2275, Jānis, nosūtīts 21.10.2003
aut. J.Gailītis, 7028723, janis.gailitis@vid.gov.lv
Likumprojekts
Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā
Izdarīt Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā šādus grozījumus:
1. iIzteikt 257. pantaā
izteikt nosaukumu un pirmo daļu šādā redakcijā:
"257. pants. Mantu un dokumentu izņemšana un uzglabāšana
izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:
"Mantas un dokumentus, kuri ir pārkāpuma priekšmets vai izdarīšanas rīks un kuri atrasti pie aizturēšanas, personas vai mantu apskates laikā, kā arī pārkāpuma konstatācijas brīdī, izņem šā kodeksa 254. un 256.pantā norādīto institūciju amatpersonas, kā arī Valsts ieņēmumu dienesta ģenerāldirektora vai Patērētāju tiesību aizsardzības centra direktora pilnvarotas amatpersonas. Izņemtās mantas un dokumentus, līdz brīdim, kad stājas spēkā lēmums administratīvā pārkāpuma lietā, institūcijas (amatpersonas), kurām ir tiesības izņemt mantas un dokumentus, nodod glabāšanāai Ministru kabineta noteiktajā kārtībā. Ja izņemtās mantas ātri bojājas un tās nevar nodot uzglabāšanāai, vai arī to ilgstoša uzglabāšana rada zaudējumus valstij, institūcija (amatpersona), kurai ir tiesības izņemt attiecīgās mantas, tās nodod realizācijai vai iznīcināšanai. Kārtību, kādā institūcija (amatpersona) pieņem lēmumu par mantu nodošanu realizācijai vai iznīcināšanai un kādā veicama šo mantu realizācija vai iznīcināšana, nosaka Ministru kabinets."
2. Papildināt 274.1 pantu ar otro daļu šādā redakcijā:
"Ja iIzņemtās mantas, kuras nav konfiscējamas, taču ir realizētas vai iznīcinātas šā kodeksa 257.pantā noteiktajā gadījumā, institūcija, kura izņemtās mantas ir tās realizējusi vai iznīcinājusi, Ministru kabineta noteiktajā kārtībā par tām atlīdzina īpašniekam ar tās pašas sugas un kvalitātes mantām vai arī samaksā to vērtību, kāda realizētajām vai iznīcinātajām mantām pastāv ir to atlīdzināšanas brīdī"."
Likumprojekts
Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā
Izdarīt Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā šādus grozījumus:
1. izteikt 257. pantu šādā redakcijā:
257. pants. Mantu un dokumentu izņemšana un uzglabāšana
Mantas un dokumentus, kuri ir pārkāpuma priekšmets vai izdarīšanas rīks un kuri atrasti pie aizturēšanas, personas vai mantu apskates, kā arī pārkāpuma konstatācijas brīdī, izņem šā kodeksa 254. un 256.pantā norādīto institūciju amatpersonas, kā arī Valsts ieņēmumu dienesta ģenerāldirektora vai Patērētāju tiesību aizsardzības centra direktora pilnvarotas amatpersonas.
Izņemtās mantas un dokumentus līdz lēmuma pieņemšanai administratīvā pārkāpuma lietā institūcijas (amatpersonas), kurām ir tiesības izņemt mantas un dokumentus, nodod glabāšanai Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.
Ja izņemtās mantas ātri bojājas un tās nevar atdot īpašniekam, vai arī to ilgstoša uzglabāšana rada zaudējumus valstij, institūcija (amatpersona), kurai ir tiesības izņemt attiecīgās mantas, lemj par to nodošanu realizācijai vai iznīcināšanai Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.
Ja muitas noteikumu pārkāpējam Latvijas Republikā nav pastāvīgas dzīvesvietas vai adreses, ir atļauta mantu, valūtas un vērtslietu izņemšana tādos apmēros, kas nodrošinātu naudas soda vai preču un citu priekšmetu vērtības piedziņu.
Par mantu un dokumentu izņemšanu sastāda protokolu vai izdara attiecīgu ierakstu protokolos par administratīvo pārkāpumu, par mantu apskati vai administratīvo aizturēšanu.
Ja izdarīts pārkāpums, par kuru saskaņā ar šo kodeksu var piemērot administratīvo sodu transportlīdzekļa vadīšanas tiesību atņemšanu, pārkāpējam Ministru kabineta noteiktajā kārtībā var uz laiku aizturēt transportlīdzekļa vadītāja apliecību un izsniegt transportlīdzekļa vadīšanas pagaidu atļauju, izdarot attiecīgu ierakstu protokolā par administratīvo pārkāpumu.
Ja transportlīdzeklis tiek vadīts alkoholisko dzērienu, narkotisko vai citu apreibinošo vielu iespaidā vai bez vadīšanas tiesībām vai ja transportlīdzekļa piederību nav iespējams noskaidrot, kā arī transportlīdzekļa sastāva pieļaujamās faktiskās masas vai ass slodzes pārsniegšanas gadījumā bez noteiktā kārtībā izsniegtas atļaujas, transportlīdzekli var novietot speciālā maksas stāvvietā. Amatpersona, kas veikusi pasākumus transportlīdzekļa novietošanai speciālajā maksas stāvvietā, par to nekavējoties paziņo Valsts policijas teritoriālajai dežūrdaļai (dežurantam pēc transportlīdzekļa atrašanas vietas), kā arī divdesmit četru stundu laikā nosūta paziņojumu personai, uz kuras vārda attiecīgais transportlīdzeklis reģistrēts, par tā novietošanu speciālajā maksas stāvvietā.
Ja transportlīdzekļa vadītājs atrodas alkoholisko dzērienu, narkotisko vai citu apreibinošo vielu iespaidā vai viņam nav vadītāja apliecības, transportlīdzeklis uz maksas stāvvietu nav jāpārvieto, ja konkrētā transportlīdzekļa pasažierim ir attiecīgās kategorijas vadītāja apliecība un transportlīdzekļa īpašnieks pilnvaro pasažieri tālāk vadīt šo transportlīdzekli. Minētais fakts tiek rakstveidā fiksēts administratīvajā protokolā.
Ja izdarīti pārkāpumi, kas paredzēti šā kodeksa 181.pantā, policijas darbiniekiem ir tiesības līdz lietas izskatīšanai izņemt šaujamieroci un munīciju, par ko izdara ierakstu protokolā, norādot izņemamā ieroča marku vai modeli, kalibru, sēriju un numuru, munīcijas daudzumu un veidu. Personai, kas izdarījusi pārkāpumu, izpildot dienesta pienākumus, izņemšanu, personas un mantu apskati piemēro tikai neatliekamos gadījumos.
2. Papildināt 274.1 pantu ar otro daļu šādā redakcijā:
Izņemtās mantas, kuras nav konfiscējamas, taču ir realizētas vai iznīcinātas šā kodeksa 257.pantā noteiktajā gadījumā, atlīdzina īpašniekam ar tās pašas sugas un kvalitātes mantām vai arī samaksā to vērtību, kāda pastāv atlīdzināšanas brīdī.
Finanšu ministrs |
Valsts sekretāre |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
||||
V. Dombrovskis |
V. Andrējeva |
E. Strazdiņa |
M. Radeiko |
J.Gailītis |
Finanšu ministrs
V.Dombrovskis
1419.089.2003 140:.3840
491238
J.Gailītis
7028723, janis.gailitis@vid.gov.lv
Likumprojekta
Grozījumi Latvijas administratīvo pārkāpumu kodeksā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
||||||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums
|
Pašreiz normatīvie akti neparedz vienotu kārtību, kas reglamentētu dažādu valsts institūciju rīcību ar aizturēto un izņemto mantu līdz brīdim, kad tā kļūst par valstij piekritīgu mantu, ar kuru darbību regulē Ministru kabineta 1999.gada 19.maija noteikumi Nr.188 Noteikumi par valstij piekritīgās mantas uzskaiti, novērtēšanu un realizāciju (turpmāk Ministru kabineta noteikumi Nr.188). Ministru kabineta noteikumi Nr.188 nosaka, ka valstij piekritīgā manta ir manta, kas saskaņā ar Civillikumu un citiem normatīvajiem aktiem kļūst valstij piekritīga pēc valsts institūcijas lēmuma pieņemšanas par attiecīgās mantas konfiskāciju, atzīšanu par bezīpašnieka, bezmantinieka, atrasto un atrasto apslēpto mantu, kā arī pēc mantošanas tiesībām valsts vai pašvaldības īpašumā pārgājusī manta un manta, no kuras persona atteikusies par labu valstij vai dāvinājums. Ievērojot to, ka Ministru kabineta noteikumi Nr.188 reglamentē tikai valstij piekritīgās mantas uzskaiti, novērtēšanu un realizāciju, jākonstatē, ka normatīvajos aktos patlaban nav atrunāts jautājums par rīcību ar mantu, kuru izņem Valsts ieņēmumu dienests, kā arī citas valsts un pašvaldību institūcijas, līdz brīdim, kad tā iegūst valstij piekritīgās mantas statusu. Turklāt atšķirībā no Latvijas kriminālprocesa kodeksa, Latvijas administratīvo pārkāpumu kodekss neparedz realizēt izņemtās mantas, kuras ātri bojājas un tās nevar atdot īpašniekam, vai arī to ilgstoša uzglabāšana līdz lēmuma par konfiskāciju pieņemšanai rada zaudējumus valstij. Ņemot vērā minēto, veicot preču izņemšanu, Valsts ieņēmumu dienesta, Valsts policijas struktūrvienības u.c. institūciju amatpersonas ir saskārušās ar šādām problēmām: 1. Gadījumos, kad attiecīgās valsts un pašvaldību institūciju amatpersonas izņem mantu un nodod to glabāšanā trešajām personām, valsts un pašvaldību institūcijām ir jāatlīdzina mantas glabāšanas izdevumi. Nereti izdevumiem, kas saistīti ar izņemtās mantas glabāšanu pieskaitāmi arī izdevumi par šīs mantas transportēšanu uz tās uzglabāšanas vietu, jo veicot lielas preču partijas izņemšanu, attiecīgo valsts vai pašvaldību institūciju rīcībā nav atbilstoša transporta. 2. Saņemot minētos pakalpojumus, ir jāievēro likuma Par iepirkumu valsts vai pašvaldību vajadzībām noteiktās prasības, taču, ņemot vērā plašo iespējamo izņemamo preču spektru (naftas produkti, pārtikas produkti, automašīnas, dzīvnieki u.c.), nav iespējams prognozēt iespējamos nepieciešamos pakalpojumus.
|
|||||||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība
|
Likumprojekta mērķis ir pilnveidot kārtību, kā administratīvās lietvedības ietvaros jārīkojas ar izņemtajām mantām. Likumprojektā tiek svītrota 257.panta pirmās daļas otrais teikums un šis pants papildināts ar jaunu otro un trešo daļu, kā arī 274.1pants papildināts ar otro daļu. Likumprojekts paredz izdarīt grozījumus Latvijas administratīvo pārkāpumu kodeksa 257.pantā nosakot, ka izņemtās mantas un dokumentus līdz lēmuma pieņemšanai administratīvā pārkāpuma lietā institūcijas (amatpersonas), kurām ir tiesības izņemt mantas un dokumentus, nodod glabāšanai Ministru kabineta noteiktajā kārtībā. Ja izņemtās mantas ātri bojājas vai tās nevar atdot īpašniekam, vai arī to ilgstoša uzglabāšana rada zaudējumus valstij, institūcija (amatpersona), kurai ir tiesības izņemt attiecīgas mantas, lemj par to nodošanu realizācijai vai iznīcināšanai Ministru kabineta noteiktajā kārtībā. Likumprojekts paredz atlīdzināt zaudējumus personām, ja izņemtās mantas ir realizētas, taču saskaņā ar lēmumu administratīvajā lietā tās nav konfiscējamas |
|||||||||||||
3. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||||||
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Prognozējams, ka budžeta ienākumi palielināsies |
|||||||||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Prognozējams, ka budžeta izdevumi samazināsies |
|||||||||||||
3. Finansiālā ietekme |
Prognozējama pozitīva ietekme uz budžetu, jo likumprojekts paredz ekonomēt valsts budžeta līdzekļus. |
|||||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||||||
6. Cita informācija |
Pašreiz nav iespējams veikt aprēķinus par likumprojekta ietekmi uz valsts budžetu, tomēr prognozējams, ka ietekme būs pozitīva šādu iemeslu dēļ: 2. Uzglabājot mantas līdz lēmuma par to konfiskāciju pieņemšanai, kad tās var realizēt, tās var zaudēt savu vērtību. It sevišķi šis jautājums ir aktuāls ar ātri bojājošām precēm, piemēram, pārtikas produktiem. 3. Realizējot izņemtās mantas, pirms tās uzglabāšanas rezultātā ir zaudējušas savu vērtību un ir radušies izdevumi par to ilgstošu uzglabāšanu, no to realizācijas ienākumiem var atlīdzināt zaudējumus personām, ja izņemtās mantas nav konfiscējamas. Ņemot vērā minēto, kā viens no risinājumiem attiecībā uz līdzekļu avotiem likumprojektā minēto darbību veikšanai varētu būt tiesību normas, kas noteiktu, ka izdevumus, kas saistīti ar izņemto mantu glabāšanu un realizāciju un ir dokumentāri apliecināti, sedz no ieņēmumiem, kas gūti, realizējot izņemto mantu |
|||||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Ministru kabinetam jāizstrādā šādi noteikumi: 1. Noteikumi, kuri noteiktu kārtību, kādā izņemtās mantas un dokumentus līdz lēmuma pieņemšanai administratīvā pārkāpuma lietā institūcijas (amatpersonas), kurām ir tiesības izņemt mantas un dokumentus, tos nodod glabāšanā. 2. Noteikumi, kuri noteiktu kārtību, kādā nododamas realizācijai vai iznīcināšanai izņemtās mantas, kuras ātri bojājas un tās nevar atdot īpašniekam, vai arī to ilgstoša uzglabāšana rada zaudējumus valstij |
|||||||||||||
2. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
||||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||||||
2.tabula |
||||||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|||||||||||
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||||
|
||||||||||||||
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
||||||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas |
|||||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti |
|||||||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas |
|||||||||||||
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojektā paredzēto normu īstenošana neradīs vajadzību pēc jaunām struktūrvienībām vai institūcijām. |
|||||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Sabiedrība par likumprojekta ieviešanu tiks informēta vispārējā kārtībā. Pēc pieņemšanas Saeimā likums tiks publicēts oficiālajā laikrakstā Latvijas Vēstnesis, un pēc tam arī Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājā. |
|||||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā |
|||||||||||||
4. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Finanšu ministrs V.Dombrovskis
Valsts sekretāre |
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|||
V.Andrējeva |
E.Strazdiņa |
M.Radeiko |
J.Gailītis |
26.09.03. 13.00
1280
J.Gailītis
7028723, janis.gailitis@vid.gov.lv