Likumprojekts
Grozījums likumā "Par ietekmes uz vidi novērtējumu"
Izdarīt likumā "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 23.nr.; 2001, 13.nr.; 2003, 5.nr.) šādu grozījumu:
Papildināt likumu ar 3.1 pantu šādā redakcijā:
"3.1 pants. Ietekmes novērtējuma procesa termiņi
(1) Administratīvo procesu regulējošajos normatīvajos aktos noteiktie lēmuma pieņemšanas termiņi neattiecas uz lēmumu, kas pieņemts, pamatojoties uz paredzētās darbības ietekmes sākotnējā izvērtējuma rezultātu, kā arī neattiecas uz atzinumu par darba ziņojumu un atzinumu par noslēguma ziņojumu.
(2) Katra šā panta pirmajā daļā minētā lēmuma, kā arī katra atzinuma pieņemšanas termiņš nav garāks par 60 dienām."
Vides ministrs
R.Vējonis
Likumprojekta Grozījumi likumā Par ietekmes uz vidi novērtējumu
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums
|
Likums Par ietekmes uz vidi novērtējumu nosaka tiesisko pamatu vairāku kompetentās institūcijas lēmumu pieņemšanai ietekmes uz vidi novērtēšanas procesa laikā, kuri pēc savas būtības atbilst administratīvajam aktam. Tai skaitā:
Tomēr, ietverot likumā ietekmes uz vidi novērtējuma procedūru pamatprasības, likums deleģē Ministru kabinetam noteikt konkrēto kārtību tā veikšanai. Ministru kabineta noteikumi Nr. 213 Kārtība, kādā vērtējama ietekme uz vidi reglamentējot ietekmes uz vidi novērtējuma veikšanas kārtību un procedūras, paredz cita starpā arī konkrētus termiņus procesa darbību veikšanai un lēmumu pieņemšanai. Līdzīgus termiņus paredz arī 04.12.2003. Valsts sekretāru sanāksmē izsludinātie noteikumi ar tādu pašu nosaukumu, kas aizstās MK noteikumus Nr.213. Attiecībā uz augstāk minētajiem trīs administratīvajiem aktiem MK noteikumos paredzēto procedūru veikšanas laikā lēmuma pieņemšanas termiņš var pārsniegt vienu mēnesi. Ar Administratīvā procesa likuma (APL) spēkā stāšanos (paredzēts 01.02.2004.) administratīvais akts būs jāizdod viena mēneša laikā (64.pants pirmā daļa), ja normatīvajā aktā nav noteikts īsāks termiņš. Tā kā MK noteikumos Par IVN veikšanas kārtību attiecībā uz augstāk minēto trīs lēmumu pieņemšanas procesu var būt nepieciešams garāks termiņš, ņemot vērā likumā Par ietekmes uz vidi novērtējumu ietvertos IVN nosacījumus, tad attiecīgo iespēju ir jānostiprina likumā, atšķirībā no patreizējās kārtības, kad pagarinātais termiņš ir dots MK noteikumos. Tādēļ ir izstrādāts grozījums likumā Par ietekmes uz vidi novērtējumu. |
|||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība
|
Likums Par ietekmes uz vidi novērtējumu paredz, ka ietekmes uz vidi novērtējuma procesa laikā var tikt pieņemti trīs lēmumi, kuri pēc būtības ir administratīvie akti. Tā kā patreiz IVN likums deleģē attiecīgo lēmumu pieņemšanas kārtību un termiņus noteikt Ministru kabinetam, tas ir ar Ministru kabineta noteikumiem, bet pēc Administratīvā procesa likuma (APL) spēkā stāšanās (01.02.2004.) savādākus termiņus var paredzēt tikai ar likumu, tad ir nepieciešams MK noteikumos ietverto termiņu regulējumu paredzēt likumā. Rezultātā, nemainot IVN procesa regulējumu pēc būtības, kā arī attiecībā uz termiņiem, izstrādātie grozījumi nodrošinās IVN procesa regulējumu juridisku saskaņošanu ar administratīvā procesa regulējumu.
|
|||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi
|
Likumprojekts pēc būtības nemaina esošo IVN kārtību, tādēļ tas neietekmē šo jomu. |
|||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts pēc būtības nemaina esošo IVN kārtību, tādēļ tas neietekmē šo jomu. |
|||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts pēc būtības nemaina esošo IVN kārtību, tādēļ tas neietekmē šo jomu. |
|||||||
Ietekme uz vidi
|
Likumprojekts pēc būtības nemaina esošo IVN kārtību, tādēļ tas neietekmē šo jomu. |
|||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||
3. Finansiālā ietekme
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Nav paredzēti |
|
||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||
6. Cita informācija |
Projekts nemaina esošo kārtību, līdz ar to nekāda jauna ietekme uz budžetu nevar būt |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Nav nepieciešams izdot papildus normatīvos aktus |
|
2. Cita informācija |
Nosaka tiesisko regulējumu atbilstoši tiesību aktu hierarhijai, novēršot tiesību normu kolīziju un ņemot vērā APL iestrādāto nosacījumu par speciālo likumu normām (3.pants) |
|
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
||
1. Saistības pret Eiropas Savienību
|
Likumprojekts šo jomu neskar |
|
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar |
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||
2.tabula |
|||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
||
|
|||||
5. Cita informācija |
|
||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas
|
Tā kā likumprojekts pēc būtības nemaina ietekmes uz vidi procesu, tad konsultācijas netika veiktas. |
||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums |
|||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti, jo likumprojekts nemaina patreizējo regulējumu, bet tikai juridiski saskaņo ar administratīvo procesu, ņemot vērā tiesību normu hierarhiju. |
||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Nav veiktas |
||||
5. Cita informācija |
Nav |
||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojekta izpilde tiks nodrošināta, izskaidrojot tā būtību attiecīgos lēmumus pieņemošajām institūcijām, kurām būs jāpamato savu lēmumu pieņemšanas termiņi, pirmkārt, uz IVN likumu, nevis uz MK noteikumiem. |
||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Nav nepieciešams, jo tas tiek ieviests ar jau spēkā esošajiem MK noteikumiem |
||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts nemaina indivīda jau patreiz reglamentētās tiesības, bet nostiprina lēmuma pieņemšanas termiņus likumā, ņemot vērā tiesību normu hierarhiju. Tomēr, ja likumā noteiktie termiņi tiek pārkāpti no kompetentās institūcijas puses, indivīds var apstrīdēt institūcijas rīcību likumā noteiktajā kārtībā. |
||||
4. Cita informācija |
Nav |
Vides ministrs R. Vējonis
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta direktors |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
G.Puķītis |
E.Puriņš |
K.Šlesere |
Ž.Matijesku |
22.12.2003 18:00
1039
Ž.Matijesku
7026436, zaneta.matijesku@vidm.gov.lv