Izdarīt Patentu likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 10.nr.; Latvijas Vēstnesis, 2004, 69.nr.) šādus grozījumus:
1. Izslēgt 21.panta otrās daļas pirmo teikumu.
2. Izteikt 27.pantu šādā redakcijā:
"27.pants. Apelācijas
padome
(1) Patentu valdes Apelācijas
padome ir koleģiāla lēmējinstitūcija, kas izveidota patentu, preču zīmju,
dizainparaugu un pusvadītāju izstrādājumu topogrāfiju strīdu izskatīšanai un
darbojas atbilstoši Ministru kabineta apstiprinātam nolikumam.
(2) Pēc Patentu valdes direktora priekšlikuma tieslietu ministrs nosaka Apelācijas padomes locekļu kopskaitu un uz trim gadiem ieceļ Apelācijas padomes priekšsēdētāju un Apelācijas padomes locekļus.
(3) Apelācijas padomes
sastāvā ir Patentu valdes pārstāvji un speciālisti zinātnē, tehnikā vai
jurisprudencē.
(4) Apelācijas padome, pamatojoties uz
rakstisku apelāciju vai iebildumu, izskata patentu, preču zīmju, dizainparaugu
un pusvadītāju izstrādājumu topogrāfiju strīdus. Katru apelāciju un iebildumu
izskata ne mazāk kā trīs Apelācijas padomes locekļi, turklāt vismaz vienam no
viņiem jābūt juristam.
(5) Pieņemot
lēmumus, Apelācijas padomes locekļi ir neatkarīgi. Apelācijas
padomes sastāvā apelācijas vai iebilduma izskatīšanai nedrīkst iekļaut personu,
kas Patentu valdē veikusi attiecīgā pieteikuma iepriekšējo izskatīšanu vai
ekspertīzi.
(6) Apelācijas
padome izskata apelācijas un iebildumus šajā likumā, likumā "Par
preču zīmēm un ģeogrāfiskās izcelsmes norādēm", Dizainparaugu likumā un
Pusvadītāju izstrādājumu topogrāfiju aizsardzības likumā norādītajā kārtībā.
(7) Patentu
valde nodrošina Apelācijas padomi ar darba telpām, sakaru līdzekļiem,
atbilstošu materiāltehnisko bāzi un darba samaksu."
Tieslietu ministre
S.Āboltiņa
Likumprojekta
Grozījumi Patentu likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Saskaņā ar 2003. gada 22. jūlija Ministru kabineta sēdes protokollēmuma (protokols Nr.41 2.§) 10. un 11. punktu Patentu likumā nepieciešami grozījumi, jo tajā vēl saglabājusies norāde, ka Patentu valde savu finansiālo darbību veic atbilstoši speciālā budžeta noteikumiem. Pašlaik Patentu valdes darbība tiek finansēta no valsts pamatbudžeta. Spēkā esošais Patentu likums nosaka, ka patentu strīdu izskatīšanai tiek izveidota Patentu valdes Apelācijas padome, kas darbojas atbilstoši tieslietu ministra apstiprinātam nolikumam. Ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma pieņemšanu 2002.gada 6. jūnijā minētais Patentu likuma 27. panta noteikums un līdz ar to Apelācijas padomes darbības reglamentācija neatbilst likumam. Patentu likuma 27. panta noteikumi nosaka, ka Patentu valdes Apelācijas padome tiek izveidota patentu strīdu izskatīšanai. Ņemot vērā, ka Patentu likums sākotnēji bija paredzēts piemērošanai vienīgi patentu tiesību jomā, normās par Apelācijas padomi nav norādes uz citiem rūpnieciskā īpašuma tiesību objektiem. Vēlāk pieņemtajos rūpnieciskā īpašuma likumos, lai neradītu dublēšanos, noteikumi par Apelācijas padomi netika ietverti. Apelācijas padomē izskatot preču zīmju un dizainparaugu strīdus praksē attiecīgie Patentu likuma noteikumi tiek piemēroti pēc analoģijas. Patentu likuma 27.pants arī nosaka,
ka Patentu valdes Apelācijas padomes sastāvā ir 3 Patentu valdes pārstāvji,
kā arī 4 neatkarīgi speciālisti zinātnē, tehnikā un jurisprudencē. Salīdzinot
ar laiku, kad tika pieņemts Patentu likums, Apelācijas Padomē izskatāmo lietu
skaits ievērojami pieaudzis. Tādēļ ar Patentu likumā noteikto Apelācijas padomes
skaitlisko sastāvu nav iespējams nodrošināt normālu Apelācijas padomes
darbību. |
2. Normatīvā akta projekta
būtība |
No Patentu likuma tiek izslēgts noteikums par Patentu valdes finansējumu no speciālā budžeta. Likumprojekts novērš Patentu likuma 21. panta otrās daļas 27. panta neatbilstību Valsts pārvaldes iekārtas likumam, paredzot, ka turpmāk Patentu valdes Apelācijas padomes darbību noteiks Ministru kabineta apstiprināts nolikums. Likumprojekts nosaka Patentu valdes Apelācijas padomes tiesisko statusu un to, kādā veidā tiek nodrošināta tās darbība. Likumprojekts
paredz, ka Patentu valdes Apelācijas padome izskata ne tikai patentu tiesību,
bet arī preču zīmju,
dizainparaugu un pusvadītāju izstrādājumu topogrāfiju strīdus. Likumprojekts nosaka, ka Patentu
valdes Apelācijas padomes
izveidošanas kārtību tās skaitlisko sastāvu nosaka un locekļus pēc Patentu
valdes direktora priekšlikuma ieceļ tieslietu ministrs. Likumprojektā nostiprināta Patentu valdes Apelācijas padomes neatkarība lēmumu pieņemšanā
līdzīgi kā tas ir attiecīgā institūcijā Iekšējā tirgus saskaņošanas birojā
(preču zīmes un dizainparaugi) (OHIM) Alikantē, kas ir noteikts ar Padomes
1993. gada 20. decembra regulu (EK) Nr. 40/94 par Kopienas preču zīmi. |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko
vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības
vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts veicinās Patentu valdes
Apelācijas padomes lietu izskatīšanas
procedūras sakārtošanu. |
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Likuma īstenošana budžeta ieņēmumus tiešā veidā neiespaido. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likum- projekts šo jomu neskar. |
Likum- projekts šo jomu neskar. |
Likum- projekts šo jomu neskar. |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Likuma īstenošanai papildus budžeta līdzekļi nav nepieciešami. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likum- projekts šo jomu neskar. |
Likum- projekts šo jomu neskar. |
Likum- projekts šo jomu neskar. |
3. Finansiālā ietekme |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likum- projekts šo jomu neskar. |
Likum- projekts šo jomu neskar. |
Likum- projekts šo jomu neskar. |
4. Prognozējamie kompensējošie
pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likum- projekts šo jomu neskar. |
Likum- projekts šo jomu neskar. |
Likum- projekts šo jomu neskar. |
5. Detalizēts finansiālā
pamatojuma aprēķins |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likum- projekts šo jomu neskar. |
Likum- projekts šo jomu neskar. |
Likum- projekts šo jomu neskar. |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||
1. Kādi normatīvie akti
(likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti
to projekti. |
Tieslietu ministrija ir izstrādājusi
Ministru kabineta noteikumu projektu Patentu valdes Apelācijas padomes
nolikums (VSS-387) un šobrīd notiek projekta saskaņošana. |
|||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
||||||
1. Saistības pret Eiropas
Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||
2. Saistības pret citām
starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||
3. Saistības, kas izriet no
Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības
normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi,
vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru,
pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
|||||
2.tabula |
||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības
pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|||
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
|||
|
||||||
5. Cita informācija |
Likumprojekts regulē ar rūpnieciskā
īpašuma strīdu izskatīšanu saistītus jautājumus, kas atbilst kārtībai, kādā
strīdi tiek izskatīti Iekšējā tirgus saskaņošanas birojā (preču zīmes un
dizainparaugi) (OHIM) Alikantē un ir noteikti ar Padomes 1993. gada 20.
decembra regulu (EK) Nr. 40/94 par Kopienas preču zīmi. |
|||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām
organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Informācija nosūtīta Starptautiskās
rūpnieciskā īpašuma aizsardzības asociācijas (AIPPI) Latvijas nacionālajai
grupai un Latvijas patentpilnvaroto
asociācijai. |
|||||
2. Kāda ir šo nevalstisko
organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi,
mainīts formulējums |
Atbalsta. |
|||||
3. Kādi sabiedrības
informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav
veikti. |
|||||
4. Konsultācijas ar
starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
|||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||||||
1. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas
jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunas valsts institūcijas netiek
radītas, un esošo institūciju funkcijas netiek paplašinātas. Likumprojekta
izpilde paredzēta darba kārtībā pilnveidojot Patentu valdes Apelācijas
padomes darba organizāciju. |
|||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta
par normatīvā akta ieviešanu |
Likuma grozījumi tiks publicēti Patentu valdes oficiālajā
biļetenā un būs pieejami Patentu valdes mājas lapā www.lrpv.lv. |
|||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt
savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||
Tieslietu ministre S.Āboltiņa
12.04.05. 10:33
1022
S.Drozdovska
7027635; silva@lrpv.lv
Valsts sekretārs |
Valsts sekretāra vietniece likumdošanas
jautājumos |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
M.Bičevskis |
I.Nikuļceva |
|
Z.Aumeisters |