Likumprojekts
Personu speciālās aizsardzības likums
(reģ.
nr. 843)
1. Otrajā lasījumā pieņemtā redakcija |
2. Nr. |
3. Priekšlikumi |
4. Komisijas atzinums |
5. Komisijas atbalstītā redakcija |
1.pants. Likuma mērķis Likuma mērķis ir nodrošināt to personu dzīvības,
veselības un likumisko interešu aizsardzību, kuras liecina kriminālprocesā
vai piedalās smaga vai sevišķi smaga nozieguma atklāšanā, izmeklēšanā vai
iztiesāšanā (turpmāk aizsargājamā persona). |
1. |
Saeimas
Juridiskais birojs Papildināt 1.pantu pēc vārda un ar vārdu
citu. |
Atbalstīts |
1.pants. Likuma mērķis Likuma mērķis ir nodrošināt to personu dzīvības,
veselības un citu likumisko
interešu aizsardzību, kuras liecina kriminālprocesā vai piedalās smaga vai
sevišķi smaga nozieguma atklāšanā, izmeklēšanā vai iztiesāšanā (turpmāk
aizsargājamā persona). |
2.pants. Personu speciālā aizsardzība Personu speciālā aizsardzība (turpmāk speciālā aizsardzība) ir kriminālprocesuālo, operatīvo un citu aizsardzības pasākumu kopums, kas nodrošina aizsargājamo personu dzīvības, veselības un citu likumisko interešu aizsardzību. |
|
|
|
2.pants. Personu speciālā aizsardzība Personu speciālā aizsardzība (turpmāk speciālā aizsardzība) ir kriminālprocesuālo, operatīvo un citu aizsardzības pasākumu kopums, kas nodrošina aizsargājamo personu dzīvības, veselības un citu likumisko interešu aizsardzību. |
3.pants. Speciālās aizsardzības principi (1) Speciālo aizsardzību veic ar aizsargājamās
personas vai tās likumiskā pārstāvja piekrišanu. Aizsargājamai
personai ir tiesības jebkurā brīdī atteikties no speciālās aizsardzības. (2) Veicot speciālās aizsardzības pasākumus,
aizsargājamā persona un subjekts, kas veic speciālo aizsardzību, abpusēji ievēro
savas tiesības un pienākumus. (3) Aizsardzības pasākumu veidu, apjomu un intensitāti izvēlas atbilstoši apdraudējuma raksturam un intensitātei. |
2. |
Saeimas
Juridiskais birojs Apsvērt 3.panta
pirmās daļas papildināšanu ar teikumu šādā redakcijā: Nepilngadīga persona var atteikties no
speciālās aizsardzības, ja tam piekrīt tās likumiskais pārstāvis. |
Atbalstīts |
3.pants. Speciālās aizsardzības principi (1) Speciālo aizsardzību veic ar aizsargājamās
personas vai tās likumiskā pārstāvja piekrišanu. Aizsargājamai
personai ir tiesības jebkurā brīdī atteikties no speciālās aizsardzības. Nepilngadīga persona var atteikties no
speciālās aizsardzības, ja tam piekrīt tās likumiskais pārstāvis. (2) Veicot speciālās aizsardzības pasākumus,
aizsargājamā persona un subjekts, kas veic speciālo aizsardzību, abpusēji ievēro
savas tiesības un pienākumus. (3) Aizsardzības pasākumu veidu, apjomu un intensitāti izvēlas atbilstoši apdraudējuma raksturam un intensitātei. |
4.pants. Tiesības uz speciālo aizsardzību (1) Tiesības uz speciālo aizsardzību ir šādām
personām, kas liecina kriminālprocesā (turpmāk kriminālprocesā liecinošā
persona): 1) cietušajam, lieciniekam vai citai
personai, kas liecina vai ir liecinājusi krimināllietā par smagu vai
sevišķi smagu noziegumu; 2) nepilngadīgai personai, kura liecina par
Krimināllikuma 161., 162.pantā, 166.panta trešajā daļā un 174.pantā
paredzētajiem noziegumiem vai kura citādi bijusi tajos iesaistīta; 3) personai, kuras apdraudējums var ietekmēt
kriminālprocesā liecinošo personu. (2) Tiesības uz speciālo aizsardzību ir personai, kura
neliecina krimināllietā, bet piedalās smaga vai sevišķi smaga
nozieguma atklāšanā, izmeklēšanā vai iztiesāšanā, kā arī personai, kura sakarā
ar minēto personu darbībām ir apdraudēta (turpmāk cita aizsargājamā
persona). |
3. 4. 5. |
Saeimas
Juridiskais birojs Izslēgt 4.panta pirmās daļas 1. punktā vārdu
krimināllietā. Saeimas
Juridiskais birojs Izslēgt 4.panta pirmās daļas 2.punktā skaitli un
vārdus 166.panta trešajā daļā, kā arī vārdus vai kura citādi bijusi tajos
iesaistīta. Saeimas
Juridiskais birojs Aizstāt 4.panta otrajā daļā vārdus ir personai
ar vārdiem ir arī personai, kā arī aizstāt vārdu krimināllietā ar vārdu
kriminālprocesā. |
Atbalstīts Atbalstīts Atbalstīts |
4.pants. Tiesības
uz speciālo aizsardzību (1) Tiesības uz speciālo
aizsardzību ir šādām personām, kas liecina kriminālprocesā (turpmāk
kriminālprocesā liecinošā persona): 1) cietušajam,
lieciniekam vai citai personai, kas liecina vai ir liecinājusi par smagu vai
sevišķi smagu noziegumu; 2) nepilngadīgai
personai, kura liecina par Krimināllikuma 161., 162. un 174.pantā paredzētajiem
noziegumiem; 3) personai, kuras
apdraudējums var ietekmēt kriminālprocesā liecinošo personu. (2) Tiesības uz speciālo aizsardzību ir arī personai, kura neliecina kriminālprocesā, bet piedalās smaga
vai sevišķi smaga nozieguma atklāšanā, izmeklēšanā vai iztiesāšanā, kā arī
personai, kura sakarā ar minēto personu darbībām ir apdraudēta (turpmāk
cita aizsargājamā persona). |
5.pants. Speciālās
aizsardzības veicēji (1) Speciālo aizsardzību,
izmantojot Operatīvās darbības likumā un šajā likumā noteiktos
aizsardzības pasākumus, veic šādas speciālās aizsardzības iestādes: 1) īpaši pilnvarota Valsts policijas struktūrvienība; 2 īpaši pilnvarota Ieslodzījuma vietu pārvaldes
struktūrvienība un
ieslodzījuma vietā īpaši pilnvarota ieslodzījuma vietas struktūrvienība; 3) citi operatīvās darbības subjekti, ja saskaņā ar ģenerālprokurora
norādījumiem nepieciešams nodrošināt īpašas speciālās aizsardzības intereses
vai ja speciālo aizsardzību nepieciešams nodrošināt citai aizsargājamai
personai. (2) Speciālo aizsardzību, izmantojot kriminālprocesuālos pasākumus, veic procesa virzītājs Kriminālprocesa likumā noteiktajā kārtībā. |
6. |
Saeimas
Juridiskais birojs Izslēgt 5.panta pirmajā daļā vārdus Operatīvās
darbības likumā un. |
Atbalstīts |
5.pants. Speciālās
aizsardzības veicēji (1) Speciālo aizsardzību,
izmantojot šajā likumā noteiktos aizsardzības pasākumus, veic šādas speciālās
aizsardzības iestādes: 1) īpaši pilnvarota Valsts policijas struktūrvienība; 2 īpaši pilnvarota Ieslodzījuma vietu pārvaldes
struktūrvienība un
ieslodzījuma vietā īpaši pilnvarota ieslodzījuma vietas struktūrvienība; 3) citi operatīvās darbības subjekti, ja saskaņā ar ģenerālprokurora
norādījumiem nepieciešams nodrošināt īpašas speciālās aizsardzības intereses
vai ja speciālo aizsardzību nepieciešams nodrošināt citai aizsargājamai
personai. (2) Speciālo aizsardzību, izmantojot kriminālprocesuālos pasākumus, veic procesa virzītājs Kriminālprocesa likumā noteiktajā kārtībā. |
6.pants. Speciālās
aizsardzības iemesls un pamats (1) Iemesls noteikt
speciālo aizsardzību ir reāli noticis personas dzīvības, veselības vai
likumisko interešu apdraudējums, izteikti reāli draudi vai pietiekams pamats
domāt, ka apdraudējums var notikt sakarā ar sniegto liecību vai piedalīšanos
nozieguma atklāšanā, izmeklēšanā vai iztiesāšanā. (2) Pamats speciālās aizsardzības noteikšanai
ir: 1) kriminālprocesā liecinošās personas vai
kriminālprocesā paredzētā pārstāvja rakstveida iesniegums un
procesa virzītāja ierosinājums; 2) tiesas iniciatīva, ja iztiesāšanas
procesā rodas iemesls noteikt speciālo aizsardzību; 3) citas aizsargājamās personas vai tās likumiskā pārstāvja
rakstveida iesniegums. |
7. 8. 9. |
Saeimas
Juridiskais birojs Apsvērt 6.panta pirmajā daļā vārdu likumisko
interešu aizstāšanu ar vārdu mantas. Juridiskā komisija Papildināt 6.panta pirmo daļu pēc vārdiem
veselības vai ar vārdu citu. Saeimas
Juridiskais birojs Aizstāt 6.panta otrās daļas 1.punktā vārdus
kriminālprocesā paredzētā pārstāvja ar vārdiem tās pārstāvja vai aizstāvja. |
Nav atbalstīts Atbalstīts Atbalstīts |
6.pants. Speciālās
aizsardzības iemesls un pamats (1) Iemesls noteikt
speciālo aizsardzību ir reāli noticis personas dzīvības, veselības vai citu likumisko interešu
apdraudējums, izteikti reāli draudi vai pietiekams pamats domāt, ka apdraudējums
var notikt sakarā ar sniegto liecību vai piedalīšanos nozieguma atklāšanā,
izmeklēšanā vai iztiesāšanā. (2) Pamats speciālās aizsardzības noteikšanai
ir: 1) kriminālprocesā liecinošās personas vai
tās pārstāvja vai aizstāvja rakstveida iesniegums un procesa virzītāja
ierosinājums; 2) tiesas iniciatīva, ja iztiesāšanas
procesā rodas iemesls noteikt speciālo aizsardzību; 3) citas aizsargājamās personas vai tās likumiskā pārstāvja
rakstveida iesniegums. |
7.pants.
Iesnieguma iesniegšana (1) Kriminālprocesā
liecinošā persona iesniegumu iesniedz procesa virzītājam. Procesa virzītājs
iesniegumu kopā ar savu ierosinājumu iesniedz ģenerālprokuroram. Iztiesāšanas
stadijā persona iesniegumu iesniedz tiesai. Ja procesa virzītājs neierosina
noteikt speciālo aizsardzību, par to pieņem lēmumu Kriminālprocesa likumā
noteiktajā kārtībā. (2) Cita aizsargājamā persona iesniegumu
iesniedz speciālās aizsardzības iestādes vadītājam. |
|
|
|
7.pants.
Iesnieguma iesniegšana (1) Kriminālprocesā
liecinošā persona iesniegumu iesniedz procesa virzītājam. Procesa virzītājs
iesniegumu kopā ar savu ierosinājumu iesniedz ģenerālprokuroram. Iztiesāšanas
stadijā persona iesniegumu iesniedz tiesai. Ja procesa virzītājs neierosina
noteikt speciālo aizsardzību, par to pieņem lēmumu Kriminālprocesa likumā
noteiktajā kārtībā. (2) Cita aizsargājamā persona iesniegumu
iesniedz speciālās aizsardzības iestādes vadītājam. |
8.pants. Personas atzīšana par speciāli
aizsargājamu (1) Ģenerālprokurors vai tiesa lēmumu par
kriminālprocesā liecinošās personas speciālo aizsardzību pieņem pēc iepazīšanās
ar personas iesniegumu, procesa virzītāja ierosinājumu un krimināllietas
materiāliem, kā arī, ja nepieciešams, uzklausa apdraudēto personu, tās likumisko
pārstāvi vai pārstāvi. (2)
Lēmumu par kriminālprocesā liecinošās
personas speciālo aizsardzību tiesa var pieņemt arī pēc savas iniciatīvas, ja
iztiesāšanas procesā radusies nepieciešamība noteikt personas speciālo
aizsardzību un ir saņemta šīs personas piekrišana. (3) Ģenerālprokurors vai tiesa pirms lēmuma
pieņemšanas var uzdot speciālajai aizsardzības iestādei ne ilgāk kā piecu
dienu laikā veikt pārbaudi un sniegt atzinumu par apdraudējuma un aizsardzības
pasākumu iespējamību. (4) Pēc citas aizsargājamās personas iesnieguma izskatīšanas speciālās
aizsardzības iestādes vadītājs pieņem lēmumu par speciālās aizsardzības
noteikšanu personai. Ja nepieciešams, speciālās aizsardzības iestādes vadītājs
organizē norādīto apstākļu, apdraudējuma un iespējamo apdraudējuma subjektu
izvērtēšanu un uzklausa apdraudēto personu vai tās likumisko pārstāvi. |
10. 11. |
Saeimas
Juridiskais birojs Aizstāt 8.panta pirmajā daļā vārdus likumisko
pārstāvi vai pārstāvi ar vārdiem pārstāvi vai aizstāvi. Saeimas
Juridiskais birojs Aizstāt 8.panta otrajā daļā vārdu piekrišana
ar vārdiem vai tās likumiskā pārstāvja piekrišana. |
Atbalstīts Atbalstīts |
8.pants. Personas atzīšana par speciāli
aizsargājamu (1) Ģenerālprokurors vai tiesa lēmumu par
kriminālprocesā liecinošās personas speciālo aizsardzību pieņem pēc iepazīšanās
ar personas iesniegumu, procesa virzītāja ierosinājumu un krimināllietas
materiāliem, kā arī, ja nepieciešams, uzklausa apdraudēto personu, tās pārstāvi vai aizstāvi. (2) Lēmumu par kriminālprocesā liecinošās
personas speciālo aizsardzību tiesa var pieņemt arī pēc savas iniciatīvas, ja
iztiesāšanas procesā radusies nepieciešamība noteikt personas speciālo aizsardzību
un ir saņemta šīs personas vai tās likumiskā pārstāvja piekrišana. (3) Ģenerālprokurors vai tiesa pirms lēmuma
pieņemšanas var uzdot speciālajai aizsardzības iestādei ne ilgāk kā piecu
dienu laikā veikt pārbaudi un sniegt atzinumu par apdraudējuma un aizsardzības
pasākumu iespējamību. (4) Pēc citas aizsargājamās personas iesnieguma izskatīšanas speciālās
aizsardzības iestādes vadītājs pieņem lēmumu par speciālās aizsardzības
noteikšanu personai. Ja nepieciešams, speciālās aizsardzības iestādes vadītājs
organizē norādīto apstākļu, apdraudējuma un iespējamo apdraudējuma subjektu
izvērtēšanu un uzklausa apdraudēto personu vai tās likumisko pārstāvi. |
9.pants. Speciālās
aizsardzības uzsākšana neatliekamos gadījumos (1) Ja nepieciešams
nekavējoties novērst vai nepieļaut personas reālu apdraudējumu, ar apdraudētās
personas piekrišanu var uzsākt un veikt speciālās aizsardzības pasākumus
pirms tam, kad personai noteikta speciālā aizsardzība. (2) Šādā gadījumā procesa virzītājs nekavējoties, bet ne vēlāk kā 10
dienu laikā nosūta ģenerālprokuroram ierosinājumu par speciālās
aizsardzības noteikšanu kriminālprocesā liecinošai personai vai pārtrauc
aizsardzības pasākumus. Citu aizsargājamo personu par speciāli aizsargājamu
atzīst nekavējoties vai aizsardzības pasākumus pārtrauc. |
12. |
Saeimas
Juridiskais birojs Papildināt 9.panta pirmo daļu pēc vārdiem
apdraudētās personas ar vārdiem vai tās likumiskā pārstāvja. |
Atbalstīts |
9.pants. Speciālās
aizsardzības uzsākšana neatliekamos gadījumos (1) Ja nepieciešams
nekavējoties novērst vai nepieļaut personas reālu apdraudējumu, ar apdraudētās
personas vai tās likumiskā
pārstāvja piekrišanu var uzsākt un veikt speciālās aizsardzības pasākumus pirms
tam, kad personai noteikta speciālā aizsardzība. (2) Šādā gadījumā procesa virzītājs nekavējoties, bet ne vēlāk kā 10
dienu laikā nosūta ģenerālprokuroram ierosinājumu par speciālās
aizsardzības noteikšanu kriminālprocesā liecinošai personai vai pārtrauc
aizsardzības pasākumus. Citu aizsargājamo personu par speciāli aizsargājamu
atzīst nekavējoties vai aizsardzības pasākumus pārtrauc. |
10.pants. Lēmums par personas speciālo
aizsardzību (1) Lēmumu par speciālās aizsardzības noteikšanu pieņem
nekavējoties, bet ne vēlāk kā 10 dienu laikā no iesnieguma vai ierosinājuma
saņemšanas dienas. (2) Lēmumā par speciālās aizsardzības
noteikšanu norāda institūciju un amatpersonu, kurai uzdota lēmuma izpilde, kā
arī var norādīt piemērojamos speciālās aizsardzības pasākumus. (3) Ja tiek pieņemts lēmums nenoteikt personu par speciāli aizsargājamu, to nepieciešams pamatot. |
|
|
|
10.pants. Lēmums par personas speciālo
aizsardzību (1) Lēmumu par speciālās aizsardzības noteikšanu pieņem
nekavējoties, bet ne vēlāk kā 10 dienu laikā no iesnieguma vai ierosinājuma
saņemšanas dienas. (2) Lēmumā par speciālās aizsardzības
noteikšanu norāda institūciju un amatpersonu, kurai uzdota lēmuma izpilde, kā
arī var norādīt piemērojamos speciālās aizsardzības pasākumus. (3) Ja tiek pieņemts lēmums nenoteikt personu par speciāli aizsargājamu, to nepieciešams pamatot. |
11.pants. Lēmuma
pārsūdzēšana (1) Ģenerālprokurora
vai tiesas lēmumu par kriminālprocesā liecinošo personu var pārsūdzēt Kriminālprocesa
likumā noteiktajā kārtībā. (2) Speciālās aizsardzības iestādes lēmumu par
citu aizsargājamo personu var pārsūdzēt ģenerālprokuroram. Ģenerālprokurora lēmums
ir galīgs. |
|
|
|
11.pants. Lēmuma
pārsūdzēšana (1) Ģenerālprokurora
vai tiesas lēmumu par kriminālprocesā liecinošo personu var pārsūdzēt Kriminālprocesa
likumā noteiktajā kārtībā. (2) Speciālās aizsardzības iestādes lēmumu par
citu aizsargājamo personu var pārsūdzēt ģenerālprokuroram. Ģenerālprokurora lēmums
ir galīgs. |
12.pants. Lēmuma par speciālo aizsardzību
izpilde (1) Pēc tam kad pieņemts
lēmums par speciālās aizsardzības noteikšanu, speciālās aizsardzības veicējs: 1) informē par
pieņemto lēmumu personu, kura lūgusi noteikt aizsardzību; 2) izskaidro tiesības
pārsūdzēt lēmumu; 3) izskaidro aizsargājamās
personas tiesības un pienākumus; 4) brīdina aizsargājamo
personu neizpaust informāciju, kas saistīta ar tās aizsardzības pasākumiem.
Aizsargājamā persona parakstās par minētās informācijas neizpaušanu; 5) ja aizsargājamai
personai ir mainīti identitātes dati, informē personu par jauno
indentitātes datu lietošanu un par to, ka atbildība, darbojoties ar jaunajiem
indentitātes datiem, ir tāda pati kā darbojoties ar saviem iepriekšējiem
identitātes datiem. Aizsargājamā persona parakstās par minētās informācijas
saņemšanu un sniedz sava paraksta paraugu atbilstoši jaunajiem indentitātes
datiem. (2) Ja personai piemēroti Kriminālprocesa
likumā paredzētie aizsardzības pasākumi, to izpildes kārtību nosaka Kriminālprocesa
likums. |
13. |
Saeimas
Juridiskais birojs Izslēgt 12.panta otro daļu. |
Atbalstīts |
12.pants. Lēmuma
par speciālo aizsardzību izpilde Pēc tam kad pieņemts lēmums
par speciālās aizsardzības noteikšanu, speciālās aizsardzības veicējs: 1) informē par
pieņemto lēmumu personu, kura lūgusi noteikt aizsardzību; 2) izskaidro tiesības
pārsūdzēt lēmumu; 3) izskaidro aizsargājamās
personas tiesības un pienākumus; 4) brīdina aizsargājamo
personu neizpaust informāciju, kas saistīta ar tās aizsardzības pasākumiem.
Aizsargājamā persona parakstās par minētās informācijas neizpaušanu; 5) ja aizsargājamai
personai ir mainīti identitātes dati, informē personu par jauno identitātes
datu lietošanu un par to, ka atbildība, darbojoties ar jaunajiem identitātes
datiem, ir tāda pati kā darbojoties ar saviem iepriekšējiem identitātes
datiem. Aizsargājamā persona parakstās par minētās informācijas saņemšanu un
sniedz sava paraksta paraugu atbilstoši jaunajiem identitātes datiem. |
13.pants. Aizsargājamās personas tiesības
un pienākumi (1) Aizsargājamajai personai ir šādas tiesības: 1) tikt informētai par lēmumu
noteikt tai speciālo aizsardzību; 2) iepazīties ar informāciju par paredzētajiem
pasākumiem, kuri tiks izmantoti tās aizsardzībai; 3) lūg, lai piemēro vai atceļ šajā likumā
noteiktos speciālos aizsardzības pasākumus; 4) pieaicināt savu interešu pārstāvēšanai
advokātu, kopā ar viņu piedalīties pirmstiesas izmeklēšanā un iztiesāšanā,
pieteikt noraidījumus, iesniegt lūgumus un sūdzības; 5) atteikties no speciālās aizsardzības. (2) Aizsargājamai personai ir šādi pienākumi: 1) izpildīt speciālās aizsardzības veicēja
likumīgās prasības; 2) informēt aizsardzības iestādi un procesa
virzītāju par apdraudējumu un personām, kuras var būt iesaistītas draudu īstenošanā,
kā arī sniegt citu aizsardzības iestādes pieprasīto informāciju, kas nepieciešama
aizsardzības nodrošināšanai; 3) neizpaust informāciju par speciālās
aizsardzības pasākumiem; 4) atturēties no darbībām, kas var apdraudēt
tās vai citu personu dzīvību, veselību vai citas likumiskās intereses; 5) ja personai tiek mainīta identitāte, informēt aizsardzības iestādi par šīs personas civiltiesiskajām saistībām. |
14. |
Saeimas
Juridiskais birojs Izteikt
13.panta pirmās daļas 4.punktu šādā redakcijā: 4)
pieaicināt savu interešu pārstāvēšanai advokātu;. |
Atbalstīts |
13.pants. Aizsargājamās personas tiesības
un pienākumi (1) Aizsargājamai personai ir šādas tiesības: 1) tikt informētai par lēmumu
noteikt tai speciālo aizsardzību; 2) iepazīties ar informāciju par paredzētajiem
pasākumiem, kuri tiks izmantoti tās aizsardzībai; 3) lūgt, lai piemēro vai atceļ šajā likumā
noteiktos speciālos aizsardzības pasākumus; 4) pieaicināt savu interešu pārstāvēšanai advokātu; 5) atteikties no speciālās aizsardzības. (2) Aizsargājamai personai ir šādi pienākumi: 1) izpildīt speciālās aizsardzības veicēja
likumīgās prasības; 2) informēt speciālās aizsardzības iestādi
un procesa virzītāju par apdraudējumu un personām, kuras var būt iesaistītas
draudu īstenošanā, kā arī sniegt citu speciālās +-aizsardzības iestādes
pieprasīto informāciju, kas nepieciešama aizsardzības nodrošināšanai; 3) neizpaust informāciju par speciālās
aizsardzības pasākumie
m; 4) atturēties no darbībām, kas var apdraudēt
tās vai citu personu dzīvību, veselību vai citas likumiskās intereses; 5) ja personai tiek mainīta identitāte, informēt speciālās aizsardzības iestādi par savām civiltiesiskajām saistībām. |
14.pants.
Speciālās aizsardzības iestādes tiesības un pienākumi (1) Lai nodrošinātu
personu speciālo aizsardzību, speciālās aizsardzības iestādei ir šādas tiesības: 1) atbilstoši apdraudējuma
raksturam un intensitātei izvēlēties un veikt šajā likumā minētos speciālās
aizsardzības pasākumus; 2) pieprasīt, lai
aizsargājamā persona ievēro aizsardzības iestādes likumīgās prasības; 3) pieprasīt un saņemt
nepieciešamo informāciju, kā arī lūgt cita veida palīdzību no valsts un pašvaldības
iestādēm, uzņēmumiem, organizācijām un amatpersonām. (2) Speciālās aizsardzības
iestādei ir šādi pienākumi: 1) nodrošināt aizsargājamās
personas piedalīšanos kriminālprocesā; 2) ja nepieciešams,
nodrošināt aizsargājamai personai konsultācijas juridiskajos un nodarbinātības
jautājumos; 3) nodrošināt aizsargājamo
personu, kurai nav savu iztikas līdzekļu, ar uzturēšanas līdzekļiem; 4) pēc aizsargājamās
personas lūguma nodrošināt tikšanos ar tās likumisko pārstāvi vai aizstāvi; 5) ja nepieciešams,
nodrošināt aizsargājamai personai medicīnisko un psihologa palīdzību; 6) uzraudzīt un kontrolēt, vai turpina pastāvēt
apdraudējums un ir nepieciešama speciālā aizsardzība. |
15. 16. 17. |
Saeimas Juridiskais
birojs Precizēt 14.panta pirmās daļas 3.punktā terminu
uzņēmumiem. Juridiskā komisija Aizstāt 14.panta pirmās daļas 3.punktā vārdus iestādēm, uzņēmumiem,
organizācijām ar vārdu institūcijām. Saeimas
Juridiskais birojs Apsvērt 14.panta otrās daļas 4.punktā vārda
likumisko izslēgšanu. |
Atbalstīts iekļauts
priekšlikumā nr. 16. Atbalstīts Atbalstīts |
14.pants.
Speciālās aizsardzības iestādes tiesības un pienākumi (1) Lai nodrošinātu
personu speciālo aizsardzību, speciālās aizsardzības iestādei ir šādas tiesības: 1) atbilstoši apdraudējuma
raksturam un intensitātei izvēlēties un veikt šajā likumā minētos speciālās
aizsardzības pasākumus; 2) pieprasīt, lai
aizsargājamā persona ievēro speciālās aizsardzības iestādes likumīgās prasības;
3) pieprasīt un saņemt
nepieciešamo informāciju, kā arī lūgt cita veida palīdzību no valsts un pašvaldību
institūcijām un amatpersonām. (2) Speciālās aizsardzības
iestādei ir šādi pienākumi: 1) nodrošināt aizsargājamās
personas piedalīšanos kriminālprocesā; 2) ja nepieciešams,
nodrošināt aizsargājamai personai konsultācijas juridiskajos un nodarbinātības
jautājumos; 3) nodrošināt aizsargājamo
personu, kurai nav savu iztikas līdzekļu, ar uzturēšanas līdzekļiem; 4) pēc aizsargājamās
personas lūguma nodrošināt tikšanos ar tās pārstāvi vai aizstāvi; 5) ja nepieciešams,
nodrošināt aizsargājamai personai medicīnisko un psihologa palīdzību; 6) uzraudzīt un kontrolēt, vai turpina pastāvēt
apdraudējums un ir nepieciešama speciālā aizsardzība. |
15.pants.
Vienošanās ar aizsargājamo personu par speciālās aizsardzības nodrošināšanu Ja speciālo aizsardzību nodrošina speciālās
aizsardzības iestāde, tā pirms speciālās aizsardzības uzsākšanas noslēdz
ar aizsargājamo personu rakstveida vienošanos par speciālās aizsardzības
nodrošināšanu, kurā norāda aizsargājamās personas un aizsardzības iestādes
tiesības un pienākumus, kā arī paredzētos speciālās aizsardzības pasākumus. |
|
|
|
15.pants.
Vienošanās ar aizsargājamo personu par speciālās aizsardzības nodrošināšanu Ja speciālo aizsardzību nodrošina speciālās
aizsardzības iestāde, tā pirms speciālās aizsardzības uzsākšanas noslēdz
ar aizsargājamo personu rakstveida vienošanos par speciālās aizsardzības
nodrošināšanu, kurā norāda aizsargājamās personas un speciālās aizsardzības
iestādes tiesības un pienākumus, kā arī paredzētos speciālās aizsardzības pasākumus.
|
16.pants. Speciālās aizsardzības pasākumi (1) Personas speciālo aizsardzību nodrošina,
izmantojot Operatīvās darbības likumā noteiktos operatīvās darbības pasākumus,
kā arī šādus speciālās aizsardzības pasākumus: 1) aizsargājamās personas apsardze; 2) aizsargājamās personas sarunu nodrošināšana
pret nesankcionētu noklausīšanos, korespondences nodrošināšana pret
nesankcionētu kontroli; 3) aizsargājamās personas pārvietošana uz
citiem nezināmām (konfidenciālām) dzīvojamām telpām; 4) pases un citu personas dokumentu izsniegšana
ar citiem personas identitātes datiem; 5) aizsargājamās personas pastāvīgās dzīvesvietas
un darbavietas maiņa; 6) aizsargājamās personas datu aizsardzība
un neizsniegšana no valsts informācijas sistēmām; 7) aizsargājamās personas pārvietošana uz
citu valsti saskaņā ar noslēgtajiem starptautiskajiem līgumiem vai vienošanos
ar šo valsti; 8) ja nepieciešams, aizsargājamās personas īpašuma
apdrošināšana; 9) apcietināto
un notiesāto aizsargājamo personu konvojēšana atsevišķi no citiem
ieslodzītajiem. (2) Kriminālprocesuālo darbību norises īpatnības pirmstiesas
izmeklēšanā un iztiesāšanā nosaka Kriminālprocesa likums. |
18. |
Saeimas
Juridiskais birojs Izslēgt
16.panta otro daļu. |
Atbalstīts |
16.pants. Speciālās aizsardzības pasākumi Personas speciālo aizsardzību nodrošina,
izmantojot Operatīvās darbības likumā noteiktos operatīvās darbības pasākumus,
kā arī šādus speciālās aizsardzības pasākumus: 1) aizsargājamās personas apsardze; 2) aizsargājamās personas sarunu nodrošināšana
pret nesankcionētu noklausīšanos, korespondences nodrošināšana pret
nesankcionētu kontroli; 3) aizsargājamās personas pārvietošana uz
citiem nezināmām (konfidenciālām) dzīvojamām telpām; 4) pases un citu personas dokumentu izsniegšana
ar citiem personas identitātes datiem; 5) aizsargājamās personas pastāvīgās dzīvesvietas
un darbavietas maiņa; 6) aizsargājamās personas datu aizsardzība
un neizsniegšana no valsts informācijas sistēmām; 7) aizsargājamās personas pārvietošana uz
citu valsti saskaņā ar noslēgtajiem starptautiskajiem līgumiem vai vienošanos
ar šo valsti; 8) ja nepieciešams, aizsargājamās personas īpašuma
apdrošināšana; 9) apcietināto un notiesāto
aizsargājamo personu konvojēšana atsevišķi no citiem ieslodzītajiem. |
17.pants.
Speciālās aizsardzības pasākumi ieslodzījuma vietās Ieslodzījuma vietā esošām
personām var piemērot šādus speciālās aizsardzības pasākumus: 1) aizsargājamās
personas ievietošana citā kamerā vai speciāli šim nolūkam izraudzītā ieslodzījuma vietā; 2) aizsargājamās
personas turēšana atsevišķi no pārējiem ieslodzītajiem; 3) tās personas pārvietošana uz citu
ieslodzījuma vietu, kura var apdraudēt vai apdraud aizsargājamo personu; 4) pastiprināta kontrole pār aizsargājamās personas kontaktiem ar citiem ieslodzītajiem. |
|
|
|
17.pants.
Speciālās aizsardzības pasākumi ieslodzījuma vietās Ieslodzījuma vietā esošām
personām var piemērot šādus speciālās aizsardzības pasākumus: 1) aizsargājamās
personas ievietošana citā kamerā vai speciāli šim nolūkam izraudzītā ieslodzījuma vietā; 2) aizsargājamās
personas turēšana atsevišķi no pārējiem ieslodzītajiem; 3) tās personas pārvietošana
uz citu ieslodzījuma vietu, kura var apdraudēt vai apdraud aizsargājamo
personu; 4) pastiprināta kontrole pār aizsargājamās
personas kontaktiem ar citiem ieslodzītajiem. |
18.pants. Speciālās aizsardzības izbeigšana (1) Aizsargājamās personas
speciālo aizsardzību izbeidz šādos gadījumos: 1) ir zudis speciālās aizsardzības iemesls;
2) aizsargājamā
persona ar savu rīcību padarījusi neiespējamu turpmāko aizsardzību; 3) aizsargājamā
persona rakstveidā atteikusies no speciālās aizsardzības. (2) Ja rodas kāds no šā panta pirmajā daļā minētajiem
iemesliem, speciālās aizsardzības veicējs pēc tam, kad saņēmis aizsargājamās
personas rakstveida paskaidrojumu par apstākļiem, kas rosina pieņemt lēmumu
par speciālās aizsardzības izbeigšanu, ar ierosinājumu izbeigt aizsargājamās
personas speciālo aizsardzību vēršas pie personas, kura pieņēma lēmumu par
speciālās aizsardzības noteikšanu. |
|
|
|
18.pants. Speciālās aizsardzības izbeigšana (1) Aizsargājamās personas
speciālo aizsardzību izbeidz šādos gadījumos: 1) ir zudis speciālās aizsardzības iemesls;
2) aizsargājamā persona ar savu rīcību
padarījusi neiespējamu turpmāko aizsardzību; 3) aizsargājamā persona rakstveidā
atteikusies no speciālās aizsardzības. (2) Ja rodas kāds no šā panta pirmajā daļā minētajiem iemesliem,
speciālās aizsardzības veicējs pēc tam, kad saņēmis aizsargājamās personas
rakstveida paskaidrojumu par apstākļiem, kas rosina pieņemt lēmumu par speciālās
aizsardzības izbeigšanu, ar ierosinājumu izbeigt aizsargājamās personas speciālo
aizsardzību vēršas pie personas, kura pieņēma lēmumu par speciālās aizsardzības
noteikšanu. |
19.pants. Aizsargājamo pers
onu
civiltiesisko saistību izpildes nodrošināšana (1) Personas atzīšana par speciāli aizsargājamo
personu neietekmē tās civiltiesiskās saistības ar citām personām un citu
personu saistības ar speciāli aizsargājamo personu. (2) Ja rodas nepieciešamība civiltiesiskus jautājumus risināt tiesā vai citā iestādē, aizsargājamo personu var pārstāvēt speciālās aizsardzības iestādes amatpersona. |
|
|
|
19.pants. Aizsargājamo personu
civiltiesisko saistību izpildes nodrošināšana (1) Personas atzīšana par speciāli aizsargājamu
personu neietekmē tās civiltiesiskās saistības ar citām personām un citu
personu saistības ar speciāli aizsargājamo personu. (2) Ja rodas nepieciešamība civiltiesiskus jautājumus risināt tiesā vai citā iestādē, aizsargājamo personu var pārstāvēt speciālās aizsardzības iestādes amatpersona. |
20.pants.
Dokumentu glabāšana Dokumentus, kas satur ziņas par speciālās
aizsardzības pasākumu organizēšanu, metodēm, taktiku un līdzekļiem, kā arī ziņas
par aizsardzības pasākumu veikšanā iesaistītajām personām, apkopo un glabā
sevišķajā lietvedībā. |
|
|
|
20.pants.
Dokumentu glabāšana Dokumentus, kas satur ziņas par speciālās
aizsardzības pasākumu organizēšanu, metodēm, taktiku un līdzekļiem, kā arī ziņas
par aizsardzības pasākumu veikšanā iesaistītajām personām apkopo un glabā
sevišķajā lietvedībā. |
21.pants.
Starpvalstu sadarbība Speciālās aizsardzības iestāde var sadarboties
ar citu valstu aizsardzības iestādēm, pamatojoties uz noslēgtiem
starptautiskajiem līgumiem vai atsevišķu vienošanos. |
|
|
|
21.pants.
Starpvalstu sadarbība Speciālās aizsardzības iestāde var sadarboties
ar citu valstu aizsardzības iestādēm, pamatojoties uz noslēgtiem
starptautiskajiem līgumiem vai atsevišķu vienošanos. |
22.pants. Personu speciālās aizsardzības
finansiālais nodrošinājums Speciālās aizsardzības iestāžu darbību finansē no valsts budžeta līdzekļiem. |
|
|
|
22.pants. Personu speciālās aizsardzības
finansiālais nodrošinājums Speciālās aizsardzības iestāžu darbību finansē no valsts budžeta līdzekļiem. |
Likums stājas spēkā vienlaikus ar Kriminālprocesa
likumu. |
|
|
|
Likums stājas spēkā vienlaikus ar Kriminālprocesa
likumu. |