Likumprojekts
Grozījums Mobilizācijas likumā
Izdarīt Mobilizācijas likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 14.nr.) grozījumu un izteikt norādi par likuma spēkā stāšanos šādā redakcijā:
"Likums stājas spēkā 2004.gada 31.decembrī."
Likums stājas spēkā 2003.gada 1.decembrī.
Aizsardzības ministra vietā
zemkopības ministrs
M.Roze
Grozījuma Mobilizācijas likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
2001.gada 31.jūlijā Ministru kabinets akceptēja Mobilizācijas koncepciju. Tā paredz izveidot sistēmu, kas ļaus plānot un sagatavot valsts militārās un civilās aizsardzības pasākumus valsts apdraudējuma novēršanai vai tā seku likvidācijai, izmantojot noteiktus cilvēku, materiālos un finanšu resursus. 2004. gada maijā Latvija kļūst par NATO un Eiropas Savienības dalībvalsti. Šajā sakarā, 2003. gada 30. septembrī Ministru kabinets apstiprināja jaunu Valsts aizsardzības koncepciju, kurā kolektīvās aizsardzības princips ir noteikts kā viens no galvenajiem valsts aizsardzībā. Jaunā koncepcija paredz pāreju no teritoriālās un totālās aizsardzības sistēmas uz kolektīvo aizsardzību. Līdz ar to, veidojot mobilizācijas sistēmu, ir jāņem vērā gan NATO izvirzītās prasības, gan sniegtās garantijas, ko nosaka kolektīvā aizsardzība. Tuvākajos gados NBS nebūs pieejami resursi jebkādu militāru mobilizācijas resursu uzkrāšanai kā to paredz pašreizējais Mobilizācijas likums. Plāni attiecībā uz masveidīgu cilvēku mobilizāciju ir zaudējuši savu aktualitāti. Lai pilnveidotu valsts aizsardzības dokumentu un plānu izstrādi, ir nepieciešams pārskatīt un precizēt Mobilizācijas koncepciju, kas nonākusi pretrunā ar jaunajā Valsts aizsardzības koncepcijas vadlīnijām. Pēc Mobilizācijas koncepcijas pārskatīšanas būs nepieciešams veikt būtiskas izmaiņas Mobilizācijas likumā. Jaunā Valsts aizsardzības koncepcija būtiski maina piesaistāmo resursu apjomu, kvalitāti, nodrošinājumu un nosaka nepieciešamību attīstīt ātras reaģēšanas spējas. Līdz ar to, veidojot mobilizācijas sistēmu, ir jābalstās uz jaunām prasībām, ko nosaka kolektīvās aizsardzības princips. Turklāt, kamēr nav apstiprināta Nacionālās drošības koncepcija, nav skaidrs, kā veidojamā mobilizācijas sistēma iekļausies kopējā valsts aizsardzībā. Tāpat nav skaidrs, vai mobilizācijas sistēma būs savietojama ar jauno NATO krīžu reaģēšanas sistēmu (NATO Crisis Response System), kas sāks darboties 2004. gada 1.martā un aizstās esošo NATO Brīdināšanas sistēmu (NATO Precautionary System). Lai pilnveidotu valsts aizsardzības dokumentu un plānu izstrādi, ir nepieciešams pārskatīt un precizēt Mobilizācijas koncepciju, kas nonākusi pretrunā ar jaunajā Valsts aizsardzības koncepcijā paustajām vadlīnijām. Pēc Mobilizācijas koncepcijas pārskatīšanas būs nepieciešams veikt būtiskas izmaiņas Mobilizācijas likumā, kuram paredzēts stāties spēkā š.g. 1.decembrī, tādēļ Aizsardzības ministrija ir sagatavojusi likumprojektu par grozījumiem "Mobilizācijas likumā". |
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Grozījumi likumprojektā paredz Mobilizācijas likuma stāšanos spēkā noteikt ar 2004.gada 31.decembri. |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
3. Sociālo seku izvērtējums |
Mobilizācijas likuma stāšanās spēkā reglamentēs valsts nepieciešamo darbību kopumu, kas var novērst sociālo krīžu rašanos valsts apdraudējuma gadījumā. |
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||
(tūkst. latu) |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
- |
- |
- |
- |
- |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
- |
- |
- |
- |
- |
3. Finansiālā ietekme |
- |
- |
- |
- |
- |
Valsts budcets |
- |
- |
- |
- |
- |
Pašvaldību budžets |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
|||||
6. Cita informācija |
Sakarā ar Mobilizācijas likuma stāšanās spēkā pārcelšanu, netiek izdoti finanšu līdzekļi dažādu mobilizācijas sistēmas komponentu ieviešanai. |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Mobilizācijas likuma ietvaros ir jāizveido Ministru kabinetam noteikumui atbilstoši Mobilizācijas likuma 9.panta 1., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11. un 13.punktā, 11.panta otrajā un trešajā daļā, 12.panta otrajā daļā, 13.pantā, 14.panta trešajā daļā, 16.panta otrajā daļā un 17.pantā noteiktajām deleģējumam. Ministru prezidenta rīkojums Nr.267 (30.08.2002) nosaka iesniegt šos Ministru kabineta noteikumu projektus atbilstoši noteiktajam deleģējumam līdz 2003.gada 1.jūlijam. |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar
|
||
2.tabula |
|||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
|||
5. Cita informācija |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Nav notikušas |
2. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Nav notikuši. |
3. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Nav notikušas |
4. Cita informācija |
- |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses- vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Tiesību aktu izpildei tiks paplašinātas esošo institūciju funkcijas. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Sabiedrība gūs informāciju par likuma spēkā stāšanos oficiālajā publikācijā Latvijas Vēstnesī. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
4. Cita informācija |
- |
Aizsardzības ministra vietā Zemkopības ministrs |
Valsts sekretāra p.i. |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā persona |
Dokumenta autors |
M.Roze |
J.Karlsbergs |
S.Araslanova |
I.Rate |
K. Galkins |
04.10.03 10:43
K.Galkins
7335285; Kaspars.Galkins@mod.gov.lv