Likumprojekts
Izdarīt Valsts drošības
iestāžu likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs,
1994, 11.nr.; 1995, 18.nr.; 1996, 23.nr.; 1998, 12.nr.; 1999, 14.nr.; 2000,
15.nr.; 2002, 2., 16.nr.; 2004, 9.nr.) šādu grozījumu:
Papildināt 15.panta otro daļu ar 4.punktu šādā
redakcijā:
"4) valsts un pašvaldību institūciju, kā
arī citu juridisko personu darbības koordinēšanu pretterorisma jomā, kā arī
valsts politikas īstenošanas analīzi pretterorisma jomā."
Ē.Jēkabsons
LIKUMPROJEKTA
Grozījums Valsts drošības iestāžu likumā
ANOTĀCIJA
I.
Kādēļ likums ir vajadzīgs |
|
||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Pašlaik
esošā pretterorisma sistēma Latvijā neveicina ne vienotas pretterorisma
politikas izstrādi, ne arī saskaņotu tās ieviešanu. Terorisma apkarošanas
funkcijas ir sadalītas starp vairākām institūcijām, bet nav nodrošināta to
integrēta un saskaņota darbība un esošo resursu efektīva izmantošana. Saskaņā ar Ministru kabineta 2004.gada 26.novemra rīkojumu Nr.927 ir atbalstīta koncepcija Pretterorisma centra izveide, kas paredz pretterorisma centra izveidi Drošības policijā (kā Drošības policijas struktūrvienību), kas atbilstoši minētajai koncepcijai koordinētu pretterorisma darbībās iesaistīto institūciju darbību pretterorisma jomā, kā arī vienotas valsts politikas īstenošanu cīņā pret terorismu. Ņemot vērā, ka pretterorisma pasākumi ir dažādu institūciju, tajā skaitā juridisko personu, veicamo pasākumu komplekss, būtiski ir organizēt to saskaņotu rīcību. Piemēram: - ministriju un to padotības iestāžu nolikumos un citos normatīvajos aktos paredzētas funkcijas, kas saistītas ar informācijas apmaiņu ar ārvalstīm, stratēģiskas nozīmes objektu drošības garantēšanu, savstarpēju sakaru un saskaņotas darbības nodrošināšanu terora aktu gadījumos; - ārējos normatīvajos aktos juridiskajām personām paredzētās prasības saistībā ar terorisma riska samazināšanu (piemēram MK 1999.gada 31.augusta noteikumi Nr. 312 Vairumtirdzniecības un mazumtirdzniecības organizēšanas kārtība par mantu glabātuvju izveidošanas un izmantošanas kārtību mazumtirdzniecības telpās, MK 2005.gada 15.februāra noteikumos Nr. 128 Kuģu, ostu un ostas iekārtu aizsardzības noteikumi paredzētās prasības u.c.); - pretterorisma plānos paredzēta civilmilitārā sadarbība, piemēram, Aizsardzības ministrijai ir uzdevums pārņemt skarto teritoriju bloķēšanu teroristiska akta, masu iznīcināšanas ieroču pielietošanas gadījumā. Saskaņā ar iepriekšminēto koncepciju pretterorisma centrs šo uzdevumu izpildei nodrošinās nepārtrauktu sadarbību starp Aizsardzības ministriju, Ārlietu ministriju, Satiksmes ministriju, Tieslietu ministriju, Iekšlietu ministriju, Satversmes aizsardzības biroju, Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem, Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas dienestu un citām institūcijām. Lai
nodrošinātu Pretterorisma centra darbībai nepieciešamo tiesisko bāzi ir
nepieciešams izdarīt grozījumus Valsts drošības iestāžu likumā, nosakot
Drošības policiju par koordinējošo institūciju terorisma apkarošanas jomā. |
|
|||||||
2. Likuma projekta
būtība |
Likumprojekts paredz papildināt Valsts
drošības iestāžu likuma 15. panta (2) daļu, deleģējot Drošības policijai
papildus uzdevumu - veikt visu valstī pretterorisma darbībās iesaistīto
institūciju pretterorisma darbības koordināciju, kā arī analizēt valsts
politikas realizāciju pretterorisma jomā . |
|
|||||||
3. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||||
II. Kāda var būt likuma ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
||||||||
1. Ietekme
attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||||
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||||
3. Sociālo seku
izvērtējums |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
|
|||||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
|
|||||||
5.Cita informācija |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
|
|||||||
III. Kāda var būt likuma ietekme uz valsts budžetu
un pašvaldību budžetiem |
|
||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Trīs nākamie gadi |
tūkst. Ls |
|
|||||
1. Izmaiņas budžeta
ieņēmumos |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
|
|||||||
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
|
|||||||
3. Finansiālā
ietekme |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
|
|||||||
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
||||||||
|
|||||||||
5. Detalizēts finansiālā
pamatojuma aprēķins |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
|
|||||||
6. Cita informācija |
Likumprojekta īstenošana tiks realizēta Drošības policijai
apstiprinātā finansējuma ietvaros.
2005.gadā ir piešķirts finansējums 93883 latu apmērā
(10 štata vietu ieviešanai Pretterorisma centrā). |
|
|||||||
IV. Kāda var būt likumprojekta ietekme uz spēkā
esošo tiesību normu sistēmu |
|
||||||||
1.Kādi normatīvie
akti likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir
sagatavoti to projekti. |
Tiks sagatavots un
iesniegts izskatīšanai Ministru kabinetā Ministru kabineta noteikumu projekts
Pretterorisma centra ekspertu konsultatīvās padomes nolikums. |
|
|||||||
2. Cita informācija |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
|
|||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst
likumprojekts |
|
||||||||
1. Saistības pret
Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||||
2. Saistības pret
citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
|
|||||||
3. Atbilstības
izvērtējuma tabula |
|
||||||||
Attiecīgie EK
tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi,
vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
|
|||||||
Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|
|||||
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|||||
4. Cita informācija |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
|
|||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot
tiesību akta projektu |
|
||||||||
1. Ar kurām
nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas |
Konsultācijas nav
notikušas. |
|
|||||||
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
|
|||||||
3. Kādi sabiedrības
informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Netika veikti. |
|
|||||||
4. Konsultācijas ar
starptautiskajiem konsultantiem |
Saņemts NATO dalībvalstu partnerdienestu pozitīvs
vērtējums. |
|
|||||||
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
|
|||||||
VII. Kā tiks nodrošināta likuma izpilde |
|
||||||||
1. Kā tiks
nodrošināta likuma izpilde no valsts puses vai tiek radītas jaunas valsts
institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likuma izpilde no
valsts puses tiks nodrošināta, Drošības policijas sastāvā izveidojot
Pretterorisma centru, kurš būs atbildīgs par pretterorisma darba
koordināciju. |
|
|||||||
2. Kā sabiedrība
tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Pēc likumprojekta pieņemšanas tas tiks publicēts laikrakstā Latvijas
Vēstnesis. |
||||||||
3. Kā indivīds var
aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|
|||||||
4. Cita informācija |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
|
|||||||
|
Iekšlietu ministrs Ē. Jēkabsons
Valsts sekretāra v.i. |
Juridiskā departamenta direktors |
Par kontroli atbildīgā persona |
Atbildīgā amatpersona |
I.Aire |
M. Rāzna |
S.Vārpiņa |
J. Leitietis |
18.04.2005. 12:00
803
galvenā inspektore, A.
Rūdele
7208949, agnese@dp.gov.lv