Iesniedz
Tautsaimniecības, agrārās,
vides
un reģionālās politikas komisija
Likumprojekts
trešajam lasījumam
Grozījumi Patērētāju tiesību aizsardzības
likumā
(reģ. Nr. 1216)
Spēkā
esošā likuma redakcija |
Otrā lasījuma redakcija |
Nr. |
Iesniegtie priekšlikumi (13) |
Komisijas atzinums |
Komisijas
atbalstītā redakcija |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Patērētāju
tiesību aizsardzības likums |
Grozījumi
Patērētāju tiesību aizsardzības likumā
|
|
|
|
Grozījumi
Patērētāju tiesību aizsardzības likumā
|
|
Izdarīt Patērētāju tiesību aizsardzības likumā
(Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1999, 9.nr.;
2002, 1.nr.; 2003, 11.nr.; 2004, 11.nr.) šādus grozījumus: |
|
|
|
Izdarīt Patērētāju tiesību aizsardzības likumā
(Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1999, 9.nr.;
2002, 1.nr.; 2003, 11.nr.; 2004, 11.nr.) šādus grozījumus: |
1.pants. Likumā lietotie termini Likumā ir lietoti šādi termini: |
|
|
|
|
|
1) lietošanas noteikumi
- ražotāja vai pakalpojuma sniedzēja norādījumi, kurus ievērojot prece vai pakalpojums
saglabā lietošanas (izmantošanas) īpašības un pienācīgu kvalitāti, kā arī
nerada apdraudējumu patērētāja mantai, veselībai, dzīvībai vai videi; |
|
|
|
|
|
2) pakalpojums fiziskās
vai juridiskās personas uzņēmējdarbības vai profesionālās darbības ietvaros
par atlīdzību vai bez tās izpildīts patērētāja pasūtījums vai tāda ar
patērētāju noslēgta līguma pildīšana, saskaņā ar kuru tiek iznomāta kāda
lieta, izgatavota jauna lieta, uzlabota vai pārveidota esoša lieta vai tās
īpašības vai veikts darbs, vai gūts nematerializēts darba rezultāts; |
1.
1.pantā: aizstāt 2. punktā vārdu uzņēmējdarbības ar vārdiem saimnieciskās darbības; |
1 |
Atbildīgā komisija
1.pantā: aizstāt 2.punktā vārdus fiziskās vai juridiskās personas uzņēmējdarbības ar vārdiem personas saimnieciskās; |
atbalstīts |
1. 1.pantā: aizstāt 2.punktā vārdus fiziskās vai
juridiskās personas uzņēmējdarbības ar vārdiem personas saimnieciskās; |
3) patērētājs - fiziskā vai juridiskā persona,
kas izsaka vēlēšanos iegādāties, iegādājas vai varētu iegādāties preci vai
izmantot pakalpojumu nolūkam, kurš nav tieši saistīts ar tās uzņēmējdarbību; |
|
2 |
Juridiskais birojs Likuma 1.pantā: izteikt 3.punktu šādā redakcijā: 3)
patērētājs - fiziskā persona, kas izsaka vēlēšanos iegādāties,
iegādājas vai varētu iegādāties preci vai izmantot pakalpojumu nolūkam, kurš
nav saistīts ar tās saimniecisko vai profesionālo darbību; |
atbalstīts redakcionāli precizēts |
izteikt 3. un 4.punktu šādā redakcijā: 3) patērētājs fiziskā persona,
kas izsaka vēlēšanos iegādāties, iegādājas vai varētu iegādāties preci vai
izmantot pakalpojumu nolūkam, kurš nav saistīts ar tās saimniecisko vai
profesionālo darbību; |
4) pakalpojuma sniedzējs - fiziskā vai juridiskā
persona, kas sniedz pakalpojumu patērētājam; |
|
3 |
Juridiskais birojs
izteikt 4.punktu šādā redakcijā: 4) pakalpojuma sniedzējs - persona,
kas savas saimnieciskās vai profesionālās darbības ietvaros sniedz
pakalpojumu patērētājam;; |
atbalstīts redakcionāli precizēts |
4) pakalpojuma sniedzējs persona,
kas savas saimnieciskās vai profesionālās darbības ietvaros sniedz
pakalpojumu patērētājam;; |
5) pārdevējs - fiziskā vai juridiskā persona
(arī importētājs), kas uzņēmējdarbības veidā piedāvā vai pārdod preci
patērētājam, kā arī persona, kas darbojas pārdevēja vārdā vai viņa uzdevumā; |
aizstāt 5.punktā vārdus uzņēmējdarbības veidā ar vārdiem
saimnieciskās darbības ietvaros. |
4 |
Juridiskais birojs
aizstāt 5.punktā vārdus fiziskā vai
juridiskā persona (arī importētājs) , kas uzņēmējdarbības veidā ar vārdiem persona
(arī importētājs), kas savas saimnieciskās vai profesionālās darbības
ietvaros; |
atbalstīts |
aizstāt 5.punktā vārdus fiziskā vai
juridiskā persona (arī importētājs), kas uzņēmējdarbības veidā ar vārdiem
persona (arī importētājs), kas savas saimnieciskās vai profesionālās
darbības ietvaros; |
6) prece - jebkura lieta, ko piedāvā vai pārdod patērētājam; |
|
|
|
|
|
7) ražotājs - fiziskā vai juridiskā persona, kas izgatavo
vai atjauno preci pārdošanai vai uzrāda sevi kā ražotāju, norādot (marķējot)
uz preces vai tās iesaiņojuma vai preces tehniskajā pasē savu nosaukumu
(firmu), vārdu, uzvārdu, preču zīmi vai citu atšķirības zīmi. (Ar
grozījumiem, kas izdarīti ar 22.11.2001. likumu, kas stājas spēkā no
26.12.2001.) |
|
5 |
Juridiskais birojs aizstāt 7.punktā vārdus fiziskā vai juridiskā persona, kas ar
vārdiem persona, kas savas saimnieciskās vai profesionālās darbības
ietvaros. |
atbalstīts |
aizstāt 7.punktā vārdus fiziskā vai juridiskā persona, kas ar
vārdiem persona, kas savas saimnieciskās vai profesionālās darbības ietvaros. |
4.pants.
Patērētāja izvēles brīvība un griba |
|
|
|
|
|
(1) Stājoties līgumattiecībās
ar ražotāju, pārdevēju vai pakalpojuma sniedzēju, patērētājam jādod iespēja
pilnībā realizēt savu izvēli un gribu, iegādājoties tieši tādu preci vai
saņemot tieši tādu pakalpojumu, kādu patērētājs vēlas, izņemot likumā
noteiktos ierobežojumus. Ražotāja, pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja
pienākums ir respektēt šo gribu. Izvēle un griba paužama līguma noteikumos,
vai arī tai jābūt redzamai pēc lietas apstākļiem. |
|
|
|
|
|
(2) Pirms patērētājs
iegādājas preci vai saņem pakalpojumu, tam jādod iespēja novērtēt attiecīgās
preces vai pakalpojuma derīgumu un atbilstību. Patērētājam jāsaņem pilnīga
informācija par preci vai pakalpojumu, norēķināšanās veidu, līguma
izpildījumu un atbildību, ja līgumsaistības tiek pārkāptas. |
|
|
|
|
|
(3) Patērētājam nav pienākums
pieņemt preci vai pakalpojumu un samaksāt cenu par preci vai pakalpojumu, ja
prece ir piegādāta vai pakalpojums sniegts, patērētājam neizdarot pasūtījumu. |
|
|
|
|
|
|
|
6 |
Juridiskais
birojs
Papildināt likuma I nodaļu ar jaunu
4.1 pantu šādā redakcijā: 4.1 pants. Atsevišķu likuma
normu piemērošana Šā likuma III un IV nodaļas noteikumi ir piemērojami tādām
tiesiskajām attiecībām, kuras tiek nodibinātas starp ražotāju, pārdevēju vai
pakalpojuma sniedzēju un patērētāju, kā arī jebkuru citu tiesību subjektu,
kurš izsaka vēlēšanos iegādāties, iegādājas vai varētu iegādāties preci vai
izmantot pakalpojumu nolūkam, kas nav saistīts ar šī tiesību subjekta
saimniecisko vai profesionālo darbību. |
atbalstīts redakcionāli precizēts |
2. Papildināt I
nodaļu ar 4.1 pantu šādā redakcijā: 4.1 pants. Atsevišķu
likuma normu piemērošana Šā likuma III un IV nodaļas noteikumi piemērojami
tādām tiesiskajām attiecībām, kuras tiek nodibinātas starp ražotāju,
pārdevēju vai pakalpojuma sniedzēju un patērētāju, kā arī jebkuru citu
tiesību subjektu, kurš izsaka vēlēšanos iegādāties, iegādājas vai varētu
iegādāties preci vai izmantot pakalpojumu nolūkam, kas nav saistīts ar šā tiesību
subjekta saimniecisko vai profesionālo darbību. |
II
nodaļa. Līgumi
|
|
|
|
|
|
9.pants. Līgums, kas noslēgts ārpus uzņēmuma
(uzņēmējsabiedrības) pastāvīgās tirdzniecības vai pakalpojumu sniegšanas
vietas |
2. Izslēgt 9. un 12.pantā vārdus uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības). |
|
|
|
3. Izslēgt 9. un 12.pantā vārdus uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības). |
(1)
Saskaņā ar līgumu, kas noslēgts ārpus uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības)
pastāvīgās tirdzniecības vai pakalpojumu sniegšanas vietas, pārdevējs piegādā
preces vai pakalpojuma sniedzējs sniedz pakalpojumus patērētājam, pēc savas
iniciatīvas vai pēc patērētāja nepārprotami izteikta lūguma apmeklējot
patērētāju mājās, darbavietā vai citā viņa atrašanās vietā. |
|
|
|
|
|
(2) Līgumā, kas noslēgts
ārpus uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) pastāvīgās tirdzniecības vai
pakalpojumu sniegšanas vietas, ietveramo informāciju, kā arī šā likuma
12.pantā paredzēto atteikuma tiesību realizēšanas termiņu un kārtību
reglamentē Ministru kabineta noteikumi. |
|
|
|
|
|
12.pants. Atteikuma tiesības |
|
|
|
|
|
(1) Atteikuma tiesības ir
patērētāja tiesības noteiktā termiņā vienpusēji atkāpties no līguma (atteikt
pasūtījumu), nemaksājot līgumsodu, procentus vai zaudējuma atlīdzību. |
|
|
|
|
|
(2) Patērētājs
var izmantot atteikuma tiesības, lai atkāptos no: |
|
|
|
|
|
1) līguma, kas noslēgts ārpus
uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) pastāvīgās tirdzniecības vai pakalpojumu
sniegšanas vietas; |
|
|
|
|
|
2) distances līguma; |
|
|
|
|
|
3) līguma par dzīvošanai
paredzētas ēkas vai ēkas daļas lietošanas tiesību iegūšanu uz laiku. |
|
|
|
|
|
(3) Ražotājs, pārdevējs vai
pakalpojuma sniedzējs šā panta otrajā daļā minēto līgumu noslēgšanas brīdī
vai preces pārdošanas vai pasūtījuma nodošanas brīdī iesniedz patērētājam
rakstveida atteikuma veidlapu, kurā minēts ražotāja, pārdevēja vai
pakalpojuma sniedzēja nosaukums (firma), vārds, uzvārds un adrese, kā arī
sniegts atteikuma tiesību apraksts. |
|
|
|
|
|
(4) Patērētājs rakstveida
atteikumu adresē personai, kuras nosaukums (firma), vārds, uzvārds un adrese
norādīta atteikuma veidlapā. Atteikuma nosūtīšana noteiktā termiņā izbeidz
līgumu un atbrīvo patērētāju no jebkurām līgumsaistībām, izņemot izmaksas,
kas saistītas ar preču atdošanu atpakaļ ražotājam, pārdevējam vai pakalpojuma
sniedzējam. |
|
|
|
|
|
(5) Patērētāja pienākums ir
septiņu dienu laikā pēc rakstveida atteikuma nosūtīšanas atdot preci
ražotājam, pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam (ja prece vai lieta ir
saņemta). Ražotāja, pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja pienākums ir septiņu
dienu laikā pēc izmaksas apstiprinošu dokumentu saņemšanas atmaksāt
patērētājam to naudas summu līdz ar visiem procentiem, kura par preci vai
pakalpojumu samaksāta līdz līguma izbeigšanas brīdim. Ja patērētājs izmanto
atteikuma tiesības, pamatojot to ar preces vai pakalpojuma neatbilstību
līguma noteikumiem, un preci vai lietu atdod par saviem līdzekļiem, tad
ražotājam, pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam septiņu dienu laikā pēc
izmaksas apstiprinošu dokumentu saņemšanas jākompensē patērētājam arī ar
preces vai lietas atdošanu saistītās izmaksas. |
|
|
|
|
|
(6) Patērētājs ir atbildīgs par preces kvalitātes un drošuma saglabāšanu
atteikuma tiesību realizēšanas termiņā. (Ar
grozījumiem, kas izdarīti ar 22.11.2001. likumu, kas stājas spēkā no
26.12.2001.) |
|
|
|
|
|
III nodaļa. Preces vai pakalpojuma atbilstība līguma noteikumiem |
|
|
|
|
|
16.pants. Garantija |
|
|
|
|
|
(1) Garantija ir ražotāja, pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja
apliecinājums, ka prece vai pakalpojums, vai to sastāvdaļa noteiktu laiku
saglabās lietošanas īpašības, drošumu un izpildījumu un ražotājs, pārdevējs
vai pakalpojuma sniedzējs uzņemas papildu saistības, kas nav paredzētas šajā
likumā un citos normatīvajos aktos. |
|
|
|
|
|
(2) Garantija dodama rakstveidā, tā
ir brīvi pieejama pirms preces
iegādāšanās vai pakalpojuma saņemšanas, un tajā skaidri norādīti nosacījumi
prasījuma pieteikšanai attiecībā uz garantiju, garantijas termiņš
laikposms, uz kuru attiecināta garantija, kā arī garantijas devēja nosaukums
(firma) vai vārds, uzvārds un adrese. Garantijā norāda, ka patērētājam ir
noteiktas tiesības saskaņā ar normatīvajiem aktiem un ka garantija šīs
tiesības neietekmē. Ja garantija neatbilst šiem noteikumiem, tas neietekmē
garantijas derīgumu un patērētājs ir tiesīgs pieprasīt, lai garantija tiktu
izpildīta. |
|
|
|
|
|
(3) Jebkura ražotāja, pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja garantija ir
saistoša tās devējam atbilstoši garantijas dokumenta nosacījumiem un
attiecīgās preces vai pakalpojuma reklāmā ietvertajai informācijai. Ja
ražotājs nav Latvijā reģistrēts uzņēmums (uzņēmējsabiedrība),
pārdevējs vai ražotāja pilnvarotais pārstāvis ir atbildīgs par ražotāja dotās
garantijas nodrošinājumu. |
3. Aizstāt 16.panta trešajā daļā vārdus
uzņēmums (uzņēmējsabiedrība) ar vārdiem komersants vai saimnieciskās
darbības veicējs. |
7 |
Juridiskais
birojs Aizstāt likuma 16.panta trešajā daļā vārdus Latvijā reģistrēts
uzņēmums (uzņēmējsabiedrība) ar vārdiem Latvijā reģistrēts nodokļu
maksātājs. |
atbalstīts redakcionāli precizēts |
4. Aizstāt 16.panta trešajā daļā vārdus Latvijā reģistrēts uzņēmums
(uzņēmējsabiedrība) ar vārdiem Latvijā reģistrēts nodokļu maksātājs. |
(4) Pārdevējs nav tiesīgs samazināt ražotāja dotās garantijas apjomu un
saīsināt tās termiņu. |
|
|
|
|
|
(5) Vārda garantija vai
cita līdzīgas nozīmes vārda lietošana ir aizliegta, ja tas neatbilst šā panta
pirmās un otrās daļas noteikumiem. (2001.gada 22.novembra likuma redakcijā, kas
stājas spēkā no 26.12.2001.) |
|
|
|
|
|
V
nodaļa. Patērētāju tiesību aizsardzības sabiedriskās organizācijas
|
|
8 |
Juridiskais birojs Aizstāt likuma V nodaļas nosaukumā, 22.panta nosaukumā un
tekstā, 23.panta nosaukumā un tekstā, 24.panta tekstā, 25.panta divpadsmitajā
daļā vārdus sabiedriskās organizācijas (attiecīgā locījumā) ar vārdu biedrības
(attiecīgā locījumā), kā arī aizstāt 22.panta tekstā vārdus
sabiedriskajās organizācijās (klubos, biedrībās vai apvienībās) ar vārdu biedrībās. |
atbalstīts redakcionāli precizēts |
5. Aizstāt V
nodaļas nosaukumā, 22.panta nosaukumā un tekstā, 23.panta nosaukumā un
tekstā, 24.panta tekstā, 25.panta divpadsmitajā daļā vārdus sabiedriskās
organizācijas (attiecīgā locījumā) ar vārdu biedrības (attiecīgā
locījumā), kā arī 22.panta tekstā vārdus sabiedriskajās organizācijās
(klubos, biedrībās vai apvienībās) ar vārdu biedrībās. |
22.pants. Patērētāju tiesību
aizsardzības sabiedrisko organizāciju izveidošana Patērētāji ir tiesīgi
brīvprātīgi apvienoties sabiedriskajās organizācijās (klubos,
biedrībās vai apvienībās), kuru darbības mērķis ir aizsargāt patērētāju
tiesības un kuras darbojas saskaņā ar normatīvajiem aktiem un attiecīgās
patērētāju tiesību aizsardzības sabiedriskās organizācijas statūtiem. |
|
|
|
|
|
23.pants. Patērētāju tiesību
aizsardzības sabiedrisko organizāciju tiesības Patērētāju tiesību
aizsardzības sabiedriskajām organizācijām ir tiesības: |
|
|
|
|
|
1) kopā ar patērētāju tiesību
aizsardzības uzraudzības un kontroles iestādēm piedalīties pārbaudēs, kas
saistītas ar ražojamo un realizējamo preču un sniedzamo pakalpojumu
kvalitātes prasību ievērošanu; |
|
|
|
|
|
2) izskatīt patērētāju
sūdzības un priekšlikumus, sniegt nepieciešamo palīdzību patērētājiem
gadījumos, kad pārkāptas viņu tiesības; |
|
|
|
|
|
3) iesniegt tiesā prasības
pieteikumus patērētāju tiesību un interešu aizsardzībai un pārstāvēt
patērētāju intereses tiesā; |
|
|
|
|
|
4) iegādāties preces un pasūtīt pakalpojumus, lai veiktu preču,
pakalpojumu un izgatavoto lietu salīdzinošo pārbaudi; |
|
|
|
|
|
5) iesniegt Patērētāju
tiesību aizsardzības centram priekšlikumu veikt šā likuma 25.panta astotajā
daļā minētās darbības. (Ar
grozījumiem, kas izdarīti ar 22.11.2001. likumu, kas stājas spēkā no
26.12.2001.) |
|
|
|
|
|
VI
nodaļa. Patērētāju tiesību aizsardzības uzraudzība un kontrole
|
|
|
|
|
|
24.pants. Uzraudzības un kontroles iestādes Šajā likumā un citos normatīvajos aktos noteikto
patērētāju tiesību aizsardzības uzraudzību un kontroli īsteno Patērētāju
tiesību aizsardzības centrs, citas kompetentas un pilnvarotas valsts iestādes
sadarbībā ar pašvaldībām un patērētāju tiesību aizsardzības sabiedriskajām
organizācijām. |
|
|
|
|
|
25.pants. Patērētāju tiesību
aizsardzības centrs |
|
|
|
|
|
(1) Patērētāju tiesību
aizsardzības centrs ir Ekonomikas ministrijas padotībā, kas tiek īstenota
pārraudzības formā. |
|
|
|
|
|
(2) Patērētāju tiesību aizsardzības centra direktoru pēc ekonomikas
ministra ieteikuma ieceļ amatā un atbrīvo no amata Ministru kabinets. |
|
|
|
|
|
(3) Patērētāju tiesību aizsardzības centra darbības mērķis ir efektīvas
patērētāju tiesību un interešu aizsardzības nodrošināšana. |
|
|
|
|
|
(4) Patērētāju tiesību aizsardzības centra galvenās funkcijas ir šādas: |
|
|
|
|
|
1) tirgus uzraudzība un kontrole nepārtikas preču (izņemot medicīnas
preces, zāles, veterinārās zāles, farmaceitiskos produktus, kosmētiskos
līdzekļus, veterinārfarmaceitiskos produktus, dzīvnieku kopšanas līdzekļus,
sadzīvē lietojamās ķīmiskās vielas un ķīmiskos produktus) tirdzniecībā un
pakalpojumu sniegšanas jomā; |
|
|
|
|
|
2) pārtikas un nepārtikas preču svara un mēra pareizas noteikšanas, kā
arī pirkuma samaksas pareizas aprēķināšanas uzraudzība; |
|
|
|
|
|
3) patērētāju tiesību aizsardzības valsts politikas īstenošanā iesaistīto
uzraudzības un kontroles iestāžu un patērētāju tiesību aizsardzības
nevalstisko organizāciju sadarbības organizēšana un koordinēšana; |
|
|
|
|
|
4) par patērētāju tiesību pārkāpumiem saņemto patērētāju iesniegumu
izskatīšana, palīdzības sniegšana patērētājiem konfliktu risināšanā ar
ražotājiem, pārdevējiem vai pakalpojumu sniedzējiem, kā arī patērētāju likumīgo
prasību izpildes pieprasīšana; |
|
|
|
|
|
5) juridiskas palīdzības sniegšana patērētājiem viņu tiesību jautājumos; |
|
|
|
|
|
6) patērētāju tiesību ievērošanas uzraudzība līgumu projektos un līgumos,
ko patērētāji slēdz ar ražotājiem, pārdevējiem vai pakalpojumu sniedzējiem,
arī normatīvajos aktos paredzēto darbību veikšana, lai ražotājs, pārdevējs
vai pakalpojuma sniedzējs grozītu līguma projektu vai pārtrauktu pildīt
līguma noteikumus, ja līguma projektā vai noslēgtajā līgumā konstatēti
netaisnīgi vai neskaidri noteikumi; |
|
|
|
|
|
7) citas likumos un
normatīvajos aktos noteiktās funkcijas. |
|
|
|
|
|
(5) Patērētāju tiesību
aizsardzības centrs nesniedz juridisku palīdzību patērētājiem - juridiskajām
personām. |
|
9 |
Juridiskais birojs Izslēgt 25.panta piekto
daļu |
atbalstīts |
6. Izslēgt 25.panta piekto daļu. |
(6) Aizstāvot patērētāju
tiesības un ar likumu aizsargātās intereses, Patērētāju tiesību aizsardzības
centram ir tiesības iesniegt tiesā prasības pieteikumu vai pieteikumu vai dot
atzinumu lietā. |
|
|
|
|
|
(7) Patērētāju tiesību
aizsardzības centra amatpersonu izvirzītās prasības un dotie norādījumi
likumos un citos normatīvajos aktos noteiktās kompetences ietvaros katrā
konkrētajā gadījumā ir saistoši ražotājam, pārdevējam un pakalpojuma
sniedzējam. |
|
|
|
|
|
(8) Ja konstatēts patērētāju tiesību pārkāpums, kas skar patērētāju
individuālās vai grupas intereses (patērētāju kolektīvās intereses), un tas
var radīt kaitējumu vai zaudējumus atsevišķa patērētāja tiesībām, Patērētāju
tiesību aizsardzības centrs ir tiesīgs: |
|
|
|
|
|
1) pieņemt lēmumu, ar kuru uzdod ražotājam, pārdevējam vai pakalpojuma
sniedzējam izbeigt pārkāpumu un veikt noteiktas darbības tā ietekmes
novēršanai un kurā nosaka termiņu šo darbību izpildei; |
|
|
|
|
|
2) pieņemto lēmumu daļēji vai pilnībā publicēt laikrakstā Latvijas
Vēstnesis (ar publicēšanu saistītos izdevumus sedz ražotājs, pārdevējs vai
pakalpojuma sniedzējs). |
|
|
|
|
|
(9) Šā panta astotās daļas 1.punktā minētais lēmums ir spēkā ar brīdi,
kad tas kļūst zināms adresātam. Lēmuma pārsūdzēšana neaptur tā izpildi. |
|
|
|
|
|
(10) Pirms šā panta astotās daļas 1.punktā minētajā lēmumā noteiktā
termiņa beigām ražotājs, pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs informē
Patērētāju tiesību aizsardzības centru par noteikto darbību izpildi. Ja
ražotājs, pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs līdz termiņa beigām noteiktās
darbības nav izpildījis vai nav informējis Patērētāju tiesību aizsardzības
centru par to izpildi, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs piemēro par
attiecīgo pārkāpumu paredzēto administratīvo sodu likumā noteiktajā kārtībā. |
|
|
|
|
|
(11) Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, piedzenot izdevumus par
patērētāju iegādāto preču vai izmantoto pakalpojumu laboratorisko vai cita
veida ekspertīzi, ir atbrīvots no tiesas izdevumu samaksas. |
|
|
|
|
|
(12) Patērētāju tiesību
aizsardzības centrs ir tiesīgs veidot konsultatīvo padomi, iekļaujot tajā
valsts iestāžu, patērētāju tiesību aizsardzības sabiedrisko organizāciju,
ražotāju, pārdevēju un pakalpojumu sniedzēju organizāciju pārstāvjus, kā arī
izdot rekomendācijas patērētāju tiesību aizsardzības jautājumos. (Ar grozījumiem, kas izdarīti ar 22.11.2001.
likumu un 29.04.2004. likumu) |
|
|
|
|
|
VII nodaļa. Patērētāja tiesību pārkāpuma novēršana |
|
|
|
|
|
29.pants. Patērētāja tiesības, ja sniegts līguma noteikumiem neatbilstošs
pakalpojums |
|
|
|
|
|
(1) Patērētājs, kuram sniegts līguma noteikumiem neatbilstošs
pakalpojums, ir tiesīgs pieprasīt, lai pakalpojuma sniedzējs veic vienu no
šādām darbībām: |
|
|
|
|
|
1) attiecīgi
samazina pakalpojuma cenu; |
|
|
|
|
|
2) bez atlīdzības novērš sniegtā pakalpojuma neatbilstību līguma
noteikumiem; |
2)
bez atlīdzības novērš sniegtā pakalpojuma neatbilstību līguma noteikumiem vai
atlīdzina patērētājiem izdevumus par neatbilstības novēršanu. |
|
|
|
7. Izteikt 29.panta pirmās daļas 2.punktu šādā redakcijā: 2) bez
atlīdzības novērš sniegtā pakalpojuma neatbilstību līguma noteikumiem vai
atlīdzina patērētājiem izdevumus par neatbilstības novēršanu;. |
3) izgatavo citu lietu no tāda paša vai tādas pašas kvalitātes materiāla
vai sniedz līguma noteikumiem atbilstošu pakalpojumu; |
|
|
|
|
|
4) atceļ līgumu un atmaksā patērētājam par pakalpojumu samaksāto naudas
summu. |
|
|
|
|
|
(2) Ja pakalpojuma sniedzējs
pazaudē vai sabojā patērētāja materiālu vai izstrādājumu, patērētājs ir
tiesīgs pēc savas izvēles pieprasīt: |
|
|
|
|
|
1) pasūtījuma izpildi no tāda
paša vai līdzvērtīga materiāla; |
|
|
|
|
|
2) materiāla vai izstrādājuma
vērtības samaksu pēc tirgus cenām pieprasījuma dienā. |
|
|
|
|
|
(3) Ja pakalpojuma neatbilstība līguma noteikumiem atklājas vēlāk nekā
sešus mēnešus pēc pakalpojuma sniegšanas, patērētājs ir tiesīgs: |
|
|
|
|
|
1) vispirms pieprasīt, lai pakalpojuma sniedzējs bez atlīdzības novērš
pakalpojuma neatbilstību līguma noteikumiem vai atlīdzina patērētājam
izdevumus par neatbilstības novēršanu, vai izgatavo citu lietu no tāda paša
vai tādas pašas kvalitātes materiāla, vai sniedz līguma noteikumiem
atbilstošu pakalpojumu (izņemot gadījumu, kad tas nav iespējams); |
|
|
|
|
|
2) gadījumā, kad pakalpojuma sniedzējs nevar izgatavot jaunu lietu,
sniegt citu pakalpojumu vai saprātīgā termiņā novērst pakalpojuma
neatbilstību līguma noteikumiem, neradot neērtības patērētājam, pieprasīt,
lai pakalpojuma sniedzējs samazina pakalpojuma cenu vai atceļ līgumu un
atmaksā patērētājam par pakalpojumu samaksāto naudas summu proporcionāli
normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā organizētā ekspertīzē konstatētajam
lietas nolietojumam. |
|
|
|
|
|
(4) Ja pakalpojuma
neatbilstība līguma noteikumiem ir maznozīmīga un nevar būtiski ietekmēt
patērētāja iespējas izmantot pakalpojumu vai lietu, patērētājs nevar prasīt,
lai pakalpojuma sniedzējs atceļ līgumu un atmaksā par pakalpojumu samaksāto
naudas summu vai izgatavo citu lietu. Pakalpojuma neatbilstība līguma
noteikumiem uzskatāma par maznozīmīgu, ja normatīvajos aktos noteiktajā
kārtībā organizētā ekspertīzē konstatēts, ka pakalpojuma neatbilstība
nepazemina pakalpojuma vai lietas pamatfunkciju izpildes kvalitāti vai
lietošanas īpašības un to var novērst, neradot vizuāli konstatējamas izmaiņas
lietas ārējā izskatā. |
|
|
|
|
|
(5) Ja pakalpojuma sniedzējs
atsakās novērst pakalpojuma neatbilstību līguma noteikumiem, patērētājs ir
tiesīgs to novērst pats vai ar trešās personas palīdzību, bet uz pakalpojuma
sniedzēja rēķina. |
|
|
|
|
|
(6) Šā panta pirmajā un otrajā daļā minēto tiesību izmantošana neizslēdz
patērētāja tiesības pieprasīt zaudējuma atlīdzību vai līgumsoda samaksu. (Ar grozījumiem, kas
izdarīti ar 22.11.2001. likumu, kas stājas spēkā no 26.12.2001. /skat. "Pārejas noteikumi" 8.punktu/) |
|
|
|
|
|
33.pants.
Ražotāja, pārdevēja un pakalpojuma sniedzēja atbildība |
|
|
|
|
|
(1) Par šajā likumā un citos
patērētāju tiesību aizsardzības normatīvajos aktos noteikto patērētāju
tiesību pārkāpumiem iestājas civiltiesiskā, administratīvā vai kriminālā
atbildība. |
|
|
|
|
|
(2) Pārdevējam vai
pakalpojuma sniedzējam, kas atlīdzinājis patērētājam nodarīto zaudējumu vai
atmaksājis par preci vai pakalpojumu samaksāto naudas summu, ir regresa
prasījuma tiesības pret personu, no kuras iegādāta prece vai materiāli. |
|
|
|
|
|
(3) Ja ražotājs, pārdevējs
vai pakalpojuma sniedzējs vienojas ar trešo personu par preces vai
pakalpojuma trūkumu novēršanu, tad šāda vienošanās neatbrīvo ražotāju,
pārdevēju vai pakalpojuma sniedzēju no tiešās atbildības pret patērētāju. |
|
|
|
|
|
(4) Ja preces vai pakalpojuma neatbilstība līguma noteikumiem radusies
ražotāja, pārdevēja, izplatītāja vai citas personas darbības vai bezdarbības
dēļ, pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs ir tiesīgs vērsties ar regresa
prasību pret attiecīgajām personām. (Ar
grozījumiem, kas izdarīti ar 22.11.2001. likumu, kas stājas spēkā no
26.12.2001.) |
|
|
|
|
|
|
5. Papildināt likumu ar 33.1 pantu šādā redakcijā: "33.1 pants. Patērētāja
tiesības, ja prettiesiski izmantota viņa maksājumu karte |
10 |
Juridiskais
birojs
Izteikt otrajā lasījumā atbalstītā likuma
33.1 pantu kā likuma 31.1 pantu un: |
atbalstīts |
8. Papildināt likumu ar 31.1 pantu šādā redakcijā: "31.1 pants.
Patērētāja tiesības, ja prettiesiski izmantota viņa maksājumu karte |
|
(1) Ja prettiesiski izmantota patērētāja maksājumu karte, viņam ir tiesības prasīt
kredītiestādei, kura patērētājam izsniegusi maksājumu karti, attiecīgā
maksājuma atcelšanu vai prettiesiski debetētās summas atlīdzināšanu. |
11 |
Juridiskais birojs
aizstāt pirmajā daļā vārdus prettiesiski debetētās summas
atlīdzināšanu ar vārdiem prettiesiski debetētās summas atmaksāšanu; |
atbalstīts |
(1) Ja prettiesiski izmantota patērētāja maksājumu karte, viņam ir tiesības prasīt
kredītiestādei, kura patērētājam izsniegusi maksājumu karti, attiecīgā
maksājuma atcelšanu vai prettiesiski debetētās summas atmaksāšanu. |
|
(2) Ja patērētājs apgalvo, ka viņa maksājumu karte ir
prettiesiski izmantota, un ja kredītiestāde, kura patērētājam izsniegusi
maksājumu karti, nevar pierādīt, ka attiecīgais maksājums ir apstiprināts ar
identifikācijas kodu vai kādu citu identifikācijas pierādījumu vai ka patērētājs
ir rīkojies nevērīgi vai prettiesiski, kredītiestāde atlīdzina prettiesiski
debetēto summu. |
12 |
Juridiskais birojs aizstāt otrajā daļā vārdus patērētājs ir
rīkojies nevērīgi vai prettiesiski, kredītiestāde atlīdzina ar vārdiem patērētājs
ir rīkojies neuzmanīgi vai ar ļaunu nolūku, kredītiestāde atmaksā; |
atbalstīts redakcionāli precizēts |
(2) Ja patērētājs apgalvo, ka viņa
maksājumu karte ir prettiesiski izmantota, un ja kredītiestāde, kura patērētājam
izsniegusi maksājumu karti, nevar pierādīt, ka attiecīgais maksājums ir
apstiprināts ar identifikācijas kodu vai kādu citu identifikācijas
pierādījumu vai ka patērētājs ir rīkojies neuzmanīgi vai ar ļaunu nolūku, tā
atmaksā prettiesiski debetēto summu. |
|
(3) Kredītiestāde, kura patērētājam
izsniegusi maksājumu karti, ir atbildīga par neuzmanību vai kļūdām, ko tā pieļāvusi,
sniedzot pakalpojumu saistībā ar patērētājam izsniegto maksājumu karti." |
13 |
Juridiskais birojs
aizstāt trešajā daļā vārdus atbildīga par
neuzmanību vai kļūdām ar vārdiem atbildīga par ļaunu nolūku, kā arī
neuzmanību. |
atbalstīts |
(3) Kredītiestāde, kura patērētājam
izsniegusi maksājumu karti, ir atbildīga par ļaunu nolūku, kā arī neuzmanību, ko
tā pieļāvusi, sniedzot pakalpojumu saistībā ar patērētājam izsniegto
maksājumu karti." |
|
6. Papildināt likumu ar informatīvu atsauci uz
Eiropas Savienības direktīvām šādā redakcijā: "Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības
direktīvām Likumā
iekļautas tiesību normas, kas izriet no: |
|
|
|
9. Papildināt likumu ar informatīvu atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām
šādā redakcijā: "Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības
direktīvām Likumā
iekļautas tiesību normas, kas izriet no: |
|
1) Padomes 1985.gada 20.decembra direktīvas 85/577/EEK par patērētāja aizsardzību attiecībā uz līgumiem, kas
noslēgti ārpus uzņēmuma telpām; |
|
|
|
1) Padomes 1985.gada 20.decembra direktīvas 85/577/EEK par patērētāja aizsardzību attiecībā uz līgumiem, kas
noslēgti ārpus uzņēmuma telpām; |
|
2) Padomes
1986.gada 22.decembra direktīvas
87/102/EEK par to dalībvalstu normatīvo un administratīvo aktu tuvināšanu,
kuri attiecas uz patēriņa kredītu; |
|
|
|
2) Padomes
1986.gada 22.decembra direktīvas
87/102/EEK par to dalībvalstu normatīvo un administratīvo aktu tuvināšanu,
kuri attiecas uz patēriņa kredītu; |
|
3) Padomes 1993.gada 5.aprīļa direktīvas 93/13/EEK par negodīgiem
noteikumiem patērētāju līgumos; |
|
|
|
3) Padomes 1993.gada 5.aprīļa direktīvas 93/13/EEK par negodīgiem
noteikumiem patērētāju līgumos; |
|
4) Eiropas Parlamenta un Padomes 1994.gada
26.oktobra direktīvas 94/47/EK par tiesību ieguvēju aizsardzību attiecībā uz dažiem aspektiem
līgumos par tādu tiesību pirkšanu, kas uz laiku ļauj izmantot nekustamo
īpašumu; |
|
|
|
4) Eiropas Parlamenta un Padomes 1994.gada
26.oktobra direktīvas 94/47/EK par tiesību ieguvēju aizsardzību attiecībā uz dažiem aspektiem
līgumos par tādu tiesību pirkšanu, kas uz laiku ļauj izmantot nekustamo
īpašumu; |
|
5) Eiropas Parlamenta un Padomes 1997.gada
20.maija direktīvas 97/7/EK par patērētāju aizsardzību saistībā ar distances līgumiem; |
|
|
|
5) Eiropas Parlamenta un Padomes 1997.gada
20.maija direktīvas 97/7/EK par patērētāju aizsardzību saistībā ar distances līgumiem; |
|
6) Eiropas Parlamenta un Padomes 1998.gada
19.maija direktīvas 98/27/EK par patērētāju interešu aizsardzības izpildrakstiem; |
|
|
|
6) Eiropas Parlamenta un Padomes 1998.gada
19.maija direktīvas 98/27/EK par patērētāju interešu aizsardzības izpildrakstiem; |
|
7) Eiropas Parlamenta un Padomes 1999.gada
25.maija direktīvas 1999/44/EK par dažiem patēriņa preču tirdzniecības
aspektiem un saistītajām garantijām; |
|
|
redakcionāli precizēts |
7) Eiropas Parlamenta un Padomes 1999.gada
25.maija direktīvas 99/44/EK par dažiem patēriņa preču tirdzniecības
aspektiem un saistītajām garantijām; |
|
8) Eiropas Parlamenta un Padomes 2002.gada 23.septembra direktīvas 2002/65/EK par
patēriņa finanšu pakalpojumu tālpārdošanu un ar kuru groza Padomes direktīvu
90/619/EEK un direktīvas 97/7/EK un 98/27/EK." |
|
|
|
8) Eiropas Parlamenta un Padomes 2002.gada 23.septembra direktīvas 2002/65/EK par
patēriņa finanšu pakalpojumu tālpārdošanu un ar kuru groza Padomes direktīvu
90/619/EEK un direktīvas 97/7/EK un 98/27/EK." |