2004. gada 16. novembrī
Latvijas Republikas
Saeimas Prezidijam
Likumdošanas iniciatīvas kārtībā iesniedzam izskatīšanai
likumprojektu ''Par Otrā pasaules kara antihitleriskās koalīcijas cīnītāju
statusu.
Pielikumā: likumprojekts uz 2 lapām,
anotācija
likumprojektam uz 2 lapām.
Saeimas deputāti:
1. _____________________________
2. _____________________________
3. _____________________________
4. _____________________________
5. _____________________________
Likumprojekts
Par Otrā pasaules kara antihitleriskās
koalīcijas cīnītāju statusu
1.pants. Šā likuma mērķis ir atzīt to cilvēku nopelnus Latvijas
tautas un cilvēces labā, kuri cīnījās pret nacistiskās Vācijas un tās
sabiedroto karaspēku un okupācijas režīmu Otrā pasaules kara laikā.
2.pants. Par Otrā pasaules kara antihitleriskās koalīcijas
cīnītājiem atzīstami Latvijas Republikas iedzīvotāji, kuri laika posmā no 1939.
gada 1. septembra līdz 1945. gada 2. septembrim:
1)
karoja antihitleriskās koalīcijas regulāro bruņoto spēku vienībās;
2)
karoja partizānu vienībās vai piedalījās pagrīdes pretošanās cīņā pret
nacistiskās Vācijas okupācijas režīma militārajiem formējumiem un
administrāciju;
3)
veicināja bruņoto un pagrīdes pretošanās cīņu, sniedzot antihitleriskās
koalīcijas kareivjiem, partizāniem vai pagrīdes pretošanās cīnītājiem materiālu
un citādu palīdzību;
4)
glāba cilvēkus, kurus vajāja nacistiskās Vācijas okupācijas vara.
3.pants. Par Otrā pasaules kara antihitleriskās koalīcijas
cīnītājiem nevar atzīt personas, kuras piedalījušās komunistiskā vai nacistiskā
režīma politiskajās represijās vai sodītas par smagiem vai sevišķi smagiem
noziegumiem, ja tās nav reabilitētas.
4.pants. Otrā pasaules kara antihitleriskās koalīcijas cīnītāja
statusu piešķir tā pašvaldība, kas veikusi attiecīgās personas reģistrāciju
dzīvesvietā, ja persona var pamatot savu lūgumu ar šādiem dokumentiem:
1)
Latvijas valsts arhīvu vai citu valstu arhīvu izsniegtu dokumentu par šā likuma
2. pantā minēto darbību Otrā pasaules kara laikā;
2)
Latvijas Republikas tiesas spriedumu, ar kuru tiesa konstatē faktu par
attiecīgās personas darbību Otrā pasaules kara laikā, gadījumos, kad arhīvos
nav saglabājušies šo faktu apliecinoši dokumenti;
3)
PSRS izsniegto Lielā Tēvijas kara dalībnieka apliecību;
4)
citu valstu izsniegto dokumentu par piedalīšanos Otrajā pasaules karā
antihitleriskās koalīcijas pusē vai antinacistu pretošanās kustībā.
5.pants. Iesniegto materiālu iepriekšējai izskatīšanai pašvaldība
izveido komisiju, kurā iekļaujami arī likumos noteiktajā kārtībā reģistrēto
Otrā pasaules kara dalībnieku organizāciju pārstāvji.
6.pants. Pašvaldības lēmumu par atteikumu piešķirt Otrā pasaules
kara antihitleriskās koalīcijas cīnītāja statusu var pārsūdzēt administratīvā
tiesā.
7.pants. Otrā pasaules kara antihitleriskās koalīcijas cīnītājiem
tiek izsniegta noteikta parauga apliecība.
8.pants. Otrā pasaules kara antihitleriskās koalīcijas cīnītājiem
saskaņā ar normatīvajiem aktiem tiek garantēti atvieglojumi nodokļu un nodevu
maksāšanā. Otrā pasaules kara antihitleriskās koalīcijas cīnītāju statuss tiek
pielīdzināts politski represēto personu statusam, kas dod viņiem tiesības uz
līdzīgiem atvieglojumiem pensijas piešķiršanā, bezmaksas medicīnisko aprūpi,
sociālo rehabilitāciju un atvieglojumiem sabiedriskā transporta izmantošanā.
Visi izdevumi šā likuma izpildei tiek segti no valsts pamatbudžeta kopējiem
ienākumiem.
9.pants. Pašvaldība ir tiesīga lemt par sociālo garantiju
noteikšanu Otrā pasaules kara antihitleriskās koalīcijas cīnītājiem un sava
budžeta ietvaros piešķirt viņiem atvieglojumus atsevišķu nodokļu un nodevu
maksāšanā vai pakalpojumu saņemšanā.
10.pants. Šā likuma izpildei Ministru kabinets izdod noteikumus,
nosakot Otrā pasaules kara antihitleriskās koalīcijas cīnītāju apliecību
uzskaiti, izsniegšanas un izmantošanas kārtību, kā arī Otrā pasaules kara
antihitleriskās koalīcijas cīnītāju uzskaites kārtību pašvaldībās un valsts
mērogā.
Pārejas noteikumi
1.
Ministru kabinets līdz 2005. gada 1.martam izstrādā Otrā pasaules kara
antihitleriskās koalīcijas cīnītāja apliecības paraugu, nodrošina apliecību
izgatavošanu, kā arī nodrošina likuma izpildi, iekļaujot attiecīgus
priekšlikumus valsts budžeta projektā 2005. gadam.
2.
Likums stājas spēkā 2005. gada 1. maijā.
Likumprojekta
Par Otrā pasaules kara
antihitleriskās
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir
vajadzīgs |
|
1.
Pašreizējās situācijas raksturojums |
Pašreiz cilvēkiem,
kuri upurēja savu veselību un dzīvību, cīnoties pret nacismu Otrā pasaules
kara laikā Latvijas Republikā nav paredzēts oficiāls statuss. Šo cilvēku
skaits Latvija ir apmērām 10 000, un ar katru gadu viņu skaits paliek arvien
mazāks sakarā ar vecumu un smagiem sociāliem apstākļiem. Latvija šo cilvēku
nopelni cilvēces labā ciņā pret fašizmu lielākā daļā nav pienācīgi novērtēti
no valsts puses. Otrā pasaules kara antihitleriskās koalīcijas cīnītāju
statuss nav nostiprināts normatīvajos aktos . |
2.
Normatīvā akta projekta būtība |
Projekts
paredz piešķirt Otrā pasaules kara antihitleriskās koalīcijas cīnītājiem
oficiālo statusu un attiecīgas sociālas garantijas. |
3.
Cita informācija |
- |
II. Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
-
|
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod |
MK
noteikumi Par Otrā pasaules kara Antihitleriskās koalīcijas cīnītāja statusa
piešķiršanas kārtību un apliecības paraugu |
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
Likumprojekts šo jomu neskar |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
3.
Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās
domas viedoklis |
Ir
notikušas konsultācijas ar Latvijas antihitleriskās koalīcijas cīnītāju
asociāciju |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā
akta izpilde |
|
1.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību
puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcijas |
- |
2.
Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Saskaņā
ar likumu Par likumu un citu Saeimas, Valsts prezidenta un Ministru kabineta
pieņemto aktu izsludināšanas, publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā
esamību normatīvais akts tiks publicēts oficiālajā preses izdevumā Latvijas
Vēstnesis un Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājā. |
3.
Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts neierobežo
indivīda tiesības. |