Par Latvijas Republikas valdības, Igaunijas Republikas
valdības un Lietuvas Republikas valdības protokola par Baltijas bataljona štāba
un Baltijas bataljona personāla statusu denonsēšanu
1.pants. Denonsēt 1998.gada 16.aprīlī Rīgā parakstīto Latvijas
Republikas valdības, Igaunijas Republikas valdības un Lietuvas Republikas
valdības protokolu par Baltijas bataljona štāba un Baltijas bataljona personāla
statusu (turpmāk Protokols) (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs, 1998, 15.nr.).
2.pants. Protokols zaudē spēku tā 22.pantā noteiktajā
laikā un kārtībā, un Ārlietu ministrija par to paziņo laikrakstā "Latvijas
Vēstnesis".
Likums stājas spēkā nākamajā dienā pēc tā
izsludināšanas.
Aizsardzības ministrs
E.Repše
LIKUMPROJEKTA
Par Latvijas Republikas valdības, Igaunijas Republikas valdības un Lietuvas Republikas valdības protokola par Baltijas Bataljona štāba un Baltijas Bataljona personāla statusu denonsēšanu
ANOTĀCIJA
I.
Kādēļ likums ir vajadzīgs |
||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
2002.gada 21. novembrī Ziemeļatlantijas līguma organizācijas (turpmāk-NATO) valstu un valdību vadītāju sanāksmē Prāgā Latvija tika uzaicināta uzsākt iestāšanās sarunas, lai vēlāk kļūtu par pilntiesīgu NATO dalībvalsti. Latvijas, Lietuvas un Igaunijas uzaicināšanu pievienoties NATO iezīmēja jaunu vēsturisku pagriezienu un izveidoja jaunas prasības attiecībā uz Baltijas valstu bruņotajiem spēkiem. No šī brīža trīspusēja militārā sadarbība, kuru 1994.gadā bija nodibinājusi Vienošanās starp Igaunijas Republiku, Latvijas Republiku un Lietuvas Republiku par kopīgas miera uzturēšanas vienības izveidošanu bija sasniegusi savus mērķus (panākt Baltijas valstu bruņoto spēku savietojamība ar NATO, uzlabot bruņoto spēku kvalitāti, reaģēšanas spēju un spēju iesaistīties dažādās operācijās), un iesākās jauns sadarbības posms. Iestāšanās NATO katrai valstij iezīmēja jaunu militāro sadarbību gan kopīgi, gan atsevišķi strādājot, bet jau NATO kontekstā. Tāpēc Baltijas valstu aizsardzības
ministru kopīgajā sanāksmē 2003.gadā tika nolemts Baltijas Bataljonu
(BALTBAT) kā kopīgu trīspusēju
projektu slēgt un veikt visas nepieciešamās juridiskās darbības
pamatdokumentu denonsēšanai. Viens no šādiem pamatdokumentiem
ir 1998.gada 16.aprīlī Rīgā parakstītais
Latvijas Republikas valdības, Igaunijas Republikas valdības un
Lietuvas Republikas valdības protokols par Baltijas Bataljona štāba un
Baltijas Bataljona personāla statusu (turpmāk-Protokols). Protokola mērķis bija uzlabot administratīvo sadarbību kopēju mācību un apmācību plānošanas un realizēšanas veicināšanā un
Baltijas Bataljona darbībā, noteikt
Baltijas Bataljona personāla un Baltijas bataljona štāba statusu. Protokolu izveidoja saskaņā ar Baltijas Bataljona galveno
pamatdokumentu - 1997.gada 10.decembrī Tallinā parakstīto Latvijas Republikas valdības, Igaunijas Republikas
valdības un Lietuvas Republikas
valdības vienošanās par Baltijas Bataljonu (turpmāk- Vienošanās). Tieši Vienošanās 3.1.punkts
nosaka, ka tās ietvaros tiek noslēgts Protokols par Baltijas Bataljona
statusu, atrodoties ikvienas Līgumslēdzējas puses teritorijā. Attiecīgi tā kā Baltijas
Bataljona projekts ir slēgts,
Aizsardzības ministrija ir uzsākusi
ne tikai Vienošanās, bet arī
Protokola denonsēšanas procedūru. |
|||||
2. Likuma projekta būtība |
Likumprojekts paredz denonsēt 1998.gada 16.aprīlī
Rīgā parakstīto Latvijas Republikas
valdības, Igaunijas Republikas valdības
un Lietuvas Republikas valdības protokolu par Baltijas bataljona štāba
un Baltijas bataljona personāla statusu. |
|||||
3. Cita informācija |
Baltijas Bataljons kā projekts savu mērķi sasniedza ar mirkli, kad Baltijas valstis tika uzaicinātas iestāties NATO. Tāpēc visas ar to saistītās aktivitātes trīspusēja Baltijas sadarbībā ir izbeigtas. Šī projekta likvidēšana nenozīmē Baltijas valstu sadarbības militārajā jomā pilnīgu izbeigšanos, taču valstis ir akceptējušas, ka sadarbība notiek jau citā līmenī- NATO ietvaros. Sekas, ko rada Baltijas Bataljona faktiskā likvidēšana ir šāda: 1) infrastruktūra paliek Latvijas rīcībā, to turpina izmantot Nacionālo bruņoto spēku vienības; 2)Bruņojums un ekipējums ir sadalīts starp Baltijas valstīm, atbilstoši ieguldījuma daļai. 3)personālsastāvs, kas vēlējās turpināt dienestu, ir nosūtīts dienestam citās Nacionālo bruņoto spēku vienībās. Šie karavīri ir 1.kājnieku bataljona izveidošanas bāze. 4)Nacionālo bruņoto spēku instruktoru skolā par pasniedzējiem strādā pārstāvji no Baltijas Bataljona Latvijas kontingenta. Tādējādi karavīru praktiskās iemaņas un zināšanas joprojām tiek sekmīgi izmantotas Nacionālo bruņoto spēku apmācības procesā. |
|||||
II.
Kāda var būt likuma ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
||||||
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Daļēja ietekme: 1)personālsastāvs, kas vēlējās turpināt dienestu, ir nosūtīts dienestam citās Nacionālo bruņoto spēku vienībās. Šie karavīri ir 1.kājnieku bataljona izveidošanas bāze. 2)Nacionālo bruņoto spēku instruktoru skolā par pasniedzējiem strādā pārstāvji no Baltijas Bataljona Latvijas kontingenta. Tādējādi karavīru praktiskās iemaņas un zināšanas joprojām tiek sekmīgi izmantotas Nacionālo bruņoto spēku apmācības procesā. |
|||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||
5.Cita informācija |
Pamatojoties uz Baltijas Bataljona likvidāciju, visi
Baltijas Bataljona rīcībā esošie materiāltehniskie līdzekļi bruņojums,
ekipējums un tehnika- tika sadalīti savā starpā, atbilstoši ieguldījuma
daļai, ko katra valsts sniegusi. Latvijas rīcībā nonākušie materiāltehniskie
līdzekļi tika nodoti Ādažu Mobilo
strēlnieku mācību centram (MSMC).Ādažu MSMC tika reorganizēts 2004.gada
1.jūlijā. Par tā tiesību un saistību pārņēmēju kļuva Nacionālo bruņoto spēku
Nodrošinājuma pavēlniecības 3.Reģionālais nodrošinājuma centrs.
Infrastruktūru (telpas, noliktavas, garāžas), ko Baltijas Bataljons izmantoja
Latvijā, pārgājis Nacionālo bruņoto spēku Nodrošinājuma pavēlniecības
3.Reģionālais nodrošinājuma centra rīcībā, un to turpina izmantot Nacionālo bruņoto spēku vienības.
|
|||||
III.
Kāda var būt likuma ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Trīs nākamie gadi |
tūkst. Ls |
|||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Likums valsts budžeta ieņēmumus neietekmēs. |
- |
||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Likuma ieviešana budžeta ieņēmumus neietekmēs.. |
- |
||||
3. Finansiālā ietekme |
|
- |
||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
|
- |
||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
|
|
||||
6. Cita informācija |
Visi Baltijas Bataljona rīcībā esošie
materiāltehniskie līdzekļi bruņojums, ekipējums un tehnika- tika sadalīti
savā starpā, atbilstoši ieguldījumam saskaņā
ar Protokola 15.pantu,
kas nosaka, ka jebkuras materiālās vērtības, kas iegūtas par Baltijas Bataljona štāba
kopīgi veidotajiem
līdzekļiem vai no kapitālieguldījumiem un Baltijas Bataljona |
|
||||
IV.
Kāda var būt likumprojekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
||||||
1.Kādi normatīvie akti likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||
2. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst likumprojekts |
||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Baltijas Bataljona
likvidēšana šo jomu neskar. Iestāšanās NATO ir pamats viena no pamatlīgumiem, proti, 1998.gada 16.aprīlī Rīgā parakstītā
Latvijas Republikas valdības, Igaunijas Republikas valdības un Lietuvas Republikas valdības protokola
par Baltijas bataljona štāba un Baltijas bataljona personāla statusu
denonsēšanai, jo Baltijas bataljona kā trīspusēja Baltijas valstu kopīgā projekta mērķi ir sasniegti. Faktiski
iestāšanās NATO noslēdza šo Baltijas
valstu savstarpējo sadarbības posmu. |
|||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||
4. Atbilstības izvērtējuma tabula |
||||||
Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||
Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|||
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|||
4. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu |
||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Aizsardzības ministrija ir organizējusi konsultācijas ar Lietuvas Republikas Nacionālās aizsardzības ministrijas un Igaunijas Republikas Aizsardzības ministrijas juristiem. |
|||||
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||
VII.
Kā tiks nodrošināta likuma izpilde |
||||||
1. Kā tiks nodrošināta likuma izpilde no valsts puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Papildus institūciju izveide nav nepieciešama. Visas saistības tiks veiktas esošo institūciju kompetences ietvaros. |
|||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Pēc likumprojekta pieņemšanas tas tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis. |
|||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||
4. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||
Aizsardzības ministrs E.Repše
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta direktora p.i. |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
E.Rinkēvičs |
A.Rimša |
I.Kalna |
S.Zaharova |
04.01.2005. 10: 46
1166
S.Zaharova
Signe.Zaharova@mod.gov.lv; tālr.7335243