Grozījumi Latvijas Sodu izpildes
kodeksā
Izdarīt Latvijas Sodu izpildes kodeksā šādus
grozījumus:
1. Izteikt 5.panta pirmās daļas 4.punktu šādā
redakcijā:
"4) Valsts probācijas dienests piespiedu
darbu."
2. Izteikt 133. un 134.pantu šādā redakcijā:
"133.pants.
Notiesātā pienākums pieteikties piespiedu darba izpildes institūcijā soda
izciešanai
Notiesātajam, kuram piespriests piespiedu darbs, ir
pienākums piecu darba dienu laikā pēc tam, kad saņemts tiesas spriedums
(noraksts), kas stājies likumīgā spēkā, pieteikties piespiedu darba izpildes
institūcijā atbilstoši deklarētajai dzīvesvietai piespriestā soda izciešanai.
Ja notiesātais, lai izvairītos no soda izciešanas,
noteiktā termiņā nepiesakās piespiedu darba izpildes institūcijā, viņu
rakstiski brīdina par piespiedu darba aizstāšanu ar arestu.
Valsts probācijas dienests sedz notiesātajam ar
ierašanos piespiedu darba izpildes institūcijā un piespiedu darba veikšanu
saistītos transporta izdevumus.
134.pants.
Piespiedu darba izpildes institūcija, kas pārzina piespiedu darba izpildīšanu
Piespiedu darba izpildes institūcija ir Valsts probācijas dienests.
Pašvaldībai ir tiesības noteikt prioritāros sabiedrībai nepieciešamos darbus, kas veicami tās teritorijā, izmantojot piespiedu darbu. Šo darbu sarakstu pašvaldība iesniedz piespiedu darba izpildes institūcijai, kura regulāri informē pašvaldību par šo darbu izpildes gaitu.
Piespiedu darba izpildes institūcijai pēc
tiesneša vai tiesas priekšsēdētāja rīkojuma un tiesas sprieduma noraksta saņemšanas
ir pienākums:
1) kontrolēt, kad notiesātais ierodas
pieteikties soda izciešanai;
2) reģistrēt soda izciešanai pieteikušos
notiesāto;
3) izskaidrot notiesātajam soda izciešanas
nosacījumus un kārtību;
4) izsniegt notiesātajam norīkojumu pie
darba devēja vai konkrēta darba veikšanai;
5) noslēgt līgumu ar darba devēju par notiesātā
iesaistīšanu piespiedu darbā;
6) kontrolēt, kā notiesātais veic darbu,
un katru dienu saņemt informāciju par to no attiecīgā darba devēja;
7) uzskaitīt nostrādātās stundas par katru
iepriekšējo dienu;
8) ja notiesātais izvairās no soda
izciešanas vai objektīvu iemeslu dēļ nav spējīgs turpināt šā soda izciešanu,
sagatavot un iesniegt rajona (pilsētas) tiesai pieteikumu par nepieciešamību
aizstāt notiesātajam piemēroto sodu piespiedu darbu ar cita veida sodu;
9) pēc sprieduma izpildīšanas paziņot par
to tiesai, kas taisījusi spriedumu."
3. Aizstāt 135.panta otrajā daļā vārdus "Piespiedu darba uzraudzības dienestam" ar vārdiem "piespiedu darba izpildes institūcijai".
4. 136.pantā:
aizstāt pirmajā daļā vārdus "Piespiedu darba
uzraudzības dienesta" ar vārdiem "piespiedu darba izpildes
institūcijas";
aizstāt trešajā daļā vārdu "pašvaldība" ar
vārdiem "piespiedu darba izpildes institūcija".
5. Izteikt 137.pantu šādā redakcijā:
"137.pants. Darba devēju pienākumi, nodarbinot
ar piespiedu darbu notiesātos
Darba devējs, kas noslēdzis līgumu ar piespiedu darba
izpildes institūciju par notiesāto nodarbināšanu vai nodarbina notiesātos
sabiedrības interesēs bez līguma, ierāda notiesātajiem attiecīgu darbu, kuru
viņi var veikt pēc darba pastāvīgajā darba vietā vai pēc mācībām, un:
1) rada notiesātajiem darba aizsardzības prasībām
atbilstošus darba apstākļus, iepazīstina viņus ar darba aizsardzības un darba
kārtības noteikumiem;
2) apgādā notiesātos ar darba veikšanai
nepieciešamajiem darbarīkiem un instrumentiem;
3) uzrauga, kā notiesātie veic ierādīto darbu.
Darba devējs katru dienu informē piespiedu darba
izpildes institūciju par katra notiesātā nostrādāto stundu skaitu vai par
izvairīšanos no soda izciešanas un katru mēnesi pārskaita piespiedu darba
izpildes institūcijai, ar kuru noslēgts līgums par notiesāto nodarbināšanu,
naudu par paveikto darbu līgumā paredzētajā apmērā."
6. 138.pantā:
aizstāt pirmajā daļā vārdus "pašvaldības Piespiedu
darba uzraudzības dienests" ar vārdiem "piespiedu darba izpildes
institūcija";
aizstāt otrajā daļā vārdus "Piespiedu darba
uzraudzības dienests" ar vārdiem "piespiedu darba izpildes
institūcija".
7. Papildināt pārejas noteikumus ar 3. un
4.punktu šādā redakcijā:
"3. Līdz 2005.gada 31.decembrim Valsts
probācijas dienesta funkcijas izpilda pašvaldības, izņemot Bauskas, Cēsu,
Daugavpils, Jelgavas, Jēkabpils, Rēzeknes, Saldus, Tukuma un Valmieras rajonu,
kur piespiedu darba izpildes institūcija spriedumiem, kas stājušies likumīgā
spēkā no 2005.gada 1.janvāra, ir Valsts probācijas dienests.
4. Finanšu līdzekļus pašvaldībām piespiedu darbu
uzraudzībai 2005.gadā administrē Valsts probācijas dienests."
Likums stājas spēkā 2005.gada 1.janvārī.
Tieslietu ministre
V.Muižniece
Normatīvā akta projekta
Grozījumi Latvijas Sodu izpildes kodeksā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums
|
Latvijā
1999.gada aprīlī ar jaunā Krimināllikuma stāšanos spēkā tika ieviests jauns
soda veids piespiedu darbs. No 1999.gada 1.aprīļa līdz 2003.gada
31.decembrim piespiedu darbs kā kriminālsods piemērots 4374 personām, bet
piespiedu darba īpatsvars četru gadu laikā citu pamatsoda veidu vidū
pieaudzis turpat septiņas reizes - no 1,4% - 10%. Pēdējo divu gadu laikā
piespiedu darbs pēc nosacītas notiesāšanas un brīvības atņemšanas ir kļuvis
trešais populārākais sods, apsteidzot naudas sodu. Soda izpilde
tika uzticēta pašvaldībām, jo 1999.gadā nepastāvēja valsts institūcija, kas
varētu veikt soda izpildes organizāciju. Diemžēl, laikā no 1999.gada 1.aprīļa
līdz Valsts probācijas dienesta izveidei 2003.gada oktobrī Latvijā nebija
nevienas valsts institūcijas, kas veiktu piespiedu darba kā kriminālsoda
izpildes organizāciju valsts līmenī. Neformāli 1999.gadā šā soda veida
ieviešanu un koordinēšanu veica Sorosa fonds Latvija. Šajā laikā piespiedu
darbu uzraudzības dienestu izveidei pašvaldībām netika piešķirts valsts
finansējums. 2003.gada
decembra beigās tika pieņemts Valsts probācijas dienesta likums. Saskaņā ar
šā likuma 6.pantu, sākot ar 2004.gadu
piespiedu darba koordināciju valsts līmenī pārņem Valsts probācijas dienests.
Saskaņā ar 2004.gada 12.februārī izdarītajiem grozījumiem Krimināllikumā,
sākot ar 2005.gada 1. janvāri piespiedu darbu varēs piemērot vēl par vairāk
kā 100 noziedzīgiem nodarījumiem. 2004.gada
12.februāra likuma Grozījumi Krimināllikumā pārejas noteikumu 2.punkts
nosaka, ka Ministru kabinets, izstrādājot valsts budžeta projektu
2005.gadam, iekļauj tajā šā likuma izpildei nepieciešamo finansējumu.
Likumprojekta anotācijā aprēķinātais finansējums 2005.gadam sastāda 727,7
tūkstošus latu. Ar Ministru prezidenta 8.03.2004 rezolūciju Nr.12/Jur-104
Tieslietu ministrijai un Finanšu ministrijai tika dots uzdevums nodrošināt
Krimināllikuma pārejas noteikumu 2.punktā dotā uzdevuma izpildi. Finanšu
ministrijas un Latvijas Pašvaldību savienības sarunās tika konceptuāli
nolemts, ka minēto finansējumu administrēs Valsts probācijas dienests, veicot
nepieciešamo finanšu līdzekļu precizētu aprēķinu, ar nosacījumu, ka 2005.gadā
dienests daļēji uzsāk pārņemt piespiedu darba izpildi un 2006.gadā to pārņem
pilnībā. Valsts
probācijas dienesta pārvalde ir veikusi aprēķinus un 2005.gadam ir
nepieciešami līdzekļi Ls 463 945 apmērā. |
2. Normatīvā akta projekta būtība
|
Normatīvā akta projekts paredz izdarīt grozījumus Latvijas Sodu izpildes kodeksā. Grozījumi paredz pārejas modeli piespiedu darba izpildē, nosakot, ka 2005.gadā notiesātos piespiedu darbos varēs norīkot gan pašvaldība, gan Valsts probācijas dienests. Likuma pārejas noteikumos tiek noteikta teritorija, kurā piespiedu darba izpildes institūcija ir Valsts probācijas dienests. Pārējā teritorijā piespiedu darbu turpina izpildīt pašvaldības. Tiek noteikts, ka finanšu līdzekļus šī soda izpildei 2005.gadā administrē Valsts probācijas dienests, kas ir atbilstoši Finanšu ministrijas un Latvijas Pašvaldību savienības 10.06.2004 sarunās nolemtajam. |
3. Cita informācija
|
Latvijas Sodu izpildes kodeksā grozījumus steidzamības kārtībā ir nepieciešams izdarīt, lai: 1) Valsts probācijas dienests varētu veiksmīgi ar 2005.gada 1.janvāri veikt kriminālsoda - piespiedu darbs - izpildei piešķirto finanšu līdzekļu administrēšanu; 2) pakāpeniski pārņemtu no pašvaldībām kriminālsoda piespiedu darbs uzraudzību. |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu 3. Sociālo seku izvērtējums
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. Ieviešot normatīvo aktu tiks vienkāršotas administratīvās procedūras, jo ar kriminālsoda piespiedu darbs - izpildi atsevišķos rajonos vairs nenodarbosies pašvaldības, bet Valsts probācijas dienests, pakāpeniski pārņemot visu Latvijas teritoriju. Grozījumiem ir ietekme uz kriminogēnās situācijas izmaiņām. Ja tiks veikta efektīva soda izpilde, samazināsies riska faktors, ka notiesātie ar piespiedu darbu izdarīs jaunus noziedzīgus nodarījumus. |
4. Ietekme uz vidi
|
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
5. Cita informācija |
|
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
(tūkst. latu) |
|||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1.Izmaiņas
budžeta ieņēmumos |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
2.Izmaiņas
budžeta izdevumos |
Projekts šo jomu neskar |
463.9 |
825.2 |
807.0 |
742.02 |
3.Finansiālā
ietekme |
Projekts šo jomu neskar |
-463.9 |
-825.2 |
-807.0 |
-742.02 |
4.Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
5.Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins 1. Prognozējamais darbinieku štata vienību skaits Valsts probācijas dienesta pārvaldē 38, t.sk.: 2005.gads 1.1.Atalgojums Ls 44 400,- 1.1.1. Nodaļas vadītājs 1x280x12mēn.=3 360 1.1.2. Vecākais referents (3.darbi nieki) 13x180x12mēn=28 080 1.1.3. Vecākais referents 24x180x3mēn=12 960 1.2. 40% piemaksām un pabalstiem
= 17 760 1.3. Darba alga atvaļinājuma pabalstiem ierēdņiem-2 080Ls 1.4. VSAOI
24.09% 64240 x 0.2409=15 475Ls Kopā
2005.gads 79 715 Ls 2006.gads 1.1.Atalgojums Ls 38 880,- 1.1.1. Vecākais referents 24x180x9mēn=38 880 1.1.2. Vecākais referents 9x180x12=19440 1.2. 40% piemaksām un pabalstiem
= 23328 Ls 1.3. Darba alga atvaļinājuma
pabalstiem 5940 Ls 1.4. VSAOI
24.09% 87588 x 0.2409=21100Ls Kopā
2006.gads 108668 2005.gads
2.1. Pakalpojumu apmaksa: 2.1.1. Komandējumi un dienesta braucieni - 15Ls/mēnesī darbiniekam 14x15x12=2520 24x15x3=4320 2.1.2. Sakaru pakalpojumi 31Ls/ mēnesī darbiniekam; 14x31x12=5208 24x31x3=2232 2.1.3. Pasta vērtszīmes 125x12=1500 2.1.4. Telefona pieslēgums 38x30=1140 2.1.5. Telpu noma 14x50x12=8400 24x50x3=3600 2.1.6. Pārējie pakalpojumi 84x38=3192 2.1.7. Personāla apmācīšanas izdevumi 14x15x12=2520 24x15x3=1080 2.1.8. Darba devēja apmaksātie veselības, dzīvības apdrošināšanas izdevumi 38x110=4180 2.2. Materiālu, energoresursu, ūdens un mazvērtīgā inventāra
iegāde kopā 7990 Ls, 2.2.1. Kancelejas preces un saimniecības materiāli 14x18x12=3024 24x18x3=1296 2.2.2. Kārtējā remonta un uzturēšanas materiāli 14x5x12=840 24x5x3=360 2.2.3. Mazvērtīgais inventārs (galda lampa, telefona aparāts, apmeklētāju krēsls, pārējais inventārs) 65x38=2470 2.3. Piespiedu darbu uzraudzība pašvaldībās: 2.3.1. Piespiedu darbu uzraudzība 54x1800=97200 2.3.2. Transporta pakalpojumi notiesātajiem 24x1680=40320 Kopā
2005.gadā 318642 Ls 2006.gads
2.1. Pakalpojumu apmaksa: 2.1.1. Komandējumi un dienesta braucieni - 15Ls/mēnesī darbiniekam 9x15x12=1620 24x15x9=3240 2.1.2. Sakaru pakalpojumi 31Ls/ mēnesī darbiniekam; 24x31x9=6696 9x31x12=3348 2.1.3. Pasta vērtszīmes 175x12=2100 2.1.4. Telefona ieslēgums 9x30=270 2.1.5. Telpu noma 24x50x9=10800 9x50x12=5400 2.1.6. Pārējie pakalpojumi 33x69=2268 2.1.7. Personāla apmācīšanas izdevumi 24x15x9=3240 9x15x12=1620 2.1.8. Darba devēja apmaksātie veselības, dzīvības apdrošināšanas izdevumi 9x110=990 2.2. Materiālu, energoresursu, ūdens un mazvērtīgā inventāra
iegāde kopā 8037Ls, 2.2.1. Kancelejas preces un saimniecības materiāli 24x18x9=3888 9x18x12=1944 2.2.2. Kārtējā remonta un uzturēšanas materiāli 24x5x9=1080 9x5x12=540 2.2.3. Mazvērtīgais inventārs (galda lampa, telefona aparāts, apmeklētāju krēsls, pārējais inventārs) 65x9=585 2.3. Piespiedu darbu uzraudzība pašvaldībās: 2.3.1. Piespiedu darbu uzraudzība 54x300=16200 2.3.2. Transporta pakalpojumi notiesātajiem 24x2500=60000 Kopā
2006.gadā 299925 Ls 2005.gads 3.Vienreizējie izdevumi: 3.1. Rakstāmgalds 38x160=6080 3.2. Krēsls 38x55=2090 3.3. Dokumentu skapis 38x112=4256 3.4. Dokumentu plaukti 38x80=3040 3.5. Apspriežu galds 2x200=400 3.6. Skapis lietu uzglabāšanai 10x150=1500 3.7. Sistēmbloks 38x809=30742 3.8. Monitors 38x200=7600 3.9. UPS - 38x260=9880 Kopā
2005.gadā Ls 65588 2006.gads 3.Vienreizējie izdevumi: 3.1. Rakstāmgalds 9x160=1440 3.2. Krēsls 9x55=495 3.3. Dokumentu skapis 9x112=1008 3.4. Dokumentu plaukti 9x80=720 3.5. Skapis lietu uzglabāšanai 21x150=3150 3.6. Sistēmbloks 9x809=7281 3.7. Monitors 9x200=1800 3.8. UPS - 9x260=2340 Kopā
2006.gadā Ls 18234 2005.gadā
uzturēšanas izdevumi Ls398357 2006.gadā
uzturēšanas izdevumi Ls408613 2005.gadā
vienreizējie izdevumi Ls65588 2006.gadā
vienreizējie izdevumi Ls18234 Kopā funkcijai 2005.gadā Ls 463945 Kopā funkcijai 2006.gadā Ls 426847 Izpildes institūcija Valsts probācijas dienests, pašvaldības |
|
79,7 318.6 65.6 398.4 65.6 463.9 |
108.7 299.9 18.2 408.6 18.2 426.8 |
 
; |
|
6.Cita
informācija |
|
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to
projekti. |
Likumprojekts Grozījums Krimināllikumā ir sagatavots
un iesniegts vienlaicīgi ar šo likumprojektu. Ministru kabineta noteikumu projekts Piespiedu darba
izpildes koordinācijas kārtība 2005.gadā ir sagatavots, izsludināts Valsts
sekretāru sanāksmē un saskaņots. Līdz 2005.gada jūnijam tiks izstrādāts un noteiktā
kārtībā iesniegts izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojekts Grozījumi
Valsts probācijas dienesta likumā. |
2. Cita informācija |
|
V. Kādām
Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības pret Eiropas
Savienību
2. Saistības
pret citām starptautiskām organizācijām 3. Saistības, kas
izriet no Latvijai saistošiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem
līgumiem |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
4.
Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||
Attiecīgie
Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot
numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju. |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
|||
2.tabula |
||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
|
5. Cita informācija |
|
|
|
|
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas
|
2004.gada 10.jūnija Finanšu ministrijas un Latvijas Pašvaldību savienības sarunas. Latvijas Pašvaldību savienības un Valsts probācijas dienesta pārvaldes vienošanās 2004.gada 6.jūlijā par finanšu līdzekļu nepieciešamo apjomu un to administrēšanu. |
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju
pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts
formulējums
|
Atbalsta. |
3.
Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās
domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. |
4.
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Saistībā ar šo normatīvo aktu konsultācijas veiktas ar Kanādas Britu Kolumbijas Probācijas dienesta vadītāju Robertu Vatsu (Robert Watts). |
5.
Cita informācija |
|
VII. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas
jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
|
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta
ieviešanu |
|
3. Kā
indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Šis normatīvais akts neierobežo indivīda tiesības. |
4. Cita
informācija |
|
Tieslietu ministre V.Muižniece
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītājas p.i. |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
M.Bičevskis |
K.Jarinovska |
I.Brazauska |
A.Dementjevs |
19.10.2004. 10:20
1584
I.Linde
7224797,
ilona.linde@vpdp.gov.lv