Valsts
nodrošinātās juridiskās palīdzības likums
I
nodaļa
Vispārīgie
noteikumi
1.pants. Likuma mērķis
Likuma mērķis ir veicināt
personas tiesības uz taisnīgu tiesu aizsardzību, nodrošinot finansiālu atbalstu
juridiskās palīdzības saņemšanai.
2.pants. Likuma darbība
Likums nosaka valsts
nodrošinātās juridiskās palīdzības (turpmāk juridiskā palīdzība) sniegšanas
pamatus un nosacījumus.
3.pants. Tiesības uz juridisko palīdzību
(1) Tiesības uz juridisko
palīdzību ir:
1) Latvijas pilsonim;
2) Eiropas Savienības
pilsonim, kas nav Latvijas Republikas pilsonis un kas tiesiski uzturas Latvijas
Republikā;
3) tādas valsts pilsonim, kas nav Eiropas Savienības dalībvalsts, ja viņš tiesiski uzturas Latvijas Republikā;
4) Latvijas nepilsonim;
5) bezvalstniekam;
6) bēglim un personai,
kurai piešķirts alternatīvais statuss vai pagaidu aizsardzība Latvijas
Republikā;
7) personai, kurai
atbilstoši Latvijas Republikas noslēgtajam starptautiskajam līgumam ir tiesības
uz Latvijas Republikas nodrošināto juridisko palīdzību.
(2) Šā panta pirmajā daļā
minētajām fiziskajām personām ir tiesības uz juridisko palīdzību, ja tās,
ievērojot viņu īpašo situāciju, īpašuma stāvokli un ienākumu līmeni, nav
spējīgas daļēji vai pilnīgi nodrošināt savu tiesību aizsardzību.
(3) Personām, kas atbilst šā
panta pirmajā un otrajā daļā minētajiem kritērijiem, ir tiesības pieprasīt
juridisko palīdzību un izdarīt izmaiņas sākotnējā juridiskās palīdzības
pieprasījumā.
4.pants. Juridiskās palīdzības pieprasītāja
atbildība
(1) Personai nav
tiesību ļaunprātīgi izmantot savu īpašo situāciju, īpašuma stāvokli un ienākumu
līmeni juridiskās palīdzības saņemšanai.
(2) Persona ir
atbildīga par savlaicīgu juridiskās palīdzības pieprasīšanu, izņemot gadījumus,
ja tas objektīvu apstākļu dēļ nav bijis iespējams.
5.pants. Juridiskās palīdzības apjoms
(1) Valsts nodrošina
juridisko palīdzību strīdu risināšanai ārpus tiesas un tiesā, kā arī juridiskās
konsultācijas sniegšanu personas aizskarto vai apstrīdēto tiesību vai ar likumu
aizsargāto interešu aizsardzībai.
(2) Valsts nodrošina
juridisko palīdzību, ņemot vērā personas īpašo situāciju, īpašuma stāvokli un
ienākumu līmeni, kā arī personas iesniegumā par juridisko palīdzību norādīto
informāciju, izņemot likumā noteiktos gadījumus.
(3) Valsts kārtējā gadā
piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros sedz izdevumus, kas saistīti ar šajā
likumā noteiktajā kārtībā sniegto juridisko palīdzību.
(4) Juridiskās
palīdzības apjomu nosaka stundās un noteiktu darbību veidā. Ministru kabinets
nosaka juridiskās palīdzības veidus, maksimālo stundu skaitu un samaksas apmēru
un kārtību.
(5) Šajā likumā
noteiktajos gadījumos persona sedz daļu no maksas par saņemto juridisko
palīdzību vai arī pilnībā samaksā ar juridisko palīdzību saistītos izdevumus.
(6) Valsts nesedz tiesas
izdevumus, kas personai ir jāmaksā saskaņā ar tiesas nolēmumu.
6.pants. Īpašās situācijas, īpašuma stāvokļa un ienākumu līmeņa novērtēšana
(1) Valsts nodrošina
juridisko palīdzību, ja personas īpašā situācija, īpašuma stāvoklis un ienākumu
līmenis kopumā rada objektīvas grūtības šai personai savu tiesību aizsardzībai.
(2) Ministru kabinets
nosaka, kādā gadījumā īpašā situācija, īpašuma stāvoklis un ienākumu līmenis ir
uzskatāms par atbilstošu juridiskās palīdzības piešķiršanai. Ministru kabinets
nosaka kritērijus personas īpašās situācijas, īpašuma stāvokļa un ienākumu
līmeņa izvērtējumam.
(3) Neatkarīgi no
personas īpašās situācijas, īpašuma stāvokļa un ienākumu līmeņa valsts
nodrošina juridisko palīdzību:
1) bēglim vai personai,
kas atrodas Latvijas Republikas pagaidu aizsardzībā;
2) personai, kas ir ieguvusi
maznodrošinātas vai trūcīgas personas statusu.
7.pants. Juridiskās palīdzības atteikuma pamats
(1) Juridisko palīdzību
nesniedz, ja:
1) personas pieprasītā
juridiskā palīdzība ir nepamatota;
2) valsts pārvaldes
iestāde ir palīdzējusi personai, norādot uz tiesiskās situācijas risināšanas
iespējām, sagatavojot dokumentus, kas ir nepieciešami personas tiesību
aizsardzībai vai īstenošanai, vai sniedzot cita veida juridisko palīdzību, kas
norāda uz to, ka juridiskā palīdzība nav nepieciešama;
3) divu iepriekšējo
gadu laikā no juridiskās palīdzības pieprasīšanas brīža personai par īstenībai
neatbilstošu ziņu sniegšanu, pieprasot juridisko palīdzību, ir pārtraukta
juridiskās palīdzības sniegšana;
4) persona, kurai ir bijis
uzlikts par pienākumu daļēji vai pilnībā atmaksāt ar juridisko palīdzību
saistītos izdevumus, nav to izdarījusi noteiktajā laikā un apmērā.
(2) Izņēmuma gadījumos juridisko palīdzību sniedz, neņemot vērā šā panta pirmās daļas 3. un 4.punktā minētos nosacījumus, ja juridiskās palīdzības nesniegšana nozīmētu personas Latvijas Republikas Satversmē nostiprināto pamattiesību būtisku ierobežojumu.
(3) Juridisko palīdzību
nesniedz, ja tā ir saistīta ar:
1) prasījumu, kas tieši
saistīts ar pieprasītāja komercdarbību vai neatkarīgu profesionālo darbību;
2) muitas jautājumiem;
3) nodokļu jautājumiem;
4) prasījumu, kas tieši
saistīts ar goda un cieņas aizskaršanu, ja prasītājs nav cietis materiālus vai
finansiālus zaudējumus;
5) strīda izšķiršanu
šķīrējtiesā un citiem alternatīviem strīdu risināšanas mehānismiem.
II
nodaļa
Juridiskās
palīdzības administrācija
8.pants. Juridiskās palīdzības administrācija
Par juridiskās palīdzības
sniegšanu atbildīgā iestāde ir Juridiskās palīdzības administrācija. Juridiskās
palīdzības administrācija ir Tieslietu ministrijas padotībā esoša tiešās
pārvaldes iestāde.
9.pants. Juridiskās palīdzības administrācijas
pamatuzdevumi
Juridiskās palīdzības administrācijas pamatuzdevumi ir šādi:
1) normatīvajos aktos
noteiktajā kārtībā izmaksāt juridiskai palīdzībai paredzētos līdzekļus;
2) nodrošināt mērķtiecīgu un efektīvu valsts budžeta līdzekļu
izlietojumu;
3) likumā noteiktajos gadījumos piedzīt valsts budžeta līdzekļus,
kas ir piešķirti juridiskās palīdzības nodrošināšanai.
III
nodaļa
Ārpustiesas
juridiskā palīdzība
10.pants. Ārpustiesas juridiskās palīdzības apjoms
Valsts nodrošina juridisko
palīdzību, ja:
1) personai ir
nepieciešama juridiskā palīdzība dzīvokļa tiesību, darba tiesību vai valsts
sociālo garantiju jautājumos;
2) noziedzīgā
nodarījumā cietušai personai ir nepieciešama juridiska palīdzība savu tiesību
un pienākumu noskaidrošanai, pieteikuma sastādīšanai un kompensācijas saņemšanai;
3) personai ir
nepieciešams sagatavot pieteikumu par prasības nodrošinājumu civillietā;
4) persona ir iesaistīta juridiska rakstura strīdā, kurā ir iespējama tiesvedība, un personai ir nepieciešama juridiskā palīdzība savu procesuālo tiesību un pienākumu noskaidrošanai, lai sagatavotu prasību tiesai;
5) persona ir
iesaistīta juridiska rakstura strīdā, kas ir izšķirams ārpus tiesas, un
personai ir nepieciešama juridiskā palīdzība, lai noskaidrotu savas tiesības un
pienākumus, risinot šādu strīdu, vai lai sagatavotu attiecīgus dokumentus;
6) personai ir tiesības
uz juridisko palīdzību aizstāvības vai pārstāvības īstenošanai un to paredz
likums.
IV
nodaļa
Juridiskā
palīdzība civillietās
11.pants. Juridiskās palīdzības sniegšanas kārtība
civillietās
Juridisko palīdzību
civillietā persona var pieprasīt līdz brīdim, kamēr tiesas nolēmums nav
izpildīts.
12.pants. Juridiskās palīdzības apjoms civillietās
(1) Persona ir tiesīga
saņemt:
1) juridisko palīdzību
procesuālo dokumentu sastādīšanai;
2) juridisko konsultāciju
tiesvedības laikā;
3) pārstāvību tiesā;
4) ar tiesas sprieduma
izpildi saistīto izdevumu segšanu.
(2) Pārrobežu strīdos
personai papildus šā panta pirmajā daļā minētajam ir tiesības saņemt:
1) tulka pakalpojumu;
2) tādu tiesas vai
kompetentās iestādes pieprasītu un juridiskās palīdzības saņēmēja iesniegtu
dokumentu tulkošanu, kas ir nepieciešami lietas izšķiršanai;
3) to izdevumu samaksu,
kas saistīti ar ierašanos uz tiesas sēdēm, ja personas klātbūtne tiesā ir
paredzēta likumā vai to pieprasa tiesa, nolemjot, ka attiecīgo personu nevar
uzklausīt citādā veidā.
13.pants.
Pārrobežu strīda jēdziens
Pārrobežu strīds ir strīds,
kurā tās puses, kas pieprasa juridisko palīdzību, pastāvīgā dzīvesvieta
(domicils) iesnieguma par juridisko palīdzību iesniegšanas laikā nav tiesas
sēdes norises vai tiesas nolēmuma izpild
īšanas valstī.
14.pants. Iesnieguma pārsūtīšana pārrobežu strīdā
(1) Ja persona vēlas
saņemt juridisko palīdzību pārrobežu strīdā, persona Juridiskās palīdzības
administrācijā iesniedz attiecīgu iesniegumu.
(2) Juridiskās
palīdzības administrācija šā panta pirmajā daļā minēto iesniegumu septiņu dienu
laikā pārsūta citas valsts kompetentajai iestādei.
(3) Juridiskās
palīdzības administrācija atsaka pārsūtīt iesniegumu, ja tas nav saistīts ar
pārrobežu strīdu.
15.pants. Pārrobežu strīdā saņemto iesniegumu
izskatīšana
(1) Ja Juridiskās palīdzības administrācija saņem no citas valsts kompetentās iestādes pārsūtītu iesniegumu juridiskās palīdzības saņemšanai, to izskata atbilstoši vispārīgajai kārtībai.
(2) Īpašās situācijas,
īpašuma stāvokļa un ienākumu līmeņa izvērtēšanā izmanto tos pašus kritērijus,
kurus izmanto, izskatot pieprasījumus, kas nav saistīti ar pārrobežu strīdiem.
(3) Persona, kas vēlas saņemt juridisko palīdzību pārrobežu strīdā, var lūgt juridisko palīdzību arī tādā gadījumā, ja persona pierāda, ka tā nespēj samaksāt ar juridisko palīdzību saistītus izdevumus, jo pastāv labklājības līmeņa atšķirības starp pastāvīgās dzīvesvietas (domicila) valsti un valsti, kurā notiek tiesas sēde.
V
nodaļa
Juridiskā
palīdzība administratīvajās lietās
16.pants. Juridiskās palīdzības sniegšanas kārtība
administratīvajās lietās
Juridisko palīdzību
sarežģītā administratīvā lietā persona var pieprasīt līdz brīdim, kamēr tiesas
nolēmums nav izpildīts.
17.pants. Juridiskās palīdzības apjoms
administratīvajās lietās
Persona ir tiesīga saņemt:
1) juridisko konsultāciju
administratīvajā procesā;
2) juridisko palīdzību
procesuālo dokumentu sastādīšanā;
3) pārstāvību
administratīvajā procesā.
VI
nodaļa
Juridiskā
palīdzība krimināllietās
18.pants. Juridiskās palīdzības sniegšanas kārtība krimināllietās
Persona, kurai saskaņā ar
likumu ir tiesības uz aizstāvību vai pārstāvību, var pieprasīt juridisko
palīdzību līdz brīdim, kamēr tiesas nolēmums nav izpildīts.
19.pants. Juridiskās palīdzības apjoms krimināllietā
Valsts nodrošina šādu juridisko
palīdzību:
1) aizstāvības nodrošinājumu
kriminālprocesā;
2) pārstāvības nodrošinājumu
kriminālprocesā.
20.pants. Obligātā aizstāvība
(1) Ja kriminālprocesa virzītājs konstatē, ka valstij normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos ir jānodrošina persona ar aizstāvi, tas likumā noteiktajā kārtībā pieņem lēmumu par aizstāvja norīkošanu, vienlaikus paziņojot par to Juridiskās palīdzības administrācijai.
(2) Aizstāvi šā panta
pirmajā daļā noteiktajā gadījumā izvēlas no to personu vidus, ar kurām
Juridiskās palīdzības administrācija ir noslēgusi juridiskās palīdzības līgumu.
(3) Juridisko palīdzību
nedrīkst atteikt, ja valstij Kriminālprocesa likumā noteiktajos gadījumos ir
jānodrošina persona ar aizstāvi.
(4) Uz juridisko
palīdzību krimināllietās obligātās aizstāvības nodrošināšanai nav attiecināms
šā likuma 5., 6. un 7.pants.
VII
nodaļa
Juridiskās
palīdzības sniegšanas kārtība
21.pants. Atbildīgā iestāde
Juridiskās palīdzības
administrācija izskata iesniegumus par juridiskās palīdzības sniegšanu.
22.pants. Iesniegums par juridisko palīdzību
(1) Persona, kas vēlas
saņemt juridisko palīdzību, iesniedz iesniegumu aizpildītu juridiskās
palīdzības pieprasījuma veidlapu. Ja nepieciešams, persona pievieno veidlapā
norādītās ziņas apliecinošo dokumentu kopijas.
(2) Juridiskās
palīdzības pieprasījuma veidlapas paraugu apstiprina Ministru kabinets.
(3) Persona ir tiesīga
saņemt juridiskās palīdzības pieprasījuma veidlapu, kā arī informāciju par
veidlapas aizpildīšanu un pievienojamajiem dokumentiem Juridiskās palīdzības
administrācijā vai pašvaldībā, kuras administratīvajā teritorijā ir šīs
personas dzīvesvieta, bet šā likuma 3.panta pirmās daļas 2., 3., 5. un 6.punktā
minētās personas pašvaldībā, kuras administratīvajā teritorijā tās tiesiski
uzturas.
(4) Juridiskās
palīdzības pieprasījuma veidlapas saņemšana un informācija par tās
aizpildīšanu ir bez maksas.
(5) Persona iesniegumu
par juridisko palīdzību (aizpildītu juridiskās palīdzības pieprasījuma
veidlapu) nosūta Juridiskās palīdzības administrācijai.
23.pants. Iesnieguma par juridisko palīdzību
izskatīšanas kārtība
(1) Juridiskās
palīdzības administrācija mēneša laikā pēc iesnieguma par juridisko palīdzību saņemšanas pieņem lēmumu par juridiskās
palīdzības sniegšanas nepieciešamību un apjomu.
(2) Lēmums par
juridiskās palīdzības piešķiršanu vai atteikumu ir administratīvs akts.
(3) Ja Juridiskās
palīdzības administrācija konstatē, ka lēmuma pieņemšanai ir nepieciešama
papildu informācija, tā septiņu dienu laikā informē par to juridiskās
palīdzības pieprasītāju.
(4) Šā panta pirmajā
daļā minētā lēmuma pieņemšanas termiņu aptur līdz visas Juridiskās palīdzības
administrācijas pieprasītās informācijas saņemšanai.
(5) Ja Juridiskās
palīdzības administrācija 15 dienu laikā nesaņem no personas pieprasīto
informāciju, tā lemj par atteikumu sniegt juridisko palīdzību.
24.pants. Ziņu izmaiņas
Personai, kas ir
pieprasījusi juridisko palīdzību, ir pienākums nekavējoties, bet ne vēlāk kā
septiņu dienu laikā, kad viņai kļūst zināmas izmaiņas iesniegumā norādītajās
ziņās, paziņot par tām Juridiskās palīdzības administrācijai.
25.pants. Lēmuma paziņošana
Lēmumu par juridiskās
palīdzības piešķiršanu vai atteikumu paziņo rakstiski, nosūtot to uz personas
norādīto adresi vai nododot personiski pieprasījuma iesniedzējam.
26.pants. Lēmuma apstrīdēšanas un pārsūdzības
kārtība
(1) Juridiskās palīdzības
administrācijas lēmumu persona var apstrīdēt, iesniedzot attiecīgu iesniegumu
Tieslietu ministrijas atbildīgajai amatpersonai.
(2) Tieslietu ministrijas
atbildīgās amatpersonas lēmumu, kas pieņemts, ja ir apstrīdēts Juridiskās
palīdzības administrācijas lēmums, persona var pārsūdzēt rajona
administratīvajā tiesā. Rajona administratīvās tiesas lēmums nav pārsūdzams.
27.pants. Atkārtota iesnieguma izskatīšana
(1) Persona nevar
atkārtoti iesniegt iesniegumu par juridiskās palīdzības piešķiršanu lietā par
to pašu priekšmetu un uz tā paša pamata, ja rajona administratīvā tiesa to ir
noraidījusi.
(2) Atkārtots
iesniegums par juridiskās palīdzības piešķiršanu lietā par to pašu priekšmetu
un uz tā paša pamata ir pieļaujams tikai tādā gadījumā, ja ir notikušas
būtiskas izmaiņas personas īpašajā situācijā, īpašuma stāvoklī un tās ienākumu
līmenī.
(3) Konstatējot, ka
iesniegums par juridiskās palīdzības piešķiršanu lietā ir par to pašu priekšmetu
un uz tā paša pamata, Juridiskās palīdzības administrācija to neizskata, bet
atdod atpakaļ personai.
28.pants. Juridiskās palīdzības reģistrs
Juridiskās palīdzības
reģistrs, kuru izveido un uztur Juridiskās palīdzības administrācija, ir
publiski pieejams reģistrs, kurā iekļautas ziņas par juridiskās palīdzības
piešķiršanu, atteikumiem sniegt juridisko palīdzību, kā arī ziņas par
juridiskās palīdzības sniedzējiem.
VIII
nodaļa
Juridiskās
palīdzības sniedzēji
29.pants. Juridiskās palīdzības sniedzēji
(1) Juridisko palīdzību var
sniegt:
1) augstskola, kura ne
mazāk kā piecus gadus nepārtraukti īsteno vismaz četrus gadus ilgu tiesību
zinātņu profesionālo studiju programmu, profesionālo bakalaura vai tiesību
zinātņu maģistra studiju programmu un kurā juridiskās palīdzības sniegšanai
izveidoto kursu vai vienību vada tiesību zinātņu doktors;
2) persona, kas saskaņā
ar Advokatūras
likumu var būt par advokātu Latvijas Republikā;
3) zvērināts notārs;
4) zvērināts tiesu
izpildītājs.
(2) Šā panta pirmajā
daļā minētās personas var sniegt juridisko palīdzību pēc juridiskās palīdzības
līguma noslēgšanas ar Juridiskās palīdzības administrāciju.
(3) Ziņas par
juridiskās palīdzības sniedzējiem tiek apkopotas publiski pieejamā reģistrā.
Par reģistru ir atbildīga Juridiskās palīdzības administrācija, un tas atrodas
Juridiskās palīdzības administrācijas pārziņā.
(4) Ministru kabinets
nosaka juridiskās palīdzības sniedzēju reģistra izveides kārtību, tajā
iekļaujamo informāciju, piekļuvi informācijai, kā arī reģistra izmantošanas
ierobežojumus.
30.pants. Iesniegumu izskatīšana par juridiskās
palīdzības sniedzēja statusa iegūšanu
(1) Šā likuma 29.panta
pirmajā daļā minētās personas, kas vēlas sniegt juridisko palīdzību, aizpilda
iesniegumu un iesniedz to Juridiskās palīdzības administrācijā. Iesnieguma
veidlapas paraugu apstiprina Ministru kabinets.
(2) Juridiskās
palīdzības administrācija izvērtē ziņu atbilstību iesniegumā norādītajam un
pārbauda ziņas par personas reputāciju un kvalifikāciju.
(3) Konstatējot, ka
persona ir augsti kvalificēta, ar labu reputāciju un tā atbilst šā likuma
29.panta pirmajā daļā norādīto personu kategorijai, Juridiskās palīdzības
administrācija mēneša laikā pēc iesnieguma saņemšanas pieņem lēmumu par
juridiskās palīdzības līguma slēgšanu ar konkrēto personu. Juridiskās
palīdzības administrācija nekavējoties informē par pieņemto lēmumu personu, kas
iesniegusi šā panta pirmajā daļā minēto iesniegumu.
31.pants. Juridiskās palīdzības līgums
(1) Juridiskās palīdzības
līgumā norāda:
1) līdzējus;
2) juridiskās palīdzības
sniedzēja kompetenci;
3) juridiskās palīdzības
veidu, ko apņemas sniegt juridiskās palīdzības sniedzējs;
4) līdzēju atbildību;
5) juridiskās palīdzības
sniegšanas kvalitātes novērtējuma kritērijus;
6) norēķinu kārtību, finanšu
un citu resursu piešķiršanas noteikumus;
7) juridiskās palīdzības
sniedzēja uzraudzības kārtību;
8) līguma darbības termiņu;
9) sadarbības nosacījumus;
10) citus būtiskus līguma
nosacījumus.
(2) Juridiskās palīdzības
līgums izbeidzas:
1) izbeidzoties termiņam;
2) ar vienas puses
uzteikumu;
3) pēc abu pušu savstarpējas
vienošanās.
(3) Juridiskās
palīdzības līgumu var uzteikt, ja netiek rūpīgi un laikus pildīti līguma
nosacījumi.
(4) Juridiskās
palīdzības līgumu var noslēgt uz laiku, kas nav ilgāks par trim gadiem. Pēc
līguma termiņa beigām Juridiskās palīdzības administrācijai jāpieņem lēmums par
atkārtota juridiskās palīdzības līguma slēgšanas lietderīgumu.
(5) Juridiskās
palīdzības līgumu nedrīkst slēgt atkārtoti, ja Juridiskās palīdzības
administrācija ir uzteikusi juridiskās palīdzības līgumu. Ja Juridiskās
palīdzības administrācija ir atteikusies slēgt juridiskās palīdzības līgumu ar
kādu personu, minētā persona nav tiesīga atkārtoti iesniegt iesniegumu par
juridisko palīdzību.
32.pants. Juridiskās palīdzības sniedzēja atbildība
Juridiskās palīdzības
sniedzējam jāapdrošina sava profesionālā darbība un ar to saistītā
civiltiesiskā atbildība.
33.pants. Juridiskās palīdzības sniedzēja pienākumi
(1) Juridiskās
palīdzības sniedzējam ir jāsniedz juridiskā palīdzība atbilstoši juridiskās
palīdzības līguma nosacījumiem.
(2) Juridiskās
palīdzības sniedzējs nedrīkst atteikties sniegt juridisko palīdzību, izņemot
gadījumu, ja pieprasītā juridiskā palīdzība neatbilst juridiskās palīdzības
līguma nosacījumiem vai ja šādu palīdzību nepieļauj ētiski apsvērumi vai likumā
paredzēti ierobežojumi.
(3) Juridiskās
palīdzības sniedzējs nekavējoties informē Juridiskās palīdzības administrāciju
par šā panta otrajā daļā minēto nosacījumu iestāšanos.
34.pants. Juridiskās palīdzības sniedzēja norīkošana
(1) Juridiskās palīdzības
administrācija, saņemot personas juridiskās palīdzības pieprasījumu, pieņem
lēmumu par juridiskās palīdzības sniedzēja norīkošanu konkrētajā lietā, izņemot
šā likuma 20.pantā minēto gadījumu.
(2) Juridiskās palīdzības
administrācija izvēlas juridiskās palīdzības sniedzēju konkrētajā lietā, ņemot
vērā juridiskās palīdzības sniedzēja:
1) kompetenci;
2) specializāciju;
3) noslogotību;
4) spēju konkrētajā lietā
sniegt juridisko palīdzību (piemēram, izvērtē interešu konflikta iespējamību);
5) attālumu, kas ir jāveic
personai, lai saņemtu juridisko palīdzību.
(3) Juridiskās palīdzības
administrācija izsniedz juridiskās palīdzības pieprasītājam norīkojumu pie
konkrēta juridiskās palīdzības sniedzēja.
(4) Norīkojumā Juridiskās
palīdzības administrācija norāda:
1) juridiskās
palīdzības pieprasītāja vārdu, uzvārdu, personas kodu un dzīvesvietu;
2) juridiskās palīdzības sniedzēja vārdu, uzvārdu vai nosaukumu, prakses vietu un kontaktinformāciju;
3) juridiskās palīdzības
veidu;
4) juridiskās palīdzības
laiku;
5) norādi par to, cik
ilgi un kādā apjomā valsts apņemas maksāt par juridisko palīdzību;
6) laiku un vietu, kur
paredzēta pirmā tikšanās ar juridiskās palīdzības sniedzēju.
(5) Norīkojums nav
administratīvs akts.
IX
nodaļa
Ar
juridisko palīdzību saistīto izdevumu samaksa
35.pants. Ar juridisko palīdzību saistīto izdevumu
samaksas pienākums
(1) Personai, kas ir
saņēmusi juridisko palīdzību, ir jāsamaksā ar saņemto juridisko palīdzību
saistītie izdevumi pilnā apmērā, ja Juridiskās palīdzības administrācija
konstatē, ka:
1) persona ir tīši
norādījusi īstenībai neatbilstošas ziņas, kas ir bijušas par pamatu juridiskās
palīdzības saņemšanai;
2) persona ļaunprātīgi
izmanto savas tiesības uz juridisko palīdzību;
3) persona ir nepamatoti
saņēmusi juridisko palīdzību;
4) personai saskaņā ar
tiesas nolēmumu ir jāsamaksā tiesas izdevumi;
5) personas īpašā
situācija, īpašuma stāvoklis un ienākumu līmenis gada laikā pēc juridiskās
palīdzības saņemšanas ir būtiski uzlabojies.
(2) Ministru kabinets nosaka
kārtību, kādā šā panta pirmajā un ceturtajā daļā minētās personas samaksā ar
saņemto juridisko palīdzību saistītos izdevumus.
(3) Ministru kabinets
nosaka kārtību, kā tiek izvērtēti šā panta pirmās daļas 5.punktā minētie
nosacījumi.
(4) Persona, kas pieprasa
juridisko palīdzību pārrobežu strīdā, samaksā tulkošanas izdevumus, kas segti
no valsts budžeta līdzekļiem, ja citas valsts kompetentā iestāde atsaka
juridiskās palīdzības sniegšanu.
36.pants. Ar juridisko palīdzību saistīto izdevumu
samaksas kārtība
(1) Juridiskās
palīdzības administrācija, konstatējot kādu no šā likuma 35.pantā minētajiem
gadījumiem, pieņem lēmumu par to izdevumu samaksu, kas saistīti ar juridiskās
palīdzības sniegšanu.
(2) Juridiskās
palīdzības administrācija var pieņemt lēmumu par to izdevumu samaksu, kas
saistīti ar juridiskās palīdzības sniegšanu, Administratīvā procesa likumā
noteiktajā termiņā pēc tam, kad ir pagājis gads kopš juridiskās palīdzības
sniegšanas.
(3) Juridiskās
palīdzības administrācija iepazīstina personu ar pieņemto lēmumu.
(4) Ja persona
labprātīgi atsakās pildīt lēmumu par to izdevumu samaksu, kas saistīti ar
juridiskās palīdzības sniegšanu, Juridiskās palīdzības administrācija ir
tiesīga pieņemt lēmumu par piedziņas izdarīšanu bezstrīdus kārtībā.
(5) Ar juridisko
palīdzību saistītie izdevumi ir ieskaitāmi valsts budžetā.
1. Līdz šā likuma
6.panta otrajā daļā minēto noteikumu pieņemšanai, bet ne ilgāk kā līdz
2005.gada 1.augustam, personas īpašās situācijas, īpašuma stāvokļa un ienākumu
līmeņa noteikšanā piemēro Ministru kabineta 2003.gada 25.februāra noteikumus
Nr.97 "Kārtība, kādā ģimene vai atsevišķi dzīvojoša persona atzīstama par
trūcīgu" un Ministru kabineta 2002.gada 7.novembra noteikumus Nr.502
"Kārtība, kādā novērtējami maznodrošinātas personas ienākumi un
materiālais stāvoklis".
2. Juridiskās
palīdzības administrāciju izveido līdz 2005.gada 30.decembrim. Līdz Juridiskās
palīdzības administrācijas izveidošanai tās funkcijas veic Tieslietu
ministrijas atbildīgā struktūrvienība.
3. Šā likuma 20.panta
otrā daļa stājas spēkā 2005.gada 1.maijā.
Likumā iekļautas tiesību
normas, kas izriet no Padomes 2003.gada 27.janvāra Direktīvas 2003/8/EK, kuras
mērķis ir pilnveidot tiesu pieejamību pārrobežu strīdos, nosakot kopīgus
obligātus noteikumus attiecībā uz juridisko palīdzību šādos strīdos.
Likums stājas spēkā
2004.gada 1.decembrī.
Tieslietu ministre
V.Muižniece
Valsts nodrošinātās juridiskās
palīdzības likuma anotācija
I. Kādēļ normatīvais
akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Satversmes
92.pants paredz, ka ikviens var aizstāvēt savas tiesības un likumiskās
intereses taisnīgā tiesā. (..) Nepamatota tiesību aizskāruma gadījumā
ikvienam ir tiesības uz atbilstīgu atlīdzinājumu. Ikvienam ir tiesības uz
advokāta palīdzību. Tiesībām uz taisnīgu tiesu nebūtu nekādas nozīmes, ja
valsts personai noteiktos gadījumos, it sevišķi tad, ja persona ir trūcīga,
nenodrošinātu juridisko palīdzību, piemēram, atbrīvojot vai atmaksājot
tiesāšanās izdevumus, nodrošinot juridisku konsultāciju un pārstāvību vai
aizstāvību tiesā. Valsts nodrošinātās juridiskās palīdzības jautājums ir
noregulēts fragmentāri. Ir atsevišķas tiesību normas Civilprocesa likumā, Administratīvā
procesa likumā un Kriminālprocesa likumā, kas paredz, ka personu var atbrīvot
no tiesas izdevumu segšanas vai ka persona ir tiesīga uz valsts apmaksātu
pārstāvi vai aizstāvi tiesā. Tomēr šāda situācija ir neapmierinoša, jo, lai
patiesi īstenotu Satversmes 92.pantu, ir jārada vienota valsts nodrošinātās
juridiskās palīdzības sistēma. Valsts nodrošinātās juridiskās palīdzības
likuma (turpmāk Likuma) nepieciešamību nosaka Deklarācija par Induļa Emša
vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību (Ministru kabineta deklarācijas III
nodaļas 8.punkts) |
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likums ir
nepieciešams ne tikai, lai īstenotu Satversmes 92.pantu, bet arī, lai
ieviestu Padomes 2003.gada 27.janvāra direktīvu 2003/8/EK, kuras mērķis ir
pilnveidot tiesu pieejamību pārrobežu strīdos, nosakot kopīgus obligātus
noteikumus attiecībā uz juridisko palīdzību šādos strīdos. Likuma mērķis ir
veicināt personas tiesību uz taisnīgu tiesu aizsardzību, nodrošinot
finansiālu atbalstu juridiskās palīdzības saņemšanai. Likums nosaka valsts
nodrošinātās juridiskās palīdzības sniegšanas pamatus un nosacījumus Latvijas
Republikā. Likuma īstenošanai ir paredzēts izveidot jaunu institūtu, proti,
Juridiskās palīdzības administrāciju. Juridiskās
palīdzības administrācija, kas ir Tieslietu ministrijas padotībā esoša tiešās
pārvaldes iestāde, būs atbildīgā iestāde juridiskās palīdzības sniegšanas
jautājumos. Likums izveidos
vienotu sistēmu Satversmes 92.panta īstenošanai. Lai gan vispārīgi valsts
nodrošinātās juridiskās palīdzības jautājumi ir atrisināti Likumā, tomēr
precīzai un vienveidīgai tā piemērošanai ir nepieciešami Ministru kabineta
noteikumi, kuru izdošanu un satura galvenos virzienus nosaka Likums |
3. Cita informācija |
Likuma virzība ir steidzama šādu apsvērumu dēļ.
Pirmkārt, Direktīvas prasības ir jāievieš līdz šā gada 30.novembrim. Ja
Direktīvas prasības netiks savlaicīgi ieviestas, jebkurai Eiropas Savienības
dalībvalstij vai Komisijai būs tiesības uzsākt pārkāpumu procedūru, kas nebūs
apturama pat, ja Latvijas Republika vēlāk ieviestu Direktīvas prasības, un
kuras rezultātā Latvijas Republikai nāktos finansiāli atbildēt par Direktīvas
prasību savlaicīgu neieviešanu. Otrkārt, Likuma steidzamību pamato arī tas fakts, ka tā ieviešana ir saistīta
ar Satvermes 92.panta un Eiropas Cilvēktiesību un pamatbrīvību aizsardzības
konvencijas 6.panta prasību ieviešanu. Tā kā Likums ir saistīts ar cilvēka
pamattiesību efektīvu nodrošināšanu un aizsardzību, tad jebkura novēlošanās
ir saistīta ar cilvēka pamattiesību iespējamo aizskārumu |
II. Kāda var
būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likums
makroekonomisko vidi neietekmē |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi
un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likums
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu neietekmē |
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likums nodrošinās
sociāli jutīgās sabiedrības daļas tiesību un interešu aizsardzību, tādējādi
mazinot personas sociālā un finansiālā stāvokļa ietekmi uz tās tiesību
īstenošanas iespējamām |
4. Ietekme uz vidi |
Likums vidi
neietekmē |
5. Cita informācija |
nav |
III. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads (2004) |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā
pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Izmaiņas
budžeta ieņēmumos |
Likumpro-jekts
šo jomu neskar |
Likumpro-
jekts šo jomu neskar |
Likumpro-
jekts šo jomu neskar |
Likumpro-
jekts šo jomu neskar |
Likumpro-
jekts šo jomu neskar |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
759,7 |
185,5 |
185,5 |
185,5 |
185,5 |
3. Finansiālā
ietekme |
-
759,7 |
-
185,5 |
-
185,5 |
-
185,5 |
-
185,5 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
4. Prognozējamie kompensējošie
pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumpro-jekts šo
jomu neskar |
Likumpro- jekts šo
jomu neskar |
Likumpro-
jekts šo jomu neskar |
Likumpro- jekts šo
jomu neskar |
Likumpro-
jekts šo jomu neskar |
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma
aprēķins Ikgada izmaksas Atalgojums (5 darbinieki) Algas 4 ierēdņi ar vidējo algu Ls 350 mēnesī 1 darbinieks ar vidējo algu Ls 167 mēnesī Sociālā apdrošināšana (24.09%) Piemaksas pie algām (15% no atalgojuma fonda mēnesī) Pabalsti un kompensācijas Pakalpojumu apmaksa, t.sk.: Sakaru pakalpojumi (telefons, internets) Pasta pakalpojumi Juridiskās palīdzības sniegšana maznodrošinātajiem Pārējie pakalpojumi Materiālu, energoresursu, ūdens, un inventāra līdz
Ls50 par 1 vienību iegāde, t.sk.: Kancelejas preces un saimniecības materiāli Mazvērtīgais inventārs Maksa par elektroenerģiju, kā arī pārējie materiāli Ikgada izmaksas kopā Vienreizējās izmaksas Pakalpojumu apmaksa, t.sk.: Telefona pieslēgums Mazvērtīgā inventāra iegāde līdz Ls50, t.sk.: Galda lampa, telefona aparāts, krēsls, apmeklētāju krēsls Inventāra iegāde virs Ls50, t.sk.: Datorgalds, rakstāmgalds un plaukti Dokumentu skapis Datortehnika, UPS Printeris Vienreizējās izmaksas kopā Kopējie izdevumi gadā Obligātās aizstāvības nodrošināšanai krimināllietā Tiesu izpildītājiem sprieduma izpildes nodrošināšanai |
454,3 305,4 |
18,8 5,5 2,8 1,0 1,4 0,2 147,6 0,3 0,4 0,3 0,6 178,9 0,1 0,3 1,6 0,4 3,4 0,8 6,6 185,5 |
18,8 5,5 2,8 1,0 1,4 0,2 154,2 0,3 0,4 0,3 0,6 185,5 |
18,8 5,5 2,8 1,0 1,4 0,2 154,2 0,3 0,4 0,3 0,6 185,5 |
18,8 5,5 2,8 1,0 1,4 0,2 154,2 0,3 0,4 0,3 0,6 185,5 |
6. Cita informācija |
Likumprojektā
noteikto normu īstenošana plānota likumprojektā Par valsts budžetu
2005.gadam TM paredzēto līdzekļu ietvaros |
IV. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti
(likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti
to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta
noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā)
norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā
paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Papildu ir jāizdod
Ministru kabineta noteikumi: Lai nodrošinātu efektīvu un vienveidīgu Likuma piemērošanu Likumā ir
paredzēti vairāki deleģējumi Ministru kabineta noteikumu izdošanai: 1) Ministru kabineta noteikumi, kas nosaka, valsts nodrošinātās
juridiskās palīdzības veidus, maksimālo stundu skaitu, ko valsts ir gatava
apmaksāt, samaksas apmēru juridiskās
palīdzības sniedzējam un kārtību, kādā šī samaksa tiek veikta; 2) Ministru kabineta noteikumi par to, kā tiek izvērtēts personas
īpašais stāvoklis un ienākuma līmenis, un kādam šim stāvoklim un ienākuma
līmenim ir jābūt, lai saņemtu valsts nodrošināto juridisko palīdzību; 3) Ministru kabineta
noteikumi, kas noteiks Juridiskās palīdzības
administrācijas uzbūvi un darba organizāciju; 4) Ministru kabineta noteikumi par publiskā reģistra, kurā būs
apkopotas ziņas par juridiskās palīdzības sniedzējiem, vešanas kārtību; 5) Ministru kabineta noteikumi, kas apstiprinās veidlapu paraugu, kas
ir jāaizpilda, lai varētu saņemt juridisko palīdzību; 6) Ministru kabineta noteikumi, kas nosaka kārtību, kas ir jāievēro,
uzliekot personai par pienākumu atmaksāt saņemto juridisko palīdzību. Lai nodrošinātu Likuma darbību, visi iepriekš minētie Ministru
kabineta noteikumi būtu jāizstrādā un jāiesniedz Ministru kabinetā līdz
2004.gada beigām |
2. Cita informācija |
nav |
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumā ir iekļautas
tiesību normas, kas izriet no Padomes 2003.gada 27.janvāra direktīvas
2003/8/EK, kuras mērķis ir pilnveidot tiesu pieejamību pārrobežu strīdos,
nosakot kopīgus obligātus noteikumus attiecībā uz juridisko palīdzību šādos
strīdos |
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām |
Likumā ietvertās
tiesību normas izriet no prasībām, ko uzliek dalība Eiropas Padomē. Proti,
likums ievieš Eiropas Cilvēktiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijas
6.panta prasības dalībvalstīm nodrošināt tiesības uz taisnīgu tiesu. Šī
tiesību norma, cita starpā, uzliek valstij par pienākumu finansiāli atbalstīt
personu, lai tā varētu īstenot savas tiesības uz taisnīgu tiesu (sk. Eiropas
Cilvēktiesību tiesas spriedumu Airey v.
Ireland lietā ) |
3. Saistības, kas izriet no
Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likums ievieš
Eiropas Cilvēktiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijas 6.panta
prasības dalībvalstīm nodrošināt tiesības uz taisnīgu tiesu |
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||
Attiecīgie Eiropas Savienības
normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi,
vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru,
pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Padomes 2003.gada
27.janvāra direktīva 2003/8/EK, kuras mērķis ir pilnveidot tiesu pieejamību
pārrobežu strīdos, nosakot kopīgus obligātus noteikumus attiecībā uz
juridisko palīdzību šādos strīdos. Direktīvu ir jāievieš līdz 2004.gada
30.novembrim. Direktīva tiks ieviesta pilnībā |
||
2.tabula |
|||
Latvijas normatīvā akta
projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības
normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe
(atbilst/ |
Komentāri |
Likuma <
![endif]> 1.pants 13.,14.pants 3.,5.pants, IV nodaļa 1.,2.,3., 16.panta otrā un trešā daļa 6., 16.panta otrā daļa 7.pants IV nodaļa 3.panta trešā daļa, IV nodaļa 14.pants, III nodaļa 14.pants 22.pants 15., 16.pants, VII nodaļa 23.pants |
Padomes 2003.gada
27.janvāra direktīvas 2003/8/EK, kuras mērķis ir pilnveidot tiesu pieejamību
pārrobežu strīdos, nosakot kopīgus obligātus noteikumus attiecībā uz
juridisko palīdzību šādos strīdos 1.pants 2.pants 3.pants 4.pants 5.pants 6.pants 7.,8. pants 9.pants 10.pants 11.pants 12., 14.pants 13., 15.pants 16.pants 17., 18., 19., 20.,
22., 23.pants 21.pants |
Atbilst Atbilst Atbilst Atbilst Atbilst Atbilst atbilst Atbilst Atbilst Atbilst Atbilst Atbilst Atbilst Nav jāievieš atbilst |
Abiem normatīvajiem
aktiem ir vienoti principi Likums attiecina
valsts nodrošinātās juridiskās palīdzības sniegšanas pienākumu uz pārrobežu
strīdiem Likums paredz
valsts nodrošinātās juridiskās palīdzības sniegšanas pienākumu direktīvā
minētajām personām. Likums atspoguļo direktīvā noteiktās prasības attiecībā
uz valsts nodrošinātās juridiskās palīdzības apjomu Likums ir ietvēris
diskriminācijas aizlieguma principu Likums ievieš
direktīvā iestrādāto principu, kā tiek noteikts tas, ka personai ir
nepieciešama valsts nodrošinātā juridiskā palīdzība, proti, tiek ņemts vērā
ne tikai personas finansiālais stāvoklis, bet arī citi apsvērumi, t.sk.
apgādājamo skaits, ģimenes stāvoklis Likums ievieš
precīzus atteikuma pamatus, kas saskan ar direktīvā norādītajiem Likumā ir norādīta
tā juridiskā palīdzība, ko personai apmaksā valsts (papildu šo jautājumu
regulē vēl arī Administratīvā procesa likums, Civilprocesa likums un
Kriminālprocesa likums) Likums paredz
iespēju prasīt juridisko palīdzību jebkurā procesa stadijā, nepieciešamības
gadījumā papildinot iepriekš prasīto Likums paredz
iespēju prasīt juridisko palīdzību, lai risinātu juridiska rakstura
jautājumus arī ārpus tiesas Likums paredz
tiesības saņemt valsts nodrošināto juridisko palīdzību saistībā ar tiesas
sprieduma izpildi Likums ievieš vienu
iestādi, kas īsteno Likuma izpildi Likums nodibina
atbilstoši direktīvas prasībām kārtību, kādā tiek skatīti un pārsūtīti
iesniegumi par valsts juridiskās palīdzības saņemšanu Lai gan direktīvas
16.pants attiecas uz ES, tomēr, sekojot līdzi direktīvas garam, Likumā ir
ietverta prasība pēc vienotas veidlapas iesniegumiem par valsts nodrošinātās
juridiskās palīdzības saņemšanu Šīs tiesību normas
dalībvalstij nav jāievieš normatīvajos aktos, jo tās attiecas vai nu uz ES,
vai arī uz valsts konkrēto rīcību, piemēram, paziņošanas pienākums Ir paredzēts, ka
likums atbilstoši direktīvas prasībām stāsies spēkā 2004.gada 30.novembrī |
|
|||
5. Cita informācija |
nav |
VI. Kādas
konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām
organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas ar
nevalstiskajām organizācijām nav notikušas |
2. Kāda ir šo nevalstisko
organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi,
mainīts formulējums |
nav |
3. Kādi sabiedrības informēšanas
pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības
informēšanas pasākumi pagaidām nav veikti. Ir paredzēts, ka Tieslietu ministrija,
sadarbojoties ar pašvaldībām, veiks sabiedrības informēšanu par Likumu un tā
ietekmi uz sabiedrību |
4. Konsultācijas ar
starptautiskajiem konsultantiem |
Tieslietu
ministrija, izstrādājot Likumu, ir konsultējusies ar vairākiem
starptautiskajiem konsultantiem, t.sk. ar Solvitu Harbaceviču (Pirmās
instances tiesas tiesneses Ingrīdas Labuckas palīdze) un Kim Economides (University of Exeter, U.K.) |
5. Cita informācija |
Izstrādājot Likumu,
Tieslietu ministrija ir ņēmusi vērā vairāku valstu pieredzi valsts
nodrošinātās juridiskās palīdzības jautājumos Lietuvas, Igaunijas un
Ungārijas pieredzi. Tāpat, ņemot vērā, ka Tieslietu ministrija ir
piedalījusies Komisijas organizētajās darba grupās par Padomes 2003.gada
27.janvāra direktīvas 2003/8/EK, kuras mērķis ir pilnveidot tiesu pieejamību
pārrobežu strīdos, nosakot kopīgus obligātus noteikumus attiecībā uz
juridisko palīdzību šādos strīdos ieviešanu, Tieslietu ministrija ir
ievērojusi Eiropas Savienības institūciju viedokli šīs direktīvas ieviešanā. Tāpat Tieslietu
ministrija likuma izstrādes gaitā ir sadarbojusies ar tādiem tiesību
speciālistiem kā Ineta Ziemele un Kristīne Strada-Rozenberga |
VII. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā
akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas
valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likuma īstenošanai
ir paredzēts izveidot jaunu institūtu, proti, Juridiskās palīdzības
administrāciju. Juridiskās palīdzības
administrācija, kas ir Tieslietu ministrijas padotībā esoša tiešās pārvaldes
iestāde, būs atbildīgā iestāde juridiskās palīdzības sniegšanas jautājumos. Līdz Juridiskās palīdzības administrācijas
izveidei, tās pienākumus veiks Tieslietu ministrijas atbildīgā struktūrvienība.
Tādējādi tiek paplašināta uz laiku Tieslietu ministrijas kompetence. Kā
pastāvīgā kompetence, kas rodas līdz ar Likuma spēkā stāšanos, ir augstākās
iestādes funkciju pildīšana attiecībā pret Juridiskās palīdzības
administrāciju |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par
normatīvā akta ieviešanu |
Tieslietu
ministrija sadarbībā ar pašvaldībām informēs sabiedrību par Likumu un no tā
izrietošajām tiesībām. Likums uzliek par pienākumu pašvaldībām sniegt
informāciju par atsevišķiem šī Likuma piemērošanas jautājumiem |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas
tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds,
izmantojot Administratīvā procesa likumā paredzēto kārtību var apstrīdēt un
pārsūdzēt uz šī Likuma pamata pieņemtos administratīvos aktus |
4. Cita informācija |
nav |
Ministre |
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītājas p.i. |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
V.Muižniece |
M.Bičevskis |
K.Jarinovska |
I.Brazauska |
V.Krūmiņa |
21.10.2004. 9.00
2005
7505767
Veronika.Krumina@tm.gov.lv