Likumprojekts
Grozījums likumā "Par
aviāciju"
Izdarīt likumā "Par aviāciju" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 22.nr.; 1997, 13., 23.nr.; 1998, 15., 23.nr.; 1999, 23.nr.; 2002, 12.nr.; 2003, 15.nr.; 2004, 7., 10.nr.; Latvijas Vēstnesis, 2004, 156.nr.) šādu grozījumu:
Izslēgt 27.1 pantu.
Satiksmes ministra
vietas izpildītājs
Ministru prezidenta
biedrs
A.Šlesers
Likumprojekta
Grozījums
likumā Par aviāciju
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Pēdējos 10 gados ir vērojams pastāvīgs
pasažieru skaita pieaugums lidostā Rīga. Tomēr, ņemot vērā ļoti zemo
faktisko pasažieru skaitu, nevar prognozēt, ka starptautiskā lidosta Rīga
kļūs par nozīmīgu Eiropas Savienības gaisa satiksmes centru tuvāko 15 gadu
laikā, pat saglabājot esošo relatīvo pieaugumu. Lai panāktu radikālu
situācijas izmaiņu, ir nepieciešams ļoti būtiski samazināt aviokompāniju
izmaksas uz vienu pasažieri, kas savukārt ietekmēs pasažieru skaita pieaugumu
īpaši lēto cenu segmentā. Pasažieru izlidošanas nodeva nav tieši attiecināma
uz aviokompāniju izmaksām, tomēr būtiski palielina aviobiļešu cenu. Īpaši
tad, kad gaisa pārvadājumi tiek veikti par relatīvi zemām cenām. Lai to
veicinātu, Ministru kabinets šā gada 20.jūlijā pieņēma noteikumus Nr.616 Par
Ministru kabineta 1999.gada 2.februāra noteikumu Nr.28 Noteikumi par
pasažieru izlidošanas nodevu atzīšanu par spēku zaudējušiem, kas stāsies
spēkā no šā gada 1.novembra. Vienlaikus lemjot par minētajiem noteikumiem Ministru kabineta 2004.gada 20.jūlija
sēdes protokola nr.44 42.§ 3.punkta lēmumā Satiksmes ministrijai tika uzdots
mēneša laikā sagatavot un iesniegt Valsts kancelejā likumprojektu Grozījums
likumā Par aviāciju, izslēdzot attiecīgo pantu. Nodevas atcelšana jau ir devusi pirmos
rezultātus, zemo izmaksu aviokompānija Ryanair ir paziņojusi, ka no
novembra uzsāks lidojumos no Rīgas trīs maršrutos uz Londonu, Tamperi un
Frankfurti, līdz ar to liekot arī citām uz/no Rīgu lidojošām aviokompānijām
samazināt savu pakalpojumu cenas. Šīs nodevas atcelšana īstermiņā var radīt
lidostai Rīga problēmas, kuras tiks atrisinātas ilgtermiņā. VAS Starptautiskā lidosta Rīga kredītu
un kredītu procentu saistības, pēc stāvokļa uz 2004.gada 1.jūliju, ir
13 876 709,85 USD. No pasažieru izlidošanas nodevas
līdzekļiem, kas tiks iekasēti 2004.gadā, jau šogad tiks dzēstas atlikušās
kredītsaistības ar Eiropas attīstības un rekonstrukcijas banku (ERAB) un
lielākā daļa kredītsaistību ar Parekss Banku. Eiropas Investīciju bankas
aizdevuma segšanai tiek plānots izmantot lidostas pašas līdzekļus, kā arī
pirmajā laikā, kamēr notiks lidostas Rīga pasažieru plūsmas pieaugums šiem
mērķiem izmantot arī jaunu ilgtermiņa aizdevumu. Ņemot vērā straujo pasažieru skaita pieaugumu
2004.gada astoņos mēnešos, salīdzinot ar 2003.gadu, lidosta Rīga ir
apkalpojusi par 41,2 % vairāk pasažieru. Par 42.4 % ir pieaudzis arī
apkalpoto gaisa kuģu skaits. Ir sagaidāms, ka pēc nodevas atcelšanas
pasažieru plūsma pieaugs vēl straujāk. Tiek plānots, ka esošo kredītu un
kredītu procentu dzēšanai tiks izmantoti lidostas pašu ienākumi un jauni
ilgtermiņa aizdevumi. Tālākai lidostas attīstībai tiks piesaistīti ilgtermiņa
aizņēmumi uz 15 20 gadiem. Detalizētāki aprēķini (ilgtermiņa attīstības
plāns) tiks pabeigti šā gada septembrī, kad tiks apstiprināta lidostas Rīga
attīstības stratēģija, pie kuras pašlaik tiek strādāts. |
|||||||||
2. Tiesību akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz izslēgt likuma Par aviāciju 27.1 pantu Nodeva par
pasažieru izlidošanu, kas nosaka, ka lidostās iekasē valsts nodevu par
pasažieru izlidošanu. Nodevas likme ir Ls 7 par katru izlidojošu pasažieri.
Attiecīgi katra pasažiera izdevumi samazināsies par minēto summu. Šīs nodevas atcelšana īstermiņā var radīt
lidostai Rīga problēmas, kuras tiks atrisinātas ilgtermiņā. |
|||||||||
3. Cita informācija |
Nav papildu informācijas. |
|||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības
attīstību |
||||||||||
1. Ietekme attiecībā uz
makroekonomisko vidi |
Pasažieru izlidošanas nodevas atcelšana
būtiski samazinās lidojumu izmaksas, līdz ar to piesaistīs Rīgai vairāk
ārvalstu aviokompāniju, tajā skaitā arī lētās aviokompānijas, veicinās
konkurenci, attiecīgi samazināsies aviobiļešu cenas. Tas dos iespēju lielākam
skaitam Latvijas iedzīvotāju izmantot gaisa pārvadājumus, piesaistīs Latvijai
lielāku skaitu ārvalstu tūristu, veicinās tūrisma attīstību. Šīs nodevas
atcelšana īstermiņā var radīt lidostai Rīga problēmas, kuras tiks
atrisinātas ilgtermiņā. Pieaugot pasažieru plūsmai, tiks radītas
jaunas darba vietas, veicināta citu nozaru attīstība un attiecīgi tas dos
nozīmīgu ieguldījumu Latvijas ekonomikā. |
|||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
Likumprojekts paredz atcelt pasažieru
izlidošanas nodevu, kas būtiski samazinās pasažieru izdevumus, attiecīgi tas
padara pievilcīgāku un pieejamāku Latvijas gaisa pārvadājumu tirgu gan
pasažieriem, gan gaisa pārvadātājiem, vienlaikus veicinot citu nozaru
attīstību. |
|||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekta pieņemšana dos iespēju
lielākam skaitam Latvijas iedzīvotāju saņemt pakalpojumus, kas līdz tam tiem
nebija pieejami. Augot ārvalstu tūristu skaitam, augs ieņēmumi valsts
budžetā, ar iespēju palielināt valsts budžeta sociālās sadaļas izdevumus. Tā kā turpmāk lidostas attīstībai un esošo
kredītu segšanai tiks izmantoti lidostas Rīga pašas līdzekļi un jauni
ilgtermiņa kredīti, nodokļu maksātāju intereses netiks skartas. |
|||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||
5.Cita informācija |
Nav papildu informācijas. |
|||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts
budžetu un pašvaldību budžetiem |
||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Trīs nākamie gadi |
tūkst. |
|||||||
2005 |
2006 |
2007 |
||||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
|||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
|||||
3. Finansiālā ietekme |
0 |
|||||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Līdzekļi, ko lidosta iegūs no darbībām un
pakalpojumiem, kas nav saistīti ar tās tiešo darbību (telpu noma, stāvvietas,
teritorijas noma, tax free veikali
utt.), kā arī ilgtermiņa aizņēmumi uz 15 20 gadiem, pirmajos gados paredzot
tikai % maksājumus, līdz pasažieru plūsma būs pieaugusi tik liela, ka daļu
varēs segt no lidostas pašas ieņēmumiem. |
|||||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||
6. Cita informācija |
Likumprojekts valsts budžetu un pašvaldību
budžetus neietekmēs. Laika posmā no 2004.gada 1.janvāra līdz
2004.gada 31.jūlijam par pasažieru izlidošanas nodevu aviokompānijām tika
piestādīti rēķini par 1 826 741 Ls, bet laika posmā no 2004.gada
1.augusta līdz 2004.gada 31.oktobrim tiek plānots piestādīt aviokompānijām
rēķinus par 1 623 259 Ls, kopā 3 450 000 Ls. No lidostas darbības valsts budžetā ienāks
galvenokārt netiešie ieņēmumi, kas radīsies no straujākas tautsaimniecības
attīstības, būtiski palielinoties lidostas Rīga apkalpoto pasažieru
skaitam, tajā skaitā tūristu skaitam un ar to apkalpošanu saistīto uzņēmumu
ienākumiem. |
|||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā
esošo tiesību normu sistēmu |
||||||||||
1.Kādi normatīvie akti likumi un Ministru kabineta noteikumi
papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. |
Vienlaicīgi ar likumprojektu Grozījums
likumā Par aviāciju tiek virzīts arī likumprojekts Grozījums likumā Par nodokļiem un
nodevām. Ir paredzēts izslēgt likuma Par nodokļiem un nodevām 11.panta
otrās daļas 31.apakšpunktu. Plānots, ka abi minētie likumi stāsies spēkā ar 2004.gada 1.novembri. |
|||||||||
2. Cita informācija |
Nav papildu informācijas. |
|||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts |
||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Šajā jomā tādu nav. |
|||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||
3. Atbilstības izvērtējuma tabula |
||||||||||
Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums,
nosaukums, publikācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||
Latvijas tiesību akta
projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
ES tiesību akta un
attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe
(atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|||||||
|
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
|||||||
4. Cita informācija |
Nav papildu informācijas |
|||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot
normatīvā akta projektu |
||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas |
Konsultācijas nav notikušas. |
|||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti
tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Konsultācijas nav notikušas. |
|||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir
sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrība ir informēta ar masu
informācijas līdzekļu starpniecību. |
|||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
|||||||||
5. Cita informācija |
Nav papildu informācijas. |
|||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta likuma
izpilde |
||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta likuma izpilde no valsts puses vai tiek
radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Papildu institūciju izveide nav nepieciešama. Visas saistības tiks
veiktas esošo institūciju kompetences ietvaros. |
|||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Pēc likumprojekta pieņemšanas tas tiks publicēts laikrakstā Latvijas
Vēstnesis. |
|||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Likums neierobežo indivīda tiesības. |
|||||||||
4. Cita informācija |
Nav papildu informācijas. |
|||||||||
Satiksmes
ministra pienākumu izpildītājs A. Šlesers
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta
direktore |
Par kontroli atbildīgā
amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
V.Legzdiņš |
A.Ļubļina |
I.Strautmane |
A.Muižnieks |
24.09.2004 14:12
1206
I.Boļšija
7028256, Ilze.Bolsija@sam.gov.lv