Līgums
par Konstitūciju Eiropai
1.pants. 2004.gada
29.oktobrī Romā parakstītais Līgums par Konstitūciju Eiropai un tā Nobeiguma
akts ar deklarācijām (turpmāk Līgums) ar šo likumu tiek pieņemts un
apstiprināts.
2.pants. Līgums stājas spēkā
tā IV-447.pantā noteiktajā laikā un kārtībā, un Ārlietu ministrija par to
paziņo laikrakstā "Latvijas Vēstnesis".
3.pants. Likums stājas spēkā
nākamajā dienā pēc tā izsludināšanas. Līdz ar likumu izsludināms Līgums
latviešu valodā.
Ārlietu ministrs
A.Pabriks
I. Kādēļ normatīvais akts ir
vajadzīgs |
|||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
2001.gada decembrī Lākenas Eiropadomē ES
dalībvalstu un valdību vadītāji
pieņēma Deklarāciju par ES nākotni,
apņemoties panākt demokrātiskāku, caurskatāmāku un efektīvāku Savienību, kā
arī lēmumu par Konventa izveidošanu. Par Konventa uzdevumu tika noteikts
plašās un atklātās debatēs diskutēt par Eiropas Savienības nākotnes
jautājumiem, lai nākamajai starpvaldību konferencei sagatavotu priekšlikumus
par nepieciešamajām ES reformām un grozījumiem pamatlīgumos. Ar 2002. gada 14. februāra un
24. decembra LR Ministru kabineta rīkojumiem Nr. 85 (zaudējis spēku) un
Nr. 714 attiecīgi tika iecelts valdības pārstāvis un viņa vietnieks dalībai
Lākenas Eiropadomes izveidotajā Konventā. Savukārt ar 2002. gada
28. decembra Saeimas paziņojumu Eiropas Konventa darbā iesaistījās četri
Latvijas pārstāvji, kuru uzdevums bija pārstāvēt Latvijas pozīciju šī jaunā
Eiropas Savienības primārā tiesību akta izstrādē. Papildus oficiāli
norīkotiem pārstāvjiem no Latvijas Konventa darbā piedalījās arī vairāki
neatkarīgie eksperti un akadēmiskās jomas pārstāvji. 2003. gada 20. jūnijā Konventa Prezidents
V. Žiskārs Destēns (V. Giscard DEstaing)
Eiropadomei iesniedza Konstitucionālā līguma projektu. Galīgā
vienošanās ES dalībvalstu starpā par visiem būtiskajiem jautājumiem tika
panākta 2004. gada 18. jūnijā, kad Starpvaldību konferencē 25 ES
dalībvalstis panāca vienošanos par jautājumiem, par kuriem netika panākta
vienošanās Konventā, galvenokārt, institucionālo jautājumu jomā. Līgums par Konstitūciju Eiropai
(Konstitucionālais līgums) tika parakstīts 2004. gada 29. oktobrī Romā, Itālijā. Lai Konstitucionālais līgums stātos spēkā, to
nepieciešams ratificēt visās ES dalībvalstīs atbilstoši to nacionālajām
procedūrām. Konstitucionālais līgums
stāsies spēkā 2006. gada 1. novembrī. |
||||||||||
2.
Normatīvā akta projekta būtība |
Konstitucionālais
līgums aizstās līdz šim spēkā esošos Eiropas Savienības pamatlīgumus un
noteiks turpmākos ES darbības pamatprincipus. Konstitucionālo līgumu veido preambula, četras daļas (Vispārējie noteikumi, pamattiesību Harta, ES politikas un Nobeiguma noteikumi), kā arī 36 protokoli, 2 pielikumi un 50 deklarācijas, kas ir neatņemama Konstitucionālā līguma sastāvdaļa. Pirmā daļa ir konstitucionālā daļa - 60 pantos tiek definēta Eiropas Savienība, tiek noteiktas tās vērtības, mērķi un kompetences. Šajā daļā tiek noteiktas arī institūcijas, darbības instrumenti, finansiālais ietvars, kā arī nosacījumi dalībai Eiropas Savienībā. Otrajā daļā ir ietverti Pamattiesību Hartas nosacījumi. Pamattiesību Harta kļūst par Konstitucionālā līguma sastāvdaļu un tādējādi iegūst juridisku statusu. Līdz ar to var teikt, ka Eiropas Savienības pilsoņiem ir dotas visplašākās definētās tiesības un brīvības pasaulē. Trešā daļa nosaka Eiropas Savienības politiku nosacījumus. Ceturtajā daļā ir apkopoti visi nobeiguma nosacījumi. Līguma 36 protokolos tiek pievienotas tās tiesību normas, kas ir juridiski saistošas arī pēc Līguma stāšanās spēkā. Tāpat Konstitucionālajam līgumam ir pievienoti arī protokoli, kas veido neatņemamu Konstitucionālā līguma sastāvdaļu. Konstitucionālajam līgumam ir pievienoti arī pielikumi (Saraksts, kas minēts Konstitūcijas III-226.pantā un Aizjūras zemes un teritorijas, uz kurām attiecas Konstitūcijas III daļas IV sadaļa). Konstitucionālajam
līgumam ir pievienotas 50
deklarācijas, no kurām daļu veido atsevišķu dalībvalstu deklarācijas. |
||||||||||
3. Cita
informācija |
Par deklarāciju par vienotās
valūtas nosaukumu Ņemot vērā to, ka pēc Līguma
projekta saskaņošanas latviešu un dažu citu ES oficiālo valodu
tulkojumos ir ieviesta vienota EURO rakstība, kas ir pretrunā attiecīgo
valodu pareizrakstības likumiem un valodas pamatprincipiem,
Konstitucionālajam līgumam ir
pievienota Latvijas Republikas un Ungārijas Republikas deklarācija par vienotās
valūtas nosaukuma rakstību Līgumā par Konstitūciju Eiropai. Par precizējumiem anotācijai MK ar 2004. gada 19. oktobra sēdes protokola Nr. 60
3.§ apstiprināja Ārlietu ministrijas sagatavoto likumprojektu Par Līgumu par
Konstitūciju Eiropai. 2004. gada 24. decembrī, pēc parakstītā
Līguma teksta saņemšanas, Ārlietu ministrija minēto likumprojektu iesniedza
Valsts kancelejā, savukārt Valsts kanceleja to 2005. gada 24. janvārī
iesniedza Saeimā. 2005. gada janvāra nogalē uz laiku tika apturēta likumprojekta par Līgumu par Konstitūciju Eiropai ratifikācijas gaita - Valdības akceptētais un Saeimā iesniegtais likumprojekts tika atsaukts, lai uzlabotu Līguma latviešu teksta kvalitāti. ES institūciju sagatavotie teksti visās oficiālajās ES valodās (izņemot angļu un franču, kurās Līguma teksts tika izstrādāts) laika posmā no 2004. gada jūlija līdz septembrim tika nodoti DV priekšlikumiem, lai tos sagatavotu Līguma parakstīšanai Romā 2004. gada 19. oktobrī. Latvijas institūcijas veica aktīvu darbu, kā rezultātā tika sagatavoti priekšlikumi teksta izmaiņām. ES padomes Ģenerālsekretariāta tulkošanas dienests, sagatavojot Līguma latviešu teksta variantu parakstīšanai, nebija ņēmis vērā lielāko daļu šo priekšlikumu. Argumenti 1) ES nav prakses ES pamatlīgumos jau ieviestu terminu tulkojumus, 2) ierobežots laiks teksta stila uzlabojumiem. Neraugoties uz minēto, Ģenerālsekretariāts izteica pateicību Latvijas pusei par aktīvo un ieinteresēto sadarbību. Kopš
16. februāra, kad nosūtīju vēstuli H. Solanam ar tai pievienotajiem priekšlikumiem, kas
iepriekš nebija tikuši ņemti vērā, ĀM
uztur aktīvu dialogu ar ES Padomes Ģenerālsekretariātu. Sasniegtais rezultāts - ES padomes juridiskais dienests ir sniedzis atzinumu par Latvijas puses ierosinājumiem. Par tādiem, kas varētu radīt juridiska rakstura sekas, atzītas desmit, par tām ir izteikts piedāvājums izplatīt tās saskaņošanai visām ES DV, kas ir Līgumslēdzējas Puses, kā to paredz ES prakse, un sagatavot attiecīgu kļūdu labojumam, kas turpmāk tiks pievienots tekstam. Dialogs turpinās. Padomes institūciju atzinums joprojām tiek pamatots uz iepriekš pieminētajiem argumentiem. Tai pat laikā Līgumu
apspriešana dalībvalstu nacionālajos parlamentos rit pilnā sparā. Līgumu jau
ratificējušas 5 valstis. Arī citās
valodās tiek konstatēti trūkumi, tomēr tas nav kavējis Līguma
izskatīšanai pēc būtības. Šie procesi noris vienlaikus, un arī pēc
ratifikācijas, kā to paredz starptautiskās tiesības. 2005. gada 10. maijā MK pieņēma zināšanai ĀM Informatīvo ziņojumu Par pasākumiem Līguma par Konstitūciju Eiropai teksta redakcionālai precizēšanai. ĀM turpina darbu pie teksta kvalitātes nodrošinājuma. Līdz ar to Līguma latviešu valodas teksts tiek iesniegts negrozītā veidā. |
||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz |
|||||||||||
1. Ietekme
uz makroekonomisko vidi |
Ar šobrīd spēkā esošajiem Latvijas un ES tiesību aktiem Latvija ir panākusi tiesību aktu sistēmas atbilstību Eiropas Savienībā noteiktām prasībām un citiem nosacījumiem, kas atbilst Latvijas makroekonomiskai situācijai. |
||||||||||
2. Ietekme
uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Ar šobrīd spēkā esošajiem Latvijas un ES tiesību aktiem Latvija ir panākusi tiesību aktu sistēmas atbilstību Eiropas Savienībā noteiktām prasībām un citiem nosacījumiem. |
||||||||||
3. Sociālo
seku izvērtējums |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
4. Ietekme
uz vidi |
Ar šobrīd spēkā esošajiem Latvijas un ES tiesību aktiem Latvija ir panākusi tiesību aktu sistēmas atbilstību Eiropas Savienībā noteiktām prasībām un citiem nosacījumiem. |
||||||||||
5. Cita
informācija |
|
||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz |
|||||||||||
|
|||||||||||
|
(tūkst. latu) |
||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais
gads |
Nākamie
trīs gadi |
Vidēji
piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos
|
Likum- projekts šo jomu neskar |
Likum- projekts šo jomu neskar |
Likum- projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum- projekts šo jomu neskar |
||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos
|
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum- projekts šo jomu neskar |
Likum- projekts šo jomu neskar |
Likum- projekts šo jomu neskar |
Likum- projekts šo
jomu neskar |
||||||
3. Finansiālā ietekme
|
Likum- projekts šo jomu neskar |
Likum- projekts šo jomu neskar |
Likum- projekts šo jomu neskar |
Likum- projekts šo
jomu neskar |
Likum- projekts šo jomu neskar |
||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likum- projekts šo jomu neskar |
Likum- projekts šo jomu neskar |
Likum- projekts šo jomu neskar |
Likum- projekts šo
jomu neskar |
Likum- projekts šo jomu neskar |
||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||
Cita informācija: |
|
||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz |
|||||||||||
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā
uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta
izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura
punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Lai
Konstitucionālais līgums stātos spēkā Latvijas teritorijā, Saeimā nepieciešams
apstiprināt šī līguma spēku ar likumu (ratificēt). |
||||||||||
2. Cita
informācija |
|
||||||||||
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām |
|||||||||||
1.
Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts
atbilst saistībām pret Eiropas Savienību. |
||||||||||
2. Saistības
pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
3.
Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||||||||||
Attiecīgie
Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot
numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||
2.tabula |
|||||||||||
Latvijas
normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas
Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības
pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
||||||||
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||
|
|||||||||||
5. Cita
informācija |
|
||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|||||||||||
1. Ar kurām
nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas ir notikušas par Konstitucionālā līguma tekstu. |
||||||||||
2. Kāda ir
šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums |
Konsultācijas ir notikušas par Konstitucionālā līguma tekstu. |
||||||||||
3. Kādi
sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas
viedoklis |
Sabiedrība ir informēta ar plašsaziņas līdzekļu
starpniecību, izplatot paziņojumus, kā arī ekspertiem un valdības pārstāvjiem
piedaloties publiskās diskusijās. |
||||||||||
4. Konsultācijas
ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas ir notikušas par
Konstitucionālā līguma tekstu. |
||||||||||
5. Cita
informācija |
|
||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
izpilde |
|||||||||||
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai
tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcija |
Normatīvā
akta izpildi nodrošinās valdība un ministrijas to kompetences un funkciju
ietvaros. Jaunas institūcijas netiek izveidotas. |
||||||||||
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Par normatīvo aktu sabiedrība tiks
informēta, to publicējot oficiālajā
laikrakstā Latvijas Vēstnesis. |
||||||||||
3. Kā
indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Atbilstoši Eiropas Kopienu tiesas procedūrai. |
||||||||||
4. Cita
informācija |
|
||||||||||
Ārlietu ministrs A. Pabriks
10.05.2005 15:00
1523
D.Dobrāja
7016178