Likumprojekts

Likumprojekts

Grozījumi likumā "Par privatizācijas sertifikātiem"

Izdarīt likumā "Par privatizācijas sertifikātiem" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 9.nr.; 1999, 15.nr.; 2001, 1., 23.nr.; 2002, 23.nr.) šādus grozījumus:

1. Svītrot 1.panta 5. un 6.apakšpunktu.

2. Papildināt 4.panta nosaukumu un pirmo daļu pēc vārdiem "konta atvēršanas" ar vārdiem "un uzturēšanas".

3.  9.pantā:

papildināt pirmo daļu ar otru teikumu šādā redakcijā:

"Pēc 2003.gada 31.decembra privatizācijas sertifikātu kontu var atvērt un/vai privatizācijas sertifikātus tajā var ieskaitīt, ja privatizācijas sertifikāti piešķirti pēc 2002.gada 31.decembra.";

izteikt otro daļu šādā redakcijā:

"(2) Pamats sertifikātu piešķiršanai politiski represētajām personām ir iesniegums sertifikātu piešķiršanai, kas iesniegts līdz 2003.gada 31.decembrim, likumā paredzētā kārtībā izsniegta politiski represētās personas apliecība un rajona padomes vai republikas pilsētas domes izsniegta izziņa par piešķiramo sertifikātu skaitu."

4. Papildināt 10.pantu ar piekto daļu šādā redakcijā:

"(5) Pēc 2003.gada 31.decembra privatizācijas sertifikātu kontu var atvērt un/vai privatizācijas sertifikātus tajā var ieskaitīt, ja privatizācijas sertifikāti piešķirti pēc 2002.gada 31.decembra."

5.  17.pantā:

izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:

"(1) Privatizācijas sertifikātus kā maksāšanas līdzekli privatizējamā (izpērkamā, atsavināmā) valsts vai pašvaldības īpašuma objekta iegādei pieņem normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā un apjomā.";

svītrot ceturto, piekto un sesto daļu.

 

6.  18.pantā:

izteikt piektās daļas otro teikumu šādā redakcijā:

"Valsts nodeva nav iekasējama par sertifikātu nodošanu statūtsabiedrībām, par sertifikātu pārskaitīšanu privatizējamā (izpērkamā, atsavināmā) valsts un pašvaldību īpašuma vai šā likuma 17.panta septītajā daļā minētā īpašuma iegādei.";

svītrot sestajā daļā vārdus "Kopīgo ieguldījumu fondos, pensiju fondos un citos sociālās apdrošināšanas fondos ieguldītie";

izteikt astotās daļas otro teikumu šādā redakcijā:

"Par sertifikātiem iegūtās īpašuma tiesības reģistrējamas uz sertifikātu īpašnieka vārda vai uz statūtsabiedrības vārda, ja šie sertifikāti tiek nodoti vai pārdoti statūtsabiedrībai, kā arī uz šā likuma 17.panta septītajā daļā minēto uzņēmumu (statūtsabiedrību) vārda.";

svītrot desmitajā daļā vārdus "kā arī par neizmantoto privatizācijas sertifikātu anulēšanas kārtību";

izteikt vienpadsmito daļu šādā redakcijā:

"(11) Institūcija, kas likumā paredzētajos gadījumos pieņem sertifikātus kā maksāšanas līdzekli, dzēš sertifikātus Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.";

aizstāt divpadsmitajā daļā vārdus "Latvijas Bankas" ar vārdiem "Finanšu un kapitāla tirgus komisijas" un vārdu "Finansu" ar vārdu "Finanšu";

svītrot trīspadsmitajā daļā vārdus "kā arī kopīgo ieguldījumu fondi un pensiju fondi";

papildināt pantu ar septiņpadsmito daļu šādā redakcijā:

"(17) Pēc likumā noteiktā privatizācijas (izpirkšanas, atsavināšanas) ierosinājumu iesniegšanas termiņa beigām persona, kas minētajā termiņā iesniegusi ierosinājumu un likumā noteiktajos gadījumos nav zaudējusi tiesības izmantot kā maksāšanas līdzekli privatizācijas sertifikātus, tos var izmantot ierosinājumā minētā valsts un pašvaldības īpašuma objekta pirkšanā. Ja privatizācijas (izpirkšanas, atsavināšanas) ierosinājumu iesniegusi fiziska persona, tad tiesības izmantot sertifikātus ierosinājumā minētā objekta privatizācijā manto vispārējā kārtībā. Privatizācijas (izpirkšanas, atsavināšanas) ierosinājumu un sertifikātu izmantošanas tiesību izbeigšanās termiņa reģistrācijas kārtību nosaka Ministru kabinets."

 

7.  20.pantā:

izteikt trešo daļu šādā redakcijā:

"(3) Strīdi, kas šā likuma 9.pantā minētajos gadījumos rodas par sertifikātu piešķiršanu un anulēšanu un par tādu darījumu atzīšanu par spēkā neesošiem, kas veikti ar anulētajiem sertifikātiem, kā arī par sertifikātu kā maksāšanas līdzekļa izmantošanu, izskatāmi tiesā likumos noteiktajā kārtībā, ja prasība likumā noteiktā kārtībā iesniegta līdz 2003.gada 31.decembrim.";

papildināt ceturto daļu pēc vārdiem "šī persona" ar skaitļiem un vārdiem "līdz 2003.gada 31.decembrim".

 

 

 

 

Ekonomikas ministrs

J.Lujāns

 

 

 

 

Likumprojekta

„Grozījumi likumā „Par privatizācijas sertifikātiem”

anotācija

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

2003.gada 4.augustā Ministru kabinets izdevis rīkojumu nr.486 „Par Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas valsts stratēģiju (pamatnostādnēm)”, ar kuru apstiprinātas šādas pamatnostādnes (1.10., 1.11. un 1.12. apakšpunkts):

1) atcelt sertifikātu izmantošanas termiņu, pēc kura tiktu anulēti neizmantotie sertifikāti;

2) noteikt, ka beigu termiņš privatizācijas sertifikātu kontu atvēršanai un papildus piešķirto sertifikātu ieskaitīšanai kontos ir 2003.gada 31.decembris (pēc šī termiņa kontos var ieskaitīt īpašuma kompensācijas sertifikātus un sertifikātus par politiskajām represijām, kas piešķirti pēc 2002.gada 31.decembra);

3) noteikt, ka pieteikumu un prasību iesniegšanas beigu termiņš tiesā un citās valsts institūcijās kompensācijas un citu sertifikātu piešķiršanai ir 2003.gada 31.decembris.

Minētās pamatnostādnes paredz noteikt attiecīgajos likumos privatizācijas ierosinājumu iesniegšanas beigu termiņus.

Spēkā esošajā likuma 17.panta redakcijā ir noteikts, ka sertifikātus samaksai par privatizējamiem objektiem jāpieņem, bez ierobežojumiem. Citi ar īpašuma reformu saistītie likumi paredz ierobežojumus sertifikātu izmantošanai, piemēram, likums „Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju” paredz, ka sertifikātu izmantošanas apmēru nosaka Privatizācijas aģentūra vai attiecīgās pilsētas dome, rajona padome vai pagasta padome.

Likumā paredzētie pensiju un citi sociālās apdrošināšanas fondi nav izveidoti, un šobrīd to izveidošana vairs nav aktuāla.

Likumā minēto kopīgo ieguldījumu sabiedrību

un to pārvaldāmo fondu darbība tika pārtraukta

saskaņā ar likumu „Par ieguldījumu sabiedrībām”.

2. Normatīvā akta projekta būtība

 

Projekts paredz grozījumus likumā, kas nodrošinās Ministru kabinetā apstiprināto Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas valsts stratēģijas pamatnostādņu īstenošanu.

Papildus projekts paredz izdarīt likumā precizējošus grozījumus, piemēram, izslēgt norādes uz neeksistējošām kopīgo ieguldījumu sabiedrībām u.tml, kā arī novērst tiesību normu kolīziju attiecībā uz sertifikātu izmantošanas ierobežojumiem.

Likumprojekts ietver deleģējumu Ministru kabinetam noteikt privatizācijas sertifikātu kontu uzturēšanas maksu un privatizācijas ierosinājumu un sertifikātu izmantošanas tiesību izbeigšanās termiņa reģistrācijas kārtību. Privatizācijas ierosinājumu reģistrācijas kārtību jānosaka, jo privatizācijas sertifikātu izmantošana tiek sasaistīta ar īpašuma objektu privatizācijas (izpirkšanas, atsavināšanas) procesu. Likumprojekts paredz, ka pēc citos likumos noteiktā privatizācijas (izpirkšanas, atsavināšanas) ierosinājumu iesniegšanas termiņa privatizācijas sertifikātus varēs izmantot ierosinājumā minētā objekta pirkšanā persona, kas minētajā termiņā iesniegusi ierosinājumu.

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

 Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

 Normatīvā akta projekts veicinās uzņēmējdarbību, dodot iespēju izmantot privatizācijas sertifikātus zemes, nedzīvojamo telpu un citu valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizācijā pēc 2003.gada 31.decembra.

3. Sociālo seku izvērtējums

 Normatīvā akta projekts pozitīvi ietekmēs sociālo sfēru, pēc 2003.gada 31.decembra saglabājot iespēju pārdot neizmantotos privatizācijas sertifikātus un iegūt īpašumā valsts un pašvaldību dzīvokļus par sertifikātiem.

4. Ietekme uz vidi

 Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

5. Cita informācija

Nav

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem*

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

 1

 2

 3

 4

 5

 6

 1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

Valsts un pašvaldību budžetu ieņēmumi palielināsies, jo pēc privatizācijas sertifikātu izmantošanas beigām, valsts un pašvaldību īpašumu atsavinās par naudu.

 2. Izmaiņas budžeta izdevumos

Izmaiņas budžeta izdevumos nerada

 3. Finansiālā ietekme

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšana

 

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

Ieņēmumu palielinājuma apjomu nav iespējams pat aptuveni aprēķināt, jo tas ir atkarīgs no saņemto zemes un dzīvokļu privatizācijas ierosinājumu skaita.

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt

Grozījumi Ministru kabineta (MK) 1995.gada 18.jūlija noteikumos nr.210 „Privatizācijas sertifikātu izmantošanas noteikumi” un grozījumi MK 2003.gada 11.februāra noteikumos nr.71 „Privatizācijas sertifikātu piešķiršanas un privatizācijas sertifikātu kontu atvēršanas noteikumi”.

Šo normatīvo aktu mērķis būs nodrošināt MK noteikumu atbilstību likumam „Par privatizācijas sertifikātiem” pēc šo grozījumu likumā spēkā stāšanās, kā arī īstenot MK apstiprinātās Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas valsts pamatnostādnes.

Grozījumi minētajos MK noteikumos paredzēs izslēgt normas par privatizācijas sertifikātu anulēšanu un noteiks privatizācijas sertifikātu piešķiršanas un privatizācijas sertifikātu kontu atvēršanas termiņa beigas un uzturēšanas maksu. Uzturēšanas maksu paredzēts noteikt, ja kontā atrodošos sertifikātu īpašnieks nav iesniedzis privatizācijas ierosinājumu un informējis par to banku un ja ilgāk kā gadu nav veiktas operācijas ar

sertifikātu kontu.

Paredzēts izdot jaunus Ministru kabineta noteikumus „Privatizācijas ierosinājumu reģistrācijas kārtība”, kas noteiks, ka privatizācijas

(izpirkšanas, atsavināšanas) ierosinājumus reģistrē pašvaldības un valsts institūcijas (Valsts zemes dienests, Privatizācijas aģentūra, Valsts nekustamā īpašuma aģentūra, Centrālā dzīvojamo māju privatizācijas komisija).

2. Cita informācija

Nav

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju 

 

 

2.tabula

Latvijas normatīvā akta

projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības

normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības

pakāpe (atbilst/
neatbilst)

Komentāri

 

 

 

 

 

5. Cita informācija 

 Nav

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

Konsultācijas nav notikušas.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums
to interesēs, neatbalsta)

 

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Sabiedrības informēšana notiek ar sabiedrības saziņas līdzekļu starpniecību. Informācija iegūstama arī tīklā „Internet” Ministru kabineta mājas lapā.

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Konsultācijas nav notikušas.

5. Cita informācija

Nav

 

 

 

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

  1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju

funkcijas

Jaunas institūcijas netiek radītas, kā arī netiek paplašinātas esošo institūciju funkcijas.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Likums tiks publicēts oficiālajā preses izdevumā „Latvijas Vēstnesī” un „Latvijas Republikas Saeimas un ministru Kabineta Ziņotājā”, kā arī publicētas Ekonomikas ministrijas preses relīzes gan par likumu, gan par Ministru kabineta noteikumiem, kas tiks izdoti saistībā ar likuma grozījumiem.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Normatīvais akts tiesisko attiecību modelī (administratīvi tiesiskās attiecības) izmaiņas neradīs.

4. Cita informācija

Nav

Ministrs J.Lujāns

Ekonomikas ministrs

Valsts sekretārs

Juridiskā dienesta vadītājs

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

  

  

  

 

J.Lujāns

K.Gerhards

M.Līdumniece

J.Eglītis

K. Lore

11.09.2003. 14:20

1070

A.Plociņš

7013149, andris.plocins@em.gov.lv