Izdarīt likumā "Par
vides aizsardzību" (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības
Ziņotājs, 1991, 33./34.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs, 1997, 13.nr.; 2000, 15.nr.; 2002, 3., 22.nr.; 2003, 12.nr.; 2004,
9.nr.) šādus grozījumus:
1. Aizstāt 5.1 panta
otrajā teikumā vārdus "Latvijas vides aģentūra" ar vārdiem
"Latvijas Vides un meteoroloģijas aģentūra".
2. Aizstāt 5.2 panta
trešajā daļā vārdus "Ietekmes uz vidi novērtējuma valsts birojs" ar
vārdiem "Vides pārraudzības valsts birojs".
3. Izslēgt 9.panta 15. un
16.punktu.
4. Izslēgt 13.pantā vārdus "teritoriālajām (reģionālajām)".
5. Aizstāt 21.1 panta
otrajā daļā vārdus "Latvijas vides aģentūra" ar vārdiem "Latvijas
Vides un meteoroloģijas aģentūra".
6. Aizstāt 25.pantā
vārdus "Vides ministrija un tās" ar vārdiem "Vides
ministrijas".
Valsts kontroli vides aizsardzībā un dabas resursu
izmantošanā vides jomu regulējošajos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā veic
Valsts vides dienesta struktūrvienību reģionālo vides pārvalžu un Jūras vides
pārvaldes vides valsts inspektori, kā arī īpaši aizsargājamo dabas teritoriju
administrāciju vides valsts inspektori.
Lai nodrošinātu vienotu
kontroli vides aizsardzībā un dabas resursu racionālā izmantošanā, vides valsts
inspektoru darbību uzrauga Valsts vides dienests.
Vides valsts inspektoru formas tērpu, žetonu un
apliecību paraugus apstiprina vides ministrs.
Vides valsts inspektoru
pieņemtos lēmumus mēneša laikā no lēmuma spēkā stāšanās dienas var apstrīdēt
Vides pārraudzības valsts birojā."
8. Izslēgt 44.2 panta
3.punktā vārdus "Vides valsts inspekcijas noteiktajā kārtībā".
9. Aizstāt 47.panta otrās
daļas pirmajā un otrajā teikumā vārdus "Vides valsts inspekcija" ar
vārdiem "Valsts vides dienests".
10. 53.pantā:
izteikt trešās daļas pirmo teikumu šādā redakcijā:
"Reģionālās vides pārvaldes, īpaši aizsargājamās
dabas teritorijas administrācijas vai Jūras vides pārvaldes direktors ar rīkojumu izveido komisiju, lai
noteiktu videi nodarītā kaitējuma rezultātā radušos zaudējumus (turpmāk
komisija).";
izslēgt septīto daļu;
papildināt pantu ar astoto daļu šādā redakcijā:
"Komisijas izdoto aktu mēneša laikā no tā spēkā
stāšanās dienas var apstrīdēt Vides pārraudzības valsts birojā."
"Likumā
iekļautas tiesību normas, kas izriet no:
1)
Eiropas Parlamenta un Padomes 2003.gada 28.janvāra Direktīvas 2003/4/EK par
vides informācijas pieejamību sabiedrībai un par Padomes Direktīvas 90/313/EEK
atcelšanu;
2) Eiropas Parlamenta un Padomes 2003.gada
26.maija Direktīvas 2003/35/EK, ar ko paredz sabiedrības līdzdalību ar vidi
saistītu plānu un programmu izstrādē un attiecībā uz sabiedrības līdzdalību un
iespēju griezties tiesu iestādēs un groza Padomes Direktīvas 85/337/EEK un
96/61/EK;
3) Eiropas Parlamenta un Padomes 2000.gada
23.oktobra Direktīvas 2000/60/EK, kas nosaka struktūru Eiropas Kopienas rīcībai
ūdeņu aizsardzības politikas jomā."
Likums stājas spēkā 2005.gada 1.janvārī.
Vides ministrs
R.Vējonis
Grozījumi likumā Par vides
aizsardzību
I. Kādēļ
normatīvais akts ir vajadzīgs
|
||||||||||||
1.Pašreizējās situācijas raksturojums |
Izstrādājot Vides ministrijas darbības stratēģiju
2005. 2007. gadam (turpmāk- stratēģija), tika konstatēti šādi trūkumi: 1) nepietiekama institucionālā kapacitāte,
īpaši jomās ar pieaugošu tiesiskā reglamentējuma un informācijas plūsmas
apjomu; 2) fragmentēta institucionālā sistēma; 3) nepietiekams funkciju nodalījums starp institūcijām,
īpaši kontroles un vides monitoringa jomās; 4) nespēja pilnā apjomā nodrošināt ES vides
monitoringa prasības (finanšu trūkuma dēļ). Stratēģijā plānotā institucionālā reforma paredz
strukturālās reformas: 1) apvienot vienā
blokā visas institūcijas, kas veic uzraudzības un kontroles funkciju
reģionālās vides pārvaldes, Jūras vides pārvaldi un Vides valsts inspekciju,
izveidojot Valsts vides dienestu (VVD). VVD būs reģionālās struktūrvienības
līdzšinējās reģionālās vides pārvaldes. Ņemot vērā ES valstu pieredzi,
paredzēts saglabāt vienotā institūcijā atļauju izsniegšanas un kontroles
sistēmu, tomēr šīs jomas paredzēts iekšēji nodalīt. Vienlaikus paredzēts
nodalīt līdzšinējās reģionālo vides pārvalžu laboratorijas, kuras pievienos
jaundibināmajai Latvijas vides un meteoroloģijas aģentūrai. Paredzētā reforma
ļaus vienveidīgi piemērot normatīvos aktus visā valsts teritorijā, kā arī
uzlabot metodisko darbu atļauju izsniegšanas un inspekcijas jomās. VVD
īstenos arī īpaši aizsargājamo dabas teritoriju administrāciju vides
inspektoru metodisko vadību; 2) apvienot vienā blokā institūcijas, kas veic vides
un ilgtspējīgas attīstības informācijas savākšanu un apstrādi, atbild par
vides monitoringu un sabiedrības informēšanu. Plānots apvienot Latvijas hidrometeoroloģijas
aģentūru, Latvijas vides aģentūru un
Valsts ģeoloģijas dienestu, izveidojot valsts aģentūru Latvijas vides un
meteoroloģijas aģentūru (LVMA). Aģentūrā
paredzēts iekļaut arī līdzšinējās reģionālo vides pārvalžu laboratorijas,
veicot laboratoriju sistēmu optimizāciju. LVMA sastāvā iekļaus arī upju
baseinu pārvaldes (šobrīd Valsts ģeoloģijas dienesta sastāvā), kurām vēl
jāveido reģionālās struktūrvienības atbilstoši 4 upju baseinu apgabaliem
Daugavas, Gaujas, Lielupes un Ventas; 3)Ietekmes uz vidi novērtējuma valsts birojs
papildus saviem sākotnējiem uzdevumiem ietekmes uz vidi novērtējuma jomā,
saskaņā ar normatīvajiem aktiem jau veic dažādas citas funkcijas
rūpniecisko avāriju riska novēršanas
un vides pārvaldības jomā,
darbojas kā institūcija, kurā iespējams apstrī
dēt citu vides institūciju
administratīvos aktus. Saskaņā ar stratēģiju paredzēts pārdēvēt biroju tā
funkcijām atbilstošākā nosaukumā par Vides pārraudzības valsts biroju
(VPVB). Papildus līdzšinējām funkcijām paredzēts VPVB nodot vides valsts
inspektoru izdoto administratīvo aktu apstrīdēšanas funkciju. Pašlaik likumā Par
vides aizsardzību ir minētas
vairākas institūcijas (Vides valsts inspekcija, Latvijas vides aģentūra,
Ietekmes uz vidi novērtējuma valsts birojs), kuras plānots reorganizēt, un kuru nosaukumi ir jāmaina. |
|||||||||||
|
Sagatavotais likumprojekts Grozījumi likumā Par vides
aizsardzību maina institūciju nosaukumus atbilstoši plānotajai reformai. Plānotā institucionālā reforma paredz vairākas
strukturālās reformas, apvienojot institūcijas ar līdzīgām funkcijām,
paredzēts, ka tas nākotnē
atrisinās šobrīd pastāvošās problēmas
vides jomā. Plānots mainīt arī Ietekmes uz vidi novērtējuma
valsts biroja nosaukumu, lai novērstu nosaukuma neatbilstību ar pašreiz
veicamajām funkcijām. Likumprojektā
Grozījumi likumā Par vides aizsardzību
tiek ietvertas arī normas
par vides valsts inspektoru pieņemto
lēmumu apstrīdēšanu un komisijas videi nodarītā kaitējuma rezultātā radušos
zaudējumu noteikšanai izdoto aktu
apstrīdēšanu, lai pilnveidotu
administratīvo aktu apstrīdēšanas
kārtību atbilstoši Administratīvā procesa likumam. |
|||||||||||
Ir pieņemti Ministru kabineta
rīkojumi Par Vides valsts inspekcijas, Jūras vides pārvaldes un reģionālo
vides pārvalžu reorganizāciju un Valsts vides dienesta izveidošanu (Ministru
kabineta 29.09.2004. rīkojums nr.714) un Par valsts aģentūras Latvijas
hidrometeoroloģijas aģentūra, Latvijas vides aģentūras un Valsts ģeoloģijas
dienesta reorganizāciju un valsts aģentūras Latvijas vides un meteoroloģijas
aģentūra izveidošanu (Ministru kabineta 29.09.2004. rīkojums nr.713). |
||||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
||||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts pozitīvi
ietekmēs vidi, jo jaunā institucionālā sistēma ļaus efektīvāk ieviest vides
prasības. |
|||||||||||
5. Cita informācija |
Nav. |
|||||||||||
III. Kāda var
būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
|
||||||||||||
|
tūkst. Ls |
|||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi (2005. 2007.) |
Vidēji 5gadu laikā pēc
kārtējā gada |
|||||||||
1.Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
|||||||
2.Izmaiņas budžeta izdevumos
|
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
|||||||
3. Finansiālā ietekme
|
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
|||||||
4.Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu
izdevumu finansēšanai
|
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
|||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins
|
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
|||||||
6. Cita informācija
|
Plānots reorganizēt
Latvijas vides aģentūru, Latvijas Hidrometeoroloģijas aģentūru un Valsts
Ģeoloģijas dienestu par Latvijas Vides un meteoroloģijas aģentūru tādā veidā
apvienojot līdzīgas funkcijas un efektīvāk izmantojot pieejamos resursus.
Apvienošanas rezultātā būs iespējams efektīvāk izmantot finanšu resursus
veidojot jaunajai institūcijai apvienotu grāmatvedību, optimizējot
laboratoriju sistēmu, kā arī izveidojot vienotas datu bāzes. Ieekonomētos
līdzekļus varēs novirzīt vides monitoringam un citām ar ES nosacījumiem
saistītajām funkcijām, kas šobrīd netiek pilnā mērā nodrošinātas. |
|||||||||||
IV. Kāda var
būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
|
||||||||||||
1. Kādi normatīvie
akti likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir
sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana
ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura
galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Nepieciešams izdot Ministru kabineta noteikumus
Valsts vides dienesta nolikums līdz 01.01.2005. |
|||||||||||
2.Cita informācija |
Saistībā ar institucionālās sistēmas izmaiņām ir
nepieciešami grozījumi citos normatīvajos aktos. Attiecīgie grozījumi 16
likumos ir sagatavoti un izsludināti Valsts sekretāru sanāksmē 29.07.2004.,
plānots grozījumus pieņemt Saeimā ne
vēlāk kā līdz 2005.gada 1.janvārim. Paredzēts izdarīt grozījumus: Aizsargjoslu likumā, Atkritumu
apsaimniekošanas likumā, Latvijas
Administratīvo pārkāpumu kodeksā,
Nolietotu transportlīdzekļu apsaimniekošanas likumā, likumā Par
bīstamo iekārtu tehnisko uzraudzību, Iepakojuma likumā, Ķīmisko vielu un
ķīmisko produktu likumā, likumā Par dabas resursu nodokli (tehniskos
grozījumus plānots izdarīt tikai vienlaikus ar būtiskiem grozījumiem likumā),
likumā Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām, likumā Par uzņēmumu,
iestāžu un organizāciju darbības apturēšanas kārtību, likumā Par
piesārņojumu, likumā Par zemes dzīlēm, Ūdens apsaimniekošanas likumā,
Zvejniecības likumā, likumā Par Roterdamas konvenciju par procedūru, saskaņā
ar kuru starptautiskajā tirdzniecībā dodama iepriekš norunāta piekrišana
attiecībā uz dažām bīstamām ķīmiskām vielām un pesticīdiem. Līdz 2005.gada 1.janvārim jāpieņem arī Latvijas vides un
meteoroloģijas aģentūras un Vides valsts dienesta nolikumi, kuri šobrīd ir
izstrādes stadijā, kā arī jāgroza Vides ministrijas nolikums. Ar 01.01.2005. spēku zaudēs Ministru kabineta 2002.gada 28.maija
noteikumi nr.201 Vides valsts inspekcijas nolikums. |
|||||||||||
V. Kādām
Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts
|
||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||||
2.Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
Attiecīgie EK tiesību
akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi,
vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||||
Latvijas
tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
ES
tiesību akta un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības
pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|||||||||
5. Cita informācija |
Nav. |
|||||||||||
VI. Kādas
konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu
|
||||||||||||
Likumprojekta
izstrādes procesā nav notikušas konsultācijas ar nevalstiskajām
organizācijām. |
||||||||||||
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Konsultācijas nav
notikušas. |
|||||||||||
3. Kādi sabiedrības
informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedrības domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav notikuši. Pēc izsludināšanas
projekts tiks ievietots Vides ministrijas mājas lapā. |
|||||||||||
Konsultācijas notikušas ar Dānijas vides un enerģijas ministriju,
projekts Inspekcijas kapacitātes stiprināšana. |
||||||||||||
Nav. |
||||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas
vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Ar 2005.gada 1.janvāri plānots reorganizēt Latvijas vides aģentūru,
Latvijas Hidrometeoroloģijas aģentūru un Valsts Ģeoloģijas dienestu par
Latvijas Vides un meteoroloģijas aģentūru tādā veidā apvienojot līdzīgas
funkcijas un efektīvāk izmantojot pieejamos resursus. Ar 2005.gada 1.janvāri plānots izveidot Valsts vides dienestu apvienojot tajā Vides valsts inspekciju,
reģionālās vides pārvaldes un Jūras vides pārvaldi. Plānots pārdēvēt Ietekmes uz vidi novērtējuma valsts biroju par Vides
pārraudzības valsts biroju, ņemot vērā biroja funkciju izmaiņas. Paredzētā reforma ļaus vienveidīgi piemērot normatīvos
aktus visā valsts teritorijā, kā arī uzlabot metodisko darbu gan atļauju
izsniegšanas, gan inspekcijas jomās. VVD īstenos arī īpaši aizsargājamo dabas
teritoriju administrāciju vides inspektoru metodisko vadību. Valsts sekretāru sanāksmē 12.08.2004. ir izsludināta Vides
ministrijas darbības stratēģija 2005.
2007.gadam, kura paredz attiecīgo
iestāžu reorganizāciju, kā arī ir izsludināti Ministru kabineta
rīkojumu projekti Par Vides valsts
inspekcijas, Jūras vides pārvaldes un reģionālo vides pārvalžu
reorganizāciju un Valsts vides dienesta izveidošanu un Par valsts
aģentūras Latvijas |
|
hidrometeoroloģijas aģentūra, Latvijas vides
aģentūras un Valsts ģeoloģijas dienesta reorganizāciju un valsts aģentūras
Latvijas vides un meteoroloģijas aģentūra izveidošanu. Ar reorganizāciju saistītos izdevumus segt no reorganizējamo iestāžu
līdzekļiem. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis un būs
pieejams normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS), kā arī tiks ievietots
Vides ministrijas mājas lapā. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Indivīdam ir nodrošinātas tiesības aizstāvēt savas aizskartās tiesības
Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. |
4. Cita informācija |
Nav. |
Vides ministrs R.
Vējonis
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta direktors |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
G.Puķītis |
E.Puriņš |
V.Puriņš |
R.Bebris |
07.10.2004 15:20
Daiga Vilkaste
1 535
7026504, daiga.vilkaste@vidm.gov.lv