Izdarīt Streiku likumā (Latvijas Republikas Saeimas un
Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 11.nr.; 2002, 21.nr.)
šādus grozījumus:
1. Izteikt 11. un 12.pantu šādā redakcijā:
"11.pants.
(1) Arodbiedrība lēmumu par streika
pieteikšanu pieņem statūtos noteiktajā kārtībā biedru kopsapulcē, kurā piedalās
vairāk nekā puse no arodbiedrības biedru skaita. Lēmumu pieņem ar klātesošo
attiecīgās arodbiedrības biedru vienkāršu balsu vairākumu. Balsošanas gaitu un
rezultātus protokolē.
(2) Ja attiecīgās arodbiedrības biedru kopsapulci nav iespējams
sasaukt lielā biedru skaita dēļ vai darba organizācijas īpatnību dēļ, lēmumu
par streika pieteikšanu pieņem statūtos noteiktajā kārtībā arodbiedrības biedru
pilnvaroto pārstāvju sapulcē. Lēmumu pieņem ar klātesošo attiecīgās
arodbiedrības biedru pilnvaroto pārstāvju vienkāršu balsu vairākumu. Balsošanas
gaitu un rezultātus protokolē.
(3) Arodbiedrība
vai šā panta otrajā daļā minētie arodbiedrības biedru pilnvarotie pārstāvji
(turpmāk arodbiedrības biedru pilnvarotie pārstāvji) lēmumu par streika
pieteikšanu var pieņemt arī to uzņēmuma darbinieku vārdā, kuri nav attiecīgās
arodbiedrības biedri, ja šie darbinieki ir pilnvarojuši arodbiedrību vai
arodbiedrības biedru pilnvarotos pārstāvjus.
12.pants. (1) Darbinieki
lēmumu par streika pieteikšanu pieņem attiecīgā uzņēmuma darbinieku kopsapulcē,
kurā piedalās vismaz puse no uzņēmuma darbinieku skaita. Lēmumu pieņem,
aizklāti balsojot, ar klātesošo attiecīgā uzņēmuma darbinieku vienkāršu balsu
vairākumu. Balsošanas gaitu un rezultātus protokolē.
(2) Ja darbinieku kopsapulci nav iespējams
sasaukt attiecīgā uzņēmuma lielā darbinieku skaita dēļ vai darba organizācijas
īpatnību dēļ, lēmumu par streika pieteikšanu pieņem uzņēmuma darbinieku pilnvaroto
pārstāvju sapulcē, kurā piedalās vismaz puse no uzņēmuma darbinieku pilnvaroto
pārstāvju skaita. Lēmumu pieņem, aizklāti balsojot, ar klātesošo attiecīgā
uzņēmuma darbinieku pilnvaroto pārstāvju vienkāršu balsu vairākumu. Balsošanas
gaitu un rezultātus protokolē."
2. Aizstāt 14.panta pirmajā daļā skaitli un vārdu
"10 dienas" ar vārdiem "septiņas dienas".
3. Aizstāt 16.pantā vārdu
"ugunsdzēsējiem" ar vārdiem "ugunsdrošības, ugunsdzēsības un
glābšanas dienestu darbiniekiem".
Labklājības ministre
Likumprojekta
Grozījumi
Streiku likumā
ANOTĀCIJA
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Streiku likumā noteikts, ka lēmumu par streika pieteikšanu pieņem arodbiedrības biedru vai uzņēmuma darbinieku kopsapulcē, kurā piedalās vismaz trīs ceturtdaļas no arodbiedrības biedru vai uzņēmuma darbinieku skaita. Lēmums ir pieņemts, ja par to, aizklāti balsojot, nobalso trīs ceturtdaļas no klātesošo attiecīgās arodbiedrības biedru vai uzņēmuma darbinieku skaita. Starptautiskās darba organizācijas Konvencijas Nr.87 Par apvienību brīvību un tiesību apvienojoties aizsardzību 3.pants noteic, ka valsts varas iestādēm jāatturas no jebkādām darbībām, kas ierobežo darbinieku organizāciju (arodbiedrību) vadību un darbību. Saskaņā ar arodbiedrību statūtiem arodbiedrības institūcijās lēmumus parasti pieņem ar vienkāršu balsu vairākumu. Starptautiskā darba organizācija ir informējusi Labklājības ministriju, ka spēkā esošās Streika likuma normas nav saskaņotas ar Starptautiskās Darba Organizācijas Konvencijas Nr.87 Par apvienību brīvību un tiesību apvienojoties aizsardzību 3.pantu. Grozījumu Streiku likumā mērķis ir saskaņot likumā un arodbiedrību praksē pastāvošo lēmumu pieņemšanas praksi. |
|
Likumprojektā paredzēts: 1) samazināt kvorumu balsojumam par
streika pieteikšanu no trīs ceturtdaļām uz pusi no arodbiedrības biedru vai
uzņēmuma darbinieku skaita, kam jāpiedalās sapulcē, kas pieņem lēmumu; 2) saīsināt termiņu, kāds jāievēro streika komitejai
pirms streika uzsākšanas, no 10 uz 7 dienām, lai informētu attiecīgās
institūcijas par streika uzsākšanu. |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts paredz darbiniekiem labvēlīgāku normu ieviešanu, kas izpaužas mazāka kvoruma noteikšanā balsojumam par streika pieteikšanu. Likumprojekta normām nav tiešas vai netiešas ietekmes attiecībā uz dzimumu līdztiesību, jo tas vienādi attiecas gan uz vīriešiem, gan sievietēm. |
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
3. Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus
jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem
(arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to
izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts
šos noteikumus izstrādāt |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām |
Streiku likuma 11.pants pašlaik nav saskaņots ar Starptautiskās Darba Organizācijas Konvencijas Nr.87 Par apvienību brīvību un tiesību apvienoties aizsardzību 3.pantu, kas noteic, ka valsts varas iestādēm jāatturas no jebkādām darbībām, kas ierobežo darbinieku organizāciju (arodbiedrību) vadību un darbību. |
||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem
divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||
1.tabula |
|||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un
citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās
doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||
2.tabula |
|||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
|
|
|
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
Grozījumu izstrādāšanai tika izveidota darba grupa, kurā līdzdarbojās Latvijas Brīvo arodbiedrību savienības un Latvijas Darba devēju konfederācijas pārstāvji. |
|
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju
pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts
formulējums |
Abi sociālie partneri likumprojektu kopumā atbalsta. Izstrādājot šo likumprojektu, sociālo partneru ierosinājumi ir ņemti vērā. |
Sabiedrības informēšanas pasākumi netika veikti. |
|
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem nav notikušas. |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Normatīvā akta izpildei nav nepieciešama jaunu institūciju veidošana. Streika norises atbilstību šim likumam un citiem normatīvajiem aktiem uzrauga Valsts darba inspekcija. |
2. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Ikviens savas aizskartās vai apstrīdētās tiesības var aizstāvēt saskaņā ar vispārējo normatīvajos aktos noteikto kārtību. |
Labklājības ministre D.Staķe
Valsts sekretāre |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Juridiskā dienesta vadītājs |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
B.Paševica |
Z.Uzuliņa |
M.Badovskis |
R.Moris |
13.04.05. 9:53
898
Rihards Moris
7021518, Rihards.Moris@lm.gov.lv