Likumprojekts
Izdarīt likumā "Par tautas nobalsošanu un likumu
ierosināšanu" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs,
1994, 9.nr.; 1995, 17.nr.; 1998, 19.nr.; 2003, 12., 19.nr.) šādus grozījumus:
1. Izslēgt 7.panta pirmās daļas otrajā teikumā
vārdus "rajona padomes".
2. Izteikt 16.panta otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Balsotājs, uzrādot Latvijas Republikā
derīgu personu apliecinošu dokumentu, balso tajā vēlēšanu iecirknī, kura
balsotāju sarakstā viņš ir reģistrēts."
3. Izteikt 17.panta pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Balsošanas telpās iecirkņa komisijas
loceklis pēc tam, kad ir pārliecinājies, ka ziņas par personu ir iekļautas
balsotāju sarakstā un tajā nav atzīmes par šīs personas piedalīšanos
attiecīgajā tautas nobalsošanā, balsotāju sarakstā izdara atzīmi par
piedalīšanos attiecīgajā tautas nobalsošanā un izsniedz personai balsošanas
zīmi, kas apzīmogota ar attiecīgās vēlēšanu iecirkņa komisijas zīmogu.
Balsotājs parakstās balsotāju sarakstā par balsošanas zīmes saņemšanu."
4. 18.pantā:
izteikt trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Balsošana balsotāja atrašanās vietā notiek tikai tad, ja balsotājs atrodas tā vēlēšanu iecirkņa teritorijā, kura balsotāju sarakstā par viņu ir iekļautas ziņas.";
izslēgt ceturto daļu;
aizstāt sestajā daļā vārdus "pirmo, otro un trešo
daļu" ar vārdiem "pirmo un otro daļu".
5. Papildināt likumu ar 18.1 pantu
šādā redakcijā:
"18.1 pants. (1) Ja balsošanas dienā
balsotājs veselības stāvokļa dēļ atrodas stacionārā ārstniecības iestādē,
neatkarīgi no tā, kura vēlēšanu iecirkņa balsotāju sarakstā viņš reģistrēts,
balsošana tiek organizēta balsotāja atrašanās vietā.
(2) Attiecīgā
pilsētas, novada vai pagasta vēlēšanu komisija Centrālās vēlēšanu komisijas
noteiktajā kārtībā nodrošina balsošanas organizēšanu attiecīgās pilsētas,
novada vai pagasta teritorijā esošajās stacionārajās ārstniecības iestādēs.
Ziņas par balsotājiem tiek iekļautas atsevišķā balsotāju sarakstā.
(3) Kad balsotājs
balsošanas zīmē izdarījis šā likuma 17.pantā minētās atzīmes, viņš to saloka un
iemet atsevišķā aizzīmogotā kastē.
(4) Aizdomās
turētajām, apsūdzētajām vai tiesājamām personām, kurām ir piemērots drošības
līdzeklis apcietinājums, balsošana šā panta pirmajā, otrajā un trešajā daļā
noteiktajā kārtībā tiek organizēta viņu atrašanās vietā."
6. Izteikt 20.pantu šādā redakcijā:
"20.pants. (1) Balsotāji,
kuri balsošanas dienā uzturas ārvalstīs, balsošanā var piedalīties, balsojot pa
pastu. Balsošana pa pastu notiek Saeimas vēlēšanu likumā noteiktajā kārtībā.
(2) Balsotāji, kuri balsošanas dienā nevarēs
nobalsot savā balsošanas iecirknī, var nobalsot iepriekš Saeimas vēlēšanu
likumā noteiktajā kārtībā."
7. Papildināt 22.panta otro teikumu aiz vārdiem
"pašvaldības institūcijā" ar vārdiem "kura veic notariālas
darbības".
Tieslietu ministre
S.Āboltiņa
Likumprojekta
Grozījumi likumā Par tautas nobalsošanu un likumu ierosināšanu anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Likums Par tautas
nobalsošanu un likumu ierosināšanu (turpmāk anotācijā likums) nosaka
procedūru Latvijas Republikas Satversmes 48. un 64.pantā noteikto pilsoņu
tiesību īstenošanai. Ar Ministru kabineta 2003.gada
24.oktobra rīkojumu Nr.658 tika apstiprināta Latvijas Republikas
vēlēšanu sistēmas pilnveidošanas koncepcija.
Koncepcijā, izvērtējot izmaiņas spēkā esošajā tiesību normu sistēmā,
tika identificēta nepieciešamība veikt grozījumus likumā Par tautas nobalsošanu un likumu ierosināšanu, lai noteiktu
iepriekšēju vēlētāju reģistrāciju, kā arī paredzētu vēlētāja dalību balsošanā uzrādot gan
pasi, gan personas apliecību, un izslēgtu normu, kas nosaka atzīmes par
piedalīšanos balsošanā izdarīšanu pasē. Atbilstoši Ministru kabineta 2003.gada 24.oktobra rīkojuma Nr.658 Par Latvijas Republikas
vēlēšanu sistēmas pilnveidošanas koncepciju 5.punktam Tieslietu ministrijai
ir jāsagatavo likumprojekts par grozījumiem likumā Par tautas nobalsošanu un
likumu ierosināšanu (turpmāk anotācijā likumprojekts) . |
||||||||||
2. Normatīvā akta projekta
būtība |
Likumprojekts ir izstrādāts atbilstoši Latvijas Republikas vēlēšanu
sistēmas pilnveidošanas koncepcijā izvirzītajiem problēmas risinājumiem.
Ar likumprojektu paredzēts saskaņot likumā esošo regulējumu ar
Vēlētāju reģistra likumu un Personu apliecinošu dokumentu likumu.
Lai persona varētu piedalīties tautas nobalsošanā, papildus jau likumā
esošajiem nosacījumiem tai ir jābūt reģistrētai vēlētāju reģistrā. Lai
nodrošinātu iepriekšējās vēlētāju reģistrēšanas principa ievērošanu tautas
nobalsošanā ar likumprojekta 2., 3., 4., 5. un 6.pantu paredzēti grozījumi
likuma 16., 17., 18. un 20.pantā, ietverot nosacījumu, ka personai ir
tiesības balsot tajā vēlēšanu iecirknī, kur tā reģistrēta vēlētāju sarakstā.
Likumprojekta 1. un 7.pants ietver redakcionāla rakstura precizējumus
likumā. |
||||||||||
3. Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
||||||||||
II. Kāda
var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko
vidi |
Likumprojektam
nav tiešas ietekmes šajā jomā. |
||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības
vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojektā
ir iekļauta vēlētāju reģistra sistēma, kas būtiski vienkāršos vēlētāju
uzskaiti un reģistrāciju. |
||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojektam nav tiešas ietekmes šajā jomā. |
||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojektam
nav tiešas ietekmes šajā jomā. |
||||||||||
5. Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
||||||||||
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||||
|
(tūkst. latu) |
||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu
laikā pēc kārtējā gada |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Likumprojekts šo jomu
neskar |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu
neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
||||||
3. Finansiālā ietekme |
Likumprojekts šo jomu
neskar |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu
neskar |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu
finansēšanai |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
||||||
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins. |
Likumprojekts šo jomu
neskar |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
||||||
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||||
1. Kādi normatīvie akti
(likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti
to projekti. Attiecībā uz Ministru
kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā
likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī
termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Ar likumprojektu
vienlaikus virzāms likumprojekts Grozījumi Vēlētāju reģistra likumā. |
||||||||||
2. Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
||||||||||
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|||||||||||
1. Saistības pret Eiropas
Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||||||||
2. Saistības pret citām
starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts
neietekmēs saistības ar citām starptautiskajām organizācijām |
||||||||||
3. Saistības, kas izriet no
Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
||||||||||
4. Atbilstības
izvērtējums 1.tabula |
|||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības
normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi,
vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru,
pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||||||||
2.tabula |
|||||||||||
Latvijas normatīvā
akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības
normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. Direktīvas: |
Atbilstības pakāpe
(atbilst/ |
Komentāri |
||||||||
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||||||
5. Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
||||||||||
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, |
|||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām
organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas. |
||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko
organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi,
mainīts formulējums |
Nevalstisko organizāciju pozīcija nav
noskaidrota. |
||||||||||
3. Kādi sabiedrības
informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Nav veikti sabiedrības informēšanas
pasākumi. |
||||||||||
4. Konsultācijas ar
starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav veiktas. |
||||||||||
5. Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
||||||||||
VII.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas
jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Normatīvā akta projekta pieņemšanas rezultātā jaunas
institūcijas netiks radītas un, pieņemot likumprojektu, iesaistīto iestāžu
darba apjoms nepalielināsies. |
||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks
informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Publicējot to oficiālajā laikrakstā Latvijas
Vēstnesis. Citi informēšanas pasākumi vēl nav zināmi. |
||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt
savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo. |
Tiesiskajām attiecībām, kas izriet no likuma, ir
piemērojams vispārējais administratīvais process. |
||||||||||
4. Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
||||||||||
Valsts sekretārs
|
Juridiskā dienesta
vadītāja |
Par kontroli atbildīgā
amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
M.Bičevskis
|
I.Nikuļceva |
I.Brazauska |
M.Strauss |
866
M.Strauss
7036773, Marika.Strauss@tm.gov.lv