Grozījumi Nolietotu
transportlīdzekļu apsaimniekošanas likumā
Izdarīt Nolietotu transportlīdzekļu apsaimniekošanas
likumā (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2004, 5.nr.) šādus grozījumus:
1. Aizstāt visā likumā vārdus "Latvijas Vides aģentūra" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "Latvijas Vides un meteoroloģijas aģentūra" (attiecīgā locījumā).
2. Papildināt 1.panta
4.punktu pēc vārda "būvētājs" ar vārdu "izplatītājs".
3. Papildināt 5.pantu ar
otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Šā panta
pirmajā daļā noteiktie izņēmumi neattiecas uz šādām rezerves daļām riteņu
balansēšanas atsvariem, elektromotoru ogles sukām un bremžu uzlikām."
4. 6.pantā:
papildināt trešo daļu pēc
vārdiem "transportlīdzekļa īpašnieks" ar vārdiem "vai apstrādes
uzņēmums";
izteikt ceturto daļu šādā
redakcijā:
"(4) Apstrādes uzņēmums nodrošina to, ka
nolietota transportlīdzekļa īpašnieks var šo transportlīdzekli nodot apstrādes
uzņēmuma pieņemšanas punktā bez jebkādām izmaksām, ja nolietotajam transportlīdzeklim
netrūkst nozīmīgāko sastāvdaļu motora, stūres mehānisma, šasijas,
transmisijas , kā arī ja transportlīdzeklī nav papildu atkritumu.";
papildināt pantu ar piekto
daļu šādā redakcijā:
"(5) Latvijā
reģistrētu nolietotu transportlīdzekli noraksta, pamatojoties arī uz citā
Eiropas Savienības dalībvalstī izdoto likvidācijas sertifikātu."
5. Svītrot 8.panta trešajā
daļā vārdu "izplatītāji".
6. Papildināt pārejas
noteikumus ar 3.punktu šādā redakcijā:
"3. Šajā likumā noteiktās Latvijas Vides un meteoroloģijas
aģentūras funkcijas līdz 2005.gada
1.janvārim pilda Latvijas Vides aģentūra."
7. Izteikt informatīvo atsauci uz Eiropas
Savienības direktīvu šādā redakcijā:
"Informatīva
atsauce uz Eiropas Savienības direktīvu
Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no
Eiropas Parlamenta un Padomes 2000.gada 18.septembra Direktīvas 2000/53/EK par
nolietotiem transportlīdzekļiem."
Vides ministrs
Grozījumu Nolietotu transportlīdzekļa apsaimniekošanas likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir
vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Pašlaik
Nolietotu transportlīdzekļu likums un tā pakārtotie Ministru kabineta
noteikumi pilnībā pārņem Eiropas Parlamenta un Padomes 2000.gada 18.septembra
Direktīvas 2000/53/EC par nolietotiem transportlīdzekļiem prasības. Tomēr ir
saņemti uzņēmēju iebildumi, ka nolietotu transportlīdzekļu apsaimniekošanas
sistēma nevarēs pilnvērtīgi darboties, ja netiks pieprasīta nolietota
transportlīdzekļa pilna komplektācija (tam netrūkst nozīmīgāko sastāvdaļu)
tādā gadījumā iepriekš var tikt noņemtas visas daļas, kas satur kādu vērtību. Šobrīd
likums neparedz, ka Latvijā reģistrētu nolietotu
transportlīdzekli noraksta arī pamatojoties uz citā Eiropas Savienības
dalībvalstī izdoto likvidācijas sertifikātu Tāpat arī
nepieciešami grozījumi likumā saistībā ar Vides ministrijas institucionālās
sistēmas izmaiņām. Izstrādājot Vides ministrijas
stratēģiju 2005. 2007. gadam
(turpmāk stratēģija) tika konstatēti šādi trūkumi: ·
nepietiekama
institucionālā kapacitāte, īpaši jomās ar pieaugošu tiesiskā reglamentējuma
un informācijas plūsmas apjomu; ·
fragmentēta
institucionālā sistēma; ·
nepietiekams
funkciju nodalījums starp institūcijām, īpaši inspekcijas un vides
monitoringa jomās; ·
nespēja pilnā
apjomā nodrošināt ES vides monitoringa prasības (finanšu trūkuma dēļ). Stratēģijā
plānotā institucionālā reforma paredz strukturālās reformas, apvienojot
institūcijas ar līdzīgām funkcijām. 1) Apvienot vienā
blokā visas institūcijas, kas veic uzraudzības un kontroles funkciju
reģionālās vides pārvaldes, Jūras vides pārvaldi un Vides valsts inspekciju,
izveidojot Valsts vides dienestu (VVD). VVD būs reģionālās struktūrvienības
līdzšinējās reģionālās vides pārvaldes. Ņemot vērā Eiropas Savienības (ES)
valstu pieredzi, kā arī starptautisko ekspertu rekomendācijas, paredzēts
saglabāt vienotā institūcijā atļauju izsniegšanas un kontroles sistēmu, tomēr
šīs jomas paredzēts iekšēji nodalīt. Vienlaikus paredzēts nodalīt līdzšinējās
reģionālo vides pārvalžu laboratorijas, kuras pievienos jaundibināmajai
Latvijas Vides un meteoroloģijas aģentūrai. Paredzētā reforma ļaus
vienveidīgi piemērot normatīvos aktus visā valsts teritorijā, kā arī uzlabot
metodisko darbu gan atļauju izsniegšanas, gan inspekcijas jomās. VVD īstenos
arī īpaši aizsargājamo dabas teritoriju administrāciju vides inspektoru
metodisko vadību. 2) Apvienot vienā
blokā institūcijas, kas veic vides un ilgtspējīgas attīstības informācijas
savākšanu un apstrādi, atbild par vides monitoringu un sabiedrības
informēšanu. Plānots apvienot Latvijas Hidrometeoroloģijas aģentūru, Latvijas
Vides aģentūru un Valsts ģeoloģijas dienestu, izveidojot valsts aģentūru
Latvijas Vides un meteoroloģijas aģentūra (LVMA). Aģentūrā paredzēts iekļaut
arī līdzšinējās reģionālo vides pārvalžu laboratorijas, veicot laboratoriju
sistēmu optimizāciju. LVMA sastāvā iekļaus arī upju baseinu pārvaldes (šobrīd
Valsts ģeoloģijas dienesta sastāvā), kurām vēl jāveido reģionālās
struktūrvienības atbilstoši 4 upju baseinu apgabaliem Daugavas, Gaujas, Lielupes
un Ventas. Institucionālās
kapacitātes veicināšanai Ietekmes uz vidi
novērtējuma valsts birojam tiks piešķirtas apelācijas institūcijas funkcijas,
lai veicinātu ātrāku un efektīvāku sūdzību izskatīšanu. Pašreiz tiesības
izskatīt sūdzības piešķirtas vairāk kā vienai institūcijai. Pašlaik likumā minēts Latvijas Vides aģentūras nosaukums, kuru
plānots reorganizēt. |
2. Normatīvā
akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz, ka turpmāk nolietotu transportlīdzekļu
apstrādes uzņēmumam vairs nebūs pienākuma pieņemt bez atlīdzības nolietotus
transportlīdzekļus, kuriem trūkst nozīmīgākās sastāvdaļas. Līdz ar to tiks
novērsta situācija, ka vienā uzņēmumā tiks noņemtas visas derīgās
sastāvdaļas, bet apstrādes uzņēmums būs spiests pieņemt transportlīdzekļa
vraku ar negatīvu vērtību. Tomēr paredzēts, ka veicot atmestu
transportlīdzekļu savākšanu un apstrādi tiks subsidēta arī tādu nolietotu
transportlīdzekļu savākšana un apstrāde, kuriem nav pilna komplektācija. Ņemot vērā ES vienoto
ekonomisko telpu paredzēts, ka Latvijā reģistrētu nolietotu transportlīdzekli noraksta arī pamatojoties uz citā Eiropas
Savienības dalībvalstī izdoto likvidācijas sertifikātu. Plānots reorganizēt Latvijas
vides aģentūru, Latvijas Hidrometeoroloģijas aģentūru un Valsts Ģeoloģijas
dienestu par Latvijas Vides un meteoroloģijas aģentūru tādā veidā apvienojot
līdzīgas funkcijas un efektīvāk izmantojot pieejamos resursus. Apvienošanas
rezultātā būs iespējams efektīvāk izmantot finanšu resursus, veidojot
institūcijai apvienotu grāmatvedību, optimizējot laboratoriju sistēmu, kā arī
veidot vienotas datu bāzes. Ieekonomētos līdzekļus varēs novirzīt vides
monitoringam un citām ar ES nosacījumiem saistītajām funkcijām, kas šobrīd
netiek pilnā mērā nodrošinātas. Likumprojekts saskaņo
institūciju nosaukumus atbilstoši plānotajai reformai. |
3. Cita informācija |
Ir pieņemti Ministru kabineta rīkojumi Par Vides valsts inspekcijas,
Jūras vides pārvaldes un reģionālo vides pārvalžu reorganizāciju un Valsts
vides dienesta izveidošanu (Ministru kabineta 29. 09. 2004. rīkojums nr.
714) un Par valsts aģentūras Latvijas Hidrometeoroloģijas aģentūra,
Latvijas Vides aģentūras un Valsts ģeoloģijas dienesta reorganizāciju un
valsts aģentūras Latvijas Vides un meteoroloģijas aģentūra izveidošanu
(Ministru kabineta 29. 09. 2004. rīkojums nr. 713). |
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|
1. Ietekme uz
makroekonomisko vidi |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
|
3. Sociālo seku
izvērtējums |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
4. Ietekme uz
vidi |
Likumprojektā
noteiktās izmaiņas institucionālajā sistēmā pozitīvi ietekmēs vides prasību
ieviešanu. |
5. Cita
informācija |
nav |
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|||||||
|
(tūkst. latu) |
||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads 2004 |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||
1. Izmaiņas
budžeta ieņēmumos |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
||
2. Izmaiņas
budžeta izdevumos Normatīvā akta īstenošana tiks nodrošināta valsts budžeta un
pašvaldību iestāžu esošo līdzekļu ietvaros |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
||
3. Finansiālā
ietekme |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likum-projekts
šo jomu neskar |
Likum-projekts
šo jomu neskar |
Likum-projekts
šo jomu neskar |
Likum-projekts
šo jomu neskar |
Likum-projekts
šo jomu neskar |
||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Likum-projekts
šo jomu neskar |
Likum-projekts
šo jomu neskar |
Likum-projekts
šo jomu neskar |
Likum-projekts
šo jomu neskar |
Likum-projekts
šo jomu neskar |
||
6. Cita informācija |
Likum-projekts
šo jomu neskar |
Likum-projekts
šo jomu neskar |
Likum-projekts
šo jomu neskar |
Likum-projekts
šo jomu neskar |
Likum-projekts
šo jomu neskar |
||
IV. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|
||||||
Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana
ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un
galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus
izstrādāt |
Saistībā ar institucionālās
sistēmas izmaiņām ir nepieciešami grozījumi citos likumdošanas aktos. Ir
sagatavoti grozījumi 16 likumdošanas aktos, kurus plānots pieņemt Saeimā ne
vēlāk kā līdz 2005. gada 1. janvārim. Līdz 2005. gada 1. janvārim
jāpieņem arī Latvijas vides un meteoroloģijas aģentūras nolikums, kurš šobrīd
ir izstrādes stadijā, kā arī jāgroza Vides ministrijas nolikums. |
|
|||||
2. Cita informācija |
nav |
|
|||||
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
Eiropas Parlamenta un Padomes 2000.gada 18.septmbra Direktīva
2000/53/EC par nolietotiem transportlīdzekļiem. |
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai
saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
1.tabula |
|||
Attiecīgie
Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot
numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Eiropas Parlamenta un Padomes 2000.gada 18.septmbra Direktīva
2000/53/EC par nolietotiem transportlīdzekļiem |
||
2.tabula |
|||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā
panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ neatbilst) |
Komentāri |
3.pants |
4.panta otrās daļas a) |
atbilst |
|
4.pants |
5.panta ceturtā daļa |
atbilst |
|
5. Cita
informācija |
nav |
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, |
|
Konsultācijas ir notikušas ar Nolietotu transportlīdzekļu
apsaimniekošanas padomi |
|
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti
tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Izteiktie viedokļi tika ņemti vērā izstrādājot likumprojektu. |
Likumprojekts tika ievietots Vides ministrijas mājas lapā, kur
sabiedrībai bija iespējas sūtīt komentārus. |
|
Konsultācijas
notikušas ar ārvalstu autoražotāju pārstāvjiem. |
|
5. Cita
informācija |
nav |
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai)
pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Ar 2005.gada 1.janvāri
plānots reorganizēt Latvijas vides aģentūru, Latvijas Hidrometeoroloģijas
aģentūru un Valsts Ģeoloģijas dienestu par Latvijas Vides un meteoroloģijas
aģentūru tādā veidā apvienojot līdzīgas funkcijas un efektīvāk izmantojot
pieejamos resursus. |
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Sabiedrība par likumprojekta
ieviešanu tiks informēta vispārējā kārtībā. Pēc pieņemšanas Saeimā likums
tiks publicēts oficiālajā laikrakstā Latvijas Vēstnesis, Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājā, kā arī Vides ministrijas
mājas lapā. |
3. Kā indivīds
var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds var aizstāvēt savas
tiesības Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. |
4. Cita
informācija |
nav |
Vides
ministrs R.
Vējonis
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta direktors |
Par kontroli atbildīgā persona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
G. Puķītis |
E. Puriņš |
V.Puriņš |
R. Kašs |
07.10.2004 12:25
1391
R. Kašs
7026523,
Raimonds.Kass@vidm.gov.lv