Likumprojekts
Izdarīt likumā "Par privātajiem pensiju fondiem" (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1997, 14.nr.; 1998, 2.,
19.nr.; 1999, 13.nr.; 2000, 13.nr.; 2002, 22.nr.; 2004, 2., 9.nr.; Latvijas
Vēstnesis, 2005, 51.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 7.pantu šādā
redakcijā:
"7. pants.
Pensiju fonda statūti
(1) Pensiju fonda
dibinātāji izstrādā un apstiprina (pieņem) fonda statūtus saskaņā ar šo likumu
un Komerclikumu.
(2) Nekādi pensiju
fonda statūtu grozījumi nedrīkst pasliktināt pensiju plānu dalībnieku vai trešo
personu stāvokli ar atpakaļejošu datumu un nedrīkst ierobežot tās tiesības,
kuras faktiski iegūtas līdz attiecīgo statūtu grozījumu pieņemšanai."
2. 8.pantā:
izteikt piekto daļu šādā
redakcijā:
"(5) Finanšu un kapitāla
tirgus komisija atsakās piešķirt pensiju fondam speciālo atļauju (licenci)
gadījumos, ja pensiju fonds nav ievērojis un izpildījis šā likuma prasības un
Finanšu un kapitāla tirgus komisijas noteiktos pensiju fonda darbības
normatīvos noteikumus.";
izslēgt sesto daļu.
3. Papildināt likumu ar
8.1 pantu šādā redakcijā:
"8.1 pants.
Speciālās atļaujas (licences) un pensiju plāna licences pārreģistrācija un
dublikāta izsniegšana
(1) Ja tiek mainīta
pensiju fonda firma, Finanšu un kapitāla tirgus komisija pārreģistrē pensiju
fondam izsniegto speciālo atļauju (licenci) un pensiju plāna licenci. Pensiju
plāna licenci pārreģistrē arī tad, ja tiek grozīts pensiju plāna nosaukums.
(2) Pensiju fonda
iesniegumu par speciālās atļaujas (licences) un pensiju plāna licences
pārreģistrāciju iesniedz Finanšu un kapitāla tirgus komisijā ne vēlāk kā
septiņu dienu laikā pēc firmas pārreģistrācijas komercreģistrā vai pensiju
plāna grozījumu spēkā stāšanās dienas.
(3) Finanšu un kapitāla
tirgus komisija pārreģistrē licenci ne vēlāk kā septiņu dienu laikā pēc
attiecīgā iesnieguma saņemšanas.
(4) Ja speciālā atļauja
(licence) vai pensiju plāna licence ir nozaudēta, pensiju fonds nekavējoties
iesniedz Finanšu un kapitāla tirgus komisijā iesniegumu par licences dublikāta
izsniegšanu.
(5) Finanšu un kapitāla
tirgus komisija izsniedz licences dublikātu ne vēlāk kā septiņu dienu laikā pēc
attiecīgā iesnieguma saņemšanas."
4. 9.pantā:
izteikt pirmo daļu šādā
redakcijā:
"(1) Pensiju plāns ir
sistematizētu noteikumu kopums, ar kuru saskaņā pensiju fondā notiek
papildpensijas kapitāla uzkrāšana, uzkrāto līdzekļu ieguldīšana un izmaksa.
Pensiju plānu izstrādā attiecīgais pensiju fonds, bet to licencē Finanšu un
kapitāla tirgus komisija. Pensiju plānu licencēšanas kārtību nosaka Finanšu un
kapitāla tirgus komisija. Pēc licences saņemšanas jebkādus grozījumus
attiecīgajā pensiju plānā drīkst izdarīt vienīgi ar Finanšu un kapitāla tirgus
komisijas rakstveida piekrišanu. Šāda piekrišana nav nepieciešama, ja pensiju
plānā tiek izdarītas izmaiņas pensiju fonda, pensiju fonda līdzekļu pārvaldītāja vai līdzekļu turētāja
nosaukuma vai juridiskās adreses maiņas dēļ. Minētajā gadījumā pensiju plāna
grozījumi stājas spēkā nākamajā dienā pēc to apstiprināšanas, un pensiju fonds
septiņu dienu laikā pēc grozījumu apstiprināšanas iesniedz tos Finanšu un
kapitāla tirgus komisijā.";
papildināt pantu ar 1.1
daļu šādā redakcijā:
"(11) Pensiju
plāna nosaukumā iekļaujama vārdkopa "pensiju plāns". Tikai tiem pensiju
plāniem, kas izveidoti un licencēti šajā likumā noteiktajā kārtībā, ir tiesības
izmantot vārdkopu "pensiju plāns".";
aizstāt otrajā daļā vārdus
"vai izmaksa pensiju nodrošināšanai" ar vārdiem "vai izmaksa
papildpensiju nodrošināšanai".
5. Papildināt likumu ar
9.1 pantu šādā redakcijā:
"9.1 pants. Sniedzamo
pakalpojumu publiska sludināšana (reklāma)
(1) Pensiju fonda
reklāmā nedrīkst nekādā veidā garantēt peļņu vai noteiktu ienesīguma līmeni. Ja
norāda pensiju plāna ienesīgumu, nepieciešams informēt, ka vēsturiskais
ienesīgums negarantē līdzīgu ienesīgumu nākotnē.
(2) Pensiju plāna
reklāmā (ievietojot sludinājumus vai publiski paziņojot pensiju plāna
noteikumus) obligāti jānorāda:
1) pensiju plāna
nosaukums;
2) pensiju fonda firma
un juridiskā adrese;
3) pensiju plāna
līdzekļu pārvaldītāja nosaukums un juridiskā adrese;
4) pensiju plāna
līdzekļu turētāja nosaukums un juridiskā adrese;
5) vieta, kur var
iepazīties ar pensiju plānu un tā ieguldījumu politiku."
6. Izteikt 12.pantu
šādā redakcijā:
"12.pants. Garantijas
pensiju plāna dalībniekiem
(1) Pensiju plāna
dalībniekam bez jebkādiem papildu nosacījumiem ir tiesības uz visu viņa
individuālajā kontā uzkrāto papildpensijas kapitālu, izņemot šā likuma 13.panta pirmajā daļā
paredzēto gadījumu, kad darba devējam, laužot kolektīvās dalības līgumu, ir tiesības
pārskaitīt dalībnieka papildpensijas kapitālu uz citu pensiju fondu.
(2) Pensiju plānu
naudas līdzekļi, finanšu instrumenti un cits īpašums turams, iegrāmatojams un
pārvaldāms šķirti no pensiju fonda, līdzekļu turētāja, kā arī līdzekļu
pārvaldītāja paša un citiem tā pārvaldē esošiem līdzekļiem.
(3) Ja pensiju fonds,
līdzekļu turētājs vai līdzekļu pārvaldītājs pasludināts par maksātnespējīgu vai
tiek likvidēts, pensiju plānu līdzekļus nedrīkst iekļaut pensiju fonda,
līdzekļu turētāja vai līdzekļu pārvaldītāja parādnieka mantā.
(4) Pensiju plāna
dalībnieka vai tā labā pensiju fondā iemaksātie naudas līdzekļi nekavējoties
(ne vēlāk kā nākamajā darbdienā) ieskaitāmi pensiju plāna dalībnieka individuālajā
kontā.
(5) Individuālajā kontā
uzkrātais papildpensijas kapitāls nekādā gadījumā nevar kļūt par līdzekļu
pārvaldītāja, līdzekļu turētāja vai darba devēja īpašumu. Piedziņu pret
papildpensijas kapitālu drīkst vērst tikai tad, ja ar tiesas spriedumu atzīts,
ka pensiju plāna dalībnieks ir nodarījis zaudējumus trešajām personām, izdarot
krimināli sodāmu nodarījumu.
(6) Pensiju plāna
dalībniekam tiek nodrošināta iespēja turpināt dalību pensiju plānā, saņemt
papildpensijas kapitālu un šajā likumā noteikto pensiju plāna dalībniekiem
sniedzamo informāciju arī gadījumos, ja pensiju plāna dalībnieks pēc tam, kad
uzsācis dalību pensiju plānā, pārceļas uz pastāvīgu dzīvi Eiropas Savienības dalībvalstī, Eiropas
Ekonomikas zonas valstī vai citā ārvalstī."
7. Aizstāt 13.panta
pirmajā daļā vārdus "pensiju kapitālu" ar vārdiem "papildpensiju
kapitālu".
8. Izteikt 14.pantu
šādā redakcijā:
"14.pants. Pensiju
fonda pārvalde
(1) Pensiju fonda
pārvaldes institūciju izveidošanu un darbību regulē Komerclikums, ciktāl šis
likums nenosaka citādi. Slēgtajam pensiju fondam padomes izveidošana nav
obligāta.
(2) Par pensiju fonda
valdes locekli un pensiju fonda iekšējās kontroles revidentu, kā arī personu,
kura ir pilnvarota pieņemt lēmumus pensiju fonda vārdā, drīkst būt persona, kura
atbilst šādām prasībām:
1) tā ir pietiekami
kompetenta jomā, par kuru būs atbildīga;
2) tai ir augstākā
izglītība un ne mazāk kā triju gadu atbilstoša profesionālā pieredze;
3) tai ir nevainojama
reputācija;
4) tai nav atņemtas
tiesības veikt komercdarbību.
(3) Par pensiju fonda
padomes locekli drīkst būt persona, kura ir kompetenta finanšu vadības
jautājumos un atbilst šā panta otrās daļas 3. un 4.punktā noteiktajām prasībām.
(4) Persona nedrīkst
būt par pensiju fonda padomes locekli, valdes locekli, pensiju fonda iekšējās
kontroles revidentu, kā arī personu, kura ir pilnvarota pieņemt lēmumus pensiju
fonda vārdā, šādos gadījumos:
1) tā ir notiesāta par
tīša noziedzīga nodarījuma izdarīšanu vai komercsabiedrības tīšu novešanu līdz
maksātnespējai vai bankrotam (ļaunprātīgs bankrots);
2) tā ir notiesāta par
tīša noziedzīga nodarījuma izdarīšanu, bet ir atbrīvota no soda izciešanas
sakarā ar noilgumu, apžēlošanu vai amnestiju;
3) pret to ierosinātā
krimināllieta par tīša noziedzīga nodarījuma izdarīšanu ir izbeigta sakarā ar
noilgumu vai amnestiju;
4) tā saukta pie
kriminālatbildības par tīša noziedzīga nodarījuma izdarīšanu, bet krimināllieta
pret to izbeigta uz nereabilitējoša pamata;
5) tās nodarbošanās
ētisku apsvērumu dēļ nav savienojama ar pensiju fonda darbību.
(5) Jebkuras locekļu
sastāva pārmaiņas, kas attiecas uz pensiju fonda padomi, ja tāda ir
izveidota, valdes locekļiem un locekļu kandidātiem, iekšējās kontroles
revidentiem, kā arī personām, kuras ir pilnvarotas pieņemt lēmumus pensiju
fonda vārdā, ir spēkā, ja tās iepriekš ir saskaņotas ar Finanšu un kapitāla
tirgus komisiju."
9. Izteikt 20.panta
pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Pensiju fondā
uzkrātā papildpensijas kapitāla naudas līdzekļus un citus aktīvus drīkst
pārvaldīt tikai šādas komercsabiedrības:
1) kredītiestāde, kura
ir tiesīga sniegt ieguldījumu pakalpojumus un ieguldījumu blakuspakalpojumus
Latvijā;
2) apdrošināšanas
akciju sabiedrība, kura ir tiesīga nodarboties ar dzīvības apdrošināšanu
Latvijā;
3) ieguldījumu brokeru
sabiedrība, kura ir tiesīga sniegt ieguldījumu pakalpojumus Latvijā;
4) ieguldījumu
pārvaldes sabiedrība, kura ir tiesīga sniegt pārvaldes pakalpojumus Latvijā
(arī individuāli pārvaldīt ieguldītāju finanšu instrumentus)."
10. 21.pantā:
aizstāt pirmajā daļā vārdus
"pensiju kapitāla" ar vārdiem "papildpensiju kapitāla";
izteikt otro daļu šādā
redakcijā:
"(2) Pensiju fonda
līdzekļus var turēt vienīgi kredītiestāde, kura ir tiesīga sniegt ieguldījumu
pakalpojumus un ieguldījumu blakuspakalpojumus Latvijā."
11. 23.pantā:
izteikt panta nosaukumu šādā
redakcijā:
"23.pants. Papildpensijas
kapitāla ieguldīšanas principi un noteikumi";
izteikt pirmo daļu šādā
redakcijā:
"(1) Papildpensijas
kapitāla naudas līdzekļi un citi aktīvi, kas tiek pārvaldīti saskaņā ar
konkrētā pensiju plāna noteikumiem (turpmāk pensiju plāna aktīvi), ieguldāmi
atbilstoši attiecīgā pensiju plāna ieguldīšanas noteikumiem, īstenojot tādu
ieguldījumu politiku, kas nodrošina pensiju plāna dalībnieku uzkrātā
papildpensijas kapitāla pieaugumu ilgākā laikposmā. Ieguldot pensiju plāna
aktīvus, pensiju fonds rīkojas kā gādīgs un rūpīgs saimnieks un vienīgi pensiju
plāna dalībnieku interesēs, kā arī ievēro piesardzības principus, kas nodrošina
riska samazināšanu, ieguldījumu drošību, kvalitāti un likviditāti atbilstoši
pensiju plāna dalībnieku uzkrātā papildpensijas kapitāla izmaksu
saistībām.";
izteikt astoto daļu šādā
redakcijā:
"(8) Pensiju plāna
aktīvus drīkst ieguldīt atvasinātajos finanšu instrumentos, ievērojot šādus
nosacījumus:
1) tas ir noteikts
pensiju fonda valdes apstiprinātajā ieguldījumu politikā;
2) pensiju fonda valde
ir izveidojusi atbilstošu pārskatu sagatavošanas, risku pārvaldīšanas un
kontroles sistēmu, kas nodrošina nepārtrauktu, precīzu un objektīvu atvasināto
finanšu instrumentu novērtēšanu;
3) attiecīgie
ieguldījumi tiek veikti, lai nodrošinātos pret noteiktu pensiju plāna aktīvu
vērtības svārstību risku, kas var rasties, mainoties attiecīgā aktīva cenai vai
valūtas kursam;
4) atvasinātie finanšu
instrumenti ir iekļauti šā panta trešās daļas 4.punktā minēto fondu biržu
(regulētu tirgu) oficiālajā sarakstā vai finanšu instrumentā ietvertās
saistības ir uzņēmusies kredītiestāde, kura ir tiesīga sniegt finanšu
pakalpojumus Latvijā vai citā dalībvalstī.";
papildināt pantu ar 10.1
un 10.2 daļu šādā redakcijā:
"(101) Pensiju
plāna ieguldījumu politikā jānosaka pensiju plāna aktīvu ieguldīšanas principi,
ar ieguldījumiem saistīto risku noteikšanas metodes un riska vadības sistēma.
Informācijā par ieguldījumu politiku ietver vismaz šādu informāciju:
1) ieguldījumu
politikas mērķi un nosacījumi;
2) aktīvu izvietošanas
stratēģija (ilgtermiņa aktīvu sadalījums pa galvenajām ieguldījumu
kategorijām);
3) aktīvu izvietošanas
taktika (ģeogrāfiski, pa tirgiem, sektoriem, darījumu partneriem un valūtām);
4) vispārējā politika
individuālai finanšu instrumentu un citu ieguldījumu izvēlei;
5) ieguldījumu
kvantitatīvie ierobežojumi, to ievērošana un kontrole;
6) robeža, kuru
sasniedzot konkrētā aktīvu veida turēšana tiek izbeigta vai ierobežota;
7) vai ir paredzēts
izmantot atvasinātos finanšu instrumentus, pārdošanas ar atpirkšanu vai
pirkšanas ar atpakaļpārdošanu darījumus;
8) ja ir paredzēta
atvasināto finanšu instrumentu izmantošana, vispārīga atvasināto finanšu
instrumentu izmantošanas politika, atvasināto finanšu instrumentu vērtēšanas
metodes un risku pārvaldīšanas politika, kā arī atvasināto finanšu instrumentu
izmantošanas ekonomiskā ietekme uz ieguldījumu portfeli;
9) atbildības
sadalījums lēmumu pieņemšanā;
10) ieguldījumu risku
noteikšanas, kontroles un vadības metodes;
11) kritēriji, pēc
kādiem tiek vērtēta ieguldījumu atdeve;
12) balsošanas politika
par ieguldījumiem, kas atļauj piedalīties lēmumu pieņemšanas procesā attiecībā
uz šiem ieguldījumiem, ieskaitot lēmumu pieņemšanas procedūru par balsošanas
tiesību izmantošanu;
13) informācija par
līdzekļu turētāju un līdzekļu pārvaldītāju, kā arī to darbības novērtēšanas
metodes.
(102) Pensiju
fonda valde nodrošina atbilstošas pārskatu un kontroles sistēmas izveidošanu,
lai pārliecinātos, ka līdzekļu pārvaldītājs pārvalda pensiju plāna līdzekļus
saskaņā ar pensiju fonda valdes noteikto politiku un procedūrām."
12. Izteikt 24.panta
pirmo un otro daļu šādā redakcijā:
"(1) Pensiju fonda
valde katram pensiju plāna dalībniekam vismaz reizi gadā nosūta rakstveida
atskaiti par attiecīgo pārskata periodu.
(2) Šajā atskaitē
parādāms pensiju plāna dalībnieka individuālajā kontā uzkrātais papildpensijas
kapitāls, darba devēja un darba ņēmēja iemaksas pārskata periodā, kā arī
pensiju fonda izdevumi un ieņēmumi, sadalītais un nesadalītais pensiju fonda
ieņēmumu pārsniegums pār izdevumiem."
13. Aizstāt 27.panta
piektajā daļā vārdus "pensiju kapitāls" ar vārdiem
"papildpensiju kapitāls".
14. 28.pantā:
aizstāt trešās daļas otrajā
teikumā vārdu "fonda" ar vārdu "plāna";
papildināt pantu ar 5.1,
5.2 un 5.3 daļu šādā redakcijā:
"(51) Finanšu
un kapitāla tirgus komisija par šā likuma prasību un Finanšu un kapitāla tirgus
komisijas noteikto pensiju fonda darbības normatīvo noteikumu neievērošanu
atkarībā no konstatētajiem pārkāpumiem var izteikt pensiju fondam brīdinājumu,
uzlikt soda naudu līdz divsimt minimālajām mēnešalgām, apturēt speciālās
atļaujas (licences) darbību vai anulēt speciālo atļauju (licenci). Izsakot
brīdinājumu, uzliekot soda naudu vai apturot speciālās atļaujas (licences)
darbību, Finanšu un kapitāla tirgus komisija uzdod pensiju fondam novērst
pārkāpumus un nosaka to novēršanas termiņu. Iekasētā soda nauda tiek ieskaitīta
valsts budžetā.
(52) Speciālās
atļaujas (licences) darbību var apturēt uz laiku līdz sešiem mēnešiem. Finanšu
un kapitāla tirgus komisija norāda ierobežojumus, kuri pensiju fondam jāievēro
līdz apturēšanas termiņa beigām. Ierobežojumi šā panta izpratnē var būt
attiecināmi uz:
1) jaunu dalībnieku
piesaistīšanu;
2) jaunu iemaksu
pieņemšanu;
3) līgumu grozīšanu un
slēgšanu;
4) jaunu pensiju plānu
licencēšanu;
5) iemaksāto līdzekļu
ieguldīšanu;
6) citu pensiju fonda
darbību.
(53) Ja pēc
speciālās atļaujas (licences) darbības apturēšanas pensiju fonds Finanšu un
kapitāla tirgus komisijas noteiktajā termiņā nav novērsis minētos pārkāpumus,
Finanšu un kapitāla tirgus komisija anulē tam izsniegto speciālo atļauju
(licenci). Finanšu un kapitāla tirgus komisijas izdotā administratīvā akta par
speciālās atļaujas (licences) apturēšanu vai anulēšanu pārsūdzēšana neaptur tā
izpildi."
Finanšu ministrs
O.Spurdziņš
Likumprojekta
"Grozījumi
likumā "Par privātajiem pensiju fondiem""
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums
|
Likums "Par
privātajiem pensiju fondiem" (turpmāk likums) nosaka kārtību, kādā
tiek pārvaldīti privāto pensiju fondu izveidoto pensiju plānu līdzekļi. Likums nosaka, ka par
pensiju fonda līdzekļu pārvaldītāju var būt kredītiestāde, apdrošināšanas
sabiedrība, ieguldījumu brokeru sabiedrība, kurai Finanšu un kapitāla tirgus
komisija (turpmāk Komisija) ir izsniegusi attiecīgu
licenci un ieguldījumu pārvaldes sabiedrība, kas ir tiesīga sniegt pārvaldes
pakalpojumus Latvijā. Tātad attiecībā uz ieguldījumu pārvaldes sabiedrībām
likums ļauj arī dalībvalstī reģistrētai ieguldījumu pārvaldes sabiedrībai
pildīt pensiju fonda līdzekļu pārvaldītāja pienākumus, bet neļauj to darīt
dalībvalstī reģistrētām kredītiestādēm, apdrošināšanas sabiedrībām vai
ieguldījumu brokeru sabiedrībām. Ņemot vērā, ka saskaņā ar normatīvajiem
aktiem, kas regulē kredītiestāžu, apdrošināšanas sabiedrību un ieguldījumu
brokeru sabiedrību darbību, šādas tiesības ir paredzētas, ir nepieciešams
grozīt likuma pantu, kas regulē minēto jautājumu arī attiecībā uz šīm
komercsabiedrībām. Līdzīgi ir jāgroza arī
likuma pants par pensiju fonda līdzekļu turētājiem. Tajā pašā laikā likums
pašlaik nenosaka regulāciju tādos jautājumos kā: - speciālās atļaujas
(licences) un pensiju plāna licences pārreģistrācijas un dublikātu
izsniegšanas kārtība; - sniedzamo pakalpojumu
publiskās sludināšanas kārtība; - piedziņas vēršana pret
papildpensijas kapitālu; - speciālās atļaujas
(licences) darbības apturēšanas nosacījumi; - pensiju plāna ieguldījumu
politikā iekļaujamā informācija. Tāpat šobrīd likumā nav
noteikti ierobežojumi pensiju plānu un to ienesīguma reklāmai. Tas rada
situāciju, ka neprecīzas vai maldinošas reklāmas izplatīšana par privāto
pensiju fondu izveidotajiem pensiju plāniem vai to ienesīgumu netiek
uzskatīta par likuma pārkāpumu un līdz ar to Komisijai ir ierobežotas
iespējas vērsties pret šādas reklāmas izplatītājiem. Analoģiski reklāmas
ierobežojumi jau ir noteikti Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likumā
attiecībā uz ieguldījumu fondu reklāmu. Tāpat likumā pašlaik
nepieciešams precizēt regulētas tiesiskās attiecības tādos jautājumos kā
prasības pensiju fonda pārvaldei, atskaites pensiju plāna dalībniekiem un
citos jautājumos. Ņemot vērā minēto tika
izstrādāts likumprojekts "Grozījumi likumā
"Par privātajiem pensiju fondiem"" (turpmāk likumprojekts). |
2. Normatīvā akta projekta būtība
|
1. Likumprojektā tiek grozīta likuma 20. panta pirmās daļas redakcija, nosakot, ka arī dalībvalstī reģistrētas komercsabiedrības, kas attiecīgi ir tiesīgas sniegt pakalpojumus Latvijā, ir tiesīgas veikt pensiju fondu pārvaldnieka funkcijas. Tāpat tiek grozīts likuma pants, kas regulē pensiju fondu līdzekļu turētājus. 2. Likumprojektā tiek izslēgta prasība saskaņot ar Komisiju pensiju fonda statūtus un to grozījumus, kā arī atvieglota pensiju plānu izmaiņu veikšanas kārtība. Līdz ar to tiek samazināts Komisijai iesniedzamo dokumentu apjoms. 3. Likumprojektā tiek noteikts, kādai informācijai ir jābūt norādītai, reklamējot pensiju plānu, ievietojot sludinājumus vai publiski paziņojot pensiju plāna noteikumus. Papildus tiek noteikts aizliegums pensiju fondu reklāmā garantēt peļņu vai noteiktu ienesīguma līmeni, kā arī prasība, norādot pensiju plāna ienesīgumu, norādīt, ka vēsturiskais ienesīgums negarantē līdzīgu ienesīgumu nākotnē. 4. Likumprojekts papildina
likumu ar jaunu pantu par pensiju fonda un pensiju plāna licenču
pārreģistrāciju un dublikātu izsniegšanu, tādējādi nosakot noteiktu kārtību
minēto darbību veikšanai. 5. Ņemot vērā, ka līdz šim likums neregulēja jautājumu par piedziņas vēršanu pret papildpensijas kapitālu, likumprojektā tiek iekļauta norma, kas nosaka, ka piedziņu pret papildpensijas kapitālu drīkst vērst tikai gadījumā, ja ar tiesas spriedumu atzīts, ka pensiju plāna dalībnieks ir nodarījis zaudējumus trešajām personām, izdarot krimināli sodāmu nodarījumu. Tādējādi tiek aizsargātas pensiju plānu dalībnieku intereses, izslēdzot citas iespējas vērst piedziņu pret papildpensijas kapitālu. 6. Likumprojektā tiek precizētas prasības pensiju fonda pārvaldei, tādejādi nosakot līdzīgus kritērijus kā citos normatīvajos aktos, kas regulē ieguldījumu pārvaldes sabiedrību, apdrošināšanas sabiedrību, kredītiestāžu darbību. 7. Tāpat
likumprojektā tiek precizēts jautājums par pensiju fondu darbības valsts
uzraudzību, nosakot, ka par likuma prasību un Komisijas noteikto pensiju
fonda darbības normatīvu neievērošanu Komisija pensiju fondam var izteikt
brīdinājumu, uzlikt soda naudu līdz divsimt minimālajām mēnešalgām, apturēt
vai anulēt licenci. Ir precizēta licences darbības apturēšanas kārtība, kā
arī noteikti ierobežojošie pasākumi licences darbības apturēšanas laikā. |
3. Cita informācija |
Nav. |
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts ietekmēs pensiju fondus, nosakot plašāku
pensiju fondu līdzekļu pārvaldnieku un turētāju loku, tādejādi novēršot
likuma normu neatbilstību minēto komercsabiedrību darbību regulējošo
normatīvo aktu prasībām. Tāpat likumprojekts ietekmēs pensiju fondus, nosakot
zināmus ierobežojumus pensiju plānu reklāmai, kā arī stingrākas prasības
pensiju fondu pārvaldei, bet atceļot prasības saskaņot Komisijā pensiju fonda
statūtus un to grozījumus, kā arī nebūtiskus pensiju plāna grozījumus,
tādējādi samazinot Komisijā iesniedzamo un ar Komisiju saskaņojamo dokumentu
apjomu. Likumprojektā tiek precizēta valsts uzraudzības kārtība, nosakot
precīzu Komisijas rīcību gadījumā, ja pensiju fonds neievēro normatīvo aktu
vai Komisijas prasības. |
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
5. Cita informācija |
Nav. |
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||
(tūkst.
latu) |
|||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
3. Finansiālā ietekme |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
6. Cita informācija |
Nav. |
||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Grozījumi citos normatīvajos aktos nav nepieciešami. |
2. Cita informācija |
Nav. |
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
1.Saistības pret Eiropas Savienību
|
Likumprojekts šo jomu neskar. |
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
4. Atbilstības izvērtējums
1.tabula |
|
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
2.tabula |
|||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta
Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas
|
Likumprojekts
saskaņots ar Komisijas konsultatīvo finanšu un kapitāla tirgus padomi, kas ir
izveidota, pamatojoties uz Finanšu un kapitāla tirgus komisijas likuma 21.
pantu un kurā ietilpst Latvijas Komercbanku asociācijas, Latvijas
Apdrošinātāju asociācijas, Latvijas Apdrošināšanas brokeru asociācijas un
Latvijas Vērtspapīru tirgus profesionālo dalībnieku asociācijas pārstāvji. |
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Atbalsta likumprojekta tālāku virzību. |
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Likumprojekts ir ievietots Komisijas mājas lapā internetā
www.fktk.lv. |
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem
|
Konsultācijas
ar starptautiskajiem konsultantiem nav notikušas. |
5. Cita informācija |
Nav. |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojekta
izpildei nav nepieciešams radīt jaunas valsts institūcijas, kā arī nav
nepieciešams paplašināt esošo institūciju funkcijas. Likumprojekta izpildi
nodrošinās Komisija. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu
|
Pēc
likumprojekta pieņemšanas Saeimā tas tiks ievietots Komisijas mājas lapā
internetā www.fktk.lv, kur ar likumprojektu "Grozījumi likumā "Par
privātajiem pensiju fondiem"" varēs iepazīties visas ieinteresētās
personas. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības. |
4. Cita informācija |
Nav. |
Finanšu ministrs O. Spurdziņš
Valsts sekretāre |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
V. Andrējeva |
E. Strazdiņa |
M. Radeiko |
J. Zaličenko |
07.03.2005.
11:29
1
256
777
4823
julija.zalicenko@fktk.lv