Likumprojekts Grozījumi Administratīvā procesa likuma
spēkā stāšanās likumā
Izdarīt Administratīvā procesa likuma spēkā stāšanās likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 14.nr.; 2003, 14.nr.) šādus grozījumus:
aizstāt otrajā daļā vārdus 2004.gada 1.februāri ar vārdiem 2004.gada 1.maiju;
papildināt pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:
(3) Līdz grozījumiem Administratīvo pārkāpumu kodeksa 213.pantā, tajā minētās lietas izskata administratīvā tiesa, ievērojot Administratīvo pārkāpumu kodeksā noteiktos termiņus un administratīvā akta adresāta procesuālās garantijas.
6.pants. Administratīvā akta apstrīdēšanas termiņš
Ja pēc 2003.gada 1.jūlija izdotā spēkā esošā administratīvajā aktā nav norādes, kur un kādā termiņā to var apstrīdēt, administratīvo aktu var apstrīdēt viena gada laikā no tā spēkā stāšanās dienas.
izteikt otro un trešo daļu šādā redakcijā:
(2) Administratīvās lietas, kas pieņemtas tiesvedībā līdz 2004.gada 1.februārim un kuru izskatīšana pēc būtības nav pabeigta, izskata tā tiesa, kas pieņēmusi lietu izskatīšanai.
(3) Šā panta otrajā daļā minētajā gadījumā tiesa vai tiesnesis neatkārto tās procesuālās darbības, kuras jau izpildītas, lai administratīvo lietu sagatavotu iztiesāšanai.;
papildināt 8.pantu ar ceturto, piekto un sesto daļu šādā redakcijā:
(4) Pieteicējs var lūgt tiesu administratīvo lietu pārsūtīt attiecīgajai administratīvajai tiesai. Pieteikumu par lietas pārsūtīšanu izskata tiesas sēdē.
(5) Šā panta otrajā daļā minētajā gadījumā administratīvo lietu apelācijas kārtībā izskata Administratīvā apgabaltiesa.
(6) Šā panta otrajā daļā minētajā gadījumā administratīvo lietu kasācijas kārtībā izskata Augstākās tiesas Senāta Administratīvo lietu departaments.
10.pants. Piekritība
(1) Ja administratīvā lieta pieņemta apgabaltiesā kā pirmās instances tiesā pirms 2004.gada 1.februāra, apgabaltiesa turpina lietas izskatīšanu ievērojot Administratīvā procesa likuma noteikumus.
(2) Ja administratīvā lieta pieņemta Augstākās tiesas Civillietu palātā kā apelācijas instances tiesā pirms 2004.gada 1.februāra, Augstākās tiesas Civillietu palāta turpina minētās lietas izskatīšanu ievērojot Administratīvā procesa likuma noteikumus.
(3) Šā panta pirmajā daļā minētajā gadījumā administratīvo lietu apelācijas kārtībā izskata Administratīvā apgabaltiesa.
(4) Šā panta otrajā daļā minētajā gadījumā administratīvo lietu kasācijas kārtībā izskata Augstākās tiesas Senāta Administratīvo lietu departaments.
17.pants. Tiesību normu hierarhija
(1) Atvasinātas publisko tiesību juridiskas personas (autonoma publisko tiesību subjekta) savas autonomās kompetences jautājumos izdotie ārējie normatīvie akti juridiskā spēka hierarhijā (Administratīvā procesa likuma 15.panta otrā daļa) ir pielīdzināmi Ministru kabineta noteikumiem, ja likums nenosaka citādi.
(2) Ja likums paredz pārvaldes iestādei kompetenci izdot ārēju normatīvu aktu, juridiskā spēka hierarhijā (Administratīvā procesa likuma 15.panta otrā daļa) tie ir nākamie aiz Ministru kabineta noteikumiem un zaudē spēku ne vēlāk kā līdz 2005.gada 1.janvārim.
Likumprojekta Grozījumi Administratīvā procesa likuma
spēkā stāšanās likumā
ANOTĀCIJA
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums
|
Latvijā veido atsevišķas administratīvās tiesas pirmajā un otrajā instancē. Līdz ar to precizējami tiesu nosaukumi un piekritības noteikumi. Atbilstoši Satversmes tiesas spriedumam, maināma sociālistiskam tiesību lokam raksturīgā administratīvo sodu uzlikšanas un pārsūdzēšanas kārtība. Administratīvā procesa likuma 15.pants nosaka ārēju normatīvu tiesību aktu hierarhiju. Nav atrisināts konstitucionālā līmenī jautājums par iestāžu pilnvarām izdot ārējus normatīvus tiesību aktus. Ja nenoteiks izņēmumus no šī noteikumu, būs pamats uzskatīt, ka nav spēkā iestāžu pilnvaras izdot vispārobligātas tiesību normas, ja tās noteiktas līdz 2001.gada 25.oktobrim. |
2. Normatīvā akta projekta būtība
|
Grozījumi Administratīvā procesa likuma spēkā stāšanās likumā nepieciešami:
|
3. Cita informācija |
Vienlaikus nepieciešami grozījumi Administratīvā procesa likumā. Nepieciešami grozījumi Administratīvo pārkāpumu kodeksā un jāpieņem likums par zaudējumu atlīdzināšanas kārtību atbilstoši Satversmes 92.pantam. |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Ilgtermiņā uzlabo |
||||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Veicina sabiedrības interešu ievērošanu un pilnveido administratīvās procedūras |
||||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Veicina uzticību valsts varai un demokrātijai |
||||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts tiešā veidā šo jomu neskar |
||||||||||||
5. Cita informācija |
Likumprojekts nepieciešams Satversmes 1. un 92.panta īstenošanai |
||||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||||||
|
(tūkst. latu) |
||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
|||||||||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
|||||||||||||
3. Finansiālā ietekme |
|||||||||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
|||||||||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
|||||||||||||
6. Cita informācija |
Atsevišķi aprēķināmu finansiālo seku nav |
||||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||||||
Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. |
Nepieciešami grozījumi Administratīvo pārkāpumu kodeksā un jāpieņem likums par zaudējumu atlīdzināšanas kārtību atbilstoši Satversmes 92.pantam. |
||||||||||||
Cita informācija |
Ministru kabinetā sagatavots likumprojekts par zaudējumu atlīdzināšanas kārtību |
||||||||||||
Ietekme uz tiesību sistēmu |
Attīsta tiesību sistēmu atbilstoši Rietumu tiesību loka mūsdienu atziņām |
||||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Mārstrihas līgums Nicas redakcijā, kā arī Eiropas Savienības konstitūcija u.c. |
||||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts tiešā veidā šo jomu neskar. |
||||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts tiešā veidā šo jomu neskar. |
||||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
|||||||||||||
2.tabula |
|||||||||||||
Latvijas likumprojekta tiesību norma |
Eiropas Savienības normatīvais akts |
Atbilstības pakāpe |
Komentāri |
||||||||||
|
|||||||||||||
5. Cita informācija |
|
||||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|||||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Atklātais sabiedriskais fonds Publisko tiesību institūts un Latvijas Juristu biedrība |
||||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Visi motivētie ieteikumi iekļauti projektā |
||||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Juristu biedrības kolēģija, Dišlera tiesībpolitikas konferences, ekspertu semināri un publiskas lekcijas |
||||||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Eiropas cilvēktiesību tiesa (Egils Levits), Pasaules banka (Ilze Gredzena, Jautrīte Briede) |
||||||||||||
5. Cita informācija |
Daļa tiesvedības priekšlikumu izstrādāta atbilstoši Zviedrijas Karalistes un Vācijas Federatīvās Republikas tiesu praksei |
||||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses h; vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Nav nepieciešams radīt jaunas institūcijas |
||||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Sabiedrība tiks informēta ar plašsaziņas līdzekļu palīdzību un publikācijām oficiālajā laikrakstā Latvijas Vēstnesis |
||||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts tieši paredz indivīda subjektīvo tiesību īstenošanas garantijas |
||||||||||||
4. Cita informācija |
|
Juridiskās komisijas priekšsēdētāja S.Āboltiņa