Rīgā
2005.gada 1.jūnijā, Nr.9/9-4.2-
Saeimas Prezidijam
Sociālo un darba lietu komisija nodod izskatīšanai komisijas izstrādāto likumprojektu Grozījumi likumā Par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu. Komisija lūdz minēto likumprojektu nodot tikai Sociālo un darba lietu komisijai.
Pielikumā:
1) likumprojekts uz 2 lapām;
2) likumprojekta anotācija uz 6 lapām.
Priekšsēdētāja J.Stalidzāne
Grozījumi likumā Par tabakas izstrādājumu realizācijas,
reklāmas un lietošanas ierobežošanu
Izdarīt likumā Par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1997, 3.nr.; 1999, 22.nr.; 2003, 2., 23.nr.; 2004, 4.nr., Latvijas Vēstnesis, 2005, 43.nr.) šādus grozījumus:
7) tabakas izstrādājumu reklāma jebkāda veida komerciāls paziņojums, kas veikts ar mērķi veicināt, kā arī tieši vai netieši ietekmēt tabakas izstrādājuma pārdošanu;;
2. Papildināt likuma 1.pantu ar jaunu 18.punktu šādā redakcijā:
18) sponsorēšana jebkāda veida kolektīvs vai personisks atbalsts kādam pasākumam, darbībai vai indivīdam ar mērķi veicināt, kā arī tieši vai netieši ietekmēt tabakas izstrādājuma pārdošanu.;
3. Papildināt likuma 2.pantu aiz vārdiem tabakas izstrādājumu reklāmu ar vārdu sponsorēšanu;
4. Izteikt likuma 8.pantu šādā redakcijā:
8.pants. Tabakas izstrādājumu reklāma un tabakas ražotāju un tirgotāju veiktā sponsorēšana
(1) Tabakas izstrādājumu reklāmai ir jāinformē pircēji par tabakas izstrādājumu lietošanas kaitīgumu, un šādai informācijai ir jāaizņem vismaz 5 procenti no reklāmas platības.
(2) Aizliegts reklamēt tabakas izstrādājumus un to lietošanu presē un citos drukātajos izdevumos.
(3) Tabakas izstrādājumu reklāma presē un citos drukātajos izdevumos atļauta tikai izdevumos, kas paredzēti vienīgi tabakas tirdzniecības profesionāļiem, kā arī izdevumos, kas izdoti un drukāti valstīs, kuras nav Eiropas Savienības dalībvalstis, ja šie izdevumi nav paredzēti izplatīšanai Eiropas Savienības dalībvalstīs.
(4) Reklāmu, kas aizliegta presē un citos drukātajos izdevumos, nedrīkst izmantot informācijas sabiedrības pakalpojumos.
(5) Radio raidījumus aizliegts sponsorēt komersantiem, kuru galvenā darbības joma ir tabakas izstrādājumu ražošana un pārdošana (turpmāk tabakas ražotāji).
(6) Tabakas ražotājiem aizliegts sponsorēt pasākumus vai darbības, kas skar vai norisinās vairākās dalībvalstīs, vai kam citādā veidā ir pārrobežu ietekme.
(7) Tabakas ražotājiem aizliegts bez maksas izplatīt tabakas izstrādājumus šā panta sestajā daļā minētajos pasākumos sakarā ar to sponsorēšanu ar nolūku tieši vai netieši veicināt šo izstrādājumu pārdošanu.;
5. Izslēgt likuma 9.panta otrās daļas 5.punktu.
6. Izteikt likuma 9.panta trešo daļu šādā redakcijā:
(3) Tabakas izstrādājumu reklāmā elektroniskajos sabiedrības saziņas līdzekļos jāievēro arī Radio un televīzijas likuma un Informācijas sabiedrības pakalpojumu likuma noteikumi.
7. Izteikt pārejas noteikumu 7.punktu šādā redakcijā:
7. Likuma 8.panta (izņemot tā pirmo daļu) un 9.panta pirmās daļas 3.punkta un trešā daļas prasības stājas spēkā 2005.gada 31.jūlijā.
8. Izteikt likuma informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām šādā redakcijā:
Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām
Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no:
Likumprojekta Grozījumi likumā Par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu
ANOTĀCIJA
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums | Tabaka ir viena no visvairāk pasaulē lietotajām atkarību izraisošajām vielām. Pēc Pasaules Veselības organizācijas datiem, katru gadu no tabakas lietošanas mirst 5 miljoni cilvēku. Arī Latvijas iedzīvotāju vidū smēķēšana ir ļoti izplatīta parādība. Bez tam daļai nesmēķētāju, kuri ir pakļauti pasīvai tabakas dūmu ietekmei, laika gaitā attīstās ar šo ietekmi saistītas slimības. Bez kaitējuma, ko smēķēšana nodara pašiem indivīdiem, viņu ģimenēm, tā lielā mērā negatīvi ietekmē Latvijas ekonomiku, pirmkārt - smēķēšanas radīto veselības problēmu dēļ samazinās produktivitāte, otrkārt - šo slimību ārstēšanas izmaksu dēļ. Latvijā tabakas lietošanas sekas ir cēlonis vismaz 4380 priekšlaicīgām nāvēm katru gadu jeb vismaz 12 cilvēki dienā mirst no slimībām, kas saistītas ar tabakas lietošanu. Aprēķināts, ka 2004.gada pirmajos 6 mēnešos dažādu smēķēšanas izraisītu slimību ārstēšanai tika iztērēti 12 miljoni latu. Īpaši satraucoša ir augstā ikdienas smēķētāju proporcija jauniešu vidū. 2003.gadā veiktā epidemioloģiskā pētījuma dati liecina, ka 34,3% Latvijas skolēnu smēķē. Lai būtiski samazinātu tabakas kaitīgo ietekmi uz iedzīvotāju veselību, ir nepieciešams veikt papildus pasākumus, lai samazinātu smēķētāju skaitu un līdz ar to uzlabotu sabiedrības veselību valstī. Šobrīd likums Par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu nosaka daļējus tabakas izstrādājumu reklāmas ierobežojumus, taču sponsorēšanas aizliegumi patreizējā likumdošanā nav noteikti. Lai risinātu šīs problēmas Eiropas Savienības valstīs, Eiropas Savienība 2003.gada 26.maijā pieņēma jaunu direktīvu 2003/33/EK Par dalībvalstu normatīvo un administratīvo aktu tuvināšanu attiecībā uz tabakas izstrādājumu reklāmu un ar to saistīto sponsorēšanu. Šīs direktīvas prasības Latvijas Republikai jāpārņem līdz 2005.gada 31.jūlijam. |
2. Normatīvā akta projekta būtība | Normatīvā akta izdošanas mērķis ir pārņemt Eiropas Savienības 2003.gada 26.maijā pieņemtās direktīvas 2003/33/EK Par dalībvalstu normatīvo un administratīvo aktu tuvināšanu attiecībā uz tabakas izstrādājumu reklāmu un ar to saistīto sponsorēšanu prasības un nodrošināt to izpildi. Šobrīd likums Par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu nosaka daļējus tabakas izstrādājumu reklāmas ierobežojumus. Likumprojekts nosaka reklāmas un sponsordarbības tabakas izstrādājumiem vispārējus aizliegumus. Tos akcentē arī Pasaules Veselības organizācijas Vispārējās konvencijas par tabakas uzraudzību 13.pants. |
3.Cita informācija |
II. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi | Projekts šo jomu neskar |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu | Projekts šo jomu neskar |
3. Sociālo seku izvērtējums | Ierobežojot valstī tabakas izstrādājumu reklāmu un smēķēšanu, var prognozēt, ka smēķētāju skaits, īpaši jauniešu vidū, samazināsies un tālākā nākotnē uzlabosies sabiedrības veselību raksturojošie rādītāji, piemēram, samazināsies saslimstība ar sirds -asinsvadu un citām smēķēšanas izraisītām slimībām, kā rezultātā savukārt samazināsies veselības aprūpes izmaksas. |
4. Ietekme uz vidi | Projekts šo jomu neskar |
5. Cita informācija | |
III. Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz |
|||||
(tūkst. latu) | |||||
Rādītāji | Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 | 2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
|
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos | Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos | Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
3. Finansiālā ietekme | Projekta ieviešanai nav nepieciešami papildus budžeta līdzekļi | Projekta ieviešanai nav nepieciešami papildus budžeta līdzekļi | Projekta ieviešanai nav nepieciešami papildus budžeta līdzekļi | Projekta ieviešanai nav nepieciešami papildus budžeta līdzekļi | Projekta ieviešanai nav nepieciešami papildus budžeta līdzekļi |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildus izdevumu finansēšanai | Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins | Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
6. Cita informācija |
IV. Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta
noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Lai pilnībā pārņemtu Direktīvas prasības, nav nepieciešams izdarīt grozījumus citos normatīvajos aktos. |
2. Cita informācija | |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām
saistībām |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību | Eiropas
Parlamenta un Padomes Direktīva 2003/33/EK (2003.gada 26.maijs) par dalībvalstu
normatīvo un administratīvo aktu tuvināšanu attiecībā uz tabakas izstrādājumu
reklāmu un sponsorēšanu.
Likuma grozījuma saturs kopumā atbilst Latvijas starptautiskajām saistībām. |
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām | Projekts šo jomu neskar |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem | Projekts šo jomu neskar |
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju | Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva 2003/33/EK (2003.gada 26.maijs) par dalībvalstu normatīvo un administratīvo aktu tuvināšanu attiecībā uz tabakas izstrādājumu reklāmu un sponsorēšanu. |
|||
2.tabula |
||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) | Eiropas Savienības normatīvais akts un
attiecīgā panta Nr. ES direktīva 2003/33/EK. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ neatbilst) |
Komentāri | |
1.panta 7.,18.punkts | 2.panta b),c) punkts | atbilst | ||
2.pants | 1.pants | atbilst | ||
8.panta 3., 4., 5.daļa | 3.panta 1., 2.punkts, | atbilst | ||
8.panta 6., 7., 8.daļa | 4.panta 1., 2.punkts, 5.panta 1., 2.punkts | atbilst | ||
9.panta pirmās daļas 2.punkts | 5.panta 2.punkts | atbilst | ||
Pārejas noteikumi | 10.panta 1.punkts | atbilst | ||
5. Cita informācija |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas | Ir notikušas konsultācijas un viedokļu apmaiņa ar Latvijas Pretsmēķēšanas koalīciju un Latvijas Sabiedrības veselības asociāciju. |
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija
(atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Latvijas Pretsmēķēšanas koalīcija un Latvijas Sabiedrības veselības asociācija atbalsta stingrāku tabakas izstrādājumu reklāmas aizliegumu un smēķēšanas ierobežojumu ieviešanu. |
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis | Caur masu medijiem sabiedrība ir informēta par likumprojektā paredzētajām izmaiņām. Ir notikušas sarunas ar tabakas ražotājiem. |
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem | Konsultācijas ar starptautiskajiem ekspertiem nav notikušas. |
5. Cita informācija |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas | Jaunu valsts
institūciju izveidošana nav nepieciešama. Esošo institūciju funkcijas
netiks paplašinātas.
Veselības ministrija koordinēs izpildi esošo funkciju ietvaros. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu | Likumprojekts pēc tā pieņemšanas tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis, būs pieejams normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS) un Veselības ministrijas mājas lapā www.vm.gov.lv. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo | Attiecībā uz tiesiskajām attiecībām, kas izriet no normatīvā akta piemērojami vispārējās tiesvedības noteikumi. Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. |
4. Cita informācija | |