1.pants. Likumā lietotie termini
Likumā
ir lietoti šādi termini:
1) biodegviela no biomasas iegūta biodīzeļdegviela un bioetanols, ko var izmantot iekšdedzes dzinējos par degvielu;
2) biomasa bioloģiski noārdāma frakcija lauksaimniecības, mežsaimniecības un ar
tām saistīto nozaru produktos, atkritumos un atliekās (tostarp augu un
dzīvnieku izcelsmes vielas), kā arī
bioloģiski noārdāmo frakcija rūpniecības un sadzīves atkritumos;
3)
biokomponenti esteri un
bioetanols, kurus lieto maisījumos ar fosilo degvielu;
4) biodīzeļdegviela
augstāko taukskābju metil vai etil esteri (Latvijā -RME vai REE), ko iegūst no rapšu eļļas,
kam ir dīzeļdegvielas īpašības un kurus izmanto par dīzeļmotoru degvielu;
5) esteri augstāko taukskābju metilēsteri vai etilēsteri;
6) bioetanols - atūdeņots etilspirts, kuru ir ražo no
lauksaimniecības izejvielām (biomasas) vai blakusproduktiem un atkritumiem izmantošanai par biodegvielu;
7)
biogāze gāzdegviela, ko iegūst no
biomasas un/vai bioloģiski noārdāmām atkritumu frakcijām un ko var attīrīt,
līdz tās kvalitāte ir līdzvērtīga dabasgāzes kvalitātei, ko izmanto kā
biogāzdegvielu;
8) biokurināmais no
biomasas ražoti degoši gāzveida, šķidrie un cietie produkti, lietojami
enerģijas ražošanai.
2.pants.
Likuma mērķis
Likuma mērķis ir radīt tiesisku pamatu biodegvielas
ražošanai un lietošanai Latvijā.
3.pants. Likuma darbības joma
Šis likums
nosaka:
1) valsts politiku un
pamatnoteikumus par biodegvielu ražošanu, lietošanu
un tirdzniecību;
2) biodegvielu apritē iesaistīto
institūciju un personu pienākumus, atbildību, kompetenci, valsts atbalsta
pamatprincipus un informācijas apriti;
3) prasības ražotājiem un
tirgotājiem attiecībā uz biokomponentu kvalitāti;
4.pants.
Valsts institūciju kompetence
(1) Latvijas Republikas Ministru
kabinets:
1) realizē biodegvielu ražošanas
un lietošanas politiku, īstenojot programmu Biodegvielas ražošana un lietošana
Latvijā (2003-2010);
2) ik gadus paredz valsts
budžetā vajadzīgo finansējumu minētās programmas īstenošanai;
3) ik gadu nosaka pasākumus, kuri
nodrošinātu, lai līdz 2005.gada 31.decembrim biodegviela veidotu ne mazāk kā 2
% no kopējā tautsaimniecībā esošās degvielas daudzuma, kas paredzēts
transportam, bet līdz 2010.gada 31.decembrim ne mazāk kā 5.75 %.;
4) nosaka citu no biomasas iegūtu atjaunojamo
enerģijas veidu, tai skaitā biogāzes, attīstības kārtību;
5) nosaka kārtību kādā
konfiscētais alkohols tiek izmantots biodegvielu
ražošanai;
6) izveido pilnvarotu institūciju, kura nodrošina
koordināciju biodegvielu ražošanas un
lietošanas jomā.
(2) Pilnvarotā institūcija:
1) veic biodegvielu tirgus
monitoringu, ik gadus pamatojot finansējuma vajadzību programmas īstenošanai;
2) izvērtē biodegvielu
produkcijas ekonomisko efektivitāti saistībā ar Eiropas Savienības vidējiem
rādītājiem;
3) ik gadus līdz 1. septembrim
iesniedz programmas īstenošanai vajadzīgo līdzekļu pieprasījumu un tā
pamatojumu;
4) ik gadus līdz 1. maijam iesniedz Ministru Kabinetam atskaiti par
biodegvielu tirgus attīstību un tā nodrošinātību ar izejvielām;
5) savu funkciju īstenošanā
institūcija sadarbojas ar nevalstiskajām biodegvielu ražošanas un tirdzniecības
organizācijām.
5.pants.
Pašvaldību kompetence
(1) Pašvaldību organizatoriski un
finansiāli stimulē to teritorijās esošos degvielas lietotājus biodegvielas izmantošanai un savas kompetences ietvaros rada labvēlīgus
apstākļus biodegvielu ražošanai un
investīcijām tās attīstībai.
(2) Pašvaldības veicina
biodegvielas izmantošanu sabiedriskajam transportam, kā arī nacionālajos
parkos, liegumos un citās sargājamās un ekoloģiski jūtīgās teritorijās
izmantojamam transportam.
III.
nodaļa. Biodegvielas ražošana, kvalitāte un informācija
6.pants. Biodegvielas ražošana
un kvalitāte
(1) Personas, kas veic
komercdarbību ar biodegvielu, ievēro normatīvos aktus, kas regulē naftas
produktu (degvielas) apriti un akcīzes nodokļa piemērošanas kārtību.
(2) Biodegvielu ražošana un
jaukšana ar fosilo degvielu vietējam patēriņam jāveic
Latvijas teritorijā.
(3) Ikgadējā programmas īstenošanai minimāli nepieciešamā
biodegvielas daudzuma noteikšana un kvotēšana starp biodegvielas veidiem tik
veikta Ministru Kabineta noteiktajā kārtībā.
(4) Biodegvielu
ražošanā atļauts izmantot arī konfiscētus alkohola
produktus.
(5) Biodegvielas kvalitātei jāatbilst esošajiem kvalitātes
standartiem, to obligātu pimērošanu nosaka Ministru kabinets.
(6) Kvalitātes pārbaudi ir tiesīgas veikt akreditētas
iestādes, kā arī akreditētas zinātnisko pētījumu
laboratorijas.
(7) Degvielu, kasa neatbilst kvalitātes standartiem nodod
pārstrādei vai iznīcina.
7. pants. Informācija un tirdzniecība
(1) Biodegvielas un biodegvielas maisījumus ar fosīlo
degvielu, ja biodegvielas daudzums tajā ir vairāk kā
5 %, tirdzniecības vietās marķē ar speciālām norādēm.
(2) Degvielas uzpildes stacijas nodrošina patērētājus ar
informāciju par biodegvielu un atbild par tirdzniecībā esošās biodegvielas
kvalitāti.
(3) Degvielas tirgotāji izplata vismaz Ministru Kabineta noteikto programmas īstenošanai minimāli
nepieciešamo biodegvielas daudzumu.
(4) Degvielas uzpildes stacijās var tirgot biodegvielu vai tās
maisījumus, kas ražoti vai jaukti Latvijas teritorijā.
IV.
nodaļa. Biodegvielas ražošanas un lietošanas
veicināšana
8.pants. Valsts atbalsts
(1) Biodegvielas ražošanai valsts nodrošina finansiālu atbalstu no valsts budžeta saskaņā ar šo likumu, Lauksaimniecības likumu un programmu Biodegvielas ražošana un lietošana Latvijā (2003-2010), ik gadus iedalot nepieciešamos līdzekļus biodegvielas ražošanas attīstībai.
(2) Biodegviela
atbrīvojuma no akcīzes nodokļa apjomā, kādā tā tiek izmantota kā
transportlīdzekļu degviela un kurināmais gan tīrā veidā, gan daļā, kādā tā
pievienota fosīlajai degvielai.
(3) LR Komercreģistrā
reģistrēti komersanti, kuriem ir spēkā esoša speciāla atļauja (licence) akcīzes
preču noliktavas turētāja darbībai, un kuri ražo biodegvielu vai pievieno to
naftas produktiem (degvielai), var
saņemt valsts galvojumus gadskārtējā valsts budžeta likuma ietvaros savu
ražotņu paplašināšanai un izveidošanai,
ja tie ne mazāk kā 5 gadus veikuši komercdarbību un tiem nav nodokļu parādu.
Informatīva atsauce uz Eiropas
Savienības direktīvu
Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2003.gada 8.maija direktīvas 2003/30/EC
Par biodegvielu un citu atjaunojamo degvielu izmantošanas veicināšanu
transportā.
Pārejas
noteikumi
1.
Ministru kabinets izdod likumā minētos noteikumus līdz 2005. gada ..........
Likumprojekta
Biodegvielu likums
anotācija
I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs
|
|
1.
Pašreizējās situācijas raksturojums |
|
|
Likumprojekts nosaka biodegvielas
jēdzienu, definīcijas, svarīgākos ražošanas, aprites, kvalitātes kontroles,
valsts atbalsta un atbildības principus. |
|
_______________________________ |
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts sekmē makroekonomiskās vides uzlabošanos, veicinot importa eksporta bilances uzlabošanos, energoneatkarību u.c. svarīgu rādītāju uzlabošanos. |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
Likumprojekts sekmē uzņēmējdarbību, sniedzot stimulu un motivāciju, jeb skaidrus spēles noteikumus ražošanā tieši iesaistītajām pusēm (rapša, graudu audzētājiem, pirmapstrādes pakalpojumu nodrošinātājiem un biodegvielas esošajiem un potenciālajiem ražotājiem, kā arī tirgotājiem ar savlaicīgu un pārdomātu marketinga programmu). |
|
Likumprojekta ieviešanas un līdz ar to arī
biodegvielas ražošanas nozares attīstības rezultātā labumu (IKP pieaugums,
nodarbinātības palielināšanās lauku rajonos, vides situācijas uzlabošanās
u.c.) saņems valsts kopumā. |
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekta ieviešanas gadījumā uzlabosies vides situācija, īpaši pilsētās ar lielu transportlīdzekļu skaitu. |
|
______________________ |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz Atbilstoši gadskārtējam valsts budžeta
likumam |
|
|
(tūkst. latu) |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi)
papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norādīts to izdošanas mērķis. Izdošanas termiņi tiks precizēti likuma virzības gaitā. |
Jāveic grozījumi ar biodegvielu saistītajos normatīvajos aktos. |
|
______________________ |
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts atbilst Eiropas Savienības 2003.gada direktīvai 2003/30/EC "Par
biodegvielu un citu atjaunojamo degvielu izmantošanas veicināšanu
transportā" |
2. Saistības pret citām
starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar |
3. Saistības, kas izriet
no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem
līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar |
1.tabula |
|||
Attiecīgie Eiropas
Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi,
vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru,
pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||
2.tabula |
|||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības
pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|
|||
|
______________________ |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
Konsultācijas ir notikušas ar Degvielas ražotāju un tirgotāju savienību, Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padomi, Biodegvielu asociācijas dibinātājiem |
|
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta,
iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums |
Atbalsta likumprojektu |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti |
|
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem nav notikušas |
|
5. Cita informācija |
______________________ |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
|
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Publicējot likumprojektu laikrakstā Latvijas Vēstnesis |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības |
4. Cita informācija |
__________________________ |