Projekts
Izdarīt Enerģētikas likumā (Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 20. nr.; 2000, 17. nr.; 2001, 12.
nr.) šādus grozījumus:
1. Visā likuma tekstā aizstāt vārdu
reģeneratīvie ar vārdu atjaunojamie (attiecīgā locījumā).
2.
Izslēgt 1. panta
7. punktu.
3.
Izteikt 1. panta
11. un 12. punktu šādā redakcijā:
11) enerģijas pārvade - energoapgādes veids, kas
ietver enerģijas transportēšanu, izņemot enerģijas tirdzniecību pa augsta
sprieguma tīkliem vai augsta spiediena vadiem, lai piegādātu to attiecīgai
sadales sistēmai vai tieši lietotājiem;
12) enerģijas sadale -
energoapgādes veids, kas ietver energoresursu vai enerģijas transportēšanu,
izņemot enerģijas tirdzniecību, pa vidēja un zema sprieguma tīkliem vai vidēja
un zema spiediena vadiem;
4. Papildināt 1. pantu ar
24. punktu šādā redakcijā:
24) atjaunojamie energoresursi
vēja, saules, ģeotermālā, viļņu, paisuma bēguma, ūdens enerģija, atkritumu
poligonu un notekūdeņu attīrīšanas iekārtu gāzes un biogāze, biomasa
(bioloģiski noārdāmā frakcija produktos, rūpniecības un sadzīves atkritumos,
lauksaimniecības (ieskaitot augu un dzīvnieku izcelsmes vielas), kā arī
mežsaimniecības un līdzīgu nozaru ražošanas atlikumos).
5.
Izslēgt 1. panta 15. punktu.
6.
Izslēgt 5. panta otro daļu.
7.
Izteikt 20
1. pantu šādā redakcijā:
20.1.pants
(1) Kā valstiski
svarīgs tautsaimniecības objekts akciju sabiedrība "Latvenergo" nav
privatizējama. Visas akciju sabiedrības "Latvenergo" akcijas ir
valsts īpašums.
(2) Pļaviņu, Ķeguma un Rīgas hidroelektrostacijas uz
Daugavas upes, Rīgas 1. un 2. termoelektrocentrāles, elektroenerģijas pārvades
tīklus un valsts akciju sabiedrības Latvenergo īpašumā esošos
elektroenerģijas sadales un telekomunikāciju tīklus un iekārtas nevar izmantot
kā ķīlu kredītu vai citu saistību nodrošināšanai un šie objekti kā
neprivatizējama manta var pāriet un būt vienīgi tādu kapitālsabiedrību īpašumā
vai valdījumā, kuru visas kapitāla daļas ir valsts akciju sabiedrības
Latvenergo īpašums un nevar tikt atsavinātas.
8. Izslēgt
IV nodaļu.
9. Izslēgt
V nodaļu.
10. Izslēgt
VI nodaļu.
11. Izslēgt
VII nodaļu.
12.
Izslēgt 77. panta pirmās daļas 2. un 3. punktu.
13. Izslēgt 79. pantu.
14. Izslēgt 80. pantu.
Likums stājas
spēkā vienlaikus ar Elektroenerģijas tirgus likuma spēkā stāšanos.
Ekonomikas ministrs |
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
A.K.Kariņš |
K.Gerhards |
Dž.Innusa |
J.Eglītis |
U.Sarma |
28.02.2005. 12:42
340
D.Cinovskis
7013227, Didzis.Cinovskis@em.gov.lv
Likumprojekta
Grozījumi
Enerģētikas likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
||||||||||||
1.
Pašreizējās situācijas raksturojums |
Pašreizējais Enerģētikas likuma regulējums attiecībā un elektrības nozari neparedz virkni nosacījumu elektrības tirgus liberalizācijai vai trešās puses pieejai elektroenerģijas pārvades un sadales tīkliem. Eiropas Parlamenta un Padomes 2003. gada
26. jūnija direktīvas 2003/54/EK par elektroenerģijas iekšējā tirgus
kopīgiem noteikumiem un par Direktīvas 96/92/EK atcelšanu (turpmāk
Direktīva), kuras mērķis ir noteikt kopīgus noteikumus elektroenerģijas
ražošanai, pārvadei, sadalei un piegādei, prasību pārņemšanai nacionālajā
likumdošanā ir izstrādāts Elektroenerģijas tirgus likumprojekts, kas turpmāk
regulēs jautājumus, kas attiecas uz elektroenerģijas nozares organizāciju un
darbību, pieeju tirgum, kritērijiem un procedūrām, kuras piemēro konkursiem
un atļauju piešķiršanai, kā arī uz sistēmu ekspluatāciju. Eiropas Savienības
dalībvalstis, izvēloties regulētu pieejas kārtību, veic nepieciešamos
pasākumus, lai piešķirtu energoapgādes komersantiem un kvalificētajiem
lietotājiem iekšpus vai ārpus teritorijas, kas aptver savstarpēji saistītu
sistēmu, tiesības piekļūt sistēmai. Viens no galvenajiem Direktīvas nosacījumiem ir
tas, ka patērētājam ir tiesības brīvi izvēlēties savu piegādātāju. Šo
iespējams panākt, pakāpeniski atverot tirgu, arvien palielinot lietotāju
skaitu, kuriem būs tiesības izvēlēties savu piegādātāju. Pretēji Direktīvas
prasībām par monopola un konkurējošo funkciju atsaisti Enerģētikas likumā ir
sasaistītas elektroenerģijas tirdzniecības un tīklu pakalpojumu sniegšanas
funkcijas. Enerģētikas likumā ir neskaidrs un nepietiekams regulējums
attiecībā uz sistēmas pieejas un lietošanas nosacījumiem. Nav skaidras un
pārskatāmas procedūras līgumu noslēgšanai par pārvades un sadales pakalpojumu
saņemšanu. |
|||||||||||
2. Normatīvā akta
projekta būtība |
Likumprojekts Grozījumi Enerģētikas likumā
paredz līdzšinējo elektrības nozares regulējumu no Enerģētikas likuma
izslēgt. Šo regulējumu aizstās izstrādātais likumprojekts
Elektroenerģijas tirgus likums, kurā ietverts tiesiskais regulējums
pamatnostādnēs Latvijas elektroenerģijas tirgus priekšnosacījumu izveidei
definētajam, uz divpusējiem darījumiem balstītajam Latvijas elektroenerģijas
tirgum. Tajā, atbilstoši pamatnostādnēs aprakstītajiem principiem, ir
noteikti: 1) elektroenerģijas tirgus dalībnieku pienākumi
un tiesības; 2) elektroapgādes drošuma, kvalitātes un
universālā pakalpojuma garantēšanas prasības; 3) elektroenerģijas tirdzniecības sistēmas
darbības un balansēšanas procedūras; 4) elektroapgādes drošuma garantēšanas
pienākumi; 5) sistēmu pieejas un lietošanas nosacījumi; 6) regulatora pienākumi un tiesības; 7) atbalsta mehānismi izkliedētās ģenerācijas un
atjaunojamo energoresursu izmantošanas un koģenerācijas attīstībai; 8) obligātās prasības un kritēriji pārvades
sistēmas operatora un sadales sistēmas operatora neatkarības nodrošināšanai. |
|||||||||||
3. Cita informācija |
Enerģētikas likumā,
likumā "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" un citos
normatīvajos aktos pamatā ir jau ietverti vairāki nosacījumi, kas Latvijai ir
saistoši, lai ieviestu direktīvas prasības. Enerģētikas likums un Ministru
kabineta 1999. gada 21. septembra noteikumi Nr.326 Noteikumi par
kvalificētajiem elektroenerģijas lietotājiem paredz vienu no svarīgākajiem
elektroenerģijas tirgus pamatnosacījumiem tiesības kvalificētajiem
lietotājiem pašiem izvēlēties elektroenerģijas piegādātāju. Enerģētikas likums iezīmē nozares
organizatorisko struktūru un komerciālās attiecības starp subjektiem, lai gan
nenorāda kādu konkrētu elektroenerģijas tirgus modeli. Likumā nav nozīmīgu
ierobežojumu tirgus attiecībām, bet nav arī pietiekami viennozīmīgu
tirdzniecības procedūru un tirgus dalībnieku definējumu, kas atļauj dažādi
interpretēt vairākus elektroenerģijas tirgus veidošanai nozīmīgus
pamatprincipus. Minētajos tiesību aktos ir noteikti Sabiedrisko
pakalpojumu regulēšanas komisijas (turpmāk Regulatora), pārvades un sadales
sistēmu operatoru pienākumi un to vadīto sistēmu lietošanas galvenie principi
un prasības sistēmu lietošanas noteikumiem. Regulators ir apstiprinājis un
publicējis šo sistēmu lietošanas tarifus. Saskaņā ar likumu Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem ir izveidots neatkarīgs regulators - Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija, kas veic regulēšanas, kontroles, uzraudzības un strīdu izšķiršanas funkcijas, lai nepieļautu dominējošā stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu. Regulatoram ir tiesības pieprasīt un saņemt informāciju, izskatīt grāmatvedības pārskatus, kā arī pienākums nodrošināt komerciālas informācijas aizsardzību. |
|||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz |
||||||||||||
1. Ietekme uz
makroekonomisko vidi |
Elektroenerģijas tirgū tā
dalībniekiem radīsies iespējas pirkt un pārdot elektroenerģiju brīvas un
godīgas konkurences apstākļos par tirgus cenu. |
|||||||||||
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Līdzšinējā regulējuma
atcelšana veicinās administratīvo procedūru vienkāršošanu elektroapgādes
komersantiem saskarsmē ar regulatoru un ministriju. |
|||||||||||
3. Sociālo seku
izvērtējums |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.Elektroenerģijas cenas nemainīsies tiem lietotājiem, kas neatbildīs
kvalificētā lietotāja kritērijiem vai neizvēlēsies izmantot kvalificēto
lietotāju tiesības. Visos gadījumos elektroenerģijas apgādes pakalpojumu
tarifi pārvadē un sadalē saglabāsies nemainīgi. |
|||||||||||
4. Ietekme uz
vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
5. Cita
informācija |
|
|||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz Likumprojekts neskar valsts budžetu un pašvaldību budžetus |
||||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais
gads |
Nākamie
trīs gadi |
Vidēji
piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||
3. Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||
6. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz |
||||||||||||
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru
kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā
likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī
termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Ar likumprojektu Grozījumi Enerģētikas likumā spēku zaudējušā elektrības nozares regulējuma vietā ir izstrādāts likumprojekts Elektroenerģijas tirgus likums, kas nodrošinās prasībām atbilstošu elektrības tirgus struktūru un pārņems Direktīvas normas nacionālajā likumdošanā. |
|||||||||||
2. Cita
informācija |
|
|||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām
saistībām |
||||||||||||
1. Saistības pret
Eiropas Savienību |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
2. Saistības pret
citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
3. Saistības, kas
izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums
1.tabula |
||||||||||||
Attiecīgie Eiropas
Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas
spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru,
pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. 2.tabula |
||||||||||||
Latvijas
normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas
Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības
pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|||||||||
|
|
|
|
|||||||||
5. Cita informācija |
|
|||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
||||||||||||
1. Ar kurām
nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Ar nevalstiskajām organizācijām konsultācijas
nav notikušas |
|||||||||||
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums |
Ar nevalstiskajām organizācijām konsultācijas
nav notikušas |
|||||||||||
3. Kādi sabiedrības
informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. |
|||||||||||
4. Konsultācijas ar
starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
|||||||||||
5. Cita informācija |
|
|||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
izpilde |
||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas
jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunas valsts
institūcijas netiks radītas un esošo institūciju funkcijas netiks
paplašinātas šādā veidu. |
|||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks
informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Publikācija laikrakstā
Latvijas Vēstnesis. |
|||||||||||
3. Kā indivīds var
aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
No šī likuma
izrietošos administratīvos aktus iespējams apstrīdēt un pārsūdzēt
Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. |
|||||||||||
4. Cita
informācija |
|
|||||||||||
Ekonomikas
ministrs
A.K.Kariņš
16.02.2005. 16:58
1278
D.Merirands
7013227, Dins.Merirands@em.gov.lv
Valsts
sekretārs |
Juridiskā
departamenta direktore |
Par kontroli
atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā
amatpersona |
|
|
|
|
K.Gerhards |
Dž.Innusa |
J.Eglītis |
U.Sarma |