2004. gada 16. novembrī
Latvijas Republikas
Saeimas Prezidijam
Likumdošanas iniciatīvas kārtībā iesniedzam izskatīšanai
likumprojektu "Grozījumi Pilsonības likumā".
Pielikumā: likumprojekts uz 1 lapas,
anotācija likumprojektam uz 3 lapām.
Saeimas deputāti:
1. _____________________________
2. _____________________________
3. _____________________________
4. _____________________________
5. _____________________________
Likumprojekts
"Grozījumi
Pilsonības likumā"
1. Izslēgt 11.
panta pirmās daļas 5., 6. un 8. punktu;
2. Izteikt 11.
panta 2. daļu šādā redakcijā:
''Ja persona, kura iesniegusi naturalizācijas iesniegumu, tiek saukta pie
kriminālatbildības, iesnieguma izskatīšana tiek apturēta, līdz stājas spēkā
tiesas spriedums vai lieta tiek izbeigta.''
3. Izteikt 12. panta pirmās daļas 2., 3. un 4.
apakšpunktu sekojošā redakcijā:
2) kuras latviešu valodas prasmes atbilst
pirmajai B kategorijai;
3) kuras zina Latvijas Republikas
Satversmes pamatnoteikumus;
4) kuras zina valsts himnas tekstu;
4. Svītrot 12. panta 1. daļas 5. apakšpunktu.
5. Izteikt 13. panta 1. daļu sekojošā redakcijā:
(1) Personu, kurai ir īpaši nopelni Latvijas labā, var uzņemt Latvijas
pilsonībā ar Saeimas lēmumu, kas tiek publicēts oficiālajā laikrakstā. Uzņemot
pilsonībā personu par īpašiem nopelniem Latvijas labā, uz to netiek attiecināti
šā likuma 12.panta noteikumi.
6. Izslēgt likuma 20. pantu.
7. Izteikt 21. panta 3. daļu sekojošā redakcijā:
''Personas, kuras sasniegušas 60 gadu vecumu, ir atbrīvojamas no latviešu
valodas prasmes pārbaudes.''
Likumprojekta
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir
vajadzīgs |
|
1.
Pašreizējās situācijas raksturojums |
Pašreiz likumā
eksistē nesaskaņas ar spēkā esošo likumdošanu. EDSO Augstākais komisārs
Eiropas Savienības institūcijas, kā arī Cilvēktiesību aizsardzības
institūcijas vairākkārt norādīja uz nepieciešamību patrināt un atvieglot
naturalizācijas procedūru un tādā veidā pēc iespējas ātrāk atrisināt
nepilsoņu problēmu. |
2.
Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekta
uzdevums ir grozīt pilsonības likuma normas, kas reglamentē naturalizācijas
procedūru: 1)
samazināt kategoriju skaitu, kam ir aizliegts naturalizēties, izņemot no šā
saraksta personas, kuras pēc 1940.gada 17.jūnija ir izvēlējušās Latvijas Republiku
par dzīvesvietu tieši pēc demobilizēšanas no PSRS (Krievijas) bruņotajiem
spēkiem vai PSRS (Krievijas) iekšējā karaspēka un kuras dienestā iesaukšanas
vai iestāšanās dienā nav pastāvīgi dzīvojušas Latvijā; ir bijušas PSRS (LPSR)
VDK vai kādas citas ārvalsts drošības dienesta, izlūkdienesta vai citu
speciālo dienestu darbinieki, informatori, aģenti vai arī konspiratīvo
dzīvokļu turētāji, ja šis fakts konstatēts likumā noteiktajā kārtībā; Latvijā
vai kādā citā valstī ir bijušas kriminālsodītas par tāda nozieguma
izdarīšanu, kurš ir noziegums arī Latvijā šā likuma spēkā stāšanās brīdī; pēc
1991.gada 13.janvāra darbojušās pret Latvijas Republiku PSKP(LKP), Latvijas
PSR Darbaļaužu internacionālajā frontē, Darba kolektīvu apvienotajā padomē,
Kara un darba veterānu organizācijā, Vislatvijas Sabiedrības glābšanas
komitejā vai tās reģionālajās komitejās vai Latvijas komunistu savienībā. 2)
unificēt prasības valodu zināšanai ar pastāvošo latviešu valodas prasmes
pārbaudes sistēmu, 3)
izslēgt no likuma konstitucionālā likuma "Cilvēka un pilsoņa tiesības un
pienākumi" pamatnoteikumu pārbaudi, kā spēkā neesošo normatīvo aktu, 4)
izslēgt Latvijas vēstures pārbaudi, kura ir pietekoši sarežģīta un
neviennozīmīga, 5)
paplašināt personu kategorijas skaitu, kas var iegūt Latvijas pilsonību par
īpašiem nopelniem, 6)
atbrīvot personas, kuras ir sasniegušas 60 gadu vecumu no valodas prasmes
pārbaudes. |
3.
Cita informācija |
- |
II. Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
III. Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz |
Likumprojekts būtiski neietekmēs
valsts budžetu un pašvaldību budžetus |
IV. Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz |
|
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod |
- |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām
saistībām |
Likumprojekts šo jomu neskar |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
3.
Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās
domas viedoklis |
Likumprojekts šo jomu neskar |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā
akta izpilde |
|
1.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses
- vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcijas |
Jaunas
valsts institūcijas netiks radītas |
2.
Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Saskaņā
ar likumu Par likumu un citu Saeimas, Valsts prezidenta un Ministru kabineta
pieņemto aktu izsludināšanas, publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā
esamību normatīvais akts tiks publicēts oficiālajā preses izdevumā Latvijas
Vēstnesis un Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājā. |
3.
Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts
neierobežo indivīda tiesības. |