Rīga
2004.gada 10.novembrī Nr.
Latvijas Republikas
8. Saeimas Prezidijam
Saskaņā ar Saeimas Kārtības ruļļa
79.pantu likumdošanas iniciatīvas kārtībā iesniedzam likumprojektu
"Grozījumi Izglītības likumā.
Pielikumā:
1.
Likumprojekts (uz vienas lapas).
2. Anotācija
(uz četrām lapām).
8. Saeimas deputāti:
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
Likumprojekts
Grozījumi Izglītības likumā
Izdarīt Izglītības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 24.nr.; 1999, 17.nr., 24.nr.; 2000, 12.nr.; 2001, 12.,16.,21.nr.; 2004, 5.nr.) šādus grozījumus:
1. Izslēgt 9.panta otrās daļas 2.punkta otro teikumu.
2. Izslēgt 41.panta trešo daļu.
3. Izslēgt 59.panta otrajā daļā vārdus valsts valodā.
8. Saeimas
deputāti:
___________________________________________________
___________________________________________________
___________________________________________________
___________________________________________________
___________________________________________________
___________________________________________________
ANOTĀCIJA
likumprojektam
Grozījumi Izglītības likumā
I. Kādēļ
normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas
raksturojums |
Pirms izsludināt grozījumus Izglītības likumā, Latvijas Valsts Prezidente 2004.gada 10.februārī nosūtīja vēstuli Saeimas priekšsēdētājai un Ministru prezidentam, pievēršot uzmanību atsevišķām Izglītības likuma normām, kuras ir labojamas iespējami ātrā laikā. Valsts Prezidente norādīja, ka Izglītības likuma 59.panta 2.daļa ir netaisnīga un nepamatota pret tām
privātajām izglītības iestādēm, kurās izglītības programmas tiek īstenotas
mazākumtautību valodā. Lai gan Izglītības likuma 9.pants nosaka privāto
izglītības iestāžu tiesības nodrošināt izglītības ieguvi citā valodā, šī
likuma 59.panta 2.daļa paredz, ka valsts un pašvaldības piedalās tikai to
privāto izglītības iestāžu finansēšanā, kurās akreditētās pamatizglītības un
vispārējās vidējās izglītības programmas tiek īstenotas valsts valodā. Tas
diskriminē privātās izglītības iestādes un pārkāpj principu, saskaņā ar kuru
valsts un pašvaldību finansējuma daļa seko līdzi skolēnam, lai kur viņš
mācītos. Tāpat Valsts Prezidente lūdza
novērst neskaidrības, kas var rasties, realizējot Izglītības likuma 9. un
41.pantu kopsakarā ar 28.pantu, jo Izglītības likuma 28.pants garantē
izglītības iestādes patstāvību izglītības programmu izstrādē un īstenošanā,
savukārt 9.panta 2.daļas 2.punkts un 41.panta 3.daļa paredz, ka
mazākumtautību programmās Izglītības un zinātnes ministrija nosaka mācību
priekšmetus, kuri apgūstami valsts valodā. |
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts
paredz izslēgt no likuma deleģējumu Izglītības un zinātnes ministrijai
noteikt mazākumtautību izglītības programmās priekšmetus,
kuri apgūstami valsts valodā, tādējādi garantējot izglītības iestāžu
patstāvību izglītības programmu izstrādē un īstenošanā. Tāpat likumprojekts paredz, ka
turpmāk valsts un pašvaldības piedalīsies piedalās arī to privāto izglītības
iestāžu finansēšanā, kurās akreditētās pamatizglītības un vispārējās vidējās
izglītības programmas tiek īstenotas mazākumtautību valodās. |
3. Cita informācija |
Nav |
II. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Nav ietekmes |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un
administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Nav ietekmes |
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likums novērsīs
diskrimināciju un nodrošinās izglītības iestāžu patstāvību
izglītības programmu izstrādē un īstenošanā. |
4. Ietekme uz vidi |
Nav ietekmes |
5. Cita informācija |
- |
III. Kāda var
būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
- |
- |
- |
- |
- |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
- |
- |
- |
- |
- |
3. Finansiālā ietekme |
- |
- |
- |
- |
- |
4. Prognozējamie kompensējošie
pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
- |
- |
- |
- |
- |
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma
aprēķins |
- |
||||
6. Cita informācija |
- |
IV. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un
Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod |
Jāpieņem grozījumi Ministru kabineta 2001.gada
27.novembra noteikumos Nr.498 Kārtība, kādā valsts finansē pamatizglītības,
vidējās izglītības un augstākās izglītības programmas, kuras īsteno privātās
izglītības iestādes |
2. Cita informācija |
- |
V. Kādām
Latvijas starptautiskajām saistībām |
|||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||
2. Saistības pret citām
starptautiskajām organizācijām |
- |
||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai
saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts
atbilst Starptautiskā pakta par pilsoniskajām un politiskajām tiesībām
26.pantam un Cilvēktiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijas 14.pantam
(diskriminācijas aizliegums) |
||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||
Attiecīgie Eiropas Savienības
normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi,
vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru,
pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
- |
||
2.tabula |
|||
Latvijas normatīvā akta projekta
norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts
un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
5. Cita informācija |
Izstrādājot
likumprojektu, ņemts vērā ANO Cilvēktiesību komitejas 1999.gada 5.novembra
apsvērumus lietā Waldman v.Canada (CCPR/C/67/D/694/1996) |
||
VI. Kādas
konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām
organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas
nav notikušas |
2. Kāda ir šo nevalstisko
organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi,
mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
- |
3. Kādi sabiedrības informēšanas
pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
- |
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem
konsultantiem |
- |
5. Cita informācija |
- |
VII. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts
institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likuma
izpildi savas kompetences ietvaros nodrošinās Izglītības un zinātnes
ministrija un Ministru kabinets. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par
normatīvā akta ieviešanu |
Saskaņā ar
likumu Par likumu un citu Saeimas, Valsts prezidenta un Ministru kabineta
pieņemto aktu izsludināšanas, publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā
esamību normatīvais akts tiks publicēts oficiālajā preses izdevumā Latvijas
Vēstnesis un Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas
tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts
neierobežo indivīda tiesības |
4. Cita informācija |
- |