Grozījumi Vispārējās
izglītības likumā
Izdarīt
Vispārējās izglītības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs, 1999, 14., 17., 21.nr.; 2000, 15., 19.nr.; 2002, 24.nr.; 2004,
20.nr.) šādus grozījumus:
1. 4.pantā:
izslēgt 10.punktu;
papildināt pantu ar 11.,
12., 13., 14., 15., 16., 17. un 18.punktu šādā redakcijā:
"11) nosaka valsts
vispārējās izglītības standartus un mācību priekšmetu standartus;
12) katru mācību gadu
atbilstoši valsts vispārējās izglītības standartiem nosaka valsts pārbaudes
darbu norises laiku un kārtību;
13) nosaka mācību
sasniegumu vērtēšanas kārtību speciālās izglītības programmās;
14) nosaka minimāli un
maksimāli pieļaujamo izglītojamo skaitu klasē valsts un pašvaldību vispārējās
izglītības iestādēs un pirmsskolas izglītības iestādes grupās (arī speciālās
izglītības iestādēs, sociālās un pedagoģiskās korekcijas klasēs);
15) nosaka ilgstoši
slimojošu izglītojamo izglītošanās kārtību ārpus izglītības iestādes;
16) nosaka mācību gada
un mācību semestru sākuma un beigu laiku;
17) nosaka obligāto dokumentāciju, kas nepieciešama vispārējās
izglītības iestāžu pedagoģiskā procesa organizācijai;
18) nosaka obligātās prasības izglītojamo uzņemšanai un pārcelšanai nākamajā klasē vispārējās izglītības iestādēs (izņemot internātskolas un speciālās izglītības iestādes)."
2. 5.pantā:
izteikt 1.punktu šādā redakcijā:
"1) izstrādā valsts vispārējās izglītības standartu projektus, mācību priekšmetu standartu projektus, kā arī vispārējās izglītības programmu un mācību priekšmetu programmu paraugus. Programmu paraugiem ir ieteikuma raksturs;";
izslēgt 2. un 3.punktu;
izteikt 5.punktu šādā redakcijā:
"5) reizi gadā
izvērtē un saskaņo mācību procesā izmantojamo mācību literatūru;";
izslēgt 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13.,
14., 15., 16., 17. un 18.punktu.
3. Izslēgt 7.panta otrajā daļā vārdus
"Valsts vai".
izslēgt 15.punktu;
papildināt pantu ar otro
daļu šādā redakcijā:
"(2) Vispārējās izglītības iestādes
nolikumu apstiprina tās dibinātājs."
5. Aizstāt
10.panta trešās daļas 2.punktā vārdus "iekšējās kārtības noteikumus"
ar vārdiem "iekšējos normatīvos aktus".
6. 11.pantā:
izteikt otrās daļas
5.punktu šādā redakcijā:
"5) izglītības iestādes finanšu, personāla un citu resursu
pārvaldīšanu;";
papildināt pantu ar
7. un 8.punktu šādā redakcijā:
"7) iestādes
darbības plāna un budžeta pieprasījuma izstrādi kārtējam gadam;
8) aptverošas un
efektīvas iekšējās kontroles sistēmas izveidošanu izglītības iestādē, kā arī
par pastāvīgu iekšējās kontroles sistēmas pārraudzību un uzlabošanu."
7. Izteikt 12.pantu šādā redakcijā:
(1) Lai risinātu
dažādus ar mācību un pedagoģisko procesu saistītus jautājumus, pamatizglītības
un vidējās vispārējās izglītības iestādēs izveido pedagoģisko padomi. Pedagoģisko
padomi vada izglītības iestādes vadītājs, un tās sastāvā ir visi iestādē
strādājošie pedagogi un izglītības iestādes ārstniecības persona. Pedagoģiskās
padomes sēdes sasauc ne retāk kā reizi pusgadā, un to norisi protokolē.
(2) Pedagoģiskā padome:
1) analizē pedagoģiskā
darba rezultātus un izstrādā priekšlikumus to uzlabošanai;
2) veido vienotu
pedagoģisko pozīciju pedagoģiskā procesa organizācijas pamatjautājumos;
3) apspriež pedagoģiskā
procesa organizācijas jautājumus un analizē labāko pedagoģisko pieredzi;
4) izstrādā izglītības
iestādes darba plāna projektu."
8. Izteikt 13.panta trešās daļas 4.punktu šādā redakcijā:
"4) uzskaita izglītības iestādē pieņemtos ziedojumus, kontrolē to izlietojumu un sniedz pārskatu par to vecāku pilnsapulcei;".
9. 18.pantā:
izslēgt trešo daļu;
papildināt pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Izglītības iestāde drīkst īstenot starptautiskas vispārējās izglītības programmas, kuru atbilstību valsts izglītības standartiem izvērtējusi Izglītības un zinātnes ministrija un kuras iekļautas Latvijas Republikas Izglītības klasifikācijā. Latvijas Republikā atzīst šajās vispārējās izglītības programmās iegūtu izglītību."
10. Aizstāt 24.panta
pirmajā daļā vārdus "pirmsskolas izglītības iestādēm" ar vārdiem "izglītības iestādēm".
11. Izslēgt 27.pantu.
12. 30.pantā:
izslēgt otro daļu;
papildināt pantu ar
sesto daļu šādā redakcijā:
"(6) Pamatizglītības programmā
atsevišķos mācību priekšmetos mācību procesu var organizēt arī vienā no
programmā apgūstamajām svešvalodām. Mācību saturu
svešvalodā var apgūt līdz divām piektdaļām no kopējā mācību stundu slodzes
apjoma izglītības programmā."
13. Izteikt
31.pantu šādā redakcijā:
"31.pants.
Izglītojamo uzņemšana pamatizglītības iestādē
(1) Izglītības iestāde,
kura īsteno pamatizglītības programmas (izņemot ģimnāzijas un valsts
ģimnāzijas), nedrīkst rīkot iestājpārbaudījumus izglītojamo uzņemšanai no
1.klases līdz 9.klasei.
(2) Ģimnāzijas un
valsts ģimnāzijas, uzņemot izglītojamos pamatizglītības otrā posma
(7.9.klase) izglītības programmā, ar dibinātāja atļauju ir tiesīgas rīkot
iestājpārbaudījumus atbilstoši valsts pamatizglītības standartam."
14. 32.pantā:
izteikt ceturto daļu
šādā redakcijā:
"(4) Iestādes,
kurās pastāvīgi uzturas izglītojamie līdz 18 gadu vecumam (piemēram, bērnu
aprūpes iestādes, patversmes, ārstniecības iestādes, ieslodzījuma vietas,
patvēruma meklētāju izmitināšanas centri), nodrošina pamatizglītības programmas
apguves iespējas.";
izslēgt
piekto daļu.
15. Izteikt
33.panta 1.punktu šādā redakcijā:
"1) 1.klasē
22 mācību stundas;".
16. Izteikt
33.panta 2.punktu šādā redakcijā:
"2) 2.klasē
23 mācību stundas;".
17. Izteikt
35.pantu šādā redakcijā:
"35.pants. Mācību stundas ilgums pamatizglītības iestādēs
Mācību stundas ilgums
no 1.klases līdz 9.klasei ir 4045 minūtes. Mācību stundas ilgumu nosaka
izglītības iestādes vadītājs."
18. Papildināt
42.pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Vispārējās vidējās izglītības programmā atsevišķos mācību priekšmetos mācību procesu var organizēt arī vienā no programmā apgūstamajām svešvalodām. Mācību saturu svešvalodā var apgūt līdz divām piektdaļām no kopējā mācību stundu slodzes apjoma izglītības programmā."
19. Izteikt 51.panta otrās daļas 1.punktu šādā redakcijā:
"1) Izglītības un
zinātnes ministrijas padotībā esošas valsts speciālās izglītības iestādes;".
20. Izslēgt 54.panta
ceturto teikumu.
21. Aizstāt 60.panta
pirmajā daļā un pārejas noteikumu
3.punktā vārdu "pārziņā" ar
vārdu "padotībā".
Pārejas
noteikumi
1. Šā likuma 1. un 2.pants stājas spēkā 2006.gada
1.janvārī.
2. Šā likuma 15.pants stājas spēkā
2005.gada 1.septembrī.
3. Šā likuma 16.pants stājas spēkā
2006.gada 1.septembrī.
Izglītības un zinātnes
ministra vietā
zemkopības ministrs
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts
ir vajadzīgs |
|||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Vispārējās izglītības
likuma 5.panta 2., 3., 6., 7., 8., 9., 10.,
11., 12., 13., 14.,
15., 16., 17. un 18.punktā ir noteiktas Izglītības un zinātnes
ministrijas kompetences, kas neatbilst Valsts pārvaldes iekārtas likumā noteiktajam attiecībā uz valsts
pārvaldes padotību. Vispārējās izglītības likuma 7.pantā
svītrojama norma, ka valsts
vispārējās izglītības iestādi reorganizē un likvidē, saskaņojot ar Izglītības
un zinātnes ministriju.
Vispārējās izglītības likuma 9. līdz 13.pantā attiecībā uz iestādes
nolikumu, iekšējiem normatīviem aktiem un iestādes vadītāja pienākumiem ir
ietvertas normas, kas neatbilst Valsts pārvaldes iekārtas likumā noteiktajam. Vispārējās izglītības
likuma 18.pantā svītrojama norma par Izglītības un zinātnes ministrijas
izstrādātu izglītības programmu ievērošanu, jo tas neatbilst Valsts pārvaldes iekārtas likumā
noteiktajam. Pants ir papildināms ar normu, ka arī Latvijā tiek atzītas
starptautiski atzītas vispārējās izglītības programmas. Vispārējās izglītības
likuma 24.pantā nav paredzēts, ka 5 6 gadīgo bērnu izglītības programmas
tiek īstenotas ne tikai pirmsskolas, bet arī citās izglītības iestādēs. Vispārējās izglītības likuma 27. un 30.pantā ir noteiktas
Izglītības un zinātnes ministrijas kompetences, kas neatbilst Valsts pārvaldes iekārtas likumā noteiktajam
attiecībā uz valsts pārvaldes padotību. Vispārējās izglītības
likuma 30. un 42.pantā nav paredzēta iespēja dažus mācību
priekšmetus mācīt daļēji arī kādā no svešvalodām. Taču Latvijā ir uzkrāta
unikāla pieredze svešvalodu apguvē, agrāk, tā sauktajās specializētajās
valodu skolās, kurās paralēli svešvalodas stundām tādi priekšmeti kā vēsture un ģeogrāfija tiek mācīti
svešvalodā, kurā izglītības iestāde bija specializējusies. Šī pieredze ir
saglabāta, 17 izglītības iestādes īsteno padziļinātu svešvalodu apguvi (vācu,
franču, angļu, ziemeļvalstu valodās), tādēļ nepieciešams šādu iespēju leģitimizēt. Vispārējās izglītības
likuma 32.pants papildināms ar iespēju iegūt pamatizglītību arī patvēruma
meklētāju izmitināšanas centros. Vispārējās izglītības likuma 33. un 35.pantā
noteiktā mācību slodze pamatizglītībā 1. un 2.klasei (20 un 22 mācību
stundas) pamatizglītības programmās ir neatbilstoša mūsdienīgām mācību
metodēm un izglītības saturam un ir viena no mazākajām starp Eiropas valstīm
(Pēc Key Data on Education in Europe 2002 datiem mācību gada garums
astronomiskajās stundās 1. līdz 6.klasē
Eiropas valstīs vidēji ir 723 stundas, turpretim Latvijā 478
stundas, mācību stundu skaits nedēļā Eiropas valstīs 1. līdz 3.klasē vidēji
ir no 24 līdz 25 mācību stundām, turpretim Latvijā no 20 līdz 24 stundām
nedēļā. Vispārējās izglītības likuma 51.pantā un 60.pantā
noteiktais, ka valsts speciālās izglītības iestādes un sociālās korekcijas
izglītības iestādes atrodas Izglītības un zinātnes ministrijas pārziņā,
neatbilst Valsts pārvaldes iekārtas likumā noteiktajam attiecībā uz valsts
pārvaldes padotību. Pārejas noteikumu 3.puntā pareizi nosakāma padotība. |
||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Lai nodrošinātu Administratīvā procesa likuma spēkā stāšanās likuma pārejas noteikumu 6.punkta prasību izpildi, ievērojot šī likuma 17.panta otrajā daļā noteikto, tās Izglītības un zinātnes ministrijas kompetences, kas neatbilst Valsts pārvaldes iekārtas likumā noteiktajam attiecībā uz valsts pārvaldes padotību, tiek nodotas Ministru kabinetam, tas ir, valsts vispārējās izglītības standartu un mācību priekšmetu apstiprināšana, valsts pārbaudes darbu norises laika un kārtības noteikšana katru mācību gadu; mācību sasniegumu vērtēšanas kārtība speciālās izglītības iestādēs; minimāli un maksimāli pieļaujamā izglītojamo skaita klasē vispārējās izglītības iestādēs un pirmsskolas izglītības iestādes grupās, arī speciālās izglītības iestādēs, sociālās un pedagoģiskās korekcijas klasēs noteikšana; ilgstoši slimojošu izglītojamo izglītošanās kārtība ārpus izglītības iestādes; mācību gada un mācību semestru sākuma un beigu laika noteikšana; vispārējās izglītības iestāžu pedagoģiskā procesa organizācijai nepieciešamo dokumentu (izglītojamo personu lietu, klases žurnālu, mācību sasniegumu kopsavilkuma žurnālu, liecību, valsts atzītu izglītības dokumentu uzskaites žurnālu u.c.) noteikšana; obligātās prasības izglītojamo uzņemšanai vispārējās izglītības iestādēs, izņemot internātskolas un speciālās izglītības iestādes, kā arī prasības izglītojamo pārcelšanai nākamajā klasē vispārējās izglītības iestādēs. Palielinot izglītojamo mācību slodzi par 2 mācību stundām 1.klasē un par 1 mācību stundu 2.klasē, tiek nodrošināta iespēja īstenot pamatizglītības satura reformu, izmantot jaunākās mācību metodes, ieviest jaunu sociālo zinību mācību priekšmetu, kas ietver jautājumus par ētiskajām vērtībām, veselību, drošību, izkopj saskarsmes un sadarbības prasmes un citas mūsdienu sabiedrībai svarīgas tēmas, kā arī būtiski stiprināt dabaszinātņu pamatu un informātikas apguvi, pārejas noteikumos nosakot, ka šie grozījumi stājas spēkā attiecīgi 2005. un 2006.gada 1.septembrī. |
||||||||
3. Cita informācija |
Nav. |
||||||||
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procesu vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekta mērķis ir nodrošināt demokrātisku, tiesisku, efektīvu, atklātu un sabiedrībai pieejamu valsts pārvaldi un noteikt Ministru kabinetam padotās valsts pārvaldes institucionālo sistēmu un valsts pārvaldes darbības pamatnoteikumus atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likumam. |
||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta projektam tiešas ietekmes uz šo jomu nav. |
||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||
5. Cita informācija |
Nav. |
||||||||
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību
budžetiem |
|||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji 5 gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||
2.Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvais akts tiek īstenots budžeta ietvaros. |
Normatīvais akts tiek īstenots budžeta ietvaros. |
Normatīvais akts tiek īstenots budžeta ietvaros. |
Normatīvais akts tiek īstenots budžeta ietvaros. |
Normatīvais akts tiek īstenots budžeta ietvaros. |
||||
3.Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||
4.Prognozējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||
5.Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||
6.Cita informācija |
Samazinoties izglītojamo skaitam, mācību
stundu skaita palielināšanu 1. un 2.klasē varēs finansēt no mērķdotācijas
republikas pilsētu un rajonu pašvaldībām
pašvaldību pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības
iestāžu pedagogu darba samaksai un valsts sociālās
apdrošināšanas obligātajām
iemaksām šādā apjomā: 1235 1.klašu komplekti x 2/21 x Ls 170 + piemaksa 10% + soc.nod. 24,09% = Ls 27 293 mēnesī. Kopā gadā Ls 327 520 1328 2.klašu komplekti x 1/21 x Ls 170 + piemaksa 10% + soc.nod. 24,09% = Ls 14 674 mēnesī. Kopā gadā Ls 176 092 |
||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt). |
Līdz 2006.gada 1.janvārim ir jāizstrādā un jāpieņem sekojoši Ministru
kabineta noteikumi atbilstoši likumā noteiktajām kompetencēm: 1) nosaka valsts vispārējās izglītības standartus un mācību priekšmetu standartus; 2) katru mācību
gadu atbilstoši valsts vispārējās izglītības standartiem nosaka valsts
pārbaudes darbu norises laiku un kārtību; 3) nosaka mācību
sasniegumu vērtēšanas kārtību speciālās izglītības programmās; 4) nosaka
minimāli un maksimāli pieļaujamo izglītojamo skaitu klasē valsts un
pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un pirmsskolas izglītības iestādes
grupās, arī speciālās izglītības iestādēs, sociālās un pedagoģiskās
korekcijas klasēs; 5) nosaka
ilgstoši slimojošu izglītojamo izglītošanās kārtību ārpus izglītības
iestādes; 6) nosaka mācību
gada un mācību semestru sākuma un beigu laiku; 7) apstiprina vispārējās izglītības
iestāžu pedagoģiskā procesa organizācijai nepieciešamo dokumentus (izglītojamo
personu lietu, klases žurnālu, mācību sasniegumu kopsavilkuma žurnālu, valsts
atzītu izglītības dokumentu uzskaites žurnālu u.c.); 10) apstiprina obligātās prasības
izglītojamo uzņemšanai un pārcelšanai nākamajā klasē vispārējās izglītības
iestādēs, izņemot internātskolas un speciālās izglītības iestādes. Līdz 2006.gada 1.janvārim veicami
arī atbilstoši grozījumi Izglītības likumā. |
||||||||
2.Cita informācija |
Nav. |
||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
|||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|||||||||
1. Ar kurām nevalstiskām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Nav. |
||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nav. |
||||||||
3. Kādi sabiedriskās informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Veikts SKDS pētījums Skolēnu mācību noslodzes sadalījums izglītības programmas apguvē skolēnu vecāku skatījumā (2002.gada oktobris novembris). |
||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Nav. |
||||||||
5.Cita informācija |
Nav. |
||||||||
VII.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldības puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Normatīvā akta izpilde notiks esošo institūciju funkciju ietvaros. |
||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Normatīvais akts tiks publicēts valdības oficiālajā laikrakstā Latvijas Vēstnesis un ievietots Izglītības un zinātnes ministrijas interneta mājas lapā. |
||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Piemērojams vispārējais administratīvais process. |
||||||||
4. Cita informācija |
Nav. |
||||||||
Izglītības un
zinātnes ministre I.Druviete
Izglītības un zinātnes ministre |
Valsts sekretāra vietā valsts sekretāra vietnieks vispārējos jautājumos |
Juridiskā departamenta direktors |
Administratīvā departamenta Kontroles nodaļas vadītāja p.i. |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
I.Druviete |
A.Cinis |
E.Martinsons |
G.Grosa-Sīka |
A.Skrastiņš |
2005.06.06.
1488
E.Grīnis
7047910, edgars.grinis@izm.gov.lv