Sociālo un darba
lietu komisija
Likumprojekts (steidzams) otrajam lasījumam
Likuma attiecīgo pantu spēkā
esošā redakcija |
1.lasījumā nobalsotā redakcija |
Nr. |
Iesniegtie priekšlikumi (12) |
Komisijas atzinums |
Komisijas atbalstītā
redakcija |
|
Izdarīt likumā
Par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu
(Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1997, 3.nr.;
1999, 22.nr.; 2003, 2., 23.nr.; 2004, 4.nr., Latvijas Vēstnesis, 2005,
43.nr.) šādus grozījumus: |
|
|
|
Izdarīt likumā
Par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu
(Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1997, 3.nr.;
1999, 22.nr.; 2003, 2., 23.nr.; 2004, 4.nr.; Latvijas Vēstnesis, 2005,
43.nr.) šādus grozījumus: |
1.pants. Likumā lietotie termini Likumā ir lietoti šādi termini: 7) tabakas izstrādājumu reklāma - jebkurā veidā izplatīta
informācija (iespieddarbi, plakāti, uzlīmes, reklāmas attēli uz sienām, radio
un televīzijas raidījumi, klipi, kinofilmas un videofilmas), kuras mērķis ir
veicināt tabakas izstrādājumu pirkšanu un patēriņu; |
1. Izteikt
likuma 1.panta 7.punktu šādā redakcijā: 7) tabakas izstrādājumu reklāma jebkāda
veida komerciāls paziņojums, kas veikts ar mērķi veicināt, kā arī tieši vai
netieši ietekmēt tabakas izstrādājuma pārdošanu;; |
1. |
Sociālo un
darba lietu komisija Izteikt likumprojekta 1. pantu šādā redakcijā: 1. 1.pantā: izteikt 7.punktu šādā redakcijā: 7) tabakas izstrādājumu reklāma jebkurā
veidā izplatīta informācija, tai skaitā komerciāls paziņojums (piemēram,
iespieddarbi, plakāti, uzlīmes, reklāmas attēli uz sienām, radio un
televīzijas raidījumi, klipi, kinofilmas un videofilmas), kuras mērķis ir
tieši vai netieši veicināt tabakas izstrādājumu pirkšanu un patēriņu;; papildināt pantu ar 18.punktu šādā redakcijā: 18) sponsorēšana jebkāda veida kolektīvs
vai personisks atbalsts kādam pasākumam, darbībai vai indivīdam ar mērķi
tieši vai netieši veicināt tabakas izstrādājumu pirkšanu un patēriņu. |
Atbalstīts |
1. 1.pantā: izteikt 7.punktu šādā redakcijā: 7) tabakas izstrādājumu reklāma jebkurā
veidā izplatīta informācija, tai skaitā komerciāls paziņojums (piemēram,
iespieddarbi, plakāti, uzlīmes, reklāmas attēli uz sienām, radio un
televīzijas raidījumi, klipi, kinofilmas un videofilmas), kuras mērķis ir
tieši vai netieši veicināt tabakas izstrādājumu pirkšanu un patēriņu;; papildināt pantu ar 18.punktu šādā redakcijā: 18) sponsorēšana jebkāda veida kolektīvs
vai personisks atbalsts kādam pasākumam, darbībai vai indivīdam ar mērķi
tieši vai netieši veicināt tabakas izstrādājumu pirkšanu un patēriņu. |
|
2. Papildināt likuma 1.pantu ar jaunu 18.punktu šādā redakcijā: 18) sponsorēšana
jebkāda veida kolektīvs vai personisks atbalsts kādam pasākumam, darbībai
vai indivīdam ar mērķi veicināt, kā arī tieši vai netieši ietekmēt tabakas
izstrādājuma pārdošanu.; |
2. |
Sociālo un darba lietu komisija Izslēgt likumprojekta 2.pantu. |
Atbalstīts |
|
2.pants. Likuma mērķis Šā likuma mērķis ir aizsargāt
cilvēka veselību un tiesības uz tīru, ar tabakas dūmiem nepiesārņotu vidi,
noteikt tabakas izstrādājumu iepakojuma vienības noformējumu un tabakas
izstrādājumu izplatīšanas ierobežojumus, kā arī kārtību, kādā valsts kontrolē
tabakas un tabakas izstrādājumu apriti, tabakas izstrādājumu reklāmu (...) un smēķēšanu publiskās ēkās,
būvēs, telpās un teritorijās. |
3. Papildināt likuma 2.pantu aiz vārdiem tabakas izstrādājumu reklāmu ar
vārdu sponsorēšanu; |
|
|
(red.prec.) |
2. Papildināt 2.pantu pēc vārdiem tabakas izstrādājumu reklāmu ar vārdu
sponsorēšanu. |
8.pants. Tabakas
izstrādājumu reklāma Tabakas
izstrādājumu reklāmai ir jāinformē pircēji par tabakas izstrādājumu lietošanas
kaitīgumu, un šādai informācijai ir jāaizņem vismaz pieci procenti no
reklāmas platības |
4. Izteikt likuma 8.pantu šādā redakcijā: 8.pants. Tabakas izstrādājumu
reklāma un tabakas ražotāju un tirgotāju veiktā sponsorēšana (1) Tabakas izstrādājumu reklāmai ir jāinformē pircēji par tabakas
izstrādājumu lietošanas kaitīgumu, un šādai informācijai ir jāaizņem vismaz 5
procenti no reklāmas platības. (2) Aizliegts reklamēt tabakas izstrādājumus un to lietošanu presē un
citos drukātajos izdevumos (....).
(3) Tabakas
izstrādājumu reklāma presē un citos drukātajos izdevumos atļauta tikai
izdevumos, kas paredzēti vienīgi tabakas tirdzniecības profesionāļiem, kā arī izdevumos, kas izdoti un
drukāti valstīs, kuras nav Eiropas Savienības dalībvalstis, ja šie izdevumi
nav paredzēti izplatīšanai Eiropas Savienības dalībvalstīs. (4) Reklāmu, kas aizliegta presē un citos
drukātajos izdevumos, nedrīkst izmantot informācijas sabiedrības
pakalpojumos. (5) Radio raidījumus aizliegts sponsorēt
komersantiem, kuru galvenā darbības joma ir tabakas izstrādājumu ražošana un
pārdošana (turpmāk tabakas ražotāji). (6) Tabakas ražotājiem aizliegts
sponsorēt pasākumus vai darbības, kas skar vai norisinās vairākās
dalībvalstīs, vai kam citādā veidā ir pārrobežu ietekme. (7)
Tabakas ražotājiem aizliegts bez maksas izplatīt tabakas izstrādājumus šā
panta sestajā daļā minētajos pasākumos sakarā ar to sponsorēšanu ar nolūku
tieši vai netieši veicināt šo izstrādājumu pārdošanu. |
3. 4. 5. 6. 7. 8. |
Juridiskais birojs Papildināt likumprojekta 4.pantā 4.rindkopu (8.panta otro daļu) ar
vārdiem kā arī sniedzot informācijas sabiedrības pakalpojumus; Juridiskais
birojs Izslēgt vai precizēt likumprojekta 4.pantā 5.rindkopā (8.panta trešajā
daļā) vārdus kā arī izdevumos, kas izdoti un drukāti valstīs, kuras nav
Eiropas Savienības dalībvalstis, ja šie izdevumi nav paredzēti izplatīšanai
Eiropas Savienības dalībvalstīs Juridiskais
birojs Izslēgt likumprojekta 4.pantā 6.ridkopu (8.panta ceturto daļu); Juridiskais
birojs Aizstāt likumprojekta 4.pantā 8.rindkopā (8.panta sestajā daļā) vārdus
kam citādā veidā ar vārdu tiem; Juridiskais
birojs Izslēgt
likumprojekta 4.pantā 9.rindkopu (8.panta septītā daļa). Sociālo un darba lietu komisija Izslēgt
likumprojekta 4.pantu. |
Atbalstīts (iestrādāts komisijas priekšlikumā Nr9.) Atbalstīts (iestrādāts komisijas priekšlikumā Nr8.) Atbalstīts (iestrādāts komisijas priekšlikumā Nr.8) Daļēji atbalstīts (iestrādāts komisijas priekšlikumā Nr9.) Atbalstīts(iestrādāts komisijas priekšlikumā Nr.8) Atbalstīts |
|
9.pants. Tabakas izstrādājumu reklāmas
ierobežojumi (1) Latvijā aizliegts: 1) tabakas izstrādājumu un jebkurā citā reklāmā
attēlot personas smēķējam; 2) reklāmas nolūkos izsniegt (piegādāt) tabakas
izstrādājumus bez maksas; 3) reklamēt tabakas izstrādājumus, veicināt to
pārdošanu vai nodarboties ar sponsorēšanu, izmantojot maldinošus,
dezinformējošus, viltus līdzekļus vai citus paņēmienus, kas var radīt
kļūdainu priekšstatu par tabakas īpašībām, iedarbību uz veselību, ar tabakas
izstrādājumu lietošanu saistītajiem riskiem vai vielām, kuras izdalās,
lietojot tabakas izstrādājumus; 4) ražot un tirgot saldumus, uzkodas, kā arī
rotaļlietas un citus priekšmetus tabakas izstrādājumu formā, kas var
piesaistīt nepilngadīgo uzmanību. (2) Aizliegts reklamēt tabakas izstrādājumus un
to lietošanu: 1) kultūras un sporta sarīkojumos, izņemot
gadījumus, kad tabakas ražotāju vai izplatītāju uzņēmumi (uzņēmējsabiedrības)
ir šo pasākumu ģenerālsponsors; 2) videozālēs; 3) uz to valstī realizējamo preču un produkcijas
iepakojuma, kurām nav tieša sakara ar tabaku; 4) uz Latvijas pasta sūtījumiem; 5) Latvijā reģistrētos masu informācijas līdzekļos,
izņemot gadījumus, kad reklāmā ir ietverta informācija par tabakas
izstrādājumu lietošanas negatīvo ietekmi un šī informācija aizņem ne mazāk kā
10 procentus no konkrētās reklāmas kopējā apjoma; 6) izvietojot reklāmu uz ēkām un būvēm (reklāmas
stabiem, sētām, autoceļu un dzelzceļu malās, lidostās, ostās, dzelzceļa
stacijās uz transporta līdzekļiem un sabiedriskā transporta līdzekļu
salonos), izņemot tirdzniecības punktus; 7) audzināšanas un izglītības iestādēs. (3) Tabakas izstrādājumu reklāmā elektroniskajos
sabiedrības saziņas līdzekļos jāievēro arī Radio un televīzijas likuma
noteikumi. |
5. Izslēgt likuma 9.panta otrās daļas 5.punktu. |
9. |
Sociālo
un darba lietu komisija Izteikt
likumprojekta 5.pantu šādā redakcijā: 5.
Izteikt 9.pantu šādā redakcijā: 9.pants. Tabakas izstrādājumu
reklāmas un sponsorēšanas ierobežojumi (1) Aizliegts reklamēt tabakas izstrādājumus un to lietošanu: 1) kultūras un sporta sarīkojumos, izņemot
gadījumus, kad komersanti, kuri nodarbojas ar tabakas izstrādājumu ražošanu vai
izplatīšanu, ir šo pasākumu ģenerālsponsors; 2) kinoteātros un
videozālēs; 3) uz to valstī
realizējamo preču un produkcijas iepakojuma, kurām nav tieša sakara ar
tabaku; 4) uz Latvijas pasta
sūtījumiem; 5) audzināšanas un
izglītības iestādēs; 6) ārstniecības
iestādēs, sociālās aprūpes un rehabilitācijas institūcijās; 7)
presē un citos drukātajos izdevumos, izņemot izdevumus, kas paredzēti
komersantiem, kuri nodarbojas ar tabakas izstrādājumu tirdzniecību, kā arī
izdevumos, kas izdoti un drukāti valstīs, kuras nav Eiropas Savienības
dalībvalstis, un kas nav paredzēti Eiropas Savienības tirgum; 8) sniedzot
informācijas sabiedrības pakalpojumus; 9) uz ēkām un
būvēm (reklāmstabiem, sētām, autoceļu
un dzelzceļu malās, lidostās, ostās, dzelzceļa stacijās, uz transporta
līdzekļiem un sabiedriskā transporta līdzekļu salonos, u.c.), izņemot
tirdzniecības punktus. (2) Aizliegts: 1) ražot un tirgot saldumus, uzkodas, kā arī rotaļlietas un citus
priekšmetus tabakas izstrādājumu formā, kas var piesaistīt nepilngadīgo
uzmanību; 2) tabakas
izstrādājumu un jebkurā citā reklāmā attēlot personas smēķējam; 3) reklāmas nolūkos
izplatīt tabakas izstrādājumus bez maksas; 4) tabakas izstrādājumu reklāmā izmantot maldinošus, dezinformējošus, viltus
līdzekļus vai citus paņēmienus, kas var radīt kļūdainu priekšstatu par
tabakas īpašībām, tās iedarbību uz veselību, ar tabakas izstrādājumu
lietošanu saistītajiem riskiem vai vielām, kuras izdalās, lietojot tabakas
izstrādājumus. (3) Komersantiem, kuru pamatdarbība ir tabakas izstrādājumu ražošana
vai tirdzniecība, aizliegts sponsorēt: 1) radio un televīzijas raidījumus un programmas; 2) pasākumus vai
darbības, kurās ir iesaistītas vairākas Eiropas Savienības dalībvalstis vai
kuras norisinās vairākās Eiropas Savienības dalībvalstīs, vai kurām ir
pārrobežu ietekme. (4)
Tabakas izstrādājumu reklāmā elektroniskajos sabiedrības saziņas līdzekļos
ievēro arī Radio un televīzijas likuma noteikumus. |
Atbalstīts |
3.
Izteikt 9.pantu šādā redakcijā: 9.pants. Tabakas izstrādājumu
reklāmas un sponsorēšanas ierobežojumi (1) Aizliegts reklamēt tabakas izstrādājumus un to lietošanu: 1) kultūras un sporta sarīkojumos, izņemot
gadījumus, kad komersanti, kuri nodarbojas ar tabakas izstrādājumu ražošanu
vai izplatīšanu, ir šo pasākumu ģenerālsponsors; 2) kinoteātros un
videozālēs; 3) uz to valstī
realizējamo preču un produkcijas iepakojuma, kurām nav tieša sakara ar
tabaku; 4) uz Latvijas pasta
sūtījumiem; 5) audzināšanas un
izglītības iestādēs; 6) ārstniecības
iestādēs, sociālās aprūpes un rehabilitācijas institūcijās; 7) presē un citos drukātajos izdevumos, izņemot
izdevumus, kas paredzēti komersantiem, kuri nodarbojas ar tabakas
izstrādājumu tirdzniecību,
kā arī izdevumos, kas izdoti un
drukāti valstīs, kuras nav
Eiropas Savienības dalībvalstis, un kas nav paredzēti Eiropas Savienības tirgum; 8) sniedzot
informācijas sabiedrības pakalpojumus; 9) uz ēkām un būvēm
(reklāmstabiem, sētām, autoceļu un dzelzceļu malās, lidostās, ostās,
dzelzceļa stacijās, uz transporta līdzekļiem un sabiedriskā transporta
līdzekļu salonos, u.c.), izņemot tirdzniecības punktus. (2) Aizliegts: 1) ražot un tirgot saldumus, uzkodas, kā arī rotaļlietas un citus
priekšmetus tabakas izstrādājumu formā, kas var piesaistīt nepilngadīgo
uzmanību; 2) tabakas
izstrādājumu un jebkurā citā reklāmā attēlot personas smēķējam; 3) reklāmas nolūkos
izplatīt tabakas izstrādājumus bez maksas; 4) tabakas izstrādājumu reklāmā izmantot maldinošus, dezinformējošus, viltus
līdzekļus vai citus paņēmienus, kas var radīt kļūdainu priekšstatu par tabakas
īpašībām, tās iedarbību uz veselību, ar tabakas izstrādājumu lietošanu
saistītajiem riskiem vai vielām, kuras izdalās, lietojot tabakas
izstrādājumus. (3) Komersantiem, kuru pamatdarbība ir tabakas izstrādājumu ražošana
vai tirdzniecība, aizliegts sponsorēt: 1) radio un televīzijas raidījumus un programmas; 2) pasākumus vai
darbības, kurās ir iesaistītas vairākas Eiropas Savienības dalībvalstis vai
kuras norisinās vairākās Eiropas Savienības dalībvalstīs, vai kurām ir
pārrobežu ietekme. (4) Tabakas izstrādājumu reklāmā
elektroniskajos sabiedrības saziņas līdzekļos ievēro arī Radio un televīzijas
likuma noteikumus. |
|
|
10. |
Deputāts Pēteris KalniņšPapildināt 9.panta otro daļu ar jaunu apakšpunktu
šādā redakcijā: kinoteātros, tai skaitā kinoseansu laikā. |
Daļēji atbalstīts (Iekļauts komisijas priekšlikumā Nr. 9) |
|
(3)
Tabakas izstrādājumu reklāmā elektroniskajos sabiedrības saziņas līdzekļos
jāievēro arī Radio un televīzijas likuma noteikumi |
6. Izteikt likuma 9.panta trešo daļu šādā
redakcijā: (3) Tabakas
izstrādājumu reklāmā elektroniskajos sabiedrības saziņas līdzekļos jāievēro
arī Radio un televīzijas likuma un Informācijas sabiedrības pakalpojumu
likuma noteikumi. |
11. |
Sociālo un darba lietu komisija Izslēgt likumprojekta 6.pantu. |
Atbalstīts |
|
Pārejas
noteikumi 7. Likuma
9.panta pirmās daļas 3.punkts stājas spēkā 2005.gada 1.augustā. |
7. Izteikt pārejas noteikumu 7.punktu šādā
redakcijā: 7. Likuma 8.panta (izņemot tā pirmo daļu) un 9.panta pirmās daļas
3.punkta un trešā daļas prasības stājas spēkā 2005.gada 31.jūlijā. |
12. |
Sociālo un darba lietu komisija Izteikt likumprojekta 7.pantu šādā redakcijā: 7. Pārejas noteikumos: izteikt 7.punktu šādā redakcijā: 7. Šā likuma 9.panta otrās daļas 4.punkts stājas spēkā 2005.gada
1.augustā.; papildināt pārejas noteikumus ar 13., 14. un 15. punktu šādā redakcijā: 13. Šā likuma 9.panta pirmās daļas 7. un 8.punkts, kā arī trešās daļas 1.punkts (attiecībā uz radioraidījumiem un programmām) un 2.punkts stājas spēkā 2005.gada 31.jūlijā. 14. Presi un citus drukātos izdevumus, kuros ietverta tabakas
izstrādājumu reklāma un kuri izdoti un drukāti līdz 2005.gada 31.jūlijam,
atļauts izplatīt arī pēc 2005.gada 31.jūlija, bet ne ilgāk kā līdz 2005.gada
31.decembrim. 15. Šā
likuma 9.panta pirmās daļas 2.punkts (attiecībā uz kinoteātriem) stājas spēkā
2006.gada 1.janvārī. |
Atbalstīts |
4. Pārejas noteikumos: izteikt 7.punktu šādā redakcijā: 7. Šā likuma 9.panta otrās daļas 4.punkts stājas spēkā 2005.gada
1.augustā.; papildināt pārejas noteikumus ar 13., 14. un 15. punktu šādā redakcijā: 13. Šā likuma 9.panta pirmās daļas 7. un 8.punkts, kā arī trešās daļas 1.punkts (attiecībā uz radioraidījumiem un programmām) un 2.punkts stājas spēkā 2005.gada 31.jūlijā. 14. Presi un citus drukātos
izdevumus, kuros ietverta tabakas izstrādājumu reklāma un kuri izdoti un
drukāti līdz 2005.gada 31.jūlijam, atļauts izplatīt arī pēc 2005.gada
31.jūlija, bet ne ilgāk kā līdz 2005.gada 31.decembrim. 15. Šā likuma 9.panta pirmās daļas 2.punkts (attiecībā uz kinoteātriem)
stājas spēkā 2006.gada 1.janvārī. |
|
8. Izteikt likuma informatīvo atsauci uz
Eiropas Savienības direktīvām šādā redakcijā: Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām
Likumā iekļautas
tiesību normas, kas izriet no: Eiropas Parlamenta un Padomes 2001. gada
5. jūnija Direktīvas 2001/37/EK par dalībvalstu normatīvo un
administratīvo aktu tuvināšanu attiecībā uz tabakas izstrādājumu ražošanu,
noformējumu un pārdošanu, Eiropas Parlamenta un Padomes 2003.gada 26.maija Direktīvas 2003/33/EK
par dalībvalstu normatīvo un administratīvo aktu tuvināšanu attiecībā uz
tabakas izstrādājumu reklāmu un ar to saistīto sponsordarbību.. |
|
|
(redakcionāli precizēts) |
5. Izteikt
informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām šādā redakcijā: Informatīva
atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām
Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no: 1) Eiropas Parlamenta un Padomes 2001.gada 5.jūnija
direktīvas 2001/37/EK par dalībvalstu normatīvo un administratīvo aktu
tuvināšanu attiecībā uz tabakas izstrādājumu ražošanu, noformējumu un
pārdošanu; 2) Eiropas Parlamenta un Padomes 2003.gada 26.maija direktīvas 2003/33/EK par dalībvalstu normatīvo un administratīvo aktu tuvināšanu attiecībā uz tabakas izstrādājumu reklāmu un ar to saistīto sponsordarbību. |