Likumprojekts
Grozījumi likumā "Par atbilstības novērtēšanu"
Izdarīt likumā "Par atbilstības novērtēšanu" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1996, 18.nr.; 1999, 23.nr.; 2002, 23.nr.) šādus grozījumus:
1. Izslēgt 1.panta 2., 6. un 8.punktu.
2. Izteikt 3.pantu šādā redakcijā:
"3.pants. Likuma mērķis ir nodrošināt produktu, procesu un pakalpojumu vienotu atbilstības novērtēšanas kārtību, kas ir saskaņota ar Eiropas Savienības un starptautiskajiem normatīvajiem aktiem."
3. Papildināt 5.panta pirmo daļu pēc vārda "produktiem" ar vārdu "pakalpojumiem".
4. Izteikt 6.pantu šādā redakcijā:
"6.pants. Atbilstības novērtēšanu reglamentētajā sfērā veic sertificēšanas un inspicēšanas institūcijas un testēšanas un kalibrēšanas laboratorijas, kuru sarakstu Ekonomikas ministrija publicējusi laikrakstā "Latvijas Vēstnesis"."
5. Izteikt 8.pantu šādā redakcijā:
"8.pants. Ekonomikas ministrija:
1) saskaņā ar Eiropas Savienībā pastāvošo paziņošanas procedūru paziņo Eiropas Komisijai par atbilstības novērtēšanas institūcijām, kuras darbojas saskaņā ar noteiktajām prasībām reglamentētajā atbilstības novērtēšanas sfērā;
2) publicē laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" to sertificēšanas un inspicēšanas institūciju un testēšanas un kalibrēšanas laboratoriju sarakstu, kuras ir akreditētas reglamentētajā sfērā vai par kurām Eiropas Savienības dalībvalstis ir paziņojušas Eiropas Komisijai. Akreditāciju veic Ekonomikas ministrijas pārraudzībā esoša valsts aģentūra "Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs" (turpmāk Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs)."
6. Izslēgt 12.pantu.
7. 14.pantā:
izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs veic vadības sistēmu, personāla un produktu sertificēšanas un inspicēšanas institūciju un testēšanas un kalibrēšanas laboratoriju akreditēšanu un uzraudzību reglamentētajā un nereglamentētajā sfērā."
papildināt otro daļu ar 10.punktu šādā redakcijā:
"10) informēt Ekonomikas ministriju par reglamentētajā sfērā akreditētajām institūcijām."
izteikt trešās daļas 2.punktu šādā redakcijā:
"2) visus izdevumus, kas saistīti ar akreditāciju un uzraudzību reglamentētajā sfērā, sedz akreditējamā institūcija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā."
8. Izteikt VI nodaļu šādā redakcijā:
"VI nodaļa. Strīdu izskatīšanas kārtība
15.pants. Atbilstības novērtēšanā iesaistīto institūciju amatpersonu izdoto administratīvo aktu vai iestādes faktisko rīcību persona var apstrīdēt Ekonomikas ministrijā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Ekonomikas ministrijas izdoto administratīvo aktu vai iestādes faktisko rīcību persona var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā."
9. Izteikt VII nodaļu šādā redakcijā:
"VII nodaļa. Savstarpējā atzīšana
16.pants. (1) Latvijas tirgū ir tiesības piedāvāt produktus, kuri atbilstoši spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem ražoti vai ievietoti tirgū kādā no Eiropas Savienības dalībvalstīm vai Turcijā vai kuri atbilstoši spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem ražoti kādā no Eiropas brīvās tirdzniecības asociācijas dalībvalstīm, kas parakstījusi Eiropas Ekonomikas zonas līgumu.
(2) Savstarpējo atzīšanu piemēro:
1) tehniskajiem noteikumiem, standartiem un specifikācijām;
2) atbilstības novērtēšanas procedūrām, testēšanas procedūrām, testēšanas pārskatiem un akreditācijas sistēmām;
3) atbilstības novērtēšanas procedūru rezultātiem, arī testēšanas rezultātiem, atbilstības sertifikātiem un atbilstības vai inspicēšanas zīmēm.
17.pants. Latvijā atzīst produktus, kurus saskaņā ar noslēgtajiem starpvalstu līgumiem un tajos noteikto kārtību atzīst Eiropas Savienības dalībvalstis vai Turcija, vai Eiropas brīvās tirdzniecības asociācijas dalībvalsts, kas parakstījusi Eiropas Ekonomikas zonas līgumu.
18.pants. (1) Savstarpējo atzīšanu var ierobežot, pamatojoties uz sabiedrības veselības un morāles apsvērumiem, sabiedriskās kārtības un drošības apsvērumiem, cilvēka dzīvības un veselības aizsardzības apsvērumiem, dzīvnieku un augu aizsardzības apsvērumiem, nacionālu mākslas, vēstures vai arheoloģijas bagātību aizsardzības apsvērumiem, industriāla un komerciāla īpašuma aizsardzības apsvērumiem, vides aizsardzības apsvērumiem, fiskālās uzraudzības apsvērumiem, komerciālo darījumu godīguma un patērētāju aizsardzības apsvērumiem, ja kompetentajām iestādēm ir pierādījumi, ka produktam netiek nodrošināts tāds drošības līmenis, kāds nepieciešams saskaņā ar Latvijas normatīvajiem aktiem.
(2) Savstarpējo atzīšanu var ierobežot sabiedrības interesēs, pamatojoties uz citiem apsvērumiem, kurus atzinusi Eiropas Kopienu tiesa."
10. Papildināt pārejas noteikumus ar 3.punktu šādā redakcijā:
"3. Tie Ministru kabineta rīkojumi par institūciju pilnvarošanu, kuri izdoti saskaņā ar šā likuma 6.pantu, ir spēkā līdz 2004.gada 1.maijam."
Pārejas noteikums
Šā likuma 2. un 9.pants stājas spēkā 2004.gada 1.maijā.
Ekonomikas ministra vietas izpildītājs
reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrs
I.Gaters
Likumprojekta
Grozījumi likumā Par atbilstības novērtēšanu
anotācija
Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
1. Patreizējā atbilstības novērtēšanas institūciju pilnvarošanas kārtība, kas noteikta likuma Par atbilstības novērtēšanu 6.pantā, paredz, ka atbilstības novērtēšanu reglamentētajā sfērā pēc atbildīgās ministrijas priekšlikuma veic Ministru kabinets. Pastāvošā pilnvarošanas kārtība sākotnēji institūcijas akreditācija Latvijas Nacionālajā akreditācijas birojā, attiecīgās ministrijas priekšlikums un tam sekojošs MK rīkojums par attiecīgās institūcijas pilnvarošanu atbilstības novērtēšanas funkciju veikšanai nenodrošina efektīvu, atklātu akreditēto atbilstības novērtēšanas institūciju publicēšanas kārtību. Pastāvot šādai pilnvarošanas kārtībai nav iespējams operatīvi reaģēt uz pilnvarotās atbilstības novērtēšanas institūcijas pārkāpumiem, kuri var būt par iemeslu pilnvarojuma atsaukšanai. Ņemot vērā iepriekšminēto ir jāpilnveido procedūra, atsakoties no MK pilnvarojuma un izveidojot efektīvu publicēšanas sistēmu, ko īsteno Ekonomikas ministrija, publicējot laikrakstā Latvijas Vēstnesis akreditētās institūcijas, kuras darbojas reglamentētajā sfērā. 2.2001.gada 25.oktobrī tika pieņemts Administratīvā procesa likums, kura spēkā stāšanās paredzēta 2004.gada 1.februārī. Pašlaik likuma Par atbilstības novērtēšanu 1.panta 2.punktā apelācija skaidrota kā atkārtota sūdzības izskatīšana augstākā instancē un 15.pantā noteikts, ka sūdzības un apelācijas izskata Ekonomikas ministrija. Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma noteikumiem, apelācija ir administratīvā akta pārsūdzēšana apgabaltiesā. Likuma 14.panta trešās daļas 2.punkts nosaka, ka izdevumi tiek segti saskaņā ar savstarpējas vienošanās nosacījumiem, kas ir pretrunā ar administratīvā procesa noteikumiem. Grozījumi likumā Par atbilstības novērtēšanu sagatavoti atbilstoši Ministru kabineta 2002.gada 29.janvāra sēdes protokollēmuma (prot.nr.5 42.§) 3.punktam.
|
2. Normatīvā akta projekta būtība |
1.Likuma grozījumi paredz atteikšanos no Ministru kabineta pilnvarojuma attiecībā uz atbilstības novērtēšanas institūcijām, un paredz, ka turpmāk Ekonomikas ministrija publicēs akreditētās institūcijas laikrakstā Latvijas vēstnesis. 2.Sakarā ar Latvijas iestāšanos Eiropas savienībā likumā Par atbilstības novērtēšanu saskaņā ar Eiropas komisijas Ekonomiskās un sociālās komitejas viedokli 2001/C 116/03 ir iestrādāts savstarpējās atzīšanas princips. 3. Lai likuma normas tiktu saskaņotas ar administratīvā procesa noteikumiem un izslēgtu liekas tiesību normu kolīzijas likumprojekts paredz izslēgt 1.panta 2.punktu un 15.pantu izteikt jaunā redakcijā, saskaņojot to ar Administratīvā procesa likuma terminoloģiju. Savukārt 14.panta trešās daļas 2.punktā grozījumi paredz Ministru kabinetam noteikt visus ar kompetences novērtēšanu, akreditāciju un uzraudzību saistītos uzdevumus. |
3. Cita informācija |
1.Likumprojekta 10.pants stājas spēkā 2004.gada 1.maijā. 2.Saskaņā ar likuma Par atbilstības novērtēšanu 6.pantu izdotie Ministru kabineta pilnvarojumi paliek spēkā līdz 2004.gada 1.maijam. |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Ieviešot likumprojektu tiks sekmēta vienveidīgas, visos normatīvajos aktos saskaņotas procedūras piemērošana. |
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
5. Cita informācija |
Nav |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||
(tūkst. latu) |
|||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum- projekts šo jomu neskar |
3. Finansiālā ietekme |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
4.Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
6. Cita informācija |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
3. Ar likuma grozījumu spēkā stāšanos spēku zaudēs LR MK 30.05.2000. noteikumi nr.184 Ārvalstīs izdoto atbilstības novērtēšanas apstiprinājumu un apliecinājumu atzīšanas kārtība (LV, 2000.g., nr. 201/204.).
|
2. Cita informācija |
Nav |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Sakarā ar iestāšanos Eiropas savienībā un vienotā tirgus attiecību parādīšanos, likuma Par atbilstības novērtēšanu grozījumos ir iestrādāts Eiropas Ekonomiskās un Sociālās komitejas viedoklis 2001/C 116/03 Savstarpējā atzīšana vienotajā tirgū. |
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar
|
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
1.Grozījumi ir sagatavoti konsultējoties ar Latvijas darba devēju konfederāciju, Tehnisko ekspertu asociāciju, Mašīnbūves un metālapstrādes rūpniecības uzņēmēju asociāciju. |
|
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nevalstiskās organizācijas atbalsta likuma grozījumus. Likuma grozījumos iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi.
|
|
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Informēšanas pasākumi nav veikti
|
|
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav veiktas
|
|
5. Cita informācija |
Nav
|
|
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
EM publicēs laikrakstā Latvijas vēstnesis reglamentētajā sfērā akreditētās atbilstības novērtēšanas institūcijas.
|
|
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
1.Likums Grozījumi likumā Par atbilstības novērtēšanu tiks publicēts oficiālajā laikrakstā Latvijas Vēstnesis.
|
|
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts šo jomu neskar
|
|
4. Cita informācija |
Nav |
Ekonomikas ministra pienākumu izpildītājs - reģionālās attīstības un pašvaldību lietu
ministrs I.Gaters
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta direktores vietniece |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|||
K.Gerhards |
J.Rimjane |
J.Eglītis |
I.Pilmanis |
13.02.2004 11:50
1463
I.Pilmanis
7013148, Ingars.Pilmanis@em.gov.lv, fakss 7013244