Rīgā, 2004.gada 3.novembrī nr.9/3 -
Saeimas Prezidijam
Saeimas Juridiskā komisija, saskaņā ar Kārtības ruļļa
51.pantu, lūdz izdarīt grozījumu š.g. 4.novembra Saeimas sēdes izsludinātajā
darba kārtībā un iekļaut III sadaļā Likumprojektu izskatīšana pirms 5. darba
kārtības jautājuma Juridiskās komisijas izstrādātā alternatīvā likumprojekta
Grozījumi Komerclikuma spēkā stāšanās kārtības likumā (likumprojektam ar
reģ. nr. 985) izskatīšanu pirmajā lasījumā.
Juridiskā komisija lūdz minēto likumprojektu atzīt par
steidzamu.
Juridiskās komisijas
priekšsēdētājs M.Segliņš
Izdarīt Komerclikuma
spēkā stāšanās kārtības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru
Kabineta Ziņotājs, 2002, 2.nr.; 2004, 9.nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt 23.panta otro daļu
ar otro teikumu šādā redakcijā:
Šā likuma pārejas noteikumu 7.punktā minēto tiesību subjektu uzsāktais likvidācijas process jāpabeidz līdz 2006.gada 1.martam, piesakot to reģistrāciju uzņēmumu reģistrā.
2. Papildināt 24.panta pirmo daļu
pēc vārdiem 2004.gada 31.decembrim ar vārdiem vai šā likuma pārejas
noteikumu 7.punktā minētajiem tiesību subjektiem līdz 2005.gada 1.septembrim
3. Izslēgt pārejas noteikumu 1.punkta 1., 3., 4., 6., 9. un 10.apakšpunktu.
4. Izteikt pārejas
noteikumu 1.1 punktu šādā redakcijā:
1.1
2005.gada 1.septembrī spēku zaudē:
1) likums Par uzņēmējdarbību
(Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1990, 42.nr.;
1991, 27./28.nr; 1992, 22./23.nr.; 1993, 3./4., 12./13., 18./19., 20./21.,
22./23.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994,
6., 14.nr.; 1995, 10., 24.nr.; 1996, 21.nr.; 1997, 13.nr.; 1998, 1.nr.; 2000,
10.nr., 13.nr.);
2) likums Par sabiedrībām ar
ierobežotu atbildību (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības
Ziņotājs, 1991, 9./10., 23./24.nr.; 1992, 22./23.nr.; Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 3.nr.; 1996, 21.nr.; 1997, 13.nr.;
2000, 10.nr.; 2001, 14.nr.);
3) likums Par akciju
sabiedrībām (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1993,
24./25.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994,
17.nr.; 1995, 3., 20.nr.; 1996, 21.nr.; 1997, 13.nr.; 1998, 7.nr.; 1999,
18.nr.; 2000, 2., 10.,13.nr.; 2001, 14.nr.);
4)
likums Par bezpeļņas organizāciju (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un
Valdības Ziņotājs, 1992, 6./7.nr.; 1993, 20./21.nr.; Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1996, 1.nr.; 1997, 15.nr.; 2003,
23.nr.);
5) likums Par valsts uzņēmumu
(Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1992, 29./31.nr.;
1993, 22./23.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs,
1994, 17.nr.; 1996, 1., 13.nr.; 2001, 14.nr.);
6) likums Par pašvaldības
uzņēmumu (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1991,
17./18.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994,
3.nr.; 1996, 22.nr.);
7) likums Par valsts un
pašvaldību uzņēmumu pārveidošanu statūtsabiedrībās (Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1996, 16.nr.; 2000, 2.nr.).
5.
Papildināt likumu ar pārejas noteikumu 7. punktu šādā redakcijā:
7. Kultūras
institūcijas, izglītības iestādes un zinātniskās institūcijas, kuras darbojas
kā valsts vai pašvaldības bezpeļņas organizācijas, pārveidojamas vai uzsākama
to likvidācija (pieteikums Uzņēmumu reģistram iesniedzams) ne vēlāk kā
līdz 2005.gada 1.septembrim, pamatojoties uz Ministru kabineta, attiecīgās
pašvaldības domes (padomes) vai augstskolas senāta lēmumu un ievērojot
attiecīgus normatīvos aktus. Šīs kultūras institūcijas, izglītības iestādes un
zinātniskās institūcijas līdz to pārveidošanai vai likvidēšanai un attiecīga
ieraksta izdarīšanai uzņēmumu reģistrā, turpina darboties atbilstoši tiem
uzņēmējdarbību regulējošiem likumiem, pamatojoties uz kuriem tās darbojas līdz
2004.gada 15.novembrim.
Likums
stājas spēkā 2004.gada 15.novembrī.
Likumprojekta
Grozījumi Komerclikuma
spēkā stāšanās kārtības likumā
Anotācija
Veicot virkni valsts un pašvaldību uzņēmumu
(uzņēmējsabiedrību), kuras darbojas kā bezpeļņas organizācijas, pārveidošanu
tika konstatēts, ka nevisos gadījumos attiecīgie uzņēmumi (uzņēmējsabiedrības)
ir pārveidojamas par kapitālsabiedrībām vai valsts aģentūrām. Jebkurš no šiem
diviem juridiskajiem statusiem ievērojami apgrūtinātu tādu institūciju darbību
kā kultūras institūciju, izglītības iestāžu un zinātnisko institūciju darbību,
jo nevienmēr kapitālsabiedrības vai aģentūras statuss atbilst to darbības
mērķiem. Līdz ar to šo institūciju pārveidošanu nepieciešams atlikt līdz lēmuma
pieņemšanai par atbilstošas juridiskās formas izvēli.
Zinātnisko institūciju pārveidošana par
komercsabiedrībām, kuru mērķis atbilstoši Komerclikumam ir nest īpašniekam
peļņu, neatbilst Satversmei. Fundamentālā zinātne un tautas kultūras izpēte un
saglabāšana ir valsts funkcijas, kuras tieši dod ieguldījumu garīgajā
labklājībā, un nav tiešas peļņas avots valstij. Eventuālās sekas var būt
iespējamais kaitējums humanitārajai zinātnei un Latvijas kultūras mantojumam,
kuru varētu radīt tādu zinātnes institūciju kā Latvijas akadēmiskā bibliotēka,
Latviešu valodas institūts, Filozofijas un socioloģijas institūts, Latvijas
vēstures institūts, Literatūras, folkloras un mākslas institūts un daudzu citu
institūciju pārveidošana par kapitālsabiedrībām.
Ņemot vērā, ka likumā tiek noteikts, ka kultūras
institūcijas, izglītības institūcijas, izglītības iestādes un zinātniskās institūcijas
pārveidojamas attiecīgā juridiskā formā līdz 2005.gada 1.septembrim,
nepieciešams izdarīt grozījumus likuma pārejas noteikumu 1. un 1.1
punktā, lai nodrošinātu šo institūciju un iestāžu darbības tiesisko pamatu.
Atbilstoša juridiskā forma būs par pamatu šo
institūciju veiksmīgai un to mērķim atbilstošai darbībai, viesīs skaidrību un
noteiktību, kā arī nodrošinās iespēju piesaistīt finansējumu to pētījumiem,
tādejādi dodot ieguldījumu tautsaimniecības un sabiedrības attīstībā.
Valsts un pašvaldību budžeti netiks ietekmēti.
Likumdevējam būs nepieciešams noteikt šo
institūciju darbības mērķim atbilstošu juridisku formu.
Likumprojekts šo jomu neskar.
Sagatavojot likumprojektu konsultācijas notika ar Latvijas Zinātņu
akadēmiju, Zinātnes padomi un Augstākās izglītības padomi.
Likuma izpilde tiks nodrošināta esošo institūciju ietvaros.