Likumprojekts
Izdarīt likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1993, 22./23.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 2., 23.nr.; 1995, 8., 14.nr.; 1996, 9.nr.; 1997, 3., 21.nr.; 1998, 1.nr.; 1999, 24.nr.; 2000, 5.nr.; 2001, 1., 24.nr.; 2002, 6.nr.; 2003, 15.nr.; 2004, 2.nr.) šādus grozījumus:
1. Aizstāt visā likumā vārdu "līgumsabiedrība" (attiecīgā locījumā) ar vārdu "personālsabiedrība" (attiecīgā locījumā).
2. 3.pantā:
aizstāt otrās daļas ievaddaļā vārdus "no
kuriem" ar vārdiem "no kura";
papildināt trešo daļu ar 15.punktu šādā redakcijā:
"15) papildpensijas kapitāls, kas veidojies
no iemaksām privātajos pensiju fondos atbilstoši licencētiem pensiju plāniem un
izmaksāts pensiju plānu dalībniekiem."
3. 8.pantā:
papildināt pantu ar 4.1 daļu šādā redakcijā:
"4.1 Šā panta
otrās un trešās daļas noteikumi neattiecas uz ienākumiem, kurus atbilstoši
Padomes regulai Nr.259/68 fiziskā persona Latvijas
rezidents saņem no Eiropas Kopienas (tās institūcijām) un kurus apliek ar
Kopienas nodokli saskaņā ar Padomes regulu Nr.260/68.";
izslēgt piektās daļas 4.punktu.
4. 9.pantā:
papildināt
pirmās daļas 3.punktu pēc vārdiem "Latvijas Republikā" ar vārdiem "un citās Eiropas
Savienības dalībvalstīs";
aizstāt pirmās daļas 8.punktā vārdus "apstiprināta fonda" ar vārdiem "apstiprinātas biedrības vai nodibinājuma";
papildināt pirmās daļas 25.punktu pēc vārda "palīdzība" ar vārdiem "naudā vai citās lietās, vai pakalpojuma veidā";
papildināt pirmo daļu ar 27. un 28.punktu šādā redakcijā:
"27) palīdzība naudā vai citās lietās, vai pakalpojuma veidā, kas sniegta no sabiedriskā labuma organizācijas (izņemot reliģisko organizāciju) līdzekļiem, vai palīdzība, ko budžeta finansētas institūcijas, labdarības vai filantropiskas organizācijas sniegušas lietās, kam piemērots atbrīvojums no muitas nodokļa, gada neapliekamā minimuma apmērā;
28) kompensācija par dzīvojamo telpu atbrīvošanu un īres līguma laušanu denacionalizēta nama īrniekam, kurš attiecīgajā namā dzīvojis līdz tā denacionalizēšanai.";
aizstāt otrajā daļā vārdus un skaitli "un 25.punktā" ar skaitļiem un vārdiem "25. un 27.punktā".
5. 10.pantā:
izteikt pirmās daļas 3.punktu šādā redakcijā:
"3) summas, kas ziedojuma vai dāvinājuma veidā nodotas Latvijas Republikā reģistrētām biedrībām, nodibinājumiem un reliģiskajām organizācijām vai to iestādēm, kurām piešķirts sabiedriskā labuma organizācijas statuss saskaņā ar Sabiedriskā labuma organizāciju likumu, un budžeta iestādēm, bet šīs summas nedrīkst pārsniegt 20 procentus no apliekamā ienākuma lieluma;";
papildināt pirmās
daļas 5.punktu pēc vārdiem "privātajos pensiju fondos" ar vārdiem
"vai citās Eiropas
Savienības dalībvalstīs reģistrētajos privātajos pensiju fondos";
aizstāt pirmās daļas 6.punktā vārdus "izdarīti atbilstoši dzīvības apdrošināšanas līgumam (ar līdzekļu uzkrāšanu)" ar vārdiem "atbilstoši dzīvības apdrošināšanas līgumam (ar līdzekļu uzkrāšanu) izdarīti apdrošināšanas sabiedrībai, kura nodibināta un darbojas saskaņā ar Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības likumu, vai citā Eiropas Savienības dalībvalstī reģistrētai apdrošināšanas sabiedrībai";
papildināt pantu ar 1.1 un 1.2 daļu šādā redakcijā:
"1.1
Nauda vai citas
lietas, kuras fiziskā persona nodokļa maksātājs bez atlīdzības nodod
sabiedriskā labuma organizācijai, kurai šāds statuss piešķirts saskaņā ar
Sabiedriskā labuma organizāciju likumu tās statūtos, satversmē vai nolikumā
noteikto mērķu sasniegšanai, vai budžeta iestādei, šā panta izpratnē ir
uzskatāmas par ziedojumu, ja saņēmējam nav noteikts pretpienākums veikt
darbības, kuras uzskatāmas par atlīdzību.
1.2 Šā panta pirmās daļas 3.punktu nepiemēro, ja nodokļa maksātāja ziedojuma saņēmējam noteiktajā ziedojuma mērķī ietverta tieša vai netieša norāde uz konkrētu personu kā ziedoto līdzekļu saņēmēju, kas ir ar ziedotāju saistīta persona vai saistīts uzņēmums, vai ziedotāja darbinieks, vai ziedotāja darbinieka ģimenes loceklis.";
papildināt pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:
"4. Nerezidentam, kurš ir
rezidents citā Eiropas Savienības dalībvalstī un taksācijas gadā Latvijā guvis
vairāk nekā 75 % no saviem kopējiem ienākumiem, nepiemēro šā panta trešo
daļu."
6. 12.pantā:
izteikt pirmās daļas trešo teikumu šādā redakcijā:
"Mēneša neapliekamā minimuma apmēru taksācijas gadam nosaka Ministru kabinets līdz pirmstaksācijas gada 30.jūnijam.";
svītrot pirmās daļas ceturto teikumu;
papildināt otro daļu pēc vārdiem "netiek piemērots" ar vārdiem "izņemot nerezidentu, kurš ir citas Eiropas Savienības dalībvalsts rezidents un taksācijas gadā Latvijā guvis vairāk nekā 75 % no saviem kopējiem ienākumiem".
7. 13.pantā:
aizstāt pirmās daļas 1.punkta ievaddaļā vārdus "puses apmērā no šā likuma 12.panta pirmajā daļā noteiktā maksātāja gada neapliekamā minimuma" ar vārdiem "Ministru kabineta noteiktajā apmērā";
papildināt pantu ar 1.2 daļu šādā redakcijā:
"1.2 Šā panta pirmās daļas 1.punktā minēto nodokļa atvieglojumu gadam veido visu gada mēnešu nodokļa atvieglojumu summa. Nodokļa atvieglojuma apmēru mēnesim Ministru kabinets nosaka līdz pirmstaksācijas gada 30.jūnijam.";
papildināt ceturto daļu pēc vārdiem "piešķirtā pensija" ar vārdiem "un tos, kuri, būdami rezidenti citā Eiropas Savienības dalībvalstī, Latvijā guvuši vairāk nekā 75 % no saviem taksācijas gada kopējiem ienākumiem".
8. 17.pantā:
papildināt desmito daļu ar 15.punktu šādā redakcijā:
"15) papildpensijas kapitāls, kas veidojies no iemaksām privātajos pensiju fondos atbilstoši licencētiem pensiju plāniem un izmaksāts pensiju plānu dalībniekiem.";
izteikt
12.3 daļu šādā redakcijā:
"12.3
Personālsabiedrība aprēķina nodokli no šā likuma 3.panta trešās daļas 5.punktā
minētajiem ienākumiem, kas ietver personālsabiedrības taksācijas perioda ar
nodokli apliekamā ienākuma daļu, kura pienākas personālsabiedrības dalībniekam
nerezidentam, un ieturēto nodokli iemaksā budžetā 15 dienu laikā pēc
personālsabiedrības uzņēmuma ienākuma deklarācijas iesniegšanas saskaņā ar
likuma "Par uzņēmumu ienākuma nodokli" 22.panta devīto un desmito
daļu."
9. Papildināt 19.panta
sesto daļu ar 6.punktu šādā redakcijā:
"6) ka persona, kas ir rezidents citā Eiropas
Savienības dalībvalstī, Latvijā guvusi vairāk nekā 75 % no saviem kopējiem
taksācijas gada ienākumiem un ka tā nav izmantojusi šajā likumā noteiktajiem
nodokļa atvieglojumiem un attaisnotajiem izdevumiem analoģiskus atskaitījumus
savā rezidences valstī."
10. Papildināt 20.panta
trešo daļu ar 3.punktu šādā redakcijā:
"3) būdams rezidents citā Eiropas Savienības dalībvalstī, Latvijā guvis vairāk nekā 75 % no saviem taksācijas gada kopējiem ienākumiem un vēlas piemērot taksācijas gada neapliekamo minimumu saskaņā ar šā likuma 12.pantu, nodokļa atvieglojumus saskaņā ar šā likuma 13.panta ceturto daļu un attaisnotos izdevumus saskaņā ar šā likuma 10.panta ceturto daļu."
11. 22.pantā:
aizstāt pirmajā daļā vārdus "iesniegtajā gada ienākumu deklarācijā uzrādītos datus, pamatojoties uz" ar vārdiem "maksātāja (fiziskās personas) taksācijas gadā gūtos ienākumus, pamatojoties uz iesniegtajā gada ienākumu deklarācijā uzrādītajiem datiem";
aizstāt otrajā daļā vārdus "Ja maksātājs iesniegtajā deklarācijā ir uzrādījis ienākumu apjomu, kas saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta rīcībā esošo informāciju ir mazāks par viņa izdevumu apjomu" ar vārdiem "Ja Valsts ieņēmumu dienesta rīcībā esošajos pārskatos (paziņojumos) uzrādītie maksātāja ienākumi vai maksātāja iesniegtajā deklarācijā uzrādītais ienākumu apjoms saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta rīcībā esošo informāciju ir mazāks par viņa izdevumu apjomu";
izteikt trešās daļas ievaddaļu šādā redakcijā:
"3. Ja maksātāja deklarētie ienākumi vai Valsts ieņēmumu dienesta rīcībā esošajos pārskatos (paziņojumos) uzrādītie maksātāja ienākumi neatbilst viņa izdevumiem taksācijas gadā, Valsts ieņēmumu dienests pieprasa šā panta 3.1 daļā noteiktajā termiņā iesniegt:";
izslēgt trešās daļas 3.punktu;
papildināt pantu ar 3.1 daļu šādā redakcijā:
"3.1
Maksātājs saskaņā ar šā panta trešās daļas nosacījumiem pieprasīto papildu
deklarāciju un taksācijas gada ienākumu deklarāciju Valsts ieņēmumu dienestam
iesniedz personīgi ne vēlāk kā 15 darbdienu laikā pēc papildu deklarācijas vai
gada ienākumu deklarācijas veidlapas saņemšanas vai, ja maksātājs ne vēlāk kā
15 darbdienu laikā pēc papildu deklarācijas veidlapas saņemšanas ir iesniedzis
Valsts ieņēmumu dienestam pamatotu iesniegumu, citā Valsts ieņēmumu dienesta
noteiktā termiņā. Citu papildu deklarācijas iesniegšanas termiņu var noteikt,
ja deklarācijas aizpildīšanai nepieciešama informācija, kuru nav iespējams
iegūt 15 darbdienu laikā, vai ja maksātājs slimības, komandējuma vai citu
pamatotu iemeslu dēļ nevar to iesniegt noteiktajā termiņā.";
papildināt ceturtās daļas pēdējo teikumu pēc vārdiem "(iesniegtie dokumentu noraksti)" ar vārdiem "kā arī citi dokumenti un pierādījumi".
12. Papildināt 24.pantu
ar piekto un sesto daļu šādā redakcijā:
"5. Šā panta
ceturtā daļa nav piemērojama attiecībā uz īpašo nodokli, ko Eiropas Savienības
dalībvalstis, to saistītās un atkarīgās teritorijas, valstis, kuras nav Eiropas
Savienības dalībvalstis, bet ar kurām Eiropas Kopiena ir noslēgusi Latvijai
saistošus starptautiskos līgumus par uzkrājumu ienākuma aplikšanu ar nodokļiem,
ietur no uzkrājumu ienākuma (turpmāk nodoklis no uzkrājumu ienākuma). Kopējo
Latvijā aprēķināto nodokli samazina par visu ārvalstī ieturēto nodokļa no
uzkrājumu ienākuma summu. Valsts ieņēmumu dienests atmaksā uzkrājumu ienākuma
faktiskajam īpašniekam summu, par kādu nodoklis no uzkrājumu ienākuma pārsniedz
Latvijā aprēķināto nodokli, ja šī nodokļa summa ir lielāka par kopējo Latvijā
aprēķināto nodokli.
6. Ja no uzkrājumu
ienākuma, kas saņemts citā Eiropas Savienības dalībvalstī, tās saistītajā vai
atkarīgajā teritorijā vai valstī, kura nav Eiropas Savienības dalībvalsts, bet
ar kuru Eiropas Kopiena ir noslēgusi Latvijai saistošu starptautisko līgumu par
uzkrājumu ienākuma aplikšanu ar nodokļiem, ir ticis ieturēts gan ienākuma
nodoklis, gan nodoklis no uzkrājumu ienākuma, vispirms piemēro šā panta trešo
daļu attiecībā uz ārvalstī samaksāto ienākuma nodokli un pēc tam piemēro šā
panta piekto daļu attiecībā uz ārvalstī samaksāto nodokli no uzkrājumu
ienākuma."
13. 26.pantā:
aizstāt pirmās daļas 1.punktā skaitli "71,6" ar skaitli "73";
aizstāt pirmās daļas 2.punktā skaitli "28,4" ar skaitli "27";
papildināt
pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:
"3. Nodokļa summas no maksātāja taksācijas gada ienākuma atbilstoši šā panta pirmās daļas 1.punktam tiek ieskaitītas tās pašvaldības budžetā, kuras administratīvajā teritorijā personas dzīvesvieta bija deklarēta taksācijas gada sākumā."
14. Papildināt pārejas noteikumus ar 14., 15.,
16., 17., 18., 19., 20. un 21.punktu
šādā redakcijā:
"14.
Šā likuma normas, kas reglamentē personālsabiedrību apliekamā ienākuma
noteikšanu un nodokļa maksāšanu, attiecas arī uz līgumsabiedrībām.
15. Fiziskajai personai tādas kapitālsabiedrības dalībniekam, kuras kapitāla daļu vai akciju vērtība ir palielināta, bezpeļņas organizāciju (bezpeļņas uzņēmumu vai bezpeļņas uzņēmējsabiedrību) pārreģistrējot vai reorganizējot par kapitālsabiedrību saskaņā ar Komerclikuma spēkā stāšanās kārtības likuma 25. un 25.4 pantu, minētās pārreģistrācijas vai reorganizācijas rezultātā palielinātās kapitāla daļas vai akciju vērtības palielinājumu apliek ar nodokli tajā taksācijas periodā, kurā ir veikta kapitāla daļas vai akciju vērtības samazināšana vai kapitāla daļas atsavināšana.
16.
Ar
nodokli apliek fiziskajai personai kapitālsabiedrības
dalībniekam no speciālās rezerves izmaksātās summas, kuras tajā ir
ieskaitītas no bezpeļņas uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) uzkrātā rezerves fonda
(ieņēmumu pārsniegums pār izdevumiem), bezpeļņas organizāciju (bezpeļņas
uzņēmumu vai bezpeļņas uzņēmējsabiedrību) pārreģistrējot vai reorganizējot par
kapitālsabiedrību saskaņā ar Komerclikuma spēkā stāšanās kārtības likuma 25. un
25.4 pantu, ja tās nav uzskatāmas par kapitālsabiedrības
saimnieciskās darbības izdevumiem.
17.
Ienākuma
izmaksātājs pārejas noteikumu 15. un 16.punktā noteiktajos gadījumos ietur
nodokli izmaksas brīdī un iemaksā to budžetā ne vēlāk kā ienākuma izmaksas
mēnesim sekojošā mēneša piektajā datumā, ievērojot šā likuma 17.panta
vienpadsmitās daļas nosacījumus. Ja ienākuma izmaksātājs ir fiziskā persona,
kas neveic saimniecisko darbību, pārejas noteikumu 15.punktā minētais
kapitālsabiedrības dalībnieks deklarē gūto ienākumu un maksā nodokli rezumējošā
kārtībā.
18. Iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksātāji, kuri
2005.gadā līdz 31.martam ziedo biedrībām un nodibinājumiem, kuriem kā Latvijas
Republikā reģistrētām sabiedriskajām kultūras, izglītības, zinātnes, sporta,
labdarības, veselības un vides aizsardzības organizācijām un fondiem, un
reliģiskajām organizācijām 2004.gadā ir piešķirta vai pagarināta atļauja saņemt
ziedojumus, ziedotājiem saņemot nodokļa atlaidi, kā arī Latvijas Kultūras
fondam, Latvijas Olimpiskajai komitejai un Latvijas Bērnu fondam, ir tiesīgi
2005.gadā aprēķināto nodokli samazināt par ziedotajām summām. Kopējais
apliekamā ienākuma samazinājums saskaņā ar likuma 10.pantu un šo punktu
nedrīkst pārsniegt 20 procentus no gada apliekamā ienākuma.
19.
Šā likuma 12.pantā paredzēto mēneša
neapliekamā minimuma apmēru un šā
likuma 13.panta pirmās daļas 1.punktā un 1.2 daļā
paredzēto mēneša nodokļa atvieglojuma apmēru 2005.gadam nosaka likums "Par
valsts budžetu 2005.gadam".
20.
Pieņemot lēmumu par mēneša neapliekamā
minimuma apmēru saskaņā ar šā likuma 12.panta pirmo daļu un par nodokļa
atvieglojumu apmēru saskaņā ar šā likuma 13.panta pirmo daļu, vienlaikus nosaka
kārtību, kādā tiks kompensēts pašvaldību ieņēmumu bāzes samazinājums.
21. Šā likuma 24.panta piektā un sestā daļa stājas spēkā 2005.gada
1.jūlijā."
Likums stājas spēkā 2005.gada 1.janvārī.
Finanšu ministrs
O.Spurdziņš
Grozījumi likumā Par iedzīvotāju
ienākuma nodokli
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Saskaņā ar Protokola par Eiropas Kopienu Privilēģijām un Imunitātēm 13.panta otro daļu,
Latvijas Republikas varas institūcijas atbrīvo no nacionālajiem nodokļiem
fizisko personu Latvijas rezidentu algas, atalgojumu un atlīdzības, ko tiem
izmaksājušas Kopienas atbilstoši Padomes Regulai Nr.259/68, un kuras tiek
apliktas ar Kopienas nodokli, pamatojoties uz Padomes Regulu Nr. 260/68.
Pašreiz likums Par iedzīvotāju ienākuma nodokli šādu kārtību neparedz. Pašlaik saskaņā ar nodokļu reglamentējošajiem
normatīvajiem aktiem ienākumi no noguldījumiem un depozītiem, kas tiek
saņemtas no Latvijas kredītiestādēm un krājaizdevu sabiedrībām un Eiropas
Savienības kredītiestādēm un krājaizdevu sabiedrībām, tiek apliktas ar ienākuma
nodokli atšķirīgi. Tādējādi, Latvijai kā ES dalībvalstij ir nepieciešams šo
nodokļu režīmu vienādot. Ņemot vērā, ka 2004.gada 1.aprīlī spēkā stājās
Biedrību un nodibinājumu likums un 2004.gada 1.oktobrī spēkā stājās
Sabiedriskā labuma organizāciju likums ir nepieciešams noteikt kārtību, kādā
varētu tikt atbrīvotas no biedrību un nodibinājumu, t.sk., sabiedriskā labuma
organizāciju izmaksātās stipendijas. Likums paredz, ka netiek aplikta ar nodokli
palīdzības summa gada neapliekamā minimuma apmērā, ko fiziskā persona saņem
no arodbiedrības vai no reliģiskās organizācijas. Pašlaik nav līdzīgas normas
par sabiedriskā labuma organizāciju sniegto palīdzību. Viena no aktuālākajām problēmām
iedzīvotāju ienākuma nodokļa politikā ir ar iedzīvotāju ienākuma nodokli
neapliekamā minimuma zemais apmērs pie proporcionālas 25% likmes. Nepieciešamība
optimizēt ar iedzīvotāju ienākuma nodokli neapliekamo minimumu jau tika
apskatīta ar Ministru kabineta 2003.gada 10.jūnija rīkojumu Nr.380
apstiprinātajās Pamatnostādnēs nodokļu un nodevu sistēmas attīstībā. Latvijai kā ES
dalībvalstij ir saistošas ES tiesību normas, kuras nosaka aizliegumu
ierobežot ES noteikto pamatbrīvības, t.sk. pakalpojumu sniegšanas brīvību.
Atbilstošo Eiropas Kopienu tiesas praksei, dalībvalstīm ir aizliegts
izstrādāt vai saglabāt savās nacionālajās tiesībās tādas normas, kas ierobežo
vai apgrūtina citās ES dalībvalstīs reģistrētiem uzņēmumiem sniegt
pakalpojumus attiecīgajā dalībvalstī. Pašreiz likums neparedz vienādu attieksmi attiecībā pret ES dalībvalstīs
reģistrēto privāto pensiju fondu un apdrošināšanas sabiedrību sniegtajiem
pakalpojumiem. Šobrīd likumā nav
dots regulējums ienākuma nodokļa piemērošanai izmaksām, ko fiziskā persona
saņem no papildpensijas kapitāla, kas veidojies, izdarot iemaksas privāto
pensiju fondu atbilstoši licencētiem pensiju plāniem, tādēļ nepieciešams
papildināt likumu ar attiecīgām normām. Latvijā noteiktais neapliekamā minimuma apmērs
ir ļoti zems 21 lats mēnesī jeb 252 lati gadā, un tas nav mainījies kopš
1997.gada. Tādējādi, ja salīdzina neapliekamā minimuma apmēra, inflācijas un
minimālās mēnešalgas apmēra izmaiņas laikā no 1995.gada līdz 2003.gadam,
redzams, ka, neapliekamajam minimumam samazinoties par 6,7%, inflācijas
koeficients ir palielinājies par 50,7%, bet minimālās mēnešalgas apmērs šajā
laika posmā ir pieaudzis 2,5 reizes. Tā kā neapliekamais minimums šajā laikā
pretēji citiem rādītājiem ir samazinājies, nodokļa maksātāji arvien vairāk
izmanto tiesības deklarēt attaisnotos izdevumus, kas samazina kopējo ar
iedzīvotāju ienākuma nodokli apliekamo ienākumu. To, ka nepalielinot neapliekamo minimumu, notiek
nodokļu sloga palielināšanās atspoguļo arī dati par vidējās bruto un neto
darba samaksas izmaiņām laikā no 1995.gada līdz 2003.gadam, kur redzams, ka
bruto darba samaksas apmērs pieaug straujāk, nekā neto darba samaksa. Šajā
laikā iedzīvotāju ienākuma nodokļa un valsts sociālās apdrošināšanas obligāto
iemaksu kopējais slogs vidējā darba samaksā ir palielinājies no 18,9% līdz
28,6%. Ņemot vērā
pašreizējo inflācijas pieaugumu, iedzīvotāju ienākuma nodokļa sloga
paaugstināšanos un iedzīvotāju ienākuma nodokļa neapliekamā minimuma ietekmi
uz iedzīvotājiem ar zemiem ienākumiem, situācija ir uzskatāma par
neapmierinošu un prasa risinājumu. Uz nepieciešamību samazināt nodokļa daļu šo iedzīvotāju kategoriju bruto
ienākumos ir norādīts arī Latvijas un Eiropas Komisijas kopējā deklarācijā
par Latvijas Nodarbinātības prioritātēm (Joint Assessment Paper) Eiropas
Komisijas rekomendācija 2004.gada grozījumiem Vispārējās dalībvalstu un
Kopienas ekonomiskās politikas vadlīnijās (laika periodam no
2003.-2005.gadam) [Commission recommendation on the 2004 update of the Broad
Guidelines of the Economic Policies of the Member States and the Community
(for the 2003 - 2005 period)]. Lai arī tiešo nodokļu uzlikšana un piemērošana
Eiropas Savienībā tikpat kā netiek regulēta, tomēr fizisko personu ienākumu
aplikšanā ar iedzīvotāju ienākumu nodokli ir jāievēro, ka nedrīkst pastāvēt
citu Eiropas Savienības dalībvalstu rezidentus diskriminējoši noteikumi. Latvijai kā Eiropas Savienības dalībvalstij attiecībā uz iedzīvotāju
ienākuma nodokli ir risināmās problēmas, kas saistītas ar iespējamās tiešās
vai netiešās diskriminācijas novēršanu attiecībā pret personām, kas ir citu
ES dalībvalstu pavalstnieki, t.i., ar personu pārvietošanās brīvības
nodrošināšanu. Ņemot vērā to, ka Eiropas Kopienas Tiesas Šūmakera lietas (C-279/93)
spriedumu (spriedums pasludināts 1995.gada 14.februārī) nosaka, ka,
neskatoties uz dalībvalstu savstarpējo nodokļu konvenciju noteikumiem par
fizisko personu ienākumu aplikšanu ar ienākuma nodokli, dalībvalstu nodokļu
likumiem jāparedz nerezidentiem no citām dalībvalstīm tiesības uz tādiem
pašiem apliekamā ienākuma samazinājumiem, t.i., tiesības uz neapliekamā
minimuma, nodokļa atvieglojumu un attaisnoto izdevumu izslēgšanu no apliekamā
ienākuma, kādas ir dotas rezidentiem, ja šie nerezidenti ekonomiski ir tādā
pat situācijā kā rezidenti. Savukārt, ņemot vērā izdarītās izmaiņas Komerclikuma spēkā stāšanās
kārtības likumā, nepieciešams noteikt bezpeļņas organizāciju, kas pārveidojas
par kapitālsabiedrībām, rezerves fondā uzkrāto līdzekļu, kas reorganizējoties
tiek ieskaitīti kapitālsabiedrības pamatkapitālā vai rezervē aplikšanas
kārtību ar iedzīvotāju ienākuma nodokli, to izmaksu brīdī. 22.panta piemērošana šobrīd rada problēmas, jo,
nosakot maksātāja apliekamo ienākumu, pastāv nosacījums, ka gada ienākuma
deklarācijas, gada ienākumu deklarāciju precizējumu un papildu deklarāciju
pieprasīšana ir iespējama tikai uzsākot pārbaudi. Tādējādi, mūsuprāt, būtu
jāparedz Valsts ieņēmumu dienestam tiesības pieprasīt minētās deklarācijas un
saņemt paskaidrojumus no nodokļu maksātāja par izdevumu pārsniegumu pār
ieņēmumiem pirms pārbaudes uzsākšanas un tikai tad pieņemt lēmumu par nodokļu
audita vai pārbaudes nepieciešamību. 2003.gada 3.jūnijā ir pieņemta Padomes Direktīva
2003/48/EK par tādu ienākumu aplikšanu ar nodokļiem
, kas gūti kā procentu
maksājumi par uzkrājumiem (turpmāk Direktīva). Direktīva
uzliek par pienākumu dalībvalstīm, izdarot izmaiņas to iekšzemes normatīvajos
aktos nodrošināt, ka katras dalībvalsts teritorijā izveidotie uzkrājumu
ienākuma izmaksātāji iegūst nepieciešamo informāciju (identifikācijas un
rezidences datus) par uzkrājumu ienākuma saņēmējiem fiziskajām personām,
kas ir citu dalībvalstu rezidenti, un iesniedz šo informāciju izmaksātāja
dalībvalsts nodokļu administrācijai, kura, savukārt, to nodod tās dalībvalsts
nodokļu administrācijai, kuras rezidents ir uzkrājumu ienākuma saņēmējs.
Direktīva arī uzliek par pienākumu novērst nodokļu dubulto uzlikšanu
gadījumā, kad atsevišķas dalībvalstis un dalībvalstu saistītās un atkarīgās
teritorijas ieviešot Direktīvu, ietur Direktīvā noteiktajā pārejas periodā
īpašu nodokli uzkrājumu nodokli. Līdz ar to ir nepieciešami grozījumi
likumā, lai Latvija nodrošinātu Direktīvas ieviešanu. |
Lai nodrošinātu
Protokola par Eiropas Kopienu
Privilēģijām un Imunitātēm 13.panta otrās daļas izpildi, likumprojekts paredz
papildināt likuma Par iedzīvotāju ienākuma nodokli 8.pantu ar jaunu 4.1
daļu, kas nosaka, ka no aplikšanas ar Latvijas iedzīvotāju ienākuma nodokli
ir atbrīvojami ienākumi, kurus atbilstoši Padomes Regulai Nr.259/68 fiziskā
persona Latvijas rezidents saņem no Eiropas Kopienas (tās institūcijām) un
kurus apliek ar Kopienas nodokli saskaņā ar Padomes Regulu Nr.260/68. Likumprojekts paredz,
ka ienākumi no noguldījumiem un depozītiem, ko Latvijas fiziskās personas
saņem no Eiropas Savienības dalībvalstu kredītiestādēm un krājaizdevu sabiedrībām,
tiek atbrīvotas no aplikšanas ar iedzīvotāju ienākuma nodokli tāpat kā
ienākumi no noguldījumiem un depozītiem, kas tiek saņemtas no Latvijas
kredītiestādēm un krājaizdevu sabiedrībām. Likumprojekts
paredz, ka, lai stipendijas, kas izmaksātas no biedrības un nodibinājuma
(t.sk., sabiedriskā labuma organizācijas), neapliktu ar iedzīvotāju ienākuma
nodokli, tām būtu jāpiemēro esošā kārtība biedrībai un nodibinājumam
Finanšu ministrijā būtu jāreģistrē stipendiju nolikums un šo biedrību vai
nodibinājumu jāapstiprina Ministru kabineta noteiktajā kārtībā. Likumprojekts
paredz, ka ar nodokli netiks aplikta palīdzības summa gada neapliekamā
minimuma apmērā, ko fiziskā persona saņem no sabiedriskā labuma
organizācijas, budžeta finansētas institūcijas, labdarības
vai filantropiskas organizācijas. Likumprojekts
paredz, ka ar nodokli netiks aplikta kompensācija par
dzīvojamo telpu atbrīvošanu un īres līguma laušanu denacionalizēto namu
īrniekam, kurš namā dzīvojis līdz tā denacionalizēšanai. Lai neierobežotu un neapgrūtinātu ES
dalībvalstīs reģistrēto sabiedrību pakalpojumu sniegšanu citā dalībvalstī,
likumprojekts paredz nodokļu maksātājam tiesības ietvert attaisnotajos
izdevumos iemaksas, kas veiktas ES dalībvalstī reģistrētā privātajā pensijas
fondā, un apdrošināšanas prēmiju maksājumus, kas atbilstoši dzīvības
apdrošināšanas līgumam (ar līdzekļu uzkrāšanu) veikti Eiropas
Savienības dalībvalstī reģistrētai apdrošināšanas sabiedrībai, ievērojot
likuma 8.pnata piektajā daļā noteiktos ierobežojumus. Likumprojekts paredz
precizēt iedzīvotāju ienākuma nodokļa piemērošanu attiecībā uz izmaksām no
privātajos pensiju fondos. Lai novērstu personu, kuru ienākumi ir zemi,
neto ienākuma tālāku samazināšanos, kā arī nodrošinātu regulāru neapliekamā
minimuma un nodokļa atvieglojumu apmēra par apgādībā esošajām personām
pārskatīšanu, likumprojekts paredz, ka Ministru kabinets katru gadu līdz
30.jūnijam noteiks ar iedzīvotāju ienākuma nodokli neapliekamā minimuma
apmēru, to pakāpeniski paaugstinot, kā arī noteiks nodokļa atvieglojumu
apmēru par apgādībā esošajām personām. Lai nodrošinātu brīvu personu kustības
ierobežojumu novēršanu likumā, ņemot vērā Eiropas Kopienu Tiesu praksi un
ievērojot 1993.gada 21.decembra Eiropas Komisijas Rekomendāciju 94/79/EC par atsevišķu nerezidentu ienākumu, kas
gūti citā dalībvalstī nevis, kurā viņš ir rezidents, aplikšanu ar nodokļiem,
likumprojekts paredz attiecībā uz nerezidentiem, kuri ir Eiropas Savienības
dalībvalstu pilsoņi un Latvijā gūst vairāk nekā 75 % no saviem kopējiem
ienākumiem, tiesības atskaitīt likuma 10.pantā noteiktos attaisnotos
izdevumus un tiesības piemērot likuma 12.pantā noteikto neapliekamo minimumu,
kā arī tiesības uz likuma 13.pantā noteiktajiem nodokļu atvieglojumiem. Likumprojekts paredz bezpeļņas
organizācijas darbības laikā uzkrāto ieņēmumu pārsniegumu pār izdevumiem
aplikt ar iedzīvotāju ienākuma nodokli, ja minētie ienākumi tiek izmaksāti
kapitālsabiedrības dalībniekiem reorganizācijas vai likvidācijas gadījumā.
Likumprojektā ir paredzēts, ka minētās kapitālsabiedrības nodokli pašas
nemaksā, bet katrs dalībnieks, kuram tiek izmaksāta minētā atlīdzība maksā
attiecīgi iedzīvotāju ienākuma nodokli, kuru vai nu ietur ienākuma
izmaksātājs, vai arī atsevišķos gadījumos deklarē pats nodokļa maksātājs. Likumprojekts paredz atcelt likuma 22.panta
nosacījumu, ka papildu deklarāciju var pieprasīt tikai uzsākot pārbaudi.
Grozījumi paredz Valsts ieņēmumu dienestam tiesības pieprasīt papildu
deklarāciju, ja Valsts ieņēmumu dienesta rīcībā ir informācija, ka maksātāja
uzrādītie ienākumi neatbilst viņa izdevumiem taksācijas gadā un tikai pēc tās
saņemšanas lemt par pārbaudes (audita) nepieciešamību. Lai
Latvija nodrošinātu Direktīvas 2003/48/EK
par tādu ienākumu aplikšanu ar nodokļiem, kas gūti kā procentu maksājumi par
uzkrājumiem ieviešanu, likumprojekts paredz kārtību kādā tiek novērsta nodokļu dubulta
uzlikšana gadījumā, kad atsevišķas dalībvalstis un dalībvalstu saistītās un
atkarīgās teritorijas ieviešot minēto direktīvu, ietur direktīvā noteiktajā
pārejas periodā īpašu nodokli uzkrājumu nodokli. Likumprojekts paredz mainīt iedzīvotāju ienākuma
nodokļa summas proporciju ieskaitīšanai budžetā, paredzot, ka 73 procenti
tiek ieskaitīti maksātāja dzīvesvietas pašvaldības budžetā un 27 procenti
valsts pamatbudžetā, tādējādi kompensējot iedzīvotāju ienākuma nodokļa
ieņēmumu pieauguma samazinājumu pašvaldību budžetos, ar nodokli neapliekamā
minimuma un nodokļa atvieglojumu paaugstināšanas rezultātā. Likumprojekts paredz, ka Ministru kabinets, pieņemot
lēmumu par mēneša neapliekamā minimuma apmēru, vienlaicīgi nosaka kārtību,
kādā tiks kompensēts pašvaldību ieņēmumu bāzes samazinājums. |
|
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. 1. Ietekme uz
makroekonomisko vidi |
Sagaidāms, ka iedzīvotāju ienākuma nodokļa
neapliekamā minimuma paaugstināšana radīs pozitīvu ietekmi uz ekonomikas
attīstību: 1. darbaspēka izmaksu
samazināšanās veicinās jaunu darba vietu rašanos, kas savukārt samazinātu
bezdarba līmeni valstī; 2. iedzīvotāju ienākumu
palielināšanās un līdz ar to arī pirktspējas un maksātspējas palielināšanās
ietekmēs patēriņa līmeni it sevišķi ir iedzīvotājiem ar zemu ienākumu līmeni
grupās. Iedzīvotāji spēs savlaicīgi norēķināties ar pašvaldībām par
komunālajiem pakalpojumiem, tādējādi neradot pašvaldībām zaudējumus; 3. aplokšņu algās izmaksātā ienākuma
samazināšanās, veicinot godīgu konkurenci uzņēmumu starpā. |
2. 2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
|
|
Samazināsies tā
iedzīvotāju daļa, kuri ir spiesti regulāri lūgt pašvaldību palīdzību segt
nepieciešamos maksājumus (piem., komunālos maksājumus). |
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
Attiecībā uz bezpeļņas organizācijas darbības
laikā uzkrāto ieņēmumu pārsniegumu pār izdevumiem aplikšanu ar iedzīvotāju
ienākuma nodokli, ja minētie ienākumi tiek izmaksāti kapitālsabiedrības
dalībniekiem reorganizācijas vai likvidācijas gadījumā, paredzams neliels
budžeta ieņēmumu palielinājums, taču tā kā šādu ienākumu gūšanai nav regulārs
ienākumu raksturs un nav zināms iespējamais ienākuma guvēju skaits, tad
precīzas summas nav iesējams prognozēt. |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtē-jais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc
kārtējā gada |
||
1 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2005-2009 |
|
- |
-18200,0 |
-36100,0 |
-59200,0 |
-65320,0 |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
- |
- |
- |
- |
- |
3. Finansiālā ietekme |
- |
-18200,0 |
-36100,0 |
-59200,0 |
-65320,0 |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
- |
- |
- |
- |
- |
5. Cita informācija |
|
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie
akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti
to projekti. Attiecībā uz Ministru
kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā
likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī
termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Nav nepieciešams izdot jaunus normatīvos aktus. |
2. Cita informācija |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
|||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem
divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||
1.tabula |
||||||
Attiecīgie Eiropas
Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas
spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru,
pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Protokols par Eiropas Kopienu Privilēģijām un Imunitātēm. Eiropas Padomes 2003.gada 3.jūnija Direktīva 2003/48/EK par tādu
ienākumu aplikšanu ar nodokļiem, kas gūti kā procentu maksājumi par
uzkrājumiem [OJ L 157] Eiropas Kopienas Tiesas
Shumacker lietas (C-279/93) spriedums
[ECR, 1995] 1993.gada 21.decembra Eiropas Komisijas Rekomendāciju 94/79/EK par atsevišķu nerezidentu ienākumu, kas gūti citā dalībvalstī nevis, kurā viņš ir rezidents, aplikšanu ar nodokļiem, [OJ L 39] Latvijas un Eiropas Komisijas kopējā deklarācija
par Latvijas Nodarbinātības prioritātēm (Joint Assessment Paper) Eiropas
Komisijas rekomendācija 2004.gada grozījumiem Vispārējās dalībvalstu un
Kopienas ekonomiskās politikas vadlīnijās (laika periodam no
2003.-2005.gadam) [Commission recommendation on the 2004 update of the Broad
Guidelines of the Economic Policies of the Member States and the Community
(for the 2003 - 2005 period)] Eiropas Parlamenta un Padomes 2003.gada 3.jūnija
Direktīva 2003/41/EK par papildpensijas kapitāla uzkrāšanas institūciju
darbību un uzraudzību. |
|||||
2.tabula |
||||||
Latvijas normatīvā akta
projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais
akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|||
Likuma Par iedzīvotāju ienākuma nodokli
8.panta 4.1 daļa. |
Protokola par Eiropas Kopienu Privilēģijām un Imunitātēm 13.panta otrā daļa. |
atbilst |
|
|||
Likuma Par iedzīvotāju ienākuma nodokli
10.panta piektās daļas 5. un 6.punkts |
Eiropas Komisijas Rekomendācijas 94/79/EK par atsevišķu nerezidentu
ienākumu, kas gūti citā dalībvalstī nevis, kurā viņš ir rezidents, aplikšanu
ar nodokļiem 2.panta pirmā un otrā daļa |
atbilst |
|
|||
Likuma Par iedzīvotāju ienākuma nodokli
12.panta otrā daļa. |
Eiropas Komisijas Rekomendācijas 94/79/EK par atsevišķu nerezidentu
ienākumu, kas gūti citā dalībvalstī nevis, kurā viņš ir rezidents, aplikšanu
ar nodokļiem 2.panta pirmā un otrā daļa |
atbilst |
|
|||
Likuma Par iedzīvotāju ienākuma nodokli
13.panta ceturtā daļa. |
Eiropas Komisijas Rekomendācijas 94/79/EK par atsevišķu nerezidentu
ienākumu, kas gūti citā dalībvalstī nevis, kurā viņš ir rezidents, aplikšanu
ar nodokļiem 2.panta pirmā un otrā daļa |
atbilst |
|
|||
Likuma Par iedzīvotāju ienākuma nodokli
24.panta piektā daļa. |
Padomes Direktīva 2003/48/EK par tādu ienākumu aplikšanu ar nodokļiem,
kas gūti kā procentu maksājumi par uzkrājumiem 14.panta otrā daļa |
atbilst |
|
|||
Likuma Par iedzīvotāju ienākuma nodokli
24.panta sestā daļa. |
Padomes Direktīva 2003/48/EK par tādu ienākumu aplikšanu ar nodokļiem,
kas gūti kā procentu maksājumi par uzkrājumiem 14.panta trešā daļa |
atbilst |
|
|||
|
||||||
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
Ar Latvijas Brīvo arodbiedrību savienību. |
|
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās
iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums |
Norādīja uz nepieciešamību paaugstināt neapliekamo minimumu straujāk,
t.i., ar 2004.gadu. |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. |
|
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|
Likumprojekts šo jomu neskar. |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai)
pašvaldību puses - vai tiek radītas
jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Lai īstenotu paredzētos grozījumus likumā Par iedzīvotāju ienākuma
nodokli, nav nepieciešams radīt jaunas valsts institūcijas. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums tiks publicēts laikrakstā Latvijas
Vēstnesis. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Normatīvo aktu noteiktajā kārtībā. |
4. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Valsts sekretāre |
Juridiskā departamenta
direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
|
|
|
V.Andrējeva |
E. Strazdiņa |
M.Radeiko |
G.Podniece |