Projekts
Elektroenerģijas
tirgus likums
I nodaļa
Vispārīgie
noteikumi
1. pants. Likumā lietotie termini
Likumā ir lietoti šādi
termini:
1)
balansēšana organizēts process ik brīža līdzsvara nodrošināšanai starp
elektroenerģijas patēriņu un ražošanu elektroenerģijas sistēmā;
2)
elektroenerģijas lietotājs persona, kura pērk elektroenerģiju;
3)
elektroenerģijas pārvade elektroenerģijas transportēšana, kas neietver
elektroenerģijas tirdzniecību, augstsprieguma savstarpēji savienotā sistēmā,
lai to piegādātu elektroenerģijas lietotājiem;
4)
elektroenerģijas ražotājs fiziskā vai juridiskā persona, kura ražo
elektroenerģiju ražošanas iekārtās;
5)
elektroenerģijas sadale elektroenerģijas transportēšana, kas neietver
elektroenerģijas tirdzniecību, vidēja un zema sprieguma sadales sistēmā, lai to
piegādātu elektroenerģijas lietotājiem;
6)
elektroenerģijas sistēmas dalībnieki elektroenerģijas ražotāji, pārvades
sistēmas operators, sadales sistēmas operatori un gala lietotāji;
7)
elektroenerģijas sistēmas operators licencēta kapitālsabiedrība, kura
sniedz sistēmas pakalpojumu;
8)
elektroenerģijas tirdzniecība elektroenerģijas iepirkšana pārdošanai vai
elektroenerģijas pārdošana elektroenerģijas lietotājiem;
9)
elektroenerģijas tirgotājs lietotājs, kurš pērk un pārdod (piegādā)
elektroenerģiju citam elektroenerģijas lietotājam, kur piegāde nozīmē
pārdošanu;
10)elektroenerģijas tirgus
dalībnieki elektroenerģijas ražotāji, tirgotāji un gala lietotāji, kas
darbojas elektroenerģijas tirgū saskaņā ar brīvprātīgas līdzdalības principu;
11)gala lietotājs
elektroenerģijas lietotājs, kurš pērk elektroenerģiju izlietošanai paša
vajadzībām (gala patēriņam);
12)koģenerācija
tehnoloģiskais process, kurā lietderīgai izmantošanai vienlaikus ražo
elektroenerģiju un siltumenerģiju;
13)mājsaimniecības lietotājs
gala lietotājs, kurš pērk un izlieto elektroenerģiju savā mājsaimniecībā paša
vajadzībām (gala patēriņam), izņemot komercdarbības vai cita veida
profesionālās darbības vajadzībām;
14)palīgpakalpojumi
pakalpojumi, kas nepieciešami elektroenerģijas pārvades sistēmas balansētas
darbības nodrošināšanai;
15)publiskais tirgotājs
elektroenerģij
as tirgotājs, kuram šajā likumā un citos normatīvajos aktos ir
noteikti īpaši pienākumi un kura licencē iekļautas speciālas prasības, kas
nepieciešamas publiskā tirgotāja pienākumu izpildes nodrošināšanai;
16)saistītais
lietotājs elektroenerģijas lietotājs, kurš neizmanto iespēju kļūt par
tirgus dalībnieku, lai brīvi izvēlētos elektroenerģijas tirgotāju, un pērk
elektroenerģiju no publiskā tirgotāja vai attiecīgā sadales sistēmas operatora
par regulatora apstiprinātiem tarifiem;
17)sistēmas pakalpojums
elektroenerģijas pārvade vai sadale, kas nodrošina fiziskās elektroenerģijas
plūsmas no ražotājiem līdz lietotājiem;
18)starpvalstu savienojums
elektrolīnija, kas saista atsevišķās valstīs izvietotas pārvades sistēmas;
19)tiešā līnija
elektrolīnija, kas sasaista izolētu elektroenerģijas ražošanas objektu ar
izolētu lietotāju, vai elektrolīnija, kas sasaista elektroenerģijas ražotāju un
tirgotāju, kas tieši apgādā sev piederošu teritoriju, saistītos uzņēmumus un
savus lietotājus;
20)universālais pakalpojums
- garantētas tiesības uz elektroenerģijas piegādi noteiktā kvalitātē par viegli
un skaidri salīdzināmu un pārskatāmu cenu;
21)vertikāli integrēts
elektroapgādes komersants komersants vai to kopums (koncerns), kas veic
vismaz vienu no šādām elektroapgādes darbībām: elektroenerģijas pārvade vai
sadale, un vismaz vienu no šādām elektroapgādes darbībām: elektroenerģijas
ražošana vai tirdzniecība.
2. pants. Likuma mērķis
(1) Likuma mērķis ir izveidot
tiesisko vidi efektīvi funkcionējošam elektroenerģijas tirgum, lai visiem
elektroenerģijas lietotājiem (turpmāk lietotāji) visefektīvākajā veidā par
pamatotām cenām tiktu droši un kvalitatīvi piegādāta elektroenerģija, un nodrošināt
visiem lietotājiem tiesības brīvi izvēlēties elektroenerģijas tirgotāju.
3. pants. Likuma darbības
joma
(1) Likums reglamentē darbības
veidus elektroenerģijas tirgū, kas ietver elektroenerģijas ražošanu,
elektroenerģijas pārvadi (turpmāk pārvade), elektroenerģijas sadali (turpmāk
sadale), elektroenerģijas kā brīvas apgrozības preces tirdzniecību un
tirdzniecībai nepieciešamo pakalpojumu nodrošināšanu.
(2) Likums nosaka prasības
elektroenerģijas tirgus dalībnieku (turpmāk tirgus dalībnieki) un elektroenerģijas
sistēmas dalībnieku (turpmāk sistēmas dalībnieki) darbībām elektroenerģijas
tirgū.
(3) Likums nosaka par enerģētiku
atbildīgās ministrijas (turpmāk ministrija) un Sabiedrisko pakalpojumu
regulēšanas komisijas (turpmāk regulators) kompetenci elektroenerģijas tirgus
uzraudzībā un regulēšanā.
Elektroenerģijas sistēma un tirgus
4. pants.
Elektroenerģijas sistēma
(1) Elektroenerģijas sistēmu veido elektroenerģijas ražošanas iekārtas,
pārvades un sadales sistēmas un elektroenerģijas patēriņa iekārtas, kas ir
savstarpēji savienotas un nepieciešamas elektroenerģijas transportēšanai no
ražotāja līdz lietotājam.
(2) Elektroenerģijas sistēmas vadības un
lietošanas kārtību un tirgus dalībnieku, izņemot gala lietotājus, darbības
nosaka Tīkla kodekss. Tīkla kodeksu izstrādā pārvades sistēmas operators un
apstiprina regulators. Tīkla kodeksā noteikto procedūru izpildi nodrošina
pārvades sistēmas operators. Regulators var uzdot pārvades sistēmas operatoram
izstrādāt grozījumus Tīkla kodeksā un noteikt termiņu šo grozījumu izstrādei un
iesniegšanai apstiprināšanai regulatoram.
5. pants. Elektroenerģijas tirgus
(1) Darījumus elektroenerģijas tirgū veic saskaņā
ar rakstveida līgumiem starp tirgus dalībniekiem.
(2) Elektroenerģijas tirgus dalībniekam elektroenerģijas transportēšanai ir
tiesības izmantot elektroenerģijas pārvades sistēmu vai sadales sistēmu par
šajā likumā paredzētajā kārtībā noteiktiem sistēmas pakalpojumu tarifiem.
III nodaļa
Sistēmas darbības pamatprincipi
6. pants. Elektroenerģijas
sistēmas operators
(2) Sistēmas operators ir atbildīgs par elektroenerģijas
plūsmu vadību pārvades vai sadales sistēmā.
7. pants. Sistēmas operatoru
licencēšana
(2) Licencē norāda licences darbības zonu, kurā ir
tiesīgs darboties attiecīgais sistēmas operators un prasības sistēmas operatora
darbībai.
(3) Licenci izsniedz, ja tās pieprasītāja
ekonomiskās, organizatoriskās un tehniskās iespējas atbilst regulatora
noteiktajām prasībām sistēmas operatora darbības nodrošināšanai.
(4) Sistēmas operators tam izsniegto licenci nevar nodot citām personām.
8. pants. Sistēmas darbības regulēšana un
uzraudzība
(1) Sistēmas darbības regulēšanu veic regulators
Enerģētikas likumā, likumā Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem un šajā
likumā noteiktajā kārtībā.
(2) Regulators nosaka vienotus sistēmas pieslēguma
noteikumus un pieslēguma maksas aprēķināšanas metodiku.
(3) Regulators uzrauga:
1) starpvalstu savienojumu jaudu vadības un
sadales noteikumus sadarbībā ar to dalībvalstu attiecīgo iestādi vai iestādēm,
ar kurām ir šāds starpvalstu savienojums;
2) visas rīcības un metodes, ko sistēmu operatori
pielieto sistēmas jaudas pārslodzes vadībai Latvijas elektroenerģijas sistēmā;
3) sistēmu operatoru laika patēriņu pieslēgumu un
remontdarbu veikšanai;
4) sistēmu operatoru publicēto informāciju par
starpvalstu savienojumiem, tīklu izmantošanu un sistēmu jaudas sadalījumu
sistēmu lietotājiem ieinteresētajām pusēm, ņemot vērā, ka neapkopota
informācija uzskatāma par komerciāli konfidenciālu;
5) grāmatvedības nodalīšanu, atbilstoši šā likuma
38. 40. pantā noteiktajai kārtībai;
6) šā likuma 9. panta otrajā daļā noteikto
sistēmas dalībnieku pieslēguma noteikumu izpildi;
7) šajā likumā noteikto pārvades un sadales
operatoru pienākumu izpildi;
8) elektroenerģijas tirgus pārskatāmību un
konkurences līmeni tajā.
(4) Regulators reizi gadā publicē ziņojumu par šā panta
trešajā daļā noteikto sistēmas darbības aspektu uzraudzības rezultātiem.
9. pants. Sistēmas
darbība
(1) Sistēmas operators
tam izsniegtās licences darbības zonā un termiņā ir atbildīgs par
sistēmas darbību, apkalpošanu un drošumu, sistēmas vadību un par tās attīstību,
savienojumu ar citām sistēmām, kā arī par sistēmas ilglaicīgu spēju nodrošināt
elektroenerģijas transportēšanu atbilstoši prognozētajam pieprasījumam.
(2) Sistēmas operatoram
tā licences darbības zonā un termiņā ir pastāvīgas saistības nodrošināt
sistēmas dalībniekiem nepieciešamo pieslēgšanu attiecīgai sistēmai saskaņā ar
regulatora noteiktajiem sistēmas pieslēguma noteikumiem un par pieslēguma
maksu, kuru nosaka sistēmas operators saskaņā ar regulatora noteikto pieslēguma
maksas aprēķināšanas metodiku, ja sistēmas dalībnieks izpilda sistēmas operatora
noteiktās tehniskās prasības. Jauna sistēmas dalībnieka pieslēguma maksa ietver
attiecīgā pieslēguma izveidošanas pamatotās izmaksas un neietver sistēmas
attīstības izmaksas.
(3) Sistēmas operatoram ir
tiesības atteikt pieslēgšanu attiecīgai sistēmai, ja tās tīklu jauda nav
pietiekama. Atteikuma pamatojumu sistēmas operators sniedz rakstveidā 30 dienu
laikā pēc sistēmas dalībnieka iesnieguma saņemšanas.
(4) Sistēmas operators septiņu darba dienu laikā informē regulatoru par
katru gadījumu, kad elektroenerģijas tirgus dalībniekam atsaka pieeju sistēmai
un par pasākumiem, kas nepieciešami, lai uzlabotu sistēmu un palielinātu tās
jaudu.
IV nodaļa
Pārvade
10. pants. Pārvades sistēma
Pārvades sistēma ietver savstarpēji savienotus tīklus un iekārtas, tajā
skaitā starpvalstu savienojumus, kuru spriegums ir 110 un vairāk kilovolti, un
kuri tiek izmantoti elektroenerģijas pārvadīšanai līdz attiecīgajai sadales
sistēmai vai lietotājiem.
(1) Latvijā darbojas viens pārvades sistēmas
operators un tā licences darbības zona ir visa Latvijas teritorija.
(2) Pārvades sistēmas operators var piedalīties elektroenerģijas
tirdzniecībā tikai gadījumos, kad elektroenerģijas vai jaudas pirkšana un
pārdošana ir nepieciešama sistēmas balansēšanas nodrošināšanai,
palīgpakalpojumu pirkšanai, elektroenerģijas transportēšanas zudumu segšanai,
pārvades sistēmas operatora paša patēriņam vai ja elektroenerģijas sistēmā ir
novirze no normālā darbības režīma vai avārija.
(3) Pārvades sistēmas operators nodrošina tās komerciālās informācijas
konfidencialitāti, kas pildot pienākumus ir nonākusi tā rīcībā no sistēmas
dalībniekiem un tirgus dalībniekiem.
12. pants.
Pārvades sistēmas operatora neatkarība
(1) Pārvades sistēmas operatoram, tajā skaitā vertikāli
integrēta komersanta sastāvā esošam, ir jābūt atsevišķai kapitālsabiedrībai ar
patstāvīgas juridiskās personas statusu un nodalītam no elektroenerģijas
ražošanas, sadales un tirdzniecības darbībām.
(2) Pārvades sistēmas operatora neatkarību nodrošina,
ievērojot šādus obligātos nosacījumus:
1)
personas, kas atbild par pārvades sistēmas operatora vadību, nedrīkst
iesaistīties vertikāli integrētā komersanta struktūrās, kas tieši vai netieši
ikdienas darbībā ir atbildīgas par elektroenerģijas ražošanu, sadali un
tirdzniecību;
2)
personām, kas atbild par pārvades sistēmas operatora vadību, jābūt
nodrošinātām iespējām rīkoties un pieņemt lēmumus neatkarīgi;
3) pārvades sistēmas
operatora vadībai jābūt nodrošinātām tiesībām pieņemt lēmumus neatkarīgi no
vertikāli integrētā komersanta un valdošā uzņēmuma attiecībā uz aktīviem, kas
vajadzīgi pārvades sistēmas ekspluatācijai, uzturēšanai vai attīstībai. Tas
neliedz veidot attiecīgus koordinācijas mehānismus, lai nodrošinātu valdošā
uzņēmuma ekonomisko un vadības uzraudzības tiesību aizsardzību attiecībā uz
atdevi no pārvades sistēmas operatora aktīviem. Valdošajam uzņēmumam ir atļauts
apstiprināt pārvades sistēmas operatora gada finanšu plānu vai tam līdzīgus
finanšu plānošanas dokumentus un noteikt vispārīgus ierobežojumus attiecībā uz
pārvades sistēmas operatora parādsaistībām, bet nav atļauts dot norādes
attiecībā uz ikdienas darbību un lēmumiem par pārvades sistēmas būvniecību un
ierīkošanu vai modernizāciju, ja šī būvniecība un ierīkošana vai modernizācija
nepārsniedz apstiprinātā finanšu plāna vai tam līdzīgu finanšu plānošanas dokumentu noteikumus;
4)
pārvades sistēmas operators izstrādā atbilstības programmu, kurā izklāstīti
konkrētu darbinieku pienākumi un pasākumi, kas veikti, lai nepieļautu
nevienlīdzīgu attieksmi, un nodrošina atbilstošu kontroli pār tās ievērošanu.
Pārvades sistēmas operators katru gadu iesniedz regulatoram ziņojumu par
veiktajiem pasākumiem un šo ziņojumu publicē regulatora noteiktajā kārtībā.
Regulators pēc ziņojuma izvērtēšanas sniedz atzinumu par neatkarības
nodrošināšanai veikto pasākumu pietiekamību. Regulatora atzinumā norādītie
trūkumi pārvades sistēmas operatoram ir jānovērš regulatora noteiktā termiņā.
(3) Minimālās prasības pārvades sistēmas operatora
neatkarības nodrošināšanai, ievērojot šā panta nosacījumus, nosaka regulators.
13. pants.
Pārvades sistēmas operatora atbildība
(1) Pārvades sistēmas operators sniedz pārvades
sistēmas pakalpojumus un nodrošina balansēšanu un stabilitāti pārvades sistēmā.
Šie pienākumi ir jāveic saskaņā ar taisnīguma, atklātības un vienlīdzības
principiem un to izpildes kārtību nosaka Tīkla kodeksā.
(4) Pārvades sistēmas operators ir atbildīgs par
paredzēto tirdzniecības darījumu iespējamo pārvades sastrēgumu un pārslodzes
novēršanu pārvades sistēmā, savstarpēji savienotās sistēmas stabilitāti un
elektroenerģijas sistēmas savietojamību ar ārvalstu elektroenerģijas sistēmām
(5) Pārvades sistēmas operators ir tiesīgs ierobežot vai atteikt paredzētos tirdzniecības
darījumus, ja citādi nav iespējams novērst pārvades ierobežojumus vai pārslodzi
pārvades sistēmā un tas apdraud savstarpēji savienotās sistēmas stabilitāti. Tirdzniecības darījumu reģistrācijas,
ierobežošanas un atteikšanas kārtību veic Tīkla kodeksa noteiktajā kārtībā,
ievērojot taisnīguma, atklātības un vienlīdzības principus.
14. pants. Palīgpakalpojumi
pārvades sistēmā
Pārvades sistēmas operators var veikt palīgpakalpojumus patstāvīgi vai tos
pirkt. Pērkot palīgpakalpojumus, pārvades sistēmas operatoram jāvadās no
efektivitātes kritērijiem, kā arī vienlīdzības un taisnīguma principiem, lai
pēc iespējas nodrošinātu brīvu konkurenci palīgpakalpojumu pirkšanā. Pārvades
sistēmas operatoram ir jāpadara atklāti nosacījumi palīgpakalpojumu pirkšanai,
kas saistīti ar sistēmas atbildību.
15. pants. Elektroapgādes drošums
ilgtermiņā
(1) Pārvades sistēmas operators sagatavo pārvades
sistēmas piegādes un patēriņa atbilstības un valsts elektroapgādes drošuma un
nodrošinājuma ar ražošanas jaudām novērtējuma ziņojumu laika periodam līdz 10
gadiem. Novērtējuma ziņojumā iekļauj vismaz elekt
roenerģijas un jaudu
pieprasījuma prognozi 10 gadu periodam, piegādes un patēriņa atbilstības
vērtējums atskaites periodā un prognozi 10 gadu periodam, informāciju par
pārvades sistēmas atbilstību pieprasījumam, uzturēšanas kvalitāti, informāciju
par būvējamām un plānotajām ražošanas jaudām, pasākumiem, kas tiek īstenoti
maksimāla pieprasījuma gadījumā un viena vai vairāku piegādātāju iztrūkuma
gadījumā.
(2) Pārvades sistēmas operators
novērtējuma ziņojumu reizi gadā iesniedz ministrijai un regulatoram. Kārtību,
kādā pārvades sistēmas operators izstrādā un iesniedz ministrijai un
regulatoram novērtējuma ziņojumu, un prasības novērtējuma ziņojuma saturam
nosaka Ministru kabinets.
(3) Novērtējuma ziņojuma sagatavošanai pārvades
sistēmas operators ir tiesīgs pieprasīt un saņemt nepieciešamo informāciju no
visiem sistēmas dalībniekiem.
(1) Pārvades sistēmas pakalpojumu tarifus (turpmāk pārvades tarifi)
nosaka regulators likumā Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem noteiktajā
kārtībā vai pārvades sistēmas
operators saskaņā ar regulatora noteiktu tarifu aprēķināšanas metodiku, ja ir
saņemta regulatora atļauja. Pārvades tarifus pirms to stāšanās spēkā publicē
regulatora noteiktajā kārtībā.
(2)
Pārvades tarifi nav atkarīgi no pārvades attāluma starp lietotāja un ražotāja
atrašanās vietām.
V nodaļa
17. pants. Sadales sistēma
(1) Sadales sistēma ietver vidēja
sprieguma un zemsprieguma sadales tīklus un iekārtas, kuras izmanto
elektroenerģijas piegādei lietotājiem un kurās spriegums ir zemāks par 110
kilovoltiem.
(2) Pieeja sadales sistēmai
paredz arī pārvades sistēmas pakalpojuma izmantošanu Latvijas teritorijā.
18. pants. Sadales sistēmas operators
(1) Sadales licences darbības
zonu nosaka regulators katra sadales sistēmas operatora licencē. Regulatoram ir
tiesības grozīt sadales licences darbības zonas robežas jau izsniegtajās
licencēs.
(2) Sadales sistēmas operatoru
licenču darbības zonu pārklāšanās nav pieļaujama.
(3) Sadales sistēmas operators
var piedalīties elektroenerģijas tirdzniecībā gadījumos, kad elektroenerģijas
pirkšana un pārdošana ir nepieciešama saistīto lietotāju apgādei,
elektroenerģijas zudumu segšanai sadales sistēmā vai sadales sistēmas operatora
paša vajadzībām (gala patēriņam).
19. pants.
Sadales sistēmas operatora neatkarība
(1) Sadales
sistēmas operatoram ir jābūt atsevišķai kapitālsabiedrībai ar patstāvīgas
juridiskās personas statusu un atsaistītam no elektroenerģijas ražošanas,
pārvades un tirdzniecības darbībām.
(2) Sadales sistēmas operatora neatkarību
nodrošina, ievērojot šādus obligātos nosacījumus:
1)
personas, kas atbild par sadales sistēmas operatora vadību, nedrīkst
iesaistīties vertikāli integrētā komersanta struktūrās, kas tieši vai netieši
ikdienas darbībā ir atbildīgas par elektroenerģijas ražošanu, pārvadi un
tirdzniecību;
2)
personām, kas atbild par sadales sistēmas operatora vadību, jābūt
nodrošinātām iespējām rīkoties un pieņemt lēmumus neatkarīgi;
3)
sadales sistēmas operatora vadībai jābūt nodrošinātām tiesībām pieņemt
lēmumus neatkarīgi no vertikāli integrētā komersanta un valdošā uzņēmuma attiecībā
uz aktīviem, kas vajadzīgi sadales sistēmas ekspluatācijai, uzturēšanai vai
attīstībai. Tas neliedz veidot attiecīgus koordinācijas mehānismus, lai
nodrošinātu valdošā uzņēmuma ekonomisko un vadības uzraudzības tiesību
aizsardzību attiecībā uz atdevi no sadales sistēmas operatora aktīviem.
Valdošajam uzņēmumam ir atļauts apstiprināt sadales sistēmas operatora gada
finanšu plānu vai tam līdzīgus finanšu plānošanas dokumentus un noteikt
vispārīgus ierobežojumus attiecībā uz sadales sistēmas operatora parādsaistībām,
bet nav atļauts dot norādes attiecībā uz ikdienas darbību un lēmumiem par
sadales sistēmas būvniecību un ierīkošanu vai modernizāciju, ja šī būvniecība
un ierīkošana vai modernizācija nepārsniedz apstiprinātā finanšu plāna vai tam līdzīgu finanšu plānošanas dokumentu
noteikumus;
4)
sadales sistēmas operators izstrādā atbilstības programmu, kurā izklāstīti
konkrētu darbinieku pienākumi un pasākumi, kas veikti, lai nepieļautu
diskriminējošu rīcību un nodrošina atbilstošu kontroli pār tās ievērošanu.
Sadales sistēmas operators katru gadu iesniedz regulatoram ziņojumu par
veiktajiem pasākumiem un šo ziņojumu publicē regulatora noteiktajā kārtībā.
Regulators pēc ziņojuma izvērtēšanas sniedz atzinumu par neatkarības
nodrošināšanai veikto pasākumu pietiekamību. Regulatora atzinumā norādītie
trūkumi sadales sistēmas operatoram ir jānovērš regulatora noteiktā termiņā.
(3) Minimālās prasības sadales sistēmas operatora
neatkarības nodrošināšanai, ievērojot šā panta nosacījumus, nosaka regulators.
(4) Šajā pantā minētās
prasības nav attiecināmas uz sadales sistēmas operatoriem, ja to sadales
sistēmām ir pieslēgti mazāk nekā simts tūkstoši lietotāju, bet tiem ir
jānodrošina veicamo darbību grāmatvedības nodalīšana atbilstoši 38. 40. panta
prasībām un funkcionālā nodalīšana, ievērojot šādas minimālās prasības:
1) jāizveido atsevišķas struktūrvienības, kas
atbild par elektroenerģijas sadali un tirdzniecību un darbojas kā atsevišķi
peļņas centri;
2) ar struktūrvienību vadītājiem jānoslēdz darba
līgumi, kuros norādīti precīzi un nepārprotami iemesli līgumu pārtraukšanai;
3) sadales struktūrvienības vadība nedrīkst pildīt
pienākumus, kas saistīti ar tirdzniecības struktūrvienības darbu un otrādi;
4) pēc iespējas jānovērš apstākļi, kas var
stimulēt darbinieku rotāciju starp struktūrvienībām.
20. pants. Sadales sistēmas pakalpojumu tarifi
(1) Sadales sistēmas tīkla
pakalpojumu tarifus (turpmāk sadales tarifs) nosaka regulators likumā Par
sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem noteiktajā kārtībā vai sadales sistēmas operators saskaņā ar
regulatora noteiktu tarifu aprēķināšanas metodiku, ja ir saņemta regulatora
atļauja. Sadales tarifus pirms to stāšanās spēkā publicē regulatora noteiktajā
kārtībā.
(2) Sadales tarifi vienā licences darbības zonā nav atkarīgi no
sadales attāluma starp lietotāja un ražotāja atrašanās vietām. Ir
pieļaujamas atšķirības tarifos starp sprieguma un patēriņa līmeņiem, ja šādas
atšķirības ir ekonomiski pamatotas un vienlīdzīgas visiem attiecīgā sprieguma
un patēriņa līmeņa grupas lietotājiem.
Sadales
sistēmas operators savu pienākumu izpildei var lietot savā īpašumā esošus vai
nomātus pamatlīdzekļus.
(1) Ražošanas jaudu palielināšanai un jaunas
ražošanas iekārtas ieviešanai nepieciešama ministrijas atļauja. Prasības
atļaujas saņemšanai, atļaujas izsniegšanas, anulēšanas un derīguma
termiņa pagarināšanas kārtību nosaka Ministru kabinets.
(2) Atļauju izsniedz vai to atsaka 30 dienu laikā
no visu nepieciešamo dokumentu saņemšanas. Atteikuma gadījumā iesnieguma
iesniedzējam izsniedz rakstisku atteikuma pamatojumu.
(3)
Atteikumu pamato vienīgi ar iesnieguma neatbilstību noteiktajām prasībām.
Iesnieguma iesniedzējs var pārsūdzēt atteikumu Administratīvā procesa likumā
noteiktajā kārtībā.
(4) Ražošanas jaudu būvniecību
veic normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
23. pants. Konkursi
(1) Ja no šā likuma 15. pantā
noteiktā pārvades sistēmas operatora sagatavotā novērtējuma ziņojuma izriet, ka
valsts elektroapgādes drošumu apdraud ražošanas jaudu nepietiekamība Latvijā
vai ārpus tās un šo iztrūkumu neizdodas kompensēt šā likuma 22. pantā
noteiktajā kārtībā, ministrija ierosina konkursa izsludināšanu par jaunu
ražošanas jaudu ieviešanu vai esošo iekārtu rekonstrukciju, palielinot to
jaudu.
(2) Lēmumu par konkursa
izsludināšanu pieņem Ministru kabinets.
Konkursa priekšmets ir tiesības noslēgt ilgtermiņa elektroenerģijas piegādes
līgumu.
(3) Konkursu izsludina un
organizē regulators. Konkurss ir
jāizsludina Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī ne vēlāk kā sešus mēnešus
pirms iesniegumu iesniegšanas beigu termiņa. Konkursa dokumentācijā jāietver
šāda informācija:
1)
detalizēti paredzamā līguma noteikumi;
2)
pretendentiem izvirzītās prasības;
3)
kritēriju uzskaitījums, kurus ievērojot, tiks izvēlēts pretendents un ar
viņu tiks slēgts līgums.
(4) Līgumu par ilgtermiņa
elektroenerģijas piegādi ar konkursa uzvarētāju slēdz šā likuma 33. pantā
noteiktais publiskais tirgotājs.
24. pants. Līniju
ierīkošana
(1) Elektroenerģijas
transportēšanas līnijas ierīkošanai ar spriegumu 110 un vairāk kilovolti ir
nepieciešama regulatora atļauja.
(2) Elektroenerģijas transportēšanas starpvalstu
līnijas ierīkošanai ar spriegumu 110 un vairāk kilovolti ir nepieciešama regulatora
atļauja.
(3) Sadales sistēmas operatoram
ir tiesības būvēt sadales līniju savā licences darbības zonā.
(4) Citai personai, kura nav sadales sistēmas operators, ir tiesības
būvēt sadales līniju sadales sistēmas operatora licences darbības zonā šādos
gadījumos:
1)
līnija, kas tiek būvēta, ir tiešā līnija;
2)
līnija, kas tiek būvēta, ir atsevišķa nekustamā īpašuma iekšējā līnija;
3)
regulators ir izsniedzis atļauju būvēt līniju.
(5) Sadales sistēmas operatoram šā panta ceturtās daļas 2. un 3.
punktā minētā līnija, ja tā atbilst Tīkla kodeksā noteiktajām tehniskajām
prasībām, ir jāpieslēdz attiecīgai sadales sistēmai par pieslēguma maksu, kuru
nosaka sistēmas operators saskaņā ar regulatora noteikto pieslēguma maksas
aprēķināšanas metodiku un saskaņā ar regulatora noteiktajiem sistēmas
pieslēguma noteikumiem.
25. pants. Tiešās līnijas
(1) Ražotājam
ir tiesības piegādāt elektroenerģiju lietotājiem vai saviem objektiem,
izmantojot tiešās līnijas pieslēgumu.
(2) Atļauju
tiešās līnijas pieslēguma ierīkošanai izsniedz regulators. Regulators nosaka
objektīvus un vienlīdzīgus atļaujas izsniegšanas kritērijus tiešās līnijas
pieslēguma ierīkošanai.
(3) Atļauju
tiešās līnijas pieslēguma ierīkošanai izsniedz vai to atsaka 30 dienu laikā no
visu regulatora noteikto dokumentu saņemšanas.
VII nodaļa
Elektroenerģijas
ražošana un cenu noteikšana
26. pants.
Elektroenerģijas cena
Elektroenerģijas cenu nosaka ražotāji, tirgotāji un lietotāji, savstarpēji
vienojoties, izņemot šajā likumā noteiktos gadījumus.
27.pants. Elektroenerģijas
ražošana koģenerācijas procesā
(1) Ražotājs, kas ražo elektroenerģiju koģenerācijas procesā, var iegūt
tiesības pārdot saražoto elektroenerģiju obligātā iepirkuma ietvaros.
(2) Ražotājs, kas izmanto šā panta pirmajā un piektajā daļā noteiktās
tiesības, var jebkurā laikā atteikties no to izmantošanas, trīs mēnešus
iepriekš par to paziņojot publiskajam tirgotājam.
(3) Kritērijus koģenerācijas elektrostaciju kvalifikācijai šā panta pirmajā
daļā noteikto tiesību iegūšanai, obligātā iepirkuma un tā uzraudzības kārtību,
elektroenerģijas cenas noteikšanas kārtību atkarībā no koģenerācijas stacijas
elektriskās jaudas un izmantojamā kurināmā veida, obligātā iepirkuma izmaksu
segšanas kārtību un atteikšanās kārtību no tiesībām pārdot saražoto elektroenerģiju
obligātā iepirkuma ietvaros nosaka Ministru kabinets.
(4) Ja ražotājs vēlas izmantot šā panta pirmajā daļā noteiktās tiesības un
tā koģenerācijas elektrostacija atbilst Ministru kabineta noteiktajiem
kritērijiem, visu saražotās elektroenerģijas pārpalikumu, kas palicis pēc
izlietošanas pašu vajadzībām, iepērk publiskais tirgotājs par cenu, kas
noteikta šā panta trešajā daļā paredzētajā kārtībā.
(5) Ražotāji, kuru koģenerācijas elektrostacijas uzsākušas elektroenerģijas
ražošanu pirms šā likuma spēkā stāšanās un kuri nav izvēlējušies šā panta
ceturtajā daļā noteiktās tiesības, pārdod elektroenerģiju publiskajam
tirgotājam, atbilstoši nosacījumiem par darbības režīmiem, atbalsta termiņiem
un par cenu, kāda uz tām attiecās šā likuma spēkā stāšanās brīdī.
(6) Publiskais tirgotājs ved atsevišķu uzskaiti par šā panta ceturtajā un
piektajā daļā noteiktajā kārtībā iepirktās elektroenerģijas apjomu un izmaksām.
Minētā iepirkuma izmaksas sedz visi Latvijas elektroenerģijas gala lietotāji
proporcionāli to elektroenerģijas patēriņam, pērkot no publiskā tirgotāja
noteiktu daļu koģenerācijas elektrostacijās ražotās elektroenerģijas vai
kompensējot tās iepirkuma izdevumus. Iepirkuma izmaksu segšanas kārtību nosaka
Ministru kabinets, bet izmaksu attiecināšanas aprēķina metodiku nosaka
regulators.
(7) Koģenerācijas stacijas, kas atbilst šā panta trešajā daļā paredzētajā
kārtībā noteiktajiem kritērijiem var Ministru kabineta noteiktā kārtībā saņemt
ražotās elektroenerģijas izcelsmes apliecinājumu. Izcelsmes apliecinājumu
izsniedz Ministru kabineta pilnvarota institūcija.
28. pants.
Elektroenerģijas ražošana, izmantojot atjaunojamos energoresursus
(1) Ražotājs, kas ražo elektroenerģiju izmantojot atjaunojamos
energoresursus, var iegūt tiesības pārdot saražoto elektroenerģiju obligāti
iepērkamā elektroenerģijas apjoma veidā.
(2) Noteikta daļa no visu Latvijas elektroenerģijas gala lietotāju kopējā
patēriņa ir obligāti jānosedz ar elektroenerģiju, kas ražota izmantojot
atjaunojamos energoresursus. Šo daļu nākamo piecu gadu periodam katru gadu līdz
1.aprīlim nosaka Ministru kabinets.
(3) Publiskais tirgotājs aprēķina obligāti iepērkamās elektroenerģijas, kas
ražota izmantojot atjaunojamos enerģijas avotus, apjomu katram gadam atbilstoši
Ministru kabineta noteiktajai daļai lietotāju kopējā patēriņā, kas obligāti
jānosedz ar elektroenerģiju, kas ražota izmantojot atjaunojamos enerģijas
avotus un publicē to internetā savā mājas lapā un laikrakstā Latvijas
Vēstnesis.
(4) Ražotājs, kas izmanto šā panta pirmajā daļā noteiktās tiesības, tajā
skaitā šā likuma 29. panta pirmajā daļā minētais ražotājs, var jebkurā laikā
atteikties no to izmantošanas, trīs mēnešus iepriekš par to paziņojot
regulatoram un publiskajam tirgotājam.
(5) Nosacījumus elektroenerģijas ražošanai, izmantojot atjaunojamos
energoresursus, kritērijus ražotāju kvalifikācijai šā panta pirmajā daļā
noteikto tiesību saņemšanai, obligātā iepirkuma apjoma noteikšanas, īstenošanas
un uzraudzības kārtību, obligātā iepirkuma apjoma izmaksu segšanas kārtību un
atteikšanās kārtību no atbalsta nosaka Ministru kabinets.
(6) Ražotāji, kas atbilst šā panta piektajā daļā noteiktajiem kritērijiem
var Ministru kabineta noteiktā kārtībā saņemt ražotās elektroenerģijas
izcelsmes apliecinājumu. Izcelsmes apliecinājumu izsniedz Ministru kabineta
pilnvarota institūcija.
(7) Šā panta un šā likuma 29. panta noteikumi neattiecas uz
hidroelektrostacijām ar uzstādīto jaudu, kas lielāka par 5 megavatiem.
29. pants. Elektroenerģijas, kas
saražota, izmantojot atjaunojamos energoresursus, pirkšana un pārdošana
(1) Ražotāji, kas elektroenerģijas ražošanai izmanto atjaunojamos enerģijas
resursus un uzsākuši darbību pirms šā likuma stāšanās spēkā, elektroenerģiju
pārdod publiskajam tirgotājam, atbilstoši tiem nosacījumiem attiecībā uz
darbības režīmiem, iepirkuma termiņiem un par cenu, kas uz tiem attiecās šā
likuma spēkā stāšanās brīdī.
(2) To obligāti iepērkamās elektroenerģijas apjoma daļu, ko nenosedz
elektroenerģijas iepirkumi no šā panta pirmajā daļā noteiktajiem ražotājiem,
iepērk publiskais tirgotājs no jebkura ražotāja, kas ražo elektroenerģiju,
izmantojot atjaunojamos energoresursus. Elektroenerģijas iepirkšana no šiem
ražotājiem notiek pēc ekonomiskā pakāpeniskuma principa un saskaņā ar līgumu,
kurā ražotājs un publiskais tirgotājs vienojas par elektroenerģijas ražošanas
režīmiem, elektroenerģijas cenu un līguma darbības termiņu, kas nevar būt
mazāks par 5 un lielāks par 10 gadiem. Ekonomiskā pakāpeniskuma principa
piemērošanas kārtību nosaka regulators.
(3) Publiskais tirgotājs ved atsevišķu uzskaiti šā panta pirmajā un otrajā
daļā noteiktajā kārtībā iepirktās elektroenerģijas apjomam un izmaksām. Minētā
iepirkuma izmaksas sedz visi Latvijas elektroenerģijas gala lietotāji
proporcionāli to elektroenerģijas patēriņam, pērkot no publiskā tirgotāja
noteiktu daļu elektroenerģijas, kas ražota, izmantojot atjaunojamos enerģijas
resursus vai kompensējot publiskā tirgotāja izdevumus. Iepirkuma izmaksu
segšanas kārtību nosaka Ministru kabinets, bet izmaksu attiecināšanas aprēķina
metodiku nosaka regulators.
30. pants. Ražotāju
izvēles tiesības
Ja ražotāja elektrostacija var vienlaikus pretendēt uz šā likuma 27., 28.
un 29. pantā noteikto tiesību izmantošanu, ražotājs pēc paša izvēles var
izmantot tikai vienu no tām.
31. pants.
Elektroenerģijas ražošana konkursa kārtībā ieviestās ražošanas jaudās
(1) Elektroenerģija no ražotāja, kura jauda ir ieviesta šā likuma 22. pantā
noteiktajā kārtībā, tiek iepirkta, pamatojoties uz ilgtermiņa līgumu, kas šā
likuma 23. pantā noteiktā konkursa rezultātā ir noslēgts starp publisko
tirgotāju un ražotāju.
(2) Publiskais tirgotājs ved atsevišķu uzskaiti par iepirktās
elektroenerģijas apjomu un izmaksām no šā panta pirmajā daļā noteiktā ražotāja.
Minētā iepirkuma izmaksas sedz visi Latvijas elektroenerģijas gala lietotāji proporcionāli
to elektroenerģijas patēriņam, pērkot no publiskā tirgotāja noteiktu daļu no šā
panta pirmajā daļā noteiktā ražotāja ražotās elektroenerģijas vai kompensējot
tās iepirkuma izdevumus. Iepirkuma izmaksu segšanas kārtību nosaka Ministru
kabinets, bet izmaksu sadales aprēķina metodiku nosaka regulators.
(1) Ar elektroenerģijas tirdzniecību var nodarboties:
1)
elektroenerģijas ražotājs, kurš izmanto vienu vai vairākas ģenerējošās
vienības vienā vai vairākās vietās un kuram ir izsniegta licence
elektroenerģijas ražošanai;
2)
sadales sistēmas operators, kura sadales tīkliem ir pieslēgts mazāk par
simts tūkstošiem lietotāju, ja ir ievērotas šā likuma 19. panta prasības;
3)
tirgotājs, kas saņēmis licenci.
(2)
Tirgotājam licenci izsniedz regulators saskaņā ar šo likumu un likumu Par
sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem. Licenci izsniedz, ja tās pieprasītājs
atbilst regulatora noteiktām prasībām.
(3)
Elektroenerģijas piegādi saistītajiem lietotājiem par regulatora noteiktiem
tarifiem vai par tarifiem, ko noteicis attiecīgais pakalpojumu sniedzējs
saskaņā ar regulatora noteiktu tarifu aprēķināšanas metodiku, ja ir saņemta
regulatora atļauja, un saskaņā ar regulatora noteiktiem nosacījumiem nodrošina:
1)
publiskais tirgotājs;
2)
sadales sistēmas operators, kura sadales tīkliem ir pieslēgts saistītais
lietotājs, ja šī operatora tīklam ir pieslēgts mazāk par simts tūkstošiem
lietotāju.
(4) Regulators nosaka
informācijas apjomu, kuru sistēmas
operators sniedz gala lietotājam izsniegtajos rēķinos un informatīvajos
materiālos.
(5) Kārtību, kādā lietotājiem piegādā elektroenerģiju un pārtrauc tās piegādi, tirgotāju,
sistēmas operatoru un lietotāju tiesības un pienākumus, piegādājot un lietojot
elektroenerģiju un norēķinoties par saņemtajiem pakalpojumiem, kā arī
tirgotāju maiņas kārtību, nosaka Ministru kabinets.
33. pants.
Publiskais tirgotājs
(1)
Latvijas teritorijā darbojas viens publiskais tirgotājs un to izveido komersants,
kuram ir sadales licence ar Latvijā vislielāko darbības zonu un pieslēgto
lietotāju skaitu.
(2) Publiskā tirgotāja pienākumi:
1)
piegādāt elektroenerģiju visiem saistītajiem lietotājiem visā Latvijas
teritorijā. Saistītajiem lietotājiem, kas pieslēgti tā sadales sistēmas
operatora tīkliem, kam bija pienākums izveidot publisko tirgotāju,
elektroenerģijas piegādi publiskais tirgotājs veic atbilstoši Ministru kabineta
noteiktajai kārtībai. Saistīto lietotāju, kas pieslēgti citu sadales sistēmas
operatoru tīkliem, elektroapgādi publiskais tirgotājs nodrošina, pārdodot šo
saistīto lietotāju apgādei nepieciešamo elektroenerģijas apjomu attiecīgajam
sadales sistēmas operatoram;
2)
iepirkt koģenerācijas procesā saražoto elektroenerģiju šā likuma 27. pantā
noteiktajā kārtībā;
3)
iepirkt elektroenerģiju, kas saražota, izmantojot atjaunojamos
energoresursus šā likuma 28. un 29. pantā noteiktajā kārtībā;
4)
iepirkt saistīto lietotāju apgādei nepieciešamo elektroenerģiju;
5)
iepirkt elektroenerģiju šā likuma 31. pantā noteiktajā kārtībā;
6)
pildīt pēdējā garantētā piegādātāja pienākumus.
(3) Tarifus saistītajiem gala lietotājiem un 32.
panta trešajā daļā minētajiem sadales sistēmas operatoriem nosaka regulators
vai publiskais tirgotājs saskaņā ar regulatora noteiktu tarifu aprēķināšanas
metodiku, ja ir saņemta regulatora atļauja. Šie tarifi
pirms to stāšanās spēkā jāpublicē regulatora noteiktajā kārtībā.
(4) Publiskais tirgotājs
izstrādā, iesniedz apstiprināšanai regulatoram un regulatora noteiktajā kārtībā
publicē apstiprināto elektroenerģijas piegādes līguma tipveida formu, darbības
reglamentu un saistīto lietotāju apgādei nepieciešamās elektroenerģijas
iepirkšanas kārtību.
34. pants. Pēdējais
garantētais piegādātājs
(1) Visi mājsaimniecības
lietotāji un citi lietotāji, kuri atbilst Ministru kabineta noteiktām prasībām,
ir tiesīgi saņemt universālo pakalpojumu.
36. pants. Balansēšanas
atbildība
(1) Balansa nodrošinātājs Latvijā ir pārvades sistēmas operators. Pārvades
sistēmai tieši pieslēgtajiem lietotājiem, ražotājiem un sadales sistēmas
operatoriem balansa pakalpojumu sniedz pārvades sistēmas operators. Sadales
sistēmai tieši pieslēgtajiem lietotājiem, ražotājiem un citiem sadales sistēmas
operatoriem balansa pakalpojumu sniedz attiecīgais sadales sistēmas operators.
(2) Katram ražotājam un lietotājam, kuri ir tirgus dalībnieki, un katram
sadales sistēmas operatoram ir jābūt līgumam ar attiecīgo sistēmas operatoru
par balansējošās elektroenerģijas piegādi, nodrošinot tīklā ievadītās un
patērētās elektroenerģijas līdzsvaru jebkurā laikā.
37. pants. Balansēšana un balansēšanas aprēķini
(1) Sistēmas operatori saskaņā ar Tīkla kodeksu veic balansēšanas aprēķinus
atklāti un nediskriminējoši attiecībā pret visiem balansa pakalpojuma
saņēmējiem. Lietotājiem un ražotājiem, kuri ir tirgus dalībnieki, un sadales tīklu operatoriem ir pienākums apmaksāt
balansa pakalpojumu, kura piegādes apjoma noteikšana balstās uz pārvades un
sadales operatoru datiem.
(2) Balansēšanas aprēķini tiek veikti,
pamatojoties uz noteiktā laika periodā veikto elektroenerģijas darījumu
uzskaiti, lai noteiktu balansējošās elektroenerģijas apjomu. Balansēšanas
aprēķiniem ir jābūt pieejamiem darījumā iesaistītajiem tirgus un sistēmas
dalībniekiem, nodrošinot to komercdarbības noslēpumu konfidencialitāti.
(3) Sistēmas dalībnieks sniedz sistēmas operatoram informāciju, kas
pamatoti nepieciešama balansēšanas uzturēšanai un aprēķinu veikšanai.
(4) Sistēmas operators var pieprasīt garantijas no sistēmas dalībniekiem,
lai nodrošinātu maksājumus par balansa pakalpojumu, saskaņā ar sistēmas
operatora izstrādātiem un regulatora apstiprinātiem kritērijiem un kārtību šādu
garantiju pieprasīšanai.
IX nodaļa
38. pants. Grāmatvedības nodalīšana
(1) Sistēmas operatoram
ir jānodala energoapgādes komersanta iekšējā grāmatvedība, sastādot bilanci,
peļņas un zaudējumu aprēķinu un naudas plūsmas pārskatu atsevišķi par katru
licencēto energoapgādes veidu.
(2) Grāmatvedības nodalīšana ir jāveic tādā veidā kā, ja katru no šā panta
pirmajā daļā minētajiem darbības veidiem veic atsevišķs, patstāvīgs komersants.
(3) Šā panta pirmajā daļā minētai bilancei, peļņas
un zaudējumu aprēķinam un naudas plūsmas pārskatam ir jābūt atvasināmam no
sistēmas operatora gada pārskata, kas sastādīts saskaņā ar likuma Par uzņēmumu
gada pārskatiem prasībām.
39. pants. Grāmatvedības pārskatu iesniegšana un publicēšana
(1) Šā likuma 38. panta noteiktajā kārtībā sastādīto bilanci, peļņas un
zaudējumu aprēķinu un naudas plūsmas pārskatu sistēmas operators iesniedz regulatoram ne vēlāk kā vienu mēnesi
pēc gada pārskata apstiprināšanas likuma Par uzņēmumu gada pārskatiem
noteiktajā kārtībā.
(2) Regulators nosaka kārtību,
kādā sistēmas operators nodrošina
lietotājiem publisku pieejamību šā
likuma 38. panta noteiktajā kārtībā sastādītajai bilancei, peļņas un
zaudējumu aprēķiniem, naudas plūsmas pārskatam un citai finanšu informācijai.
40. pants. Šķērssubsīdiju aizliegums
(1) Par šķērssubsīdijām uzskatāmas darbības, kad
tirgus dalībnieks pārvieto izmaksas vai citas saistības starp elektroenerģijas
ražošanu vai tirdzniecību un pārvadi, sadali un cita veida komercdarbību.
(2) Šķērssubsīdijas ir aizliegtas.
1.
Mājsaimniecības lietotāji šā likuma 35. panta otrajā daļā noteiktās
tiesības iegūst no 2007. gada 1. jūlija.
2.
Šā likuma 19. panta pirmā daļa stājas spēkā 2007. gada 1. jūlijā.
3.
Līdz 2007. gada 1. jūlijam visiem sadales sistēmu operatoriem ir jāievēro
šā likuma 19. panta ceturtā daļa.
4.
Šā likuma 21. pants stājas spēkā 2015. gada 1. janvārī.
5. Ministru kabinets sešu
mēnešu laikā no šā likuma spēkā stāšanās dienas izdod šā likuma 15. panta
otrajā daļā, 22. panta pirmajā daļā, 27. panta trešajā daļā, 28. panta otrajā
un piektajā daļā, 29. panta trešajā daļā, 32. panta piektajā daļā, 33. panta
otrajā daļā un 34. panta pirmajā daļā paredzētos normatīvos aktus. Līdz to
spēkā stāšanās dienai tiek piemēroti šādi saskaņā ar Enerģētikas likumu izdotie
Ministru kabineta noteikumi, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu:
1)
Ministru kabineta 1996. gada 22. oktobra noteikumi Nr.413 Elektroenerģijas
piegādes un lietošanas noteikumi;
2) Ministru kabineta 1999.
gada 21. septembra noteikumi Nr.326 Noteikumi
par kvalificētajiem elektroenerģijas lietotājiem;
3) Ministru kabineta 2002.
gada 8. janvāra noteikumi Nr.9
Prasības koģenerācijas stacijām un kārtība, kādā nosakāma saražotās
elektroenerģijas pārpalikuma iepirkšanas cena;
4) Ministru kabineta 2002.
gada 15. janvāra noteikumi Nr.29 Elektroenerģijas
ražošanas jaudu uzstādīšanas un izvietojuma kārtība, ja elektroenerģijas
ražošanai izmanto reģeneratīvos energoresursus.
6.
Regulators sešu mēnešu laikā no šā likuma spēkā stāšanās dienas izdod šā
likuma 8. panta otrajā daļā, 12. panta trešajā daļā, 19. panta trešajā daļā,
29. panta trešajā daļā, 37. panta ceturtajā daļā un 39. panta otrajā daļā
paredzētos normatīvos aktus.
Informatīva
atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām
Likumā iekļautas tiesību normas, kas
izriet no:
1)
Eiropas Parlamenta un Padomes 2001. gada 27. septembra
direktīvas 2001/77/EC par tādas elektroenerģijas izmantošanas veicināšanu
iekšējā tirgū, kas saražota, izmantojot atjaunojamos enerģijas avotus;
2)
Eiropas Parlamenta un Padomes 2003. gada 26. jūnija
direktīvas 2003/54/EC par elektroenerģijas tirgus kopīgiem noteikumiem un
direktīvas 96/92/EC atcelšanu;
3)
Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 11. februāra
direktīvas 2004/8/EC par koģenerācijas, kas balstīta uz lietderīgā siltuma
pieprasījumu, veicināšanu iekšējā enerģijas tirgū un grozījumu direktīvā
92/42/EEC.
Ekonomikas ministrs |
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta
direktore |
Par kontroli atbildīgā
amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
A.K. Kariņš |
K.Gerhards |
Dž.Innusa |
J.Eglītis |
U.Sarma |
28.02.2005. 11:43
5234
U.Sarma
7013169, Ugis.Sarma@em.gov.lv
Likumprojekta
Elektroenerģijas
tirgus likums
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
||||||||||||
1.
Pašreizējās situācijas raksturojums |
Pašreiz spēkā esošie enerģētikas nozari
regulējošie normatīvie akti neparedz virkni nosacījumu elektroenerģijas
tirgus liberalizācijai. Eiropas Parlamenta un Padomes 2003. gada
26. jūnija direktīvas 2003/54/EC par elektroenerģijas iekšējā tirgus
kopīgiem noteikumiem un par Direktīvas 96/92/EC atcelšanu (turpmāk
Direktīva) mērķis ir noteikt kopīgus noteikumus elektroenerģijas ražošanai,
pārvadei, sadalei un piegādei. Ar to nosaka normas, kas attiecas uz
elektroenerģijas nozares organizāciju un darbību, pieeju tirgum, kritērijiem
un procedūrām, kuras piemēro konkursiem un atļauju piešķiršanai, kā arī uz
sistēmu ekspluatāciju. Viens no galvenajiem Direktīvas nosacījumiem ir tas,
ka patērētājam ir tiesības brīvi izvēlēties savu piegādātāju. Šo iespējams
panākt, pakāpeniski atverot tirgu, arvien palielinot lietotāju skaitu, kuriem
būs tiesības izvēlēties savu piegādātāju. Pretēji Direktīvas prasībām par
monopola un konkurējošo funkciju atsaisti Enerģētikas likumā ir sasaistītas
elektroenerģijas tirdzniecības un tīklu pakalpojumu sniegšanas funkcijas.
Enerģētikas likumā ir neskaidrs un nepietiekams regulējums attiecībā uz
sistēmas pieejas un lietošanas nosacījumiem. Nav skaidras un pārskatāmas
procedūras līgumu noslēgšanai par pārvades un sadales pakalpojumu saņemšanu. Izstrādājot likumprojektu Elektroenerģijas
tirgus likums (turpmāk likumprojekts), kurā ietverts tiesiskais regulējums
pamatnostādnēs Latvijas elektroenerģijas tirgus priekšnosacījumu izveidei
definētajam, uz divpusējiem darījumiem balstītajam Latvijas elektroenerģijas
tirgum, tajā, atbilstoši pamatnostādnēs aprakstītajiem principiem, ir
noteikti: 1) elektroenerģijas tirgus dalībnieku pienākumi
un tiesības; 2) elektroapgādes drošuma, kvalitātes un
universālā pakalpojuma garantēšanas prasības; 3) elektroenerģijas tirdzniecības sistēmas
darbības un balansēšanas procedūras; 4) elektroapgādes drošuma garantēšanas
pienākumi; 5) sistēmu pieejas un lietošanas nosacījumi; 6) regulatora pienākumi un tiesības; 7) atbalsta mehānismi izkliedētās ģenerācijas un
atjaunojamo energoresursu izmantošanas un koģenerācijas attīstībai; 8) obligātās prasības un kritēriji pārvades
sistēmas operatora un sadales sistēmas operatora neatkarības nodrošināšanai. |
|||||||||||
2.
Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz noteikt elektroenerģijas
tirgus atvēršanas tiesisko reglamentāciju un ir izstrādāts atbilstoši
Direktīvai, kura paredz normas, kas regulē pieeju tirgum, sistēmu darbību,
kritērijus un kārtību, kas piemērojama atļaujas saņemšanai ražot, pārvadīt,
sadalīt, un realizēt elektroenerģiju. Eiropas Savienības
dalībvalstis, izvēloties regulētu pieejas kārtību, veic nepieciešamos
pasākumus, lai piešķirtu energoapgādes komersantiem un kvalificētajiem
lietotājiem iekšpus vai ārpus teritorijas, kas aptver savstarpēji saistītu
sistēmu, tiesības piekļūt sistēmai, par pamatu ņemot publicētos tarifus un
citus noteikumus un pienākumus, kas jāievēro, izmantojot sistēmu. |
|||||||||||
3. Cita
informācija |
Likumprojekts nosaka
vienotus noteikumus elektroenerģijas ražošanai, pārvadei, sadalei, un
realizācijai (pārdošanai). Tas paredz noteikumus attiecībā uz
elektroenerģijas sektora organizēšanu un funkcionēšanu. Elektroapgādes komersantiem
valsts tautsaimniecības interesēs ir noteikusi sabiedriskā pakalpojuma
pienākumu, kas attiecas uz elektroenerģijas lietotāju apgādes drošību,
regularitāti, apgādes kvalitāti un cenām, kā arī apkārtējās vides
aizsardzību. Šāds pienākums ir noteikts normatīvajos aktos, publicēts un
atklāts. Komersantam ir jāapgādā visi lietotāji vai to grupas saskaņā ar
vienādiem nosacījumiem. Tāpat elektroapgādes komersantam ir jānodrošina
komerciāli nozīmīgas informācijas aizsardzība. Saskaņā ar likumu Par sabiedrisko pakalpojumu
regulatoriem ir izveidots neatkarīgs regulators - Sabiedrisko pakalpojumu
regulēšanas komisija, kas veic regulēšanas, kontroles, uzraudzības un strīdu
izšķiršanas funkcijas, lai nepieļautu dominējošā stāvokļa ļaunprātīgu
izmantošanu. Regulatoram ir tiesības pieprasīt un saņemt informāciju,
izskatīt grāmatvedības pārskatus, kā arī pienākums nodrošināt komerciālas
informācijas aizsardzību. Viena no regulatora funkcijām ir aizstāvēt
lietotāju intereses no elektroapgādes komersanta dominējošā stāvokļa
iespējamās ļaunprātīgas izmatošanas, kā arī veicināt elektroapgādes
komersanta attīstību. |
|||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz |
||||||||||||
1.
Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojektā
paredzētā prasība sistēmas operatoram nodrošināt vienlīdzīgu un atklātu
pieeju attiecīgajām sistēmām ir pamats konkurētspējīga elektroenerģijas
tirgus veidošanai. Tādējādi kvalificētajiem lietotājiem tiek nodrošināta
iespēja izvēlēties izdevīgākos piegādes avotus un samazināt enerģijas
izmaksas, kas viennozīmīgi uzlabo to konkurētspēju ārējos un iekšējā tirgū.
Sevišķi svarīgi tas ir energoietilpīgām nozarēm. |
|||||||||||
2.
Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Tirgus elementu
ieviešana Latvijas elektroenerģijas apgādē nodrošinās elektroenerģijas tirgus
atvēršanu. Tā rezultātā vienkāršosies administratīvās procedūras saistībā ar
elektroenerģijas tarifu un cenu regulēšanu, jo kvalificētajiem lietotājiem
produkta cenu noteikt nebūs nepieciešams. Elektroenerģijas cenas
nemainīsies tiem lietotājiem, kas neizvēlēsies izmantot kvalificēto lietotāju
tiesības. Elektroenerģijas apgādes pakalpojumu tarifi pārvadē, un sadalē
saglabāsies nemainīgi. Lēmumu par produkta piegādātāja maiņu (kļūšanu
par kvalificēto lietotāju) lietotāji pieņems, ja tā rezultātā varēs saņemt
elektrību par lētāku cenu. Ja Latvijas elektrības tirgū neienāks ražotājs,
kas elektroenerģiju varēs pārdot lētāk nekā pašreiz esošie ražotāji, nekas
nemainīsies. Administratīvās
procedūras likumprojekts neskar. |
|||||||||||
3.
Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.Elektroenerģijas cenas nemainīsies tiem
lietotājiem, kas neatbildīs kvalificētā lietotāja kritērijiem vai
neizvēlēsies izmantot kvalificēto lietotāju tiesības. Visos gadījumos
elektroenerģijas apgādes pakalpojumu tarifi pārvadē un sadalē saglabāsies
nemainīgi. |
|||||||||||
4.
Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
5.
Cita informācija |
Raugoties no tirgus
attīstības viedokļa, iekšējais elektroenerģijas tirgus ir agrīnā attīstības
stadijā, ne tikai tādēļ, ka trūkst ilgtermiņa elektroenerģijas iepirkuma
līgumu, bet arī tādēļ, ka Latvijā ir salīdzinoši maz uzņēmumu, kuru darbība
būtu atzīstama par sevišķi energoietilpīgu. |
|||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz Likumprojekts neskar valsts budžetu un pašvaldību budžetus |
||||||||||||
|
(tūkst.
latu) |
|||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais
gads |
Nākamie
trīs gadi |
Vidēji
piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||
1.
Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
|||||||
2.
Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
|||||||
3.
Finansiālā ietekme |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu
finansēšanai |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
|||||||
5.
Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
|||||||
6.
Cita informācija |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
|||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz |
||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru
kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem,
kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas
mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos
noteikumus izstrādāt . |
Lai ieviestu likumprojektā paredzēto
elektroenerģijas tirgus atvēršanu sešu mēnešu laikā no šī likuma spēkā
stāšanās dienas izdod šajā likumprojektā paredzētos tiesību aktus šādās
jomās. Ministru kabinets: -
Elektroenerģijas tirdzniecības un lietošana (tirdzniecības
procedūra, termiņi); -
Atjaunojamie energoresursi, koģenerācija,
atļaujas ražošanai. Regulators: -
Prasības sistēmas operatoru neatkarībai; -
Metodikas izmaksu attiecināšanai atjaunojamajiem energoresursiem,
koģenerācijai; -
Publiskā tirgotāja darbība; -
Prasības sistēmas operatoru ziņojumiem. Vienlaikus ar likumprojekta pieņemšanu nepieciešams izdarīt
grozījumus Enerģētikas likumā. |
|||||||||||
2.
Cita informācija |
|
|||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām
saistībām |
||||||||||||
1.
Saistības pret Eiropas Savienību |
Direktīvas
2003/54/EC mērķis ir nodrošināt piegādes drošību, elastību un konkurenci
elektroenerģijas tirgū visu patērētāju interesēs, kuriem nepieciešams
piegādāt elektroenerģiju par konkurētspējīgām cenām. Tas notiks, kad būs
nodibināts un pilnībā atvērts iekšējais elektroenerģijas tirgus. Iekšējais
elektroenerģijas tirgus aptvers visu Eiropas Savienības teritoriju bez
iekšējām robežām, nodrošinot brīvu preču, tai skaitā, elektroenerģijas
pārvietošanu. Saskaņā ar vienu no
galvenajiem Direktīvas nosacījumiem patērētājam ir tiesības izvēlēties savu
piegādātāju. To iespējams panākt pakāpeniski atverot tirgu, arvien palielinot
lietotāju skaitu, kuriem būs tiesības izvēlēties savu piegādātāju. |
|||||||||||
2.
Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
3.
Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||||||||
Attiecīgie
Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot
numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Eiropas Parlamenta un
padomes 2003. gada 26. jūnija direktīva 2003/54/EC par elektroenerģijas iekšējā
tirgus kopīgiem noteikumiem un par direktīvas 96/92/EC atcelšanu; publicēta izdevumā Official
Journal L 176/37, 15.07.2003. Eiropas Enerģētikas
Hartas nolīgums, kas ir ratificēts Latvijā 13.09.1995 un stājies spēkā no
16.04.1998, publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis 1995.gada 150.nr. Enerģētikas Hartas
protokols par energoefektivitāti un ar to saistītajiem vides aizsardzības
aspektiem, kas ir ratificēts Latvijā 16.10.1998 un stājies spēkā no
04.02.1999, publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis 1998.gada 308.nr. Eiropas Parlamenta un
padomes 2001. gada 27. septembra direktīva 2001/77/EC par tādas elektrības
pielietojuma veicināšanu iekšējā elektrības tirgū, kas ražota, izmantojot
neizsīkstošos enerģijas avotus; publicēta izdevumā Official Journal L 283, 27.10.2001. Eiropas Parlamenta un
padomes 2004. gada 11. februāra direktīva 2004/8/EC par koģenerācijas, kas
balstīta uz lietderīgā siltuma pieprasījumu, veicināšanu iekšējā enerģijas
tirgū un grozījumu direktīvā 92/42/EEC publicēta izdevumā Official Journal L 052, 21.02.2004. Citi dokumenti
nereglamentē likumprojektā ietvertos jautājumus. |
|||||||||||
Eiropas Parlamenta un padomes 2003. gada 26. jūnija direktīva 2003/54/EC par elektroenerģijas
iekšējā tirgus kopīgiem noteikumiem un par direktīvas 96/92/EK atcelšanu Eiropas Parlamenta un Padomes 2001. gada 27. septembra direktīva
2001/77/EC par tādas elektrības pielietojuma veicināšanu iekšējā elektrības
tirgū, kas ražota, izmantojot neizsīkstošos enerģijas avotus Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 11. februāra direktīva 2004/8/EC
par koģenerācijas, kas balstīta uz lietderīgā siltuma pieprasījumu,
veicināšanu iekšējā enerģijas tirgū un grozījumu direktīvā 92/42/EEC 2.tabula |
||||||||||||
Eiropas
Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Latvijas
normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Atbilstības
pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|||||||||
2003/54/EC 1. 2.2. 2.3. 2.4. 2.5. 2.6. 2.7. 2.8. 2.9. 2.10. 2.12. 2.15. 2.17. 2.18. 2.19. 2.20., 2.21. 2.22. 2.24. 2.25. 2.30. 3.(1) 3.(2) 3.(3)
3.(5) 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11.(2) 11.(3) 11.(5) 11.(6) 11.(7) 12. 13. 14. 15. 17. 18. 19. 20. 21.(1) 22. 23. 2001/77/EC 2.a)b) 5. 7. 2004/8/EC 3.(a) |
3. 1.11) 1.10) 11.(1),
13. 1.12) 18.(1) 1.5),
1.7) 1.4) 1.5) 1.8) 2. 1.16),24.,
25. 1.9),
14. 4.(1) 1.3) 1.18) 12.,
19. 23.(1) 15. 1.1) 2. 6.(2),
6.(5), 9.(1), 9.(2) 33.(3)6).,
34. 35. 22.,
23., 36., 37. 9.,
25. 22.,
24., 25. 23. 11.(1) 13. 12.,
38. 7.(4)1) 27. 15. 14. 37.(1) 11.(3) 17. 17. 19. 19.(4)
39. 38. 5.(2);
9.(2); 9.(3); 9.(4) 2.(2),
Pārejas not. 1. p. 25. 8. 1.1) 28.(6) 28.(3), 29.(2) 1.6) |
Atbilst
visi |
|
|||||||||
5.
Cita informācija |
|
|||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
||||||||||||
1. Ar
kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Latvijas Pašvaldību savienība; ražotāju pārstāvji: SIA BaltEnEko, VAS
Latvenergo; sadales sistēmas operatori: VAS Latvenergo, SIA Vats;
pārvades sistēmas operators: VAS Latvenergo; Latvijas arodbiedrība
Enerģija. |
|||||||||||
2.
Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās
iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums |
Ražotāju un operatoru priekšlikumi iestrādāti
likumprojektā. |
|||||||||||
3.
Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās
domas viedoklis |
Nav notikuši. |
|||||||||||
4.
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Likumprojekta izstrādē
tika pieaicināti Eiropas Savienības PHARE programmas eksperti. |
|||||||||||
5.
Cita informācija |
|
|||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||||||||||||
1. Kā
tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses -
vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcijas |
Jaunas valsts
institūcijas netiks radītas un esošo institūciju funkcijas netiks
paplašinātas. |
|||||||||||
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Publikācija laikrakstā
Latvijas Vēstnesis. |
|||||||||||
3. Kā
indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
No šī likuma
izrietošos administratīvos aktus iespējams apstrīdēt un pārsūdzēt
Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. |
|||||||||||
4.
Cita informācija |
|
|||||||||||
Ekonomikas
ministrs
A.K.Kariņš
08.02.2005. 11:53
1870
D.Merirands
7013227, Dins.Merirands@em.gov.lv
Valsts
sekretārs |
Juridiskā
departamenta direktore |
Par kontroli
atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā
amatpersona |
|
|
|
|
K.Gerhards |
Dž.Innusa |
J.Eglītis |
U.Sarma |