2275, Jānis, nosūtīts 21

2275, Jānis, nosūtīts 21.10.2003

aut. J.Gailītis, 7028723, janis.gailitis@vid.gov.lv

Likumprojekts

Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā

Izdarīt Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā šādus grozījumus:

1. iIzteikt 257. pantaā

izteikt nosaukumu un pirmo daļu šādā redakcijā:

“"257. pants. Mantu un dokumentu izņemšana un uzglabāšana

izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:

“"Mantas un dokumentus, kuri ir pārkāpuma priekšmets vai izdarīšanas rīks un kuri atrasti pie aizturēšanas, personas vai mantu apskates laikā, kā arī pārkāpuma konstatācijas brīdī, izņem šā kodeksa 254. un 256.pantā norādīto institūciju amatpersonas, kā arī Valsts ieņēmumu dienesta ģenerāldirektora vai Patērētāju tiesību aizsardzības centra direktora pilnvarotas amatpersonas. Izņemtās mantas un dokumentus, līdz brīdim, kad stājas spēkā lēmums administratīvā pārkāpuma lietā, institūcijas (amatpersonas), kurām ir tiesības izņemt mantas un dokumentus, nodod glabāšanāai Ministru kabineta noteiktajā kārtībā. Ja izņemtās mantas ātri bojājas un tās nevar nodot uzglabāšanāai, vai arī to ilgstoša uzglabāšana rada zaudējumus valstij, institūcija (amatpersona), kurai ir tiesības izņemt attiecīgās mantas, tās nodod realizācijai vai iznīcināšanai. Kārtību, kādā institūcija (amatpersona) pieņem lēmumu par mantu nodošanu realizācijai vai iznīcināšanai un kādā veicama šo mantu realizācija vai iznīcināšana, nosaka Ministru kabinets."

2. Papildināt 274.1 pantu ar otro daļu šādā redakcijā:

“"Ja iIzņemtās mantas, kuras nav konfiscējamas, taču ir realizētas vai iznīcinātas šā kodeksa 257.pantā noteiktajā gadījumā, institūcija, kura izņemtās mantas ir tās realizējusi vai iznīcinājusi, Ministru kabineta noteiktajā kārtībā par tām atlīdzina īpašniekam ar tās pašas sugas un kvalitātes mantām vai arī samaksā to vērtību, kāda realizētajām vai iznīcinātajām mantām pastāv ir to atlīdzināšanas brīdī”"."

Likumprojekts

 

Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā

Izdarīt Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā šādus grozījumus:

1. izteikt 257. pantu šādā redakcijā:

“257. pants. Mantu un dokumentu izņemšana un uzglabāšana

Mantas un dokumentus, kuri ir pārkāpuma priekšmets vai izdarīšanas rīks un kuri atrasti pie aizturēšanas, personas vai mantu apskates, kā arī pārkāpuma konstatācijas brīdī, izņem šā kodeksa 254. un 256.pantā norādīto institūciju amatpersonas, kā arī Valsts ieņēmumu dienesta ģenerāldirektora vai Patērētāju tiesību aizsardzības centra direktora pilnvarotas amatpersonas.

Izņemtās mantas un dokumentus līdz lēmuma pieņemšanai administratīvā pārkāpuma lietā institūcijas (amatpersonas), kurām ir tiesības izņemt mantas un dokumentus, nodod glabāšanai Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.

Ja izņemtās mantas ātri bojājas un tās nevar atdot īpašniekam, vai arī to ilgstoša uzglabāšana rada zaudējumus valstij, institūcija (amatpersona), kurai ir tiesības izņemt attiecīgās mantas, lemj par to nodošanu realizācijai vai iznīcināšanai Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.

Ja muitas noteikumu pārkāpējam Latvijas Republikā nav pastāvīgas dzīvesvietas vai adreses, ir atļauta mantu, valūtas un vērtslietu izņemšana tādos apmēros, kas nodrošinātu naudas soda vai preču un citu priekšmetu vērtības piedziņu.

Par mantu un dokumentu izņemšanu sastāda protokolu vai izdara attiecīgu ierakstu protokolos par administratīvo pārkāpumu, par mantu apskati vai administratīvo aizturēšanu.

Ja izdarīts pārkāpums, par kuru saskaņā ar šo kodeksu var piemērot administratīvo sodu — transportlīdzekļa vadīšanas tiesību atņemšanu, pārkāpējam Ministru kabineta noteiktajā kārtībā var uz laiku aizturēt transportlīdzekļa vadītāja apliecību un izsniegt transportlīdzekļa vadīšanas pagaidu atļauju, izdarot attiecīgu ierakstu protokolā par administratīvo pārkāpumu.

Ja transportlīdzeklis tiek vadīts alkoholisko dzērienu, narkotisko vai citu apreibinošo vielu iespaidā vai bez vadīšanas tiesībām vai ja transportlīdzekļa piederību nav iespējams noskaidrot, kā arī transportlīdzekļa sastāva pieļaujamās faktiskās masas vai ass slodzes pārsniegšanas gadījumā bez noteiktā kārtībā izsniegtas atļaujas, transportlīdzekli var novietot speciālā maksas stāvvietā. Amatpersona, kas veikusi pasākumus transportlīdzekļa novietošanai speciālajā maksas stāvvietā, par to nekavējoties paziņo Valsts policijas teritoriālajai dežūrdaļai (dežurantam pēc transportlīdzekļa atrašanas vietas), kā arī divdesmit četru stundu laikā nosūta paziņojumu personai, uz kuras vārda attiecīgais transportlīdzeklis reģistrēts, par tā novietošanu speciālajā maksas stāvvietā.

Ja transportlīdzekļa vadītājs atrodas alkoholisko dzērienu, narkotisko vai citu apreibinošo vielu iespaidā vai viņam nav vadītāja apliecības, transportlīdzeklis uz maksas stāvvietu nav jāpārvieto, ja konkrētā transportlīdzekļa pasažierim ir attiecīgās kategorijas vadītāja apliecība un transportlīdzekļa īpašnieks pilnvaro pasažieri tālāk vadīt šo transportlīdzekli. Minētais fakts tiek rakstveidā fiksēts administratīvajā protokolā.

Ja izdarīti pārkāpumi, kas paredzēti šā kodeksa 181.pantā, policijas darbiniekiem ir tiesības līdz lietas izskatīšanai izņemt šaujamieroci un munīciju, par ko izdara ierakstu protokolā, norādot izņemamā ieroča marku vai modeli, kalibru, sēriju un numuru, munīcijas daudzumu un veidu. Personai, kas izdarījusi pārkāpumu, izpildot dienesta pienākumus, izņemšanu, personas un mantu apskati piemēro tikai neatliekamos gadījumos.

2. Papildināt 274.1 pantu ar otro daļu šādā redakcijā:

“Izņemtās mantas, kuras nav konfiscējamas, taču ir realizētas vai iznīcinātas šā kodeksa 257.pantā noteiktajā gadījumā, atlīdzina īpašniekam ar tās pašas sugas un kvalitātes mantām vai arī samaksā to vērtību, kāda pastāv atlīdzināšanas brīdī”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Finanšu ministrs

Valsts sekretāre

Juridiskā departamenta direktore

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

       

V. Dombrovskis

V. Andrējeva

E. Strazdiņa

M. Radeiko

J.Gailītis

 

 

 

 

Finanšu ministrs

V.Dombrovskis

1419.089.2003 140:.3840

491238

J.Gailītis

7028723, janis.gailitis@vid.gov.lv

 

 

Likumprojekta

“Grozījumi Latvijas administratīvo pārkāpumu kodeksā”

anotācija

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pašreiz normatīvie akti neparedz vienotu kārtību, kas reglamentētu dažādu valsts institūciju rīcību ar aizturēto un izņemto mantu līdz brīdim, kad tā kļūst par valstij piekritīgu mantu, ar kuru darbību regulē Ministru kabineta 1999.gada 19.maija noteikumi Nr.188 “Noteikumi par valstij piekritīgās mantas uzskaiti, novērtēšanu un realizāciju” (turpmāk – Ministru kabineta noteikumi Nr.188). Ministru kabineta noteikumi Nr.188 nosaka, ka valstij piekritīgā manta ir manta, kas saskaņā ar Civillikumu un citiem normatīvajiem aktiem kļūst valstij piekritīga pēc valsts institūcijas lēmuma pieņemšanas par attiecīgās mantas konfiskāciju, atzīšanu par bezīpašnieka, bezmantinieka, atrasto un atrasto apslēpto mantu, kā arī pēc mantošanas tiesībām valsts vai pašvaldības īpašumā pārgājusī manta un manta, no kuras persona atteikusies par labu valstij vai dāvinājums. Ievērojot to, ka Ministru kabineta noteikumi Nr.188 reglamentē tikai valstij piekritīgās mantas uzskaiti, novērtēšanu un realizāciju, jākonstatē, ka normatīvajos aktos patlaban nav atrunāts jautājums par rīcību ar mantu, kuru izņem Valsts ieņēmumu dienests, kā arī citas valsts un pašvaldību institūcijas, līdz brīdim, kad tā iegūst valstij piekritīgās mantas statusu.

Turklāt atšķirībā no Latvijas kriminālprocesa kodeksa, Latvijas administratīvo pārkāpumu kodekss neparedz realizēt izņemtās mantas, kuras ātri bojājas un tās nevar atdot īpašniekam, vai arī to ilgstoša uzglabāšana līdz lēmuma par konfiskāciju pieņemšanai rada zaudējumus valstij.

Ņemot vērā minēto, veicot preču izņemšanu, Valsts ieņēmumu dienesta, Valsts policijas struktūrvienības u.c. institūciju amatpersonas ir saskārušās ar šādām problēmām:

1. Gadījumos, kad attiecīgās valsts un pašvaldību institūciju amatpersonas izņem mantu un nodod to glabāšanā trešajām personām, valsts un pašvaldību institūcijām ir jāatlīdzina mantas glabāšanas izdevumi. Nereti izdevumiem, kas saistīti ar izņemtās mantas glabāšanu pieskaitāmi arī izdevumi par šīs mantas transportēšanu uz tās uzglabāšanas vietu, jo veicot lielas preču partijas izņemšanu, attiecīgo valsts vai pašvaldību institūciju rīcībā nav atbilstoša transporta.

2. Saņemot minētos pakalpojumus, ir jāievēro likuma “Par iepirkumu valsts vai pašvaldību” vajadzībām noteiktās prasības, taču, ņemot vērā plašo iespējamo izņemamo preču spektru (naftas produkti, pārtikas produkti, automašīnas, dzīvnieki u.c.), nav iespējams prognozēt iespējamos nepieciešamos pakalpojumus.

 

 

2. Normatīvā akta projekta būtība

 

 

 

 

 

  

Likumprojekta mērķis ir pilnveidot kārtību, kā administratīvās lietvedības ietvaros jārīkojas ar izņemtajām mantām. Likumprojektā tiek svītrota 257.panta pirmās daļas otrais teikums un šis pants papildināts ar jaunu otro un trešo daļu, kā arī 274.1pants papildināts ar otro daļu.

Likumprojekts paredz izdarīt grozījumus Latvijas administratīvo pārkāpumu kodeksa 257.pantā nosakot, ka izņemtās mantas un dokumentus līdz lēmuma pieņemšanai administratīvā pārkāpuma lietā institūcijas (amatpersonas), kurām ir tiesības izņemt mantas un dokumentus, nodod glabāšanai Ministru kabineta noteiktajā kārtībā. Ja izņemtās mantas ātri bojājas vai tās nevar atdot īpašniekam, vai arī to ilgstoša uzglabāšana rada zaudējumus valstij, institūcija (amatpersona), kurai ir tiesības izņemt attiecīgas mantas, lemj par to nodošanu realizācijai vai iznīcināšanai Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.

Likumprojekts paredz atlīdzināt zaudējumus personām, ja izņemtās mantas ir realizētas, taču saskaņā ar lēmumu administratīvajā lietā tās nav konfiscējamas

3. Cita informācija 

  Likumprojekts šo jomu neskar

   II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

 Likumprojekts šo jomu neskar

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

 Likumprojekts šo jomu neskar

3. Sociālo seku izvērtējums 

Likumprojekts šo jomu neskar

4. Ietekme uz vidi 

Likumprojekts šo jomu neskar

5. Cita informācija 

Likumprojekts šo jomu neskar

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

 1

 2

 3

 4

 5

 6

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos 

Prognozējams, ka budžeta ienākumi palielināsies

2. Izmaiņas budžeta izdevumos  

Prognozējams, ka budžeta izdevumi samazināsies

3. Finansiālā ietekme  

Prognozējama pozitīva ietekme uz budžetu, jo likumprojekts paredz ekonomēt valsts budžeta līdzekļus.

   1

 2

 3

 4

 5

 6

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai 

Likumprojekts šo jomu neskar

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins 

Likumprojekts šo jomu neskar

6. Cita informācija 

Pašreiz nav iespējams veikt aprēķinus par likumprojekta ietekmi uz valsts budžetu, tomēr prognozējams, ka ietekme būs pozitīva šādu iemeslu dēļ:
1. Saskaņā ar pašreizējo regulējumu, izņemtās mantas ir jāuzglabā līdz lēmuma par konfiskāciju pieņemšanai, kā rezultātā valstij rodas izdevumi par izņemto mantu uzglabāšanu. Tā kā likumprojekts paredz, ka izņemtās mantas, kuru ilgstoša uzglabāšana rada zaudējumus valstij un kuras nevar nodot to īpašniekiem varēs realizēt pirms to konfiskācijas, tad valstij nevajadzēs apmaksāt izdevumus par izņemto mantu ilgstošu uzglabāšanu, jo šādi uzglabāšanas izdevumi var vairākkārt pārsniegt ienākumus, kuri var tikt gūti pēc šo mantu konfiskācijas un realizācijas.

2. Uzglabājot mantas līdz lēmuma par to konfiskāciju pieņemšanai, kad tās var realizēt, tās var zaudēt savu vērtību. It sevišķi šis jautājums ir aktuāls ar ātri bojājošām precēm, piemēram, pārtikas produktiem.

3. Realizējot izņemtās mantas, pirms tās uzglabāšanas rezultātā ir zaudējušas savu vērtību un ir radušies izdevumi par to ilgstošu uzglabāšanu, no to realizācijas ienākumiem var atlīdzināt zaudējumus personām, ja izņemtās mantas nav konfiscējamas.

Ņemot vērā minēto, kā viens no risinājumiem attiecībā uz līdzekļu avotiem likumprojektā minēto darbību veikšanai varētu būt tiesību normas, kas noteiktu, ka izdevumus, kas saistīti ar izņemto mantu glabāšanu un realizāciju un ir dokumentāri apliecināti, sedz no ieņēmumiem, kas gūti, realizējot izņemto mantu

  IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt. 

Ministru kabinetam jāizstrādā šādi noteikumi:

1. Noteikumi, kuri noteiktu kārtību, kādā izņemtās mantas un dokumentus līdz lēmuma pieņemšanai administratīvā pārkāpuma lietā institūcijas (amatpersonas), kurām ir tiesības izņemt mantas un dokumentus, tos nodod glabāšanā.

2. Noteikumi, kuri noteiktu kārtību, kādā nododamas realizācijai vai iznīcināšanai izņemtās mantas, kuras ātri bojājas un tās nevar atdot īpašniekam, vai arī to ilgstoša uzglabāšana rada zaudējumus valstij

2. Cita informācija 

 Likumprojekts šo jomu neskar

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

 Likumprojekts šo jomu neskar

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām 

 Likumprojekts šo jomu neskar

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

 Likumprojekts šo jomu neskar

  4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

 Likumprojekts šo jomu neskar

 2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/
neatbilst)

Komentāri

Likumprojekts šo jomu neskar

Likumprojekts šo jomu neskar

Likumprojekts šo jomu neskar

Likumprojekts šo jomu neskar

 

5. Cita informācija 

 Likumprojekts šo jomu neskar

 VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

 Konsultācijas nav notikušas

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums
to interesēs, neatbalsta)

 Likumprojekts šo jomu neskar

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

 Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

 Konsultācijas nav notikušas

5. Cita informācija

 Likumprojekts šo jomu neskar

  VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

 Likumprojektā paredzēto normu īstenošana neradīs vajadzību pēc jaunām struktūrvienībām vai institūcijām.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu 

 Sabiedrība par likumprojekta ieviešanu tiks informēta vispārējā kārtībā. Pēc pieņemšanas Saeimā likums tiks publicēts oficiālajā laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”, un pēc tam arī “Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājā”.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo 

 Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā

4. Cita informācija 

 Likumprojekts šo jomu neskar

  

Finanšu ministrs V.Dombrovskis

 

 

Valsts sekretāre

Juridiskā dienesta vadītāja

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

V.Andrējeva

E.Strazdiņa

M.Radeiko

J.Gailītis

 

 

 

 

 

 

26.09.03. 13.00

1280

J.Gailītis

7028723, janis.gailitis@vid.gov.lv