu kā 10.pantu un izslēgt tajā vārdu pastāvīgi. |
Atbalstīts |
10. 32.pantā: izteikt
ceturto daļu šādā redakcijā: (4) Iestādes,
kurās uzturas izglītojamie līdz 18 gadu vecumam (piemēram, bērnu aprūpes iestādes,
patversmes, ārstniecības iestādes, ieslodzījuma vietas, patvēruma meklētāju
izmitināšanas centri), nodrošina pamatizglītības programmas apguves iespējas.; izslēgt
piekto daļu. |
|
|
|
|
|
|
33.pants. Mācību stundu slodze
pamatizglītības programmā Mācību stundu slodze nedēļā
vienā pamatizglītības programmā nedrīkst pārsniegt: 1) 1.klasē - 20 mācību stundas; 2) 2.klasē - 22 mācību stundas; 3) 3.klasē - 24 mācību stundas; 4) 4.klasē - 26 mācību stundas; 5) 5.klasē - 28 mācību stundas; 6) 6.klasē - 30 mācību stundas; 7) 7.klasē - 32 mācību stundas; 8) 8. un 9.klasē - 34 mācību
stundas. |
15. Izteikt
33.panta 1.punktu šādā redakcijā: "1) 1.klasē
22 mācību stundas;". 16. Izteikt
33.panta 2.punktu šādā redakcijā: "2) 2.klasē
23 mācību stundas;". |
|
|
red.lab. |
11. Izteikt
33.panta 1. un 2.punktu šādā redakcijā: 1) 1.klasē
22 mācību stundas; 2) 2.klasē 23 mācību stundas;. |
|
|
|
|
|
|
35.pants. Mācību
stundas ilgums pamatizglītības iestādēs Mācību stundas ilgums 1.klasē ir
35 minūtes, no 2.klases līdz 9.klasei 4045 minūtes. Mācību stundu ilgumu
nosaka izglītības iestādes vadītājs. (2000.gada 20.jūnija likuma
redakcijā, kas stājas spēkā no 21.07.2000.) |
17. Izteikt
35.pantu šādā redakcijā: "35.pants. Mācību stundas ilgums
pamatizglītības iestādēs
Mācību
stundas ilgums no 1.klases līdz 9.klasei ir 4045 minūtes. Mācību stundas ilgumu
nosaka izglītības iestādes vadītājs." |
|
|
red.lab. |
12. Izteikt
35.pantu šādā redakcijā: 35.pants.
Mācību stundas ilgums pamatizglītības iestādēs
Mācību
stundas ilgums no 1.klases līdz 9.klasei ir 4045 minūtes. Mācību stundas ilgumu
nosaka izglītības iestādes vadītājs. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
42.pants. Vispārējās vidējās
izglītības programmu virzieni (1) Izglītības iestādes ir
tiesīgas izstrādāt vispārējās vidējās izglītības programmas šādos virzienos: 1) vispārizglītojošais virziens,
kuru nosaka izglītības programmu grupa bez īpaši akcentētiem mācību priekšmetiem; 2) humanitārais un sociālais
virziens, kuru nosaka izglītības programmu grupa ar īpaši akcentētiem humanitāro un
sociālo zinību mācību priekšmetiem; 3) matemātikas, dabaszinību un
tehnikas virziens, kuru nosaka izglītības programmu grupa ar īpaši akcentētiem
matemātikas, dabaszinību un tehnisko zinību mācību priekšmetiem; 4) profesionālais virziens, kuru
nosaka izglītības programmu grupa ar īpaši akcentētu profesionālo ievirzi. (2) Vispārējās vidējās
izglītības programmu attiecīgajā virzienā var apvienot ar mazākumtautību
izglītības programmu, iekļaujot tajā mazākumtautības dzimto valodu, ar
mazākumtautību identitāti un integrāciju Latvijas sabiedrībā saistītu mācību
saturu. |
18. Papildināt
42.pantu ar trešo daļu šādā redakcijā: "(3) Vispārējās
vidējās izglītības programmā atsevišķos mācību priekšmetos mācību procesu
var organizēt arī vienā no programmā apgūstamajām svešvalodām. Mācību saturu
svešvalodā var apgūt līdz divām piektdaļām no kopējā mācību stundu slodzes
apjoma izglītības programmā." |
14. 15. |
Deputāts J.Pliners
Izteikt
42.panta otro daļu šādā redakcijā: (2)
Vispārējās vidējās izglītības
programmu attiecīgajā virzienā var apvienot ar mazākumtautību izglītības programmu,
iekļaujot tajā mazākumtautības dzimto valodu, ar mazākumtautību identitāti un
integrāciju Latvijas sabiedrībā saistītu mācību saturu. Valsts vispārējās
vidējās izglītības standarts noteic, ka mācību satura apguve mazākumtautības
izglītības programmā tiek nodrošināta valsts valodā vai divās valodās
(bilingvāli) ne mazāk kā trijās piektdaļās no kopējās mācību stundu slodzes
mācību gadā, ieskaitot svešvalodas. Atbildīgā komisija Izslēgt likumprojekta 18.pantu. |
Neatbalstīts Atbalstīts |
|
|
|
|
|
|
|
51.pants. Speciālās izglītības
iestādes un klases (1) Izglītojamie ar speciālām
vajadzībām speciālās izglītības programmas var apgūt speciālās izglītības
iestādēs vai klasēs. (2) Ir šādas speciālās
izglītības iestādes: 1) valsts speciālās izglītības
iestādes. Tās ir Izglītības un zinātnes ministrijas pārziņā esošas speciālās
izglītības iestādes, kurās mācās dažādu pašvaldību administratīvajā
teritorijā dzīvojoši izglītojamie ar speciālām vajadzībām; 2) pašvaldību speciālās
izglītības iestādes. Tās ir speciālās internātskolas (skolas), attīstības vai
rehabilitācijas centri, kuros mācās lielākoties attiecīgās pašvaldības
administratīvajā teritorijā dzīvojoši izglītojamie ar speciālām vajadzībām; 3) privātās speciālās
izglītības iestādes. (3) Speciālās izglītības klase
ir vispārējās izglītības iestādes klase, kurā mācās izglītojamie ar speciālām
vajadzībām. Speciālās izglītības klasi var atvērt arī izglītības iestādē, kas
īsteno profesionālās izglītības programmas. (4) Speciālās izglītības
iestādei speciālās izglītības attīstības centra statusu var piešķirt Ministru
kabineta noteiktajā kārtībā. (Ar grozījumiem, kas izdarīti ar
20.06.2000. likumu, kas stājas spēkā no 01.09.2001.) |
19. Izteikt
51.panta otrās daļas 1.punktu šādā redakcijā: "1) Izglītības un
zinātnes ministrijas padotībā esošas valsts speciālās izglītības iestādes;". |
16. |
Atbildīgā komisija
Izteikt
likumprojekta 19.pantu kā 13.pantu un aizstāt tajā vārdu padotībā ar vārdu
pakļautībā. |
Atbalstīts |
13. Izteikt
51.panta otrās daļas 1.punktu šādā redakcijā: 1) Izglītības
un zinātnes ministrijas pakļautībā esošas valsts speciālās izglītības iestādes;. |
|
|
|
|
|
|
54.pants. Pedagoģiski
medicīniskā komisija Ir Valsts pedagoģiski
medicīniskā komisija un pašvaldību pedagoģiski medicīniskās komisijas. Valsts
pedagoģiski medicīnisko komisiju izveido izglītības un zinātnes ministrs.
Pašvaldību pedagoģiski medicīniskās komisijas izveido pašvaldības. Pedagoģiski
medicīniskās komisijas darbojas uz to dibinātāju apstiprinātu nolikumu pamata. Valsts
pedagoģiski medicīniskās komisijas un pašvaldību pedagoģiski medicīnisko komisiju
kompetenci nosaka Ministru kabinets. |
20. Izslēgt
54.panta ceturto teikumu. |
|
|
red.lab. |
14. Izslēgt 54.panta
ceturto teikumu. |
60.pants. Sociālās vai
pedagoģiskās korekcijas izglītības iestāžu dibināšana, klašu atvēršana un
izglītojamo uzņemšana (1) Sociālās korekcijas
izglītības iestādes ir Izglītības un zinātnes ministrijas pārziņā. (2) Pedagoģiskās korekcijas
izglītības iestādes dibina valsts, pašvaldības, citas juridiskās un fiziskās
personas. (3) Jebkura izglītības iestāde
var atvērt klases izglītojamajiem, kuriem nepieciešama sociālā vai pedagoģiskā
korekcija. (4) Uzņemšana sociālās
korekcijas izglītības iestādēs notiek likumā noteiktajā kārtībā. (5) Uzņemšanas kārtību
pedagoģiskās korekcijas izglītības iestādē vai klasē un sociālās korekcijas
klasē nosaka attiecīgās iestādes dibinātājs. (6) Izglītības iestādēm, kurās
tiek izveidotas sociālās vai pedagoģiskās korekcijas klases, obligāti ir
jānodrošina pagarinātās darba dienas grupa individuālajam darbam ar izglītojamajiem,
kas mācās šajās klasēs. |
21. Aizstāt
60.panta pirmajā daļā un pārejas noteikumu 3.punktā vārdu "pārziņā" ar vārdu
"padotībā". |
17. |
Atbildīgā komisija
Izteikt
likumprojekta 21.pantu kā 15.pantu šādā redakcijā: 15. Aizstāt 60.panta pirmajā
daļā vārdu pārziņā ar vārdu pakļautībā. |
Atbalstīts |
15. Aizstāt
60.panta pirmajā daļā vārdu pārziņā ar vārdu pakļautībā. |
|
|
|
|
|
|
Pārejas
noteikumi
1. Sešu mēnešu
laikā no šā likuma spēkā stāšanās dienas izglītības un zinātnes ministrs
nodrošina ar šo likumu saistīto normatīvo aktu izstrādi un iesniedz tos
apstiprināšanai Ministru kabinetam. 2. Šā likuma
48.panta trešās daļas pirmais teikums stājas spēkā 2002./2003.mācību gadā, bet
otrais teikums 2003./2004.mācību gadā. (2002.gada
31.oktobra likuma redakcijā, kas stājas spēkā no 21.11.2002.) 3. Pašvaldību
pārziņā esošo internātskolu (izņemot speciālās internātskolas) uzturēšanas
izdevumus līdz administratīvi teritoriālās reformas ieviešanai finansē no valsts
budžeta mērķdotācijas. (23.09.2004.
likuma redakcijā) 4. (Izslēgts
ar 1999.gada 5.augusta likumu, kas stājas spēkā no 13.08.99.) 5. Līdz
2000.gada 1.septembrim Ministru kabinets izstrādā internātskolu un speciālo
izglītības iestāžu finansēšanas noteikumus. (2000.gada
20.jūnija likuma redakcijā, kas stājas spēkā no 21.07.2000.) 6.
Ģimnāzija, kas šā likuma spēkā stāšanās brīdī īsteno pamatizglītības
programmas, ir tiesīga turpināt attiecīgo izglītības programmu īstenošanu līdz
2003.gada 1.septembrim. (2000.gada
20.jūnija likuma redakcijā, kas stājas spēkā no 21.07.2000.) 7. 4.panta 6., 7.
un 8.punkts stājas spēkā 2001.gada 1.septembrī. (2000.gada
20.jūnija likuma redakcijā, kas stājas spēkā no 21.07.2000.) 8.
Grozījumi likuma 26.panta otrajā daļā (par izglītojamo uzņemšanu speciālajās
izglītības iestādēs vai speciālajās grupās), grozījumi likuma 51.panta ceturtajā
daļā (par speciālās izglītības attīstības centra statusa piešķiršanu),
grozījumi likuma 52.pantā (par izglītojamo uzņemšanu speciālajās izglītības
iestādēs), grozījumi likuma 54.pantā (par pedagoģiski medicīnisko komisiju) stājas
spēkā 2001.gada 1.septembrī. (2000.gada
20.jūnija likuma redakcijā, kas stājas spēkā no 21.07.2000.) 9. Šā likuma
39.panta trešā daļa un 48.panta otrā daļa stājas spēkā 2003.gada 1.septembrī. (2002.gada
31.oktobra likuma redakcijā, kas stājas spēkā no 21.11.2002.) |
|
|
|
|
|
|
Pārejas noteikumi 1. Šā likuma 1. un 2.pants
stājas spēkā 2006.gada 1.janvārī. 2. Šā
likuma 15.pants stājas spēkā 2005.gada 1.septembrī. 3. Šā
likuma 16.pants stājas spēkā 2006.gada 1.septembrī. |
18. 19. |
Deputāts J.Pliners
Izteikt
likumprojekta Pārejas noteikumu 2.punktu šādā redakcijā: 2. Šā likuma 15.pants stājas spēkā 2006.gada 1.septembrī. Atbildīgā
komisija
Izteikt
likumprojekta pārejas noteikumus šādā redakcijā: 16.
Papildināt pārejas noteikumus ar 10. punktu šādā redakcijā: 10. Grozījumi šā likuma 33.panta 1.punktā
(par mācību stundu slodzi 1.klasē) stājas spēkā 2005.gada 1.septembrī, bet
2.punktā (par mācību stundu slodzi 2.klasē) 2006.gada 1.septembrī. |
Neatbalstīts Atbalstīts |
16.Papildināt
pārejas noteikumus ar 10. punktu šādā redakcijā: 10. Grozījumi šā likuma 33.panta 1.punktā (par mācību stundu slodzi 1.klasē) stājas spēkā 2005.gada 1.septembrī, bet 2.punktā (par mācību stundu slodzi 2.klasē) 2006.gada 1.septembrī. |
|
|
|
|
|
|