9/8 -
.02.2005.
Saeimas Prezidijam
Saskaņā
ar Saeimas Kārtības ruļļa 51. un 87. pantu Tautsaimniecības, agrārās,
vides un reģionālās politikas komisija lūdz izdarīt izmaiņas Saeimas š.g. 24.
februāra sēdes darba kārtībā un iekļaut tajā likumprojekta "Valsts
un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas
pabeigšanas likums" (Reģ. nr.1120)
izskatīšanu pirmajā lasījumā.
Tautsaimniecības,
agrārās, vides un reģionālās politikas komisija šā gada 22. februāra komisijas
sēdē izskatīja likumprojektu "Valsts un pašvaldību
īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas
likums" (Reģ. nr.1120) (Dok. nr.3775, 3775A) un pieņēma lēmumu atbalstīt minēto
likumprojektu izskatīšanai Saeimas sēdē pirmajā lasījumā.
Komisija
ierosina atzīt minēto likumprojektu par steidzamu.
Ar
cieņu,
komisijas priekšsēdētājs
Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un
privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likums
Vispārīgie
noteikumi
1.pants. Likuma
mērķis
Likuma mērķis ir
noteikt kārtību, kādā:
1) pabeidz
valsts un pašvaldību īpašuma objektu un valstij vai pašvaldībai piederošo vai
piekrītošo zemesgabalu privatizāciju saskaņā ar likumu Par valsts un
pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju (turpmāk Privatizācijas
likums);
2) pabeidz
apbūvētu zemesgabalu atsavināšanu, par maksāšanas līdzekli
izmantojot īpašuma kompensācijas sertifikātus, un rīkojas ar neapbūvētiem
zemesgabaliem saskaņā ar Valsts un pašvaldību mantas atsavināšanas
likumu (turpmāk Atsavināšanas likums);
3) veido
lauku apvidus un pilsētas zemes izpirkšanas reģistrus un turpmāk rīkojas ar
neizpirkto zemi saskaņā ar likumiem Par zemes reformas pabeigšanu lauku
apvidos un Par zemes reformas pabeigšanu pilsētās;
4) pabeidz
privatizācijas sertifikātu un īpašuma kompensācijas sertifikātu (turpmāk
sertifikāti) piešķiršanu un to izmantošanu saskaņā ar likumu Par
privatizācijas sertifikātiem (turpmāk Sertifikātu
likums).
Valsts
vai pašvaldības īpašuma objektu un zemesgabalu
privatizācijas pabeigšana
2.pants. Privatizācijas ierosinājumu iesniegšana un
reģistrācija
(1) Valsts vai
pašvaldības īpašuma objekta privatizācijas ierosinājumu saskaņā ar
Privatizācijas likuma 12.panta pirmo un otro daļu vai 31.panta pirmo un otro
daļu privatizācijas subjektam ir tiesības iesniegt līdz 2005.gada 30.decembrim
(turpmāk pabeigšanas datums).
(2) Apbūvētā
zemesgabala, uz kura atrodošās ēkas (būves) īpašuma tiesības ir nostiprinātas
zemesgrāmatā, privatizācijas ierosinājumu saskaņā ar Privatizācijas likuma
65.pantu ir tiesīgs iesniegt uz zemesgabala atrodošos ēku (būvju) īpašnieks
līdz pabeigšanas datumam.
(3) Neapbūvēta
zemesgabala un apbūvēta zemesgabala, uz kura esošās ēkas (būves) īpašuma
tiesības saskaņā ar likuma Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatā
19.pantu nevar nostiprināt zemesgrāmatā, privatizācijas ierosinājumu saskaņā ar
Privatizācijas likuma 65.pantu ir tiesīga iesniegt persona līdz pabeigšanas
datumam.
(4) Visus
valsts vai pašvaldību īpašuma objektu un zemesgabalu (turpmāk valsts vai
pašvaldības īpašums) privatizācijas ierosinājumus reģistrē privatizācijas
ierosinājumu reģistrā (turpmāk Privatizācijas reģistrs). Privatizācijas
reģistrā iekļauj arī visus tos valsts vai pašvaldības īpašuma privatizācijas
ierosinājumus, kurus privatizāciju veicošā institūcija ir saņēmusi pirms likuma
spēkā stāšanās, bet par kuriem attiecīga institūcija nav pieņēmusi lēmumu par
nodošanu privatizācijai.
(5) Privatizācijas
ierosinājumus Privatizācijas reģistrā reģistrē tā saņemšanas dienā.
(6) Pašvaldības
pēc 2006.gada 1.janvāra reizi ceturksnī nosūta Ekonomikas ministrijai ziņas par
pašvaldības īpašuma objektiem un zemesgabaliem (turpmāk pašvaldības īpašumi),
saņemtajiem privatizācijas ierosinājumiem, lēmumiem par to nodošanu
privatizācijai, pārdošanas cenu un samaksai izmantojamo sertifikātu
nominālvērtību.
(7) Privatizācijas
reģistrā ierakstāmās ziņas ir publiski pieejamas, izņemot ziņas, kas saskaņā ar
Fizisko personu datu aizsardzības likumu nav izpaužamas trešajai personai.
(8) Privatizācijas
reģistrā ierakstāmās ziņas un reģistra vešanas kārtību nosaka Ministru
kabinets.
3.pants. Lēmumu pieņemšana par iesniegtajiem
privatizācijas ierosinājumiem
(1) Valsts akciju sabiedrībai Privatizācijas aģentūra
(turpmāk Privatizācijas aģentūra) Privatizācijas likuma 12.panta trešajā
daļā un 66.panta pirmajā daļā noteiktais Ministru kabineta rīkojuma projekts
par valsts īpašuma objekta vai zemesgabala (turpmāk valsts īpašums) nodošanu
privatizācijai jāsagatavo un jāiesniedz Ekonomikas ministrijā divu mēnešu laikā
no privatizācijas ierosinājuma reģistrēšanas Privatizācijas reģistrā.
(2) Ministru kabinetam vai pašvaldības domei (padomei) attiecīgi Privatizācijas
likuma 12.panta ceturtajā daļā, 31.panta trešajā daļā un 66.pantā minētais
lēmums par valsts vai pašvaldību īpašumu nodošanu privatizācijai vai pamatots
atteikums par privatizācijas ierosinājuma noraidīšanu jāpieņem sešu mēnešu
laikā no privatizācijas ierosinājuma reģistrēšanas Privatizācijas reģistrā.
(3) Ministru
kabinets vai pašvaldības dome (padome) lēmumu par valsts vai pašvaldības
īpašumu nodošanu privatizācijai pieņem līdz 2006.gada 30.jūnijam.
(4) Lēmumu par atteikumu privatizēt valsts
īpašumu var pieņemt tikai Ministru kabinets. Ministrijas vai citas institūcijas
iebildumi pret konkrētā valsts īpašuma nodošanu privatizācijai nevar būt par
pamatu tam, lai šī konkrētā valsts īpašuma privatizācijas ierosinājumu Ministru
kabinets neizskatītu pēc būtības.
(5) Lēmumu par atteikumu privatizēt
pašvaldības īpašumu var pieņemt tikai attiecīgās pašvaldības domes (padomes)
sēdē. Pašvaldības struktūrvienības, komitejas, komisijas vai citas institūcijas
iebildumi pret konkrētā pašvaldības īpašuma nodošanu privatizācijai nevar būt
par pamatu tam, lai šī konkrētā pašvaldības īpašuma privatizācijas ierosinājumu
neizskatītu pēc būtības pašvaldības domes (padomes) sēdē.
(6) Ministru
kabinets vai pašvaldības dome (padome), lemjot par valsts vai pašvaldības
īpašuma nodošanu privatizācijai, izvērtē, vai attiecīgais valsts vai
pašvaldības īpašums ir nepieciešams valsts pārvaldes funkciju vai valsts, vai
pašvaldības komercdarbības veikšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas
likumu.
(7) Ministru
kabinets un pašvaldības dome (padome) nav tiesīga valsts vai pašvaldības
īpašumu nodot atsavināšanai saskaņā ar Atsavināšanas likumu, ja privatizācijas ierosinājums
iesniegts līdz pabeigšanas datumam un privatizācijas subjektam saskaņā ar
Privatizācijas likuma 17.panta pirmo daļu un 35.panta pirmo daļu ir pirmpirkuma
tiesības.
4.pants. Lēmuma pieņemšana par apbūvētā zemesgabala
privatizācijas ierosinājumu
(1) Lēmumu par valstij piederoša apbūvēta zemesgabala, ja uz šī
zemesgabala esošā īpašuma objekta īpašniekam īpašuma tiesības ir nostiprinātas
zemesgrāmatā, nodošanu privatizācijai pieņem Privatizācijas aģentūra ne vēlāk
kā mēneša laikā no privatizācijas ierosinājuma reģistrācijas dienas
Privatizācijas reģistrā.
(2) Privatizācijas aģentūra nevar nodot
privatizācijai apbūvētu zemesgabalu, par kuru Ministru kabinets ir lēmis, ka
zemesgabals ir nepieciešams valsts pārvaldes funkciju veikšanai saskaņā ar Valsts
pārvaldes iekārtas likumu.
(3) Pēc Privatizācijas aģentūras lēmuma saņemšanas par
atsevišķa apbūvēta zemesgabala privatizācijas uzsākšanu valsts institūcija,
kuras valdījumā atrodas attiecīgais zemesgabals, nodod to Privatizācijas
aģentūrai Privatizācijas likuma 67.pantā minētajā termiņā un kārtībā.
(4) Lēmumu
par pašvaldībai piederoša vai piekrītoša apbūvēta zemesgabala nodošanu
privatizācijai, ja uz šī zemesgabala esošā īpašuma objekta īpašniekam īpašuma
tiesības ir nostiprinātas zemesgrāmatā, pieņem pašvaldības dome (padome) ne
vēlāk kā divu mēneša laikā no privatizācijas ierosinājuma reģistrācijas dienas
Privatizācijas reģistrā.
(5) Šā
panta ceturtajā daļā minēto lēmumu par Rīgas pilsētai piederošu zemesgabalu
pieņem Rīgas pilsētas domes prezidijs.
(6) Ministru
kabinets šā likuma 3.pantā noteiktajā kārtībā pieņem lēmumu par:
1) valstij
piederošu apbūvētu zemesgabalu, uz kura esošās ēkas (būves) īpašuma tiesības
saskaņā ar likuma Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatā 19.pantu
nevar nostiprināt zemesgrāmatā;
2) valstij piekrītošu apbūvētu zemesgabalu, kura
īpašuma tiesības ir nostiprinātas zemesgrāmatā uz pašvaldības vārda.
5.pants. Zemesgabala pārdošanas cena
6.pants. Apbūvēta zemesgabala privatizācijas kārtība
(1) Privatizāciju
veicošā institūcija nosūta apbūvēta zemesgabala pirmpirkuma tiesīgajai personai
privatizācijas piedāvājumu, kurā norāda:
1) zemesgabala
adresi un kadastra numuru;
2) zemesgabala
kopējo platību;
3) kādiem
mērķiem zemesgabalu var izmantot;
4) iesniegtos
prasījumus attiecībā uz privatizējamo zemesgabalu;
5) zemesgabala
pārdošanas cenu;
6) maksāšanas
līdzekļus un to proporcijas;
7) nododamās
tiesības un saistības;
8) zemesgabala
izmantošanas nosacījumus;
9) dokumentus un ziņas, kuri jāiesniedz privatizāciju veicošajā
institūcijā, lai noslēgtu zemesgabala pirkuma līgumu.
(2) Privatizācijas piedāvājumā privatizāciju veicošā institūcija
lūdz pirmpirkuma tiesīgajai personai rakstveidā:
1) atbildēt, vai tā vēlas privatizēt zemesgabalu uz minētajiem
nosacījumiem;
2) norādīt tai vēlamo samaksas termiņu norēķiniem par zemesgabalu,
ja pirmpirkuma tiesīgā persona to nav izdarījusi jau iepriekš.
(3) Ja pirmpirkuma tiesīgā persona divu mēneša laikā no
privatizācijas piedāvājuma saņemšanas brīža nav sniegusi privatizāciju
veicošajai institūcijai atbildi uz šā panta otrajā daļā minētajiem jautājumiem,
tiek uzskatīts, ka persona ir piekritusi
privatizēt zemesgabalu uz piedāvājumā norādītajiem nosacījumiem ar
privatizācijas paņēmienu pārdošana uz nomaksu piecos gados.
(4) Ne vēlāk kā divu nedēļu laikā pēc tam, kad pirmpirkuma tiesīgā
persona ir apliecinājusi vēlmi privatizēt zemesgabalu, vai no šā panta trešajā
daļā minētā termiņa beigām privatizāciju veicošā institūcija piedāvā
pirmpirkuma tiesīgajai personai noslēgt zemesgabala pirkuma līgumu, ierakstītā
vēstulē nosūtot minētajai personai līguma projektu vai nododot to šai personai
vai tās pilnvarotam pārstāvim pret parakstu.
(5) Pirmpirkuma tiesīgajai personai atbilde jādod mēneša laikā pēc
pirkuma līguma projekta saņemšanas, iesniedzot privatizāciju veicošajā
institūcijā piedāvājumā pieprasītos dokumentus un ziņas.
(6) Ja persona, kura savas pirmpirkuma tiesīgās personas tiesības uz
apbūvētu zemesgabalu nevar izmantot vai neizmanto, tai ir zemes nomas tiesības
uz to pašu zemesgabalu, uz kuru tai ir pirmpirkuma tiesības, un minētais
zemesgabals netiek privatizēts vai atsavināts citām personām.
(7) Šā panta nosacījumi piemērojami arī gadījumos, ja apbūvētu
zemesgabalu nodod privatizācijai Ministru kabinets.
7.pants. Apbūvēta zemesgabala privatizācijas
nosacījumi
(1) Apbūvētu
zemesgabalu var ieguldīt tikai tās kapitālsabiedrības pamatkapitālā, kuras
īpašumā atrodas uz šī zemesgabala esošās ēkas (būves).
(2) Ja apbūvētu valsts zemesgabalu
iegulda kapitālsabiedrības pamatkapitālā, lēmumu par to pieņem Ministru
kabinets.
(3) Ja apbūvētu pašvaldības zemesgabalu
iegulda kapitālsabiedrības pamatkapitālā, lēmumu par to pieņem pašvaldības dome
(padome).
8.pants. Neapbūvētu zemesgabalu privatizācijas
nosacījumi
(1) Ja neapbūvētu
zemesgabalu privatizē ar pārdošanas metodi, piemēro privatizācijas paņēmienu - pārdošana izsolē, nepiemērojot pretendentu
atlasi, un zemesgabala izsoles
sākumcena ir zemesgabala cena, kas noteikta saskaņā ar likuma 5.pantu.
(2) Ja neapbūvētu zemesgabalu privatizē
ar ieguldīšanas metodi, tas tiek ieguldīts kapitālsabiedrības pamatkapitālā
Komerclikumā noteiktajā kārtībā.
(3) Ja neapbūvētu valsts zemesgabalu
iegulda kapitālsabiedrības pamatkapitālā, lēmumu par to pieņem Ministru
kabinets.
(4) Ja neapbūvētu pašvaldības zemesgabalu
iegulda kapitālsabiedrības pamatkapitālā, lēmumu par to pieņem pašvaldības dome
(padome).
9.pants. Norēķini par valsts vai pašvaldības īpašuma
objektu vai zemesgabalu
(1) Maksimālais
termiņš norēķiniem par valsts vai pašvaldības īpašuma objektu vai apbūvētu
zemesgabalu ir pieci gadi no pirkuma līguma noslēgšanas dienas.
(2) Maksimālais
termiņš norēķiniem par neapbūvētu zemesgabalu ir trīs gadi no pirkuma līguma
noslēgšanas dienas.
(3) Noslēdzot
pirkuma līgumu,
kurā piemērots atliktais maksājums (nomaksa), maksa par atlikto maksājumu ir 12
procentu gadā no vēl nesamaksātās sertifikātu un naudas daļas, samaksu veicot
naudā.
10.pants. Lēmuma pieņemšana par privatizācijas
izbeigšanu
(1) Ministru kabinets var pieņemt lēmumu par
valsts īpašuma objekta vai neapbūvēta zemesgabala privatizācijas izbeigšanu,
ja:
1) par valsts īpašuma objektu
Privatizācijas likuma 21.pantā noteiktajā kārtībā nav saņemts privatizācijas
priekšlikums;
2) valsts īpašuma objekta un neapbūvēta
zemesgabala privatizācijas noteikumi ir apstiprināti divas reizes un neviens
pretendents nav pieteicies privatizēt šo objektu vai neviens pretendents nav
apstiprināts par pircēju;
3) valsts neapbūvēta zemesgabala izsole
ir izsludināta divas reizes un neviens pretendents nav pieteicies pirkt šo
zemesgabalu vai neviens pretendents nav apstiprināts par pircēju;
4) apstiprinātais valsts īpašuma objekta
vai neapbūvēta zemesgabala pircējs divu mēnešu laikā no uzaicinājuma par līguma
noslēgšanu vai mēneša laikā no lēmuma par termiņa pagarinājumu pirkuma līguma
noslēgšanai saņemšanas dienas nav noslēdzis pirkuma līgumu.
(2) Pašvaldības dome (padome) var
pieņemt lēmumu par pašvaldības īpašuma objekta vai zemesgabala privatizācijas
izbeigšanu, ja:
1) par pašvaldības īpašuma objektu
Privatizācijas likuma 39.pantā noteiktajā kārtībā nav saņemts privatizācijas
projekts;
2) pašvaldības īpašuma objekta
privatizācijas projekts ir apstiprināts divas reizes un neviens pretendents nav
pieteicies privatizēt šo objektu vai neviens pretendents nav apstiprināts par
pircēju;
3) neapbūvēta pašvaldības zemesgabala
izsole ir izsludināta divas reizes un neviens pretendents nav pieteicies pirkt
šo zemesgabalu vai neviens pretendents nav apstiprināts par pircēju;
4) apstiprinātais pašvaldības īpašuma
objekta vai neapbūvēta zemesgabala pircējs divu mēnešu laikā no uzaicinājuma
par līguma noslēgšanu vai mēneša laikā no lēmuma par termiņa pagarinājumu
pirkuma līguma noslēgšanai saņemšanas dienas nav noslēdzis pirkuma līgumu;
5) likuma 6.panta piektajā daļā
noteiktajā termiņā pircējs nav noslēdzis pirkuma līgumu par pašvaldībai
piederoša apbūvēta zemesgabala pirkšanu.
(3) Privatizācijas aģentūra var pieņemt
lēmumu par valstij piederoša apbūvēta zemesgabala privatizācijas izbeigšanu, ja
pircējs likuma 6.panta piektajā daļā noteiktajā termiņā nav noslēdzis pirkuma
līgumu.
11.pants. Turpmākā rīcība ar valsts vai pašvaldības
īpašumu
(1) Valsts
vai pašvaldības īpašumi, par kuriem līdz pabeigšanas datumam ir saņemts
privatizācijas ierosinājums, bet Ministru kabinets vai pašvaldības dome
(padome) atbilstoši likuma 3.panta sestajai daļai pieņem pamatotu lēmumu par
privatizācijas ierosinājuma noraidīšanu, turpmāk nav privatizējami saskaņā ar
Privatizācijas likumu, bet atsavināmi saskaņā ar Atsavināšanas likumu.
(2) Šā panta
pirmajā daļā minētos valsts vai pašvaldības īpašumus Ministru kabinets vai pašvaldības
dome (padome) ir tiesīga nodot atsavināšanai ne agrāk kā trīs gadus pēc šā
panta pirmajā daļā minētā lēmuma pieņemšanas.
(3) Valsts
vai pašvaldības īpašumi, par kuriem līdz pabeigšanas datumam nav saņemts
privatizācijas ierosinājums vai saskaņā ar likuma 10.pantu ir izbeigta
privatizācija, turpmāk atsavināmi Atsavināšanas likumā noteiktajā kārtībā.
12.pants. Turpmākā rīcība ar tautsaimniecībai
svarīgiem infrastruktūras objektiem
(1) Valsts
akciju sabiedrību Latvenergo, valsts akciju sabiedrību Latvijas pasts,
valsts akciju sabiedrību Starptautiskā lidosta Rīga, valsts akciju
sabiedrību Latvijas dzelzceļš, valsts akciju sabiedrību Latvijas gaisa
satiksme, un valsts akciju sabiedrību Latvijas valsts meži un šo sabiedrību
akcijas nevar privatizēt.
(2) Ja šā panta
pirmajā daļā minētajai valsts akciju sabiedrībai pieder 100 procenti
kapitāla daļu citā kapitālsabiedrībā, tad lēmumu par to, ka šā panta pirmajā
daļā minētajai valsts akciju sabiedrībai citā kapitālsabiedrībā vairs nepiederēs
100 procenti kapitāla daļu, pieņem Ministru kabinets.
(3) Lēmumu par
šā panta pirmajā daļā minētās valsts akciju sabiedrības izšķirošās ietekmes
(Koncernu likuma izpratnē) izbeigšanu citās sabiedrībās pieņem Ministru
kabinets.
Īpašuma kompensācijas
sertifikātu kā maksāšanas līdzekļu izmantošanas izbeigšana apbūvētu zemesgabalu
atsavināšanā un rīcība ar neapbūvētiem zemesgabaliem
13.pants. Apbūvēta zemesgabala atsavināšanas
ierosinājuma iesniegšana un reģistrēšana
(1) Par
valsts un pašvaldības zemesgabalu, uz kura esošās citai personai piederošās
ēkas (būves) īpašuma tiesības ir nostiprinātas zemesgrāmatā, saskaņā ar likuma
Par zemes reformu Latvijas Republikas pilsētās 28.panta un Atsavināšanas
likuma 4.panta ceturto daļu, atsavināšanas ierosinājumu valsts akciju
sabiedrībai Valsts nekustamie īpašumi un pašvaldībai (turpmāk atsavināšanu
veicošā institūcija) iesniedz tās ēkas (būves) īpašnieks, kura ēka (būve)
atrodas uz šī zemesgabala (turpmāk atsavināms apbūvēts zemesgabals).
(2) Atsavināšanas
ierosinājumu, kas iesniegts līdz pabeigšanas datumam, atsavināšanu veicošā
institūcija reģistrē šīs institūcijas atsavināšanas ierosinājumu reģistrā
(turpmāk Atsavināšanas reģistrs). Atsavināšanas reģistrā iekļauj arī visus
tos apbūvētu valsts vai pašvaldības zemesgabalu atsavināšanas ierosinājumus,
kurus atsavināšanu veicošā institūcija ir saņēmusi pirms likuma spēkā stāšanās,
bet par kuriem attiecīgā institūcija nav pieņēmusi lēmumu par nodošanu
atsavināšanai.
(3) Atsavināšanas
ierosinājumus Atsavināšanas reģistrā reģistrē to saņemšanas dienā.
(4) Pašvaldības
pēc 2006.gada 1.janvāra reizi ceturksnī nosūta Ekonomikas ministrijai ziņas par
atsavināmiem apbūvētiem pašvaldības zemesgabaliem, saņemtajiem atsavināšanas
ierosinājumiem, lēmumiem par to nodošanu atsavināšanai, pārdošanas cenu un
samaksai izmantojamo sertifikātu nominālvērtību.
(5) Atsavināšanas
reģistrā ierakstāmās ziņas ir publiski pieejamas, izņemot ziņas, kas saskaņā ar
Fizisko personu datu aizsardzības likumu nav izpaužamas trešajai personai.
(6) Atsavināšanas
reģistrā iekļaujamās ziņas un reģistra vešanas kārtību nosaka Ministru
kabinets.
(7) Atsavināma
apbūvēta zemesgabala atsavināšanas ierosinājumu nav tiesīga iesniegt valsts vai
pašvaldības iestāde vai kapitālsabiedrība, kuras valdījumā vai turējumā atrodas
zemesgabals.
14.pants. Lēmuma pieņemšana par apbūvēta zemesgabala
nodošanu atsavināšanai
(1) Lēmumu par valstij piederoša apbūvēta zemesgabala
nodošanu atsavināšanai pieņem valsts akciju sabiedrība Valsts nekustamie īpašumi
(turpmāk Atsavināšanas sabiedrība) divu nedēļu laikā no atsavināšanas
ierosinājuma reģistrācijas Atsavināšanas reģistrā.
(2) Atsavināšanas sabiedrība nevar nodot atsavināšanai
apbūvētu zemesgabalu, par kuru Ministru kabinets ir lēmis, ka zemesgabals ir
nepieciešams valsts pārvaldes funkciju veikšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes
iekārtas likumu.
(3) Lēmumu par pašvaldībai piederoša apbūvēta zemesgabala
nodošanu atsavināšanai pieņem pašvaldības dome (padome) ne vēlāk kā divu mēnešu
laikā no atsavināšanas ierosinājuma reģistrācijas Atsavināšanas reģistrā.
(4) Šā panta trešajā daļā minēto lēmumu
par Rīgas pilsētai piederošu zemesgabalu pieņem Rīgas pilsētas domes prezidijs.
15.pants. Apbūvēta zemesgabala atsavināšanas
pamatnosacījumi
(1) Ja apbūvēta zemesgabala
atsavināšanas ierosinājums ir saņemts līdz pabeigšanas datumam un Atsavināšanas
likumā noteiktajā termiņā ir noslēgts pirkuma līgums, šo zemesgabalu atsavina,
izmantojot par maksāšanas līdzekli īpašuma kompensācijas sertifikātus šajā
likumā noteiktajā apmērā.
(2)
Atsavināmu apbūvētu zemesgabalu var ieguldīt tikai tās kapitālsabiedrības
pamatkapitālā, kuras īpašumā atrodas uz šī zemesgabala esošās ēkas (būves).
(3) Šā panta otrajā
daļā noteikto lēmumu par valsts zemesgabalu ieguldīšanu kapitālsabiedrības
pamatkapitālā pieņem Ministru kabinets.
(4) Ja
atsavināma apbūvēta zemesgabala pirkuma līgums ir noslēgts ar atlikto maksājumu
(uz nomaksu), maksa par atlikto maksājumu īpašuma kompensācijas sertifikātos ir
12 procenti gadā no vēl nesamaksātās īpašuma kompensācijas sertifikātu un latu
daļas, samaksu veicot naudā.
(5) Ja šā
panta pirmajā daļā minētā persona atsavināmu apbūvētu zemesgabalu nav tiesīga
pirkt vai noteiktajā termiņā nav noslēgusi pirkuma līgumu, tās attiecības ar
atsavināšanu veicošo institūciju nosaka noslēgtais zemesgabala nomas līgums.
16.pants. Turpmākā rīcība ar neapbūvētiem
zemesgabaliem
(1) Valstij vai pašvaldībai piederošo neapbūvēto
zemesgabalu, izņemot to, par kuru ir saņemts privatizācijas ierosinājums, kuru
Ministru kabinets ir lēmis nodot privatizācijai un kas nav nepieciešams valsts
pārvaldes funkciju vai valsts vai pašvaldības komercdarbības veikšanai saskaņā
ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu, atsavina saskaņā ar Atsavināšanas likumu.
(2) Valsts pārvaldes funkciju vai valsts vai
pašvaldību komercdarbības veikšanai nepieciešamos un paredzētos valstij vai
pašvaldībai piederošos neapbūvētos zemesgabalus drīkst iznomāt tikai bez
apbūves tiesībām un ne ilgāk kā uz vienu gadu.
Lauku apvidus un
pilsētas zemes izpirkšanas reģistri un
turpmākā rīcība ar neizpirkto zemi
17.pants. Pagaidu lietošanā esošās pilsētas zemes izpirkšanas
reģistrs
(1)
Pašvaldības izveido reģistru, kurā iekļauj visus pašvaldības zemes komisijas atzinumus
par tiesībām iegūt zemi par maksu (turpmāk Pilsētas zemes izpirkšanas
reģistrs). Pilsētas zemes izpirkšanas reģistrā netiek reģistrēti zemes
komisijas atzinumi par zemi, kuru lietotājs ir jau ieguvis īpašumā par maksu.
(2) Pilsētas
zemes izpirkšanas reģistrā ierakstāmās ziņas ir publiski pieejamas, izņemot ziņas, kas
saskaņā ar Fizisko personu datu aizsardzības likumu nav izpaužamas trešajai
personai.
(3) Pilsētas
zemes izpirkšanas reģistrā ierakstāmās ziņas un reģistra vešanas kārtību nosaka
Ministru kabinets.
18.pants. Lietošanā piešķirtās lauku apvidus zemes
izpirkšanas reģistrs
(1)
Valsts zemes dienests izveido reģistru, kurā iekļauj visus tos lauku
apvidu zemes izpirkšanas pieprasījumus, kas iesniegti likumā Par zemes
reformas pabeigšanu lauku apvidos noteiktajā termiņā un kārtībā (turpmāk
Lauku zemes izpirkšanas reģistrs). Lauku zemes izpirkšanas reģistrā netiek
reģistrēti lauku apvidu zemes izpirkšanas pieprasījumi, ja zemes lietotājs ir
jau ieguvis to īpašumā par maksu.
(2) Lauku zemes
izpirkšanas reģistrā ierakstāmās ziņas ir publiski pieejamas, izņemot ziņas,
kas saskaņā ar Fizisko personu datu aizsardzības likumu nav izpaužamas trešajai
personai.
(3) Lauku zemes
izpirkšanas reģistrā ierakstāmās ziņas un reģistra vešanas kārtību nosaka
Ministru kabinets.
19.pants. Turpmākā
rīcība ar neizpirkto zemi
(1) Ja likumos Par zemes reformas pabeigšanu lauku apvidos un
Par zemes reformas pabeigšanu pilsētās noteiktajā kārtībā netiek
izpirkta patstāvīgā (pagaidu) lietošanā esoša zeme par samaksu, ēku (būvju)
īpašnieki pilsētās un bijušie zemes pastāvīgie lietotāji lauku apvidos saglabā
zemes nomas tiesības uz attiecīgās valsts vai pašvaldības institūcijas
tiesiskajā valdījumā vai turējumā esošu zemi.
(2) Zemi, kura likumos Par zemes reformas pabeigšanu lauku apvidos un
Par zemes reformas pabeigšanu pilsētās noteiktajā kārtībā nav izpirkta
par samaksu, turpmāk var atsavināt Atsavināšanas likumā noteiktajā kārtībā.
1.nodaļa
Sertifikātu
piešķiršanas un dzēšanas izbeigšanas kārtība
20.pants. Sertifikātu piešķiršanas izbeigšana
(1)
Tiesīgās personas pieteikumus par sertifikātu piešķiršanu saskaņā ar
Sertifikātu likuma noteikumiem var iesniegt attiecīgajās valsts vai pašvaldību
institūcijās līdz 2005.gada 30.septembrim.
(3) Valsts
vai pašvaldību institūcijām visi pieteikumi par sertifikātu piešķiršanu saskaņā
ar Sertifikātu likuma noteikumiem ir jāizskata un attiecīgie lēmumi jāpieņem
divu mēnešu laikā, bet ne ilgāk kā līdz 2005.gada 30.novembrim.
(4) Personas saskaņā
ar likuma Par īpašuma tiesību atjaunošanu uz uzņēmumiem un citiem īpašuma
objektiem 9.1 pantu var iesniegt tiesā prasību par kompensācijas
piešķiršanu līdz 2005.gada 30.septembrim.
(5) Līdz 2005.gada
1.jūnijam piešķirtos sertifikātus Sertifikātu likumā noteiktajā kārtībā
ieskaita sertifikātu kontā, ja konta atvēršanai vai papildus piešķirto
sertifikātu ieskaitīšanai nepieciešamie dokumenti iesniegti kredītiestādei,
kurai noteiktā kārtībā nosūtīts lēmums par sertifikātu piešķiršanu, līdz
2005.gada 1.decembrim. Sākot ar 2005.gada 1.jūniju, sertifikātus Sertifikātu
likumā noteiktajā kārtībā ieskaita sertifikātu kontā, ja lēmums par sertifikātu
piešķiršanu pieņemts vai Sertifikātu likuma 10.pantā noteiktajos gadījumos
reģistrēts attiecīgajā pašvaldībā ne vēlāk kā sešus mēnešus pirms konta
atvēršanai vai papildus piešķirto sertifikātu ieskaitīšanai nepieciešamo
dokumentu iesniegšanas kredītiestādē, kurai noteiktā kārtībā nosūtīts lēmums
par sertifikātu piešķiršanu.
21.pants. Sertifikātu dzēšana, saņemot naudu
(1) Tiesības dzēst sertifikātus, Sertifikātu likumā noteiktajos gadījumos
saņemot to vērtību naudā, noilgst, ja tiesīgā persona:
1) tiesības dzēst sertifikātus ir ieguvusi līdz 2005.gada 30.jūnijam, bet
līdz 2006.gada 30.jūnijam nav veikusi Ministru kabineta noteiktās darbības ar
sertifikātiem un bankai, kurā ir atvērts sertifikātu konts, nav sniegusi ziņas
par norēķinu ar kontu, kurā ir jāieskaita nauda;
2) tiesības dzēst sertifikātus ir ieguvusi pēc 2005.gada 30.jūnija, bet
pēc tam 12 mēnešu laikā nav veikusi Ministru kabineta noteiktās darbības ar
sertifikātiem un bankai, kurā ir atvērts sertifikātu konts, nav sniegusi ziņas
par norēķinu ar kontu, kurā ir jāieskaita nauda.
(2) Šā panta pirmā daļa netiek piemērota likuma Par kompensāciju
izmaksas atjaunošanu administratīvi nepamatoti izsūtītajām personām un šīm
personām piešķirto īpašuma kompensācijas sertifikātu dzēšanu izpildē un šā
panta pirmajā daļā minētais termiņš neattiecas uz darbībām, kas saskaņā ar
likuma Par zemes privatizāciju lauku apvidos 12.pantu ir noilguši pirms
2005.gada 30.jūnija.
22.pants. Sertifikātu atpakaļ pārskaitīšanas
izbeigšana
Pēc tam,
kad ir pieņemts lēmums par valsts vai pašvaldības īpašuma privatizācijas vai
atsavināšanas pabeigšanu, privatizāciju vai atsavināšanu veicošā institūcija
nav tiesīga veikt darbības, kuru rezultātā sertifikāti tiek pārskaitīti atpakaļ
valsts vai pašvaldības īpašuma ieguvējam.
2.nodaļa
Sertifikātu
izmantošanas nosacījumi
23.pants.
Sertifikātu konta slēgšana
(1) Ja
sertifikātu īpašnieks līdz 2006.gada 30.decembrim nav iesniedzis bankā, kurā
atvērts sertifikātu konts, izrakstu no attiecīgā reģistra par privatizācijas
(atsavināšanas) ierosinājuma vai zemes pieprasījuma reģistrēšanu, vai pēdējo 12
mēnešu laikā nav veicis operācijas ar kontā esošajiem sertifikātiem, Ministru
kabineta noteiktajā kārtībā kontu slēdz un sertifikātus nodod Ministru kabineta
noteiktās valsts institūcijas turējumā.
(2) Šā
panta pirmajā daļā minētos sertifikātus to īpašnieks var ieskaitīt sertifikātu
pagaidu kontā un pārdot vai izmantot privatizācijā, Ministru kabineta
noteiktajā kārtībā iesniedzot pieteikumu un samaksājot par sertifikātu pagaidu
konta atvēršanu.
24.pants.
Sertifikātos maksājamā daļa par atsavināmu valsts vai pašvaldības mantu
(1) Atsavinot
apbūvētu zemesgabalu, ja atsavināšanas ierosinājums iesniegts un noteiktā
kārtībā reģistrēts līdz 2003.gada 31.decembrim, īpašuma kompensācijas
sertifikātos maksājamā daļa ir 80 procenti, zemesgabalam īpaši atbalstāmajās
teritorijās - ne mazāk kā 90
procentu no nosacītās cenas.
(2) Atsavinot
atsavināmu apbūvētu zemesgabalu, ja atsavināšanas ierosinājums ir iesniegts un
noteiktā kārtībā reģistrēts no 2004.gada 1.janvāra līdz pabeigšanas datumam,
īpašuma kompensācijas sertifikātos maksājamo daļu aprēķina procentos no
zemesgabala nosacītās cenas šādā apmērā:
1) par zemesgabalu
Rīgas rajonā (ieskaitot Rīgas rajona pilsētas) 50 procentu;
2) par zemesgabalu
lauku apvidos (izņemot Rīgas rajonu un Rīgas rajona pilsētas) 70 procentu;
3) par zemesgabalu
Rīgā un Jūrmalā 20 procentu;
4) par zemesgabalu
republikas nozīmes pilsētās (izņemot Rīgu un Jūrmalu) 50 procentu;
5) par zemesgabalu
pilsētās (izņemot Rīgu, Rīgas rajona pilsētas, Jūrmalu un republikas nozīmes
pilsētas) 70 procentu.
(3) Atsavināma
apbūvēta zemesgabala pircējs ir tiesīgs sertifikātos maksājamo daļu samaksāt
latos, bet likuma Par zemes reformu Latvijas Republikas pilsētās 31.panta
septītajā un astotajā daļā minētajos gadījumos latos maksājamo daļu samaksāt
sertifikātos.
(4) Atsavinot valsts
un pašvaldības mantu saskaņā ar Atsavināšanas likumu, izņemot šā panta pirmajā
un otrajā daļā noteikto, sertifikāti netiek izmantoti par maksāšanas
līdzekļiem.
25.pants.
Īpašuma kompensācijas sertifikātos maksājamā daļa par privatizējamu zemesgabalu
(1) Privatizējot
valsts vai pašvaldības zemesgabalu vai nekustamā īpašuma sastāvā ietilpstošo
zemi, kuras privatizācijas ierosinājums iesniegts un noteiktā kārtībā
reģistrēts līdz 2003.gada 31.decembrim, īpašuma kompensācijas sertifikātos
maksājamā daļa ir ne mazāk kā 80 procentu, zemesgabalam īpaši atbalstāmajās
teritorijās - ne mazāk kā 90
procentu no zemesgabala pārdošanas cenas, kas noteikta saskaņā ar likuma
5.pantu.
(2) Privatizējot
valstij vai pašvaldībai piederošu apbūvētu zemesgabalu, kuras privatizācijas
ierosinājums ir iesniegts un noteiktajā kārtībā reģistrēts no 2004.gada
1.janvāra līdz pabeigšanas datumam, īpašuma kompensācijas sertifikātos
maksājamo daļu aprēķina procentos no zemesgabala pārdošanas cenas, kas noteikta
saskaņā ar likuma 5.pantu, šādā apmērā:
1) par zemesgabalu
Rīgas rajonā (ieskaitot Rīgas rajona pilsētas) 50 procentu;
2) par zemesgabalu
lauku apvidos (izņemot Rīgas rajonu un Rīgas rajona pilsētas) 70 procentu;
3) par zemesgabalu
Rīgā un Jūrmalā 20 procentu;
4) par zemesgabalu
republikas nozīmes pilsētās (izņemot Rīgu un Jūrmalu) 50 procentu;
5) par zemesgabalu
pilsētās (izņemot Rīgu, Rīgas rajona pilsētas, Jūrmalu un republikas nozīmes
pilsētas) 70 procentu.
(3) Privatizējot
valsts vai pašvaldības zemesgabalu, kas lēmuma par nodošanu privatizācijai
pieņemšanas brīdī ir neapbūvēts, un zemesgabalu, kas ietilpst valsts vai
pašvaldības nekustamā īpašuma sastāvā un par kuru privatizācijas ierosinājums
ir iesniegts un noteiktā kārtībā reģistrēts no 2004.gada 1.janvāra līdz
pabeigšanas datumam, maksu par zemesgabalu veic tikai latos.
(4) Privatizējama
apbūvēta zemesgabala pircējs ir tiesīgs sertifikātos maksājamo daļu samaksāt
latos, bet likuma Par zemes reformu Latvijas Republikas pilsētās 31.panta
septītajā un astotajā daļā un Privatizācijas likuma 63.panta sestajā daļā
minētajos gadījumos latos maksājamo daļu samaksāt sertifikātos.
26.pants.
Sertifikātu priekšapmaksas veikšana zemesgabala izpirkuma gadījumā
(1) Personai, kas ir tiesīga saskaņā
ar likumiem Par zemes reformas pabeigšanu lauku apvidos un Par zemes
reformas pabeigšanu pilsētās izpirkt
pastāvīgā (pagaidu) lietošanā esošu lauku apvidus vai pilsētas zemi, ir
tiesības pirms zemesgabala izpirkšanas līguma slēgšanas veikt priekšapmaksu
sertifikātos atbilstoši zemes kadastrālajai vērtībai (turpmāk priekšapmaksa).
(2) Ja uz pirkuma līguma slēgšanas dienu
tā zemesgabala kadastrālā vērtība, par kuru ir veikta priekšapmaksa, normatīvajos aktos, kas regulē zemes masveida
kadastrālo vērtēšanu, noteiktajā kārtībā ir mainījusies un no jauna noteiktā
zemesgabala kadastrālā vērtība ir mazāka par kadastrālo vērtību, par kuru
veikta priekšapmaksa, vērtību starpība netiek atmaksāta ne sertifikātos, ne
naudā.
(3) Ja uz pirkuma līguma slēgšanas dienu
tā zemesgabala kadastrālā vērtība, par kuru ir veikta priekšapmaksa, normatīvajos aktos, kas regulē zemes masveida
kadastrālo vērtēšanu, noteiktajā kārtībā ir mainījusies un no jauna noteiktā
zemesgabala kadastrālā vērtība ir lielāka par kadastrālo vērtību, par kuru
veikta priekšapmaksa, personai jāsamaksā vērtību starpība sertifikātos vai
naudā.
(4) Pēc izpirkuma tiesīgās personas rakstveida
pieprasījuma attiecīgā pilsētas (novada) dome par pilsētas zemi vai Valsts
zemes dienests par lauku apvidu zemi izsniedz izziņu, kurā norāda:
1) ziņas par zemesgabalu, kura izpirkuma tiesības ir
personai;
2) zemesgabala kadastrālo vērtību;
3) tā uzkrāšanas konta numuru, kurā jāpārskaita
sertifikāti.
(5) Veicot priekšapmaksu, sertifikātu pārveduma
uzdevumā jābūt norādei par priekšapmaksu.
(6) Priekšapmaksas veikšanas kārtību nosaka Ministru
kabinets.
3.nodaļa
Sertifikātu
izmantošanas pabeigšanas kārtība
27.pants. Valsts vai pašvaldības īpašuma
privatizācija
(1) Sertifikāti par
maksāšanas līdzekli izmantojami valsts vai pašvaldības īpašuma objektu
privatizācijā, ja tas ir noteikts apstiprinātajos konkrēta objekta
privatizācijas noteikumos (projektā).
(2) Zemesgabalu
privatizācijā īpašuma kompensācijas sertifikāti par maksāšanas līdzekli
izmantojami šajā likumā noteiktajā proporcijā.
(3) Privatizācijas likuma 52.panta
otro daļu piemēro, ja valsts vai pašvaldības īpašuma objekta pircējs iesniegumu
par maksāšanas līdzekļu proporcijas maiņu iesniedzis privatizāciju veicošajai
institūcijai līdz pabeigšanas datumam.
28.pants. Apbūvēta valsts vai pašvaldības zemesgabala
atsavināšana
Īpašuma
kompensācijas sertifikātus par maksāšanas līdzekli apbūvēto valsts vai
pašvaldības zemesgabalu atsavināšanā var izmantot tikai tad, ja ir ievēroti
likuma 15.panta pirmās daļas nosacījumi.
29.pants. Dzīvokļu privatizācija
Sertifikātus par maksāšanas līdzekli var
izmantot tikai to valsts vai pašvaldības viendzīvokļa vai daudzdzīvokļu māju
dzīvokļu, neapdzīvojamo telpu un mākslinieku darbnīcu (kopā ar attiecīgo
kopīpašumā esošo mājas domājamo daļu), kā arī tiem piekrītošo valsts vai pašvaldības
īpašumā esošo zemesgabalu privatizācijā, kuru privatizācija notiek likumā
Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju noteiktajā kārtībā.
30.pants. Lietošanā piešķirtās zemes izpirkšana
(1) Sertifikātus par maksāšanas līdzekli
var izmantot zemes pagaidu lietotāji pilsētās, kuriem ir tiesības lietošanā
piešķirto zemi likumā Par zemes reformas pabeigšanu pilsētās noteiktajā
kārtībā iegūt īpašumā par maksu.
(2) Sertifikātus par maksāšanas līdzekli
var izmantot zemes pastāvīgie lietotāji lauku apvidos, kuriem ir tiesības
lietošanā piešķirto zemi likumā Par zemes reformas pabeigšanu lauku apvidos
noteiktajā kārtībā iegūt īpašumā par maksu.
Pārejas noteikumi
1. Likuma
9.panta trešā daļa un 15.panta ceturtā daļa nav piemērojama pirkuma līgumiem,
kuri ir noslēgti līdz šā likuma spēkā stāšanās brīdim.
2. Ministru
kabinets mēneša laikā no likuma spēkā stāšanās dienas saskaņā ar likuma 2.panta
astoto daļu, 13.panta sesto daļu, 17.panta trešo daļu un 18.panta trešo daļu
izdod Ministru kabineta noteikumus, kas regulē attiecīgā reģistra vešanas
kārtību.
3. Ministru
kabinets triju mēnešu laikā no likuma spēkā stāšanās dienas saskaņā ar likuma
26.panta sesto daļu izdod Ministru kabineta noteikumus, kas regulē
priekšapmaksas veikšanu.
4. Pašvaldības
divu mēnešu laikā no likuma spēkā stāšanās dienas nosūta Valsts zemes dienestam
ziņas saskaņā ar likuma 18.panta pirmo daļu par pilsētas zemes izpirkšanas
reģistrā reģistrētiem pašvaldības zemes komisijas atzinumiem.
5. Ministru kabinets triju mēnešu laikā no likuma
spēkā stāšanās dienas nosaka tās valsts un privātās kapitālsabiedrības, kuru
valstij piederošās kapitāla daļas ir pārdodamas tikai par naudu.
6. Ministru kabinets līdz 2006.gada 31.decembrim
izanalizē sertifikātu izmantošanas rezultātus un sniedz par to ziņojumu
Saeimai.