2005.gada
_____ aprīlī
Nr.9/6 -
SAEIMAS PREZIDIJAM
Pamatojoties
uz Saeimas Kārtības ruļļa 51.pantu, Aizsardzības un iekšlietu komisija lūdz
grozīt 28.aprīļa Saeimas sēdes darba kārtību un iekļaut tajā Aizsardzības un
iekšlietu komisijas izstrādāto likumprojektu Grozījumi Nacionālās drošības
likumā un izskatīt jautājumu par tā nodošanu komisijai.
Aizsardzības un iekšlietu komisija lūdz
minēto likumprojektu nodot tikai Aizsardzības un iekšlietu komisijai.
Komisija lūdz atzīt minēto likumprojektu par
steidzamu.
Pamatojoties uz Saeimas Kārtības ruļļa 86.
pantu komisija lūdz minēto likumprojektu izskatīt pirmajā lasījumā bez
atkārtotas izskatīšanas komisijā, iekļaujot to 28.aprīļa Saeimas sēdes darba
kārtībā.
Pielikumā: iepriekšminētais likumprojekts un
anotācija uz 2 lp.
Komisijas
priekšsēdētājs
J.Dalbiņš
Izdarīt Nacionālās
drošības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2001,
3.nr.; 2002, 1., 12.nr.; 2003, 12., 23.nr.; 2004, 9.nr.; 2005, 2.nr.) šādus
grozījumus:
1. Papildināt 9.pantu ar 5.punktu šādā
redakcijā:
5)
pieņem lēmumu par kaujas darbību veikšanu vai neveikšanu pret gaisa kuģi
Latvijas Republikas teritorijā galējās nepieciešamības gadījumā, lai novērstu
kaitējumu nacionālās drošības interesēm un, ja ir pamats uzskatīt, ka gaisa
kuģis tiek izmantots kā ierocis cilvēku iznīcināšanai, un aizsardzības ministrs
ir aizkavēts pildīt savu amatu.
2. Papildināt 11.pantu ar trešo daļu šādā
redakcijā:
(3) Aizsardzības ministrs galējās nepieciešamības gadījumā, lai
novērstu kaitējumu nacionālās drošības interesēm un, ja ir pamats uzskatīt, ka
gaisa kuģis tiek izmantots kā ierocis cilvēku iznīcināšanai, pieņem lēmumu par kaujas darbību veikšanu vai neveikšanu
pret gaisa kuģi Latvijas Republikas teritorijā.
Likumprojekta
Grozījumi Nacionālās drošības likumā
ANOTĀCIJA
1. Kādēļ likums ir
vajadzīgs?
Latvija atrodas intensīvā starptautiskās
gaisa telpas satiksmes zonā. Tas paaugstina risku, ka Latvijas gaisa telpa un
teritorija potenciāli var tikt izmantota uzbrukumiem, kurā kā ierocis var tikt
izmantots gaisa kuģis. Lai īstenotu Apvienoto Nāciju Organizācijas Statūtos
noteiktās valstu tiesības uz pašaizsardzību un veiktu aizsardzības pasākumus
pret iespējamajiem draudiem nacionālajai drošībai, kā arī, lai nepieļautu
darbības, kas vērstas uz cilvēku iznīcināšanu, ir nepieciešama atbilstoša
juridiskā bāze.
Patlaban Latvijas normatīvie akti nosaka
tikai tiesības veikt gaisa kuģa piespiedu nosēdināšanu. Taču nav noteikta
amatpersona, kas galējās nepieciešamības gadījumā būtu tiesīga pieņemt lēmumu
par kaujas darbību veikšanu pret gaisa kuģi, par kuru pastāv pamatotas
aizdomas, ka tas tiks izmantots kā ierocis, lai apdraudētu Latvijas Republikas
nacionālo drošību un cilvēku dzīvības.
Ņemot vēra augstāk minēto, Aizsardzības
ministrija izstrādāja grozījumu likumā
Par aviāciju, kuri nosaka aizsardzības ministra un Ministru prezidenta
pilnvaras lēmuma pieņemšanā par kaujas darbību veikšanu vai neveikšanu pret
gaisa kuģi Latvijas Republikas teritorijā.
Lai
sakārtotu normatīvo bāzi un saskaņotu grozījumu likumā Par aviāciju, ir
nepieciešams lēmuma par kaujas darbību veikšanu vi neveikšanu pieņemšanas
pienākumu noteikt arī Nacionālās
drošības likumā. Šāds priekšlikumu izteica arī Tieslietu ministrija.
Likumprojektā Grozījumi Nacionālās drošības
likumā paredz:
1)Aizsardzības ministram pienākumu pieņemt
lēmumu par kaujas darbību veikšanu vai neveikšanu pret gaisa kuģi LR teritorijā
galējās nepieciešamības gadījumā, lai novērstu kaitējumu, kas apdraud
nacionālās drošības intereses, un ja ir pamats uzskatīt, ka kādas darbības tiek
vērstas uz cilvēku iznīcināšanu.
2)
Ja aizsardzības ministrs ir aizkavēts pildīt savu amatu, lēmuma pieņemšanas pienākumu deleģēt Ministru prezidentam.
2. Kāda var būt likuma
iespējamā ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību?
Likums šo jomu neskar.
3. Kāda var būt likuma
iespējamā ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem?
Likums šo jomu neskar.
4. Kāda var būt likuma
iespējamā ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu?
Papildus grozījumam likumā Par aviāciju un
grozījumam Nacionālo bruņoto spēku likumā:
1)
izdot Ministru kabineta noteikumus par kārtību, kādā tiek pieņemts lēmums par kaujas darbību veikšanu
pret gaisa kuģi Latvijas Republikas teritorijā. Noteikumu projekts ir
izstrādāts un tiks drīzumā virzīts
saskaņošanai.
2) grozīt 1995.gada 11.jūlija noteikumus
Nr.195 Noteikumi par apstākļiem un
kārtību, kādā Nacionālo bruņoto spēku dienesti var pieprasīt civilās aviācijas
gaisa kuģa piespiedu nosēšanos. Grozījuma būtība saskaņot kārtību, kādā
tiek veikta lēmumu pieņemšana par gaisa
kuģa piespiedu nosēdināšanu. Grozījums izstrādāts un tiks drīzumā virzīts saskaņošanai.
5. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst likumprojekts?
Likumprojekts šo jomu neskar.
6. Kādas konsultācijas
notikušas, sagatavojot likumprojektu?
Gandrīz 2
gadu garumā Aizsardzības ministrijas speciālisti ir analizējuši citu NATO un
Eiropas Savienības valstu pieredzi gaisa telpas drošības un aizsardzības
jautājumos. Notikušas konsultācijas ar NATO Pretgaisa Aizsardzības komitejas,
ASV, Lielbritānijas, Francijas, Vācijas, Polijas un Čehijas ekspertiem,
ieskaitot pieredzes apmaiņas vizītes Vācijas, Francijas nacionālajos gaisa
telpas drošības centros, NATO Apvienoto gaisa operāciju centrā. Ir notikušas konsultācijas ar Ārlietu
ministrijas un Civilās aviācijas administrācijas ekspertiem.
7. Kā tiks nodrošināta
likuma izpilde?
Normatīvā akta izpilde tiks nodrošināta esošo
valsts institūciju un to kompetences ietvaros likumdošanā noteiktajā kārtībā.
Juris Dalbiņš