Rīgā

Rīgā

 

2005. gada 28. aprīlī Nr. 8/6-2.2.-32

 

Saeimas Prezidijam

 

 

Lūdzam iekļaut nākamās Saeimas plenārsēdes darba kārtībā likumprojektu “Grozījumi likumā “Par valsts pensijām””.

 

 

Pielikumā: Likumprojekts, anotācija likumprojektam.

 

Saeimas deputāti :

 

 

 1. ___________________         _______________________

 

 2. ___________________         _______________________

 

 3. ___________________         _______________________

 

 4. ___________________         _______________________

 

5. ___________________     _______________________

 

 

 

 

Likumprojekts

 

“Grozījumi likumā “Par valsts pensijām””

 

1. Papildināt 11.pantu ar jaunu piekto daļu šādā redakcijā:

 

(5) Politiski represētajām personām, kuru apdrošināšanas stāžs nav mazāks par 30 gadiem, ir tiesības pieprasīt vecuma pensiju piecus gadus pirms šā panta pirmajā daļā noteiktā vecuma sasniegšanas (ievērojot likuma pārejas noteikumu 8.punktu).

 

2. Pārejas noteikumu 29.punktu izteikt šādā redakcijā:

 

29. Līdz 2010.gada 1.janvārim personām, kuru apdrošināšanas stāžs nav mazāks par 30 gadiem, divus gadus pirms šā likuma 11.panta pirmajā daļā noteiktā vecuma sasniegšanas (ievērojot šo pārejas noteikumu 8.punktu) ir tiesības vecuma pensiju pieprasīt priekšlaicīgi, bet vīriešiem — ne agrāk kā no 60 gadu vecuma.

 

3. Pārejas noteikumu 31.punktu izteikt šādā redakcijā:

 

31. Personām, kuras izmantojušas priekšlaicīgās pensionēšanās iespējas, laikā, kad tās kļuvušas par obligāti sociāli apdrošināmajām personām (darba ņēmējiem vai pašnodarbinātajiem), vecuma pensija nav izmaksājama līdz šā likuma 11.panta pirmajā daļā noteiktā vecuma sasniegšanai (ievērojot šo pārejas noteikumu 8.punktu). Gadījumos, ja priekšlaicīgo pensiju pieprasījušās obligāti sociāli apdrošinātās personas priekšlaicīgo pensiju nav saņēmušas, šīm personām sasniedzot 11.panta pirmajā daļā noteikto vecumu, pensiju aprēķina šī likuma 12.pantā noteiktajā kārtībā, ievērojot pārejas noteikumu 8.punktu.

 

 

 

 

 

 

Likumprojekta “Grozījumi likumā “Par valsts pensijām””

ANOTĀCIJA

I. Kādēļ likums ir vajadzīgs

 

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

Socioloģiskie pētījumi rāda, ka visgrūtāk konkurēt darba tirgū Latvijā ir pirmspensijas vecuma iedzīvotājiem. Tāpēc nepieciešams pagarināt laiku, kurā var izmantot priekšlaicīgas pensionēšanās iespējas. Pensionēšanās vecums būtu jāsamazina  politiski represētajām personām.

 

 

2. Likumprojekta būtība

 

Priekšlaicīgas pensionēšanās tiesības izbeidzas š.g. 1.jūlijā. Likumprojektā paredzēts pagarināt šīs tiesības līdz 2010.gada 1.janvārim, saglabājot līdzšinējos nosacījumus. Likumprojektā paredzētas tiesības politiski represētajām personām pieprasīt vecuma pensiju 5 gadus agrāk nekā likumā noteikto vecumu sasniedzot.

 

 

3. Cita informācija

Personām, kuras izmantojušas priekšlaicīgās pensionēšanās iespējas, laikā, kad tās kļuvušas par obligāti sociāli apdrošināmajām personām, vecuma pensija nav izmaksājama līdz likumā noteiktā vecuma sasniegšanai. Bet gadījumos, ja priekšlaicīgo pensiju pieprasījušās personas priekšlaicīgo pensiju nav saņēmušas, šīm personām, sasniedzot likumā noteikto vecumu, ir tiesības pensiju aprēķināt no jauna šī likuma 12.pantā noteiktajā kārtībā.

 

 

II. Kāda var būt likuma

ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

 

1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi

Šo jomu neskar.

 

 

 

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Tiks atjaunots taisnīguma princips pret personām, kuras bija pieprasījušas priekšlaicīgo pensionēšanās iespēju, bet nebija pensiju saņēmušas sakarā ar iespēju darbu turpināt.

 

 

3. Sociālo seku izvērtējums

Uzlabosies sociālekonomiskie apstākļi pirmspensijas vecuma un politiski represētajām personām, mazināsies bezdarbnieku skaits.

 

 

4. Ietekme uz vidi

Šo jomu neskar.

 

 

5.Cita informācija

-

 

III. Kāda var būt likuma ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

Rādītāji

Kārtējais gads

Trīs nākamie gadi

tūkst. Ls

 

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

Saglabāsies līdzšinējā apjomā.

 

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

Nebūtiski palielināsies izdevumi no sociālā budžeta.

 

3. Finansiālā ietekme

 

 

 

 

 

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Palielināsies ienākumu nodokļa ieņēmumi valsts budžetā no politiski represēto pensiju daļas, kas pārsniedz 100Ls.

 

 

 

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

 

 

 

 

6. Cita informācija

Samazināsies pašvaldību palīdzības izdevumi sociālajiem pabalstiem mazturīgajām personām.

 

IV. Kāda var būt likuma ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

 

1.Kādi normatīvie akti – likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Nav jāgatavo Ministru kabineta noteikumi.

 

2. Cita informācija

 

 

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām likumprojekts atbilst

 

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Šo jomu neskar.

 

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Šo jomu neskar.

 


3. Atbilstības izvērtējuma tabula

 

Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienas tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija

 

 

Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst)

Komentāri

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

 

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu

 

 

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas

Ar Politiski represēto apvienības nodaļām, ar Balvu rajona pašvaldību pārstāvjiem, ar Pensionāru federāciju, ar likumprojekta izstrādes darba grupām. Izmantoti Latvijas pensionāru sanāksmes rezolūcijas ieteikumi.

 

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Minētās organizācijas atbalsta sagatavotos grozījumus, ir iestrādāti šo organizāciju priekšlikumi.

 

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Piedalīšanās pensionāru apvienību rīkotajos pasākumos.

 

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Nav veiktas.

 

5. Cita informācija

 

 

 

VII. Kā tiks nodrošināta likuma izpilde

 

 

1. Kā tiks nodrošināta likuma izpilde no valsts puses – vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Izpilde tiks veikta neradot jaunas institūcijas.

 

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Normatīvais akts tiks publicēts “Latvijas Vēstnesī”

 

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo

Indivīda tiesību realizēšanai piemērojams vispārējais administratīvais process

 

4. Cita informācija