LATVIJAS REPUBLIKAS SAEIMA
BUDŽETA UN FINANŠU (NODOKĻU) KOMISIJA
Jēkaba iela 10/12 LV 1811 tālr. 7087318 fax 7087317
2003. gada 17. decembris
Nr.9/2
Saeimas Prezidijam
Saskaņā ar Saeimas Kārtības ruļļa 51.pantu Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija lūdz izdarīt izmaiņas Saeimas 18.decembra sēdes darba kārtībā, iekļaujot I. sadaļas Prezidija ziņojumi daļā Par iesniegtajiem likumprojektiem Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas iesniegto likumprojektu Grozījumi likumā Par pievienotās vērtības nodokli.
Pielikumā: 1. likumprojekts Grozījumi likumā Par pievienotās vērtības nodokli.
2. likumprojekta Grozījumi likumā Par pievienotās vērtības nodokli anotācija.
Ar cieņu,
komisijas priekšsēdētāja
B.Brigmane
Likumprojekts
Grozījumi likumā Par pievienotās vērtības nodokli
Izdarīt likumā Par pievienotās vērtības nodokli (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 9., 24.nr.; 1996, 11.nr.; 1997, 24.nr.; 1999, 10., 24.nr.; 2001, 1., 7., 24.nr.; 2002, 21.nr.; 2003, 2., 15.nr.; Latvijas Vēstnesis, 164.nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt 5.pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:
(4) Nodokļa likmi 5 procentu apmērā nosaka preču piegādēm un pakalpojumiem saskaņā ar šā likuma 6.2 pantu.
2. Izslēgt 6.1 pantā 1., 1.1 un 4.punktu.
3. Papildināt likumu ar 6.2 pantu šādā redakcijā:
6.2 pants. Nodokļa 5 procentu likmes piemērošana
Nodokļa 5 procentu likmi piemēro:
1) medikamentu piegādēm saskaņā ar Ministru kabineta apstiprināto sarakstu;
2) medicīnisko ierīču un medicīnas preču piegādēm, kas paredzētas invalīdu un slimnieku personīgajai lietošanai saskaņā ar Ministru kabineta apstiprināto sarakstu;
3) veterināro medikamentu piegādēm saskaņā ar Ministru kabineta apstiprināto sarakstu;
4) zīdaiņiem paredzēto specializēto produktu piegādēm saskaņā ar Ministru kabineta apstiprināto sarakstu;
5) grāmatu piegādēm;
6) masu informācijas līdzekļu piegādēm, izņemot:
a) erotiska un pornogrāfiska rakstura masu informācijas līdzekļus,
b) masu informācijas līdzekļus, kuros reklāmas apjoms pārsniedz 50 procentus;
7) viesu izmitināšanas pakalpojumiem viesu izmitināšanas mītnēs (viesnīcās, moteļos, viesu mājās, lauku tūrismam izmantojamās mājās, kempingos, tūrisma mītnēs);
8) ūdens piegādei centralizētā ūdensapgādes sistēmā;
9) kanalizācijas pakalpojumiem;
10) sadzīves atkritumu savākšanas, pārvadāšanas un apglabāšanas pakalpojumiem.
4. Pārejas noteikumos:
izslēgt 16.punktu;
izteikt 26.punktu šādā redakcijā:
26. Likuma Par pievienotās vērtības nodokli 6.panta pirmās daļas 9.punkts ir spēkā līdz 2004.gada 30.aprīlim (ieskaitot).;
izteikt 27.punktu šādā redakcijā:
27. Likuma Par pievienotās vērtības nodokli 6.panta pirmās daļas 9.1 punkts, grozījumi 11.panta (51) daļā attiecībā uz otrā teikuma izslēgšanu un grozījums septītajā daļā stājās spēkā 2004.gada 1.maijā.;
izslēgt 28.punktu;
izteikt 30.punktu šādā redakcijā:
30. Līdz likuma Par pievienotās vērtības nodokli 6.panta pirmās daļas 9.1 punktā, 6.2 panta 1., 2., 3. un 4.punktā minēto Ministru kabineta apstiprināto sarakstu spēkā stāšanās dienai, bet ne vēlāk kā līdz 2004.gada 1.jūlijam piemērojami attiecīgie Labklājības ministrijas (Veselības ministrijas) un Zemkopības ministrijas izstrādātie un ar Finanšu ministriju saskaņotie saraksti.;
papildināt pārejas noteikumus ar 31. un 32.punktu šādā redakcijā:
31. Likuma Par pievienotās vērtības nodokli 5.panta trešā daļa, 6.panta pirmās daļas 20.punkts un 6.1 pants ir spēkā līdz 2004.gada 30.aprīlim (ieskaitot).
32. Likuma Par pievienotās vērtības nodokli 5.panta ceturtā daļa un 6.2 pants stājas spēkā 2004.gada 1.maijā.
Likums stājas spēkā 2004.gada 1.janvārī.
LIKUMPROJEKTA
² Grozījumi likumā ² Par pievienotās vērtības nodokli² ²
ANOTĀCIJA
I. Kādēļ likums ir vajadzīgs |
||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Pašreizējais likums ² Par pievienotās vērtības nodokli² nosaka preču un pakalpojumu grupas, kurām piemērojama samazinātā pievienotās vērtības nodokļa likme 9 procentu apmērā. |
|||||
2. Likumprojekta būtība |
Likumprojektā ir iestrādātas normas, kas: 1) nosaka pievienotās vērtības nodokļa 9 procentu likmes atcelšanu līdz ar iestāšanos Eiropas Savienībā; 2) nosaka pievienotās vērtības nodokļa 5 procentu likmes ieviešanu pēc iestāšanās Eiropas Savienībā; 3) nosaka to preču un pakalpojumu grupas, kurām pēc iestāšanās Eiropas Savienībā paredzēts piemērot pievienotās vērtības nodokļa 5 procentu likmi; 4) pagarina darbību spēkā esošajam atbrīvojumam no pievienotās vērtības nodokļa grāmatām līdz iestāšanās brīdim Eiropas Savienībā. |
|||||
II. Kāda var būt likuma ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts uzlabos makroekonomisko vidi, atvieglojot nodokļu slogu uzņēmējiem un patērētājiem, taču vienlaicīgi tiks samazināti valsts budžeta ieņēmumi. |
|||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības |
Likumprojekts labvēlīgi ietekmēs uzņēmējdarbības vidi. |
|||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
No patērētāja viedokļa likumprojekta ieviešanai paredzamas labvēlīgas sociālās sekas, jo tiks mazināts nodokļu slogs. Taču līdz ar to samazināsies ieņēmumi valsts budžetā, kas varētu negatīvi ietekmēt plānotās izmaksas no valsts budžeta. |
|||||
III. Kāda var būt likuma ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem (tūkst. latu) |
||||||
Rādītāji |
Kārtē-jais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||
2004 |
2005 |
2006 |
||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
- |
- 4200 |
- 7200 |
- 7200 |
- 6600 |
|
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
- |
-3500 |
- |
- |
- |
|
3. Finansiālā ietekme |
- |
- 700 |
-7200 |
-7200 |
- |
|
4. Cita informācija |
Ailē Izmaiņas budžeta ieņēmumos ir uzrādīts paredzamais valsts budžeta ieņēmumu samazinājums, piemērojot pievienotās vērtības nodokļa 5 procentu likmi tām preču un pakalpojumu grupām, kurām ar 2004.gada 1.janvāri bija paredzēts piemērot pievienotās vērtības nodokļa 9 procentu likmi. Budžeta ieņēmumu samazinājums 2004.gadā ir prognozējams mazāks kā nākamajos gados, jo saskaņā ar likumprojektu pievienotās vērtības nodokļa 5 procentu likmi paredzēts piemērot tikai sākot ar iestāšanos Eiropas Savienībā. Līdz iestāšanās brīdim medikamentiem, medicīnas precēm un grāmatām paredzēts turpināt piemērot atbrīvojumu no pievienotās vērtības nodokļa. Sakarā ar to, ka medikamentiem un medicīnas precēm un grāmatām ar 2004.gada likumprojektā paredzēts piemērot pievienotās vērtības nodokļa 5 procentu likmi, nevis 9 procentu likmi, kā sākotnēji paredzēts, minētajām preču grupām būs nepieciešams mazāks finansējums no valsts budžeta. |
|||||
IV. Kāda var būt likuma ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
||||||
Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod. |
Saskaņā ar likumprojektā iekļautajiem likuma grozījumiem ir jāveic grozījumi: 1) likumā Par valsts budžetu 2004.gadam; 2) Ministru kabineta 2001.gada 14.augusta noteikumos Nr.374 ² Likuma ² Par pievienotās vērtības nodokli² normu piemērošanas kārtība² ; 3) Ministru kabineta 2003.gada 14.janvāra noteikumos Nr.21 ² Par pievienotās vērtības nodokļa deklarāciju² . Ministru kabinets ne vēlāk kā līdz 2004.gada 1.jūlijam apstiprina likuma Par pievienotās vērtības nodokli 6.panta pirmās daļas 91. punktā, 62. panta 1., 2., 3. un 4.punktā minētos sarakstus. |
|||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst likumprojekts |
||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts atbilst Eiropas Padomes 1977.gada 17.maija Sestās direktīvas (77/388/EEC) normām, kas regulē PVN darbību Eiropas Savienībā. (publikācija OJ L 145/13.06.1977.) |
|||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot likumprojektu |
||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas |
Likumprojekts nav apspriests ar nevalstiskajām organizācijām |
|||||
2. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Likumprojekts nav apspriests ar starptautiskajiem konsultantiem |
|||||
3. Cita informācija |
Labklājības ministrija, Veselības ministrija, Zemkopības ministrija un vairākas nevalstiskās organizācijas ir izvirzījušas priekšlikumu piemērot minētajām preču un pakalpojumu grupām PVN 5 procentu likmi |
|||||
VII. Kā tiks nodrošināta likuma izpilde |
||||||
1. Kā tiks nodrošināta likuma izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses |
Likumprojekta normu izpilde tiks nodrošināta esošās nodokļu administrācijas ietvaros. Likuma izpildei netiks radītas jaunas valsts institūcijas, kā arī paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
|||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Latvijas sabiedrība tiks informēta ar laikraksta ² Latvijas Vēstnesis² un valdības oficiālā izdevuma ² Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs² starpniecību. |
|||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo. |
Likumprojekts neierobežo nodokļa maksātāja tiesības, indivīda tiesību aizsardzību paredzēts īstenot likumā ² Par nodokļiem un nodevām² un citos Latvijas likumos noteiktajā kārtībā. |
Komisijas priekšsēdētāja
B.Brigmane