Rīgā
2005.gada
27.aprīlī 9/9-4.2- 95
Saeimas Prezidijam
Godātie
Prezidija locekļi!
Ar cieņu
priekšsēdētāja
Likumprojekts
Pacientu tiesību likums
1.pants. Likumā
lietotie termini
Likumā ir lietoti šādi termini:
1) pacients persona, kura
saņem ārstniecības pakalpojumus vai vēršas pēc tiem un nonāk tiesiskās attiecības ar ārstniecības personu
vai ārstniecības iestādi;
2) pacienta medicīniskie dokumenti jebkurā veidā un
materiālā ierakstīta informācija, kas satur ziņas par attiecīgo pacientu, viņa
veselības stāvokli, lietotajām diagnostikas un ārstniecības metodēm, kā arī
diagnostikas un ārstniecības rezultātiem;
3) klīniskā apmācība
saskaņā ar valsts akreditētu izglītības programmu veikta personas (kura iegūst
medicīnisko izglītību vai kvalifikāciju) apmācība ārstniecības iestādē, kam
šādas tiesības piešķirtas saskaņā ar normatīvajiem aktiem par rezidentu sadali
un rezidentūras finansēšanu.
2.pants. Likuma mērķis
Likuma mērķis ir nodrošināt un aizsargāt
pacientu tiesības atbilstoši vispārējiem cilvēktiesību principiem, nosakot viņu
tiesisko stāvokli un likumīgās intereses attiecībā uz ārstniecību un pienākumus
ārstniecības procesā, kā arī veicināt labvēlīgas attiecības un iejūtīgu
attieksmi starp pacientiem, ārstniecības personām un ārstniecības iestādes
darbiniekiem un sekmēt pacientu aktīvu līdzdalību ārstniecības procesā.
3.pants. Vispārīgie
noteikumi
(1) Pacienta tiesības aizliegts
ierobežot viņa dzimuma, vecuma, rases, ādas krāsas, reliģiskās, politiskās vai
citas pārliecības, nacionālās vai sociālās izcelsmes, ģimenes stāvokļa vai
seksuālās orientācijas dēļ. Pacienta ārstniecībā atbilstoši ārstniecības
iestādes un ārstniecības personas iespējām ņem vērā pacienta dzimto valodu,
personīgās intereses un kultūru.
(2) Atšķirīga attieksme pret pacientu pieļaujama tikai tādā
gadījumā, ja piederība pie noteiktas grupas ir attiecīgo tiesību īstenošanas
vai pienākumu pildīšanas objektīvs un pamatots priekšnoteikums, kas ir samērīgs
ar sasniedzamo tiesisko mērķi.
(3) Katrai personai ir tiesības saņemt
veselības stāvoklim atbilstošu ārstniecību. Ārstniecību nodrošina Ārstniecības likumā
noteiktajā kārtībā.
(4) Pacientam ir tiesības uz aktīvu
līdzdalību ārstniecības procesā.
(5) Pacientam ir tiesības uz ģimenes,
radinieku un citu personu atbalstu un padomu visā ārstniecības procesa laikā.
(6) Pacientam ir tiesības uz viņa
ciešanu atvieglošanu atbilstoši pašreizējām zināšanām medicīnas jomā.
(7) Pacientam ir tiesības uz kvalitatīvu
pirmsnāves aprūpi un tiesības nomirt ar cieņu.
4.pants. Tiesības uz
ārstniecību
(1) Pacientam ir tiesības uz laipnu
attieksmi, kvalitatīvu un kvalificētu ārstniecību neatkarīgi no slimības
rakstura un smaguma pakāpes.
(2) Pacientam ir tiesības uz savlaicīgu
ārstniecību. Ja savlaicīga ārstniecība nav iespējama, pacientam ir tiesības
saņemt no ārstniecības personas, pie kuras pacients vērsies pēc palīdzības, vai
ārstniecības iestādes informāciju par iemesliem, kādēļ nepieciešamo palīdzību
konkrētajā iestādē nav iespējams saņemt nekavējoties, kā arī par laiku, kad to
varēs saņemt.
(3) Pacientam ir tiesības saņemt no
visām ārstniecības personām, ārstniecības iestādes darbiniekiem un
ārstniecības iestādēm, kas iesaistītas ārstniecībā, nepārtrauktu ārstniecību.
(4) Ja ārstniecības iespējas ir
ierobežotas vai iespējama vairāku veidu ārstniecība, pacientam ir tiesības uz
ārsta nediskriminējoši un taisnīgi veiktu izvēli, kuras pamatā ir medicīniski
kritēriji.
(5) Pirms izrakstīšanas no ārstniecības
iestādes pacientam ir tiesības saņemt attiecīgā lēmuma pamatojumu.
(6) Pacientam ir tiesības uz ārstniecību
mājas apstākļos, ja viņa veselības stāvoklis to atļauj.
5.pants. Piekrišana
ārstniecībai
(1) Ārstniecība ir pieļaujama, ja
pacients par to ir informēts un devis savu piekrišanu.
(2) Ja pacients pats nespēj pieņemt
lēmumu par ārstniecību, lēmumu pieņem pacienta laulātais. Ja pacientam nav
laulātā, tiesības pieņemt lēmumu par ārstniecību ir pacienta pilngadīgajiem
lejupējiem radiniekiem taisnā līnijā. Ja pacientam nav pilngadīgu lejupējo
radinieku taisnā līnijā, tiesības pieņemt lēmumu par ārstniecību ir augšupējiem
radiniekiem taisnā līnijā.
(3) Ja pacienta pilngadīgie lejupējie
radinieki taisnā līnijā vai attiecīgi augšupējie radinieki taisnā līnijā nevar
pieņemt lēmumu par ārstniecību, lēmumu pieņem ārstējošais ārsts, pēc iespējas
ņemot vērā pacienta intereses.
(4) Ja pacients atrodas aizbildnībā vai aizgādnībā, lēmumu par ārstniecību pieņem pacienta
likumīgais pārstāvis, pēc iespējas ņemot vērā pacienta gribu.
(5) Ja vilcināšanās apdraud pacienta
dzīvību un
nav iespējams saņemt pacienta, viņa laulātā, pilngadīgo lejupējo vai augšupējo
radinieku taisnā līnijā vai likumīgā pārstāvja piekrišanu, ārstniecības persona
atbilstoši kompetencei veic neatliekamus nepieciešamos pasākumus. Šādos
gadījumos izmeklēšanas un ārstēšanas plānu apstiprina un lēmumu pieņem ārstu
konsilijs, izņemot gadījumu, ja jāsniedz pirmā vai neatliekamā medicīniskā
palīdzība. Lēmumu pieņem, pēc iespējas ņemot vērā pacienta intereses.
(6) Pacientu aizliegts ārstēt pret viņa
gribu, ja veselības aprūpes jomu regulējošajos normatīvajos aktos nav noteikts
citādi.
6.pants. Tiesības
atteikties no ārstniecības
(1) Pacientam ir tiesības atteikties no ārstniecības vai
ārstniecībā izmantojamās metodes vai pārtraukt ārstniecību vai ārstniecībā
izmantojamo metodi.
(2) Ja pacients pats nespēj pieņemt lēmumu par atteikšanos no
ārstniecības, attiecīgo lēmumu pieņem pacienta laulātais. Ja pacientam nav
laulātā, lēmumu par atteikšanos no ārstniecības pieņem pacienta pilngadīgie
lejupējie radinieki taisnā līnijā. Ja pacientam nav pilngadīgu lejupējo
radinieku taisnā līnijā, lēmumu par atteikšanos no ārstniecības pieņem pacienta
augšupējie radinieki taisnā līnijā.
(3) Ja pacienta pilngadīgie lejupējie
vai augšupējie radinieki taisnā līnijā nevar pieņemt vienotu lēmumu par
atteikšanos no ārstniecības, lēmumu pieņem ārstējošais ārsts, pēc iespējas
ņemot vērā pacienta intereses.
(4) Ja pacients atrodas aizbildnībā vai
aizgādnībā, lēmumu par atteikšanos
no ārstniecības pieņem pacienta likumīgais pārstāvis, pēc iespējas ņemot vērā pacienta
gribu.
(5) Ārstējošais ārsts izskaidro pacientam, attiecīgi pacienta
laulātajam, pilngadīgajiem lejupējiem vai augšupējiem radiniekiem taisnā līnijā
vai likumīgajam
pārstāvim pieņemtā lēmuma
iespējamās sekas, kā arī izdara pacienta medicīniskajos dokumentos ierakstu par
pieņemto lēmumu. Pacients, attiecīgi viņa laulātais, pilngadīgie lejupējie vai
augšupējie radinieki taisnā līnijā vai likumīgais pārstāvis ierakstu apstiprina ar parakstu.
(6) Pacientam ir tiesības saņemt citu
pēc iespējas līdzvērtīgu ārstniecībā izmantojamo metodi, ja viņš atsakās no
noteiktas ārstniecībā izmantojamās metodes, neatsakoties no ārstniecības
kopumā.
7.pants. Tiesības
izvēlēties ārstu un ārstniecības iestādi
Pacientam ir tiesības izvēlēties, kā arī
mainīt ārstējošo ārstu un ārstniecības iestādi.
8.pants. Tiesības uz
informāciju
(1) Pacientam ir tiesības saņemt
informāciju par ārstniecību un ārstniecības pakalpojumu saņemšanas iespējām, kā
arī iespējamo samaksas kārtību par ārstniecības pakalpojumu. Minētā informācija
ir publiski pieejama.
(2) Pacientam ir tiesības zināt
ārstējošā ārsta un citu ārstniecības procesā iesaistīto ārstniecības personu
vārdu, uzvārdu, amatu un kvalifikāciju.
(3) Pacientam ir tiesības saņemt no
ārstējošā ārsta informāciju par savu veselības stāvokli, slimības diagnozi un
prognozi, ārstniecībā izmantojamo metodi un iegūtajiem rezultātiem, par
iespējamo risku un blaknēm ārstniecības
procesā, ārstniecībai izrakstīto medikamentu analogu izvēles iespējām, izmeklēšanas
un ārstēšanas plānu. Informāciju sniedz pacientam saprotamā veidā, izskaidrojot medicīniskos
terminus un ņemot vērā pacienta vecumu, briedumu un pieredzi.
(4) Atbilstoši savām profesionālajām
zināšanām ārsta pienākums ir sniegt pacientam informāciju par iespējām saņemt
ārstniecību pie citas ārstniecības personas.
(5) Pacientam ir tiesības saņemt
informāciju par ārstniecības procesu arī no citām ārstniecības procesā
iesaistītām ārstniecības personām atbilstoši to kompetencei.
(6) Pacientam informāciju var nesniegt
tikai tādā gadījumā, ja informācijas saņemšana būtiski apdraud pacienta vai
citu personu veselību vai dzīvību.
(7) Pacientam
ir tiesības atteikties saņemt šajā pantā minēto informāciju. Minētajā gadījumā
viņš attiecīgo lēmumu apliecina ar parakstu pacienta medicīniskajā dokumentā.
9.pants. Informācijas
saņemšanas veids
(1) Pacientam ir tiesības iepazīties ar
saviem medicīniskajiem dokumentiem. Pacientam ir tiesības pieprasīt izrakstus
un norakstus, kā arī saņemt minēto dokumentu kopijas atbilstoši ārstniecības
iestādē apstiprinātam cenrādim. Izrakstus un norakstus pacients saņem triju
darbdienu laikā pēc to pieprasīšanas.
(2) Pacientam ir tiesības ārstniecības
personas vai ārstniecības iestādes darbinieka klātbūtnē ierakstīt piezīmi
medicīniskajos dokumentos tam īpaši atvēlētā vietā, ja viņš uzskata, ka
informācija attiecīgajos dokumentos ir kļūdaina vai neprecīza.
(3) Ārstējošais ārsts izskaidro
pacientam viņa medicīniskajos dokumentos izdarīto ierakstu satura nozīmi.
10.pants. Tiesības uz
privātuma neaizskaramību
(1) Pacientam ārstniecības iestādē
nodrošina privātuma neaizskaramību, īpaši laikā, kad pacientu izmeklē vai
ārstē.
(2) Ārstniecību atļauts veikt tikai to
personu klātbūtnē, kuras ir tieši iesaistītas ārstniecības procesā. Pacients
var piekrist citu personu klātbūtnei ārstniecības procesā vai pieprasīt citu
personu klātbūtni, ja tas netraucē ārstniecības procesu.
11.pants. Pacienta datu
aizsardzība
(1) Visa
informācija, pēc kuras var identificēt pacientu, ir aizsargājama saskaņā ar
fizisko personu datu aizsardzības jomu regulējošajiem normatīvajiem aktiem.
(2) Informācija
par pacientu nav izpaužama. Šī informācija nav izpaužama arī pēc ārstniecības
procesa vai darba attiecību izbeigšanās, kā arī pēc pacienta nāves, izņemot
veselības aprūpes jomu regulējošajos normatīvajos aktos noteiktos gadījumus.
12.pants. Citu personu
pieejas tiesības informācijai par pacientu
(1) Informāciju par pacientu drīkst
izpaust tikai ar pacienta rakstveida piekrišanu vai gadījumos, k
as noteikti
veselības aprūpes jomu vai fizisko personu datu aizsardzības jomu regulējošajos
normatīvajos aktos.
(2) Pēc rakstveida
pieprasījuma un ārstniecības iestādes vadītāja rakstiskas atļaujas saņemšanas informāciju par pacientu (izņemot šā
panta pirmajā daļā noteikto) sniedz šādām personām un institūcijām:
1) ārstniecības personām ārstniecības
mērķu sasniegšanai;
2) Veselības un darbspēju ekspertīzes
ārstu valsts komisijai;
3) Medicīniskās aprūpes un darbspējas
ekspertīzes kvalitātes kontroles inspekcijai;
4) tiesai, prokuratūrai, policijai,
valsts bērnu tiesību aizsardzības inspektoriem, bāriņtiesai (pagasttiesai), kā
arī institūcijām, kuras veic izziņu;
5) Veselības
obligātās apdrošināšanas valsts aģentūrai veselības aprūpes pakalpojumu
administrēšanai;
6) Valsts ugunsdzēsības un glābšanas
dienestam statistikas ziņas par ugunsgrēka bīstamo faktoru iedarbībā
nodarītajiem kaitējumiem personas veselībai un statistikas ziņas par
gadījumiem, kad ugunsgrēka bīstamo faktoru iedarbības dēļ iestājusies personas
nāve. Ārstniecības iestādes Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestam
nedrīkst izpaust personas datus.
(3) Nepilngadīgā pacienta likumīgajam
pārstāvim ir tiesības saņemt informāciju par pacientu, izņemot gadījumus, ja
ārsts pamatoti uzskata, ka šādas informācijas izpaušana var kaitēt pacientam.
Ārsts pieņemto lēmumu ieraksta pacienta medicīniskajos dokumentos.
(4) Nepilngadīgā pacienta (no 16 gadu vecuma) likumīgajam pārstāvim ir tiesības saņemt informāciju par nepilngadīgo pacientu tikai ar viņa piekrišanu, izņemot gadījumu, ja ārsts pamatoti uzskata, ka informācijas saņemšana varētu veicināt ārstniecības procesu.
13.pants. Pacienta
līdzdalība klīniskajā pētījumā un klīniskās apmācības procesā
(1) Pacientu iesaista klīniskajā
pētījumā, kas apstiprināts normatīvajos aktos par klīniskajiem pētījumiem
noteiktajā kārtībā, ja ir saņemta pacienta rakstiska piekrišana un klīnisko
pētījumu veic viņa interesēs.
(2) Pacientu, kurš nespēj paust savu
gribu, var iesaistīt klīniskajā pētījumā, ja ir saņemta pacienta laulātā
rakstiska piekrišana.
(3) Ja pacientam, kurš nespēj paust savu
gribu, nav laulātā, pacientu iesaista klīniskajā pētījumā, ja ir saņemta
rakstiska piekrišana no pacienta pilngadīgajiem lejupējiem radiniekiem taisnā
līnijā.
(4) Ja pacientam, kurš nespēj paust savu
gribu, nav pilngadīgu lejupējo radinieku taisnā līnijā, pacientu iesaista
klīniskajā pētījumā, ja ir saņemta rakstiska piekrišana no pacienta augšupējiem
radiniekiem taisnā līnijā.
(5) Ja pacients nespēj paust savu gribu
un viņa pilngadīgie lejupējie vai augšupējie radinieki taisnā līnijā nevar
pieņemt vienotu lēmumu par pacienta iesaistīšanu klīniskajā pētījumā vai
pacientam nav laulātā, pilngadīgu lejupējo un augšupējo radinieku taisnā
līnijā, pacientu aizliegts iesaistīt klīniskajā pētījumā.
(6) Ja pacients atrodas aizbildnībā vai
aizgādnībā, rakstisku piekrišanu par pacienta iesaistīšanu klīniskajā pētījumā dod pacienta likumīgais pārstāvis, pēc iespējas
ņemot vērā pacienta gribu.
(7) Pirms iesaistīšanas klīniskajā
pētījumā pacientam sniedz informāciju par klīnisko pētījumu, tā mērķi, metodēm,
ilgumu, paredzamo ieguvumu un risku.
(8) Ja pacients nespēj paust savu gribu,
šā panta septītajā daļā minēto informāciju sniedz pacienta laulātajam. Ja
pacientam, kurš nespēj paust savu gribu, nav laulātā, šā panta septītajā daļā
minēto informāciju sniedz pacienta pilngadīgajiem lejupējiem radiniekiem taisnā
līnijā. Ja pacientam, kurš nespēj paust savu gribu, nav pilngadīgu lejupējo
radinieku taisnā līnijā, šā panta septītajā daļā minēto informāciju sniedz
pacienta augšupējiem radiniekiem taisnā līnijā. Ja pacients atrodas aizbildnībā
vai aizgādnībā, šā panta septītajā daļā minēto informāciju sniedz pacienta
likumīgajam pārstāvim.
(9) Ja ārstniecības iestāde vai
ārstniecības persona, kura nodrošina pacienta ārstniecību, ir iesaistīta
klīniskās apmācības procesā, pacientu par to informē. Pacientu iesaista
klīniskās apmācības procesā tikai tad, ja saņemta viņa piekrišana.
(10) Pacientam ir tiesības atteikties no
piedalīšanās klīniskajā pētījumā vai klīniskās apmācības procesā, kā arī
jebkurā laikā pārtraukt piedalīšanos. Atteikšanās piedalīties vai piedalīšanās
pārtraukšana nedrīkst nelabvēlīgi ietekmēt pacienta turpmāko ārstniecību.
(11) Klīniskajos pētījumos un klīniskās apmācības procesā iegūtās ziņas
par pacientu atļauts izmantot, ja ir saņemta
pacienta piekrišana un garantēta viņa anonimitāte.
14.pants. Nepilngadīgo
pacientu tiesības
(1) Nepilngadīgā pacienta līdz
14 gadu vecumam ārstniecība ir pieļaujama, ja viņa likumīgais pārstāvis
par to ir informēts un devis savu piekrišanu. Nepilngadīgajam pacientam ir
tiesības piedalīties lēmuma pieņemšanā par ārstniecību.
(2) Nepilngadīgā pacienta no
14 gadu vecuma ārstniecība ir pieļaujama, ja saņemta viņa piekrišana.
(3) Nepilngadīgajam pacientam ir
tiesības saņemt no ārstniecības personas savam vecumam saprotamu informāciju.
(4) Ja nepilngadīgā pacienta likumīgais
pārstāvis atsakās dot savu piekrišanu ārstniecības uzsākšanai, bet ārsts
uzskata, ka ārstniecības uzsākšana ir nepilngadīgā pacienta interesēs, lēmumu
par ārstniecību, pamatojoties uz ārsta iesniegumu, pieņem bāriņtiesa
(pagasttiesa), izņemot šā panta piektajā daļā minēto gadījumu.
(5) Ja ārsts uzskata, ka nepilngadīgā
pacienta interesēs nepieciešams nekavējoties uzsākt ārstniecību, bet
nepilngadīgā pacienta likumīgais pārstāvis atsakās dot savu piekrišanu vai
likumīgie pārstāvji nespēj vienoties par ārstniecības uzsākšanu, vai ārstam nav
zināma nepilngadīgā pacienta vecāku vai aizbildņa atrašanās vieta, lēmumu par
ārstniecības uzsākšanu pieņem ārstu konsilijs. Ārstu konsilijs 24 stundu
laikā par pieņemto lēmumu informē bāriņtiesu (pagasttiesu).
15.pants. Pacienta pienākumi
(1) Pacients sniedz ārstam ārstniecībai
nepieciešamo informāciju, kā arī nekavējoties informē ārstu par jebkurām
izmaiņām, kas notikušas ārstniecības laikā.
(2) Pacientam ir saistoši ārstniecības
personas norādījumi un ārstniecības iestādes iekšējās kārtības noteikumi.
(3) Persona, reģistrējoties ārstniecības
iestādē vai saņemot ārstniecību, pēc ārstniecības personas pieprasījuma uzrāda
personu apliecinošu dokumentu.
16.pants. Tiesības iesniegt
iesniegumu
(1) Šajā likumā noteikto tiesību aizskārumu personai ir tiesības
apstrīdēt, iesniedzot Medicīniskās aprūpes un darbspējas ekspertīzes kvalitātes kontroles
inspekcijā attiecīgu iesniegumu
ne vēlāk kā divu gadu laikā no tiesību aizskāruma dienas. Pacienta iesniegumu
izskata un lēmumu pieņem mēneša laikā pēc iesnieguma saņemšanas.
(2) Medicīniskās aprūpes un darbspējas
ekspertīzes kvalitātes kontroles inspekcijas lēmumu persona var pārsūdzēt tiesā
mēneša laikā no tā spēkā stāšanās dienas.
Pārejas noteikums
Likuma 9.panta otrā daļa stājas spēkā 2006.gada 1.janvārī.