2004. gada __.
oktobrī
Latvijas Republikas
8/8-7/
Saeimas Prezidijam
Saskaņā ar Saeimas Kārtības ruļļa 79. pantu
iesniedzam izskatīšanai likumprojektu Nodoklis par privatizācijas sertifikātu
neizmantošanu.
Lūdzam iekļaut kārtējā Saeimas sēdes darba kārtībā.
Pielikumā: 1) likumprojekts uz 1 lapas;
2) anotācija uz 3
lapām.
Frakcijas deputāti:
Likumprojekts
Nodoklis par privatizācijas sertifikātu
neizmantošanu
1. pants.
Likuma mērķis.
Likuma mērķis ir
veicināt privatizācijas procesa pabeigšanu, papildu līdzekļu iegūšanu
sociālajam budžetam, daļēji kompensējot pensionāriem darba ieguldījumus
Latvijas tautsaimniecības attīstībā.
2. pants.
Nodokļu likmes sakarā ar privatizācijas sertifikātu neizmantošanu
(1) Nodokļa likme
ir:
1) no juridiskām
personām 1% no nominālvērtības.
2) no fiziskām
personām 0.02% no nominālvērtības.
Fiziskās personas
nemaksā nodokli no likumā piešķirtajiem privatizācijas sertifikātiem.
3. pants.
Nodokļa maksāšanas kārtība.
(1) Nodoklis
maksājams latos reizi mēnesī, ne vēlāk kā mēneša 15. datumā. Nodokli var
nomaksāt arī reizi gadā avansa veidā.
(2) Nodokļa
taksācijas periods ir kalendārais gads.
4. pants.
Nodokļa maksātāja atbildība.
(1) Nodokļa
maksātājs saskaņā ar šo likumu ir atbildīgs par nodokļa pilnīgu nomaksāšanu
noteiktajā laikā.
(2) Noteiktajā
laikā nenomaksāto nodokļu soda naudu un kavējuma naudu piedzen bezstrīda
kārtībā atbilstoši likumam Par nodokļiem un nodevām
5. pants.
Nodokļa iekasēšanas kārtība un līdzekļu izmantošana.
(1) Nodoklis tiek
iemaksāts valsts budžetā un izmantojams pensiju izmaksām.
(2) Kontroli par
šā likuma pareizu piemērošanu nodrošina Valsts ieņēmumu dienests.
Likums stājas
spēkā 2005. gada 1. janvārī
ANOTĀCIJA
likumprojektam
Nodoklis par privatizācijas sertifikātu
neizmantošanu
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs? |
||||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Lai radītu labvēlīgu vidi privātā kapitāla darbībai Latvijas
tautsaimniecībā, tiek rīkota valsts un pašvaldību īpašuma privatizācija, tai
skaitā arī par privatizācijas sertifikātiem. Kopumā Latvijas iedzīvotājiem piešķirti 111.58 miljoni privatizācijas
sertifikātu. Vēl neizmantots 10.31 miljons privatizācijas sertifikātu. Juridisko personu kontos augustā bija 4.83 miljoni sertifikātu, kas ir
4.3 % no kopējo piešķirto sertifikātu skaita. No tiem 0.35 miljoni bija īpašuma
kompensācijas sertifikāti, kas ir 4.5 % no piešķirto kompensācijas
sertifikātu skaita. Savukārt fizisko personu
īpašumā augusta sākumā vēl bija atlikuši 4.12 miljoni privatizācijas
sertifikātu, kas ir 3.7 % no kopējā piešķirto sertifikātu skaita. No fizisko
personu īpašumā esošajiem sertifikātiem 0.49 miljoni bija īpašuma
kompensācijas sertifikāti, kas ir 6.4% no piešķirto sertifikātu skaita |
|||||||||||
|
Privatizācijas sertifikātu
skaits (kopā) |
% no kopējā piešķirto
sertifikātu skaita |
T.sk. īpašuma kompensācijas
sertifikātu skaits |
% no piešķirto kompensācijas
sertifikātu skaita |
||||||||
Sertifikāti fizisko personu
kontos |
4.12 milj. |
3.7 |
0.49 milj. |
6.4 |
||||||||
Sertifikāti juridisko personu
kontos |
4.83 milj. |
4.3 |
0.35 milj. |
45 |
||||||||
Kontos neieskaitīti |
1.36 milj. |
1.2 |
0.01 milj. |
0.1 |
||||||||
Kopā |
10.31 milj. |
9.2 |
0.85 milj. |
11.0 |
||||||||
2. Normatīvā
akta projekta būtība |
Likumprojekts
paredz papildināt valsts budžetu ar līdzekļiem sociālajām vajadzībām, lai
daļēji atlīdzinātu pensionāriem ieguldīto darbu Latvijas tautsaimniecībā. |
|||||||||||
II Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrību un tautsaimniecības attīstību? |
||||||||||||
1. Ietekme uz
makroekonomisko vidi |
Veicinās
privatizācijas procesa pabeigšanu |
|||||||||||
2) Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts
būtiski šo jomu neietekmē. |
|||||||||||
3) Sociālo seku
izvērtējums |
Nodokļu
ieviešana nedaudz palielinās to personu ienākumus, kuras ieguldījušas savu
darbu Latvijas valsts kapitālā |
|||||||||||
4) Ietekme uz vidi |
Vide netiek
ietekmēta |
|||||||||||
5) Cita
informācija |
- |
|||||||||||
III Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem? |
||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads
(2005. gads) |
Nākamie divi
gadi |
Vidēji piecu
gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||||||
1. Izmaiņas
budžeta ieņēmumos |
15.978.177 |
11.102.691 |
5.297.861 |
6.475.748 |
||||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
|
|
|
|
||||||||
3. Finansiālā
ietekme |
+ 15.978.177 |
+11.102.691 |
+5.297.861 |
+6.475.748 |
||||||||
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildus izdevumu finansēšanā. |
|
|
|
|
||||||||
5. Detalizēta
finansiālā pamatojuma aprēķins |
|
|||||||||||
6. Cita
informācija |
Finansiālā
ietekme uz valsts budžetu. Aprēķini ir balstīti uz pieņēmumiem. Juridiskām
personām 1% no
nominālvērtības 28 Ls x 0.01=
0.28 Ls/ mēn. no viena Fiziskām
personām 0.2 % no
nominālvērtības 28 Ls x
0.002=0.0056 Ls/mēn. no viena 1. Ieņēmumi
mēnesī: no juridiskām
personām (1%) 4.120.000x28x0.01=
1.153.600 Ls no fiziskām
personām (0.02%) 4.830.000x28x0.002= 270.430Ls Kopā: 1.424.080
Ls 2. Pieņemts, ka
privatizācijas sertifikātu skaits tiek samazināts katru mēnesi 2005. gads par
1% 1.424.080x(1+0.99+0.98+0.97+0.96+0.95+0.94+0.93+0.92+0.91+0.90+0.89)=
15.978.177 Ls 2006. gads par
4 % mēnesī 1.267.431x
(1+0.96+0.92+0.88+0.84+0.8+0.76+0.72+0.68+0.64+0.6+0.56) = 11.10269 2007. gads par
10 % mēnesī 1+0.9+0.8+0.7+0.6+0.5+0.4+0.3+0.2+0.1 963.247x5.5=5.297.861
Ls |
|||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā
esošo tiesību normu sistēmu? |
||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus
jāizdod |
Jāveic grozījumi privatizācijas sertifikātu izmantošanas termiņu
pagarināt līdz 2008. gada 1. janvārim. |
|||||||||||
2. Cita informācija |
|
|||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām
saistībām atbilst normatīvais akts? |
||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums |
1. tabula |
|||||||||||
Attiecīgie ES normatīvie akti un citi dokumenti, norādot numuru,
pieņemšanas datumu, nosaukumu, publikāciju |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||||
|
2. tabula |
|||||||||||
Latvijas tiesību akta projekta norma |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||||
ES tiesību akta projekta norma |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||||
Atbilstības pakāpe |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||||
Komentāri |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||||
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu? |
||||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas? |
- |
|||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija? |
- |
|||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir
sabiedriskās domas viedoklis? |
- |
|||||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
- |
|||||||||||
5. Cita informācija |
- |
|||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde? |
||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai)
pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinās
esošo institūciju funkcijas |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu? |
Ar masu mēdiju palīdzību |
|||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts tās
ierobežo? |
Likumprojekts aizstāv indivīda tiesības un ir izstrādāts, ņemot vērā
indivīda intereses. |
|||||||||||
4. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||||