Izdarīt Patērētāju tiesību aizsardzības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1999, 9.nr.; 2002, 1.nr.; 2003, 11.nr.; 2004, 11.nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt
likumu ar 33.1 pantu šādā redakcijā:
"33.1 pants. Patērētāja tiesības, ja prettiesiski izmantota viņa maksājumu
karte
(1) Ja
prettiesiski izmantota patērētāja maksājumu karte, viņam ir tiesības prasīt
kredītiestādei, kura patērētājam izsniegusi maksājumu karti, attiecīgā
maksājuma atcelšanu vai prettiesiski debetētās summas atlīdzināšanu.
(2) Ja
patērētājs apgalvo, ka viņa maksājumu karte ir tikusi prettiesiski izmantota,
un ja kredītiestāde, kura patērētājam izsniegusi maksājumu karti, nevar pierādīt, ka
attiecīgais maksājums ir ticis apstiprināts ar identifikācijas kodu vai kādu
citu identifikācijas pierādījumu vai ka patērētājs ir rīkojies nevērīgi vai prettiesiski, kredītiestāde atlīdzina prettiesiski debetēto summu.
(3) Kredītiestāde, kura patērētājam
izsniegusi maksājumu karti, ir atbildīga par neuzmanību vai kļūdām, ko tā pieļāvusi,
sniedzot pakalpojumu saistībā ar patērētājam izsniegto maksājumu karti."
2. Papildināt likumu ar informatīvu atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām šādā redakcijā:
"Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām
Likumā iekļautas tiesību
normas, kas izriet no:
1) Padomes 1985.gada
20.decembra Direktīvas 85/577/EEK
par patērētāja aizsardzību attiecībā uz līgumiem, kas noslēgti ārpus uzņēmuma
telpām;
2) Padomes 1986.gada
22.decembra Direktīvas 87/102/EEK
par to dalībvalstu normatīvo un administratīvo aktu tuvināšanu, kuri attiecas
uz patēriņa kredītu;
3) Padomes 1993.gada
5.aprīļa Direktīvas 93/13/EEK
par negodīgiem noteikumiem patērētāju līgumos;
4) Eiropas Parlamenta
un Padomes 1994.gada 26.oktobra Direktīvas 94/47/EK par tiesību ieguvēju aizsardzību attiecībā uz
dažiem aspektiem līgumos par tādu tiesību pirkšanu, kas uz laiku ļauj izmantot
nekustamo īpašumu;
5) Eiropas
Parlamenta un Padomes 1997.gada 20.maija Direktīvas 97/7/EK par patērētāju aizsardzību saistībā ar
distances līgumiem;
6) Eiropas
Parlamenta un Padomes 1998.gada 19.maija Direktīvas 98/27/EK par patērētāju interešu aizsardzības
izpildrakstiem;
7) Eiropas Parlamenta un Padomes 1999.gada 25.maija Direktīvas 1999/44/EK par dažiem patēriņa preču tirdzniecības aspektiem un saistītajām garantijām;
8) Eiropas
Parlamenta un Padomes 2002.gada 23.septembra Direktīvas 2002/65/EK par patēriņa finanšu pakalpojumu
tālpārdošanu un ar kuru groza Padomes Direktīvu 90/619/EEK un Direktīvas
97/7/EK un 98/27/EK."
Ekonomikas ministrs
A.K.Kariņš
Likumprojekta
Grozījumi Patērētāju tiesību aizsardzības likumā
anotācija
I.
Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
||||||||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Ministru kabinets,
pieņemot 21.12.2004.
noteikumus Nr. 1037 Noteikumi par
distances līgumu par finanšu pakalpojumu sniegšanu, uzdeva Ekonomikas
ministrijai kopīgi ar Finanšu ministriju triju mēnešu laikā sagatavot un
noteiktā kārtībā iesniegt Ministru kabinetā izskatīšanai normatīvā akta
projektu, kas nodrošinātu ES Direktīvu 1997/7/EK un 2002/65/EK 8. pantu
prasību ieviešanu attiecībā uz patērētāju tiesībām lūgt maksājumu atcelšanu,
ja saistībā ar distances līgumiem negodīgi izmantota maksājumu karte, un
iespēju patērētājiem šādā situācijā saņemt atpakaļ veiktos maksājumus. Tas
tika darīts tādēļ, ka MK 21.12.2004. noteikumi Nr. 1037 neieviesa Direktīvas
8.panta prasības sakarā ar deleģējuma trūkumu Patērētāju tiesību aizsardzības
likumā. Pašreiz Direktīvas 8.pantā noteikto jomu nosaka Latvijas Bankas
13.09.2001. lēmumu Nr. 89/9 apstiprinātās Rekomendācijas darījumu veikšanai
ar elektroniskajiem maksāšanas līdzekļiem, kas pārņem Eiropas Komisijas
rekomendāciju Nr. 97/489/EC "Rekomendācija darījumiem ar
elektroniskajiem maksāšanas līdzekļiem un attiecībām starp to emitentu un
turētāju" kā arī Civillikuma normas. Likumprojekts izstrādāts, lai pārņemtu ES
Direktīvas 2002/65/EK un ES Direktīvas 97/7/EK 8. pantu prasības, kuri nosaka
patērētāju tiesības, gadījumos, ja prettiesiski izmantota viņu maksājumu
karte. |
|||||||||||||||
2. Normatīvā akta projekta
būtība |
Tā kā ir nepieciešams patērētāju aizsargāt arī
tādas viņa maksājuma kartes izmantošanas gadījumā, kas nav saistīti ar
distances līgumiem, likumprojekts nosaka patērētāja tiesības un maksājumu
kartes emitenta atbildību visos gadījumos, kad prettiesiski ir izmantota
patērētāja maksājumu karte. |
|||||||||||||||
3. Cita informācija |
|
|||||||||||||||
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts veicinās patērētāju ekonomisko
aizsardzību, nodrošinot patērētājiem tiesības maksājuma kartes prettiesiskas
izmantošanas gadījumā, pr
asīt attiecīgā maksājuma atcelšanu. Tādējādi tiks
veicināta patērētāju uzticība maksājumu karšu izmantošanai iegādājoties
preces vai pakalpojumus, t.sk., izmantojot distances līdzekļus. |
|||||||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības
vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts nosaka
maksājumu karšu emitentu atbildību un pierādīšanas pienākumu, gadījumos, kad
prettiesiski ir izmantota patērētāja maksājumu karte, tādējādi veicinot
patērētāju uzticību maksājumu karšu izmantošanu preču un pakalpojumu iegādē. |
|||||||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts
nodrošinās lielāku patērētāju tiesību aizsardzību gadījumos, kad prettiesiski
izmantota to maksājumu karte. |
|||||||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
|||||||||||||||
5. Cita informācija |
|
|||||||||||||||
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||||||
|
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
|
|||||||||||
1. Izmaiņas budžeta
ieņēmumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||||||||
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos |
|
8,6 |
7,1 |
7,1 |
7,1 |
|||||||||||
3. Finansiālā
ietekme |
|
- 8,6 |
- 7,1 |
- 7,1 |
- 7,1 |
|||||||||||
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Valsts budžeta līdzekļi. |
|||||||||||||||
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins |
|
|||||||||||||||
Papildus izdevumi Patērētāju
tiesību aizsardzības centram normatīvajā akta noteikto papildus pienākumu uzraudzībai
(2004. gada laikā PTAC ir
saņēmis 2 patērētāju sūdzības, kas saistītas ar maksājuma karšu izmantošanu,
pēc detalizēta regulējuma ieviešanas attiecībā uz patērētāja tiesībām
maksājumu karšu prettiesiskas izmantošanas gadījumā, kā arī sakarā ar patērētāju
iepirkumu elektroniskajā vidē apjoma pieaugumu, sagaidāms šādu sūdzību skaita
palielināšanās): 1)
darbinieku
skaita palielināšana par 1 štata vietu: darba alga mēnesī 350 Ls; 2)
sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas
(24,09%) 3)
apmācība,
kvalifikācijas paaugstināšana 4)
pakalpojumi un
uzturēšanas izdevumi 1 darbiniekam 140 ls/mēn 5)
kapitālie
izdevumi infrastruktūras un darba vietu izveidošanai 1 darbiniekam (biroja krēsls 81Ls, ,
darba vietas 116Ls, atvilkņu bloks 172Ls,
telefons*50Ls, galda lampa*20Ls,
dators 690Ls) |
|
Kopā: 8,6 4,2 1,0 0,7 1,6 1,1 |
Kopā: 7,1 4,2 1,0 0,3 1,6 |
Kopā: 7,1 4,2 1,0 0,3 1,6 |
Kopā: 7,1 4,2 1,0 0,3 1,6 |
|||||||||||
6. Cita informācija |
|
|||||||||||||||
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||||||
1. Kādi normatīvie
akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir
sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru
kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā
likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī
termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||||||||
2. Cita informācija |
|
|||||||||||||||
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
||||||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas
Savienību |
Likumprojektu
nepieciešams pieņemt, lai izpildītu Eiropas kopienas dibināšanas līguma
249.pantā noteikto pienākumu pārņemt direktīvas prasības. |
|||||||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||||
3. Saistības, kas izriet no
Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||||
4.
Atbilstības izvērtējums
1.tabula |
||||||||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības
normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi,
vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru,
pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Eiropas Parlamenta un Padomes 2002.
gada 23. septembra Direktīvas 2002/65/EK par patēriņa finanšu pakalpojumu
tālpārdošanu un ar kuru groza Padomes Direktīvu 90/619/EEK un Direktīvas
97/7/EK un 98/27/EK, Official Journal L
271, 09/10/2002 p. 0016 0024. Eiropas Parlamenta un Padomes
1997. gada 20. maija Direktīva 97/7/EC par patērētāju aizsardzību saistībā ar
distances līgumiem Padomes un Parlamenta paziņojums attiecībā uz 6. panta
1. punktu. Komisijas paziņojums attiecībā uz 3. panta 1. punkta pirmo
ievilkumu, Official Journal L 144, 04/06/1997 p. 0019 0027. |
|||||||||||||||
2.tabula |
||||||||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta
Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|||||||||||||
1. |
|
Nav saistīts. |
|
|||||||||||||
2. |
2002/65/EK 8.pants 97/7/EK 8.pants |
Atbilst. |
|
|||||||||||||
5. Cita informācija |
|
|||||||||||||||
VI. Kādas
konsultācijas notikušas, |
||||||||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas
ir notikušas |
Konsultācijas notikušas ar
Latvijas Komercbanku asociāciju. |
|||||||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija
(atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums |
Latvijas Komercbanku asociācija
uzskatīja, ka direktīvas 2002/65/EC 8.panta prasību ieviešanai piemērotākais
ir Patērētāju tiesību aizsardzības likums, nevis Kredītiestāžu likums un
kopumā atbalsta izstrādāto likumprojektu.
|
|||||||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un
kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Likumprojekts tiks
ievietots Ministru kabineta Ekonomikas ministrijas Interneta mājas lapā (www.em.gov.lv). |
|||||||||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Nav notikušas. |
|||||||||||||||
5. Cita informācija |
|
|||||||||||||||
VII.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||||||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai)
pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Patērētāju tiesību aizsardzības centram tiks uzticēts veikt uzraudzību
par maksājuma kartes emitenta un patērētāja savstarpējo saistību izpildi, kas
izriet no maksājuma kartes prettiesiskas izmantošanas. |
|||||||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta
ieviešanu |
Likuma
teksts tiks publicēs laikrakstā Latvijas Vēstnesis, kā arī Ekonomikas ministrijas
Internet lapā (www.em.gov.lv) |
|||||||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja
normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds var pārsūdzēt lēmumu Ekonomikas
ministrijā vispārējā normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, atbilstoši
Administratīvā procesa likumā noteiktajam. |
|||||||||||||||
4. Cita informācija |
|
|||||||||||||||
Ekonomikas ministrs A.K.Kariņš
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā
amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
K.Gerhards |
Dž.Innusa |
J.Eglītis |
A.Apsītis |
26.04.2005 14:35
1063
A.Apsītis
7013274, Antis.Apsitis@em.gov.lv