2005.gada 11.janvārī Noteikumi
Nr.20
Rīgā (prot.
Nr.3 34.§)
Grozījums likumā
"Par nacionālās pretošanās kustības dalībnieka statusu"
Izdoti Latvijas Republikas
Satversmes 81.panta kārtībā
Izdarīt likumā "Par nacionālās pretošanās
kustības dalībnieka statusu" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru
Kabineta Ziņotājs, 1996, 11.nr.; 1998, 19.nr.; 2004, 12.nr.) grozījumu un
papildināt likumu ar 10.pantu šādā redakcijā:
"10.pants. Nacionālās
pretošanās kustības dalībniekiem piešķir Militārpersonu izdienas pensiju
likumā paredzēto ikmēneša pabalstu."
MK
noteikumu projekta Grozījums likumā Par nacionālās pretošanās kustības
dalībnieka statusu
anotācija
I. Kādēļ tiesību akts
ir vajadzīgs
|
|
||||||||
|
Likums Par nacionālās pretošanās kustības dalībnieka statusu (turpmāk Likums) nosaka, ka pašvaldību, kas veic attiecīgās personas reģistrāciju dzīvesvietā, piešķirtā nacionālās pretošanās kustības dalībnieka statusā esošie savās tiesībās pielīdzināti politiski represētajām personām un viņiem ar likumu garantēti atvieglojumi nodokļu un nodevu maksāšanā, pensiju piešķiršanā, sabiedriskā transporta izmantošanā, kā arī bezmaksas medicīniskā aprūpe un sociālā rehabilitācija. Lai arī likumos noteiktās kompetences un savu budžetu ietvaros pašvaldībām jāpiešķir nacionālās pretošanās kustības dalībniekiem atvieglojumi atsevišķu nodokļu un nodevu maksāšanā vai pakalpojumu saņemšanā, tomēr praksē tieši šī sociālā grupa nereti ir maznodrošināta un reālu materiālu pabalstu, sevišķi naudas izteiksmē, saņem reti. Militārpersonu izdienas pensiju likuma Pārejas noteikumu 8.pants no 1998.gada 1.jūnija paredz speciālu piemaksu valsts pensijai Latvijas armijas virsniekiem, sanitārvirsniekiem, kara ierēdņiem, virsdienesta instruktoriem un vecākajiem ārrindu amatos, kuri dienējuši Latvijas armijā no 1918.gada 18.novembra līdz 1940.gada 21.jūlijam, ja viņu dienestu ir pārtraukusi Latvijas iekļaušana PSRS sastāvā 1940.gada 21.jūlijā. Šo piemaksu apmēru un kārtību nosaka Ministru kabineta 18.08.1998. noteikumi Nr. 307 Noteikumi par speciālo piemaksu valsts pensijai Latvijas armijā dienējušām personām. Savukārt Ministru kabineta 08.12.1998. Noteikumi Nr. 448 Noteikumi par pabalsta piešķiršanu Latvijas 1918.-1920.gada atbrīvošanas cīņu dalībniekiem paredz pabalstus un to izmaksas kārtību šai personu kategorijai. Būtu sociāli taisnīgi un pamatoti dot iespēju saņemt šāda veida pabalstus arī ar Likuma kritērijiem noteiktajām personām - nacionālās pretošanās kustības dalībniekiem. Tādā veidā tiktu pildīts likuma Par politiski represētās personas statusa noteikšanu komunistiskajā un nacistiskajā režīmā cietušajiem (tiem ar Likumu pielīdzināti arī nacionālās pretošanās kustības dalībnieki) 10.panta pirmajā daļā noteiktais - valsts un pašvaldību institūcijas un to amatpersonas ... gādā, lai likumā noteiktajā kārtībā tiktu novērstas totalitāro režīmu radīto civilo, ekonomisko un sociālo tiesību ierobežojumu izraisītās sekas, atlīdzināti šo režīmu radītie materiālie zaudējumi, to nodarītais fiziskais un morālais kaitējums. Tā kā valsts ilgstoši nav risinājusi šo
personu atbalsta jautājumus un daudzi no tiem, kuri cīnījušies par Latvijas
neatkarību, šobrīd atrodas grūtos materiālos apstākļos, palīdzība nacionālās
pretošanās kustības cīnītājiem ir sniedzama nekavējoties, Aizsardzības
ministrija uzskata, par nepieciešamu šos grozījumus izdarīt Satversmes
81.panta kārtībā. |
|
|||||||
2. Tiesību akta projekta būtība |
Projekts valsts aizsardzībai atvēlētā
budžeta ietvaros ļaus sniegt reālu materiālo atbalstu nacionālās pretošanās
kustības dalībniekiem. |
|
|||||||
II. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
||||||||
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Jūtama ietekme netiek prognozēta. |
|
|||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
Tiesību akts šo jomu neskar. |
|
|||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Tiks papildus novērtēti nacionālās
pretošanās kustības dalībnieku nopelni, kuri darbodamies tajā, piedalījās
bruņotā cīņā vai ar citiem līdzekļiem cīnījās par neatkarīgās Latvijas
atjaunošanu un ziedoja sevi, lai aizstāvētu tautu pret okupācijas režīmu
īstenoto vardarbību un genocīdu. |
|
|||||||
4. Ietekme uz vidi |
Tiesību akts šo jomu neskar. |
|
|||||||
III. Kāda var būt
tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
|
|||||||||
|
tūkst. Ls |
||||||||
Rādītāji |
Kārtē- jais gads |
Trīs nākamie gadi |
*) |
||||||
2006. |
2007. |
2008. |
|||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Tiesību akts neradīs
izmaiņas budžeta ieņēmumos |
||||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
180 |
0 |
0 |
0 |
|||||
3. Finansiālā ietekme |
-180 |
0 |
0 |
0 |
|||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Nav paredzēti |
||||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
300 personas x Ls 50 x 12
mēneši = Ls 180 000 |
||||||||
6.Cita informācija |
Tiesību akta
īstenošana notiks Aizsardzības ministrijai piešķirtā budžeta ietvaros. |
||||||||
*) Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada
IV. Kāda var būt
tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
|
|||
Kādi normatīvie akti
likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti
to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana
ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura
galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Sagatavots arī attiecīgs Grozījums
Militārpersonu izdienas pensiju likumā, pēc kura spēkā stāšanās izdodami
Ministru kabineta noteikumi deleģējuma izpildei, nosakot pabalsta apmēru un
kārtību kādā tas izmaksājams. |
||
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts
|
|||
|
|
||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Tiesību akts šo jomu neskar. |
||
|
|
||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Tiesību akts šo jomu neskar. |
||
3. Atbilstības izvērtējuma tabula |
|||
Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums,
nosaukums, publikācija |
|
||
Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
VI. Kādas
konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu
|
|||
17.12.2004. notika konsultācijas ar
Nacionālo partizāņu apvienības priekšsēdētāju Ojāru Stefana kungu. |
|||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti
tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nacionālo partizāņu apvienības priekšsēdētājs O.Stefana kungs
atbalsta pabalstu piešķiršanu reglamentējošo projektu pieņemšanu. |
||
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem nav notikušas |
|||
VII. Kā tiks
nodrošināta tiesību akta izpilde
|
|||
1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas
valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunas institūcijas normatīvā akta izpildei netiks veidotas. |
||
2.Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Tiesību akts tiks publicēts laikrakstā
Latvijas Vēstnesis, kā arī ievietots normatīvo aktu informācijas sistēmā
(NAIS) |
||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Tiesību akts šo jomu tieši neskar. |
||
Aizsardzības ministrs E.Repše
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta
direktore |
Par uzdevumu izpildes
kontroli atbildīgā amatpersona |
Dokumenta autors |
E.Rinkēvičs |
S.Araslanova |
I.Kalna |
A.Rimša |
07.01.2005 12:46
868
Anita.Rimsa@mod.gov.lv
7335128