LATVIJAS REPUBLIKAS SAEIMA
BUDŽETA UN FINANŠU (NODOKĻU) KOMISIJA
Jēkaba
iela 10/12 LV 1811 tālr. 7087318 fax 7087317
|
2003. gada 17. decembris
Nr.9/2
Saskaņā ar Saeimas Kārtības ruļļa 51.pantu Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija lūdz izdarīt izmaiņas Saeimas 18.decembra sēdes darba kārtībā, iekļaujot I. sadaļas Prezidija ziņojumi daļā Par iesniegtajiem likumprojektiem Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas iesniegto likumprojektu Grozījumi likumā Par pievienotās vērtības nodokli.
Pielikumā: 1. likumprojekts Grozījumi likumā Par pievienotās vērtības nodokli.
2. likumprojekta Grozījumi likumā Par
pievienotās vērtības nodokli anotācija.
Ar cieņu,
komisijas priekšsēdētāja
B.Brigmane
Likumprojekts
Izdarīt likumā Par
pievienotās vērtības nodokli (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs, 1995, 9., 24.nr.; 1996, 11.nr.; 1997, 24.nr.; 1999, 10., 24.nr.;
2001, 1., 7., 24.nr.; 2002, 21.nr.; 2003, 2., 15.nr.; Latvijas Vēstnesis,
164.nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt 5.pantu ar
ceturto daļu šādā redakcijā:
(4) Nodokļa likmi 5 procentu apmērā nosaka preču
piegādēm un pakalpojumiem saskaņā ar šā likuma 6.2 pantu.
2. Izslēgt 6.1 pantā 1., 1.1 un 4.punktu.
3. Papildināt likumu ar 6.2 pantu šādā redakcijā:
6.2 pants. Nodokļa 5 procentu likmes piemērošana
Nodokļa 5 procentu likmi piemēro:
1) medikamentu piegādēm saskaņā ar Ministru
kabineta apstiprināto sarakstu;
2) medicīnisko ierīču un medicīnas preču piegādēm,
kas paredzētas invalīdu un slimnieku personīgajai lietošanai saskaņā ar
Ministru kabineta apstiprināto sarakstu;
3) veterināro medikamentu
piegādēm saskaņā ar Ministru kabineta apstiprināto sarakstu;
4) zīdaiņiem paredzēto specializēto
produktu piegādēm saskaņā ar Ministru kabineta apstiprināto sarakstu;
5) grāmatu piegādēm;
6) masu informācijas līdzekļu
piegādēm, izņemot:
7) viesu izmitināšanas pakalpojumiem
viesu izmitināšanas mītnēs (viesnīcās, moteļos, viesu mājās, lauku tūrismam
izmantojamās mājās, kempingos, tūrisma mītnēs);
8) ūdens piegādei centralizētā
ūdensapgādes sistēmā;
9) kanalizācijas pakalpojumiem;
10) sadzīves
atkritumu savākšanas, pārvadāšanas un apglabāšanas pakalpojumiem.
4. Pārejas noteikumos:
izslēgt
16.punktu;
izteikt 26.punktu šādā redakcijā:
26. Likuma
Par pievienotās vērtības nodokli 6.panta pirmās daļas 9.punkts ir spēkā līdz
2004.gada 30.aprīlim (ieskaitot).;
izteikt 27.punktu šādā redakcijā:
27. Likuma
Par pievienotās vērtības nodokli 6.panta pirmās daļas 9.1 punkts,
grozījumi 11.panta (51) daļā attiecībā uz otrā teikuma izslēgšanu un
grozījums septītajā daļā stājās spēkā 2004.gada 1.maijā.;
izslēgt 28.punktu;
izteikt 30.punktu šādā redakcijā:
30. Līdz likuma Par pievienotās vērtības nodokli
6.panta pirmās daļas 9.1 punktā, 6.2 panta 1.,
2., 3. un 4.punktā minēto Ministru kabineta apstiprināto sarakstu spēkā
stāšanās dienai, bet ne vēlāk kā līdz 2004.gada 1.jūlijam piemērojami
attiecīgie Labklājības ministrijas (Veselības ministrijas) un Zemkopības
ministrijas izstrādātie un ar Finanšu ministriju saskaņotie saraksti.;
papildināt pārejas noteikumus ar 31. un 32.punktu šādā redakcijā:
31. Likuma Par pievienotās vērtības nodokli 5.panta trešā daļa,
6.panta pirmās daļas 20.punkts un 6.1 pants ir spēkā līdz
2004.gada 30.aprīlim (ieskaitot).
32. Likuma Par pievienotās vērtības nodokli 5.panta ceturtā daļa un 6.2 pants
stājas spēkā 2004.gada 1.maijā.
Likums stājas spēkā 2004.gada 1.janvārī.
LIKUMPROJEKTA
²Grozījumi
likumā ²Par
pievienotās vērtības nodokli²²
ANOTĀCIJA
I. Kādēļ likums ir vajadzīgs |
||||||
1.
Pašreizējās situācijas raksturojums |
Pašreizējais likums ²Par
pievienotās vērtības nodokli² nosaka preču
un pakalpojumu grupas, kurām piemērojama samazinātā pievienotās vērtības
nodokļa likme 9 procentu apmērā. |
|||||
2.
Likumprojekta būtība |
Likumprojektā ir
iestrādātas normas, kas: 1) nosaka
pievienotās vērtības nodokļa 9 procentu likmes atcelšanu līdz ar iestāšanos
Eiropas Savienībā; 2) nosaka
pievienotās vērtības nodokļa 5 procentu likmes ieviešanu pēc iestāšanās
Eiropas Savienībā; 3) nosaka to
preču un pakalpojumu grupas, kurām pēc iestāšanās Eiropas Savienībā paredzēts
piemērot pievienotās vērtības nodokļa 5 procentu likmi; 4) pagarina darbību
spēkā esošajam atbrīvojumam no pievienotās vērtības nodokļa grāmatām līdz
iestāšanās brīdim Eiropas Savienībā. |
|||||
II. Kāda var būt likuma ietekme uz sabiedrības un
tautsaimniecības attīstību |
||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts
uzlabos makroekonomisko vidi, atvieglojot nodokļu slogu uzņēmējiem un
patērētājiem, taču vienlaicīgi tiks samazināti valsts budžeta ieņēmumi. |
|||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības |
Likumprojekts
labvēlīgi ietekmēs uzņēmējdarbības vidi. |
|||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
No
patērētāja viedokļa likumprojekta ieviešanai paredzamas labvēlīgas sociālās
sekas, jo tiks mazināts nodokļu slogs. Taču līdz ar to samazināsies ieņēmumi
valsts budžetā, kas varētu negatīvi ietekmēt plānotās izmaksas no valsts
budžeta. |
|||||
III. Kāda var būt likuma ietekme uz valsts budžetu un
pašvaldību budžetiem (tūkst. latu) |
||||||
Rādītāji |
Kārtē-jais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||
2004 |
2005 |
2006 |
||||
1.
Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
- |
- 4200 |
- 7200 |
- 7200 |
- 6600 |
|
2.
Izmaiņas budžeta izdevumos |
- |
-3500 |
- |
- |
- |
|
3.
Finansiālā ietekme |
- |
- 700 |
-7200 |
-7200 |
- |
|
4.
Cita informācija |
Ailē
Izmaiņas budžeta ieņēmumos ir uzrādīts paredzamais valsts budžeta ieņēmumu
samazinājums, piemērojot pievienotās vērtības nodokļa 5 procentu likmi tām
preču un pakalpojumu grupām, kurām ar 2004.gada 1.janvāri bija paredzēts
piemērot pievienotās vērtības nodokļa 9 procentu likmi. Budžeta
ieņēmumu samazinājums 2004.gadā ir prognozējams mazāks kā nākamajos gados, jo
saskaņā ar likumprojektu pievienotās vērtības nodokļa 5 procentu likmi
paredzēts piemērot tikai sākot ar iestāšanos Eiropas Savienībā. Līdz
iestāšanās brīdim medikamentiem, medicīnas precēm un grāmatām paredzēts
turpināt piemērot atbrīvojumu no pievienotās vērtības nodokļa. Sakarā
ar to, ka medikamentiem un medicīnas precēm un grāmatām ar 2004.gada
likumprojektā paredzēts piemērot pievienotās vērtības nodokļa 5 procentu
likmi, nevis 9 procentu likmi, kā sākotnēji paredzēts, minētajām preču grupām
būs nepieciešams mazāks finansējums no valsts budžeta. |
|||||
IV. Kāda var būt likuma ietekme uz spēkā esošo tiesību
normu sistēmu |
||||||
Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod. |
Saskaņā
ar likumprojektā iekļautajiem likuma grozījumiem ir jāveic grozījumi: 1)
likumā Par valsts budžetu 2004.gadam; 2)
Ministru kabineta 2001.gada 14.augusta noteikumos Nr.374 ²Likuma ²Par
pievienotās vērtības nodokli²
normu piemērošanas kārtība²; 3) Ministru
kabineta 2003.gada 14.janvāra noteikumos Nr.21 ²Par pievienotās vērtības nodokļa deklarāciju². Ministru
kabinets ne vēlāk kā līdz 2004.gada 1.jūlijam apstiprina likuma Par
pievienotās vērtības nodokli 6.panta pirmās daļas 91. punktā, 62.
panta 1., 2., 3. un 4.punktā minētos sarakstus. |
|||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst
likumprojekts |
||||||
1. Saistības pret Eiropas
Savienību |
Likumprojekts
atbilst Eiropas Padomes 1977.gada 17.maija Sestās direktīvas (77/388/EEC)
normām, kas regulē PVN darbību Eiropas Savienībā. (publikācija OJ L
145/13.06.1977.) |
|||||
2. Saistības pret citām
starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
|||||
3. Saistības, kas izriet
no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem
līgumiem |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
|||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot
likumprojektu |
||||||
1.
Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas |
Likumprojekts
nav apspriests ar nevalstiskajām organizācijām |
|||||
2.
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Likumprojekts
nav apspriests ar starptautiskajiem konsultantiem |
|||||
3.
Cita informācija |
Labklājības
ministrija, Veselības ministrija, Zemkopības ministrija un vairākas
nevalstiskās organizācijas ir
izvirzījušas priekšlikumu piemērot minētajām preču un pakalpojumu
grupām PVN 5 procentu likmi |
|||||
VII. Kā tiks nodrošināta likuma izpilde |
||||||
1. Kā tiks nodrošināta likuma izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses |
Likumprojekta
normu izpilde tiks nodrošināta esošās nodokļu administrācijas ietvaros.
Likuma izpildei netiks radītas jaunas valsts institūcijas, kā arī
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
|||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Latvijas sabiedrība tiks
informēta ar laikraksta ²Latvijas Vēstnesis² un valdības oficiālā izdevuma ²Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs² starpniecību. |
|||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo. |
Likumprojekts neierobežo nodokļa
maksātāja tiesības, indivīda tiesību aizsardzību paredzēts īstenot likumā ²Par nodokļiem un nodevām² un citos
Latvijas likumos noteiktajā kārtībā. |
|||||