Izdarīt Iepakojuma likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 3.nr.) šādus grozījumus:
1. Aizstāt visā likumā
vārdus "Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija"
(attiecīgā locījumā) ar vārdiem "Vides ministrija" (attiecīgā
locījumā).
2. Aizstāt visā likumā vārdus "iepakojuma apsaimniekošanas uzņēmums (uzņēmējsabiedrība)" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "iepakojuma apsaimniekošanas komercuzņēmums" (attiecīgā locījumā).
3. Aizstāt visā likumā vārdu
"importētājs" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "ievedējs no citām
valstīm" (attiecīgā locījumā).
4. Aizstāt visā likumā
vārdus "preces un produkti" (attiecīgā locījumā) ar vārdu
"preces" (attiecīgā locījumā).
5. Aizstāt visā likumā vārdu
"importētā" ar vārdiem "no citām valstīm ievestā".
6. Aizstāt 1.pantā vārdu
"importē" ar vārdiem "ieved no citām valstīm".
7. Aizstāt 17.panta otrajā
daļā vārdus "Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs" ar
vārdiem "Vides ministrs".
8. Aizstāt 18.panta otrajā
daļā vārdu "ārvalstīs" ar vārdiem "citās valstīs".
9. Aizstāt 20.pantā vārdus
"Latvijas Vides aģentūra" ar vārdiem "Latvijas Vides, ģeoloģijas
un meteoroloģijas aģentūra".
10. Izteikt 21.pantu šādā
redakcijā:
"21.pants. Iepakojuma ražotāja (ievedēja no citām
valstīm), iepakotāja un iepakojuma apsaimniekošanas komercsabiedrības darbību
atbilstoši šajā likumā noteiktajām prasībām kontrolē Valsts vides dienests."
Pārejas
noteikums
Šā likuma 9. un 10.pants
stājas spēkā 2005.gada 1.janvārī.
Vides ministrs
R.Vējonis
I.
Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1.
Pašreizējās situācijas raksturojums |
Izstrādājot Vides
ministrijas darbības
stratēģiju 2005. 2007. gadam (turpmāk- stratēģija), tika konstatēti šādi trūkumi: ·
nepietiekama
institucionālā kapacitāte, īpaši jomās ar pieaugošu tiesiskā reglamentējuma
un informācijas plūsmas apjomu; ·
fragmentēta
institucionālā sistēma; ·
nepietiekams
funkciju nodalījums starp institūcijām, īpaši inspekcijas un vides
monitoringa jomās; ·
nespēja pilnā
apjomā nodrošināt ES vides monitoringa prasības (finanšu trūkuma dēļ). Stratēģijā plānotā institucionālā reforma paredz
strukturālās reformas, apvienojot institūcijas ar līdzīgām funkcijām: 1) Apvienot vienā blokā visas institūcijas, kas veic uzraudzības un
kontroles funkciju reģionālās vides pārvaldes, Jūras vides pārvaldi un
Vides valsts inspekciju, izveidojot Valsts
vides dienestu (VVD). VVD būs reģionālās struktūrvienības līdzšinējās
reģionālās vides pārvaldes. Ņemot vērā ES valstu pieredzi un arī
starptautisko ekspertu rekomendācijas, paredzēts saglabāt vienotā institūcijā
atļauju izsniegšanas un kontroles sistēmu, tomēr šīs jomas paredzēts iekšēji
nodalīt. Vienlaikus paredzēts nodalīt līdzšinējās reģionālo vides pārvalžu
laboratorijas, kuras pievienos jaundibināmajai Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas aģentūrai. Paredzētā
reforma ļaus vienveidīgi piemērot normatīvos aktus visā valsts teritorijā, kā
arī uzlabot metodisko darbu gan atļauju izsniegšanas, gan inspekcijas jomās.
VVD īstenos arī īpaši aizsargājamo dabas teritoriju administrāciju vides
inspektoru metodisko vadību. 2) Apvienot vienā blokā institūcijas, kas veic vides un ilgtspējīgas
attīstības informācijas savākšanu un apstrādi, atbild par vides monitoringu
un sabiedrības informēšanu. Plānots apvienot Latvijas hidrometeoroloģijas
aģentūru, Latvijas vides aģentūru un
Valsts ģeoloģijas dienestu, izveidojot valsts aģentūru Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas aģentūru (LVĢMA). Aģentūrā
paredzēts iekļaut arī līdzšinējās reģionālo vides pārvalžu laboratorijas,
veicot laboratoriju sistēmu optimizāciju. Pašlaik likumā minētas vairākas Vides ministrijas pakļautībā esošas institūcijas, kuras plānots reorganizēt. Saistībā ar Vides ministrijas institucionālās sistēmas izmaiņām likumā nepieciešams izdarīt grozījumus. Likumā minēti termini
uzņēmums (uzņēmējsabiedrība), kuri ir pretrunā ar Komerclikumu. Likumā minēti termini
importētājs, importē, kas vairs neatbilst reālajai situācijai, jo
Latvijai no 2004.gada 1.maija vairs nav muitas robežu ar citām Eiropas
Savienības dalībvalstīm un ar šīm valstīm vairs netiek piemērota muitas
procedūra izlaišana brīvam apgrozījumam Latvijas Republikas teritorijā (imports).
Līdz ar to minētos terminus nepieciešams precizēt atbilstoši situācijai un
likumam Par dabas resursu nodokli, ar kuru līdz šim bija saskaņots
Iepakojuma likums. |
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Plānots reorganizēt Latvijas vides
aģentūru, Latvijas Hidrometeoroloģijas aģentūru un Valsts Ģeoloģijas dienestu
par Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas aģentūru un
reģionālās vides pārvaldes, Jūras vides pārvaldi un Vides valsts inspekciju
par Valsts vides dienestu, tādā veidā apvienojot līdzīgas funkcijas un
efektīvāk izmantojot pieejamos resursus. Likumprojekts saskaņo institūciju
nosaukumus atbilstoši plānotajai reformai. Apvienošanas rezultātā būs iespējams efektīvāk izmantot finanšu
resursus, veidojot apvienotu grāmatvedību, optimizējot laboratoriju sistēmu,
kā arī veidot vienotas datu bāzes. Ieekonomētos līdzekļus varēs novirzīt
vides monitoringam un citām ar ES nosacījumiem saistītajām funkcijām, kas
šobrīd netiek nodrošinātas pilnā mērā. Likumprojektā noteikti jaunie institūciju nosaukumi atbilstoši
plānotajai reformai. Likuma termini saskaņoti ar Komerclikumā
lietotajiem terminiem un likumu Par dabas resursu nodokli. |
3. Cita informācija |
Ir pieņemti Ministru kabineta
rīkojumi Par Vides valsts inspekcijas, Jūras vides pārvaldes un reģionālo
vides pārvalžu reorganizāciju un Valsts vides dienesta izveidošanu (Ministru
kabineta 2004.gada 29.septembra rīkojums Nr.714) un Par valsts aģentūras
Latvijas hidrometeoroloģijas aģentūra, Latvijas vides aģentūras un Valsts
ģeoloģijas dienesta reorganizāciju un valsts aģentūras Latvijas Vides,
ģeoloģijas un meteoroloģijas aģentūra izveidošanu (Ministru kabineta
2004.gada 29.septembra rīkojums Nr.713 un Ministru kabineta 2004.gada
24.novembra rīkojums Nr.919 un ) un Ministru kabineta noteikumi Valsts
aģentūras Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas aģentūra nolikums
(2004.gada 23.novembra Ministru kabineta sēdē, protokols Nr. 67, § 40). |
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
|
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar |
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts pozitīvi ietekmēs vidi, jo jaunā institucionālā sistēma
ļaus efektīvāk ieviest vides prasības. |
5. Cita informācija |
Nav |
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads (2004.) |
Nākamie trīs gadi (2005.- 2007.) |
Vidēji piecu gadu laikā
pēc kārtējā gada |
|||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Likum-projekts šo jomu
neskar |
Likum-projekts šo jomu
neskar |
Likum-projekts šo jomu
neskar |
Likum-projekts šo jomu
neskar |
Likum-projekts šo jomu
neskar |
|||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos Normatīvā akta īstenošana tiks nodrošināta valsts budžeta esošo
līdzekļu ietvaros |
Likum-projekts šo jomu
neskar |
Likum-projekts šo jomu
neskar |
Likum-projekts šo jomu
neskar |
Likum-projekts šo jomu
neskar |
Likum-projekts šo jomu
neskar |
|||||
3. Finansiālā ietekme |
Likum-projekts šo jomu
neskar |
Likum-projekts šo jomu
neskar |
Likum-projekts šo jomu
neskar |
Likum-projekts šo jomu
neskar |
Likum-projekts šo jomu
neskar |
|||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi
papildu izdevumu finansēšanai |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
|||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma
aprēķins |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||
6. Cita informācija |
Plānots reorganizēt Latvijas vides aģentūru, Latvijas
Hidrometeoroloģijas aģentūru un Valsts Ģeoloģijas dienestu par Latvijas
Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas aģentūru un reģionālās vides
pārvaldes, Jūras vides pārvaldi un Vides valsts inspekciju par Valsts vides
dienestu, apvienojot līdzīgas
funkcijas un efektīvāk izmantojot pieejamos resursus. Apvienošanas rezultātā
būs iespējams efektīvāk izmantot finanšu resursus, veidojot jaunajai
institūcijai apvienotu grāmatvedību, optimizējot laboratoriju sistēmu, kā arī
izveidojot vienotas datu bāzes. Ieekonomētos līdzekļus varēs novirzīt vides
monitoringam un citām ar ES nosacījumiem saistītajām funkcijām, kas šobrīd
netiek pilnā mērā nodrošinātas. |
|||||||||
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
|||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru
kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā
likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī
termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Saistībā ar institucionālās sistēmas izmaiņām ir nepieciešami
grozījumi citos likumdošanas aktos. Ir sagatavoti grozījumi 16 likumdošanas
aktos, kurus plānots pieņemt Saeimā ne vēlāk kā līdz 2005. gada 1. janvārim. 2004.gada 23.novembra Ministru
kabineta sēdē (protokols Nr. 67, § 40) pieņemti Ministru kabineta noteikumi
Valsts aģentūras Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas aģentūra
nolikums. Līdz 2005. gada
1. janvārim jāpieņem Vides valsts dienesta nolikums. Saistībā ar institucionālās sistēmas izmaiņām ir nepieciešami grozījumi Ministru kabineta
2002.gada 2.aprīļa noteikumos Nr.139 Noteikumi par izlietotā iepakojuma
reģenerācijas apjomiem un termiņiem, ziņojuma sniegšanas kārtību un veidlapas
paraugu. |
|
||||||||
2. Cita informācija |
Nav. |
|
||||||||
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
|||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|
||||||||
1.tabula |
|
|||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti
(piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas
atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|
||||||||
2.tabula |
|
|||||||||
Latvijas normatīvā akta
projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības
normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe
(atbilst/ neatbilst) |
Komentāri |
|
||||||
|
|
|
|
|
||||||
5. Cita informācija |
Nav. |
|
||||||||
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, |
|
Konsultācijas nav notikušas. |
|
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Tā kā konsultācijas nav notikušas, nevalstisko
organizāciju pozīcija nav zināma. |
Likumprojekts pēc izsludināšanas Valsts sekretāru sanāksmē tika
ievietots Ministru kabineta mājas lapā un Vides ministrijas mājas lapā, kur
sabiedrībai bija iespējas iepazīties ar likumprojektu. Komentāri nav saņemti. |
|
Konsultācijas nav notikušas. |
|
5. Cita informācija |
Nav. |
VII.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas
valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Ar 2005. gada 1. janvāri tiks reorganizēta Latvijas vides
aģentūra, Latvijas Hidrometeoroloģijas aģentūra un Valsts Ģeoloģijas dienests
par Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas aģentūru, tādā veidā
apvienojot līdzīgas funkcijas un efektīvāk izmantojot pieejamos resursus. Ar 2005. gada 1. janvāri tiks izveidots Valsts vides dienests, apvienojot tajā
Vides valsts inspekciju, reģionālās vides pārvaldes un Jūras vides pārvaldi. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Sabiedrība par likumprojekta pieņemšanu
tiks informēta vispārējā kārtībā. Pēc pieņemšanas Saeimā likums tiks
publicēts oficiālajā laikrakstā Latvijas Vēstnesis, Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājā, kā arī ievietots Vides ministrijas
interneta mājas lapā un būs pieejams normatīvo aktu informācijas sistēmā
(NAIS). |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Indivīds var aizstāvēt savas tiesības
Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. |
4. Cita informācija |
Nav. |
Vides ministrs R.Vējonis
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta
direktors |
Par kontroli atbildīgā
persona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
G.Puķītis |
E.Puriņš |
V.Puriņš |
R.Vesere |
25.11.2004 16.05
R.Vesere
1 396
7026464, rudite.vesere@vidm.gov.lv