2005

 

2005.gada 28.aprīlī

Latvijas Republikas

Saeimas Prezidijam

 

Par “Grozījumu Radio un televīzijas likumā”

      Saskaņā ar Saeimas Kārtības ruļļa 79.pantu likumdošanas iniciatīvas kārtībā iesniedzam likumprojektu “Grozījums Radio un televīzijas likumā”.

Pielikumā: 1.Likumprojekts, 1 lpp.

                  2.Anotācija, 1 lpp.

 

1.--------------------------------                    2.--------------------------------

 

 

3.--------------------------------                    4.--------------------------------

 

 

5.--------------------------------                    6.--------------------------------

 

 

7.--------------------------------                   8.--------------------------------

 

 

9.--------------------------------                    10.------------------------------

 

 

 

 

 

 

 


 

LIKUMPROJEKTS

 

Grozījums Radio un televīzijas likumā

Izdarīt Radio un televīzijas likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 20.nr.; 1996, 22.nr.; 1997, 11., 23.nr.; 1998, 24.nr.; 1999, 5., 22., 24.nr.; 2001, 6.nr.; 2002, 22.nr., Latvijas Vēstnesis, 2002, 85.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs,2003, 12.nr., Latvijas Vēstnesis, 2004, 209.nr.) šādu grozījumu:

 

Aizstāt 18. panta ceturtajā un piektajā daļā skaitli “22.00” ar skaitli “24.00”.

 

 

 

 

 

Likumprojekta “Grozījums Radio un televīzijas likumā ”

ANOTĀCIJA 

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

 

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

Šobrīd Radio un televīzijas likuma 18.panta ceturtā un piektā daļa nosaka, ka laikā no plkst. 7.00 līdz 22.00 raidorganizācijas nedrīkst izplatīt tāda satura programmas un raidījumus, kuros ir fiziskā vai psiholoģiskā vardarbība, asiņainas vai šausmu ainas, ainas, kas saistītas ar narkotiku lietošanu, vai cita veida bērnu un pusaudžu fiziskajai, garīgajai un tikumiskajai attīstībai kaitējoša informācija.

Plašsaziņas līdzekļi lielā mērā veicina agresivitāti, it īpaši bērnos un jauniešos. Sevišķi liels iespaids ir televīzijai. Sociologi pasaulē arvien biežāk saista televīzijas parādīšanos ar vardarbības aktu pieaugumu reālajā dzīvē. Ja cilvēks bieži redz citu cilvēku agresīvu uzvedību, vienalga, vai tā ir reāla vai virtuāla, tā pamudina cilvēku uzvesties līdzīgā veidā. Vardarbība televīzijā radina cilvēkus palikt nejūtīgiem pret vardarbību reālajā dzīvē, cilvēki to sāk uztvert kā dabisku un neatņemamu dzīves sastāvdaļu.

Īpaši nozīmīga ir televīzijas ietekme uz bērniem. Bērni vēl tiešāk nekā pieaugušie uztver televīzijā rādīto kā tīru patiesību un ir daudz vieglāk ietekmējami. Psihologu pētījumi pierāda, ka pēc vardarbīgu TV raidījumu noskatīšanās bērnu spēles un uzvedība kļūst agresīvāka, viņi biežāk tiecas risināt domstarpības agresīvā un vardarbīgā veidā.

Latvijā bērni bieži pavada pie televizora vairākas stundas dienā. Tā kā vardarbība pusaudžu starpā kļūst arvien aktuālāks temats, nepieciešams ar visiem iespējamiem līdzekļiem ierobežot pieejamību vardarbīgiem un citādi bērnu normālai attīstībai kaitējošiem materiāliem.

 

2. Normatīvā akta projekta būtība

Normatīvā akta projekts paredz noteikt, ka minētos raidījumus un programmas nevar izplatīt laikā no plkst. 7.00 līdz 24.00.

 



II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

 

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Nav nepieciešams izdot papildus normatīvos aktus.

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu

 

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

 

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

 

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

 

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpil­de no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Normatīvā akta izpilde neietekmē valsts vai pašvaldību institūciju funkcijas.

 

2. Kā sabiedrība tiks informēta par norma­tīvā akta ieviešanu

Sabiedrība tiks informēta, publicējot normatīvo aktu laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”

 

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Normatīvais akts neierobežo indivīda tiesības.