Likumprojekts
Grozījumi likumā
"Par hidroelektrostaciju
hidrotehnisko būvju drošumu"
Izdarīt likumā "Par hidroelektrostaciju
hidrotehnisko būvju drošumu" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru
Kabineta Ziņotājs, 2001, 2.nr.; 2004, 8.nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt 1.pantu ar 4.punktu šādā redakcijā:
"4) trešā
persona hidroelektrostaciju hidrotehnisko būvju valdītāju
civiltiesiskās atbildības apdrošināšanā jebkura fiziska vai juridiska
persona, izņemot apdrošinājuma ņēmēju, apdrošināto, hidrotehniskās būves
īpašnieku, ja tas nav tiesiskais valdītājs, un apdrošinātāju. Apdrošinātā
darbinieks un persona, kas uz cita līguma pamata sniedz pakalpojumu
hidrotehnisko būvju ekspluatācijas nodrošināšanai, tiek uzskatīta par trešo
personu, ja tai nodarītie zaudējumi nav saistāmi ar darba tiesiskajām
attiecībām."
2. Izteikt 4.pantu šādā redakcijā:
"4.pants. (1) HES valdītājs atbild par
savā valdījumā esošo hidrotehnisko būvju drošumu. HES valdītājs veic pasākumus,
lai šīs būves neradītu draudus iedzīvotāju dzīvībai un veselībai, nenodarītu
zaudējumu fizisko un juridisko personu īpašumam un kaitējumu videi.
(2) A un B klases HES hidrotehnisko būvju
valdītāja pienākums ir apdrošināt savu civiltiesisko atbildību pret nodarīto
kaitējumu trešo personu dzīvībai un veselībai, zaudējumu trešo personu īpašumam
un kaitējumu videi, ko tas ar savu darbību vai bezdarbību nodara, ekspluatējot
(lietojot un uzturot) savā valdījumā esošās hidrotehniskās būves.
(3) A un B klases HES hidrotehnisko būvju valdītāja civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas līgumam jābūt spēkā visā HES hidrotehnisko būvju ekspluatācijas laikā.
(4) A un B klases HES hidrotehnisko būvju valdītāja civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas līgumā var paredzēt apdrošinājuma ņēmēja pašrisku, kas ir naudas izteiksmē vai procentos izteikts zaudējuma apmērs, kuru katrā apdrošināšanas gadījumā uzņemas apdrošinājuma ņēmējs. Apdrošinājuma ņēmēja pašrisks nedrīkst būt lielāks par pieciem procentiem no apdrošināšanas atbildības limita.
(5) Trešās personas īpašumam nodarītie zaudējumi tiek atlīdzināti, ievērojot kompensācijas principu. Saskaņā ar to izmaksātā atlīdzība nevar pārsniegt apdrošināšanas gadījuma radītos zaudējumus.
(6) Zaudējumus, kas radušies saistībā ar videi nodarīto kaitējumu, un zaudējumus, kas radušies saistībā ar personas veselībai un dzīvībai nodarīto kaitējumu, atlīdzina normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
(7) Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā
veicama A un B klases HES hidrotehnisko būvju valdītāja civiltiesiskās
atbildības obligātā apdrošināšana pret trešo personu dzīvībai un veselībai
nodarīto kaitējumu, zaudējumu trešo personu īpašumam un kaitējumu videi, un
nosaka apdrošinātāja atbildības limitus."
3. Izteikt 8.pantu šādā redakcijā:
"8.pants. HES valdītājam ir tiesības ekspluatēt HES, ja
saņemts HES hidrotehnisko būvju drošuma sertifikāts. HES hidrotehnisko būvju
drošuma sertifikātu izsniedz un anulē Valsts būvinspekcija Ministru kabineta
noteiktajā kārtībā un gadījumos. HES hidrotehnisko būvju drošuma sertifikāta
esamība neatbrīvo būves valdītāju no atbildības par HES avārijas rezultātā
nodarīto kaitējumu trešo personu dzīvībai un veselībai, zaudējumu trešo personu
īpašumam un kaitējumu videi."
Ekonomikas ministrs
A.K.Kariņš
Likumprojekta
Grozījumi likumā
Par hidroelektrostaciju
hidrotehnisko būvju drošumu
anotācija
I. Kādēļ tiesību akts ir
vajadzīgs |
|
1.
Pašreizējās situācijas raksturojums |
10.12.2000. likums Par
hidroelektrostaciju hidrotehnisko būvju drošumu 4. pants nosaka, ka A un B
klases HES hidrotehnisko būvju valdītāja pienākums ir apdrošināt savu
civiltiesisko atbildību pret iespējamiem draudiem iedzīvotāju dzīvībai un
veselībai, iespējamu zaudējumu fizisko un juridisko personu īpašumam un
iespējamu kaitējumu videi, kā arī deleģē Ministru kabinetu noteikt atbildības
limitus hidrotehnisko būvju valdītāju civiltiesiskās atbildības
apdrošināšanā. Nosakot tikai apdrošinātāja atbildības limitus un nenosakot
būtiskas sastāvdaļas attiecībā uz hidroelektrostaciju hidrotehnisko būvju
valdītāju civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas līgumu un
apdrošināšanas kārtību, netiktu izpildīta likuma Par hidroelektrostaciju
hidrotehnisko būvju drošumu 4.panta prasība pēc būtības. Pie tam uz šo brīdi
nav normatīvā akta, kurš būtu piemērojams HES hidrotehnisko būvju valdītāju
civiltiesiskās atbildības apdrošināšanā, savukārt, spēkā esošie normatīvie
akti nosaka vispārīgo kartību, kuru piemērojot var rasties neskaidrības un
pretrunas hidrotehnisko būvju valdītāju civiltiesiskās atbildības obligātajā
apdrošināšanā. Atbilstoši
23.12.2004. Valsts sekretāru sanāksmes sēdes lēmumam Ekonomikas ministrija
(Prot. Nr.49 43§ 2.1.p.) ir sagatavojusi grozījumus likumā Par
hidroelektrostaciju hidrotehnisko būvju drošumu, paredzot, ka Ministru
kabinets nosaka kārtību, kādā veicama A un B klases hidroelektrostaciju
hidrotehnisko būvju valdītāja civiltiesiskās atbildības obligātā
apdrošināšana pret nodarīto kaitējumu trešo personu dzīvībai un veselībai,
zaudējumu trešo personu mantai un kaitējumu videi. |
|
Grozījumi likumā Par
hidroelektrostaciju hidrotehnisko būvju drošumu paplašina deleģējumu
Ministru kabinetam izdot noteikumus par kārību, kādā obligāti apdrošināma A
un B klases hidroelektrostaciju hidrotehnisko būvju valdītāja civiltiesiskā
atbildība pret nodarīto kaitējumu trešo personu dzīvībai un veselībai,
zaudējumu trešo personu mantai un kaitējumu videi. Iepriekš Ministru kabinets
tiesīgs izdot noteikumus, kuros noteikti tikai apdrošinātāja atbildības
limiti. Vēl grozījumos iekļauti vispārīgi principi hidroelektrostaciju
hidrotehnisko būvju valdītāju civiltiesiskās atbildības apdrošināšanā.
Grozījums nepieciešams, lai samazinātu pretrunu iespējamību piemērojot esošo
likumdošanu. |
Pamatojoties uz 10.12.2000.
likuma Par hidroelektrostaciju hidrotehnisko būvju drošumu 4.panta (kurš
stājās spēkā 2005.gada 1.janvārī) deleģējumu, Ekonomikas ministrija
izstrādāja Ministru kabineta noteikumu projektu Noteikumi par
hidroelektrostaciju hidrotehnisko būvju valdītāju civiltiesiskās atbildības
obligāto apdrošināšanu. Noteikumu projekts tika atbalstīts 23.12.2004.
Valsts sekretāru sanāksmes sēdē (Prot. Nr.49 43§ 1.p.) un pēc likuma
Grozījums likumā Par hidroelektrostaciju hidrotehnisko būvju drošumu
pieņemšanas Saeimā noteikumu projekts tiks iesniegts izskatīšanai Ministru
kabineta sēdē (Prot. Nr.49 43. § 2.1.p.). |
II. Kāda var būt tiesību
akta ietekme uz sabiedrības un
tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Tiesību akta projekts
šo jomu neskar |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
|
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts ļaus precizēt kārtību,
kādā tiek atlīdzināti videi nodarītie zaudējumi, ja tie radušies apdrošinātā
darbības vai bezdarbības rezultātā. |
nav |
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
||||||
(tūkst. latu) |
||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
1.
Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||
2.
Izmaiņas budžeta izdevumos |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|||||
3. Finansiālā ietekme |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|||||
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||
5.
Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|||||
6. Cita
informācija |
Nav. |
|||||
IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu
sistēmu |
||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā
uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta
izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura
punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Jāizdod
Ministru kabineta noteikumi Noteikumi par hidroelektrostaciju hidrotehnisko
būvju valdītāju civiltiesiskās atbildības obligāto apdrošināšanu, kuri ir
izstrādāti un atbalstīti 23.12.2004.Valsts sekretāru sanāksmes sēdē (Prot.
Nr.49 43§ 1.p.). |
|||||
nav |
||||||
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
|
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Tiesību
akta projekts šo jomu neskar |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Tiesību
akta projekts šo jomu neskar |
Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija |
Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
||
|
|
|
|
||
5. Cita informācija |
nav |
|
|||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu |
|
||||
Konsultācijas notikušas ar Latvijas apdrošinātāju asociāciju |
|
||||
Latvijas Apdrošinātāju asociācija likumprojektu atbalsta |
|
||||
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti |
|
||||
nav veiktas |
|
||||
Konsultācijas veiktas ar Latvijas apdrošinātāju asociācijas
pārstāvjiem un hidroelektrostaciju hidrotehnisko būvju īpašniekiem
izstrādājot Ministru kabineta noteikumu projektu Noteikumi par
hidroelektrostaciju hidrotehnisko būvju valdītāju civiltiesiskās atbildības
obligāto apdrošināšanu un nosakot apdrošinātāja atbildības limitus. |
|
||||
VII. Kā tiks nodrošināta
tiesību akta izpilde |
|
||||
1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunas valsts institūcijas nav nepieciešamas |
|
|||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Sabiedrība tiks informēta normatīvajos aktos noteiktajās publikācijās un Ekonomikas ministrijas Būvniecības departamenta rīkotajos semināros. Informācija tiks ievietota arī Ekonomikas ministrijas mājas lapā. |
|
|||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Likums neierobežo indivīda tiesības |
|
|||
4. Cita informācija |
nav |
|
|||
Ministrs A. K. Kariņš
Ministrs |
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
A.K.Kariņš |
K.Gerhards |
Dž.Innusa |
J.Eglītis |
S.Liepa |
28.04.2005 11:32
927
S. Liepa
Santa.Liepa@em.gov.lv;
7013267