Nr.9/3
Saeimas
Juridiskā komisija, izskatījusi Ministru kabineta iesniegto likumprojektu
Nekustamā īpašuma valsts kadastra likums (reģ.Nr.1226), nolēma atbalstīt
minētā likumprojekta virzīšanu izskatīšanai Saeimas sēdē pirmajā lasījumā.
Ar
cieņu,
Juridiskās komisijas
priekšsēdētājs M.Segliņš
Likumprojekts
Nekustamā īpašuma
valsts kadastra likums
A sadaļa
Vispārīgie noteikumi
1.pants. Likumā ir lietoti šādi termini:
1) kadastra numurs
nekustamajam īpašumam piešķirta viennozīmīga, neatkārtojama un nemainīga ciparu
kombinācija (identifikators);
2) kadastra apzīmējums
zemes vienībai, būvei, telpu grupai vai zemes vienības daļai piešķirta
viennozīmīga, neatkārtojama un nemainīga ciparu kombinācija (identifikators);
3) kadastra dati
Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā ierakstītās ziņas;
4) kadastra
dokuments no Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas
sagatavots un noformēts dokuments, kas satur kadastra datus;
5) kadastra informācija
kadastra dati un Valsts zemes dienesta arhīva dokumentu ziņas, ko izmanto
Nekustamā īpašuma valsts kadastrs;
6) kadastra objekts
Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrēts nekustamais
īpašums, kā arī zemes vienība, būve, telpu grupa un zemes vienības daļa;
7) kadastra subjekts
kadastra objekta īpašnieks vai visi kopīpašnieki, tiesiskais valdītājs vai
lietotājs;
8) kadastrālā uzmērīšana
zemes vienības, būves, telpu grupas un zemes vienības daļas raksturojošo datu
iegūšana apvidū;
9) kadastrālā vērtība
pēc vienotiem kadastrālās vērtēšanas principiem uz noteiktu datumu atbilstoši
kadastra datiem noteikta kadastra objekta un nekustamā īpašuma nodokļa objekta
vērtība naudas izteiksmē. Kadastrālā vērtība neietver mežaudzes vērtību;
10) telpu grupa konstruktīvi norobežots telpu kopums, kas sastāv
no vienas vai vairākām telpām, ar kopēju izeju uz koplietošanas telpu vai āru;
11) zemes vienība
Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrēts norobežots
zemesgabals, kam piešķirts kadastra apzīmējums;
12) zemes vienības
daļa nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrēta
nomas vajadzībām noteikta zemes vienības teritorija, kas nav patstāvīgs nekustamā
īpašuma objekts.
2.pants. Likuma mērķis ir
noteikt nekustamā īpašuma valsts kadastra darbību, kā arī datu iegūšanas un
nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas izveidošanas kārtību,
lai nodrošinātu sabiedrību ar aktuālu kadastra informāciju par visiem valsts
teritorijā esošajiem nekustamajiem īpašumiem, nekustamā īpašuma objektiem,
zemes vienības daļām un īpašniekiem, tiesiskajiem valdītājiem, lietotājiem,
nomniekiem, kā arī nekustamā īpašuma nodokļa objektiem un maksātājiem.
3.pants. (1) Nekustamā īpašuma valsts kadastrs (turpmāk
Kadastrs) ir vienota uzskaites sistēma, kas ar administratīviem,
organizatoriskiem un tehnoloģiskiem procesiem nodrošina datu iegūšanu,
uzturēšanu un izmantošanu par valsts teritorijā esošajiem nekustamajiem īpašumiem,
nekustamā īpašuma objektiem, zemes vienības daļām, kā arī to īpašniekiem,
tiesiskajiem valdītājiem, lietotājiem, nomniekiem, kā arī nekustamā īpašuma
nodokļa objektiem un maksātājiem.
(2) Lai nodrošinātu Kadastra darbību, uztur un pilnveido nekustamā
īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmu (turpmāk Kadastra informācijas
sistēma).
(3) Kadastra informācijas sistēma ir valsts informācijas sistēma. Tās
pārzinis un turētājs ir Valsts zemes dienests. Valsts zemes dienests šajā jomā
darbojas saskaņā ar Valsts informācijas sistēmu likumu, Elektronisko dokumentu
likumu, Fizisko personu datu aizsardzības likumu un likumu "Par
arhīviem".
4.pants. Kadastra informācijas sistēmā reģistrē un uztur
Kadastra teksta un telpiskos datus par kadastra objektiem, kas atrodas valsts
teritorijā, vienlaikus saglabājot vēsturiskos datus. Kadastra informācijas
sistēmā ieraksta ziņas par kadastra subjektiem, nekustamā īpašuma nodokļa
objektiem un maksātājiem.
5.pants. Kadastru kārto šajā likumā noteiktajā kārtībā
visā valsts teritorijā.
6.pants. (1) Kadastra darbībai
un informācijas
sagatavošanai izmanto aktuālos (jaunākos) kadastra datus. Spēkā ir kadastra
dokuments, kas satur aktuālus kadastra datus. Kadastra dokuments zaudē spēku,
ja 58.pantā noteiktajos gadījumos aktualizēti dokumentā iekļautie kadastra
dati.
(2) Kadastra subjektam ir tiesības pārliecināties par kadastra dokumentā
iekļauto datu atbilstību aktuālajiem kadastra datiem.
(3) Valsts institūcija, kura lēmuma pieņemšanai izmanto personas
iesniegto kadastra dokumentu, Kadastra informācijas sistēmā var pārliecināties
par kadastra dokumentā iekļauto datu atbilstību aktuālajiem kadastra datiem.
7.pants. (1) Nekustamais īpašums šā likuma izpratnē ir
nekustamā īpašuma objekts vai to kopība (zemes vienība un/vai būve), ko
ieraksta zemesgrāmatas vienā nodalījumā. Par nekustamo īpašumu uzskatāms arī
dzīvokļa īpašums vai dzīvoklis, mākslinieka darbnīca, neapdzīvojamā telpa, kas
nodota īpašumā līdz dzīvojamās mājas privatizācijai.
(2) Kadastra informācijas sistēmā īpašnieka
personas dati, īpašuma sastāvs un/vai nekustamā īpašuma objektu raksturojošie
dati drīkst atšķirties no ieraksta zemesgrāmatā. Ja
Kadastra informācijas sistēmas dati atšķiras no zemesgrāmatas datiem, spēkā ir
Kadastra informācijas sistēmas dati.
8.pants. (1) Šā likuma izpratnē par nekustamā īpašuma
īpašnieku atzīstama persona, kas:
1) ir nostiprinājusi īpašuma tiesības
zemesgrāmatā;
2) atbilstoši Civillikuma 1477.pantam ir
ieguvusi īpašuma tiesības un Kadastrā reģistrēta kā īpašnieks:
a) dzīvoklim, mākslinieka darbnīcai vai
neapdzīvojamai telpai līdz dzīvojamās mājas privatizācijai, pamatojoties uz
likumu "Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju",
b) kooperatīvajam dzīvoklim, pamatojoties uz
likumu "Par kooperatīvo dzīvokļu privatizāciju",
c) būvei (līdz 1993.gada 5.aprīlim),
pamatojoties uz likumu "Par 1937.gada 22.decembra Zemesgrāmatu likuma
spēka atjaunošanu un spēkā stāšanās kārtību".
(2) Šā likuma izpratnē par tiesisko valdītāju
atzīstama persona, kas tiesiski ieguvusi nekustamo īpašumu un kuras īpašuma
tiesības nav nostiprinātas zemesgrāmatā, izņemot šā panta pirmās daļas 2.punktā
minētos gadījumus.
(3) Šā likuma izpratnē par lietotāju
atzīstama persona, kam īpašnieks, tiesiskais valdītājs, normatīvajos aktos
noteiktajos gadījumos vietējā pašvaldība vai valsts institūcija piešķīrusi
lietojuma tiesības uz nekustamo īpašumu vai tā daļu. Par
lietotāju nav uzskatāma persona, kura lieto nekustamo īpašumu, nekustamā
īpašuma objektu un/vai zemes vienības daļu, pamatojoties uz nomas līgumu.
9.pants. Aktuālo Kadastra informāciju izmanto:
1) jauna nekustamā īpašuma veidošanai,
nekustamā īpašuma objekta, zemes vienības daļas noteikšanai, kadastrālajai
vērtēšanai;
2) īpašuma tiesību nostiprināšanai zemesgrāmatā un
darījumu kārtošanai ar nekustamajiem īpašumiem;
3) nekustamā īpašuma attīstības un
apsaimniekošanas plānošanai;
4) nekustamā īpašuma nodokļa administrēšanai;
5) ekonomiskās attīstības, teritoriju un
vides aizsardzības plānošanai, zemes ierīcības darbu veikšanai, valsts
statistiskās informācijas sagatavošanai;
6) citu informācijas sistēmu darbības
nodrošināšanai.
10.pants. (1) Katram nekustamajam īpašumam nosaka
nekustamā īpašuma lietošanas mērķus un katram lietošanas mērķim piekrītošo
platību. Tos atbilstoši teritorijas plānotajai (atļautajai) izmantošanai vai
likumīgi uzsāktajai izmantošanai nosaka:
1) vietējā pašvaldība, kuras administratīvajā teritorijā atrodas konkrētais
nekustamais īpašums, izņemot šā panta pirmās daļas 2.punktā minētos nekustamos
īpašumus;
2) attiecīgā valsts institūcija valsts nekustamajiem īpašumiem, kas
nodoti valdījumā vai lietojumā valsts drošības, policijas, ugunsdrošības,
valsts aizsardzības un Ieslodzījuma vietu pārvaldes institūcijām.
(2) Lai noteiktu nekustamā īpašuma lietošanas mērķus, vietējai pašvaldībai
ir tiesības apsekot zemes vienības teritoriju, iekļūt būvēs un telpu grupās,
par to iepriekš informējot kadastra subjektu.
(3) Nekustamā īpašuma lietošanas mērķu
klasifikāciju un noteikšanas kārtību nosaka Ministru kabinets.
B sadaļa
Kadastra objekta formēšana
I nodaļa
Kadastra objekta formēšanas
vispārīgie jautājumi
11.pants. (1) Kadastra objekta formēšana ir process, kas
ietver nekustamā īpašuma objekta vai zemes vienības daļas noteikšanu un
nekustamā īpašuma veidošanu, ievērojot šā likuma un citu normatīvo aktu
prasības.
(2) Nekustamā īpašuma objekta vai zemes vienības daļas noteikšana ir
darbības, lai Kadastra informācijas sistēmā reģistrētu nekustamā īpašuma
objektu vai zemes vienības daļu, vai aktualizētu reģistrētas zemes vienības vai
zemes vienības daļas kadastra datus.
(3) Nekustamā īpašuma veidošana ir darbības, lai
Kadastra informācijas sistēmā reģistrētu jaunu nekustamo īpašumu kā nekustamā
īpašuma objektu kopumu, ko veido viens vai vairāki nekustamā īpašuma objekti,
vai grozītu nekustamā īpašuma sastāvu.
12.pants. (1) Nekustamā īpašuma objektu nosaka un/vai
nekustamo īpašumu veido, ja nekustamais īpašums vai nekustamā īpašuma sastāvā
pēc iepriekšējā darījuma radušās izmaiņas ir ierakstītas zemesgrāmatā.
(2) Šā panta pirmās daļas norma neattiecas uz:
1) normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos valstij vai vietējai
pašvaldībai piekritīgo zemi;
2) 21.panta 2.punktā minētajām būvēm;
3) pārejas noteikumu 11.punktā minētajiem kadastra objektiem.
(3) Darījumu veic ar kadastra objektu, ja tas ir formēts atbilstoši šā
likuma prasībām.
(4) Darījumu veic ar nekustamā īpašuma objekta daļu, ko pievieno
blakus esošajam nekustamā īpašuma objektam (20.panta 2.punkts), ja tas ir
formēts atbilstoši šā likuma prasībām.
13.pants. Kadastra objekta formēšanu, izņemot 19.panta
4.punktā minētās darbības, veic Valsts zemes dienests.
14.pants. Kadastra subjektam ir pienākums triju mēnešu
laikā ierosināt kadastra objekta formēšanu šādos gadījumos:
1) uzbūvēta jauna būve;
2) mainīts nekustamā īpašuma sastāvs vai to raksturojošie dati;
3) mainīts nekustamā īpašuma objekta, zemes vienības daļas apjoms vai citi
raksturojošie dati;
4) mainījies kadastra subjekts.
II nodaļa
Nekustamā īpašuma objekta vai
zemes vienības daļas noteikšana
15.pants. Nekustamā īpašuma objekta vai zemes vienības
daļas noteikšana nepieciešama:
1) lai Kadastra informācijas sistēmā:
a) reģistrētu jaunu nekustamā īpašuma objektu vai zemes vienības daļu,
b) dzēstu ierakstu par reģistrētu nekustamā īpašuma objektu vai zemes
vienības daļu,
c) aktualizētu kadastra datus par reģistrētas zemes vienības vai zemes
vienības daļas robežu, būves vai telpu grupas ārējo kontūru vai konstruktīvo
elementu savstarpējo novietojumu;
2) lai apvidū izmainītu vai atjaunotu reģistrētas zemes vienības vai
zemes vienības daļas robežas;
3) veiktu darījumu ar nekustamā īpašuma objektu;
4) nostiprinātu īpašuma tiesības zemesgrāmatā.
16.pants. Par nekustamā īpašuma objektu var noteikt:
1) zemes vienību, izņemot daļu no zemes vienības, ko pievieno blakus
esošajai zemes vienībai, un izņemot zemes vienības daļu;
2) būvi, izņemot:
a) būvi, kuru var pārvietot no vienas vietas uz otru, to neizjaucot
vai citādi ārēji nebojājot,
b) pagaidu būvi,
c) būvē esošās pagrabtelpas, bēniņus, kāpņu telpas, komunikācijas,
iekārtas un citus ar būves ekspluatāciju funkcionāli nedalāmi saistītus
koplietošanas elementus, ja nav veikta konstruktīva pārbūve, tos pārveidojot
telpu grupā;
d) būves piebūves, izvirzījumus, inženiertehniskās iekārtas un citas
izbūves;
e) žogu, mūri, dzelzceļa uzbērumu, gulšņus un sliedes, veģetāciju, kas
klāj zemes virsmu, robežzīmi, kā arī citas ietaises, kas saistītas ar zemes
vienību vai būvi;
3) telpu grupu, izņemot atsevišķā telpu grupā ietilpstošu telpu, ja telpu
grupa sastāv no vairākām telpām.
17.pants. Kadastra subjekts obligāti ierosina nekustamā
īpašuma noteikšanu būvei, ko saskaņā ar likumu "Par nekustamā īpašuma
ierakstīšanu zemesgrāmatās" ieraksta zemesgrāmatā un/vai saskaņā ar likumu
"Par nekustamā īpašuma nodokli" apliek ar nekustamā īpašuma nodokli.
18.pants. Nekustamā īpašuma objektu vai zemes vienības daļu
noteikšanā izmanto šādu pamatinformāciju:
1) valsts ģeodēzisko tīklu datus;
2) ortofotokartes un topogrāfiskās kartes un
plānus;
3) kadastra informāciju;
4) valsts vienotās datorizētās zemesgrāmatas
informāciju;
5) citu valsts informācijas sistēmu informāciju.
19.pants. Nekustamā īpašuma objekta un zemes vienības daļas
noteikšana ietver šādas darbības:
1) noteikšanas ierosināšana;
2) nekustamā īpašuma objektam noteikšanas darba uzdevuma sagatavošana;
3) kadastrālā uzmērīšana (zemes vienības daļas noteikšanai tikai tad, ja
ierosinātājs pieteikumā to norāda);
4) nekustamā īpašuma lietošanas mērķu un tiem piekrītošo platību
noteikšana;
5) kadastrālā vērtēšana;
6) reģistrācija Kadastra informācijas sistēmā;
7) noteikšanas dokumentu nodošana Valsts zemes dienesta arhīvā.
20.pants. Pamatojoties uz
kadastra subjekta iesniegumu, atbilstoši 35.panta nosacījumiem Kadastra
informācijas sistēmā drīkst:
1) sadalīt
reģistrētu nekustamā īpašuma objektu vairākos nekustamā īpašuma objektos;
2) pievienot daļu
zemes vienības blakus esošai zemes vienībai, neveidojot jaunu zemes vienību;
3) mainīt
reģistrēta nekustamā īpašuma objekta ārējo kontūru vai apjomus un/vai
raksturojošos datus;
4) apvienot
vairākus nekustamā īpašuma objektus vienā nekustamā īpašuma objektā.
21.pants. Par jaunu nekustamā īpašuma objektu nosaka:
1) sadalīšanā no reģistrēta nekustamā īpašuma objekta atdalītu jaunu
nekustamā īpašuma objektu (vienlaikus maina sadalāmā reģistrētā nekustamā
īpašuma objekta ārējo kontūru un/vai apjomu);
2) jaunbūvi, Kadastra informācijas sistēmā nereģistrētu būvi un tajā
esošās telpu grupas.
22.pants. Ierakstu par nekustamā īpašuma objektu Kadastra
informācijas sistēmā dzēš šādos gadījumos:
1) apvienojot to pievieno reģistrētam
nekustamā īpašuma objektam (vienlaikus maina apvienotā reģistrētā nekustamā
īpašuma objekta ārējo kontūru un/vai apjomu) un aktualizē datus Kadastra
informācijas sistēmā;
2) normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā būvi
atzīst par dabā neeksistējošu.
23.pants.
Ministru kabinets nosaka nekustamā īpašuma objekta noteikšanas kārtību:
1) dokumentu veidus, kādus ierosinātājs iesniedz Valsts zemes
dienestā, lai uzsāktu nekustamā īpašuma objekta vai zemes vienības daļas
noteikšanas procesu;
2) Valsts zemes dienesta rīcībā esošo dokumentu izmantošanu;
3) noteikšanas darba uzdevuma saturu, sagatavošanas un izsniegšanas kārtību
un termiņus;
4) nekustamā īpašuma objekta un zemes vienības daļas kadastrālās
uzmērīšanas kārtību, raksturojošos datus, to precizitāti, pieļaujamo nesaisti,
raksturojošo datu grozīšanas kārtību, kadastrālās uzmērīšanas dokumentu veidu,
saturu un saskaņošanas kārtību;
5) nekustamā īpašuma objekta apgrūtinājuma
noteikšanas un aktualizācijas kārtību;
6) nekustamā īpašuma lietu un citu kadastra dokumentu
glabāšanas kārtību.
24.pants. Nekustamā
īpašuma objekta vai zemes vienības daļas noteikšana ir pabeigta pēc tā
reģistrācijas Kadastra informācijas sistēmā un noteikšanas dokumentu nodošanas
Valsts zemes dienesta arhīvā.
Pirmā apakšnodaļa
Nekustamā īpašuma objekta vai
zemes vienības daļas noteikšanas ierosināšana un noteikšanas darba uzdevuma
sagatavošana
25.pants. (1) Nekustamā īpašuma objekta noteikšanu ierosina:
1) kadastra subjekts vai, kopīpašuma tiesību
gadījumā, kāds no kopīpašniekiem;
2) vietējā pašvaldība (ja tā nav kadastra
subjekts), lai administrētu nekustamā īpašuma nodokli;
3) valsts institūcija par valstij piekritīgo vai
brīvo valsts zemi un vietējā pašvaldība par pašvaldībai piekritīgo zemi.
(2) Zemes vienības daļas noteikšanu ierosina:
1) nekustamā īpašuma īpašnieks vai, ja tāda nav,
tiesiskais valdītājs;
2) vietējā pašvaldība, lai administrētu nekustamā īpašuma nodokli.
(3) Lai
uzsāktu zemes vienības daļas noteikšanas procesu, šā panta otrajā daļā minētās
personas iesniedz Valsts zemes dienestā zemes robežu plāna kopiju, kurā
attēlota plānotā zemes vienības daļa.
26.pants. Pēc nekustamā īpašuma objekta vai zemes vienības
daļas noteikšanas ierosināšanas Valsts zemes dienests sagatavo nekustamā
īpašuma objekta vai zemes vienības daļas noteikšanas darbu uzdevumu un nosūta
vai izsniedz ierosinātājam turpmākai rīcībai.
Otrā apakšnodaļa
Nekustamā īpašuma objekta vai
zemes vienības daļas kadastrālā uzmērīšana un tās personas tiesības, kura veic
nekustamā īpašuma objekta vai zemes vienības daļas noteikšanu
27.pants. Veicot nekustamā īpašuma objekta vai zemes
vienības daļas kadastrālo
uzmērīšanu:
1) apvidū ierīko detālplānojumā vai zemes
ierīcības projektā iezīmētās nekustamā īpašuma objekta vai zemes robežu plānā (kopijā)
plānotās zemes vienības daļas robežas;
2) Latvijas koordinātu sistēmā LKS-92 uzmēra zemes
vienības un zemes vienības daļas robežas, sastāda kadastrālās uzmērīšanas
dokumentus, saskaņo ar vietējām pašvaldībām un normatīvajos aktos noteiktajām
institūcijām zemes robežu plānu un aprēķina raksturojošos datus;
3) uzmēra būves un telpu grupas ārējo
kontūru, sastāda kadastrālās uzmērīšanas dokumentus un aprēķina raksturojošos
datus;
4) kadastrālās uzmērīšanas dokumentos attēlo
nekustamā īpašuma objekta apgrūtinājumu robežu un apgrūtinājumu raksturojošos
datus.
28.pants. Kadastra informācijas sistēmā reģistrētas, ar
robežzīmēm apvidū nostiprinātas zemes vienības platību, kas aprēķināta
(noteikta) atbilstoši grafiskajiem materiāliem pieļaujamās nesaistes robežās,
izmantojot vienus un tos pašus robežpunktus, aktualizē kadastrālās uzmērīšanas
dokumentos un Kadastra informācijas sistēmā atbilstoši kadastrālajā uzmērīšanā
noteiktajai platībai.
29.pants. Nekustamā
īpašuma objekta apgrūtinājumu klasifikāciju nosaka Ministru kabinets.
30.pants. (1) Zemes vienības un zemes vienības daļas
kadastrālo uzmērīšanu veic Valsts zemes dienests un licencētas personas.
(2) Licenci zemes vienības un zemes vienības daļas kadastrālajai
uzmērīšanai ir tiesīgas saņemt personas, kurām ir civiltiesiski apdrošināta
profesionālā darbība un atbilstošs Latvijas Mērnieku biedrības profesionālās
darbības sertifikāts.
(3) Par zemes vienības un zemes vienības daļas kadastrālās uzmērīšanas
licences saņemšanu un darbības termiņa pagarināšanu licencētā persona maksā
valsts nodevu.
(4) Licences izsniegšanas, darbības termiņa pagarināšanas un anulēšanas
kārtību, licencēto personu darbības uzraudzības kārtību, kā arī valsts nodevas
likmi un tās maksāšanas kārtību, apdrošināšanas līguma minimālo summu un
apdrošināšanas noteikumus nosaka Ministru kabinets.
31.pants. Būves un telpu
grupas kadastrālo uzmērīšanu veic Valsts zemes dienests.
32.pants. Personai, kas veic
nekustamā īpašuma objekta vai zemes vienības daļas noteikšanu, ir tiesības:
1) apsekot zemes
vienības robežas un teritoriju, iekļūt būvēs un telpu grupās, kā arī veikt
citus nekustamā īpašuma objekta vai zemes vienības daļas noteikšanai
nepieciešamos pasākumus, 25.panta pirmās daļas 2.punktā minētajā gadījumā
informējot kadastra subjektu;
2) veikt
noteikšanas darbības uz blakus esošās zemes vienības, par paredzētajām darbībām
informējot attiecīgo kadastra subjektu;
3) pieaicināt
tiesībaizsardzības vai kārtību sargājošo institūciju pārstāvjus, ja tiek
traucēta nekustamā īpašuma objekta vai zemes vienības daļas noteikšana.
III
nodaļa
Nekustamā
īpašuma veidošana, sastāva grozīšana un ieraksta par nekustamo īpašumu dzēšana
Kadastra informācijas sistēmā
33.pants. (1) Nekustamā
īpašuma veidošanu, tā sastāva grozīšanu, kā arī ieraksta par nekustamo īpašumu
dzēšanu Kadastra informācijas sistēmā veic, pamatojoties uz kadastra subjekta
iesniegumu.
(2) Nekustamo
īpašumu veido tikai no tiem nekustamā īpašuma objektiem, kas ir noteikti
atbilstoši šā likuma prasībām.
34.pants. Nekustamo īpašumu veido:
1) izveidojot jaunu
nekustamo īpašumu;
2) reģistrētu
nekustamo īpašumu sadalot vairākos nekustamajos īpašumos;
3)
reģistrētus nekustamos īpašumus apvienojot vienā nekustamajā īpašumā;
4)
grozot reģistrēta nekustamā īpašuma sastāvu, no tā atdalot vai tam pievienojot
nekustamā īpašuma objektu.
35.pants.
(1) Nekustamā
īpašuma sastāvā pēc īpašnieka izvēles drīkst iekļaut nekustamā īpašuma objektu
vai to kopību vienā no šādiem gadījumiem:
1)
vienā administratīvajā teritorijā esošās zemes vienības un uz tām esošās zemes
īpašniekam piederošās būves;
2)
vienā administratīvajā teritorijā esošās būves kā patstāvīgu nekustamo īpašumu
likuma "Par atjaunotā Latvijas Republikas 1937.gada Civillikuma ievada,
mantojuma tiesību un lietu tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un kārtību"
14.pantā noteiktajos gadījumos;
3)
vienā dzīvojamajā mājā esošās telpu grupas, kas savstarpēji robežojas
horizontālā vai vertikālā plaknē, kopā ar kopīpašumā esošo domājamo daļu.
(2) Ja
uz vietējās pašvaldības vai valsts zemes atrodas kā patstāvīgs nekustamais
īpašums zemesgrāmatā ierakstīta daudzdzīvokļu dzīvojamā māja, tad normatīvajos
aktos noteiktajos gadījumos dzīvokļa īpašuma sastāvā iekļauj zemes kopīpašuma
domājamo daļu no vietējās pašvaldības vai valsts zemes, uz kuras atrodas daudzdzīvokļu
dzīvojamā māja.
36.pants. Ja zemes vienība un
zemes īpašniekam piederošās būves ir reģistrētas Kadastra informācijas sistēmā
kā vienots nekustamais īpašums, tad, dalot nekustamo īpašumu, būve nav atdalāma
no zemes vienības, uz kuras tā atrodas.
37.pants. (1) Ierakstu par
nekustamo īpašumu Kadastra informācijas sistēmā dzēš, ja ir dzēsti visi
ieraksti par nekustamā īpašuma objektiem, kuri veido nekustamo īpašumu.
(2) Apvienojot visus
vienā dzīvojamajā mājā esošos dzīvokļa īpašumus vienā nekustamajā īpašumā,
Kadastra informācijas sistēmā dzēš visus ierakstus par dzīvojamā mājā esošajiem
dzīvokļa īpašumiem.
38.pants. Veidojot jaunu
nekustamo īpašumu vai dzēšot ierakstu par nekustamo īpašumu, vienlaikus groza
tā reģistrētā nekustamā īpašuma sastāvu, kuram pievieno vai no kura atdala
nekustamo īpašumu vai nekustamā īpašuma objektu, kā arī to raksturojošos datus
un aktualizē datus Kadastra informācijas sistēmā.
C sadaļa
Kadastra objektu un datu reģistrācija Kadastra
informācijas sistēmā
I nodaļa
Kadastra objekta reģistrācija
39.pants. Kadastra objekta
formēšanas procesā noteikto nekustamā īpašuma objektu, zemes vienības daļu un
izveidoto nekustamo īpašumu reģistrē Kadastra informācijas sistēmā.
40.pants. (1) Kadastra objekta
reģistrāciju ierosina kadastra subjekts.
(2) 25.panta pirmās
daļas 2. un 3.punktā minētajos gadījumos kadastra objekta reģistrāciju ierosina
vietējā pašvaldība savas administratīvās teritorijas robežās vai valsts
institūcija.
41.pants. Kadastra objektu
Kadastra informācijas sistēmā reģistrē, piešķirot identifikatoru (62.pants),
ierakstot ziņas no formēšanas dokumentiem un citām valsts informācijas
sistēmām.
42.pants. (1) Kadastra
objektus telpiski attēlo Kadastra kartē.
(2) Kadastra kartē drīkst izlīdzināt nekustamā
īpašuma objektu vai zemes vienības daļu robežu datus pieļaujamās nesaistes
robežās.
43.pants. Nekustamā īpašuma
objekta reģistrācija Kadastra informācijas sistēmā ietver:
1) nekustamā īpašuma
objekta pirmsreģistrāciju;
2) nekustamā īpašuma
objekta noteikšanas dokumentu ziņu reģistrāciju;
3) citu valsts
informācijas sistēmu ziņu ierakstīšanu (arī elektroniskā veidā);
4) apliecinājuma
sagatavošanu par nekustamā īpašuma objekta reģistrāciju Kadastra informācijas
sistēmā.
44.pants. (1) Pirms jauna
nekustamā īpašuma objekta kadastrālās uzmērīšanas veic tā pirmsreģistrāciju
Kadastra informācijas sistēmā. Pirmsreģistrācijā:
1) piešķir nekustamā
īpašuma objekta kadastra apzīmējumu;
2) ieraksta
sākotnējās ziņas par nekustamā īpašuma objektu;
3) sagatavo
informāciju kadastrālajai uzmērīšanai.
(2) Pirmsreģistrācijā
piešķirto nekustamā īpašuma objekta kadastra apzīmējumu anulē un dzēš
sākotnējās ziņas par nekustamā īpašuma objektu, ja nekustamā īpašuma objekta
reģistrāciju ir ierosinājis kadastra subjekts, bet noteikšanas uzdevumā
norādītajā termiņā nav veikta kadastrālā uzmērīšana un reģistrācijai Kadastra
informācijas sistēmā nav iesniegti kadastrālās uzmērīšanas dokumenti.
45.pants. (1) Par nekustamā
īpašuma objektu Kadastra informācijas sistēmā:
1) reģistrē un uztur šādas ziņas
atbilstoši nekustamā īpašuma objekta noteikšanas dokumentiem:
a) kadastra
apzīmējumu,
b) kadastrālās uzmērīšanas datus (to
skaitā platība, zemes lietošanas veids, robežas, to precizitāte),
c) nekustamā īpašuma
lietošanas mērķus un tiem piekrītošās platības,
d) nekustamā īpašuma
objekta apgrūtinājumus,
e) kadastrālās
vērtēšanas datus,
f) norādi uz
nekustamo īpašumu, kurā ietilpst nekustamā īpašuma objekts,
g) norādi uz zemes
vienības daļu;
2) ieraksta 85.pantā minēto personu sniegtās
ziņas:
a) datus par
mežaudzēm,
b) adresi,
c) ziņas, kas
nepieciešamas nekustamā īpašuma nodokļa objekta noteikšanai.
(2) Papildus šā panta pirmajā daļā minētajām
ziņām ieraksta:
1) tā dokumenta
rekvizītus, no kura ierakstītas ziņas;
2) nekustamā īpašuma
objekta lietas arhīva reģistrācijas numuru;
3) ziņu
ierakstīšanas datumu;
4) ziņas par
kadastra subjektu, ja 21.panta 2.punktā minētajos gadījumos ir noteikts jauns
nekustamā īpašuma objekts un nav izveidots nekustamais īpašums 34.pantā
noteiktajā kārtībā;
5) citas normatīvajos
aktos noteiktās ziņas, kas nepieciešamas, lai nodrošinātu citu valsts reģistru
darbību, kā arī nepieciešamas vietējai pašvaldībai, lai administrētu nekustamā
īpašuma nodokli.
46.pants. Pazīmju
klasifikāciju nekustamā īpašuma neaplikšanai ar nekustamā īpašuma nodokli
nosaka Ministru kabinets saskaņā ar likumu "Par nekustamā īpašuma
nodokli".
47.pants. Pēc tam, kad veiktas
45.pantā noteiktās darbības, Kadastra informācijas sistēmā aprēķina nekustamā
īpašuma objekta kadastrālo vērtību (72.pants) un reģistrē to Kadastra
informācijas sistēmā.
48.pants. Nekustamā īpašuma
nodokļa administrēšanai Kadastra informācijas sistēmā ieraksta 45. un/vai
51.pantā minētās ziņas par:
1) iznomātu valsts
un/vai vietējās pašvaldības nekustamā īpašuma objektu un/vai zemes vienības
daļu, norādot nomnieku;
2) lietojumā nodoto
valsts un/vai vietējās pašvaldības nekustamā īpašuma objektu, norādot
lietotāju.
49.pants. Pēc kadastra
subjekta pieprasījuma Kadastra informācijas sistēmā ieraksta 45. un/vai
51.pantā minētās ziņas par iznomātu nekustamā īpašuma objektu un/vai zemes
vienības daļu, norādot nomnieku.
50.pants. (1) Ja darījumā
nekustamo īpašumu iegūst cita persona, Kadastra informācijas sistēmā ieraksta
ziņas par jauno valdītāju, saglabājot datus par īpašnieku līdz jaunas
informācijas saņemšanai no valsts vienotās datorizētās zemesgrāmatas.
(2) Ziņas par jauno
valdītāju sniedz nekustamā īpašuma īpašnieks.
51.pants. Zemes vienības
daļas reģistrācija ietver:
1) kadastra
apzīmējuma piešķiršanu;
2) kadastrālās
uzmērīšanas datu reģistrāciju;
3) kadastrālās
vērtības reģistrāciju.
52.pants. Nekustamo īpašumu
reģistrē no Kadastra informācijas sistēmā reģistrētiem nekustamā īpašuma
objektiem, kuri neietilpst neviena nekustamā īpašuma sastāvā saskaņā ar
21.panta 2.punktu, vai mainot Kadastra informācijas sistēmā reģistrēta
nekustamā īpašuma sastāvu saskaņā ar 34.panta 2. un 4.punktu.
53.pants. Nekustamā īpašuma
reģistrācija Kadastra informācijas sistēmā ietver:
1) kadastra numura
piešķiršanu;
2) nekustamā
īpašuma objekta noteikšanas dokumentu papildu ziņu ierakstīšanu;
3) nekustamā īpašuma
objekta iekļaušanu nekustamajā īpašumā;
4) apliecinājuma
sagatavošanu par nekustamā īpašuma reģistrāciju Kadastra informācijas sistēmā.
54.pants. Par nekustamo
īpašumu Kadastra informācijas sistēmā:
1) reģistrē un uztur ziņas atbilstoši
nekustamā īpašuma veidošanas dokumentiem:
a) kadastra numuru,
b) nekustamā īpašuma
nosaukumu,
c) kadastra
subjektam piederošās domājamās daļas,
d) dzīvokļa īpašuma
kopīpašuma domājamās daļas,
e) norādi uz
nekustamā īpašuma sastāvā esošo nekustamā īpašuma objektu (-iem);
a) par kadastra
subjektu (-iem),
b) par nekustamā
īpašuma nodokļa maksātāju (-iem),
c) par īpašuma
tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, nekustamā īpašuma sastāvu un nekustamā
īpašuma objekta apgrūtinājumiem,
d) ziņas, kas
nepieciešamas nekustamā īpašuma nodokļa administrēšanai;
a) tā dokumenta
rekvizītus, no kura ierakstītas ziņas,
b) nekustamā īpašuma
lietas arhīva reģistrācijas numuru,
c) ziņu
ierakstīšanas datumu,
d) citas
normatīvajos aktos noteiktās ziņas, kas nepieciešamas nekustamā īpašuma nodokļa
administrēšanai un citu valsts reģistru darbības nodrošināšanai.
55.pants. Pēc 53.panta
1. un 3.punktā minēto darbību veikšanas un 54.pantā minēto nekustamā īpašuma
objekta ziņu reģistrēšanas un ierakstīšanas Kadastra informācijas sistēmā
Valsts zemes dienests nosaka un reģistrē:
1) nekustamā īpašuma kadastrālo vērtību;
2) nekustamā īpašuma novērtējumu kadastrā.
56.pants. (1) Kadastra
objektu un kadastra datus reģistrē, kā arī kadastra datus aktualizē Valsts
zemes dienests.
(2) Ja Valsts zemes dienests pieņem lēmumu
atteikt kadastra objekta, kadastra datu reģistrāciju vai kadastra datu
aktualizāciju, informējot par to iesniedzēju, norāda atteikuma iemeslu. Lēmumu
par atteikumu pieņem šādos gadījumos:
1) dokumenti nesatur
ziņas, kas nepieciešamas kadastra objekta, kadastra datu reģistrācijai vai
kadastra datu aktualizācijai;
2) nekustamā īpašuma
objekta noteikšanas dokumentu sagatavošanā nav izmantota 18.pantā minētā
pamatinformācija uz kadastrālās uzmērīšanas uzsākšanas brīdi.
(3) Ja personas iesniegtie vai uzrādītie
dokumenti satur ziņas, kas ir pretrunā ar to valsts informācijas sistēmu
datiem, kas ir šo ziņu radītājas, tad atliek kadastra objekta, kadastra datu
reģistrāciju un/vai kadastra datu aktualizāciju līdz apstiprinājuma saņemšanai
no attiecīgās valsts informācijas sistēmas. Ja Valsts zemes dienests
apstiprinājumu no attiecīgās valsts informācijas sistēmas nesaņem, tas pieņem
lēmumu par kadastra objekta, kadastra datu reģistrācijas vai kadastra datu
aktualizācijas atteikumu.
57.pants.
56.panta otrajā daļā minētajos gadījumos ziņu iesniedzējam ir tiesības sniegt
ziņas atkārtoti.
58.pants. Kadastra
informācijas sistēmā kadastra datus aktualizē šādos gadījumos:
1) ja kadastra subjekts iesniedz dokumentu
par izmaiņām kadastra objektā;
2) ja valsts
institūcija vai vietējā pašvaldība normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos
sniedz ziņas elektroniskā veidā, to skaitā no valsts informācijas sistēmām;
3) ja valsts
institūcija vai vietējā pašvaldība normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos
sniedz ziņas dokumentu veidā, izņemot šā panta 1.punktā minētos gadījumus.
59.pants.
Anulētos kadastra numurus un apzīmējumus atkārtoti neizmanto.
60.pants. Kadastra
informācijas sistēmā tās darbības nodrošināšanai, kadastra objektu un kadastra
datu sistematizācijai, uzskaitei, reģistrācijai, vērtēšanai uztur normatīvajos
aktos noteiktajā kārtībā apstiprinātas klasifikācijas un klasifikatorus, kā arī
veido un uztur lokālas klasifikācijas un klasifikatorus.
61.pants. Ministru
kabinets nosaka kadastra objekta reģistrācijas un kadastra datu aktualizācijas
kārtību, kas ietver:
1) kadastra
objekta identifikatora veidošanas principus, piešķiršanas kārtību un klasifikāciju;
2) 66.panta otrajā daļā minēto personu identifikatora
piešķiršanas vai maiņas kārtību Kadastra informācijas sistēmā;
3) kadastra datu saturu un to labošanas un
uzturēšanas kārtību;
4) Kadastra kartes veidošanas kārtību,
attēlojamo datu saturu, mēroga noteiktību, attēlošanas un uzturēšanas kārtību
un pieļaujamās nesaistes robežas, izlīdzinot nekustamā īpašuma objekta vai
zemes vienības daļas robežu datus;
5) nekustamā
īpašuma objekta apgrūtinājuma reģistrācijas un aktualizācijas kārtību;
6) nekustamā
īpašuma nodokļa objekta ierakstīšanas kārtību Kadastra informācijas sistēmā un
ierakstāmās ziņas;
7) kārtību,
kādā Kadastra informācijas sistēmā tiek dzēsts ieraksts par kadastra objektu.
II nodaļa
62.pants. Katram
kadastra objektam piešķir viennozīmīgu un nemainīgu identifikatoru kadastra
numuru vai kadastra apzīmējumu.
63.pants.
Kadastra numuru piešķir nekustamajam īpašumam.
64.pants.
Kadastra apzīmējumu piešķir zemes vienībai, būvei, telpu grupai un zemes
vienības daļai.
65.pants. Visu
veidu norādēs uz kadastra objektu valsts informācijas sistēmās un dokumentos
lieto tam piešķirto kadastra numuru vai kadastra apzīmējumu.
66.pants. (1)
Visu veidu norādēs uz personu Kadastra informācijas sistēmā izmanto
normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā tai piešķirto personas identifikatoru.
(2) Personai, kura ierosina kadastra objekta formēšanu un
kurai saskaņā ar normatīvajiem aktiem neparedz piešķirt personas
identifikatoru, to piešķir Kadastra informācijas sistēmā.
D sadaļa
67.pants. (1) Kadastrālā vērtēšana ir saskaņā ar normatīvajiem aktiem
noteiktajiem principiem īstenotu darbību kopums, lai noteiktu kadastra objektu
un nekustamā īpašuma nodokļa objektu vērtību, kas izmantojama normatīvajos
aktos noteiktajām vajadzībām.
(2) Kadastrālās
vērtēšanas process ietver:
1) kadastrālo vērtību
bāzes izstrādi;
2) kadastrālās vērtības
aprēķinu.
(3) Kadastrālo
vērtēšanu veic Valsts zemes dienests. Ministru kabinets nosaka kadastrālās
vērtēšanas kārtību un kadastrālo vērtību bāzes izstrādes apstiprināšanas
kārtību un termiņus.
68.pants. Kadastrālo vērtību
bāze ir kadastrālās vērtības aprēķinam nepieciešamo vērtību raksturojošo datu
kopums bāzes vērtības un korekcijas koeficienti, kas, pamatojoties uz
nekustamā īpašuma tirgus datu analīzi, noteikts kadastra objektu grupai vērtību
ziņā nosacīti viendabīgā teritorijā zonā.
69.pants. (1) Kadastrālo
vērtību bāzi reģistrē Kadastra informācijas sistēmā.
(2) Kadastrālo vērtību bāze, ko izmanto kadastrālās vērtības aprēķinam,
stājas spēkā ar nākamā gada 1.janvāri.
(3) Kadastrālo vērtību bāzi izmanto prognozēto kadastrālo vērtību
kopsummu sagatavošanai nākamajam taksācijas periodam.
70.pants. (1) Kadastrālo vērtību bāzes izstrādē ievēro
valstī atzītās nekustamā īpašuma vērtēšanas standartos noteiktās vērtēšanas
metodes darījumu salīdzināšanas, ienākumu kapitalizācijas un izmaksu metodi.
(2) Informāciju par nekustamā īpašuma tirgus darījumiem izmanto vismaz
par diviem pēdējiem gadiem.
71.pants. Valsts zemes dienests uzskaita un analizē nekustamā īpašuma tirgus cenas un
nomas maksas un nosaka nekustamā īpašuma cenu līmeni. Lai uzkrātu un apstrādātu
informāciju par nekustamā īpašuma tirgus darījumiem, Kadastra informācijas
sistēmā uztur nekustamā īpašuma tirgus datu bāzi.
72.pants. Kadastrālo vērtību aprēķina, ņemot vērā šādus
Kadastra informācijas sistēmā reģistrētos datus:
1) spēkā esošo kadastrālo vērtību bāzi;
2) kadastra objektu un nekustamā īpašuma nodokļa objektu raksturojošos
datus;
3) nekustamā īpašuma lietošanas mērķus;
4) nekustamā īpašuma objekta apgrūtinājumus.
73.pants. Kadastra objekta kadastrālās vērtības aprēķinam
izmanto Kadastra informācijas sistēmas datus par kadastra objektu uz vērtības
aprēķina dienu.
74.pants. Kadastra objekta kadastrālā vērtība ir aktuāla
līdz jaunas kadastrālo vērtību bāzes spēkā stāšanās brīdim vai līdz 72.panta
2., 3. vai 4.punktā minēto kadastra datu izmaiņām Kadastra informācijas sistēmā.
75.pants. (1) Nekustamā īpašuma nodokļa objekta kadastrālās
vērtības aprēķinam izmanto Kadastra informācijas sistēmas datus uz 1.janvāri.
(2) Ja nekustamā īpašuma nodokļa objekts izveidots pēc 1.janvāra, tā
vērtības aprēķinam izmanto Kadastra informācijas sistēmas datus uz vērtības
aprēķina dienu.
76.pants. (1) Nekustamā īpašuma nodokļa objekta kadastrālā
vērtība ir aktuāla līdz jaunas kadastrālo vērtību bāzes spēkā stāšanās brīdim
vai līdz nākamā gada 1.janvārim, ja Kadastra informācijas sistēmā aktualizē
72.panta 2., 3. un 4.punktā minētos nekustamā īpašuma nodokļa objekta kadastra
datus, izņemot šā panta otrajā daļā noteiktos gadījumus.
(2) Ja 72.panta 2., 3. un 4.punktā minēto nekustamā īpašuma nodokļa objekta
kadastra datu maiņa saistīta ar nekustamā īpašuma darījumiem, kadastrālā
vērtība ir aktuāla līdz izmaiņu reģistrācijai Kadastra informācijas sistēmā.
77.pants. Nekustamā īpašuma novērtējums kadastrā ir
nekustamā īpašuma kadastrālās vērtības un nekustamā īpašuma sastāvā esošās
mežaudzes vērtības summa. Mežaudzes vērtību Kadastra informācijas sistēmā
ieraksta, pamatojoties uz Valsts meža dienesta ziņām.
E sadaļa
Kadastra dati nekustamā īpašuma
nodokļa administrēšanai
78.pants. Lai vietējā pašvaldība administrētu nekustamā
īpašuma nodokli, Valsts zemes dienests saskaņā ar likumu "Par nekustamā
īpašuma nodokli" veic šādas darbības Kadastra informācijas sistēmā:
1) uztur datus par nekustamā īpašuma nodokļa objektu;
2) ieraksta ziņas par nekustamā īpašuma nodokļa maksātāju.
79.pants. Vietējām pašvaldībām un valsts institūcijām ir
pienākums viena mēneša laikā, skaitot no dienas, kad stājies spēkā nomas līgums
vai lēmums par nodošanu lietošanā, sniegt Valsts zemes dienestam 45. un/vai
51.pantā noteiktās ziņas par 48.pantā minētajiem kadastra objektiem un kadastra
subjektiem.
80.pants. (1) Lai noteiktu nekustamā īpašuma nodokļa
objektu, vietējām pašvaldībām ir pienākums sniegt Valsts zemes dienestam ziņas
par kadastra objektiem vai to daļām, ko saskaņā ar likumu "Par nekustamā
īpašuma nodokli" apliek ar nekustamā īpašuma nodokli.
(2) Valsts zemes dienests kadastra objektu vai tā daļu, ko saskaņā ar
likumu "Par nekustamā īpašuma nodokli" apliek ar nekustamā īpašuma
nodokli, ieraksta Kadastra informācijas sistēmā kā nekustamā īpašuma nodokļa
objektu, ņemot vērā šā panta pirmajā daļā minēto informāciju.
81.pants. Valsts zemes dienests no Kadastra informācijas
sistēmas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā un termiņos sagatavo un iesniedz
vietējām pašvaldībām informāciju par nekustamā īpašuma nodokļa objektiem un
maksātājiem.
82.pants. (1) Vietējām pašvaldībām un valsts
institūcijām normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ir pienākums sniegt Valsts
zemes dienestam ziņas, kas nepieciešamas nekustamā īpašuma nodokļa objektu
prognozēto kadastrālo vērtību kopsummu sagatavošanai.
(2) Valsts zemes dienests, izmantojot Kadastra informācijas sistēmas
datus, kā arī atbilstoši šā panta pirmajā daļā saņemtajām ziņām normatīvajos
aktos noteiktajā kārtībā sagatavo nekustamā īpašuma nodokļa objektu kadastrālo
vērtību kopsummas pa administratīvajām teritorijām.
F sadaļa
83.pants. (1) Dokumentus, uz kuriem pamatojoties tiek
veikta kadastra objekta formēšana, un formējot radītos dokumentus kārto lietās.
(2) Viena nekustamā īpašuma sastāvā esošo nekustamā īpašuma objektu
noteikšanas dokumentu kopums veido nekustamā īpašuma lietu.
(3) Aktualizējot vai
labojot kadastra datus, iepriekšējos datus saglabā Kadastra informācijas
sistēmā.
(4) Šā panta pirmajā daļā minētās lietas nodod Valsts zemes dienesta
arhīvā, un lietas arhīva reģistrācijas numuru ieraksta Kadastra informācijas
sistēmā.
84.pants. (1)
Kadastra dati ir pastāvīgi glabājami.
(2) Visu nekustamā īpašuma lietu un citu kadastra
dokumentu glabāšanu nodrošina Valsts zemes dienesta arhīvs. Ja Kadastrs tiek
likvidēts, tos nodod valsts glabāšanā normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
G sadaļa
Kadastra darbībai nepieciešamās
informācijas saņemšana un kadastra informācijas izsniegšana
85.pants. (1) Ziņas,
kas nepieciešamas Kadastra informācijas sistēmas uzturēšanai, Valsts zemes
dienestam sniedz kadastra subjekti, vietējās pašvaldības, valsts institūcijas
un mērniecībā licencētas personas.
(2) Šā panta pirmajā daļā minētais kadastra subjekts sniedz ziņas
dokumenta veidā.
(3) Šā panta pirmajā daļā minētā vietējā pašvaldība vai valsts institūcija
(arī valsts informācijas sistēmas turētājs), ja tā nav kadastra subjekts,
drīkst sniegt ziņas elektroniskā veidā. Ziņas reģistrējot un ierakstot Kadastra
informācijas sistēmā, nepieprasa tās apliecinošu dokumentu.
(4) Darījumos iesaistītie kadastra subjekti,
vietējās pašvaldības un valsts institūcijas, kā arī valsts vienotā datorizēt
ā
zemesgrāmata sniedz Valsts zemes dienestam informāciju par darījumiem ar
nekustamo īpašumu (arī par darījuma objektu un darījuma summu).
86.pants. Nekustamā
īpašuma īpašnieks vai, ja tāda nav, tiesiskais valdītājs, vai, ja tāda nav,
lietotājs ir tiesīgs reizi kalendāra gadā pieprasīt un bez maksas saņemt no
Kadastra informācijas sistēmas informāciju par savu kadastra objektu.
87.pants. (1) Valsts tiešās
pārvaldes iestādēm to funkciju veikšanai nepieciešamo kadastra informāciju
Valsts zemes dienests sagatavo un izsniedz (arī elektroniskā veidā) bez maksas.
(2) Vietējai
pašvaldībai tās funkciju veikšanai nepieciešamo kadastra informāciju Valsts
zemes dienests sagatavo un izsniedz (arī elektroniskā veidā) bez maksas par
pašvaldības administratīvajā teritorijā esošajiem kadastra objektiem.
88.pants. Jebkurai
personai ir tiesības pieprasīt kadastra informāciju, iesniedzot Valsts zemes
dienestā rakstveida iesniegumu, kurā norādīts informācijas saņemšanas
pamatojums un informācijas izmantošanas mērķis.
89.pants. Ministru
kabinets nosaka Kadastra informācijas sistēmas uzturēšanai nepieciešamās informācijas
sniegšanas kārtību un ziņu apjomu:
1) nekustamā īpašuma nodokļa administrēšanai nepieciešamo ziņu
sniegšanas kārtību un termiņus;
2) to ziņu sniegšanas kārtību, kuras iesniedz 85.pantā
minētās personas.
90.pants.
Ministru kabinets nosaka kadastra informācijas pieprasīšanas un izsniegšanas
kārtību.
H sadaļa
Lēmumu un faktiskās rīcības apstrīdēšana
91.pants. Kadastra
subjektam un Administratīvā procesa likuma 76.pantā minētajām personām ir
tiesības apstrīdēt Valsts zemes dienesta lēmumus, kas pieņemti nekustamā
īpašuma objekta noteikšanas, nekustamā īpašuma veidošanas, kadastra objekta un
datu reģistrācijas un datu aktualizācijas Kadastra informācijas sistēmā,
nekustamā īpašuma kadastrālās vērtēšanas, kadastra datu glabāšanas, kadastra
informācijas izsniegšanas procesā, un faktisko rīcību.
92.pants. (1) 91.pantā minēto administratīvo aktu vai
faktisko rīcību apstrīd, iesniedzot attiecīgās Valsts zemes dienesta reģionālās
nodaļas vadītājam pamatotu iesniegumu par administratīvā akta vai faktiskās
rīcības apstrīdēšanu.
(2) Valsts zemes dienesta reģionālās nodaļas vadītāja izdoto administratīvo
aktu apstrīd viena mēneša laikā no administratīvā akta spēkā stāšanās dienas,
iesniedzot Valsts zemes dienesta ģenerāldirektoram iesniegumu par administratīvā
akta apstrīdēšanu.
(3) Valsts zemes dienesta ģenerāldirektora izdoto administratīvo aktu
pārsūdz Administratīvajā tiesā.
93.pants. Kadastra subjekts, valsts institūcija vai vietējā pašvaldība, kuras
administratīvajā teritorijā atrodas nekustamais īpašums, ir tiesīga pieprasīt
(arī elektroniskā veidā) kadastra datu labošanu vai nepilnīgu datu
papildināšanu, ja konstatēta kadastra datu neatbilstība iesniegtajiem
dokumentiem.
94.pants. Ja Valsts zemes dienests konstatējis kadastra datu neatbilstību
iesniegtajiem dokumentiem, tas labo kļūdainos kadastra datus un sedz ar to
saistītos izdevumus.
95.pants. (1) Ja nekustamā īpašuma objekta noteikšanu
normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ierosinājusi vietējā pašvaldība vai
valsts institūcija, kadastra subjektam ir tiesības normatīvajos aktos
noteiktajā kārtībā pieprasīt kļūdaino kadastra datu labošanu.
(2) Šā panta pirmajā daļā minētajos gadījumos nekustamā īpašuma
objekta noteicējs (31.pants) atkārtoti veic nekustamā īpašuma objekta
noteikšanu un sedz ar to saistītos izdevumus.
96.pants. Ja 94.
un 95.pantā minētajos gadījumos kadastra datu labošanas dēļ mainās kadastra
objekta sastāvs un kadastrālā vērtība, Valsts zemes dienests to paziņo (arī
elektroniskā veidā) kadastra subjektam un vietējai pašvaldībai, kuras
administratīvajā teritorijā atrodas nekustamais īpašums.
97.pants. Izdevumus,
kas saistīti ar kadastrālās uzmērīšanas kļūdu labošanu, kā arī nodarītos
zaudējumus sedz kadastrālās uzmērīšanas veicējs (30.panta pirmā daļa,
31.pants).
J sadaļa
Kadastra finansēšana
98.pants. Izdevumus, kas saistīti ar kadastra izveidošanu un uzturēšanu, sedz no
valsts budžeta dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem, maksas pakalpojumiem un
citiem pašu ieņēmumiem, kā arī ārvalstu finanšu palīdzības līdzekļiem.
99.pants. Atbilstoši kārtējā gada valsts finansējuma apjomam
Valsts zemes dienests finansē:
1) kadastra datu (teksta un telpisko) uzturēšanu;
2) kadastra objektu datu reģistrāciju un aktualizāciju kadastra
informācijas sistēmā, ja nav saņemts subjekta ierosinājums;
3) kadastrālo vērtēšanu, kas nepieciešama nekustamā īpašuma nodokļa
administrēšanai;
4) informācijas sagatavošanu, kas nepieciešama nekustamā īpašuma
nodokļa administrēšanai;
5) datu apmaiņu ar citām valsts informācijas sistēmām;
6) kadastra datu pieejamības nodrošināšanu valsts un tiešās pārvaldes
iestādēm un vietējām pašvaldībām to funkciju veikšanai;
7) informācijas publiskās daļas pieejamības nodrošināšanu
elektroniskās informācijas izplatīšanas sistēmā;
8) kadastra informācijas sniegšanu Eiropas Savienības valstīm un citām
valstīm saskaņā ar starpvalstu noslēgtajiem līgumiem, ciktāl to neierobežo
normatīvie akti;
9) Valsts zemes dienesta arhīva uzturēšanu;
10) kadastra datu bezmaksas pieejamību īpašniekam vai, ja tāda nav,
tiesiskajam valdītājam, vai, ja tāda nav, lietotājam par tā kadastra objektu;
11) valsts Kadastra izziņas sagatavošanu, par kuru maksā valsts nodevu.
100.pants. Kadastra subjekts normatīvajos aktos noteiktajā
kārtībā un apmērā maksā par:
1) nekustamā īpašuma objekta vai zemes vienības daļas noteikšanu un
nekustamā īpašuma veidošanu;
2) kadastra objekta un kadastra datu reģistrāciju un 58.panta 1.punktā
minēto kadastra datu aktualizāciju;
3) kadastra objekta kadastrālās vērtības aprēķināšanu individuālam pasūtījumam.
101.pants. (1) Par
nekustamā īpašuma valsts kadastra izziņu pieprasītājs
maksā valsts nodevu.
(2) Valsts nodevas likmi, samaksas kārtību un
atvieglojumus nosaka Ministru kabinets.
102.pants. Par
kadastra informācijas izmantošanu, kadastra statistisko un analītisko datu
sagatavošanu, pieejas nodrošināšanu kadastra informācijai un tās izmantošanu
(izņemot 99.pantā minētos gadījumus) maksā pieprasītājs normatīvajos aktos
noteiktajā kārtībā.
1.
Ministru kabinets ne vēlāk kā sešu mēnešu laikā pēc šā likuma spēkā stāšanās
dienas izdod tā 10., 23., 29., 30., 46., 61., 67., 89., 90. un 101.pantā
minētos noteikumus.
2. Ministru kabinets
līdz 2005.gada 30.decembrim izdara grozījumus Ministru kabineta 2004.gada 30.novembra noteikumos Nr.1000 "Valsts
zemes dienesta sniegto maksas pakalpojumu cenrādis un pakalpojumu samaksas
kārtība".
3. Līdz jaunu
Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā sešus
mēnešus pēc šā likuma spēkā stāšanās dienas ir spēkā šādi Ministru kabineta
noteikumi, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu:
1) 1996.gada 30.aprīļa noteikumi Nr.158 "Nekustamā īpašuma valsts
kadastra noteikumi";
2) 2001.gada
31.jūlija noteikumi Nr.344 "Nekustamā īpašuma lietošanas mērķu noteikšanas
un sistematizācijas kārtība";
3) 2004.gada
15.jūnija noteikumi Nr.540 "Noteikumi par valsts nodevu par nekustamo
īpašumu sastāva un piederības izziņu izsniegšanu";
4) 2000.gada
19.decembra noteikumi Nr.465 "Pilsētu zemes kadastrālās vērtēšanas
noteikumi";
5) 2001.gada
30.aprīļa noteikumi Nr.184 "Ēku kadastrālās vērtēšanas noteikumi";
6) 2001.gada 31.jūlija noteikumi Nr.341 "Lauku apvidu zemes
kadastrālās vērtēšanas noteikumi";
7) 2001.gada
31.jūlija noteikumi Nr.343 "Nekustamā īpašuma kadastrālās vērtības
aktualizācijas kārtība".
4. Šā likuma 30.panta pirmā
daļa ir spēkā līdz 2007.gada 1.janvārim.
5. Līdz zemes reformas
pabeigšanai ir spēkā Ministru kabineta 1993.gada 26.novembra noteikumi Nr.16
"Par zemes reformas un zemes privatizācijas darbu finansēšanas
kārtību".
6. Līdz zemes reformas
pabeigšanai zemes ierīcības projektus izstrādā un apstiprina saskaņā ar likumu
"Par zemes reformu Latvijas Republikas lauku apvidos" un likumu
"Par zemes reformu Latvijas Republikas pilsētās", Ministru Padomes
1991.gada 25.novembra lēmumu Nr.322 "Par Nolikumu par lauku apvidu
zemi", Ministru kabineta 1995.gada 29.augusta noteikumiem Nr.264
"Noteikumi par zemes reformas īstenošanu pilsētās".
7. Līdz zemes reformas
pabeigšanai lietotājs šā likuma izpratnē ir arī zemes lietotājs, ko nosaka normatīvie
akti par zemes reformu.
8. Dzīvokli, mākslinieka
darbnīcu un neapdzīvojamo telpu līdz dzīvojamās mājas privatizācijai un ar to
saistītās lietu tiesības reģistrē Kadastra informācijas sistēmā normatīvajos
aktos noteiktajā kārtībā.
9. Pirms šā likuma spēkā
stāšanās izveidoto un uzturēto nekustamo īpašumu un zemes lietojumu reģistru
aizstāj Kadastra informācijas sistēma.
10. Pirms šā likuma spēkā
stāšanās sagatavotie un izsniegtie kadastra objektu formēšanas un kadastra
dokumenti ir spēkā. Sagatavoto kadastra objektu formēšanas un kadastra
dokumentu arhīva eksemplārus glabā Valsts zemes dienesta arhīvā.
11. Privatizācijas procesā
īpašumā vai valdījumā iegūtā būve līdz īpašuma tiesību nostiprināšanai
zemesgrāmatā ir uzskatāma par kadastra objektu, kam var veikt nekustamā īpašuma
veidošanu šā likuma 34.pantā noteiktajā kārtībā.
12. Personām,
kas lietojuma vai valdīšanas tiesības ieguvušas zemes reformas laikā saskaņā ar
likumu "Par zemes lietošanu un zemes ierīcību", "Par zemes
reformu Latvijas Republikas pilsētās", "Par zemes reformu Latvijas
Republikas lauku apvidos", "Par zemes reformas pabeigšanu lauku
apvidos", "Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to
nostiprināšanu zemesgrāmatās" un Ministru kabineta 1995.gada 29.augusta
noteikumiem Nr.264 "Noteikumi par zemes reformas īstenošanu
pilsētās", ir tiesības formēt kadastra objektus šajā likumā noteiktajā kārtībā.
13. Zemes reformas un
privatizācijas laikā iegūtās nekustamā īpašuma objekta lietojuma un valdījuma
tiesības reģistrē Kadastra informācijas sistēmā līdz īpašuma tiesību
nostiprināšanai zemesgrāmatā.
14. Kadastrā vēsturiski
uzkrātos nekustamā īpašuma kadastra numurus vai zemes vienību, būvju un telpu
grupu kadastra apzīmējumus drīkst mainīt, ja tie neatbilst normatīvo aktu
prasībām. Par minēto numuru vai apzīmējumu maiņu informē īpašnieku, attiecīgo
vietējo pašvaldību un zemesgrāmatu nodaļu.