Likumprojekts
Grozījumi likumā "Par policiju"
Izdarīt likumā "Par policiju" (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1991, 31./32.nr.; 1992, 37./38.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 13., 23.nr.; 1995, 2., 24.nr.; 1996, 13.nr.; 1997, 2., 8., 23.nr.; 1999, 12., 23.nr.; 2000, 14.nr.; 2001, 21.nr.; 2002, 2., 4., 16., 22.nr.; 2003, 2., 8., 14.nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt 10.panta pirmās daļas 8.punktu ar vārdiem "kā arī konvojēt notiesātās personas".
2. 15.pantā:
izteikt trešo daļu šādā redakcijā:
"Valsts policija ir Iekšlietu ministrijas pakļautībā esoša iestāde. Drošības policija ir Iekšlietu ministrijas pārraudzībā esoša iestāde.";
izteikt piekto daļu šādā redakcijā:
"Pašvaldības policija ir pašvaldības izveidota pastarpinātas pārvaldes iestāde. Pašvaldības policijas funkcionālo pārraudzību īsteno Valsts policija."
3. Izteikt 23.panta piekto daļu šādā redakcijā:
"Policijas darbiniekiem ir aizliegts apvienoties arodbiedrībās."
4. Izteikt 27.panta sesto daļu šādā redakcijā:
"Policijas darbinieka izdoto administratīvo aktu un faktisko rīcību persona var apstrīdēt administratīvo procesu regulējošos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā."
5. Izslēgt 31.panta septīto daļu.
6. Izteikt 34.panta 2.punktu šādā redakcijā:
"2) pašu ieņēmumi, kurus iegūst noteiktā kārtībā, noslēdzot līgumus ar juridiskajām vai fiziskajām personām."
Iekšlietu ministrs
M.Gulbis
Likumprojekta Grozījumi likumā Par policiju anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
||||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums
|
2003.gada 1.janvārī stājās spēkā Valsts pārvaldes iekārtas likums, kas reglamentē Ministru kabinetam padotās valsts pārvaldes institucionālo sistēmu un valsts pārvaldes darbības pamatnoteikumus. Minētā likuma 7.pantā noteikts, ka Ministru kabinets padotību īsteno ar atsevišķa Ministru kabineta locekļa starpniecību. Savukārt Ministru kabineta loceklis padotību var īstenot tieši vai ar tiešās pārvaldes iestādes, tās struktūrvienības vai amatpersonas starpniecību. Ar 2003.gada 26.februāra Ministru kabineta rīkojumu Nr.129 apstiprinātā Valsts pārvaldes iekārtas likuma ieviešanas plāna 2003.2005.gadam 3.1.apakšpunktā ministrijām uzdots sagatavot un iesniegt Ministru kabinetā priekšlikumus par nepieciešamajiem grozījumiem likumos, kas nosaka tiešās pārvaldes iestāžu statusu un darbību. Šobrīd likuma Par policiju 15.panta trešā daļa paredz, ka Valsts policija ir Iekšlietu ministrijas pārraudzībā esoša iestāde un tā darbojas saskaņā ar iekšlietu ministra apstiprinātu nolikumu. Turpretim Valsts pārvaldes iekārtas likums nosaka, ka tiešās pārvaldes iestādes darbību reglamentē Ministru kabineta apstiprināts nolikums. Likumā Par policiju paredzēta arī lēmuma par policijas darbinieka rīcību pārsūdzēšana augstākā iestādē, bet saskaņā ar administratīvo procesu regulējošām normām lēmuma pārsūdzēšanu var veikt vienīgi tiesā. |
|||||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība
|
Likumprojekts paredz, ka Valsts policija turpmāk būs Iekšlietu ministrijas pakļautībā esoša iestāde, kas saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu nozīmē augstākas iestādes vai amatpersonas tiesības dot rīkojumu zemākai iestādei vai amatpersonai, kā arī atcelt zemākas iestādes vai amatpersonas lēmumu Likumprojekts paredz arī precizējumus likumā Par policiju, saskaņojot to ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu un administratīvo procesu reglamentējošiem normatīvajiem aktiem: 1) precizē pašvaldības policijas statusu, paredzot, ka tā ir pašvaldības izveidota pastarpinātas pārvaldes iestāde un tās funkcionālo pārraudzību īsteno Valsts policija; 2) precizēta 23.panta piektā daļa un izslēgta 31.panta septītā daļa, lai svītrotu no likuma normas, kas reglamentē policijas darbinieka kā privātpersonas tiesības (tiesības apstrīdēt par viņu pieņemtos administratīvos aktus un tiesības izveidot biedrības un klubus); 3) precizēta policijas darbinieka izdoto administratīvo aktu un faktiskās rīcības apstrīdēšanas kārtība, paredzot, ka tas tiek noteikts attiecīgo iestāžu nolikumos; 4) izslēgta norma, kas paredzēja, ka Valsts policijas finanšu līdzekļus veido arī 80% no ieņēmumiem, kas iegūti, realizējot konfiscēto mantu, preces un citus priekšmetus. |
|||||||||||
3. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
I. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
3. Finansiālā ietekme |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
6. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Pēc likumprojekta pieņemšanas būs nepieciešams izdot jaunu Valsts policijas nolikumu. |
|||||||||||
2. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
|
|||||||||||
2.tabula |
||||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|||||||||
|
|
|
|
|||||||||
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
||||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas. |
|||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums |
Konsultācijas nav notikušas. |
|||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. |
|||||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem nav veiktas. |
|||||||||||
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunas valsts institūcijas netiks radītas un netiks paplašinātas esošo institūciju funkcijas. |
|||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Sabiedrības informēšana par normatīvā akta ieviešanu notiks publicējot to laikrakstā Latvijas Vēstnesis, izdevumā Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, kā arī ievietojot to informācijas sistēmā NAIS. |
|||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. |
|||||||||||
4. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Iekšlietu ministrs M.Gulbis
Valsts sekretāra pienākumu izpildītājs |
Juridiskā departamenta direktors |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
R.Bluķis |
M.Rāzna |
T.Stragova |
G.Kurme |
21.11.2003. 10:56
874
Kurme
7219310, Gunta.Kurme@iem.gov.lv