Rīgā
2005.gada 1.jūnijā, Nr.9/9-4.2-
Sociālo
un darba lietu komisija nodod izskatīšanai komisijas izstrādāto likumprojektu Grozījumi
likumā Par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un lietošanas
ierobežošanu. Komisija lūdz minēto likumprojektu nodot tikai Sociālo
un darba lietu komisijai.
Pielikumā:
1)
likumprojekts uz 2 lapām;
2)
likumprojekta anotācija uz 6 lapām.
Priekšsēdētāja J.Stalidzāne
Grozījumi likumā Par tabakas izstrādājumu realizācijas,
reklāmas un lietošanas ierobežošanu
Izdarīt likumā Par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1997, 3.nr.; 1999, 22.nr.; 2003, 2., 23.nr.; 2004, 4.nr., Latvijas Vēstnesis, 2005, 43.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt likuma 1.panta
7.punktu šādā redakcijā:
7) tabakas izstrādājumu reklāma jebkāda veida komerciāls paziņojums,
kas veikts ar mērķi veicināt, kā arī tieši vai netieši ietekmēt tabakas
izstrādājuma pārdošanu;;
2. Papildināt likuma 1.pantu ar
jaunu 18.punktu šādā redakcijā:
18) sponsorēšana jebkāda veida kolektīvs vai personisks atbalsts kādam
pasākumam, darbībai vai indivīdam ar mērķi veicināt, kā arī tieši vai netieši
ietekmēt tabakas izstrādājuma pārdošanu.;
3. Papildināt likuma 2.pantu aiz
vārdiem tabakas izstrādājumu reklāmu ar vārdu sponsorēšanu;
4. Izteikt likuma 8.pantu šādā
redakcijā:
8.pants. Tabakas izstrādājumu reklāma un tabakas ražotāju un tirgotāju
veiktā sponsorēšana
(1)
Tabakas izstrādājumu reklāmai ir jāinformē pircēji par tabakas izstrādājumu
lietošanas kaitīgumu, un šādai informācijai ir jāaizņem vismaz 5 procenti no
reklāmas platības.
(2)
Aizliegts reklamēt tabakas izstrādājumus un to lietošanu presē un citos
drukātajos izdevumos.
(3) Tabakas izstrādājumu
reklāma presē un citos drukātajos izdevumos atļauta tikai izdevumos, kas
paredzēti vienīgi tabakas tirdzniecības profesionāļiem, kā
arī izdevumos, kas izdoti un drukāti valstīs, kuras nav Eiropas Savienības
dalībvalstis, ja šie izdevumi nav paredzēti izplatīšanai Eiropas Savienības
dalībvalstīs.
(4) Reklāmu,
kas aizliegta presē un citos drukātajos izdevumos, nedrīkst izmantot
informācijas sabiedrības pakalpojumos.
(5) Radio raidījumus aizliegts sponsorēt komersantiem, kuru galvenā
darbības joma ir tabakas izstrādājumu ražošana un pārdošana (turpmāk tabakas
ražotāji).
(6) Tabakas ražotājiem aizliegts sponsorēt pasākumus vai darbības, kas skar
vai norisinās vairākās dalībvalstīs, vai kam citādā veidā ir pārrobežu ietekme.
(7) Tabakas ražotājiem aizliegts bez maksas izplatīt tabakas izstrādājumus
šā panta sestajā daļā minētajos pasākumos sakarā ar to sponsorēšanu ar nolūku
tieši vai netieši veicināt šo izstrādājumu pārdošanu.;
5. Izslēgt likuma 9.panta otrās daļas 5.punktu.
6. Izteikt likuma 9.panta trešo daļu
šādā redakcijā:
(3) Tabakas izstrādājumu reklāmā
elektroniskajos sabiedrības saziņas līdzekļos jāievēro arī Radio un televīzijas
likuma un Informācijas sabiedrības pakalpojumu likuma noteikumi.
7. Izteikt pārejas noteikumu 7.punktu šādā redakcijā:
7. Likuma 8.panta
(izņemot tā pirmo daļu) un 9.panta pirmās daļas 3.punkta un trešā daļas
prasības stājas spēkā 2005.gada 31.jūlijā.
8. Izteikt likuma informatīvo
atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām šādā redakcijā:
Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no:
1. Eiropas Parlamenta un Padomes 2001. gada 5. jūnija Direktīvas 2001/37/EK par dalībvalstu normatīvo un administratīvo aktu tuvināšanu attiecībā uz tabakas izstrādājumu ražošanu, noformējumu un pārdošanu,
2. Eiropas Parlamenta un Padomes 2003.gada 26.maija Direktīvas 2003/33/EK par dalībvalstu normatīvo un administratīvo aktu tuvināšanu attiecībā uz tabakas izstrādājumu reklāmu un ar to saistīto sponsordarbību..
Likumprojekta Grozījumi likumā Par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu
ANOTĀCIJA
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Tabaka ir viena no visvairāk
pasaulē lietotajām atkarību izraisošajām vielām. Pēc Pasaules Veselības
organizācijas datiem, katru gadu no tabakas lietošanas mirst 5 miljoni
cilvēku. Arī Latvijas iedzīvotāju vidū smēķēšana ir ļoti izplatīta parādība.
Bez tam daļai nesmēķētāju, kuri ir pakļauti pasīvai tabakas dūmu ietekmei,
laika gaitā attīstās ar šo ietekmi saistītas slimības. Bez kaitējuma, ko
smēķēšana nodara pašiem indivīdiem, viņu ģimenēm, tā lielā mērā negatīvi
ietekmē Latvijas ekonomiku, pirmkārt - smēķēšanas radīto veselības problēmu
dēļ samazinās produktivitāte, otrkārt - šo slimību ārstēšanas izmaksu dēļ.
Latvijā tabakas lietošanas sekas ir cēlonis vismaz 4380 priekšlaicīgām nāvēm
katru gadu jeb vismaz 12 cilvēki dienā mirst no slimībām, kas saistītas ar
tabakas lietošanu. Aprēķināts, ka 2004.gada pirmajos 6 mēnešos dažādu
smēķēšanas izraisītu slimību ārstēšanai tika iztērēti 12 miljoni latu. Īpaši satraucoša ir augstā
ikdienas smēķētāju proporcija jauniešu vidū. 2003.gadā veiktā epidemioloģiskā
pētījuma dati liecina, ka 34,3% Latvijas skolēnu smēķē. Lai būtiski samazinātu tabakas
kaitīgo ietekmi uz iedzīvotāju veselību, ir nepieciešams veikt papildus
pasākumus, lai samazinātu smēķētāju skaitu un līdz ar to uzlabotu sabiedrības
veselību valstī. Šobrīd likums Par tabakas izstrādājumu
realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu nosaka daļējus tabakas
izstrādājumu reklāmas ierobežojumus, taču sponsorēšanas aizliegumi patreizējā
likumdošanā nav noteikti. Lai risinātu šīs problēmas
Eiropas Savienības valstīs, Eiropas Savienība 2003.gada 26.maijā pieņēma
jaunu direktīvu 2003/33/EK Par dalībvalstu normatīvo un administratīvo aktu
tuvināšanu attiecībā uz tabakas izstrādājumu reklāmu un ar to saistīto
sponsorēšanu. Šīs
direktīvas prasības Latvijas Republikai jāpārņem līdz 2005.gada 31.jūlijam. |
2. Normatīvā
akta projekta būtība |
Normatīvā akta izdošanas mērķis
ir pārņemt Eiropas Savienības 2003.gada 26.maijā pieņemtās direktīvas 2003/33/EK
Par dalībvalstu normatīvo un administratīvo aktu tuvināšanu attiecībā uz
tabakas izstrādājumu reklāmu un ar to s
aistīto sponsorēšanu prasības
un nodrošināt to izpildi. Šobrīd likums Par tabakas izstrādājumu
realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu nosaka daļējus tabakas
izstrādājumu reklāmas ierobežojumus. Likumprojekts nosaka reklāmas un
sponsordarbības tabakas izstrādājumiem vispārējus aizliegumus. Tos akcentē
arī Pasaules Veselības organizācijas Vispārējās konvencijas par tabakas
uzraudzību 13.pants. |
3.Cita informācija |
|
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Projekts šo jomu neskar |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo
procedūru vienkāršošanu |
Projekts šo jomu neskar |
3. Sociālo seku izvērtējums |
Ierobežojot valstī tabakas izstrādājumu reklāmu un smēķēšanu, var prognozēt, ka smēķētāju skaits, īpaši jauniešu vidū, samazināsies un tālākā nākotnē uzlabosies sabiedrības veselību raksturojošie rādītāji, piemēram, samazināsies saslimstība ar sirds -asinsvadu un citām smēķēšanas izraisītām slimībām, kā rezultātā savukārt samazināsies veselības aprūpes izmaksas. |
4. Ietekme uz
vidi |
Projekts šo jomu neskar |
5. Cita
informācija |
|
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji
|
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
|
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
3. Finansiālā ietekme |
Projekta
ieviešanai nav nepieciešami papildus budžeta līdzekļi |
Projekta
ieviešanai nav nepieciešami papildus budžeta līdzekļi |
Projekta
ieviešanai nav nepieciešami papildus budžeta līdzekļi |
Projekta
ieviešanai nav nepieciešami papildus budžeta līdzekļi |
Projekta ieviešanai
nav nepieciešami papildus budžeta līdzekļi |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildus izdevumu finansēšanai |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
6. Cita informācija |
|
|
|
|
|
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz |
|
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz
Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta
izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura
punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Lai pilnībā pārņemtu Direktīvas prasības, nav nepieciešams izdarīt grozījumus citos
normatīvajos aktos. |
2. Cita
informācija |
|
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva 2003/33/EK (2003.gada 26.maijs)
par dalībvalstu normatīvo un administratīvo aktu tuvināšanu attiecībā uz
tabakas izstrādājumu reklāmu un sponsorēšanu. Likuma grozījuma saturs kopumā
atbilst Latvijas starptautiskajām saistībām. |
2. Saistības
pret citām starptautiskajām organizācijām |
Projekts šo jomu neskar |
3. Saistības,
kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem
līgumiem |
Projekts šo jomu neskar |
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||
Attiecīgie
Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot
numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Eiropas
Parlamenta un Padomes Direktīva
2003/33/EK (2003.gada 26.maijs) par dalībvalstu normatīvo un administratīvo
aktu tuvināšanu attiecībā uz tabakas izstrādājumu reklāmu un sponsorēšanu. |
|||
2.tabula |
||||
Latvijas
normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas
Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. ES direktīva 2003/33/EK. |
Atbilstības
pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
1.panta
7.,18.punkts |
2.panta b),c)
punkts |
atbilst |
|
|
2.pants |
1.pants |
atbilst |
|
|
8.panta 3., 4.,
5.daļa |
3.panta 1.,
2.punkts, |
atbilst |
|
|
8.panta 6., 7.,
8.daļa |
4.panta 1.,
2.punkts, 5.panta 1., 2.punkts |
atbilst |
|
|
9.panta pirmās
daļas 2.punkts |
5.panta
2.punkts |
atbilst |
|
|
Pārejas
noteikumi |
10.panta
1.punkts |
atbilst |
|
|
|
||||
5. Cita
informācija |
|
|||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām
nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Ir notikušas konsultācijas
un viedokļu apmaiņa ar Latvijas
Pretsmēķēšanas koalīciju un Latvijas Sabiedrības veselības asociāciju. |
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums |
Latvijas Pretsmēķēšanas
koalīcija un Latvijas Sabiedrības veselības asociācija atbalsta stingrāku
tabakas izstrādājumu reklāmas aizliegumu un smēķēšanas ierobežojumu
ieviešanu. |
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Caur masu medijiem sabiedrība ir informēta par likumprojektā paredzētajām izmaiņām. Ir notikušas sarunas ar tabakas ražotājiem. |
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas ar starptautiskajiem ekspertiem nav notikušas. |
5. Cita informācija |
|
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunu valsts institūciju izveidošana nav nepieciešama. Esošo
institūciju funkcijas netiks paplašinātas.
Veselības ministrija koordinēs izpildi esošo funkciju ietvaros. |
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts pēc tā pieņemšanas tiks publicēts laikrakstā Latvijas
Vēstnesis, būs pieejams
normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS) un Veselības ministrijas mājas
lapā www.vm.gov.lv. |
3. Kā indivīds
var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Attiecībā uz tiesiskajām
attiecībām, kas izriet no normatīvā akta piemērojami vispārējās tiesvedības
noteikumi. Indivīds savas tiesības varēs
aizstāvēt normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. |
4. Cita informācija |
|