Likumprojekts
Grozījumi likumā "Par aviāciju"
Izdarīt likumā "Par aviāciju" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 22.nr.; 1997, 13., 23.nr.; 1998, 15., 23.nr.; 1999, 23.nr.; 2002, 12.nr.; 2003, 15.nr.) šādus grozījumus:
1. 68.pantā:
izteikt trešo daļu šādā redakcijā:
"Ja aviācijas nelaimes gadījumā cietušais gaisa kuģis vai tā atlūzas traucē dzelzceļa, ūdens, gaisa transporta vai autotransporta kustību, Aviācijas meklēšanas un glābšanas valsts dienesta vadītājs pēc gaisa kuģa tehniskā stāvokļa, kā arī gaisa kuģa un tā atlūzu izvietojuma fiksēšanas un saskaņošanas ar Aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas nodaļas vadītāju vai attiecīgo Satiksmes ministrijas amatpersonu veic pasākumus to evakuēšanai, lai atjaunotu transporta kustību.";
aizstāt ceturtajā daļā vārdus "aviācijas nelaimes gadījuma izmeklēšanas komisijas" ar vārdiem "Aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas nodaļas".
2. 70.pantā:
izteikt otro un trešo daļu šādā redakcijā:
"Ja aviācijas nelaimes gadījumā vismaz viena persona ir guvusi miesas bojājumus, kuru dēļ iestājusies nāve, vai smagus miesas bojājumus, satiksmes ministrs izmeklēšanā var pieaicināt papildu speciālistus.
Ja civilās aviācijas nelaimes gadījumā vai incidentā iesaistīti Latvijas Republikas Nacionālie bruņotie spēki vai citu valstu militāro spēku gaisa kuģi, satiksmes ministrs un aizsardzības ministrs pēc savstarpējas vienošanās izmeklēšanā var pieaicināt papildu speciālistus.";
papildināt pantu ar ceturto un piekto daļu šādā redakcijā:
"Aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanā iesaista Latvijas Republikas iestāžu, uzņēmumu un organizāciju speciālistus administratīvā kārtā un ārvalstu ekspertus uz līguma pamata.
Šā panta otrajā un trešajā daļā minētajos gadījumos izmeklēšanu vada Aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas nodaļa."
3. Izslēgt 71.pantu.
4. Papildināt 73.pantu ar trešo un ceturto daļu šādā redakcijā:
"Aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas nodaļa veic izmeklēšanu, ja to neīsteno cita valsts un ja ārpus Eiropas Kopienas teritorijas noticis aviācijas nelaimes gadījums, kurā iesaistīts Latvijas Republikas Civilās aviācijas gaisa kuģu reģistrā reģistrēts gaisa kuģis, vai nopietns incidents, kurā iesaistīts Latvijas Republikas Civilās aviācijas gaisa kuģu reģistrā reģistrēts gaisa kuģis vai minēto gaisa kuģi ekspluatē fiziskā vai juridiskā persona, kuras domicils ir Latvijas Republikā.
Izmeklēšana notiek Ministru kabineta noteiktajā kārtībā."
5. 74.pantā:
izteikt panta nosaukumu šādā redakcijā:
"Aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas nodaļas izmeklētāju tiesības";
izslēgt ievaddaļā vārdus "un aviācijas nelaimes gadījuma izmeklēšanas komisijas";
aizstāt 9.punktā vārdus "telpas izmeklēšanas komisijas" ar vārdiem "izmeklēšanas nodaļai telpas";
papildināt pantu ar 10.punktu šādā redakcijā:
"10) noteikt, kad gaisa kuģi, tā saturu, atlūzas un citus pierādījumus var aizvākt no notikuma vietas, kā arī iznīcināt administratīvā procesa un kriminālprocesa izpratnē.";
papildināt pantu ar otro daļu šādā redakcijā:
"Aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas nodaļai ir arī citas tiesības, kas nepieciešamas efektīvai izmeklēšanas mērķa sasniegšanai pēc iespējas īsākā laika posmā."
6. Aizstāt 75.pantā vārdus "aviācijas nelaimes gadījuma izmeklēšanas komisijai" ar vārdiem "Aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas nodaļai".
7. Izteikt 76.pantu šādā redakcijā:
"76.pants. Pasākumi aviācijas nelaimes gadījuma vai incidenta cēloņu novēršanai
Aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas nodaļa, ņemot vērā izmeklēšanas materiālus, izstrādā rekomendācijas aviācijas nelaimes gadījumu vai incidentu cēloņu novēršanai turpmākajā civilās aviācijas darbībā un nosūta tās Latvijas Republikā reģistrētajiem civilās aviācijas gaisa kuģu ekspluatantiem, citu valstu civilās aviācijas institūcijām, Starptautiskajai civilās aviācijas organizācijai (ICAO), kā arī citām ieinteresētajām personām.
Fiziskās un juridiskās personas, uz kurām attiecas rekomendācijas, tās izpilda pēc iespējas īsākā laika posmā.
Aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas nodaļa nosūta Eiropas Komisijai nobeiguma ziņojumu un rekomendāciju kopijas."
8. Aizstāt 77.panta nosaukumā un tekstā vārdus "aviācijas nelaimes gadījuma izmeklēšanas komisijas" ar vārdiem "Aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas nodaļas".
9. Papildināt pārejas noteikumus ar 3.punktu šādā redakcijā:
"3. Šā likuma 73.panta trešā un ceturtā daļa un 76.panta trešā daļa stājas spēkā 2004.gada 1.maijā."
10. Papildināt likumu ar informatīvu atsauci uz Eiropas Savienības direktīvu šādā redakcijā:
"Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvu
Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no direktīvas 1994/56/EC."
Likums stājas spēkā nākamajā dienā pēc izsludināšanas.
Satiksmes ministrs
R.Zīle
Likumprojekta Grozījumi likumā "Par aviāciju"
anotācija
I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs |
|||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums
|
Pašlaik tādu civilās aviācijas nelaimes gadījumu izmeklēšanai, kuru rezultātā vismaz viena persona guvusi smagus miesas bojājumus vai gājusi bojā, vai arī kuros iesaistīti LR Bruņotie spēki vai citu valstu militāro spēku gaisa kuģi, saskaņā ar likuma Par aviāciju . 70., 71., 74., 76. un 77. pantu, tiek izveidota izmeklēšanas komisija. Bija plānots, ka izmeklēšanas komisija tiks veidota, par pamatu ņemot Aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas nodaļas izmeklētājus, jo šīs nodaļas sastāvā esošie trīs izmeklētāji vieni nespēs izmeklēt aviācijas nelaimes gadījumu. Tomēr likuma Par aviāciju minēto pantu redakcija var radīt iespaidu, ka paralēli Satiksmes ministrijas Aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas nodaļai darbojas vēl otra izmeklēšanas institūcija. |
||||||
2.Tiesību akta projekta būtība
|
Grozījumi likumā Par aviāciju novērsīs neskaidrības likuma Par aviāciju . 70., 71., 74., 76. un 77. pantā, izmeklēšanas komisijas izveidošanas vietā paredzot, ka aviācijas nelaimes gadījuma izmeklēšanai satiksmes ministrs (vai satiksmes ministrs un aizsardzības ministrs pēc savstarpējas vienošanās) var pieaicināt papildu speciālistus, kas veic izmeklēšanu kopā ar Satiksmes ministrijas Aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas nodaļu. |
||||||
3. Cita informācija |
Izveidojot no valsts aviācijas institūcijām, kas atbildīgas par gaisa pārvadātāju licencēšanu, gaisa kuģu sertifikāciju, lidojumu vadību, gaisa kuģu apkopi, civilās aviācijas speciālistu sertificēšanu, gaisa satiksmes kontroli, lidostas vadību, neatkarīgu aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas nodaļu, atbilstoši ES direktīvai 94/56 tiks nodrošināts kvalitatīvāks drošības situācijas izvērtējums, jo tiks izslēgtas interešu konflikta iespējas izmeklēšanas procesā. Veicot risku analīzi un efektīvāku profilaktisko pasākumu izstrādi, tiks veicināta gaisa pārvadājumu drošības līmeņa paaugstināšanās un attiecīgi aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu skaita samazināšanās, kas savukārt radīs lielāku esošo un potenciālo klientu uzticību gaisa pārvadājumu drošībai. Līdz ar to pieaugs gaisa pārvadājumos pārvadāto pasažieru skaits, kravu un pasta pārvadājumu apjoms. Attiecīgi palielināsies aviācijas ieguldījums valsts ekonomikas attīstībā, jaunu darba vietu radīšanā, palielināsies uzņēmumu un darbinieku nomaksāto nodokļu apjoms. |
||||||
II. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|||||||
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Netiks ietekmēta nodarbinātība, bezdarba līmenis un cenas. |
||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts attiecas uz transporta nozares civilās aviācijas jomu. Tā pieņemšanas rezultātā tiks vienkāršotas izmeklēšanas procedūras, izveidota aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu uzskaites datu bāze. Uzlabosies sadarbība starp valsts institūcijām, tajā skaitā ar Aizsardzības ministriju, ja būs nepieciešams veikt kopīgus izmeklēšanas pasākumus. |
||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Šo jomu neietekmē. |
||||||
4. Ietekme uz vidi |
Šo jomu neietekmē. |
||||||
5. Cita informācija |
Nav papildu informācijas |
||||||
III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetu tūkst.Ls |
|||||||
2004 |
2005 2006 2007 |
*) |
|||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
45084 |
||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
45084 |
||||||
3. Finansiālā ietekme |
|||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
- |
||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
- |
||||||
6. Cita informācija |
Aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas nodaļai nepieciešamie finanšu resursi 2004.gadā saskaņā ar Satiksmes ministrijas izstrādātu tāmi tiks pārskaitīti no Civilās aviācijas administrācijas budžeta valsts pamatbudžeta ieņēmumos un Satiksmes ministrija saņems dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem nodaļas darbības nodrošināšanai. Tātad valsts budžeta ieņēmumu un izdevumu apjoms tiek ietekmēts netieši. Ja arī turpmākajos gados tiks saglabāts pašreizējais nodaļas finansēšanas avots, tad atbilstoši iesniegtiem grozījumiem likumā Par aviāciju ietekmes uz valsts budžetu nav, jo papildu valsts budžeta līdzekļi no citiem vispārējiem ieņēmumiem nodaļas darbības finansēšanai nav nepieciešami. Saskaņā ar MK sēdes protokollēmuma projektu Nodaļas finansēšanas kārtību 2005.gadam ir ierosināts izskatīt valsts budžeta projekta 2005.gadam sagatavošanas procesā. |
*) Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada;
IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
Kādi normatīvie akti - likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Likumprojekts šo jomu neskar |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 84.(2) pants; EP 1994.gada 21.novembra direktīva 94/56 par aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas pamatprincipiem |
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Neietekmē |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Neietekmē |
4. Atbilstības izvērtējums 1. tabula |
|
Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
EP 1994.gada 21.novembra direktīva 94/56 par aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas pamatprincipiem (OJ L 319 of 12.12.1994) |
2.tabula
Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|
4.pants 5.pants 7.pants
|
2.pants 5., 6.pants 9.pants
|
Atbilst Atbilst Atbilst
|
Likumprojektā iekļauti tikai daži direktīvas noteikumi. Direktīvas pamatnoteikumi jau ieviesti likumā Par aviāciju. |
|
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu |
||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas |
Konsultācijas nav notikušas |
|||
2. Kādas ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsts, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti |
|||
3. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas |
VII. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Tiek precizētas Satiksmes ministrijas funkcijas. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Publikācija Latvijas Vēstnesī |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobeco |
Grozījumi likumā neierobežo indivīda tiesības |
4. Cita informācija |
Nav papildu informācijas |
Satiksmes ministrs R.Zīle
Vizas:
Valsts sekretāra vietnieks |
Juridiskā departamenta direktore |
Par uzdevumu izpildes kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|||
A.Konošēvičs |
A.Ļubļina |
D.Andersone |
A.Muicnieks |
19.01.04 8:30
924
L.Betaga
7028257, ligita@sam.gov.lv