Likumprojekts
1. pants. Likuma mērķis
Šī likuma mērķis ir vispārējo
latviešu dziesmu un deju svētku kā unikālas Latvijas kultūras sastāvdaļas
saglabāšana.
2. pants. Likuma uzdevums
Likuma uzdevums ir:
1) svētku cikliskā procesa
nodrošināšana;
2) valsts un pašvaldību
finansiālās un organizatoriskās atbildības noteikšana;
3) starp svētku sagatavošanās
procesa finansēšana.
3. pants. Vispārējie latviešu
dziesmu un deju svētki kā kultūras vērtība
Vispārējie latviešu Dziesmu un
deju svētki ir unikāla Latvijas kultūras iezīme un nacionālās identitātes
sastāvdaļa. Kopā ar Lietuvas un Igaunijas dziesmu svētkiem tie kā nozīmīga
pasaules kultūras vērtība 2003. gadā pasludināti par UNESCO Cilvēces mutvārdu
un nemateriālās kultūras meistardarbu.
4. pants. Latvijas Skolu jaunatnes
dziesmu un deju svētki
1) Svētki notiek reizi piecos
gados starplaikā starp Vispārējiem latviešu Dziesmu un deju svētkiem;
2) Svētki ir Vispārējo latviešu
Dziesmu un deju svētku sagatavošanās procesa neatņemama sastāvdaļa;
3) Svētku dalībnieki ir topošie
Vispārējo latviešu Dziesmu un deju svētku tradīciju turpinātāji.
5. pants. Dziesmu un deju svētku
periodiskums
(1) Vispārējie latviešu Dziesmu un
deju svētki (turpmāk tekstā Dziesmu svētki) notiek reizi piecos gados.
(2) Starplaikā starp Dziesmu
svētkiem notiek:
1) koncertrepertuāra sagatavošana;
2) koru, tautas deju kopu
(kolektīvu), pūtēju orķestru skates;
3) diriģentu un vadītāju semināri;
4) novadu, rajonu Dziesmu un deju,
tautas mūzikas svētki;
5) Latvijas Skolu jaunatnes
dziesmu un deju svētki.
6. pants. Dziesmu svētku
dalībnieki un norises vieta
1) visas Latvijas Dziesmu svētkiem
gatavojas un tajos var piedalīties jauktie, sieviešu un vīru kori, tautas deju
kopas (kolektīvi), pūtēju orķestri, instrumentālie ansambļi u.c.;
2) dziesmu svētku dalībnieku
sastāvu nosaka konkursu un skašu rezultāti atbilstoši to nolikumiem;
3) Dziesmu svētku, Latvijas Skolu
jaunatnes dziesmu un deju svētku koru, orķestru kopmēģinājumi un koncerti notiek
Rīgā, Mežaparka Lielajā estrādē.
7. pants. Dziesmu svētku
sagatavošana un organizēšana
(1) Ministru kabinets:
1) nosaka kārtējo vispārējo
latviešu Dziesmu un deju svētku sarīkošanas kārtību un norises laiku;
2) nosaka kārtējo Latvijas Skolu
jaunatnes dziesmu un deju svētku sarīkošanas kārtību, norises laiku un
finansēšanas kārtību;
3) nodrošina ikgadēju finansējumu
no valsts budžeta starp svētku periodā.
(2) Kultūras ministrija:
1) izveido Dziesmu svētku padomi,
apstiprina tās nolikumu;
2) pārrauga (atbild par) Dziesmu
svētku sagatavošanas procesu;
3) sadarbībā ar Izglītības un
zinātnes ministriju izstrādā un īsteno programmu Par kordziedāšanas tradīciju
saglabāšanu un veicināšanu mācību iestādēs.
8. pants. Vispārējo latviešu
Dziesmu un deju svētku sagatavošanas un rīkošanas finansēšana.
(1) No valsts budžeta tiek
nodrošināts finansējums:
1) Vispārējo latviešu Dziesmu un
deju svētku rīkošanai;
2) Latvijas Skolu jaunatnes
dziesmu un deju svētku rīkošanai;
3) novadu Dziesmu un deju svētku
un tautas mūzikas svētku rīkošanai;
4) valsts nozīmes mūzikas svētku
rīkošanai;
5) rajonu koru un pūtēju orķestru
virsdiriģentu, tautas deju kopu (kolektīvu) un tautas mūzikas ansambļu
virsvadītāju darba un sociālā nodokļa samaksai;
6) jaundarbu iepirkšanai;
7) koncertrepertuāra nošu
materiāla sagatavošanai, izdošanai;
8) Vispārējo latviešu Dziesmu un
deju svētku dalībnieku naktsmītņu un ēdināšanas izdevumu segšanai svētku laikā;
9) kopmēģinājumu rīkošanai;
10) kolektīvu vadītāju tālāk
izglītībai.
(2) Ikgadējais valsts budžeta
līdzekļu paredzētais apjoms nedrīkst būt mazāks par iepriekšējā starp svētku
periodā piešķirto līdzekļu apjomu.
(3) Koru, orķestru, tautas mūzikas
ansambļu, deju un citu kolektīvu dibinātāji, pašvaldības (vietējās, rajona,
novada) nodrošina:
1) mēģinājumu telpas koriem, deju
kolektīviem, pūtēju orķestriem un citiem svētku dalībniekiem;
2) tērpu, nošu materiālu, deju
aprakstu iegādi;
3) audioaparatūru mēģinājumiem;
4) darba samaksu kolektīvu
vadītājiem, diriģentiem un koncertmeistariem;
5) transporta pakalpojumus
starpsvētku periodā un Dziesmu un deju svētku laikā;
6) iespēju robežās piedalās
Dziesmu un deju svētku organizēšanā un finansēšanā.
Likums stājas spēkā 2005. gada 1.
jūlijā.
Pārejas noteikumi.
1. Nākamie vispārējie latviešu
Dziesmu un deju svētki notiek 2008. gadā.
Vispārējo latviešu dziesmu un deju svētku
likumprojekta
ANOTĀCIJA
1. Kādēļ
likumprojekts ir vajadzīgs?
Lai saglabātu Vispārējos latviešu Dziesmu un deju
svētkus kā Cilvēces nemateriālās kultūras meistardarbu un tautas kopības
izjūtas veidotāju ir jānostiprina svētku tradicionālā, organizatoriskā un
finansiālā atbalsta sistēma, nosakot valsts un pašvaldību kompetence svētku
sagatavošanas un sarīkošanas jomā.
2. Kāda
var būt ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību?
Šī
neatņemamā mūsu kultūras sastāvdaļa ir garīgo vērtību radītāja, tautas
intelektuālā līmeņa paaugstinātāja, un vienlaicīgi svarīga kā darbaspēka
kvalitātes, darba spēju un radošās iniciatīvas uzlabošanas faktors.
3. Kāda
var būt ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem?
Nepieciešams
finansējums valsts budžetā:
2005.
gadā |
Ls
150 000.- |
2006.
gadā |
Ls
200 000.- |
2007.
gadā |
Ls
300 000.- |
2008.
gadā |
Ls
2 000 000.- |
4. Kāda
var būt likuma ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu?
Jāizdara grozījumi likumā Par valsts nozīmes
izglītības, kultūras un zinātnes objektiem un nacionālajām sporta bāzēm.
5. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām atbilst likumprojekts?
Likumprojekts šo jomu neskar.
6. Kādas
konsultācijas notikušas, sagatavojot likumprojektu?
Konsultācijas
notikušas ar:
6.1.
Dziesmu svētku
virsdiriģentiem;
6.2.
deju nozares konsultatīvās
nozares pārstāvjiem;
6.3.
J.Vītola Mūzikas akadēmijas
mācībspēkiem;
6.4.
Kultūras ministrijas atbildīgo
institūciju pārstāvjiem;
6.5.
pašvaldību pārstāvjiem.
7. Kā tiks
nodrošināta likuma izpilde?
Izpilde
tiks nodrošināta LR likumdošanā noteiktajā kārtībā.
Sabiedrība
tiks informēta ar laikraksta Latvijas Vēstnesis starpniecību.