Rīgā
2005. gada 28. aprīlī Nr. 8/6-2.2.-32
Saeimas Prezidijam
Lūdzam iekļaut nākamās Saeimas plenārsēdes darba
kārtībā likumprojektu Grozījumi
likumā Par valsts pensijām.
Pielikumā: Likumprojekts, anotācija likumprojektam.
Saeimas deputāti :
1.
___________________ _______________________
2.
___________________ _______________________
3.
___________________ _______________________
4.
___________________ _______________________
5. ___________________ _______________________
Likumprojekts
Grozījumi likumā Par valsts pensijām
1. Papildināt 11.pantu ar jaunu piekto daļu šādā redakcijā:
(5) Politiski represētajām personām, kuru apdrošināšanas stāžs nav mazāks
par 30 gadiem, ir tiesības pieprasīt vecuma pensiju piecus gadus pirms šā panta
pirmajā daļā noteiktā vecuma sasniegšanas (ievērojot likuma pārejas noteikumu
8.punktu).
2. Pārejas noteikumu 29.punktu izteikt šādā redakcijā:
29. Līdz 2010.gada 1.janvārim personām, kuru apdrošināšanas stāžs nav
mazāks par 30 gadiem, divus gadus pirms šā likuma 11.panta pirmajā daļā
noteiktā vecuma sasniegšanas (ievērojot šo pārejas noteikumu 8.punktu) ir
tiesības vecuma pensiju pieprasīt priekšlaicīgi, bet vīriešiem ne agrāk kā no
60 gadu vecuma.
3. Pārejas noteikumu 31.punktu izteikt šādā redakcijā:
31. Personām, kuras izmantojušas priekšlaicīgās pensionēšanās iespējas,
laikā, kad tās kļuvušas par obligāti sociāli apdrošināmajām personām (darba
ņēmējiem vai pašnodarbinātajiem), vecuma pensija nav izmaksājama līdz šā likuma
11.panta pirmajā daļā noteiktā vecuma sasniegšanai (ievērojot šo pārejas
noteikumu 8.punktu). Gadījumos, ja priekšlaicīgo pensiju pieprasījušās obligāti
sociāli apdrošinātās personas priekšlaicīgo pensiju nav saņēmušas, šīm personām
sasniedzot 11.panta pirmajā daļā noteikto vecumu, pensiju aprēķina šī likuma
12.pantā noteiktajā kārtībā, ievērojot pārejas noteikumu 8.punktu.
Likumprojekta Grozījumi likumā Par valsts pensijām
ANOTĀCIJA
I. Kādēļ likums ir vajadzīgs |
|
|||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Socioloģiskie pētījumi rāda, ka visgrūtāk konkurēt darba tirgū Latvijā ir
pirmspensijas vecuma iedzīvotājiem. Tāpēc nepieciešams pagarināt laiku, kurā
var izmantot priekšlaicīgas pensionēšanās iespējas. Pensionēšanās vecums būtu
jāsamazina politiski represētajām
personām. |
|
||||||
2.
Likumprojekta būtība |
Priekšlaicīgas
pensionēšanās tiesības izbeidzas š.g. 1.jūlijā. Likumprojektā paredzēts
pagarināt šīs tiesības līdz 2010.gada 1.janvārim, saglabājot līdzšinējos
nosacījumus. Likumprojektā paredzētas tiesības politiski represētajām
personām pieprasīt vecuma pensiju 5 gadus agrāk nekā likumā noteikto vecumu
sasniedzot. |
|
||||||
3. Cita
informācija |
Personām, kuras
izmantojušas priekšlaicīgās pensionēšanās iespējas, laikā, kad tās kļuvušas
par obligāti sociāli apdrošināmajām personām, vecuma pensija nav izmaksājama
līdz likumā noteiktā vecuma sasniegšanai. Bet gadījumos, ja priekšlaicīgo
pensiju pieprasījušās personas priekšlaicīgo pensiju nav saņēmušas, šīm
personām, sasniedzot likumā noteikto vecumu, ir tiesības pensiju aprēķināt no
jauna šī likuma 12.pantā noteiktajā kārtībā. |
|
||||||
II. Kāda var būt likuma ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības
attīstību |
|
|||||||
1. Ietekme
attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Šo jomu neskar. |
|
||||||
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Tiks atjaunots
taisnīguma princips pret personām, kuras bija pieprasījušas priekšlaicīgo
pensionēšanās iespēju, bet nebija pensiju saņēmušas sakarā ar iespēju darbu
turpināt. |
|
||||||
3. Sociālo seku
izvērtējums |
Uzlabosies
sociālekonomiskie apstākļi pirmspensijas vecuma un politiski represētajām
personām, mazināsies bezdarbnieku skaits. |
|
||||||
4. Ietekme uz
vidi |
Šo jomu neskar. |
|
||||||
5.Cita
informācija |
- |
|
||||||
III. Kāda var būt likuma ietekme uz valsts
budžetu un pašvaldību budžetiem |
|
|||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Trīs nākamie
gadi |
tūkst. Ls |
|
||||
1. Izmaiņas
budžeta ieņēmumos |
Saglabāsies līdzšinējā apjomā. |
|
||||||
2. Izmaiņas
budžeta izdevumos |
Nebūtiski palielināsies izdevumi no sociālā
budžeta. |
|
||||||
3. Finansiālā
ietekme |
|
|
|
|||||
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Palielināsies
ienākumu nodokļa ieņēmumi valsts budžetā no politiski represēto pensiju
daļas, kas pārsniedz 100Ls. |
|
||||||
|
||||||||
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins |
|
|
||||||
6. Cita
informācija |
Samazināsies pašvaldību palīdzības izdevumi
sociālajiem pabalstiem mazturīgajām personām. |
|
||||||
IV. Kāda var būt likuma ietekme uz spēkā esošo
tiesību normu sistēmu |
|
|||||||
1.Kādi
normatīvie akti likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti. |
Nav jāgatavo Ministru kabineta noteikumi. |
|
||||||
2. Cita
informācija |
|
|
||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
likumprojekts atbilst |
|
|||||||
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
Šo jomu neskar. |
|
||||||
2. Saistības
pret citām starptautiskajām organizācijām |
Šo jomu neskar. |
|
||||||
3. Atbilstības
izvērtējuma tabula |
|
|||||||
Attiecīgie EK
tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienas tiesas spriedumi,
vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija |
|
|
||||||
Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|
||||
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
||||
4. Cita
informācija |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|
||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot
tiesību akta projektu |
|
|||||||
1. Ar kurām
nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas |
Ar Politiski represēto apvienības nodaļām, ar
Balvu rajona pašvaldību pārstāvjiem, ar Pensionāru federāciju, ar
likumprojekta izstrādes darba grupām. Izmantoti Latvijas pensionāru sanāksmes
rezolūcijas ieteikumi. |
|
||||||
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Minētās organizācijas atbalsta sagatavotos
grozījumus, ir iestrādāti šo organizāciju priekšlikumi. |
|
||||||
3. Kādi
sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas
viedoklis |
Piedalīšanās pensionāru apvienību rīkotajos pasākumos. |
|
||||||
4.
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Nav veiktas.
|
|
||||||
5. Cita informācija |
|
|
||||||
VII. Kā tiks nodrošināta likuma izpilde |
|
|||||||
1. Kā tiks
nodrošināta likuma izpilde no valsts puses vai tiek radītas jaunas valsts
institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Izpilde tiks veikta neradot jaunas institūcijas. |
|
||||||
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Normatīvais akts tiks publicēts Latvijas
Vēstnesī |
|
||||||
3. Kā indivīds
var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Indivīda tiesību realizēšanai piemērojams
vispārējais administratīvais process |
|
||||||
4. Cita
informācija |
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|